30 Temmuz 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

30 Temmuz 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Bartında petrol Bir köyde de bir senedir petrol akıyormuş Bartin gazetesinden: On aydanberi, kösilmeksizin, çarşı içindeki bir su kuyu” sundan akan petrol hakkında iki hafta evvel yöni malümat vermiştik. Bartın Ticaret Odası, gazetemizin nümuneleri; Vekâleti Maadin Umum Müdürlüğüne gönderilmesini bidirmiştir. Ticaret Odası bu nümüneyi hazırla. makla meşgul iken, Karasu köyünde de (topraktan petrol fışkırmakta olduğu ve bunun da bir seneye yakın zamandan beri devam ettiği haber verilmiştir. Ti- carct Odası, oradan da bir nümune al- dıracak ve her iki mümuneyi birli Ankaraya gönderecektir. Karasu köyündeki kaynaktan çıkan maddenin de petrol olduğu anlaşılmsa, muıntakamızda geniş petrol tabakaları bulunduğu tahakkuk etmiş olacaktır. Bandırmada yüzme yarışları BANDIRMA CMilliyet) — Mıntaka deniz yarışları bugün çok kalabalık bir seyirci önünde dı, Müsabakalara landı. Heyecan ve neşe içinde şu şekil- de neticelendi, o 100 metre sürat: beş yüzücü iştirak Erdekten birinci Birlik spor- inci, 100 metre sırtüstü; yine Erdekten”) Şakir birinci Mustafa ikinci, 100 metre kurbalama: Erdekten Hü- seyin birinci Bandırma İ.Y, Şamil ikin- ci, 200 metre sürat: Altı yüzğeçten Ban- dırma 1, Y. Kara Mehmet rakiplerini çok geride bırakarak birinci Erdekten 400 metre serbest: Birlikspordan Ali Osman birinci Erdekten Hüseyin ikinci 1500 metre tahammül: Erdekten Şa- kir rakipsiz kaldığından birinci sayıldı. Neticede Erdek İdmanyurdu Birinci, Bandırma Birlikspor İkinci Tdmanyurdu Mıntaka üçüncüsü oldu. Müsabakalar çok güzel bir havada ce- reyan etti, Sahil baştanbaşa, iskele ve binası, iskelede bulunan Ba ve Feyyaz vapurları meraklı seyircilerle dolmuştu. Birinci gelenler 18 ağustosta Büyükderede yapılacak Türkiye yüzme birincilik müsabakalarına iştirak edecek lerinden bu haftadan itibaren eğzersiz- lere başlıyacaklardır. Kastamonu Halkevinde KASTAMONU (Milliyet) — Meşru- tiyetin ilânına rastlıyan 23 temmuz gü- nü aksamı Halkevinde vali beyefendi, mevki kumandanı, fırka erkânı ve halk mümessillerir münevverlerden mü- rekkep çok kalabalık huzurunda Dr. zl Berki Bey tarafmdan meşrutiyetin nasıl ve ne sebepler altında doğduğu, meşrutiyetten sonra istiklâl savaşına ve Türk Milletinin, balâskârı olan büyük Gazi tarafından nasıl kurtarıldığı çok canlı ve heyecanlı olarak anlatılmış ve coşkun bir tarzda alkışlanmıştır. İstik- MW sonra genç i ima den Sabri Gültekin Bey tarafından ken- di eseri olan Kastamonu uşağı şiiri okun muş ve alkışlanmıştır, bundan sonru Hal kevi temsil şubesi tarafından Bir gece faciası ismindeki piyes temsil edilmiş, alkışlanmıştır, bu suretle Halkevi, sa- lonlarmı dolduran halka güzel bir ge yaşatmıştır. Halk edebiyatı AYDIN (Milliyet) — Dün akşam Halkevi salonunda Necip efendi tarafın- dan «Türk