4 Temmuz 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

4 Temmuz 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Sayfa | — .—— —— Dünya Hâdiseleri jî — İnsanlar Esareti Kaldıramadılar Medeni âlem insanlığın hürri- ll yetini seneler ev- ;,'I';::'K(f vel ilân etmiş le Var dünya esareti kaldırmak mümkün olma- mıştır. Esaretin, bugünkü şeklile iki nev'i göze çarpıyor: Hür görünüp te hakikatte hür olmyan | insanlar. Hakiki esir olup ta para | ile alınıp satılmakta devam eden- ler. Bunlardan — birinci — sımfın hali memleketlerinin dahili vazi- etleri icabıdır. İkinci zümre ise, tün dünyanın alâkadar olma- sına rağmen bir türlü vaziyetleri ıslah olunamıyan - biçarelerdir ki elyevm — bütün dünyada adet- leri 5000,000 dan fazla olmak üzere kabul olunuyor. Bugün köle ve esir ticaretinin yapıldığı memleketler Arabistan, Çin, Habeş ve Afrikanın Liberya Zenci Cümhuriyetidir. Bu mem- leketlerden harice — sevkolunan esirlerin yolları özerine bir takım ileri vki- | harp gemileri konarak bu sevki Htoğralmdan ha yata mani olunmıya çalışılıyorsa olmasına rağmen | yüzünden | | da her zaman muvaffak olunduğu | iddia edilemez. Esir tüccarlarile bilhassa uğra- şan İngilizlerdir. Çok defa, zengin tüccarlar namına sevkiyat yapan vapurlar takip edilmiş, fakat takipten kurtulmak için bu esir- ler denize dükülerek vapuru idare edenler kaçıp kurtulmıya muvaf- fak olmuşlardır. Çünkü takıpçi gemi, bilmecburiye denize atılan | insanları toplamıya koyulmuş, bu fırsattan istifade eden kaçakçı gemi de firara muvaffak olarak yakayı kurtarmıştır. Son zamanda Cemi- yeti Akvama verilen bir rapora göre, zengin bir esir tüccarı, mühim bir müessese ile yaptığı mukavele mucibince bu müesse- seye 3000 esir vermeyi teahhüt ediyordu. Buna mukabil bu mü- essese de, esir tacirine, adam başın 9 İngiliz lirası vermekle mükellefti. İşin şuyu bulması, bu alış verişi baltalamış ve mukave- le ahkâmı yerine getirilememiştir. D için N | Nevu Chronicle ismindeki İngiliz Devlet Ve gazetesi — yazıyor: Bundan iki gün Vert İçlü evvel Maryibone v mahkemesi huzu- Ayrı Haklar| vuna genç yaşta bir kadın çıktı. Bu maznun 24 lira 14 şilinlik hazineye olan borcunu — vermemekten — dolayı sorguya çekiliyordu. Hâkim, bor- cunu neden vermek istemediğini sorunca kadın şu cevabı verdi: — Maalesef, bugün, bu pa- rayı verecek vaziyette Amma yoksa ne - verebilirim. Maamafih hüsnü niyetimi 1sbat için, hükümetimin — Amerikaya yaptığı teklif gibi ben de bor- €cumun faizini vermeyi kabul et- tım. Fakat sözümü dinletemedim. Kadının bu makul itirazına rağmen mahkeme kendisini mah- küm etmirtir. Kuponu 'Tablatinisi öğrenmek — İstiyorsanız resminizi & adol ile biz- likte gönderiniz. — Resminiz sırayı Kabidir. ve lade edilmoz. kupoa İsim, meslek veya ran'at? Bulunduğu memleket Resim — intişat edecek mi ? — — Retimin klişesi BO — kuruşluk PYI mukabilinde gönderilebilz. $ON POŞTA 4 Temmuz İstanbulun Köşebucağı Türkiyeye Binlerce Şoför Yetiş- tiren Adam Kimdirr? Şoförlük Nasıl Öğrenilir, Neler Yapılır, Ne Tehlikeler Göze Alınır, Kadının Şoförlüğü Türkiyede — şoför — yetiştiren başlıca hoca kimdir bilir misiniz? Bazılarımızın — zevkle — seyrettiği, caddelerimizde birer makineden azrail gibi dolaşan otomobiller, insanlara heyecan, gezinti ölüm vasıtası olduğu gündenberi İstanbul şoförlerini kim yetiştir- miştir bilir misiniz?.. İşte ben, size bu meraklı adamı, bizzat bu sütunlarda göstermiye çalışa- cağım.. ikri — Tevfik K z Beyin, Taksimde ufacık, zarif bir yazıhanesi — var- dir. Duvarlar bir çok — otomobil modelleri, — yüz- lerce vesika fo- ve ret ehliyetname alan şoför re- simleri, otomo- mobil kazaları- nın fotoğraflarile doludur. Küçü- cük yazıhaneye her dakika şoför kokan bir adam veyahut amatör talebe girer, bir- kaç dakika konu- şur ve çekilip gi- der.. Fikri Tevfik Beyle karşı kar- şıya oturduk. O anlattı, ben dinledim.. — Şimdiye kadar 2500 - tale- beye ders verdim, — bunlardan 17601 ehliyetname, 20 side dip- loma aldılar.. Bunların içinden S0 tane de kadın şoför yetiştir- ! i | dim.. fakat bilir misiniz? üç sene | evvel kadınların şaför olabilmesi neler - çektim.. belediye benim verdiğim istidaya hemen damgayı bastı: “olamaz!,, dedi. Şaşırdım.. bin yere baş vurdum.. bana hep ayni şeyi söylediler. — Kadından şoför nasıl olur- muş!.. Sarhoşun biri kadın şoförün , otomobiline biner de..""