4 Temmuz 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

4 Temmuz 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Ki ER ERMAN Gis w KE e” Em REM ŞE ER EY PARA AA Rİ Londra mektupları Gümrük tarifeleri nasıl tetkik ediliyor? 15 türlü şarapla çekilen Belediye Lordu ziyafetinde sahneler.. (Başı 1 inci sahifede) Malümdur ki yüksek tarife çığı- rını ilk önce Amerika 1926 ve 1930 senelerinde yaptığı iki tarife kanu- niyle açmıştı. Amerikan heyeti mu- rahbhasası İsviçreli M. Stucki'nin sa- ve açık olduğu kadar realist bahseti tarifesini müdafaa otmek için aya gelme- diklerini tebarüz ettirdi. Bu tarifenin muzır tesirlerini kontenjantman ile birlikte kaldırmak Tüzumunu ileri sürdü. 1930 tarifesinin iktidar mevkinde lunan tlarım iti. razına rağmen Cümhuriyet fırkası tara- fmdan (o meriyet o mevkiine (o konul duğunu ve Roosevelt ile fırkasınm ise, mutedil ve makul tarifelere ta- raftar olduğunu söyledi. Tarife mevzuundan Amerika hü- kümetinin noktai nazarını ifade için £on intihabat beyanmamesinden ikti- basta bulundu. Ve tekrar Amerika hükümetinin gerek tarife tenzilâtı- nm ve yerek kontenjanimanların il ğasının zaruretine kail bulunduğunu ve bu mevzuların tetkikinden çekin mediğini bildirdi. Beyanatının sonunda Amerikanın bugün takip ettiği siyasetin milli bir siyaset olduğundan bahseden matbu- ata cevap vermek istedi. Ve dedi ki: — Biz istihsali kontrol ederek muazzam bir imar programı takip etmeğe tevessül ederek mesaj saatle- rini indirerek ve amele ücretlerini de tezyit ederek memleketin de işti- ra kabiliyetini yükseltmek istiyoruz. Bu vadide bizi diğer memleketler de tnkip etmelidir. Bizim peşinde koştu- umuz hedeflere müteveccihen OOon- lar da yürümeğe çalışmalıdır. Biz di- ğer memleketlerin mesaisine k tarifeleri indirerek ve kontenjanla- rın kalkmasına müdahale ederek sam ikin Paraların muvakkat bugün söylemek isterim: temin edilmesi bi- hakkın matlüp olan istikrar yalnız mahdut bir kaç memleket değil, bü- tün memleketlerin paralarıdır. Yük- sek tarifeleri iktiham eden Amerika teklifinin çerçevesi dahilinde kal- mak şartiyle bir neticeye ulaşılırsa biz de buma iltihak ederiz. Fakat sa- lâhiyetimiz ancak bu teklifin hudut- Tariyle mukayyettir. Her ne kadar bu teklifimiz umumi mahiyette ise de bunun çerçevesi içinde müessir ve hu- susi kararlara varmak daima müm- kündür. Mr. Roosevelt'in samimi düşünce- leri hakkında Bir fikir edinebilmek için kongreye tevdi etmek kararında bulunduğu bir kanuni tekliften setmek isterim. Eğer vakit müsait ol- saydı, Mr. Roosevelt halen mer'i olan Amerika tarifelerini karşılıklı ve iki devlet arasmda ve yahut muhtelif devletler arasındaki ta- rifelerde tenzilât yapmak salâhiyeti- Bi istiyen kanuni bir teklifi kongre- ye tevdi edecekti. Fakat kongrenin tatilini tehir etmemek için bu teklifi şimdilik kaldı. Sizi temin ederim ki burada tekarrür edecek esaslara &- ger hükümet reisimiz iltihak ederse onun kabul ettiği hususatı kongre de muhakkak kabul