6 Temmuz 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

6 Temmuz 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

< 7: 2 rvpari e yapalım! Hovarda- lık mı, tasarruf mu? Herkes te şaşırdı. Iktısat, maliye âlimleri de şa- dı. Mal çok, mahsul çok. Alış ve- yok. Para yok. sv Bu vaziyette fertler ve millet ne yapacaklarını bilemiyorlar. Para yok. Tasarruf etmek lâ- &fn. Peki amma mahsul çok, mal » Bunları harcamak ta lâzım. İşte 66 devletin 1800 murahha ihdlda bu işin içinden çıkamadılar. nerikada diktatörlüğe benzer cümhuriyet idare eden Roo- elt ile yine yeni dünyanm meş milyarderi Henry Ford bu me de birbirine zıt iki fikir orta- attılar, Roosevelt bir devlet adamı gi- telâş içinde: — Aman tasarruf, iktisat! Di- Uyg Henry Ford becerikli bir iş a- mı gibi endişesiz: g4 — Sakın ha! Diyor. Mümkün rtebe fazla mal yapmalı. Piya- yı doldurmalı. Fiyatleri indirme ve alış verişi arttırmalı. | Henry Ford'un fikrine göre ayı elde tutmak günahtır. Ye- içmeli, hovardalık etmeli... para elden ele, cepten cebe geç m. Piyasa hareket'etsin. İzler a- isin. ei İngilizler temkinli, Almanlar ydbirli. İtalyanlar hesaplı, Fran- ir zaten anadan doğma &imri. Bu takdirde Henry Ford'un fik © hangi milletler taraftar ola- bilmem! Şöyle üstün körü bir düşünü- bi otomobil kralnm fikri pek ınbana atılır gibi değil. oi Bizim muhitimizde gördükleri- iz de ona hak verdiriyor, Son za- larda ticaret işlerinde parala inı tehlikede görenler, bankalar. i servetlerinden istedikleri gi- ji faiz alamıyanlar bütün varla- şı apartımanlara döktüler. Yal- ),5z İstanbulda bir kaç yıl içinde itmış, yetmiş milyon lira taş du- . ine geldi. Bu servet işle- iş olsaydı belki piyasa daha fe- hlardı, Şu halde eğer kıyıda köşede enüz küflü manğırlar, kirli çıkın varsa onların sahiplerine rica Yesinler, içsinler, hovar- lık etsinler. Kim bilir belki bu Byede refaha çıkmak mümkün- r. Burhan CAHİT ısa haberler > Kadıköy'ünde Biza'lı Hüseyin oğlu mail Ef, isminde bir zat İstanbulda yılan sergisi açmiya karar vermiş. * Balra'daki kereste fabrilenm, İş Ban- yn. da iştirakile Limitet Şirket ol. uştur, * Avrupa güzellik müsabakasma işti. ik etmek üzere Madride giden 933 ürkiye güzeli Nazire H. avdet etmiştir. a rmizden Rusya'ya gitmiş olan * Hususi vapurlara kıymet takdir için Eçekkül eden | e ele veye de Cide va» * Türk YVapurculağu lı i Bücsssleri buzün Toplamaralı Kazırlanan izamnameyi imzaliyacaklardır. BORSA (iş Bankasından alınan cetveldir) 4 TEMMUZ 1933 Akşam Fiatları « İstikrazlar Tahvilât tikraz dahili 98 $ Ergani 133 İntilreme 98. Elektrik erk d. yolları 230 $ Tramvay » Mevahhide Tünel ponruz pa i dme « mıkeriye 175 1— 175 7. ESHAM Bankası Ne- ç 0 - Hamiline © 880 — Müsssis 102 sadolu Hisse 25 ava, su, Cmd 5 i 360 te hariya 1S 189128 4,4175 sar 199,0 424 37075 3841125 mstordamı Eee Moskova NUKUT (Satış) Kuraş 10 7 160 219 $ 1 Zeloti 16 $ 30 Ley a? & Eray vestin 1 Şilim, Av. 1 Persia 1 Mark iz 7 22 Dimer si 1 Çernaveş 25 $ 1 Alın B8— 1 Mecidiye 10? Kanknet 245 İ atlerini korumak için Zi Ekonomi Kontenjan ticareti İktisat vekâleti vaziyeti nazarı itibara aldı le telâkki edilmiştir. İktisat Vekâleti bu hususta tetki- kat yaptırmiş ve mahallerinden mü- temmim malümat toplamıştır. Müra- caatlar başlıca'şu noktalar etrafımda toplanmaktadır: 1 — İstanbul varidatın yüzde sinden fazlasını temin etmesi iibarile kontenjanın da büyük bir kısmı, bil- hassa başlıca büyük maddeler İstan. bula verilmektedir. 