27 Temmuz 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

27 Temmuz 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

İ i t leri siper yaşayamayan çi ağ Tarihi tefrikku: 70 AN, Har hakka ÇMiliyet) indir. Hicaz hattı derdi Demiryoluna o mütemadiyen tan kâr değil, ziyan edilecekmiş! — Sultan Hamit, Hicaz demiryolu man içeriden, dışarıdan muarız ve a- teyhtarlığa rağmen inşa ve temdidine devam edeceğini beyan etmemeş mi idi? İşte bu muarız ve aleyhtarlardan içeridekiler Harameyn arapları, alel husus deveci Fellâh , (zürra) takımı ve bunların şeyhleri, reisleri, Kuranı- kerimde “Surei İber dek deki: Vâdin gayri zi zer'in inde beyti- kel muharrem” Ayetikerimesinden tutarak ferya- da başlamışlardı. Şikâyetleri şu idi: Mimi edebiliyoruz ve ancak boğa sımızı doyurabiliyoruz. Şimendifer yapılırsa hacıların ve sair yolcuların sıya ve sair levazımmın develerle nakline imkân ve lüzum kalmıyacak- tır. Deve nakliyatı ve sair yol hizmet leri böylece ortadan kalkıverince bin İerce kabile efradı aç ve perişan, el İleri bögürlerinde kalacaklardır. Bu şikâyet, tam manasiyle eahilce vs sersemce bir “İstemezük” tü. Fa- kat kum arapları mavallarmı dinle- temediler mi, hınçlarını yeni döşenen traverilerden, demirlerden, sair eşya ve lavazımdan alıyor, fırsat düşürdük çe eline geçeni, yollarıma rastgeleni m bozuyor, gayizli bir çapulcu kafa ve hissiyle tahribat yapıyorlar- dı Diğer taraftan ma Şi Hicazda bazı münevver, muteber ve sözde Sul tan Hamidi ve Osmanlı saltanatını vamı masın şikâyet- dan, akıllarınca tetkik ye tenkit edi- Yorlardı:. Hicaz hattının yüzde sek- sen kısmı; ümrandan, ziraatten, tabi atten mahrura ve > kum vadilerin- den geçeceği cihetle tmm cer masraflarını koruyabilmesi imkânsız" dır, Çünkü Hac mevsiminde oralar- lan sefer edecek hacılar nihayet bir kaç bin kişiye baliğ olmaktadır. Kıs- e azamı, bahusas Hintli, Afğanlı, Çinli, Cavalı hacılar deniz yoliyle © Başka merhalelerden geçip gidecek- lerdir. İşte bu ve buna benzer indi hesap tar, yayan tatsız mülâhazalar, mül A ayni ni den hiç bir kârı olmıyacağını derme: yan ile atebeiülyaya maaruzattn bek Hacca gidip gelen bütün Amado- hünez ikili olduğunu Biliyor ardı. Çöllerde kervanların asi urban tarafından baskma artık mütat halini almıştı. Dağarcığını o©- mara vürup deve sırtına atlıyan bir yolen, kendini Allaha sigorta edip hac yoluna çıkıyordu. Giderken ya- bat dönerken, a.i arapların iaarruz ve tecavüzlerine uğrayıp uğ» midin günlerce meşesi kaçmış! Romada yeni Bir mülâkat M. Mussolini Macar baş- vwekilini kabul etti x ROMA, 26.A. A. — M. Musso lini Macar başvekili M, Gosmboes sile Macar hariciye nazırı, M. Kan- ya'yı kabul etmiştir. M. i Macar nazırları ile'uzun uzadiye rişmüştür. Si V Mussolini Macar başvekilile ye nazırının ziyaretlerini hari bu akşam Macar mürah- © has heyetinin bulunduğu binaya gi decektir. Diğer taraftan mütehassıslar a © rasmda iktisadi mahiyete ( görüş- meler yapılacaktır. Şimdiki halde yürütülen mütalalar