ederektir. Gerek tarife tenzilâtmn ve gerek 'kontenjantmanın kaldırılmasının mu- ayyen ve müstakar bir programa tevfi- kan ve fakat tedricen yapılabileceği de unutulmamalıdır. Amerika murahhasının bu izaha- tmdan sonra iktisat komitesi reisi ta- rife mevzuu üzerinde ve müfred: bir tarrda gayet açık olarak kaşaya başlanmasını teklif etti. Ga- riptir ki hiç kimse söz almadı. Bunun üzerine reis dedi kiz — Eğer susarsanız komiteye işti- rak eden her memleket murahhasını noktaj nazarını ayrı ayrı ifadeye da- vet edeceğim. Belçika murahhasmın mevzwa ha- zırlanmak üzere celsenin yarın saba- Milliyet'in romanı: 11 pen im demiş. Yılan © yemekten insana hiç bir hayır gelmiyor. Eğer bunu daha evvel anlamış olsaydım, ha tatilini teklifi kabul edildi. Tarife meselesi malümdur ki her devlet için en hayati bir meseledir. Bir çok devletler konteojantman muvakkat tedbir olarak kabul etmiş olmakla beraber, gümrük tarifeleri | ehemmiyetli bir iktsadi siyasettir. | Bu itibarladır ki iktwadi komizyo: | mun tarifeler hakkındaki mesaisi her tarafta aka ie akip edilmektedir. itibaren" başkıyaii wünükerelenir. Bu müzakerelerin mevzuu Rusyadan İngiltereye yapılan ithalât eşyası ü- zerine konulan memnuiyetin kaldırıl ması ve iki memleket arasında yeni bir ticaret mukavelesinin imzasıdır. Malümdur ki çeçen Nisan ayı zarfın- da iki İngiliz Mühendisi bir Rus mah kemesi tarafından mahküm edildik- ten sonra İngiltere Rusyadan gelen ithalât eşyasının yüzde seksenini memnuiyet altına almıştır. Ruslar da mukabelei bilmisil olmak üzere ayni memnuiyeti İngiliz eşyası hakkında koymuşlar ve İngiliz gemileri içinde Rus eşyası nakletmemeğe karar ver- mişlerdir. Binaenaleyh geçen Nisan- danberi İngiltere ile Rusya arasmda ticaret münasebetleri kesilmiş bulu- muyor. Cihan iktmat konferansı bey- nelmilel ticareti tahdit yollu bir ta- kım tedbirleri kaldırmağa çalışırken iki büyük memleket arasında ticaret münasebetlerinin büsbütün kesilmiş “öv aykırı bir vaziyet olduğun- M. Litvinof, Londrada bulundu- ii bilistifade İngiliz Hariciye nazıriyle temas etmiştir. İlk temasta nokti nazarlarm taati edildiği bildi- ıktedir. Müzakereler müteakip lerde devam edecektir. Maliye komisyonunda" (borçlu devletler dikkate şayan iki teklifte bulundular: 1— — Borçlu devletler müşkülât i- . Alacaklıları ile müzake- Teye gri istiyorlar. Ee ları ile müzakere edebilmek için ala- caklılarm kendi aralarında beynel- milel bir teşkilât yapmaları lâzım. dir. 2 — Borçların para ile tediyesi müşküldür. Belki de imkânsızdır. Bi- naenaleyh eşya ile tediyesi esbabıı araştırmak lâzımdır. Bu tekliflerin ber ikisi de alacak- hı devletler arasında iyi kabul görme di. İngiliz Maliye nazırı bazı memle- ketlerde ecnebi memleketlere para ik- raz eden tahvilât sahiplerinin teşki- litları olduğunu, İngilterede de 1860 senelerine kadar geri giden böyle bir cemiyet mevcut olduğunu, bunun çok faydalı işler gördüğünü, ancak Diğer murahhaslar da borçlarm para yerine eşya ile