2 — Bir kısım küçük maddeler tak- sim imkânı bulunamadığından hepsi İstanbul ve İzmire verilmektedir. 3 — İstanbul ve İzmir ithalâtçıları ayni zamanda başka kapılardaki tah- sisatı da kapattıklarından İstanbul santralize bir vaziyete girmiştir. 4 — Bütün bu ve dizer (sebepler kontenjan tearetini doğurmaktadır. Iktısat Vekâleti bu tetkikatı netice- sini Gümrükler ve İnhisarlar Vekhle- bine de bildirmiştir. Gelen haberlere göre yeni konten- jan taksimi yeni esaslar dahilinde ya-| prlacaktırı. Tuğla harmanları Halicin nihayetinde Kâğıthane ve Alibey derelerinin başlı yakın her iki sahilde sıra ile bir takım tuğla harmanları vardar. Bu tuğla harmanları e İ caklarından etrafa, buram buram du- man saçarak çalışır dururlar. Harmanların buralardan (kaldırı). ması mevzuubahis olurken (Sıhhiye Müdürlüğü işe karışmış ve nihayet şu formül bulunmuştur: Tuğla har- manlarının ocaklarının üstü kapatıla- cak, ocaklardan çıkan dumanlar 25 metre yüksekliğinde bir bacadan çı- kacak, .. Haliç sahillerinde 32 tuğla harma- nı vardrı. Şişlideki harmanlar da 25 tanedir, Yeni şekilde bir ocak ve bâ- €aen az beş bin liraya çıkmaktadır. Haliçteki harmanlardan mühim bir kısmı bu yeni tesisatı ikmal ettirmiş- ler, bir kısmı da yaptırırkep evvelki gün mühlet bitmiştir. Belediye müd. det bitince harmanları yeniden kon- trol ettirmiş ve bir kısım harmanların tesisatı hâlâ ikmal ettirmedikleri gö- rülmüştür, Bunun üzerine belediye harmanla- rı söndürmek için bir arozoz ve bir it- faiye müfrezesini göndermiştir. Fa- kat itfaiye mahalline gidince yanan harmanların müddetin bitmesinden evvel çatıldığı enlaşılmıştır. Bunun üzerine belediye Haliçteki tuğla harmanlarında tesisat ikmal e- dilmedikçe bir daha ocak yakılmama- sma karar vermiştir. Yumurta nakliyatı Yumurta tacirleri İspanyaya yumur ta sevki için bir Türk vapuru kum- panyasile anlaşmak üzeredirler. Bü- nu işiten ecnebi vapur kumpanyaları | yumurta nakliye ücretlerini indirme- fe hazmlanmaktadırlar. vi Bakırköydeki yeni fabrika Bakırköy bez fab-ikasınm yanında inşası mukarrer yeni fabrikanın pro- jeleri bir grupa ihale edilmiştir. İn- şaata yakında başlanacaktır. 100 vagon pirinç Pirinç zeriyatmı korumak maksa- dile yeni kontenjan listesine (o pirinç konmamıştır. Alâkadar ithalâtçı ta- cirler, gümrüklerde 100 vagon pirinç- Teri ol bahisle i has gö lerdir. Diger taraftan müstahsiller de yeniden pirinç ithali- ne müsaade edilmemesi için İktisat Vekületine telgrafla müracaat etmiş- lerdir. Motörin Petrol şirketleri, piyasaya motorin yağı çıkai lardır, Bununla beraber 15 - 20 gün evvelkine nazran yüksektir. Buğday Bu sone buğday mahsulü geçen 8€- neden fazla olacağından buğday fi- Veköleti ve Bankası yeni tedbirler almaktadır. Diger taraftan bu sene daha fazla buğday ihracatı imkânı da araştırmak tadır. Bir tütün şirketi çekildi Uzun