İtalyan. Ma- ıtmağa beraber siyasi ekilir be öEiİ nelerin er ehemmiyetli noktasının © İtalya ile Macaristan arasındaki münasebetlerden ibaret — olduğu > fiktindedir. Çünki İtalyanm Ma- — caristanla iktisadi bir yaklaşma el söylenmekte- N | de etmeği istediği dir. © İtalyan matbuatı bu konuşmalar a nda sütunlarına geçirdikleri oyazılarda dörtler misakının bugün ki meseleleri Macar başvekilinin Bundan ünceki seyâhati zemanın- da olduğundan çok başka bir ışık altında tetkike imkân hasıl ettiği - © mi kaydetmektedir. Bilhassa Mes gerv diyor ki : Dörtler misakı ii ve Marangoz Ahmet usta. — ez ve taarruz ediliyor. — Hat- Eşkıyaya vergi veren hükümet! ramamak bir tali, tesadüf meselesi i- sayılı geçiti lar, tehlikeler geçirirlerdi. Çok defa selâmetle geçip gittikleri olurdu. Fa- kat asi arapların hükümet hazinesin- den müretlep “avait” leri, yani (se- lâmet akçası) verilmez veya itası ge- cikirse taarruzdan, tecavüzden, yağ- teydiler. Osmanlı hükümeti hac yol larına tesadüf eden buk'alarda otu ran ve gezginci bir halde ömür süren bu kabilelere her sene buğday, darı, arpa gibi hububattan kabi SPA yüz, beş yüz kili, (Er dep) miktarından bir sey verirdi. ye İZ abe ve yök erki ve saire her ne nam ile verilirse verilsin, bir hükümetin oşkıyaya, yol kesenlere vergi vermesi gibi bir şeydi. Başka Körlü teviline, tefnirine imkân yoktu. Hicaz demiryolunun inşasma baş- landıktan sonra iş, daha başka bir şekil atmıştı. Eskiden hac yollarmdaki yolcu! ğun huzur ve selâmetini temin hem böyle erzak ve paralar verilir, de bir estersuvar süvari taburu, kıta top ve topçu bölüğü ve ia olarak o merkibi gönderilebilirdi. ” Hat inşaya başl etmiş bir heyete verilmiş ve munta- zam asker kuvvetleri memur edilmiş gene eşkıyanın tarruzları de- Hicaz hattı derdi 2 Padişahın kederi. — Sultan Ha- Eller yukarı! Almanyada bütün yolcu- ların üzerleri arandı BERLİN, 26 A.A. — (Volf Ajansın. dan): Milliyetçi sosyalist milis efradı. aim ve muavin zabita teşkilâtnm yardı. e ile dün resmi zabıta tarafından bü- tün Alman demir yollarında işliyen tren- Mez ve caddelerden geçen otomo- yapılan araştırmalar büyük bir Mae meticelenmiştir. Bu yoklama ve araştırmalar meticesin- de pek çok miktarda silâh, cephane, pat- layıcı madde ve kanuna mugayir surette hazırlanmış yazılar ele geçirilmiştir. Bilhassa Berlin, Breslav ve Dresd'de- larda yapılan araştırmalarda bir çok dev- let düşmanlarının hüvyetlerinin tesbiti- ne imkân olmuştur. Bunların arasında bir takım komünist kuryeler vardır. Bun- lar ayak kabılarının içine bir çok gizli vesika ve döviz saklamışlardır. Hudutlara yakın yerlerde fesatçı un- surların kalabalık bir halde bulundukla- rı görülmüştür. Bunların kanuna uymaz bir surette kaleme alınmış bir takım ya- Gazete del e) gazetesi, de şu salırları yazmıştır : “İki başvekil dörtler misakınm doğduğu beynelmilel yeni vaziyet ifibarile hususi bir ehemmiyet ka- zanan. ve müşterek menfaatla ili- şiği olan bir takım meselelerin tet- kikine