Halk Edebiyatm hakkında bir konferans verildi. Necip Efendi Türk halk edebiyatının 16, 17 18, 19 uncu asırdaki hali ve te- kamüllerini ve farklarmı | anlatarak bir ok Türkü masal ve koşmalar okuyarak buna tebarüz ettirdi. Necip Efendi C. H. F. Aydın Vilâyet heyeti tarafından lisede tahsil ottirilen gok çalışkan ve zeki bir gençtir. Amasra kömürleri AMASRA, — Çoktanberi âtıl duran kömür ocaklarımız faaliyete geçmiştir. Evvelâ Tarlağzı kömür şirketi işe başla- muş, bir gün evvel de Dökük ocağın. da fnnliyete geçilmiştir. Limanımızın temizlenmesi ve mendi- veğin tamirile sair noksunların ikmali hükümetçe kararlaştırıldığı söylenmek- tedir. Yaraladı, kendisi de öldü MERZİFON, — Burada çok kanlı bir cinayet olmuş, iki kişi ölmüş bir kadm ağır surette yaralanmıştır. Cinayet Çobanviran köyünde işlen- miştir. Bu köyden avcı oğlu Hüseyin ayni köyden Ali oğlu Lâz Mehme- din bir tarla meselesinden ötedenberi artları açıkmış. Geçen gün Hüseyin, karısı ile beraber tarlada çalışırken Lüz Mehmet bir ata duğu hal de tarlaya gelmi; yin rına tövbe et, seni öldürmiye geldim, diyerek bir silâh atmıştır. Çıkan kurşun o Hüseyii memiş, fakat Hüseyin görmez Lâz Mehmedin üzerine atılıp Atından yere düşürmüş ve elinden ta- bancayı almıya uğraşmıştır. Lâz Mehmet bu sefer tabancayı bi- vakıp kamasna sarılmış ve Hüseyini sol böğrü ile kalbi üzerinden yaralıya- yak öldürmüştür. Bu arada kocasını kurtarmak için araya giren Lütfiyeyi de bacaklarından yaralamıştır. Müsaraa esnasmda Hüseyin, Meh- mmedin elinden almıya muvaffak oldu- ğu tabanca ile üç k niş ol Yüz bin dönümlük Cellât gölü kurutulacak Nafia Vekâleti, Kuşadası ve Torbalı havalisinde yüzbin dönümden fazla ara iyi | eden Celiğt gölünün kurutul- üzlerce köy halkı da sivri sinek ve sıt- —— kurtulmuş olacaktır. Izmir kordonunda otoraylar IZMIR, — İdaresini üzerine aldığı liman inkisarı şirketi Kordonda otoray- lar işletmek suretile atlı tramvaylar: kal- 'dırmak istemekte ve bu husus için de bazı hazırlıklar yapılmaktadır. Şirket bir tecrübe mahiyetinde olmak üzere Aydın demiryolları kumpanyasın- dan muvakkaten bir iki otoray almıştır. Bu akşam otoraylar Kordondaki mevcut tramvay rayları üzerinde tecrübe edile. | cek mesafeyi kaç dakikada katettiği ve rayların vaziyeti tesbit olunacaktır. Müspet bir netice elde edildiği takdir- de lüzumu kadar otoray asi det zarfında satın almarak işe başlatır rılacaktır. Bir pusuda dört zavallıyı öldürdüler MERSİN — Bir kaç gün önce Mefsi- nin Viran sehir nahiyesine bağlı Elmalı köyünde tüyler ürpertici bir cinayet ol- muş ve ki kadın ile iki erkek, pusuya dü şürülerek kahbece öldürülmüştür. Elmalı köyü muhtarı Osman ağ rısı, oğlu, gelini ve iki aylık torunu ile ağıldan köye dönerken yolda birdenbire kopan mavzer sesleriyle neye uğradığı» ne an hemen yere yatmış ve va İtisüm- rada ağır bir yara alan Osman ağa: — Aman anam... Varuldum. Diye olduğu