müddetten beri mizde bulunan tütün şirketlerinden “Export Tabaco,, memleketimizdeki muamelâtını tasfiye ederek piyasadan çekilmektedir. Çay ve kahve ucuzlayacak Çay Limited Şirketi (o hissedaran heyetiumumiyesi evvelki gün toplan- mış ve hissedarlar arasında ihtilâf çık tığı rivayetlerinin tekzibine karar ver miştir. Dizer taraftan ayni içtimada şirketin yeni muamelelere girişmiye- rek üç ay sonra tasfiyesinin kararlaş- tırıldığı da haber verilmektedir. Şirket hissedarlarından Şevket B. bu karar, şirketin İktisat Vekâletile yaptığı mukavelenin hitama ermesin- den ileri geldiğini söyleriiştir. Kahve Limited Şirketinin — aldığı 9,5 komisyondan da şikâyetler vardı. Şirket müdürlerinden Mustafa B. Şir- ketin takas mukabilinde gümrükten Vilâyette kkü Nasıl muamele yapılacağı vilâyete bildirildi Hariçten gelecek muhacir ve mülteci- lere yapılacak muamele Dahiliye Veki letinden Vilâyete bildirilmiştir. Buna gö- re: Muhacir ve mültecilerin beraberle- rinde retirecekleri menkul | mallarının, tohumluk ve çift hayvanlarmın, çif ve sanat aletlerinin iptidai maddelerinin tamamı ve davar sürülerinden ve sanat mamulâtndan ve ticaret eşyalarından beş bin liralık miktarı gümrük resmin- den ve bir defaya mahsus olmak üzere sair bilcimle tekâliften affı 885 mu ları kanununun onuncu maddesi iktizm- sından olup bu muafiyetten istifade ede- bilmek icin Türkiyeye yerleşmek kas- diyle gelmiş bulunmak ve üç ay zarfın- da tescil veya iskân talep ve Türk ırk ve harsma mensup olmak şaritır. Üç ay zarfmda tescil veya iskân tale- bine melince bu talep huduttan geçerken gümrük islerinin halledileceği sırada derhal yapılabilmesi müşkül ve belki de gayri mümkün olduğundan gümrük işle- rinde mahalli hükümet reis verilecek muvakkat “muha ri” ile iktifa olunması zarureti vardır. Ancak rümrüklerden istifade etmek üzere muvakkat vesika verecek mülkiye rüesası bu vesikalar için muntazam bir defter tutmağa veya tulturmağa ve ve- il ikleri muhacirlerin gidecekleri ay zarfında tescil veya iskân i- çin müracaatlerini temin edecek şekilde takip etmeğe ve defterdeki kaystlarını kapatmağı ve bu defteri haleften selefe devretmeğe mecburdurlar Gittikleri yerlerde üç ay içinde tescil veya iskân için müracaat elmiyen muha- cirlerden gümrük resmi tahsil olunması İzem bulunduğundan bunların tescil ve ya iskâm içi müracaatlarının Tü icap eylemektedir. Tavattun kastiyle gel miş olmıyanların ve Türk ırk veya har- sma dahil bulunmıyanların muhacirliği mevzuu bahs olamıyacağından bu muafi- yetten istifadelerine do imkân yoktur.. Bunlardan memlekete dahul ve ikametle- rinde mahzur şörülmiyenler ecanihin ikamet ve seyahatları hakkındaki kanun bükümleri dairesinde ve ecnebi #ıfatiyle memleketimizde oturabilirl. Poliste ei z Döviz kaçakçılığı Sirkeci Ekspres (treninin şefi M. Dümafisin üzerinde 30 bir franklık kaçak döviz bulun. muştur. Üzerinde gene kaçak döviz bulu- nan bir başrahibo de yakalanmıştı. Bu iki kaçakçı birden bugün cüm. huriyı müddei mumiliğen * verile. ceklerdi Dövizler müza- dere olunmuştur. Mİ. Dümafis Bir çocuk kuyuda boğuldu Eyüpte Bahariye caddesinde has boya fabrikası bahçesinde oynamak- ta