başlamıştır. | MILLIYET PERŞEMBE 27 TEMMUZ 1933 HARİCİ HABERLER| Atina suikastı Tahkikat ve dava süratle neticelendirilecek ATINA, 26 (A.A.) — M. Venize- los aleyhine yapılmış olan suikast tahkikatı ve bunun etrafında yapılan kalem münakaşaları halkı o kadar a- sabiyete uğratmıştır ki nazırlar mec- lisi her türlü kanunu veşaite müracaat ederek bu meseleye ait tahkikat ve davayı süratle bitirmeğe karar ver. mi Çaldaris hükümete taraftar ayan ve mebusan azasnın yaptıkları bir tep- lantıda bazı beyanatta bulunarak M. Venizelosa yapılan suikast setmiştir. M- ü hususta her türlü gayretleri esirgemi- yeceğini de söyledikten sonra bu- günkü hükümetin meşrutiyet ve ka- muniyet hakkımda duyduğu hürmet ve isini ehemmiyetle kaydetmiş siyasi bir idarei Lozan ve Sovyetler Rus gazeteleri sitayişkâr yazılar yazıyorlar MOSKOVA, 26 (A.A.) — Tas A- jansı bildiriyor: Sovyet gazeteleri La- usannı muahedenamesinin onuncu yıl dönümüne büyük bir mevki vermişler- dir. İsvestia gazetesi Gazi Mustafa Kemal Hazretlerile İsmet ve Fevzi Pa şalar Hazeratının Hâkimiyeti Milliye de çıkan sözlerini ve Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyin makalesini havi Anadolu Ajansının telgrafın “Müs- takil Türkiyenin zaferi” başlığı altın- da neşreylemektedir. Avrupaya dönüş Balbonun tayyarelerinden | biri inmeğe mecbur oldu NEVYORK, 26 (A.A) — Salbo- Bun bütün filesu Shediac (Yeni Brun- #vick) da inmiştir. NEVYORK, 26 (A.A.) — Ceneral Balbonun idaresindeki hava filosuna dahil deniz tayyarelerinden biri Prin- ce « Edouard adasmda Capetravere civarında denize inmeğe mecbur ol- muştur. Tayyare ve içindekiler» hiç bir şey olmamıştır. mi ipe Rusyada bir idam kararı MOSKOVA, 26 (A.A.) — Tas A- jansından: Ali divan Yaroslav'da ge- genlerde batan geminin kaptanı And- eeiy'i idama mahküm etmiştir. Maz- nunlardan on ikisi muhtelif hapis ce- zalakçın mahküm edildi. Fransa etrafında tay- yare dönüşü BİARRİTZ, 26 (A.A.) tayyareleri ile Fransa turuna iştirak eden tayyare hava meydanma gelme- den biraz evvel düşüp parçalanmıştır. İçindekiler yanarak ölmüşlerdir. Fransız-Alman hududunda STRAZBURG, 26 (A.A.) — Ha | dut kontrolü dün fazlalaştırılmışır. Almanyanın içinden gelen ve Keh! is- tasyonunda inen yolcular hususi bir kontrole tabi tutulmuşlardır. Keh! is- tasyonundan ve Fransaya giden bü- tün yolcuların üstleri aranmıştır. Hindistanda sivil itaatsizlik BOMBAY, 26 (A.A.) — Konere reisi, ferdi sivil itaatsizliğin başladığı nı resmen bildirmiştir. Bir hava faciası MARŞVİLD (Kalifornyada), 26. A, A. — Bir kaza neticesinde | yere düşüp parçalanan tayyarenin içinde beş değil fakat yedi ki: vardı. Bunların hepsi ölmüştür. Ülüm akademisi açılıyor Bilgiçlerimiz Leningrat Ulüm Akade- misi mesaisin? iştirak edecekler . LENİNGRAT, 26 (A.A.) — Ti | l kiye ve Yunanistanda yapmış olduğu * dört aylık tetkik seyahatinde, | etmiştir. Sovyet âlimi, Türk işi ATİNA, 26 (A-A.) — Başvekil M. | — Terizm | Kısırlık kanunu Almanyada alelacaip bir kanun kabul edildi