15 Temmuz 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

15 Temmuz 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

© olacaktır. Ankara 3bü; yük müessese kuruluyor: Akademi, © gPülliyet Milli Müze ve Milli Kütüphane Dünyanın en zengin Hitit müzesi — Bir milyon cilt alacak kütüphane — Ankara Darülfünunu ANKARA: 13 temmuz Keçiüirene uzanan asfalt yolun soluna tesadüf eden, ovaya hâkim bir tepede cümhuriyet hükümeti üç büyük müessese kuruyor: Akademi, Mili kütüphane, Milli müze. Plânları hazırlanmış bulunan bu müesseselerden akademinin İlim ve san'at şobeleri bulunacak, âlimle- rin ve san'atkârların burada huzur ile ve bütün imkânlarla çalışmaları için her türlü tertibatı tamam ola- caktır. Milli müze, birisi seramik, birisi heykeller, taş ve abideler, diğeri de yazı kısmı olmak üzere üç kısma ayrılacaktır. Müzede bütün Hitit eserlerinden başka eski taş devirle- rinden günümüze kadar Anadolu medeniyetlerinin muhtelif safhaları» mı gösteren büyük bir salon olacak ve müze binasının bir kısmında ge- niş bir san'at sergileri salonu bulu- macaktır. Müzenin bu köşesini işgal edecek olan resim galerisinde ışık tertibatı ihtiyaca göre tanzim edile- cektir. Binanın ovaya nazır cephesinde alt katta 600 kişilik bir konferans salonu, üst katla umumi okuma sa- lanu ve âlimler için hususi çalışma odaları, müzenin üst katında lâbo- ratuvarlar bulunacaktır. Kitaphane bir milyon cilt alacak kadar geniş Okuma salonuna yakım Kurukahveci va bir kataloğlar dairesi olacak ve ka- taloğlar dairesinin yanında müraca- at memuru yer alacaktır. Müracaat memuru ile kütüphane arasında oto- matik tertibatla rabıta temin edile cektir. Şöyle ki, müracaat memuru istenilen kitabım fişini bir borunun ağımdan stacak ve otomatik şeritli tertibatla yerine kitap gelecektir. Binanm ortasında avlu olacaktır. Ve akademinin methalinden girdik- ten sonra konferans salonuna ka- dar bu avlu sütunlarla süslenecek” tir. Koridorun duvarları Türk tarihi- nin muhtelif * safhalarını (gösteren Türk çinileri ve taş kabartmaları ile yapılmış lâvhaları ihtiva edecektir. Gene bu koridorun üstü kapalı, yanı açık duvarlarına Türk tarihin- deki büyüklerin büstleri konacaktır, Bu büyükler arasmda devlet adamı ve ilim adamı olarak memlekete hiz- met etmişler görülecektir. Her üç binanın inşasında kendi san'atkârlarımızm geniş mikyasta iş bularak çalışabilmeleri ve inkişaf edebilmeleri esası tutulacaktır. Milli müzenin karakteristik sima- sını Hitit müzesi olmaşı teşkil ede- cektir. Zaten şimdiki halde Anka ra Hitit eşerleri itibarile dünyanm en zengin bir merkezi halini almış- tar. Vilâyetlerdeki eserler de buraya toplanacak ve hafriyat neticesinde çıkacak yeni eserler de burada top- landığı zaman Ankara, dünyanın ye- güne müessesesi halinde bir müzeye sahip olacaktır. Müze mimarisi, bil. | hassa Hitit atalarımızın mimari mo- tiflerini yaşatacaktır. Ancak milli kütüphane ve aka- demi yapıldıktan sonradır ki, Anka- rada bir darülfünun kurulması mev- zuu baheolabilecektir. Bu müddet zarfında Ankara ve vilâyetlerdeki Mseler ıslah, tedrisat takviye oluna- rak bilhassa lisana ehemmiyet veri- lecektir. Bu suretle bir taraftan An- Kara darülfünunu — için bir talebe zümresi yetiştirilecek, diğer taraf- tan darülfünun profesörleri için i- limlerini arttırma yerleri temin edil. miş bulunacaktır. Yaz sporları Bilhassa cuma günleri meraklı maçlar v ANKARA, 14 (Milliyet) — bim ep yaz sporları e Tenis kortlarında bilhassa cuma günleri meraklı maçlar yapıl. maletadır, Bugün Karadeniz yüzme havuzunda yuntaka su sporları he- yeti tarafından teşvik müsabakaları yaplırılmıştır. Kavaklıderede Sporting Kulüp te- Solda Haymana hükü met konağı, EEE Sporting klüp kortlarından Mm. Yusuf. nis sahasında hususi tenis maçları ve gene Sarıkışlada Yümiş mensucat fabrikası kortlarında hususi maçlar yapılmıştır. Mahtumları daha ucuza malolmaktadır. Kahvelerinin nefaset Mehmet Efendi Mahtumları, w fAOKURUŞA Hiç bir verde şubesi ve safiyetini daima muhafaza Haymanaya gine mi? ANKARA, 13 (Milliyet) — Hay- i manaya gidenler orayi met edeede bitiremiyorlar, Güzel hava, iyi ve | nafi banyo, Alh manzara... Herkes parti parti gidip dönü- yor. Hem orada kalmak için bir de iyon açıldığından herkes kala- yer için de sıkıntı çekmiyorlar. Bu pansiyonda kalanlar oraya kü. bik pansiyon ismini takmışlar. Rahat ve temizmiş. Geçen seneler oranın tadını tat- — olan Aka Gündüz bu sene he- nüz gidemediği bu yerin hasretini çekiyor. Dün Hâkimiyette yazdığı bir yazıda ağaçlar altımda nargile ta- kurda bahçelerde yağlı yep- nir ve i hıyarlı kahvelatıları, bir âlâ banyo yaparak rahat etmeyi £ sayıldlayıp duruyor. İaymanayı bugünlerde ziyaret e- ar çoğalmağa başladı. siye meydanından hareket eden otobüs- ler adamı iki liraya oraya iki saat içinde götürüyor. Perşembe akşamı gidip cumartesi sabahı yine işinin ba» şma dönenlerin yekünu fazlalaştı. Yeni tayin edilen genç kaymaka- eden Satmağa Başladıklarını İlin Ederler Satış yeri Yalnız; DEER 7 SE İİ Mısırçarşısı Hasırcılar Kapısı Karşısı Postası sağda Eşref | Beyin meşhur kübik pansiyonu Mehmet Efendi Brezilya'ya sureti mahsusada sipariş ettikleri yeni mahsul kahveler CARNARO peel limanımıza gelmiştir. Yeni gelen kahveler dünya kahve borsasında vuku bulan düşkünlük dolayısile Kurukahveci muhterem halkımıza çekilmiş kahvenin okkasını yoktur. . Haymana manzaralarından mın himmetile imara doğru da veer atan Haymana istikbalde Af karanın en ehemmiyeti sayfi; den biri olacaktır. (Yeni başlı rağbet bunu göstermektedi.r 5413