6 Temmuz 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

6 Temmuz 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Ak, SRake ME, VE 1. AABK & ALINA, Sleek, s0 Nam Madran dağı eteğinde şirin bir kasaba Bozduğan mütevazı bütçesile beş senelik plân dahilinde çalışıyor.. BOZDUĞAN (Milliyet) — Bozdu- ğan Madran dağı eteğinde dört tepe ö- zerine 350 sene evvel kurulmuş 1200 gli ye 3500 müfuslu girin bir İmza mer: Kasabayı ilk kuran eski Türk aşiret- lerinden doğan oğullarından boz Meh- met Beydir. Mehmet Bey tebdilhava i- “gin Madran dağınm en yüksek noktası ve 1660 metre irtifamda Madran Baba tepesine gelmiştir. Burası bugün de Bozduğanlıların sayfiye yeri olup | bil- rai Meryem oğlu suyu çek meşhur- lar. Mehmet Bey yazı bu yaylada geçir Hikten sonra kışlık olarak şimdiki Boz- duğânın bulundu yere emmiş ve 18 ça- dırlık maiyyetile burada yerleşmiştir. Bayazit Timurlenğe esir olduktan sonra oğullarından birisi Bozduğana kaçmak ve Aydın beyliğinin kızile cv- lenerek düğünü Bozduğanda yapıldığı vakıf kayıtlarından belli olmaktadır. Bozduğan bundan iki yüz elli sene ev- vel Osmanlı hükümeti devrinde de Voy- yodalık idi. İlk Voyvoda Rüstem ağa imiş. Bu zat kasabaya getirttiği suya i ismini vermştir. Kazada Romalılar devrinden kalma bir çok eserlere de tesadüf olunmakta. dır. Bilhassa Akçay üzerindeki kemer köprüyü bir çok mütehassıslar ziyaret #tmiş ve tetkikat yapmışlardır. i merkezi Düşman işgali eörmiyen bu kaza mer kezinin evleri halen eski tarzını muha- faza etmektedir. Memleket işlerile çok alâkader olan ve şuurlu bir surette çalısan Belediye heyeti bundan iki sene evvel tapzim e- dilen beş senelik bir programı 14 bin lirayı geçmiyen Belediye bütçesinde â- Zami lasarruf yaparak tatbika çalışmak» tadır. Bu programa yöre kasıbada iki büyük cadde açılacaktır. Bu caddelerin projeleri yapılmış ve istimlâke başlan- mıştır. Kasabanın bol suyundan istifade gtmek şartile elektrik tenviratı yapmak için çalışılmaktadır. Asri bir mezbaha plân: tanzim edil. miş ve yakında inşaatına başlanılacak” tır. Sabık Belediye reisi Vefa Beyin him- metlerile bu programın bazı kı yapılmıştır. Bu yapılan i Belediye parkı ile etfaiy. ve takdire lâyiktir. Vefa Be; olap halen Belediye ri iLe e betle çok yükselir. Son enine mi3- kaymakam Nami Beyin ve fırkanın ba- ppda bulunan gençlerin ol birliğile ça ışınaları neticesi asri ve medeni haya yolunda büyük adımlar atıl» Ta Hililinbmer, Himayeietfal, : ve fakir çocukları miyetlerile bir. ii teşekkülü Sata fırka heyetinin daimi müzahe- Teline mazhar olan bu teşekküller hızla yürümekte Ae cümhuriyet idaresinin ken lediği faydalı eserleri dana getirmektedirler. El Mandalar bir kadın öldürdü AKHİSAR, (Miliyet) — Ka- Zâya merbut Gökçe Ahmet köyü ahalisinden Kara Ali Bey karısı 80 yaşlarında Hatice hanımım kır da hayvanlarını otlatmakta olan oğluna öğle yemeği götürmekte i- en iki mandanın yekdiğerile