BERLİN, 26 (A.A.) — Havas A- jansmdan: Ayın 14 ünde yapılan na- zırlar toplantırmda dün neşredilmiş olan kısırlatmak kanunu kabul edil. miştir, Kanuna göre belâhat (aptal- hık), Sehizophrânie, sar'a daürraksi (sarsaklık), cinneti müterekkiye, kör lük, sağırlık ve vücut sakatlığı hasta- lıklarile malül olan erkek ve kadın- ların hastalıkları irsi veya ağır bir şe. kilde ise kısır edileceklerdir. Kanun bir çok kimselerin kendiliklerinden k isteyeceklerinden, bu rm bu vadide müracaatta bulunabile- .ceklerini tahmin etmektedir. Mahke- me bu taleplere verilecek cevapları tesbit edecektir. Bu “irsiyet” mahke- mesi, reis olarak bir hakim ile irsi fizyoloji kanunları mütehassısı ve tah yi Mahkemenin tahkikat em- Tedebilmek üzere hususi salâhiyeti o- lacaktır. Mütehasus doktor şahadet etmeğe mecbur ve meslek esrarı kay- dından hariç tutulacaktır. Temyiz 18 yaşından aşağı olan sağırlar silele- fakat ta bir izahname jans, (Kısır yapmak) ile etmek) arasındaki farkı gözetmek i- cap ettiğini yazıyor. Kısır yapmak a- meliyesi erkek ve kadın için zararsız bir ameliyedir. Ajans Conti şunu ilâ- ve ediyor: Bu kanun ile Almanya, ır- ü kıymetini yükseltmek ve sini göstermiş oluyor. Mesele bir tec- rübeden ibaret “ Zira mecburi mesel: susta birçok tecrübeler yapılmıştır. bir künunusani | 1934 katillerin hadım Valilerin mesuliyeti M. Roosevelt bir be- yanname neşretti VAŞİNGTON, 26 (A.A.) — Cüm- hurreisi M. Roosevelt elyevm San Fransiscoda ilerden mürekkep ola- rak toplanan konferansa telsiz vasıta gp bir beyanname tebliğ etmiştir. M. Moğol bu beyannamesinde bilha. sa diyor ehemmiy. iş federal hükümetin ve muhtelif a hükümetleri vali- nin mes'uliyetlerini tayin etmek- M. Roosevelt beyannamesinin 50- sunda valileri kararlaştırılacak yeni mesai iştiraki tedbirleri hakkında an laşmak üzere gelecek kış Vaşing sma davet etmiştir. lame Bulgaristanda tevkifler SOFYA, 26. A. A, — 1 Ağus tosta yapılacak tezahürleri gözö- nüne alan polis birçok komünist tevkif olmiştir. Hindistanda bir suikast KALKUTA, 26. A, A. — Kalkü ta ile Faridpur demiryolu arasın- da Bengale valisi Sir John An- derson'u götüren trenin geçeceği zamanda bomba patlamıştır. Ölen yoktur, zarar ehemmiyetli dir. Bir İtalyan deniz altı gemisi TARANTE, 26. A. A. — Sme- raide deniz altı gemisi büyük bir kalabalık huzurunda denize indi- İ rilmiştir. “ Erkek kısmı sarışına bayılır, fakat esmerle evlenir!” ismindeki tefrikamız bitiyor. Yarından itibaren ayni sütunda KAMRAN ŞERİF Beyin yeni bir tercümesini Deşre başlıyoruz. YENİ TEFRİKAMIZİ| gene çok meş'eli, eğlenceli bir romandır. Lezzetle okuyacağı- nız bu tefrikayı kaçırmayınız! katin bulunamstur. Seiyet Rasya & Tüm akademisi, M. Marr'ın riyaseti altında Rusya ile Türkiye arasınd mai tejriki mesaiyi teşçi maksadile komite vücude getirmiştir. Yakında | bir takım Türk âlimlerinin Leningra- da yelmeleri bekleniyor. Bunlar ulüm akademisi ile maddi kültür akademi- sinim mesaisine iştirak elecekle il İlk önce başarılması