4 Temmuz 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Temmuz 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SON POSTA | a Dokara —| D çyavru. Sineklerden Sakınmak Lâzımdır sine girdikleri mevsim. Sinek umumiyetle müz'iç bir mahlüktur. Fakat her iki kanatlı ve - şekil itibarile umumi bir benzeyiş ar- zeden mahlükları sinek diye ay- | ni suretle telâkki etmek doğru değildir ve tabir caizse sinekten sineğe fark vardır. Meselâ, karasinek - dediğimiz ve evlerimizde göre geldiğimiz hayvancık, daha ziyade ehli si- mektir. Yiyeceklerimize musallat- tır. Büyük bir çeviklikle mütema- diyen hareket halindedir. Eğer böyle bir hayvancığa bir pertav- sızla bakacak olursanız görürsü- nüz ki sineğin bütün vücudu ince kıllarla örtülüdür. Bu — sineğin sokma tabiati yoktur. Yalnız bir nevi hortumu vardır. Bununla tesadüf ettiği mayileri emer, me- nevişli iki kanadı, birçok fasatali iki gözü vardır. Ayrıca kanatla- rının yanında, iki tane muvarene aleti mevduttur. Eğer bu aletleri koparacak olursanız, elinden dey- neği alınmış bir canbaz gibi - si- temadi uçuş yapamaz. Kara sineğin bir diğer nev'i daha vardır: Biribizlerine çok benzerler, fakat bu sinek sokar. Karasinek, duvarlarda başı yukarı bulünmak adetindedir. Sokan si- nek ise, başaşağı durmıya büyük bir meyli vardır. Bu sineğin hor- tumu yoktur. Onun yerinde bir mnevi iğne vardır. Bu iğne vasıta- | sile gıdasını alır. Hayvar - ve insanı sokar ve açtığı delikten | istediği kadar kan emer. Taze | Teşlere konmayı da sever. Bu takdirde “şarbon,, denilen tekli- keli hastalığın sirayetinde büyük bir amildir. Bu iki cins sineğin haricinde bir nevi daha vardır ki, tercihan | aptesanelerde göze çarpar. Ây- dinliği ve kuraklığı sevmediği | için grup halinde bulunur ve evin diğer kısmını gezmeyi sev- mez. Bu üç nevi sinek te bundan tam 103 sene evvel şimali Avru- padan mutedil memleketlere hic- ret etmişlerdir. Bu üç nevi sinekten sonra cinsleri daha tehlikeli olanlara geçmek lâzımdır. Bunların arasında iki tane var- dır ki birinin rengi mavi, diğe- rinki yeşildir. Birinciye leş, öte- kine mumya sineği derler. Leş sinegi cüsse itibarile bü- yüktür. Kıllıdır. ve koyu mavi renktedir. Mumya sineginin rengi yaldızlı yeşildir. Her ikisinin de büyük bir koku alma kabiliyet- leri vardır. Bu yüzden et ve leşlere hücum ederler. Bunların haricinde hayvanlara musallat olan dört cins sinek daha vardır. Sinek tehlikesi bil- hassa şuradadır ki 40-60 günde bir sinek 600 yumurta yapar. Tabiüi bir seyrile hesap edilince görürlür ki bir mayıstan 30 eylüle kadar bir sinek 4 tirilyon yavru yapar. Yani dünyada mevcut insandan bir milyon daha fazla Bereket versin ki — çok yaşamazlar. — Mücadele meselesi — len izahat göstermiştir ki sinekle mücadele elzam — bir vazifedir. Bilhassa yumurtaların inkişafına |* mani olmak lâzımdır. Sonra ye- l Veri- | MEMLEKET DiyarıbekirFabrikalarDiyarı Mevsim yazdır. Yani karasi- | neklerin tam bir faaliyet devre- | Müskirat Fabrikası İkmal Edildi “Diyarıbekir Rakısı,, Çıkarılıyor Diyarıbekir(Hu- susi) — Yüzbin lira sarfile dağ- kapı — harıcında yapılmakta olan müskirat — daire ve faprikasının inşaatı ikmal edilmiştir. İnşa- atın bina kısmı- na müskirat ve tütün İnhisar da- ireleri taşınmış, bu bina her iki daireyi de rah ça istiap etmiştir. Rakı fabrika- sı kısmı da bitmiş ve bundan bir ay kadar evvel faaliyete başla- mıştır. Şimdi fabrikada rakı is- tihsal edilmektedir. Fakat elde | mevcut rakıların satılmasına inti- zaren yeni