ödenmesi aley- hinde söz söylediler. enin içi bir devrede bulunduğu izah edildik- ten vonra ziraat mabsulâtmın fiyat lerindeki tenezzül memleketin ikti- sadi vaziyetini sarstığı beyan edil mektedir. Hurmanın fiyati 1929 se- inde on dinarken (bir dinar bir İngi- dır) 1932 senesinde 5 dina- ra düşmü hububatın da fiyatleri vasati 5 dinardan 3 dinara sukut etmiştir. İrak mamül eşyayı ha riçten temin eder. Ve Süveyiş kanalı yoliyle eşya celbettiğinden bu yolun ağır masrafları eşyanın fiyatleri üzerine ileti Buna rağmen İrak'ın gümrük ta- rifeleri yüksek değildir. Henüz itha- lâtı da tahdit etmemiştir. Maamafih eğer bir çek memleketler İrak'ın zi- | lerse o halde İrak ta | mak | rak'ın bu muhtır: | maları. MILLIYET SALI 4 raat mahsulâtı üzerine konulan tah- didatı idame etmekte devam eder. tahdidat koy- mecburiyetinde kalacaktır, İ- konferansı âdeta bir oltimatom karşımda bırakıyor demektir. Londra cihan iktısat konferansı eğlence ve ziyafet noktasından ge- gen amrdaki Viyana kongresine ben- zemege başladı. Gün geçmez ki mu- rahhaslara ziyafet verilmesin. Dün akşam da Londra Belediye dairesin- de Belediye reisi tarafından bir ziyafet verildi. Bu Belediye dairesinin ziya- fetleri debdebe, tantana ve ihtişam noktasından meşhurdur. Dün akşam da sırmalı öniformalarla basta Bel diye Lord'u olmak üzere bir çok giliz Lordları, 700 misafiri kabul et- Ziyafetin ii hakkın murahhasasının Haham. şı ile, Litvinof'un da İngiliz Başv kili ile öpüşmelerine ancak ziyafetin çok sıkı olan merasim kaideleri mani olmuştar.. Ahmet ŞÜKRÜ hkumandanlığı Satınaima kom. itânları Harbiye mektebi için beş | bin beş yüz kilo yoğurt 8-7- 933 cumartesi günü saaton üç otuzdan on dörde kadar | pazarlıkla satın alınacaktır. İs teklilerin şartnameyi görmek için her gün ve pazarlığa giri- şeceklerin belli vaktinde Mer- kez Kumandanlığı Satmalma Komisyonunda hazır bulun- (52) (3063) 4173 3 üncü kolordu ilânları İzmit Askeri SA. AL. KOM. dan : Fırka kıt'atı için 77,520 kilo sığır eti münakasaya kon muştur. İhalesi 8 Temmuz 933 cumartesi günü saat 15 te dir. İsteklilerin şartnamesi- ni görmek üzere her gün ve münakasaya girmek için o gün ve vaktinden evvel İzmit te Fırka SA. AL, Komisyonu- na müracaatları, (3112) (2805) ... Askeri SA. AL. 4081 Ezine KOM. dan: Ezine ve Bayramiç'teki kı- Valar hayvanatı ihtiyacı olan 480,000 kilo o kuru * ot ve 422,000 kilo o saman kapal zarfla münakasaya konmuş- tur. Kuruotun ihalesi 3iİ “Temmuz 933 pazartesi günü saat İ5 ve samanın ihalesi İ Ağustos 933 salı günü saat 15 tedir. İsteklilerin şartna- mesini görmek üzere her gün ve münakasaya girmek için o gün ve vaktinden evvel tek- lif ve teminat mektuplarile F. zinede Askeri SA. AL. Komis yonuna müracaatları. (3115) (2804) 4096 “.