bo- Zuştuğunu görünce ayırmağa te- 9ebbüs etmiş, azğın hayvanların ortasında kalan biçare kadının her tarafı zedelenmiş ve aldığı ya ralardan biraz sonra ölmüştür. Bozdağanda Bir sokak yetiştirmektedir. Kazada iki senedenberi İsetık istihsnline de başlanmıştır. Geçen sene 2000 dönümden fazla fıstık ekil mişse de fiatlerin istihsal masrafını kur taramamasından bu sene ckiş geçen se- meye nazaran yarıdır. Geçen sene fiatlerin müsait olmasın- dan bu sene 25000 dönümden fazla pa- muk elimiştir. Bu sene devamlı yağan yağmurlar buğday ve arpalara biraz z0- rar vermesine wukabil kendirlere ve di- ğer mahsullere cok yaramıştır. İaarif Kazada üçü tam devreli ve onu üç sınıflı köy mektebi olmak üzere 13 mek- tep ayrıca yeni pazar nahiyesinde bir de yatı mektebi vardır. Maarif Vekâletinin son tebliğatı üze- rine kazada altı yerde köy pansiyonu a- sılması kararlaştırımıştır. Bunlardan birisi Haydarada birisi de Göte köylerinde açılacaktır. Dördünün yeri henüz belli edilmemiştir. Merkezdeki mektep binası geçen se- ne yanmıştı. Bu mektebin siğorta para sına bir miktar daha katılarak asri bir mektep inşası Vilâyet umumi meelisin- ce kabul edilmiştir. Yapıya başlanmak üzeredir. Ormanlar Bozduğan kazası vilâyetin orman iti- barile en zenğin bir mıntakasıdır. Mad- ran ve Karıncalı ormanlarının kaza mam- takasma dahil kısımları 42000 hektarı bulmaktadır. Bu kadar zengin ormanlardan bir tah- tacı köyü senevi 2000 metre mikkabı kereste yapmakta bu da Bozduğan ve Nazilli ihtiyaçlarının sarf olunmaktadır. Kaza ormanlarında sık sık yangın ©- Tarmuş alınan çok şiddetli tedbirlerle bunun önüne geçilmiş, yangınların, taze ot çıksın diye çobanlar ve tarla açmak için köylüler tarafından çıkarıldığını öğ- rendii, Nafia Bozduğan - Nazilli kazasına şöse ile bağlıdır. Bu şöse üzerinde altı sene ev- vel 240000 liraya yaptırılan meşhur Ak- çay köp: şantı iki sene evvel bi- iri ,000 liraya mal olan büyük Menderes köprüsü vardır. Şöse çok fe- na bir vaziyette se de esaslı bir surette tamiri vilâyet encümenince münakasaya konulmuştur.“ Kaza merkezile Yenipazar nahiyesini bağlıyan yolda pek fenadir. Muğlanın Kavak dere nahiyesine köy kanuna tev. fikan köylüler tarafından yol yapılacak. tar. Bozduğanı ve Yenipazarı on #iyade alikadar eden Yeni pazar ovasının Ak- çayda açılacak bir kanaldan sulanması- nın teminidir. hendisden proje geri istenilmiştir. Na- fin Vekâleti projeyi tetkik £ etmektedir. Asayiş Kazanın asayişi çok mükemmeldir. Son iki sene zarfında iki hayvan hırsız. lığı vak'nsı olmus ve failleri de meydana çıkarılmıştır. Kazada en ziyade kız kaç Sırma hâdisesi çok vâki olmaktadır. Bu Bun sebebi de fazla masraftan Bir şaki ölü olarak yakalandı MARDİN, (Milliyet) — İki se- nedenberi Mardin ve Savur kaza- 81 civarında şakavet yapan, katil gasp vesair cürümlerden suçlu bu- lunan Mardinin Mişkin mahalle sinden Ömer Hazne oğlu | Halil geçen cuma günü