rakılar henüz - satılığa ST sacatanee bezular! Me- : | çıkarılmamıştır. Pek yakında “Di- yarıbekir — rakısı,, da çıkacaktır. piyasaya Fabrika son sistem makine ve imbiklerle — mücehhezdir. — Civa tebahhur ettirmek için gayet bü- yük on varil vardır. Fabrikanın açılması Osmaniye ve Diyarıbekir üzümlerinin iyi bir fiatla satılma- sını da temin edecek ve bu üzüm satışından köylünün ve Diyarıbe- kir bağcılarının elineepeyce bir ya geçecektir. Bina, konulan üyük bir dinamo ile gayet par- lak elektrikle tenvir edilmiş ve bu tenvirat fabrikanın civarlarına Gerede'de Bir Havuz Y_ıı:;ıiılı Bir De Belediye Binası Yapılıyor Gerede (Hususi) — Ramazan Dede mesiresinde belediye tarafın- dan Anadolu haritası şeklinde gayet büyük bir havuz vücuda getirilmiştir. Eski medrese bina- larından birisi de belediye dairesi olarak — tadil edilmektedir. Bu medrese gayet büyük bir bina haline — getirilmektedir. Projeye nazaran binada belediyeden başka bir otel, bir banka ve itfaiye kuvveti de bulunacaktır. Kasabanın şimali garbisindeki boş arazi be- lediye tarafından satılacak, orada yeni bir mahalle vücuda getirile- cektir. Kasabanın iman hususunda kaymakam Mitat Beyin büyük faaliyetleri görülmektedir. meklerin sineklerden muhafazası şarttır. Sinekleri öldürmekte şu formül çok faydalıdır: Yüzde 65 su, yüzde yirmi süt, yüzde 15 formül. Bu mayi hir tabağa konur ve sinekleri imha eder. Filit gibi vasıtalar da, sinekleri öldürmek için çok faydalı bir unsurdur. Aptesanelerde — veya — rutubetli çukurlarda — inkişaf — edebilecek olan sinek yumurtaları için aşağı- daki çare şayanı tavsiyedir: 2,5 kilogram sulfat ferrik, S00 santimetre mikâbı ham ben- zin, 10 litre su. Bu ilâç, iki metre mikâbı bacmindeki bir yer için kâfidir * Diyarıbekirde müskirat fabrikasının park içerisinden görünüşü kadar da yapılmıştır. Şimdi bu civâr yıldızlar gibi parlamaktadır. Diyarıbekir rakısmın beher kilo- sunun yüz kırk kuruşa kadar verilebileceği söylenmektedir. Bundan başka yüz elli bin lira kadar bir para sarfedilerek hükümet tivarındaki surların dibine Haci Niyazi B. ve şürekâsı tarafından gayet güzel bir un fabrikası ya- pılmıştır. Fabrika bundan - altı ay evvel faaliyete geçmiştir. Fab- rika yeni âletlerle mücehhez ol- duğu gibi günde seksen beş çuval un çıkarmaktadır. Bu unlar vilâyetin her tarafına sevkedil- mektedir, Diyarbekirde mebzul pirinçler vardır. Bunun için bu fabrikada ayrıca çeltik pirinç ayıklama fabrika — teşkilâtı da vardır. Çok güzel ve parlak pi- rinç çıkarmakta olan bu fabrika- Gümüşhacıî(öyün&e FAŞA a 4 — Çya halk rağbet etmektedir. Bu fabrikada birçok amele çalışarak hayatlarını kazan- maktadırlar. Fab- rika gelecek se- ne buz makinele- ri de getirterek buz çıkaracaktır. Bir de şeh- re bir kilometre mesafede ve Mar- din yolu üzerin- de son sistem makine ve elekler ile mücehhez Pirinççi zadelere ait gayet muntazam bir un fabrikası vardır ki tanzim ve teşkilâtı itibarile bu civarda bu ayarda fabrika yoktur. Günde yüz çuval un Çıkaran bu fabri- kanın unları müreccahan satıl- makta ve her taraftrn mütemadi siparişler verilmektedir. Bu fab- rikada elli amele çalışmaktadır. Bunlardan başka yirmi beş beygir kuvvetinde bir motörle müteharrik elektrik ve buz fabri- kası vardır. Şehrin mahdut cad- delerile parklar ve bazı müesse- satı resmiye ve hususiye bu fab- rikanın elektrikile tenvir edilmek- tedir. Fabrikanın çıkardığı külli- yetli buzlar şehrin ihtiyacını tat- min etmektedir. Hemen diyebili- rim ki buz