* İstanbul, Beyoğlu ve Üskü dar cihetindeki tekmil kıt'a lar ve mekteplerin ün, ek mek , erzak ve yemlerinin ambarlardan kıt'a kilerlerine kadar bir senelik nakliyatınm pazarlığında © teklif edilen fiat pahalı görüldüğünden ihalesi 6 Temmuz 933 per- hedefte toplanıyormuş. Bunun üzerine Dorothy Carleye söz vermiş? — Komiserin annesi gelsin, bele bir göreyim. Eğer tahammül edebilece- ğim gibi bir şeyse tahammül etmeğe çalışırım. demiş. Nihayet poliskomiserinin annesi geldiği gün Carley, Dorothy, Le Vino ile karısı, bir de polis komiseri istasyo na gidip karşılaşmışlar. Kompartıma- mından ufak tüfek, kimseye zararı do- kunmaz gibi duran, yaşlı başlı bir ka- dın inmiş. iser annesinin boynuna sarılıp onu şapır şupur öpmeğe başla- mış. Dorothy: > Komiserin o hali yannda İrlan dalı bir tenör nankör ve hayırsız bir evlât kalırdı... Diyor. Bütün kumpanya halkı kadıncağı- za karşı büyük bi termişler. Böyle ir hüsnü Kabul gös beyyiç bir hâdise tasavvur edilemez. Al Le Vine o baraka senin, bu bara- ka benim, dolaşarak polis komiseri nin annesini: — Aman ne kadın! Amfn ne ka- dım!... Diye methediyormuş. O gün öğleden sonrada komiser de nihayet Doc'u tevkif hususundaki kararını kuvveden file çıkârabilmiş. Ertesi gün hareket için bütün hazır. lıklar tamam olmuş. Fakat bu gidiş Panayir emu hüzün işinde brakmış. Ne kadar olma Dorothy senelerdenberi arala rmda imiş. Genç kızın şerefine bü» yük çadırda büyük bir müsamere ter tip edilmiş. Madam Le Vino kendi eliyle pastalar, limonatalar yapmış. Bir Panayir kumpanyasında ne insan ri bulunabileceğini komiserin anne- ine göstermek için Derethy'ye bir de vali hediye etmişler. Herkes hüngür hüngür ağlıyor, Derothy'yi kucaklıyor, “anne” sinin kıymetini bilmesi hakkında ona ten- bihlerde bulunuyormuş. Herkes bil- hassa şu noktada ısrar ediyormuş: TEMMUZ 1933 Akay İşletmesi Müdiriyetinden: Şimdiye kadar gece saat 23,30 da Kadıköyünden Köp rü” ye ; saat birde Köprü'den Kadıköyün'e haftada 3 defa yapılmakta olan gece seferleri lerde her gece yapılacaktır. bu günden itibaren aynı saat Moda . Kalamış Hattının Cumadan maada günlere mahsus tarifesindeki 10 nu- maralı sefer 4 Temmuz 933 salı gününden itibaren Suadiye den sonra Bostancıya gidecek ve 9 No. lı eferde saat 19,35 te Bostancıdan başlıyacaktır. (3089) İSTANBUL TRAMVAY ŞİRKETİ EVKAT TARİFESİ 1933 senesi Haziran 26 gününden Ne, Hudut 10 sisli 1 12! 14 15 16 TÜNEL KURTULUŞ 1 FATİN K MAÇKA » TÜNEL TAKSİM - SİRKECİ MAÇKA - MEYAZIF Hareket Kurtulustan Tünelde biyeden Fatihten Maçkadan Tünelden - Maçkaya Taksimden « Sirkeciye Sirkeciren Maçkadan itibaren ilânı ahire kadar | lik Son Hareket Hareket Sant Pasıla Şililen - Tünele re Sin Tüneller - 601 210 210 5se 804 2219 2200 10 7z Şişliye - Tümele Kurtuluğa Fatihe Harbiyeye Tümele Taksime Beyasıttan > Maçkaym MAÇKA - E. ÖNÜ ŞİŞLİ - SİRKECİ TAKSİM-AKSARAY KURTULUŞ.BEYAZIT Beyazıttan KURTULUŞ - E.