yerde kıvrılmış kalmış. Pasudan devam eden yaylım ateşi Os- iman ağadan sonra oğlunu, karısmı ve kucağı çocuklu gelinini de yere sermiş- tir. Böyle şiddetli silâh sesleri, yakında bulunan köy halkını telişa düşürmüş, bir taraftan müdürüne haber ve- rilmekle beraber diğer taraftan da halk vaka mahalline doğru koşmağa başlamış- tır. Cinayet yerine gelen halk, orada cidden dayanılmaz bir manzara ile kar- şılaşmışlardır: Bir taraftan Osman Ağa, karısı ve de- likanlı oğlu kanlar içinde ölü halde yer- lere serilmiş, dizer yanda Osman Ağa- nın gelini göğsü kurşunlarla delik deşik olarak can çekişirken kucağındaki iki ay lık yavrusu da kanlara bulanmış meme- sini yakalıyarak emiyor ve sapasağlam duruyor. . Bir müddet sonra Nahiye o Müdürü Mustafa Bey vaka yerine gelerek tahki- kata başlamış ve cenazeleri köye naklet- Grmiştir. Ayni zamanda sıkı bir suret- te yapılan takibat neticesinde bu cana- var katilleri silâhlarile birlikte yakala- mak imkân: hâsıl olmuştur. Pusu kurup bu bir aileyi söndüren ka- &llerin adları şudur: Elmalı azn Gr oğullarından Ibrahim, met, Nuri, Ibrahim, Mahmuttur. güya muhtar Osman Ağa teşvikile öldü- rülmesinden ileri geliyormuş. Konya silosu Ziraat Vekâleti Konyadaki silo için &n mühim yer olarak istasyon o civa rında açık ambar ila kapalı buğday ambarları intihap etmiş ve ( İnşaala başlanmıştır. Silo 4000 ton buğday | alabilecek hacimde yapılacak, tahmil ve tahliye âleti otomatik bir-tertibata malik ola- caktır. Silonun köylüye temizlenmiş ve ilâçlanmış tohum verecek teşkilâta malikiyeti de temin edilmiştir. Silonun inşasını 200 bin liraya bir Alman firması . Bu taahhüt etmiştir. meyanda Akşehirde de ufak, fakat fenni bir zahire ambarı inşasına Zi- raat Vekületince karar verilmişlir. Merkez bankası Samsunda Şube açıyor SAMSUN, (Milliyet) — Devlet Bankası (Cümhuriyet Merkez Banka- s1) Samsun şubesini açmıya kat'i ola- rak karar vermiştir. Gazi caddesinde tutulan bir binada tadilât yapılmak» tadır. 1 eylülde banlkanm şubesi Sam sunda merasimimahsusa ile açılacak- tır. Samsunda sandal sefası SAMSUN, (Milliyet) — Samsunda kayık gezintileri nazarıdikkati calip bir şekilde inkişaf etmiştir. Bilhassa Gazi parkı önündeki iskele belediye tarafından çok muntazam bir surette tamir edildiğinden halk burasını doi- durmaktadır. İstanbulda olduğu gibi zarif kayıklar Samsun limanını süs- İemektedir. Bu, Samsuna hususi bir güzellik daha ilâve etmektedir. Çinede sıtma kate alımmış ve vilâyet sıtma * mücadele riyasetine emir gelmiştir. .Cümhuriyet hükümetinin hallan sıhha- tina verdiği ehemmiyet ve bu husustaki hassasiyet bilhassa sitma mücadele teş- kilâtının bu seneki şuurlu çalışması w- Mukavele yapılan Üç Alman (Başı 1 inci sahifede) tika iktiran etmiş bulunmaktadır. Müderrislere hitaben yazılan mek- tuplar, dün Vekil Bey tarafından im- za edilip zarflara konmuştur. Her müderris ve muallime ikişer mektup