olan Rifat Efendinin oğlu 10 yaşın- da İsmet kuyuya düşerek boğulmuş- tur, Borç meselesinden memlekketi- | Beyoğlunda ahçı çırağı Kunduz bir borç meselesinden terzi Aristidiyi a- ğır surette yaralamıştır. a Bir tarlada eski altınlar Baltalimanında eski jandarma karako- lu arkasında bir Ruma sit tarlada altın maküla balanmuştur. a son günlerde gizlice ara tırmalar yapılmakta ve bulunan paralar gene gizlice satılmakta imiş. Geçenlerde Boyacıköyünde Şerif ağa isminde ihti- yar bir kurabiyecinin evini soyan ve ya- kalanan haydutlardan birinin üzerinde bu altınlardan bir tane bulunmuş, mese- le bu suretle zabıtaya aksötmistir. Bu- nun üzerine altınların bulunduğu tarla- ya gidilmiş, hakikaten altın meskükât bulunmuştur. Sarıyer kaymakamı, Yeni- köy nahiye müdürü v Inhisarlarda ek Bu seneki afyon 10 temmuzdan 4 üncü Vakıf kanda inanacak Ayam İnhiarı ida resi, © civar: ir de öralamıştır. Bu seneki alyan MERİ sandık olacağı tahmin edilmektedir. Av fişeği ucuzladı Barut İnhisar idaresi, karabarut, do- İu ve boş av fişekleri, av kapsulleri, ta- palar ve av saçması Fiatlerinde tenzilât yapmıştır, LAR yaşa, Boğazda yaz tarifesi Şirketi Hayriye, bugünden itibaren yaz tarifesi tatbikine başlamıştır. çıkardığı 10 bin çuval için aldığı 945 komisyonun 952 si masraf mukabili olduğunu, şirketin kârı okkada 1,50- 2 kuruştan iHaret bulunduğunu söyle- miştir, Çay ve kahve takas primlerinin bir miktar azalacağı, çay ve kahvenin u- cuzhyacağı söylenmektedir. arde Gelecek muhacirler) Sahte şehadetname Mahkeme nasıl yapıldı- ğını tetkik ediyor Şehremininde bir mahalleden tedarik ettiği hakikata uygunsuz bir ilmühaber. le sahte şehadetname alıp yüksek mek- teplerden birisine giren Akif Efendinin muhakemesine Ağırcezada devam edil- miştir. Akif Eföndi bu şehadetnsmeyi kendi- sine Şükrü Efendinin . ve Silme sahte şehadetnamenin nasıl tedarik edil- diğini bilmediğini söylemiştir. Muhake- me Şükrü Efendinin celbi | için başka güne bırakılmıştır. Hırsızlıktan sabıkalılar Gece pençöre kırarak hırsızlık yap mak, zabıtaya karşı silâh kullanmak ve esrar nakletmekten suçlu ve mevkuf Arap Hikmetle kayıkıçı İsmail, Yaşar, Abdurahman ve Bürhanettinin muhake- nelerine Ağircezada başlanmıştır. Ya- şar ve Burhari bulunamadıkları için mu- hakemenin devamı bular getirilmek ü- zere başka güne bırakılmıştır. Hikmetle yili İsmail kefaletle tahliye talebinde bulummuslardır. Mahkeme bun ların mazilerini tetkik etmiş ve her iki- sinin de hırsızlıktan müteaddit sabıka ları olduğu Bunun üzerine tahliye talebi reddedilmiztir. Muhakeme- ye 24 temmuzda devam edilecektir. Sebze diye Altı buçuk kilo esrar kaçırırken yaka- lanan Mehmet, Osman, Bekir ve Ahme- din muhakemelerine Ağırceza mahkeme- için 50 kuruş mukabilinde ve Osman he- sabına taşıdığını, Osman da bu yükü seb- zedir diye kendisine Bekirin teslim etti- Rini, Bekirin evine naklettirmekte oldu- ğunu söylemiş, Bekir ise sureti katiyede inler etmiştir. |... Muhakeme şahit celbi için başka gü- ne bırakılmıştır. Esrar Süleymaniyede Tiryaki çarşısında kah- vecilikk yapan Hasanla evvelki gün An- karadan İstanbula gelen Alâettin esrar satmak ve kullanmaktan