lâzım gelen en Soyguncular Bursada nefretle karşılandı Haydutları görmek için binlerce halk caddelere dökülmüştü BURSA, 26 (Telefonla) — Orhaneli yolunda bir köylümüzle iki jandarmamızı öldüren sekiz şerir bugün Mudanya yolile Bursaya ge- tirildi. Şerirlerin Mudanyadan Bursayc hareketi haberi şehir dahilinde Bir sanf içinde şayi olmez, istasyondan itibaren jandarma dairesine ha. dar uzayan Gazi ve İsmetpaşa caddelerini kadın erkek binlerce halk doldurmuştu. İstasyonda kısmı adli reisi Sait Beyin idaresindeki polis ve jandarma müfrezeleri intizamı temin ile meşgul oluyordu. Tren sa- at 16 buçukta Bursaya geldi. Haydatlar vagondan indirilmeğe başla- dığı sırada halkın nefret ve lânet sadaları ortalığı çınlatmağa başla- muştı. Zabıta, halkın heyecanı karşısında herhangi bir hâdiseye mey- dan verilmemesi için bazı tedbirler almıştır. Şerirler otobüsle şehre nakledilmiş, doğruca jandarma dairesine indirilmiştir. Otobüsü takip eden kalabalık bu defâ da jandarma dairesi önüne toplanmış, şerir- İleri görmek istediklerini , buna müsaade edilmesini kumandandan ri- etmişlerdir. Bu sırada dairenin kapıları tamamen kapatılmış bulanu yordu. Gittikçe kaynaşan halkın tehacümüne karşı nihayet kapılar a- çılmış, jandarma müfrezelerinin nezareti altında şerirler halka teşhir edilmiştir. Halk şerirlere karşı: “Kahrolun, in alçaklar!” di ye bağırmışlar, haydutları linçetmek istemişlerdir. Kumandanlık önü 1 den, kapıların kapatılmasına rağmen halk bir türlü ayrılmak istemi- yordu. Nihayet haydutlar Adliyede müstantik huzaruna çikarıldı. Bade hu hapishaneye seckedildiler. Gazi Hazretlerinin teşekkürleri YALOVA, 27. A. A. — Reisicümhur Hazretleri 10-23 temmez ve Lausanne bayramları münasebetiyle bir çok zevattan aldıkları teb- riknamelerden dolayi teşekkürlerinin iletirlemesine Anadola Ajansını tavsit buyurmuşlardır. Bulgarlarla yeni bir mukavele ANKARA, 26. A. A. — Türkiye ile Bulgar hükümeti arasında hayvan ticaretini kolaylaştırmaya ve bilhassa her iki ulke arasındaki hadatlar üzerinde birinden birine sirayet eden hayvan hastalıkları ile mücadele ve sirayetlerini menedecek mütekabil tahaffüzi tedbirleri” almak için baytari bir mukavele akdi zımnında baytarişleri umum mâ dürü sabri, salgın hastalıkları şefi ve mütehassıs Naki, Cevat Beyler bu akşam Sofyaya hareket etmişlerdir. Grizo patladı, 77 amele yandı ZONGULDAK, 26. A. A. — Ereğli mıntakasının alacağı maden mevkiinde dün Grizo iştiali netice sinde onbir amele yanmıstır. Ölüler den dördü bu sabah çıkarılabilmiştir. Fırka idare heyetinin kararları ANKARA, 28. A. A. —C. H.F. umumi idare heyeti bugün top- landı İzmir idare heyetinin seçim işimi tetkik ederek yeni idare heye tinin tasdik etti. İnrihap muamelesinde fırka birliği noktasından görülen eksiklik üzerine heyet arasından iki zatın azalığı kabul olunmadı. Yozgat, Ko caeli, Denizli vil. kazaları ve Aydın Söke ve Çine, seyaha- m Beyli kazaları idare heyetleri reislerinin seçimleri de tasdik li. Cümhariyetin