gönderilecektir. Mektupla- rın birinde darülfünunun lâğvedildi. ği ihbar edilecek, ikinci mektupta dı 1 ağustostan itibaren açılan üniv: tede deruhte ettiği vazife — bildirile- cektir. Telif ve tercüme heyetine geçecek yahut kadro harici kalacak (tedris heyetine de gene ayni şekilde tebli- gat yapılacaktır. Hukuk Fakültesinden 12, Tıp Fa- kültesinden 17 müderrisin çıkarıldığı, Fen Fakültesinde eskilerden yalnız 2 müderris kalacağı söylenmektedir. Dişçi mektebi için hariçten ecnebi profesör getirilmiyeceği tahakkuk et. miştir. Eczacı mektebi kadrosunda bir kaç ecnebi profesörü için tahsisat var. dır. 1 ağustosta yeni üniversitenin açılı- şında Maarif Vekilinin ( söyliyeceği nutka büyük ehemmiyet verilmekte. dir. Salgın hastalıklar Kongresi (Başı 1 inci sahifede) dir. Dün bir muharririmize Naki Ce- vat Bey şu izahatı vermiştir: — Bu akşam (dün akşam) Sofya- ya gidiyoruz. Sofyada pazartesi günü toplanacak olan Salgın ( hastalıklar komisyonuna iştirak edeceğiz. Bu ko- misyonda iki memleket hudatlarmda salgın hastalıkların sirayet etmemesi için tedbirleri görüşülecek ve emniyet tedbirleri alınacaktır. Geçen (sene Bulgaristan ve Yunanistanda humma- yikılâi yani şap hastalığı çıkmış, hu- dut dahilinden sirayetle İstanbula ka- dar gelmiş ve Şileye dahi sirayet etmiş ti. Fakat yapılan tedbirler neticesin- de bunun da önü alınmıştı. £ Trakya kayvan hastalıklarma mâni olmak için hayvanların geçecekleri yerlere ait talimatnamenin tatbikatına baş- lanmıştır. Hudutlarda muayene İstas- yonları yaptık. Bu suretle Bulgarlarla aramızdaki hayvan ticaretinin sıhhat noktainazarından kolaylaştıracak ve diger taraftan da hududunun on kilometre (o derinliğindeki sahada da baytari mürakabe teşkilâtı yapılmak üzere her iki memleket, yekdigerine karşı olan mütekabil hayvan sıhhat işleri daha iyi mürakabe altına olacak ur. Yeni Fransız sefiri (Bası 1 inci sahifeğe) konsolosluk şubesine intisap etmiştir. Şanghay ve Hankeu konsolosluklarında Hariciye nezareti kalemi | mahsusunda, Asya işleri şubesi müdür muavinliklerin de bulunmuştur. Vaşington konferansın da Fransız murahhas heyeti ümumü kâ- tibi idi. M. Kammerer bundan sonra La Haye orta elçiliğinde ve Mısır Düyünu umumiye Fransız murahhaslığın- da bulunmuştur. M. Kammerer ayni zamanda tanınmış bir mütefekkirdir; Akdenizin şark hav- zası siyasi ve iktisadi meseleleri ile alâ- kadar olmuş ve tetkikati hakkında bir- çok eserler ve bu meyanda Arabistan hakkında iki eser yazmıştır. Legion 8 mm aga haizdir. ransanın Roma sefirliğine tayin e- dilmiş sabık Ankara sefiri Comte de Chambrun'un bugün şehrimize gelmesi beklenmektedir. Comte de Chambrun Paristen tayyare ile hareket etmiş da Bolgrada uğramış! MİLLİYET PAZAR 30 TEMMUZ Spor —— Uludağda Kipaperi Ski meraklıları gün geç- tikçe artıyor ISTANBUL, 27 (A. A.) — Antre- nör M. Aleksi Abrahams'n Uludağın- daki kış sporları hakkında © yazdığı şu makaleyi