maznun olarak dün Adliye ihtisas mahkemesinde muha- | keme edilmişlerdir. Hasan esrarı yolda bulduğunu, ne bilmediği için aldığını, Alâettin de Hasanm tabalcısın- da sigara sararken ya ia içmediğini söylemiştir. eme tah- kikatın tevsik için başka güne bıralel müşter. z Be lediyeda Vergi kaçakçılığımı Sinemaların verdiği hesap- lar ve bazı noktalar Belediye istatistik yıllığı için şehirde- ki muhtelif müessese ve vazifelere sit istatistikler toplatırken bazı mühim ha- kikatlar meydana çıkmıştır. Sinemalâra dair vücude getirilen istatistiklerde bazı yanlış hesaplar gide edilmiştir. Şehrin merkezine uzek olan birçok sinemaların müşteri adedi öğrenilmek istendiği hit, bu müesse xelerden bazıları çok kü- çük rakamlar vermislerdir. Bu vaziyet üzerine bu sinemaların defterleri tetkik edilmiş orada da şayanı dikkat derecede az müşteri adedi görülmüştür. Bu mües- seselerin verdikleri rakamlara bakılırsa, hergün ziyan etmektedirler. Halbuki bu sinemaların bir haylı zaruri masrafları vardır. Yapılan tetkikat neticesinde bu vazi- yetin vergi kaçakçılığı yapmak maksa- dile ihdas olunduğu anlaşılmıştır. Bu hususta tahkikat yapılmaktadır. Bir mezarlık daha Bele- diyenin oldu Belediye 37 bin lira kıymetinde bir mezarlığa nit yeni bir dava kazanmıştır. Bu dava Galatâda Kule dibinde Şah ku- Iu mezarlığına aittir, Yeni mezarlıklar kanunu çıktığı gümdenberi bu mezarlık bir türlü Belediyeye intikal edemiyordu. Belediye şimdi burasını satacaktır. Yeni ölçüler Kânunusani bidayetinden itibaren te- şekkül elmekte buğunan ayar ve ölçüler idaresile Belediye, halkın yeni ölçülere alışmasını temin için teşriki mesai ede- cektir. İkraz.sandığı sermayesi Belediye Bedestendeki ikraz sandığı- nın faaliyetini arttrmağa karar vermiş. Bu husus için 2 bin lira tahsis edil. Şirket Komserlikleri İktısat vekâletinin yeni teşkilâtında lağvediliyor Gelen haberlere göre İktısat Vekâ- letince Şirketler e Komiserliklerinin adliyeye, siciliticaret dairelerine isiti- Esasen bugünkü şerait Komiserleri fazla bir 'eni, İktısat Vekâleti o Teşkilât Kanunu lâyihasına bu şekli isUhdaf Mevkuf | eden maddeler konulmuştur. Halkevinde Tetkikler Gezinti bugünden iti- baren başlıyor Halkevi dershane ve kurslar tarafından tertip edilen tetkik gezintisi bugün başlıyacaktır. Saat 15 de gezim tiye iştirak edecek muallimler Halkevin- den hareket edeceklerdir. gehrimize gelen birçok muallimler de bu gezintiye iştirak ede- cektir. Bugün camiler, müzeler gezile- cektir. Bu tetkik gezintileri 10 gün de vam her gün ayrı bir program- In hareket edilecektir. Tetkikler başlıyor Halkevi Reisliğinden: Evimizin der- saneler ve kurslar komitesi tarafından tertip edilen İstanbulun terihi, bedi e- serleri ile ilim ve sanat müesseselerini tetkik Faaliyeti bugün başlayacaktır. Arzu eden İstanbul ve Anadolu mu- allimleri saat on beşte Halkevinden ha- reket edecek olan kafileye iştirak ede- bilirler. İlk günün progt Ayasof- ya, Sultanahmet camileri ile Sultanab- met meydanındaki abidelerin tetkiki ve Yerebatan, Binbirdirek sarnıçları ile, 44 üncü ilk mektebin ziyareti vardır. İkin- ci tetkik günü programı bu ilk tetkikten sonra kararlaştırılıp