çek büyük- | dereye!,, derse, kadıncağız ne ya- par?.. Bu işin olmasina imkân yoktur. Allem polis müsadeyi kallem verdi. ettim, ettik, Derslere | başladık.. değilim. | | havalar bugünlerde * — İlk kadın şoför Muammer Hanımdır. Ondan sonra Necmiye ve Makbule Hanımlar gelir.. gö- | rüyorsunuzya, kadının şoföri de pek âlâ olurmuş! — Şimdiki çalışmalarımz. ne alemde?. — Vallahi başımı kaşıyacak vakit bulamıyorum. Malüm ya, pek güzel,. Dersler arttı, talebelerimin zevk- leri, gezinti hevesleri de kabardı. Artık boyunü Şişliye taşımıp ders öğretiyoruz. Size şayamı dikkat birşey söyleyeyim ki, amatör kadınlar gün geçtikçe şoförlük iddiasına başladılar. Bunların içinde bilhassa doktor, avukat, muallim ve saire meslekteki kadınlar ön sımıfı teş- kil ediyorlar. İstedikleri de hep spor otomobilini çabucak idare edebilmek ve serazat dolaşmak.. — Kadın şoförle erkek şoför arasında bir fark gördünüz. mü? d c SSi lerinde kadın erkekten aşağı kal- maz., Bir iki müstesna varsa o da adeli kuvvetlerinin eksikliğinden ileri gelir. kadının yumuşak elleri, hiçbir zaman direksiyon kullanmakta geri kalmaz.. daima iyidir ve çabuk kavrar., erkekler arasında sevk ve İdareyi az zamanda kavrıyamıyanlar, hiçbir spor — yapmıyanlarla, yaşı 401 geçenlerdir. Bu gibi talebemizin ilk derslerde boram boram ter döker, yorulur, heyecana kapılır baş ağrılarına uğrarlar.. Kadınlar, otomobil — kullan- makta daha az haşin harekette bulundukları için, iyi manevra yaparlar, bütün gidiş, — dönüş hareketlari mükemmeldir. x Fikri Tevfik Beyin söylediği doğrudur. Kadın daima oynaktır. İyi döner, iyi ve cazip yürür, gidiş ve gelişleri bir sürü erkeğin ya içini çektirir, yahutta, “ Oh! ,, dedirtir.. hele akli muhakemele- inde, fitnelerinde, — işvelerinde Fikri Tevfik B. daima bir otomobil manevrası gibi, güzel manevralar yapar. — Biz “talimlerimizi - Şişlide, asfalt yol üzerinde yaparız. Fakat buna mukabil hiçbir vasıtamız yoktur. Paris şoför mektebi bu gibi talimlerde lâstik duvarlar, lâstik ağaçlar, Jlâstik fenerler kullamırlar.. O zaman acemi talebe her türlü tehlikeye karşı Kazaların mahiyetini, mükemmel — surette gelebilir. tedbirlerini öğrenebilir. Sonra, otomobillerin kendile- rine göre ayrı ayrı huyları vardır. — Hayır.. Direksiyon talim- | Meselâ Nervö asabi bir motördür. ç Nasıl Şeydir ? Çok gaz şarfeder ve daima hid- detlidir. gibi motörler, ama- törlerin ödlerini koparır, Meselâ birdenbire büyük bir gürültü ile işleyen böyle bir otomobil, acemi talebeyi nasıl korkutmaz, nasıl şaşırtmaz ?. Bu huysuz motörler, bazan oldukça pişmiş şoförleri — bile çileden çıkarır, kazalara sebep olur, Sonr otomobil sevkini bilen bir şahıs hiç ota- mobille — alâkası olmıyanlar — gibi lâkayt kalamaz.. Meselâ ben bir etomobile — bin- sem, — şoförden ziyade arabanın takip ettiği teh- likeli vaziyetleri, direksiyon manev- ralarındaki nok- sanları, bin bir heyecanla seyre- der, huzur ile se- yahat edemem.. Buna kendimiz direksi- yona geçsek, da- ha fena vaziyet- ler bile ihdaset- sek, daima soğuk- kanlı kalırız. Kılımız bile oynamaz., Her şoförün en heyecanlı dakikası, mesleğe girerken geçir- dikleri imtihan dakikalarıdır. İm- tihanda muvaffak olabilmek ko- lay değildir. En ufak bir hata seyrüsefer talimatnamesi muci- bince, imtihanı bir ay