8 Temmuz 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

8 Temmuz 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

Gazi Hz. ve imtihanlar Büyük şef Ankara erkek lisesinde bir talebeyi takdir buyurdular ANKARA, 6 (Milliyet) .— Türkiye» Yi kurtaran ve yeni baştan yapan Gazi, son haftalarda muh- telif © mekteplerin imtihanlarında bu- hınarak © yarattığı gençliğin o kıymeti ni ölçüyor. Bu meyanda İs- tanbula | hareketin- | den evvel hazi- ranm yirmi seki- zinci çarşamba gü nü de Ankara Er. Gö) kek lisesi imtihan Gi larına © gelerek bu - rayı da şereflendir- işti, O sün Ankara lisesinde ikinci devre mezuniyet imtihanlarını veren efendile- rin tarih, coğrafya ve medeni bilgiler imtihanları vardı. Maarif Vekilimizle | Muallim Afet Hanım, Bilecik Mebusu Salih, Gazian- tep Mebusu Nuri Beyin imtiharlara gel meleri büyük bir müjdenin alimeti idi. Nitekim saat üçe doğru bu müjde ta- hakkuk etti. Ve büyül dahi EĞ anıl ve LE Imtihanlarda tarih muallimi Samih Nafiz, coğrafya muallimi Hüseyin Sa- hir, medeni bilgiler muallimi İrfan Bey ler bulunuyorlardı. İmtihana her gün talebe tezini de birlikte getiriyordu. İmtihana evvelâ 383 Orhan Efendi girdi, “Mustafa Kemal” mevzulu tezini takdim etti. Gazi Hazretleri tezin na- hızları hakkında sünller sorduktan sonra Muallim Sahir Beye dönerek: — Ormanlı imparatorluğiyle Türki- ye Cümbhuriyetinin tabii ve beşeri nok- tai nazardan mukayesesini sorunuz. Buyudular. İmtihan hararetlenmişti. Cevaplar süalleri, sünller cevapları ta- kip ediyordu. Talebeler giriyor, imti- han oluyor, çıkıyordu. Orhan Efendiyi 156 Enver, 522 Macit ve 434 Aydın Efendiler takip ettiler. Tarih, coğrafya, medeni bilgiler i- Bimleri burada deşildi, teşrih edildi. As yanın' bütün kıtalar karşısında mevkii, Asya medeniyeti üzerinde durmaklığı- mızın sebepleri, Asyanm kimlerin y du olduğu, Asyadaki Türk medeniyı nin, sahası, Anadolu hafriyatı ve bura- da nelere tesadüf edildiği, vatandaşın devlete karşı vazifeleri, İlhanlılar hep soruldu, söylendi. Tarih ve ondan alman ibret, nümu- ne ve neticeleri ve vakaların mükayese- leri bu büyük imtihan salonunda âdeta canlanıyordu. Enver Efendiye sorulan bir sual ve ona alman cevap dikkate şayandı. Büyük şef sordu: — Hilâgü halifeyi atlarma çiğnetti, Selçuklulardan Tuğrul Bağdatta halife- ye ikram etti. Biz hudutlarımızdan dışa nya çıkardık. Hangisi doğru? Cevap şu idi: — Hilâfet lüzumsuz bir müessese dir. Taassup ve fenalık için başlıca un- sur olan halifeyi Hilâgü'nun atlarına siğnetmesi daha doğr ... En meraklı imtihan 344 Aydın E- fendinin imtihanıydı. Altı senedir hiç Bir notu kırlmıyan, ber dersten en yük sek notu alarak mükemmel bir kemalât mükemelen izah etti. ergime m sanata Ankara civa- Timurun şahsiyetini, mil k emily, Gaziantep mücadele lari- komünizmle devlet sosyalizmini, hepsini, bütün sualleri öyle anlattı, 0- yenilerini nasıl koyduğumuzu ve yerleş pe ini kadar iyi canlandırdı ki, aziz Reis be- alikalandı. sualiyle başladı. Bizim de memleketi- mizde buna mümasil bir şey yapıp ya- pamıyacağımız hakkındaki sorğuya Ay dın Efendi cevap verdi, ve İzahatı şöy- le devam etti: — Memlekette Sakarya - Kızılırmak birleştirilebilir. — Bu, neden şimdiye kadar düşü- nülmedi? — Volga - Don kolay idi. Halbuki Porsuk çayı üzerindeki kollarla Kızılır. mağın birleştirilecek en yakın yeri dağ lıktar, sarptır. — Peki böyle bir halde mansap ne resi olabilir? — Sakaryanın ağız. Bu suretle Sa karyanın İzmit koyuna akıdılması ha linde Anadolu ortasmdan Marmara kı. yılarında kadar bir su yolumuz vücude gelecektir. — Nehirlerimizde seyritefer kabil mi? — Çalışmca ne olmaz. Büyük Gazi Aydını pek beyendi ve ona iltifatta