ilân edilecektir. İlk mektepler sergisi İlk mekteplerde açılar elişleri sergisi- nin müntahaplarından vücude getirilen umumi sergi bugün Halkevinde açıla” caktır. Serginin bütün hazırlıkları dün ikmal edilmiştir. Sergi Halkevinin alt kat salonunda açılmaktadır. Sergiyi Hal- kevi sergi komitesinden Selim Nüzhet B. tanzim etmiştir. Sergi ay sonuna kadar açık bulunacak, herkes gezebilecektir. Maasri'te Selçuk kız mektebi sergisi Çapadaki Selçuk kız sanat mektebinin senelik sergisi dün saat 16,5 da merasim- le açılmıştır. Merasimde Maarif erkânı ve daha birçok zevat hazır bulunmuştur. Serri talebe tarafından ziyaretçilere gezdirilmiştir. Telebenin yaptığı işler müteaddit salonlar işgal etmektedir. E- serler içinde çok muvaffak olmuş olaş» ları vardır. Sergi gezildikten sonra da- vetliler hazırlanan büfede izaz ve ikram edilmişlerdir. Galatasaray lisesine talebe ari alınmayacak Maarif Vekâleti Galatararay | bisesine önderdiği bir emirde mektebe bu sene nihari talebe kabul edilmemesini bildir. miştir. Bu sene Galatasaray lisesine kadro nispetinde yalnız leyli talebe alı- şimdiden birçok müracaatlar vaki olmuş sa da bunlar bu sene için is'af edilemiye- cektir. Bir Türk gencinin muvaffakıyeti Saint - Josephe Kolejinden bu sene Mücahit Bedi B. isminde 16 yaşında bir | "Türk yavrusu birincilikle çıkmıştır. Kol. lejin ilk sınıfından itibaren her sene bi- rinciliği kazanan Mücahit B. Fransa se faretinde yapılan Bakaloriada da birinci- İatasaray lisesinde yapılar da ayni derecede muvaffak olmuştur. Kadastro imtihanı Kadastro meslek imtihanlarına başlan- snışter. Umumi müdür Cemal Bey, im- tihanlarda bulunmuştur. Baytar müdürlüğü taşındı Vilâyet baytar müdürlüğünün Kabasa- kaP'daki binası eski olduğundan Ciğalon- Tuğlundaki yeni binaya taşınmıştır. mİ Amerikalı mütehassıslar Amerikalı iktısat mütehassıs M. Hi- nes'in idaresi altında çalışmakta olan ziraat mütehassısı M. Gardner Ankara?- dan şehrimize gelmiştir. M. Gardner re- fakatine memur edilen Robert College muallimlerinden Şükrü B. le Trakyanm zirai vaziyetini tetkik gün veya yarm Edirneye gidecektir. Gardner Trakya'da pancar yetiştirilen sabayı da gezecektir. İktısadiyatımızn inkişaf ve bu meyanda ziraatımız ve ma- denlerimiz hakkında tetkikatta bulun- mak ve bilhassa altın arama işlerinde çalışmak üzere celbedilmiz olan Ameri- kalı mütehassıslar ve M. Hines'in idare si altında tetkikatia bulunmaktadırlar. M. Hines Ankara'da İltrsat Vekâleti ile temasta bulunduktan sonra diğer müte- hassıslara yapacakları tetkikat hakkında lâzım selen talimatı vermiştir. M. Himes bir kac güne kadar Avrupa'ya gidecek ve bir kaç ay sonra tekrar gelerek müte- hassıların verecekleri tetkik edecektir. M. Hines bundan sonra Tür- kiye'nin iktmadi veçhesi hakkında bir rapor verecektir. Bu rapora ehemmiyet verilmektedir. LAL gp Bir Çek profesörü geldi Prağ Darülfünunu türkoloji müderri- si prof. Joln şehrimize gelmiştir. Prof. Ripka iki ay kadar şehrimizde ka- Inca ve “Şark” ismile yazmakta oldu- ğu bir eser için tetkikatta bulunacaktır. Sahte on kuruş mu? Eremköyünde hi» beki) dükkânda sahte 10 kuruşluk para bulunmuştu. B- paranın