vilâyet merkez jandarma bölük kumandanı Rem- zi Beyin maiyetindeki müfreze ta- rafından vaki müsademe netice- sinde ölü olarak elde edilmştir. e MARDİN, (Milliyet) — Her se ne olduğu gibi bu sene de Mardin mıntakası dahilinde çekirge mü- cadelesi muvaffakiyetle yapılmış- tır. Derik ve Kızıltepe kazaların- da irticar eden çekirge ( sürfeleri tamamen itliâf edilmiştir. Her iki kazada imha olunan Sürfe mikta- rı 418,720 kiloyu bulmuştur. Suriyenin “ Talik ve Gepze ” is tikametinden şimala | ve vilâyeti- miz mıntakası arazisine (o uçkun halinde geçen Fas çekirgeleri Kı- zıltepe ve Derik kazalarnn gay- ri meskör sahalerini istilâ etmiş ve 10 hazirandan (itibaren mez- kür mahallere kesif bir surette yu murta bırakmağa başlamıştır. düz Vi AYDIN, (Miliyet) — Aydın Halkevi açıldıktan bir ay (sonra bir bando yapmağı tasarlamış, Aydın ve mülhakatında Mey yurttaşlar bu iş için teberruda lanmuşlardır. Bando muallimliğine uzun müd det askeri bandolarda muallimlik yapan Mehmet Efendi tayin olun muştur. Mehmet Efendi gece gün- düz çalışarak âletler geldikten 15 gün sonra bandoyu 7 eylül kur tuluş bayramının resmigeçidine iş Milâsta mahsul MİLAS (Milliyet) — Bir kaç gündenberi şiddetli sıcaklar baş- ladr. Mevsimin hükmünü icra et- miye başlaması çiftçilerin yüzünü güldürdü. Buğdaylar ve akdarı- lar çok iyidir. Buraya yakm bir mesafede olan Ağaçlıyik çiftli- ğinde külliyetli miktarda anason zeriati yapılmıştır. Havaların mü- sait bir şekle girmesi anason mah sulünü dahi çok iyi yetiştirmiştir. Gereme havalisinde portakallar da yüklüdür. Zeytinlerden iyi ne- ticeler beklenmektedir. Portakal ve zeytinlerde bazı hastalıklar görünmektedir. Almanyadan cel- bedilen eşcarı müsmire mütehas- sısları bu havaliyide gezecek ve ağaçların hastalıklarını tedavi €- deceklerdir. Vilâyet bu sene, zey- tincilik tahsili için İtalya'ya bir talebe göndermek için, bütçesine tahsisat koymuştur. Tekirdağda orak başladı TEKİRDAĞ, (Milliyet) — Orak lar biçilmeğe ve harmanlar kurul mağa başladı. Bu sene orak yev- yeleri vasati 80 kuruştur. MİLLİYET PERŞEMBE 6 TEMMUZ LEKETT "Aydın Halkevi barosu, . 1933 v7 Hep Suriyeden geliyor Mücadele tertibatımız sayesinde yeni- Cenupta çekirgelierle mücadele Suriyenin demir kapı istikame- tinden orta kesafette bir uçkun sü rüsü Nusaybin kazasının Kamış, 'Tarmca ve civar köylerine gelerek buraları istilâ etmiş ise de, üç gün sonra tekrar Suriyeye dönmüştür.? Gelen bu uçkun çekirgeler mezrua ta zarar verememiştir. Bunlardan başka Suriyeden gel mesi melhuz bulunan uçkun çekir geleri takip etmek üzre hudut bo- yunda mücadele memurlarımız beklemektedir. Başta Vali Talât B. olduğu hal- de mücadele teşkilâtmın başında müdür Sadettin Beyin ve mesai arkadaşlarının faaliyeti cidden takdire ktir. m tirak ettirmiştir. Bir taraftan bando yetiştirilir- ken, bir taraftan da Aydında çok ihtiyaç hissedilen bir caz yetiştiril miştir. Halkevi bandosu, bütün bay- ram ve merasimlere iştirak ettiği gibi, caz takımı da eğlence ve ba- lolarda bu eksiği tamamlamakta- dır. Resimde ön sırada ve sağdaki zat bando muallimi Mehmet Efen- didir. 