neşrediyoruz: “12 mayıs 1932 tarihinde Uludağı tepesine ilk defa olarak ski üzerinde çıktım. Araziyi ski sporuna çok mü- sait bulduğumdan her tarafta bu spor için propaganda yapmağa başladım. Az zamanda ski kayıcılarının adedi beni memnun edecek derecede arttı. Bugün Bursa, ve İstanbulda 3 ski ku- lübümüz var. “Şimdi inkişafın ikinci merhalesine giriyoruz. Uludağda her ski kayan kabil olan emniyet ve yardımı temin edebilmek için ski kulübeleri yapıla- cak ve ski yolları işaretlerle tespit o- lunacak, Bursa Valisinin ve Kolordu Kumandanı Ali #pora karşı olan alâkaları ve gayret- leri sayesinde bir kaç gün evvel hep birden bütün araziyi tetkik, yapı nok talarmi tespit ettik. Şimdilik altı aki kulübesi inşa edilecek: 1 — Dolu Babasında (Bursadan 19 kilometre uzak) 2 — Karabelen. Büyük kulübe (22 kilometre) » 3 — Kireçli yaylası (24.0 kilomet- re). 4 — Deregözlük (27 kilometre). 5 — Develaşı (28.50 kilometre). 6 — Otelgözlük (31 kilometre). Nihayet Büyük otel. (o (Bursadan 34 kilometre mesafede yolun sonunu teşkil eder). İnşaatı Miralay İsmail Hakkı Bey idare edecektir. Türkiye İdman Ce. miyetleri İttifakının bu işe olan alö- kası şuradan anlaşılıyor ki kulübeler yapılır ve yollar tespit edilirken bir kaç zaman için Uludağda çalışmamı bana emretti, Şu halde büyük dağ sporu meraklı- ları dahâ şimdiden hazırlansınlar. Kışla beraber ber genç, ihtiyar, kadın erkek Uludağda hiç tehlikesiz ski spo ru yapabileceklerdir.,, »... Davis kupası PARIS, 29 A.A. — Beynelmilel turnu- vadan galip çıkan İngiltere ile Davis kupasına sahip bulunan Fransa arasında tertip edile ilk ili «tek erkekler» maçı Bu maçlarda iki Fransız tenisçisi mağ- lâp tur. Austin, Merlin'i üç sette 6-3, 64, 6-0 yenmiştir. Perry, Cocheti yi 8-10, 6-4, 8-6, 3-6, 6-1, mağlüp etmiş- tir. Bu netiçeye göre İngiltere & , pe a iy öy ma Büyük bir kongre (Başı 1 inci sahitede) çöple emrin İsi grenin esas mevzuunu bütün memleket dar bazı ecnebi profesörler, Vekâlet u- mumi müdürleri, vekâlet umumi müfet- tişleri, yüksek Maarif müesseseleri mü- dürleri ve ihtisas sahibi bazı muallimler iştirak edeceklerdir. Bu kongrede alma- cak kararlara hususi bir iyet at- > ehemmiyet Devlet Demiryolları idaresi; ilânları 2 Ağustos 933 tarihinde yapılacağı ilân edilmiş bulu- nan banliyö tipi makas göbekleri ve teferruatı o münakasası 17 Ağustos 933 perşembe gününe talik edilmiştir. vo 12-7-933 tarihinde icra edilen münakasada elde edilen fi baddi lâyıkında görülmediğinden 650 ton yerli kok kö- mürü pazarlıkla mubayaa edilecektir. Pazarlığa iştirâk edeceklerin 820 liralık teminatlarile bir- likte 3 Ağustos 933 sembe, &i Umum Müdürlük malzeme da iresine müracaatları 'lâzımdi günü saat İ5te (oAnkarada nr, Bu baptaki şartname Ankara'da malzeme dairesinde ve Hay darpaşa'da Tesellüm Müdürlüğünde görülebilir. (3703) İnhisarlar Umum Müdürlüğünden: Marsilyada Vaki “ Arnaud ” müessesesi