onuncu yıl dönümünü kutlulamada firkaca yapıla. sak hazırlıklar üzerinde konuşuldu. Telefon şirketine bir ihtar yapıldı ANKARA, 26 ( Telefonla ) — İstanbul Telefon şirketi; hesapları- m ve plânçolarını mevzuatımıza uygun tarzda tanzim etmediğinden Maliye vekâleti keyfiyeti şirkete ihlar etmiştir. Nafia Vekili Adanaya geçti ADANA, 26. A. A. — Nafia Vekili Hilmi Bey bugünkü trenle Malat yadan şehrimize gelmistir. İstasyonda belediye reisi, fırka reisi, vali, kumandan halk tarafından karşılanmıştır. Vekil Bey belediye reisi Turhan Cemal Beyin evinde maisafı Vekil (Bey, öğleden sonra Vilâyeti, halk fırkasını, kumandanlığı, belediyeyi, ziyaret ve ba- zı hasusi ziyaretleri kabal etmiştir. Vekil Bey şerefine vali yale er öğleyin, belediye tarafından da yine bu akşam belediye bahçesinde ak şam ziyafeti verilmiştir. Vekil Bey persembe günü Mersine hareket ede cektir. Hayvan ihracatı hangi yollardan yapılacak? Ziraat Vekâleti tarafından hazırlanan talimatnamenin esasları ANKARA, 26 A.A. — Ziraat Vekâle- tinin, Edirne, Kerklareli, Tekirdağı Vili- | yetlerinin ve Gelibolu kazasıyla İstan bulun Trakya kısmının hayvan hareket İ lerini tesbit eden talimatnamesi hazırlan İ mistir. Bu talimataame şarki Trakyadan | gelen ve senevi adetleri yüzbimi geçen İ hayvan sürülerinin ve Masıra, Filistine, | Talimatnamede bayvan sürülerinin ka- radan takip edecekleri yollar, trenle sev- kleri halinde binecekleri bariyeri v.- pura veya sair deniz vasıtalarıla yaba, &ı memleketlere sevklerinde bimeeekleri iskeleler ve umumiyetle maayeneye tâbi olacakları yerler ayrı ayrı gösterilmiştir. İrkâp istasyonları, Karağaç Uzunköp- rü, Kerklareli, Luleburgaz, Çorlu, Çer- kerköy, Çataleadır. Irkâp iskeleleri de İ Enez, Dragodine, Gelibolu, Tekirdağ, Tstanbuldur. Muayene mevkilerini Edirne, kulebur- gaz, Corlu Çatalca, Büyükçekmece, Kırk lareli, Çerkez köyü Uzunköprü, Teki dağı Keşan, Enez, Gelibolu, E orabadır, Talimatnamenin hükümlerine göre: Sürü halinde sığır toplayacaklar Vili- yete müracaatla müsaade almaya ve lop ladıkları sığırları sevkten evvel memur baylara muayene ettirmeye ve belediye. den veya köy heyetinden alacakları men- şe sihat şehadetnameleri, hayvanları rms. ayene eden baytara vermeye ve bir sağ- lik raporu almaya mecburdur, Köyün ve keçi. toplayacaklar için vilâyete müracaat etmiye ve müsaade almıya hacet yoktur. Yalnız bunlarin sevki esnasında menşe sıhhat şahadet samelerini ve mahallin memu” bayta rına ve yo':sa güzergâhtaki ill: muas yene mevkiindeki | ba: tevdin ve hayvanlarınm muayenesini yaptıra” ima bir sağlık vanoru almıyı mecbür» ur Belediyelerden veya küy heyetlerin den almanı; menşe sıhhat şahadetna- meleri olmıyan i ayvanlara baytar ta rafından sağlık raporu verilmez. . İstanbula gelecek sörüler Edirneka- pı ve Ramize gelişlerinde sahipleri İstanbul baytar müdürlüğüne müra- caat ederek vizeli sağlık saporlarını tasdik ettirecekler ve hayvanlarını mu ayene ettirmmedikçe şehir hududu içi- na sokmeyacıklardır.