40 mektebin iştirak ettiği sergi TRABZON, (Milliyet) — İlk- mekteplerdeki talebeler zengin bir sergi vücuda getirmişlerdir. Eşya- lar İskenderpaşa mektebinde bü- tün halka gösterilmektedir. Kü- şat resminde Halkevi bandosu da bulunmuştur. Mektebin iki büyük salonu ve beş odası mütenevvi €$- yalarla doludur. Bütün halk akın akın gelerek sergiyi seyretmekte- dirler. Trabzondan 12 ilkmektep sergiye iştirâk etmiştir. Bir o kaç köy de dahil olmak üzere Trabzo- beş kaza merkezinden 28 mektep talebelerinin iştirâki sergi ye fevkalâdelik vermiştir. Bugüne kadar 40 mektebin iştirakiyleTrab zonda ilk defa olarak bir sergi vücuda getirilmiş oluyor. Çocukların ince, zarif işlemele- ri, çamur ve çemenmen yapılmış tabif dağ ve tren yolları, fiskiye- ler sayılmıyacak derecede herbiri diğerinden daha güzel (eşyalar bütün halk tarafından (takdirle karşılanmaktadır. Sergi bir hafta müddetle umuma açık bulunduru- lacaktır. " edecek piyasa üzerinden mahsulü- Nasrettin Hoca ihtifali Akşehirde muallimler yerinde ve lâzım bir ihtifal yaptılar AKŞEHİR (Milliyet) — Nas- | rettin Hoca için altı buçuk asırdan beri hiç bir ihtifal yapılmamıştı. 30 - 6 - 933 Cuma günü Halk Fırkası binasında halk davet edi- lerek bu büyük adam için çok gü- zel bir ihtifal yapılmıştır. Hazır bulunanlara Nasrettin Hocanın hikâye kitapları hediye edilmiş, muallim Rıfkı Melül Bey tarafından toplanma maksadı ve Nasrettin Hocanın hangi tarihte İs m Fındık emanetçileri TRABZON, (Milliyet) — Fın- dık müstahsilleri toplanarak mah- sullerini emanetçilerin elinden kur tarmaya çalışıyorlar. Müstahsiller ihtiyaçlarını giderebilmek için fın dığı bir tüccara verip mukabilinde az bir para alırlar. Umum mahsul bu emanetçilerde toplanır. Ve fm- dık piyasası daima emanetçilerin arzuladığı fiat üzerinde kalır. Her sene fındık verimi zamamımna ka- dar bin ihtiyaç içinde £ bulunan müstahsiller paraya kavuşmak is ter, emanetçilere yanaşmak zaru- retini hissederler. Mahsülün para edeceği zamana kadar kredi bula- | mıyan müstahsiller emanetçilere boyun eğer ve fındığı istediği fi- ata satamazlar. Senelerdenberi de- vam edip giden vaziyet her sene ette yarım milyon lira kay bettirir. Emanetçiler kendilerine bırakı- lan fındıkları kırar, Avrupa piya- sasına arzeder. Halbuki, tekarrur nü emanetçilere bırakmıyarak sak- layabilse ve satsa mütazarrır ol- mıyacaktır. Bu belâdan kurtul mak üzere müstahsiller toplana- rak mahsullerinin iyi bir fiat bu- lacağı zamanı beklemek için zira- at bankasına (müracaata karar verdiler ve kendilerine kredi te- İzmitte köy muhtarları bürosu | ii e Muhtarlar kurstan çıkarken İZMİT, (Miliyet) — Evvelce bildirdiğim: veçhile bura Halke- vi köycülük şubesi tarafından bü- tün İzmit