bulundu. Aydın imtihandan çıkınca Gazi, Dok tor Reşit Galip Beye: — Bu efendi talebe değil, bir mual- lim, Buyurdular. *.. Aydın Efendiden sonra 720 Talât, 380 Oktay Salih Rifat, 23 Niyazi, 251 Hadi, 493 Sacit, 906 Bekir Sıktı, 487 Hayrettin, 393 İhsan Efendilerle hariç- ten bakalorya imtihanma giren harita zabiti Enver, bankacı Hayrettin, memur Salâhattin Beyler de imtihan oldular. Gazi Hazretleri onlara da muhtelif sualler sordu ve cevaplarını beyendi. Tarihin meşhur o muharebelerinden bilhasa; o Malaskirt, Povatye, Şalon, Kosva, Dumlupmar, Ankara muharebe- leri üzerinde durdular ve harekâtı har- biye hakkında sualler sordular, bazan izahat lâtfunda da bulundular. Nihayet imtihan bitmişti. Kapıdan çı karken yanlışlıkla geri kalmış bir efen- di olduğunu haber aldılar, tekrar döne rek onunla da meşğul oldular. Anadolu tarih ve coğrafyası dn onun imtihan mevzuu oldu. Bu 946 Şeref Kâmil E- fendinin de imtihanı bittiği vakit saat yirmi iki olmuştu. İmtihan numara cetvelleri başta Ga #i Hazretleri olmak üzere hazırun im- zaladılar. Bu cetveller, muallimlerin ve talebe lerin ihtisasları bugün Mharif Vekilimi zin emrile inkılâp müzesine konmak ü- zere Vekâlete gönderdiler. ..s Aydın Efendi Kız hisesi Fransızça muallimi Aplurrahman Beyin Süledur. gön derilmiştir. Önümüzdeki sene riyaziye | tahsiline başlıyacaketır. Aydın Efendi, ecnebi lisanlarını ba- basından öğrenmiştir. Bugün mükem- mel İngilizce ve Fransızça, oldukça Al- manca ve iyi farisi bilmektedir ve bun- lardan imtihan vermiştir. Altı senedir okuduğu bu mütssese- de hiç bir dersten bir notu kırılmamış- tır. Ö ayni zamanda güzel resim yap- makta ve musikiye de vâkıf bulunmak- Maarif Vekâleti Aydını Amerikaya, Vaşington'a tarih ilmi üzerinde ihtisas yapmağa gönderecektir. Babası Apturrahman Bey iltinfattan çok memnun ve mütehassistir. — “Çocuğum su mühendisi olmak istiyordu, Fakat onun hekiki kabiliyeti ni büyük dâhi kesfetti. Herkes su mü- hendisi olabilir. Fakat herkese bu şeref- li vazife verilemez. Ve ba iltifat yapı- lamaz. Türk tarihine müfit olabilmek fırsatını silemiz en büyük şeref bilmiş- tir, cek sevinçliyiz.” Demektedir. ... Ayni zamanda lise müdür başmua- vini olan tarih muallimi Samih Nafiz Bey bu imtihanı heyecanla anlatırken: — Tarihin hizzat tarih karşısında | sorguya cekilmesi, muhakeme edilmesi çok heyecanlı oldu. Demektedir ve hâlâ o saatlerin he- yecanı altındadır. ANKARA; 5 (Milliyet) — Res mimizde görülen düz saha bir cadde değildir. Şehir bahçesinin önündeki yeni dükkânların üzerindeki trasa- dır. Buraya geçen sene alafranga Bu sene gecele- müzik getirilmişti. gilememiştir. vakit geçirecek bir köşesi olabilir. ANKARA, 6 (Milliyet) — Seyyar esnafın işlek caddelerde dur- malarını belediye menetmiş, iç sokaklarda ve mahalle içlerinde on- lara yer göstermişti. Bunlar gene zaman zaman büyük yer tutar ve zabıtai belediyece Belediyenin emrine rağmen bıtai belediye memurları dir. İşçiler; Türk ve & olacak, herhan mezun, lâakal i yukarı olmıyacak, Adlanm . . sie Babalarının ella â Doğdukları yeri . . Doğdukları seneyi . “> rihlerile beraber . . . Daimi adreslerini . madıklarını , . . Esas san'atlarını . , En az istedikleri gündeliği: Yalnız bekârlar tarafın dan toplandıklarını İŞÇİ ARANIYOR Büyük bir fabrikada derhal işe başlamak üzre müteaddit daimi işçiye ihtiyaç vardır. kerliğini ikmal etmiş bulunacak, yaşı 30dan Bilfül çalıştıkları yerleri ie Şimdi çalıştıkları yeri . : Evli “veli çeğakleki alp ek ak Yukarda sıra ile, üç adet yeni çekilmiş fotoğraf, nüfus tezkeresi sureti ve mektep şehadetnameleri suretlerile, 10 Temmuza kadar İstanbul posta kutusu 84 adresine müracaatları ilâm