ÖNÜ BEBEK - EMİNÖNÜ ORTAKÖY-AKSARAY Beşiktaş Şebekesi BEŞİKTAŞ - FATİH Aksaraydan - Topkapıya Topkapıdan » Sirkeciye TOPKAPLSİRKECİ YEDİKÜLE-SİRKECİ 33 İstanbul şebekesi 37 E.KAPI - SİRKECİ | Maçkadan E inden - Kurtaluştan - Fatihten - Sirkeciden - Topkapıya Topkapıdı Aksaraydan Yedikuleden - Sirkeciye Sirkesilen - Yedikuleye Yedikuladen - Aksaraya Aksaraydan - Edirnakapıya Edirnekapndan - Sirkesiye Sirkeciden - Edirnekapıya Edirnekapıdan - Akanraya E. Önüne Maşkaya Bayamta Kurtuluşa E, önüne Kurtuluşa Beyiktaştan - Fatihe B. Taşa Aksaraya Yedikuleye BE Bİ BE âl EE 21 ğ Konya Belediye Riyasetinden: Konya şehrine 13-5 kilometre mesafede bulunan Dut lu menba suyunun şehre isalesi için Oo muktazi 200m.m. kutrunda ve 13500 metre tulünde santirifüj dökme boru ile buna ait vana, vantuz ve dirsekleri 15 Haziran 933 tari- hinden 31 Temmuz 933 tarihine kadar (45 gün müddetle ve kapalı zarf usulile münaka saya vazedilmiştir. Taliplerin teklif © edeceklerifiatlarm (yüzde 7 buçuk nisbetinde te- minatla beraber 31 Temmuz 933 pazartesi günü saat 15 te teklif zarflarmı vermeleri ve daha ziyade tafsilât almak isteyenlerin Konya belediyesi ne müracaatları ilân olunur. (2869) şembe günü saat 14,30 da- dır. İsteklilerin şartnamesini görmek üzere her gün ve pa zarlığa "girmek için” © gün ve vaktinden evvel Fındıklıda 3. K.O. SA, AL. komisyonuna gelmeleri. (230) (2866) 4143 ... Çatalca Mst. Mv. oKıt'atı ihtiyacı için Müteahhidi nam ve hesabına pazarlıkla 4,500 kilo kuru fasulye satm alma caktır. İhalesi 8 Temmuz 933 cumartesi günü saat 15,30 da dır. İsteklilerin şartnamesini dizini üzere her gün ve pa- — Sakm olmaya ki ünden dışarı çıkası O sırada Dorothy dikkat etmi Komiser o kadar çok konuşuyormuş ki annesi oğlundan fırsat bulup tek bir kelime söyliyemiyormuş. Maama fih Dorothy de düşündüklerini söyle- yip herkesin keyfini bozmak isteme- miş. Onun için dilini tutmuş ve hi farkında olmadan San Dilgo treninin hareket zamanı olmuş. O zaman Car- ley'e veda etmek zamanı geldiğini hissetmiş. Carley de: — Gel biraz dışarı çıkalım, miş, Beraber barakadan çıkıp biraz ko Buşmuşlar.. Evvelâ Carley, hiç belli © etmeden kızı yılanların durduğu çadıra doğ” ru götürmüş. Orada Dorothy'ye bir sepel hediye etmiş. Sepet Texas'ta ya #ayan bir hayvanın kabuklarından yapılmışmış. Dorothy senelerdenberi can attı- ğı böyle bir sepete kavuştuğunu gö- Tünce sevincinden ne yapacağını bil- memiş, Bana sorarsanız, ben sepet yap- mak için ufacık bir hayvanı öldürme annenin 8ö- de : 4119 zarlığa girmek için o gün ve vaktından evvel Fındıklıda 3, K.O.SA.AL.KOM. nuna gelmeleri. 231 (3082) #.. İzmit Fırka SA. AL. KOM. dan : l Fırka kıt'atı için açık mü nakasa suretile 18,200 kilo pi rinç satm alınacaktır. İhalesi 22 Temmuz 933 salı (o günü saat 15 tedir. Şartnameyi gör | mek üzere her gün ve münaka | saya iştirak edeceklerin tayın | edilen günde İzmitte Fırka | SA. AL. KOM. nuna müra- caatları, (3145) (3083) | pek zalimane hareket bulurum. Hayvan öldürecek olduktan © sonra insan bari işe yarayacak bir şey, me- selâ nermim bir kap yapar! Yoksa ka buğundan sepet yapmak için mağ- mum bir hayvan: öldürmeğe aklım. ermez! Dorothy Cavley'ye hediye | ettiği gok teşekkür — Sen beni ne zannediyorsun?.. Demiş. Ben kadından kabul edecek adam