almadık şahıs ve ev kalmamaktadır. Çocuk Hiıhayesi A Gümuşüacı köy ( Hususi ) — Kazamız Himayeletfal Cemiyeti bu sene de 21 fakir mektep talebesini baştan aşağı kadar giydirmiştir. Ayrıca 300 fakir çocuk ta himaye altına alınmış, sabah ve akşam sıcak yemekle beslenmiştir. Suriye Hududunda Çeürge Mücadelesi Bi ! Çekirge mücadele heyeti ve heyelin reisi Sadettin Bey hududumuza külliyetli miktarda Fas çekirgesi geçmiştir. Çekirge- ler vilâyetin Kızıltepe ve Derik | Mardin (Hususi) — Suriyeden kazalarının gayrimeskün sahala- rını istilâ etmiş ve buralara yu- murta bırakmıya başlamışlardır. Nusaybin kazasının Alakamış, Narince köylerini de çekirge istilâ etmiştir. Çekirge Mücadele Mü- Çingenelerde Bü- tün Yük Kadının Omuzundadır Zafranbolu ( Hususi ) — Ova ve yaylalarda vakit vakit çadırlar kurarak yaşıyan Çingeneler gerek adet ve gerekse menşeleri itiba- rile çok şayanı tetkik bir kavim- dir. Çigeneler yayıldıkları mınta- kada küme küme dolaşan ve her verde milli zevklerinden bir zerre feda etmeksizin ayni şerait dahilinde yaşıyan serbest insanlardır. — Çingenelerin — asıl meşcinin Çin olduğunu icdia edenler bulunduğu gibi bunların Hitt'ten gelmiş olması ihtimalini ileri sürenler de vardır. Avrupaya, Mısır'a uğrıyarak geçişleri Avru- pa'da bunların Misir'li olduğu kanaatini tevlit etmiştir. Ve bu itibar ilede Avrupalılar Çingene- lere Mısırı kadim ahalisine veri- len kıpti namını vermektedirler. Bir efsaneye göre vaktile Hazreti Musa asasile suyu yarıp karşı sahile geçtiği zaman önce kendini karşılıyan büyük bir kıpti kabilesi 'olmuştur. Bunlar Hazreti Musa'ya çok hürmet etmişler Musada bunların reisinin sırtını sıvıyarak: “— Hazettim, memnun oldum. Allah rızkınızı bol etsin, durma- yın, dolaşın, gezdiğiniz yerlerde hür yaşayın diye dua etmiş. Onun için çingeneler bir yerde . duramaz, mütemadiyen — dolaşır- larmış... Çingene lisanı farisiye çok yakındır. Bütün kürreiarz üzerindeki çingenelerin yekünu takriben beş milyon kadardır. Bunlar her gittikleri memleketin dinine ve an'anatına zahiren te- messül eder gibi görünürlerse de yine kendi an'anelerinden ayrıl- mazlar. Ekserisinin san'atleri de- mirciliktir. Kadınlar fal bakar, erkekler büyük şehirlerde maymun ve ayı oynatırlar, cııııl:'fıhklledgilgr. Sesleri gayet eldir. Musikiye iüdıılıgı yçok'hkınvetlidir. D)ü— günlerde çengilik yaparlar. Çingen- lerde geçim yükü erketen zi- yade kadının üzerindedir. Bu ci- vardaki çingenelerin düğünleri çok neşeli olur. Çingeneler düğünlere etraf köylüleri — davet ederler. Gelin cuma günü — mera- simle hamama götürülür. Bura- daki çingenelerde evlilik rabıtala- rı pek rağbat bulmadığı gibi esasen tesettür de yoktur. Ka- dınlı erkekli bir kafile hemen bir çadırın altında yatıp kalkar- lar... Zifaf gecesi gelin kocasile beraber çalışacağını şu sözlerle teyit eder: «Ekmeğlü boynuma Tütünün boynuma Eker, biçersen ne âlk Olmazsa o da benlin boytuma» Mebmet Enver , Malatya'da Hapishaneden Bir Mah- küm Kaçtı Malatya (Hususi) — Geçen sene katilden 12 sene hapse mah- küm olan Arapkirim Andirin kö- /iden Haça İsmail oğlu Yahya r::ılınmış. hastaneye nakledil- miş, fakat elleri kelepçeli olduğu halde — hastaneden kaçmışlır. Arı_nmaklıdır. dürlüğü derhal faaliyete geçmiş, kısa bir zaman zarfında (418,720) kilo çekirge sürfesi imha edil- miştir. — Çekirgelerin — mezruata zarar vermesine meydan verilme- miş, kâffesi öldürülmüştür. Başka çekirge hücumuna imkân verme- mek için de icap eden tedbirler alınmıştır. ve