sonraya bırakabilir.. — Bizdeki eski ve en iyi şo- förler gimlerdir?. — Bizde şoför ve otomobil hayatı harbı umumide başlamış- | tır. O yüzden şimdiki şoförlerden | birçoğu, hizmet ettikleri makam- larla iftihar ederler.. Meselâ şim- di elân çalışanlar kendileri daima “ben Liman paşanın şoförüyüm, ben Enver paşayı taşıdım!,, diye göğüs gererler... Hele bir Hüsnü vardır ki, bir müddet evvel Jan- darma Kumandanının şoförlüğü nü yaptığı için lâkabı darma Hüsnü,, kalmıştır. Size Türkiyenin en iyi şoförlerini sa- yarsam, belki içlerinden birkaçını unuturum.. Sonra kalpleri kırılır, gücenirler. — Türkiyenin en eski şofö- rünü söyliyemez misiniz? — En eski şoför Tevfik Ef, dir. Bu kır saçlı adam, ayni za- manda, hiç kaza yapmamış, mü- debbir, mutedil bir şofördür.. Onun şimdiye kadar delicesi- ne bir sür'atle otomobil kullan- dığını hiç gören olmamıştır. Türkiyeye otomobil gireli şöy- | le böyle 25 sene vardır. 25 sene evvel ilk Türk şafö- rü Tevfik Efendidir. Kendisi Bal- kan harbinde mülâzimevyellik yapmış, Tophanedeki zırhhı oto- | mobilleri Edirneye götürmüştür. * Eğer eyi bir şoför olmak is- terseniz, bir viraj dönerken mut- laka bir hendeğe yuvarlanmanız, bir direğe çarpmanız, ufak te- fek bir kaza geçirmiş olmanız lâzımdır. Evet, buna inanın.. bu mukabil | ——— Kari Mektupları İlâç Fiatları Kontrol Edilmelidir Ecza fiyatları her eczahanede şayanı hayret farklar göstererek çoğalmakta veya azalmaktadır. Ben bir ilâcı Beyoğlunda Tç- katlıyan karşısındaki Militiyadis eczahanesinde 150 kuruşa yap- tırdım, ayni ilâcın tekrarı lâzım geldi, bu sefer Galatada bir ec- zahane 40 kuruş, Beyoğlunda Celâl Ergun eczahanesi 50 kuruş tetedi, Beyoğlu İngiliz eczahanesi de 75 kuruşa yaptı. Her ecza- banenin fiyatı reçetenin altinda yazılıdır. gayet basit bit pansıman — ilâcı — olduğu — için kulanılan maddelerin cins ve nevilerine göre Hat farkı ol- ması ihtimali yoktur. Aradaki bu nisbetsiz artış ve azalışa ne demeli? Ribhtim Şireti & numaralı antropo Şefi Necatl 'Cerrıhpışı Cambazhance! Cerrahpaşada çalışan canba”- hane sahibi Ali Ef, bize g diği bir mektupta canbarhı - | sinde Bulgar san'atkârlarının çalıştığının yazıldığımı, fakat bun- da yanlışlık olduğunu söylemek- tedir. Canbazhanenin Bulgarlarla ve Bulgaristanla alâkası yoktur. Tz şağı L e. böyledir. Bunu bizzat şoförlüğün ustası olan Fikri Tevfik Bey söy- liyor.. bu sayede elde ettiğiniz tecrübe sayesinde tedbirli, tem kinli olursunuz.. kazalarınız bemen olmaz, adam çiğnemez, hendeğe yuvarlanmaz, direklere çarpmaz- sınız.. * Fikri Tevfik Bey hergün ka- din erkek bir sürü talebesini Şişli'de talime çıkarır.. bir saat onların bütün heyecanları, korku- ları, ter dökmeleri karşısında ders verir, sevk ve idareyı öğre- tir.. bu sevk idare içinde neler yok ki... Meselâ bir kaçını sayar- sam, sizin hoşunuza gidecektir: Düzde hareket, vites değiş- tirmek, yokuşta hareket, korna çalmak, bir direğe toslamak, çifte debreyojla vites değiştirmek, bozuk yollarda seyrüsefer.. Her halde bu manevralar için- de en şayamı dikkat olan bozuk yollarda — seyrüseferdir.. Çünkü bunu — öğrenmiyenlerin İstanbul sokaklarında dönüp dolaşmasına imkân yoktur. Fikri Tevfik Bey, talebelerine bir de randevu kartı yapmıştır, Buna göre her talebe birçok şartlara bağlıdır. Meselâ işlerin. den bazıları, otomobillerine bir sürü arkadaş doldurup getirir- lermiş!! Bu suretle ne talebe ders alabiliyor, ne de muallim ders verebiliyormuş !. Hele Mu- sevi aileleri, bu meselede en ön | saftalarmış L * Artık kadının şoför olmasını | göz önüne getirecek olursanız, bizim halimizi varın bir düşünün.. Kadının fendi, zekâsı, dili, gözleri, vücudü ve bütün cazibe- lerile erkeği yendiği yetmiyormuş gibi, bir de Azrailin ölüm vekili olan otomobille hücuma başlıya- cak!. Vah bizim halimize, vah dünyanın haline !.. * *