olunur. İşe abnacakların, telgrafla iş başına ça- gırıldıkları taribten itibaren üç gün zar- fında yola çıkmaları şarttır. dan ikametgâh temin edilecektir. Yol mas- rafı yyl tarafından ödenmez. (5186) caddelerde tecziye edilirler. cad deleri dolduran seyyar esnafın za- göstermekte- hhati tamamen yerinde bir san'at mektebinden sene bilfiil çalışmış, as- a evsafı haiz olanların: için müessese tarafın- 4213) ri henüz havalar tamamen ısmama- dığından bu irasada faaliyete ge- Ankaranm en işlek yerinde, en güzel manzaraya sahip bu trasa her zaman hükümet merkezinin güzel İ be günü Ankara Vilâyeti Daimi Encümeninde yapılacaktır. İ mıyarak kendilerine iade edil ecektir. İşaretli yer mahalle arasındahi O fabrikadır ANKARA, 6 (Milliyet) — Ankaranın çok sık evli mahallesi olan Börekçiler mahallesinin en kalabalık bir yerinde bir taş ve moza- yik fabrikası açıldı. O semtte oturanlar oraları toza ve gürültüye boğan bu fabrikadan şikâyet ediyorlar. Fabrikanın yerini biz de muvafık bulmadık. Be- İediyemizin nazarı o dikkatini celbederiz. Ankara Vilâyetinden: Birinci Madde — Bedeli keşfi (226096) lira ve (22) ku- ruştan ibaret olan Ankara'da üç yerde yapılacak ilk mektep inşaat mukavelename tarihinden ( itibaren şartnamedeki müddet zarfında ikmal edilmek üzere ve kapalı zarf usu lile 29-6-933 tarihinden 20-7 933 . tarihine kadar 20 gün müddetle münakasaya konul muştur. İkinci Madde — Münakasaya iktidarı fenni ve itibari malilerini isbat edenler kabul olunur. Bunun için münakasa ya dahil olmak isteyenlerin : A — Bedeli keşfin yüzde yedi buçuğu olan o (16957) lira (o (20) kuruşu Vilâyet İdarei Hususiyesi hesabma Ban kaya tevdi ettiklerine dair makbuz senedini veya Milli Ban kalardan birinin teminat mek tubunu yahut Milli esham mu kabili Muhasebei Hususiyeden ( alımacak ilmühaberi ibraz et meleri lâzımdır. B — Ticaret odasına mukayyet olduklarma malilerine ait bir vesika göstermeleri icap eder, € — Yetlerindeki ehliyeti fenniye vesikalarmı yevmi ihaleden enaz sekiz gün evvel Vilâyet Başmühendi. göstererek münakasaya dahil olabileceklerine dairya bir ehliyeti fenniye vesikası almaları ve yahut ellerindeki vesika nın zirine şerh verdirmeleri iktiza eder. Bu üç şartı tamamen haiz olmıyanların münakasaya iş tirakleri şayanı kabul olamıy acağından teklif zarfları açıl- ve itibari Üçüncü Madde — Mün akasa evrakı keşfiye ve şeraiti mahsusasına tevfikan icra edilecektir. Dördüncü Madde — Talipler 661 numaralı münakasa ve ihale kanununun onuncu maddesi mücibince ihzar edecek leri kapalı zarfı 20-7-933 tarih ve per: e kadar Vilâyet Daimi Encümeni Reisi bilinde tevdi edeceklerdir. Beşinci Madde — Münakasa 20-7-933 tarih ve perşem- Altmcı Madde — Evrakı keşfiye ve projeyi görmek ve- ya daha ziyade malümat alma k istiyenlerin her gün Ankara Vilâyeti Nafia Başmühendisi iğine veya Encümeni Daimi ka lemine müracaatları ilân olun ur. (3091) 4205 Çanakkale Nafıa Başmühendisliğinden: Ezine - Ayvacık yolunun 0--000 kilometrosundan 12-687 kilometrosuna kadar olan kısmın tesviyei turabiye, şose ve imalâtı sinaiye inşaatı 27-7-933 tarihine müadif perşem be günü saat on beşte ihale edilmek üzere o 1-7-933 tari- hinden itibaren 27 gün müddetle ve kapalı zarf usulile münakasaya konmuştur. Bu inşaatın bedeli keşfi 124811 ira 56 O kuruş olup münakasa Çanakkale vilâyetinde yapılacaktır. Münakasaya iştirak edecekler teklif mektuplarmı o ve muvakkat teminatlarını ayni (günde saat on beşe kadar Ça nakkale valiliğine vermeleri lâzımdır. Taliplerin münakaa şartnamelerini Çanakkale, İstan bul, İzmir Başmühendislikleri ri ile Ankara yollar Umum Mü dürlüğünde mütalea edebilecekleri ilân olunur. (3035) 4161 5283