3 Temmuz 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

3 Temmuz 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

öm e mm | İ e mmm am A RR a m mn en m Londra mektupları öl Bizi en yakından alâkadar eden iki mesele 1— Şeker sanayiinin tahdidi 2— Gümrük tarifelerinin tenzili (Başı 1 inci sahifede) Avustralya, Belçika, Brezilya, Çin, Küba, Çekoslovakya, Fransa, Alman ya, Macaristan, ie Italya, — ponya, F. ru, Lehistan, Portekiz, Cemuht Kirin, Rusya, İngiltere, Amerika ve Yuğos- lâvya, Gümrük resminin tenzili meselesine gelince; bu sabah aşağı yukarı ayni moktainazar etrafında birleşmiş olan Belçika, Holânda, Norveç heyetimu- rahhaslarının izahatlarile o geçti. Bel şikalılar tekliflerini aşağıdaki üç esa- sa İstinat ettirdiler: 1 — Bugünkü gümrük mütarekesi- nin devamı. 2 — Yüksek gümrük tarifelerinin indirilmesi için müşterek bir hattıha- reket tayini, 3 — Beynelmilel mübadeleyi kolay- laştıran ve her memleketin iştirakine açık bulunan itilâfnameler için on zi- yade mazha, il faydalardan ancak mezkür itilâfların enleri ettiği mecburiyetleri kabul €- kesinin de bugünkü fili vaziyeti tespi- te hâdim olmakla iktifa etmemesini. Ve rasyonel bir tenzili isti sini ileri sürdü. Gümrük tarifelerinin tenzilinde gerek karşılıklı anlaşmala- rın ve gerek muhtelif memleketler a- rasındaki itilâfların yekdigerini ta- cak şekilde | yapılmasını ve arasındaki dafan otti. Ve bu meyanda Uşi itilâ- fınm ufak tefek tadilâta tâbi tutula- rak model olmasını teklif etti. Malâm olduğu üzere Uşi itilâfı beş sene müd- de on tenzilâta tâbi tutulmasını ihtiva etmektedir. Bu mahiyette itilâfların da aktedi- lebilmesi için en ziyade mazharım'isn ade millet kaidesine istisna kabul &- dilmesi prensipini konferansın ilân et- mesini rica etti, Adalete dayanan bir mütekabiliyet esası kabul edilmedik- çe bu mahiyette anl da mu- hal olduğunu izah etti. Uşi itilâfını imzalamış olan Holân- da heyetimurahhasası da aşağı yuka- rı, ayni esasları müdafa etti, Ve en ziyade mazharrmüsasde millet kaide- sinin otomatik bir şekilde müsandatta sip olarak kabulünü rica etti. Ve Uşi üfmın metnine Holânda Hüküme- la bağlı bulunmadığını, açsa bu itilâfn mülhem olduğu pren konferansta kabul ela siplerin | metninde zirsati alâkadar eden a deler cephesinden tadilât icrasına ka- a olduğunu da söyledi. söyledi. (a) Müstakil bir ticaret siyaseti. (b) İki devlet arasında karşılıklı anlaşmalar takip eden siyaset. (e) Muhtelif hükümetler arasmda aktedilen itil (d) Grup itilâfları. (e) Bütün devletleri şamil itilâflar. Holündanın beynelmilel anlaşma- larla muhtelif hükümetler arasındaki itlâfları ticaret siyasetini tetviç öden wsâller olarak kabul ettiğini, yoksa bu şekillerin ticaret siyasetine temel teş” kil edemiyeceğini ve bu maksadı kar» şılıklı anlaşmaların temin edeceğini söyledi. En ziyade mazharımüsaade millet meselesine temas ederek kontenjan mevzuunun bu kaydın ahkâmına tâbi olup olmadığının konferansca tetkik ve ilân edilmesini rica etti. Bidayetten beri mutlak serbestinin taraftarı olan Norveç heyetimurahha- sası ve Belzika ve Holânda zarları münasebetile tekrar serbesti lüzumuna ait prensiplerini tekrarladı. Ve her şeyden evvel Oslo itilâfma zu teşkil eden gümrük mütarekesi: bu defa daha şümüllü ve vaziyete di ha uygun bir şekilde kabul edilmesi- ni teklif etti. Amerika heyetimurah- hasasının gümrük tarifelerinin tenzi- lini ileri