mıyım?... Benim niye. tim başka... Ben bileği taşlarını ev- velâ kaldırım üzerinde satmakla işe başlıyacağım, sonra yavaş yavaş yük seleceğim.... Onlar böyle konuşurken birden- bire her taraftan: koşmağa mecbur olmuşlar. Dorothy paketlerile sepeti güç halle taşıyor- islâhat » hakkındaki ihtira İİ irin KARADENİZ POSTASI Samsun Vapuru 6 Temmuz PERŞEMBE günü akşamı hareketle Zo: İnebolu, Same, Or Trabon, Sürmene, Rizeye a avdet edecektir Parla tafsi kenci hanındaki acen' caat, Tel: 21 Deniz yolları işletmes İşletme Şefliğinden: İSKENDERİYE POSTASI ANKARA 477/933 SALI GÜNÜ saat 11 de Galata rıhtımından İzmir-Pire- İskenderiye'ye kalkar. 3064 4181 KARADENİZ POSTASI KARADENİZ 5/1933 ÇARŞAMBA GÜNÜ SAAT 18 DE Galata Rıbtımından kallcar. Dö- müşte Tirebolu'ya uğrar. 3065 4182 Devredilecek ihtira beratı « Tayyareleri idareye mahsus vexaitte | n istihsal edilmiş olan 9 Temmuz 1931 tarih ve 1291 No. du ihtira beratı üzerindeki hukuk bu kere başkasına devir veya ic Ta verileceğinden, bu bususta fazla ma- Iimat edinmek isteyen zevatın, İstan“? bol'da Bahçekapu'da Taş Hanında 43-| 48 numaralarda kâin vekili FL. W. Stock efendiye müracaat etmeleri ilân olu- nur, (4970) 4050 Üsküdar 2 inci sulh hukuk ömhkesi mesinden : Üsküdarda — Tenbel Haci, Mehmet mahallesinin sarmaşık sokağı bilâzevç vefat eden Sebile Fikriye ha- Bim hali hayatında mutasarrıf olduğu (2000) lira kıymeti muhammeneli mes kür 23 No. İu hanesini ve derununda- ki eşyayi beytiye ve zatiyesini ve na-? kit ve mücevheratını kendisine ölün etye kadar bakmak ve görüp gözetmek ve beslemek şartile noterlikçe re'sen tanzim edilmiş bir kıt'a vasiyetname i le Emin efendi kızı Bedriye hanıma vasiyet eylemiş olduğu anlaşılmış ol makla mezkür vasiyetnameye karşı bir itirazı olanların veya iptali (o vasiyyet veya tenkisi dava öçmek üzre selâhi- yettar olanların vesaiki kanımiyelerile birlikte üç mah zarfında Üsküder ikin ci sulh hukuk hikimliğine o müracaat eylemeleri ilân olunur. (5182) TERZİ KARAMÜRSELLİ ter terzihanesile alâkamı kat'ederek Yeni postahane karşısında Velora Han 10 numeroda müstakilen açmış olduğum terzihanemde teveccühle- rini kazanmış olduğum muhterem Hanım ve Beyefendilere ilân eyle rim. Terzi Karamürselli Selâmi Arif $170 ' muş. Bunların telâşi ile etrafıma hiğ dikkat edememiş, Yalnız ocsmada (OCarley'in o ko partımann basamağma tırmandı bayal meyal hatırlıyormuş. Bu esnada Carley: — Allahu emanet yavrum... Eğef seni bir daha göremezsem. hatırınd# olsun kisen Şeytan'mta kendi sin! Bu sözleri söyledikten sonra yere stlamağa mecbur olmuş. Çünkü tref hareket ediyormuş. Bu çanada Carley garip | bir suret“ te yüzünü buruşturmuş imiş. Dorot” by vagondaki yerine oturunca düşü” kekçe faikiyetini daima takdir ettiği bir insanı Le Vine kadar yüfka yü rekli görmek kızcağız bayağı için? dokunmuş! FASIL V Dorothy nihayet küçük bir şehir€ yerleşip maziyi unutmak ann! , bulabilmiş. Bu yeni muhitte hayat gayet saf, insanların düşünceleri d€ (Arkası var)