köyleri ihtiyar heyeti a zaları için çok lüzumlu bir kurs a- çılmıştır. Kursu ilk defa valimiz Eşref Bey bir nutukla açarak muhtarlardan beklenen hizmetle- ri anlatmış, sırayla muhtelif ha- tipler, inkılâp ve mefhumu, tahsil, terbiye, temizlik, sağlık, ziraat ve sair işler bakkında söz söylemiş- lerdir. Kurs üç gün devam etmiş- Nasrettin Hocanın türbesinde muallimler.. yaşadığı hakkında. © intikali bir konferans . verilmiştir. o Bundan sonra hazır bulunanlardan Kon- ya merkez ilk tedrisat baş müfet- - | tişi Emin Bey tarafından Höca- | nın fıkralarmdaki terbiyevi kıy- i met izah edilmiş, sonra fırka bina | | sından Nasrettin Hosa türbesine i gidilerek ziyaret edilmiştir. Rıfkı Melül Bey tarafından | memleketimiz halkına çok ehem- « | miyetli ve unudulmüş bir gün ha- tırlatılmış oldu. EA Akhisarda ortamektep AKHİSAR, (Milliyet) — Ka- zamız orta mektep binasında tet- kikatta bulunmak üzere Maarif Vekâleti mimarlarından Aptulalh Sabri Bey kazamıza gelmiştir. Vekâletin mektebe 30.000 lira tahsisat koyduğunu işiden Akhi- sarlılar Maarif Vekâletine teşek- kür telgrafları çekmişlerdir. Tabakhane çayı AYDIN (Mülliyet) — Aydının için- den geçen yı daha şehirden çıkınca dağılmağa ve bataklıklar yapmaz ğn başlar. Bu çayın mecrasının Utanzi- mile bataklıklarının kurutulması için işe başlanmak üzere Sıhhat Vekileti mü- hendizlerinden Salâhattin Bey tarafın ||| dan projesi yapılamağa başlanmıştır. Tekirdağda sebze TEKİRDAĞ, (Milliyet) — He nüz Tekirdağında yerli sebze lâ- yikile yetişmediğinden hariçten sebze getirilmek suretile bu ihtiya- cat temin olunuyor. Piyasamızda biberin okkası 60, domates 20 ve patlıcanın tanesi 6 kuruştur. Balıkesirin işgali günü BALIKESİR, (Milliyet) Buranın düşman işğali gününe te sadüf edilen 30 Haziran günü Halkevi tarafmdan bir ihtifal ya- pılmış, ihtifalde nutuklar söylen- miş ve şehitler namına süküt edil. miş ve ruhları taziz edilmiştir. Sıtma mücadelesi AYDIN (Milliyet) — Sıhhat ve ig” timai muavenet vekâleti, Köyceğiz ka- zasında sıtma mücadele teşkilâtı açılma amı kararlaştırmış ve şübenin hemen a- şılmasını tebliğ etmiştir. Köyceğiz şübesi Aydın sıtma müca dele mıntakasma hazırlanmıştır. Şübe dokt. e yle fa Kaza ölümü AKHİSAR, (Miliyet) — Tü | tün tarlasında bulunan ameleyi almak üzere araba ile tarlaya git mekte olan Selim zade Ali Kemal Beyin hizmetkârı 318 doğumlu Osman hayvanm ürkmesile yerde bulunan taş yığınları üzerine düş” müş ve anide ölmüştür. i Resim sergisi BALIKESİR, (Miliyet) — Ba lıkesirde Halkevi tarafından açı: lan Güzel sanatlar sergisi çok rağ bet görmektedir. Her gün sergiyi binlerce halk gezmektedir. Sergi- de en ziyade Ressam Sırrı Beyin fotorist ve kübist resimleri göze | çarpmakta ve takdir edilmekte" dir. — — ——-———— tir. Haber alındığına göre, köylü: ye dağıtılmak üzere bu mevzular kitap olarak basılacaktır. Muhtar lar kurstan çok istifade ettikleri ni söylemişlerdir.