süren mütalealarına istinat ederek bu sahada komus/ondan müs. pet kararlar talep etti. Gümrük tarifeleri tenzili için karşı lıklı müzakerelerin müessir olacağını , bunun çok u- mütarekesinin mahiyetini teşrih Tek bu mütarekenin bugünkü fili va- moktainaza, welin e misyonun tarife a esas olarak pi tiltman tadil edilmek ve daha azmi ir mahiyet edilmek şarti- 6 Kabala ea ae simdiye İadar pek az | tadilât alalım ve halen Japon ta- için müsavi bir tenzil nispetinin ka- bulünün haksızlığa sebebiyet verece- ğini iddia etti. Bundan şimdiye ka- dar tarifesini yükseltmemiş olanların adeta tecziye edilmiş olacakları izah etti, Ve bilhassa konferansın açılmasından az evvel ve hattâ konfe- rans açıldıktan sonra bazı devletlerin ani olarak gümrük tarifelerini tezyit ettiklerine işaret ederek bu hareke- tin konferansın toplanmasına saik 0- lan zihniyet ile kabilitelif olmadığını binaenaleyh her şeyden evvel bunla- e kaldırılması lâzımgeldiğini söyle- li Japon heyetimurahhasasının da karşılıklı iki devlet arasındaki müza- kerelerin gümrük © tenzilâtnda çok müessir bir şekil olduğunu kabul etti- ğini, fakat bu usulün uzun Oozamana bağlı olduğunu söyledi. Ve yukarıda- ki dermeyan ettiği (ihtirazi o kayıt- lar dahilinde ve bir seneden fazla ol- mamak vi Mi mütarekesinin tahdidin Başka kimse 5öx almadığından reis bu sabahki albulailirin hemen he- men ayni noktainazarm © müdafaa: olduğuna işaret ederek başka kana: te bulunanların da açıkça ve samimi- yetle düşüncelerini komisyonda izah etmelerini istedi. Ve yarınki celsede etraflı izahatta bulunulmasını istiye- rek aksi takdirde bu sükütu, mevzuu- bahis esasları kabul mahiyetinde te- lâkki edeceğini ilâve etti, Fransa, İtalya, İngiltere gibi mü- him Avrupa devletlerinin henüz bu mevzuda fikirlerini o söylememeleri manidardır. Türk heyetimurahhasası- fını yakından takip etmektedi Türk noktainazarı ilk fırsatta © komisyon muvacehesinde müdafaa edilecektir. Türkiye gümrük tarifeleri noktasın- dan hiç bir devletin vaziyetile kıyas edilemiyecek bir vaziyettedir. Türki- ye, gümrük tarifeleri (o noktasından — istiklâline sahip olalı henüz ara- dan dört sene bile geçmemiştir. Lozan muabedesinin imzasından ancak b39 sene sonradır ki iktisadi mukaddera- tımıza sahip olduk ve sanayiimizin in- kişafını temin meksadile gümrük tari- feleri tatbik etmeğe başladık. Bina » « aleyh bizim bu noktadan vaziyetimiz, tarifelerin tatbikile iktısadi inkişafını temin etmiş olan dizer Avrupa mem leketlerinden ayrıdır. Murahhas heye- timizin bu noktayı ehemiyetle teba- rüz ettireceği aşikârdır. Ahmet ŞÜKRÜ Rus - İngiliz Münasebatı (Başı 1 inci sahifede) ret komiseri İngiliz ithalâtına kar- şı konulmuş mukabil ambargoyu kaldırmıştır. Diğer taraftan “London gaze- te”nin yazdığına göre kral, bir temmuzda toplanan mecliste, ba- z1 Sovyet mallarının ithali için 19 nisanda konumuş olan ambargo- yu kaldırtmıştır. Tebliğ, bu kararların derhal tat- bik edileceğini yazmaktadır. Bun- dan sonra da, Metro-Wickess mü- hendislerinin tevkifi ile durdurul- muş olan Sovyet - İngiliz ticari müzakerelerine ie nokta dan tekrar Yola çıktılar MOSKOVA, 2 A.A. — Mühen. dis Thornton ile Mac Donald dün akşam serbest bırakılmışlardır. Hemen bu akşam İngiltere'ye git- mek üzere yola çıkmışlardır. Müzakere başladı MOSKOVA, 2 A.A, — İngilte- re hükümeti Sovyet mallarma kar şı nisanda koyduğu ambargoyu bir temmuzdan itibaren