sahte olup olwa'ığının anlaşıl. ması irin darphanede munyene edilmesi- pe lüşüm göslerilmiştir. Para darphane | ye gönderilmiştir. | yanar İĞ ie ğü ya 3 8 şubesi |. Evkaf nedir? Size sorsam: — Kiraz nedir?.. — Kırmızı renkli yuvarlak | şeydir... Dersiniz... Biraz daha zor olsun diye: — Gıcır nedir? Desem için de bir kısmınız bilemez. Bir k munız da: — Sakıza elâstikilik veren | maddedir amma aslını bilmen Der. Lâkin daha ileri gidip te: — Evkaf nedir?.. Dersem « velâ — Canım! Onu bilmiyecek var... İşte camilere falan bak yer. Dersiniz amma: — Hayır evkaftan maksad Evkaf dairesi değil, vakıf nedi Diye sorarsam şüphesiz apışır lırsınız... Öyle ise bunu size ben tarif deyim. Çünkü “ben uzun müdd evkafta bulunduğum gibi huk mektebinde de bu mübarek şe adam akıllı ökümuştum — (beyh de neler okumadık'ki!). Efendim! Vakıf diye bir mi kü hayra tahsis edip alım satı dan oldum olası menetmekti Demek, vakıf mal satılamaz.. Şimdi bu noktaya bir (min koyunuz. Derken efendim gel z man git zamarf"bu vakıf yerlerde bir kısmı yanmış, onları imar iç para lâzım. Arsalarm bir kismi! satıp parasile geri kalanı imar e mek mümkün amma vakıf satıl maz.. Ne yapalım?.. — Allah ül maya zeval vermesin — heme ülema bir çaresini bulmuşlar.. N sıl?. Gayet kurnazça.. Demişl ki: — Efendim! Vakfı satmayı. kiraya veririz.. Uzun müddet daha doğrusu bilâ müddet.. Kiraya verirken peşin olara bir para alırız. Buna (icarei mu accele) yani peşin kira deriz. B para arsanın kıymeti demektir. Sonra da (vakıf) rolünü bo; mamış olmak için de seneden & neye gayet az bir miktar alırız Buna da (icarei müeccele) Oyar geriye bırakılmış kira deriz. Demişler ve öyle yapmışlar Binaenaleyh | İstanbulun heme hemen yüzde doksanı işte bu kilde bizlere satılmış ve parala kim bilir ne olmuş.. İş orada değil. İzah etmek ii tediğim nokta şudur: İcarei müeccele diye bugü bütün emlâk sahiplerinin verdiğ para bir vergi değil (vakıf) olarl yerlerin satılabilmesi için vaktiy le ülemanın bulduğu bir hilei şer. iyedir. Asri kanunlarla, asri fikir. lerle mücehhez bir memlekette bül hileyi şer'iyenin hâlâ nasıl kaldığ şaşılacak şeydir!.. Asıl garibi Ev kaf idaresi güya bu icarei müccc le bir vergi imiş gibi bina vergile rile müvazi olarak onları da ayır. maktadır. Şer'iyeti, kanunu kendi işleri ne uydurmayı sanat edinmiş eski ve mürai ülemanın attığı şu tohi mun hâlâ sürmekte olması doğrusi çok amma çok şaşılacak şeydir. Büyükadad buz ihtikârı Karilerimden birisi bana bi mektup göndermiş, Büyükadad. buzun kilosu beş kuruşa satıldı ğından şikâyet ediyor. Yerine göre buz bizde hâlâ bi; lüks eşya telâkki edilmekte ve za : ri ikitiyaclar arasında sayılma maktadır. Öyle olmasa Belediysj €kimek narhini kontrol ettiği gibi okkası 3 kuruşa satılması lâzım gelen buzu da kontrol ederdi.. Anlaşılan oraya mizah gazeteleri de gelmiyor. FELE, Bulgar misafirler Dün abideye büyük bir çelenk koydular. N “Bulgar süvari zabitleri tarafından meci Türk milletine ve kahraman Türk or: suna”, Bular dostlarımız bundan suni Dr. Ihsan Şükrü B. tarafından tah edilen bir muş ile Adalarda bir gezi yapmışlardır. Akşam yemeği dönü musta yenilmistir. >