kaldır. miş olduğundan harici ticaret ko- miserliği de ittihaz etmiş olduğu mukabele bilmisil tedbirlerini il ga etmiştir. İngiliz hükümetinin teklifi üzerine martta kesilmiş o- lan ticcaret muahedesi müzakere- lerine yarın tekrar başlanacaktır. İstanbul ikinci İflâs Memutluğun- dan: Müflis Pretelli Kâni iflâsma ait dosya dairemize tevdi kılınmış oldu- ğundan müteakip muamelita devam İ- çin alacaklıların 10 Temmuz 933 pazai- tesi günü saat 14 de ikinci iflâs daire- sinde hazır bulunmaları ilân olunur. Kadıköy Icra Dairesinden: Bir bor- cn temini için mahcuz olugı satılarak paraya çevrilmesi mukarrer bulunan bie Baskül D.D. yolları Haydarpaşa ğından © teliplerin ambarmda sat olma 57-953 cumartesi saat satış ide Dip. yöllatr Tlaydaryaşa' ambap zer İlân olunur. sanda berit bakana” (s0) MİLLİYET PAZARTESİ 3 TEMMUZ, 1933 Londra konferansı çıkmaza mı giriyor? (Başı 1 inci sahilede) lardır. Ancak Amerika Reisicümburu M. Rovjevelt mezkür beyannameyi bu günkü şeklile kabul Hall'e bildirmişt merikanın para istilrarı hakkındaki Mi anlatacaktır. İnkisar LONDRA, 2 (A. A.) — İngiltere, Fransa, İtalya, lsviçre ve Ho- lânda murahhasları tarafından müş- tereken hazırlanan projeyi M. Roose- velt'in reddettiği haberi konferans mu Mide derin bir inkisar uyandırmış- Aslar Gmbereoleğadeni müspet bir cevap ümit edilmemekle beraber projenin kabul edileceği zannediliyor- du Dünkü gün hararetli olmuştur. A- lâkadar murahhaslar daimi temas ha- lindeydiler. 'M. Hall'ün tebliğinden sonra, Pari- se M. Bennet'e telefon edilmiş, alâka» 'dar murahhasların akşam üzeri topla- nacakları bildirilmiştir. M, Bennet Fransız Hükümetinin noktainazarını 'değiştirmiyeceğini bildirmiştir. İçti- maa nihayet ve evvel Fransa Bankası Umumi Müdür muavini M. Rist, tekrar M. Bennet'e telefon et- miş, İtalya, Belçika, İsviçre ve He- ıhaslarımı ım Fransanm nok içi alınmasını düşündüklerini tir, Hafta tatili olması münasebetile resmi salâhiyettar İngiliz şahsiyetle- rile görüşmek kabil olamamıştır. Bu- nunla beraber akşam üzeri mümessillerile birlikte tekrar bildirmiş. örüşü- leceği zannediliyor. İngilterenin ala- cağı tavır, vaziyeti tespit edecektir. İngiltere müşterek projeye Ameri- Şiz dan sonra İngilterenin ne düşündüğü meçhuldür. Pazartesi günü M. Hull beyanatta bulunacak, M. Roosevelt'in para siyaseti hakkındaki düşünceleri- ni bildirecektir. Çünkü Reisicümhurun ret kararın metni henüz belli değildir. Temaslar LONDRA, 2 (A. A.) — Evvelki gün M. Roosevelt'e gönderilmiş olan para- yı muhafaza için müşterek proje hak- kında vaziyeti tetkik ve teması muha- faza için Fransız, İtalya, Belçika ve İsviçre heyetimurahhasaları araların» da sabahleyin noktainazarlar karşı laştırmışlardır. 8 güne kadar NEW - YORK, 2 (A. A.) — Ame- rikada mevcut kanaate göre, derhal bir istikrar yapılmadığı takdirde Ho- lânda 8 günekadar altın ölçüsünü bı rakacaktır. İsviçre, Belçika ve Fransa da kısn bir zaman sonra bu hareketi takip edeceklerdir. Feci bir hareket NEW - YORK, 2 (A. A.) — Herald Tribun yazıyor: Washington Hükümeti öyle manev- ralar yapıyor veyahut o suretle ma- nevralara getiriliyor ki Londrada kat- i bir vaziyet almıştır. Bu vaziyete göre, bütün milletlerin konferânsın bir müvaffakıyetsizliğe uğramasının Amerikanın elinde oldu- ğuna dair kanaatleri vardır. Eğer M. Roosevelt derhal bir istik- rar yapılması aleyihnde kat'i bir ka rar verirse, Hoover moratoryomundan beri olmamış derecede feci bir hare- ket yapmış olacaktır. İhtilâflı noktalar LONDRA,2 (A. A.) — Amerika beyeti namına söz söyliyen nturahhas, paraları altm ölçüsüne bağlı devletle- rin verdikleri projenin Reisicümhur M. Roosevelt tarafından kabul edilme- si istendiği takdirde tadil edilmesi lâ- zımgeleceğini bildirmiştir. noktaların sadece ikinci derecede olmadığını söylemiş elk yü am söylendi- ğine göre, M. Roosevelt'in O projeyi reddeden beyanatı, M. Hull tarafın- yetimurahhasasının alma dahilin de olmadığını açıkça göstermektedir. Amerikada vaziyet NEW-YORK, 2 (A. A.) — M Roo- sevelt kabine azası ile resmi zevatı pazartesi günü Annapolis'e vw eee etmiştir. Reisicümhur İndiano- polis harp gemisi ile oraya gelecek, istikrar meselesi ile diger meseleler müzakere olunacaktır. M. Roosevelt salı günü Wasbing- ton'a gidecektir. M. Roosevelt'in istikrarı geri bırak taraftarlaı Doların 70 centa olarak istikrarı alelâmum kabul edilmektedir. Fakat âcele bir kararın fiat siyasetini boz- masından endişe ediliyor. Beynelmilel ticaret ihtiyaçlarına ve hakiki vaziyetlerine uygun esaslar üzerine dövizlerin istikrarı yapılma- dan evvel, altın ölçüsünün tamamen bırakılması hususunda emir vermesi için bazı mahafil Reisicümhura taz- yik yapmaktadır. Hülâsa olarak M. Roosevelt'in et- rafındakiler bu hususta ittifak etmiş değillerdir ve istikrar meselesi redde- dilmiş değil, sadece tehir edilmiş ola» rak telâkki olunuyor. Almanlara göre BERLİN, 2 (A. A.) — M. Schacht a konferansının tenkit etmiş ve maları ilâve etmiştir: Tan Almanya altın ölçüsünü tuta- caklır. Para istikrarı taraftarı olan Franianın Almanyaya bu hususta yar dimi ötmesi lâzımdır.,, a Schacht, Almanyanın borçları- pi vermek istediğini fakat ihracat yap- maktan takdirde tediya- tını durdurmaktan mes'ul olamıyaca- Hım ilâve ederek sözlerini bitirmiştir. (Başr 1 inci sahifede) lerin ellerini sıkarak doğruca yuka- rı kata çıkmışlar ve Darülfünun Ema- neti salonunda kısa bir müddet kal- mışlardır. Gazi Hz. bu esnada Hukuk Fakültesinde hangi derslerden imti- han yapılmakta olduğunu sormuşlar- ir. Kendilerine Müderris Ahmet Reşit Beyin Hukukudüvel imtihanı olduğu Reisicümhur Hz. bunun üzerine der hal imtihan yapılan salona geçmişler sırada birinci sınıftan 1423 nu- J: Fazlı Ef, imtihan edilmekte i- di. Gazi Hz. Fazlı Ef, ye : — İzmir Yunan işgali altında iken nasıl bir plebisit yapılmak istenmişti? sualini sormuşlardır. Fazlı Ef. bu kara işgal günlerine a- it hâdisenin hiç bir hukuki krymeti ol- madığını anlatmıştır. Gazi Hz. bunun üzerine İzmir ka- esine çekilen Türk bayrağının Yunan işgali altında bir kuvveiteyidiyesi o- lup olmadığını sormuşlardır. e Fazlı E€, de buna icap eden cevapları ver- mili kimi aleni ibaret olduğu da sorulmuştur. Bundan sonra imtihana giren 1426 No. lı Alâeddin Ef, ye Sevr muahede- ktısadi ahkâmı ve bey- neddüvel ittihatlar hakkında sualler tevcih etmişlerdir. Grain. ai üdüncü olarak imtihana giren 1437 No. lı Yu- suf rn EK, 908 den sonraki umumi vaziyet, Bulgar istiklâli, Trabulus Teali, Balkan muharebesi ve neticeleri,, hakkında bazı — sunllerle birlikte vekâletler ve mandalar bahsi de sorulmuştur. Bunu müteakıp 1451 numaralı Rı- za ve 1452 Mo. lı Şücaaddin Salih E- fendilere Harbrumumiden sonraki mu ahedeler ve bu muahedelerin askeri ahkâmı, hâmi ve mahmi devletler, A- merikadaki ayrılık muharebeleri, ne- ticeleri ve Liberya Cümhuriyetinin te. şekkülü, federasyon ve konfederas- yonlar arasındaki farklara dair sunl- Ter Gazi Hz. dün için imtihana girecek başka talebe kalmadığından imtihan salonundan çıkarak tekrar Eminlik salonuna işlerdir. Bu esnada ko- ridorlarda kesif bir talebe kütlesi top lanmıştı, Genç Darülfünunlular Gazi Hz. nin etrafında bir halka teşkil ederek ken dilerini şiddetle alkışlamışlardır. Gazi Hz. bu aralık gazete fotoğ- rafçılarının ricasını kabul ederek fo- toğraflarınm alınmasına müsaade bu müderris Ahmet Reşit Beyi yanlarına çağırarak imtihanda talebeye verilen notların listesini istemişlerdir. Gazi Hz. bu listeyi tetkik ederken Ahmet Reşit Beyden bazı izahat al muşlardır. Reisicümhur Hz. bu esnada salon- da bulunan Pr. Malehe'i yanlarma ça “ğurmış ve kendisine ütfatta o bulun dan ayrılmışlar ve dışarı — çıkarken TURPDKiYE ZIRAAT yi KASI Gazi Hz. Darülfünunda Mumaileyh bu devem tarihçesi. imtihanmda bulundukları müderris Ahmet Reşit Beye: — Ders veriş iyi... ret.. buyurmuşlardır. Gazi Hz. bülün müderrisler ve tas lebe tarafından şiddetle alkışlanarak “Yaşa Büyük Gazi!,, temennileri aras | sında Darülfünundan ayrılmışlar ve Darülfünun arkasında Talebe Yurdu ittihaz edilen binayı da gezerek avr det buyurmuşlardır! Gazi Hazretleri, | geçtikleri yollar» da toplanan kesif bir halk kitlesi ta: rafından hararetle alkışlanmıştır. ... İSTANBUL, 2 (A. A.) — Reisicüm bur Hz. bugün saat 16 da Darülfünü- mu teşrif buyurarak Hukuk Fakülte. biraz daha gaye. bin sebeplerine, vesaireye dair muh- telif sualler sormuşlardır. Reisicümhur Hz. Darülfünundan ayrıldıktan sonra Beyoğlu - Şişli yolu ile Boğaziçine bir otomobil gezintisi yaş ve Ye motorla sa» raya evdeki le buayazmmşlerr. Celâl Bey Pa Bey Pariste (Başı 1 inci sahifede) ni yaptıktan sonra diyor “Bugün bu münasabatı işkal eden her şey ortadan kalkmış ve Türk — Fransız dostluğu tam bir itimatla in- kişaf etmekte bulunmuştur. Bu, Fram- sanın takip ettiği siyasetin ana hatla rına dahildir. Fransa bütün Avrupaya teşmil e- dilmiş olduğunu görmek istediği sulh ağını imkân nispeti inkişaf ettirmek için lap Memlekette Aydınlılar İzmirde maç yapıyorlar AYDIN, (Milliyet) — Aydın mektepliler futbol şampiyonu olan sanatlar mektebi takımı, (İzmir j mektepliler şampıyonu sanatlar mektebi takimile bir maç yapmak üzere bu sabah saat dörtte İam- yonlarla İzmire gitmişlerdir. Takımının başında mektep mü“ dürü ve Aydın mıtaka reisi Emin. ve dahiliye şefi Celâl beyler bulun- maktadır. vi Bu iki takımları şimdiye kadar iki defa | karşılaşmışlardı. Aydındaki müsabakada Aydın sa. natlar mektebi Salama sıfıra üç ka - Aydın spor hayatında çok kuv. vetli bir varlık olan Aydın sanatlar mektebi takımının bu defa da mu. vaffakiyetli netice alarak döneceği kuvvetle temin olunmaktadır... Hemşire ei a (Milliyet) — den ve münasebatı gayrimeşrua müdavim olduğunu haber alan yaşlarında kardeşi Davut eline çirdiği bir tahra ve bir tokmak hemşiresini başından ve muhte yerlerinden ağır surette ve firar etmiştir. Yaralı kadm bo- rayıtedavi Aydın Memleket has- tahanesine gönderilmiş ise de bir gnü vefat ettiği haber alınmışır. Yapılan takibat neticesinde firari | GİRESON, (Milliyet) hafta Gireson limanına gelen Bü- lent vapuru limandan kalktığı si rada Trabzona çıkacak yolcular. dan altı yaşlarında Kadir ismin de bir çocuk ayağını açıkta hare ket eden vapurun yaar zincirle