mamulâtmdan (13887) numaralı kararname ahkâmı dairesinde Umumi takasla ve pazarlıkla (250-260) litrelik (400) Adet Konyak Fıçısı satın almacaktır. Taliplerin pazarlığa iştirak edebilmek üzere (96 7,5) teminat akçele “ini hamilen 3-8-933 perşembe günü saat 14 te Galatada Alım ve Satın komisyonuna mü racaatları. (3568) Gedikpaşada Jandarma Satınalma Komisyonundan: Mevcut nümunesi gibi 20 000 çift yerli yün veya tiftik ço rabm kapalı zarf münakasası 19 Ağustos (o 933 cumartesi günü saat 15 te yapılacağından isteklilerin © şartname ve nü müneyi görmek üzere m . a. i» ii münakasaya girmek için kuka; müdiriyeti kanar Mahalle ve (o C. ve Sokağı No.sı Cinsi Mi Mevki K. j B.Oğlunda H. Caddeikebir 197 Apartıman 934 Ağa 2.ci katında v bar 8 Tophanede Ek Boğazkesen 130 Hane “Eski mekçi başı Evkaf dairesi” e emdi H. Yenişehir 5 Hane ci ğa Bahçekapıda 4. Birinci katta 22 Oda cü Vakıf Han Çenberlitaş A-Cami Avlusun o 23 ,, tik Alipaşa da B. Oğlunda H. Yenişehir 58 Dükkân ve üs- Ağa tünde oda Nuruosmaniye Çarşıkapısına 24 Dükkân muttasıl Üsküdar Gerede Yenicami avlu- 92 Yağ mağazası sunda Y. Kulede İlyasMünhedim ca- l 0 Kulübe çelebi mi avlusunda Beyazıt Camii Türbe kapısı 0 Demir par- 936 diş tarafında maklıkla çevri- li mahal Çarşı Keseciler 126 Dükkân ma- 936 halli Balâda muharrer Emlâk hizalarında gösterilen lerde kiraya verilmek üzere müzayedeye kelli T ri Ağustosun Yirmi birinci pazartesi günü saat on beş lacaktır. Talip olanlar Evkaf Müdüriyetinde Akarat K ne müracaatları. (3672) Guraba hastanesi için lüz umu olan otuz iki kalem matbua bilcümle masarifi dahil olmak üzere tab'iyesi al rette münakasaya konulmuştur. Talip olanlar şeraiti an ve nümuneleri görmek üzere her gün levazım idaresin. hale günü olan Ağustosun 21 pazartesi günü saat onbel re encümenine müracaatları, (3670) Alemdağı Vakıf ormanlarmın © Çingentarla mii 933 senesine mürettep 4 No. İr maktar aslisinden bir zarfında kat ve imal edilmek üzere 200 metre mik'ap mamul kaym kerestesi arttırmaya çıkarılmıştır. İhalı 8-933 pazartesi günü saat 15 tedir. Talip olanların bul Evkaf Müdüriyetinde Akarat idaresine (o müracaa meleri. (3671) İktisat Vekâletinden 2239 numaralı kanunun 10 uncu maddesine te “Türk Bayrağı altına girecek semilerde bulunması lâ; len vasıflar hakkında ” neşredilen nizamnamenin Deniz reti Müdürlüklerinden aranılamsı alâkadarlara ilân ol . ( İstanbu: Belediyesi ilânları Topkapıda tramvay caddesinde 133-111 No. hane e T. 4,5 lira, Aksarayda kâtip kasım mahallesinde 3 No. hane enk: 11,5 Lira Yukarda yazılı mahallerin o enkazı satılmak (üze müzayedeye konulmuştur. Talip olanlar şeraiti anlam re Levazım müdürlüğüne, Müzayedeye girmek için d 933 pazartesi günü saat on beşe kadar Daimi Encümet racaat etmelidirler. (3698) İstanbul dördüncü icra memurluğu! Mahmutpaşada Mahmutpaşayıveli mahallesind. Nuriosmaniye caddesi cedit Nuriosmaniye kapısı cad de eski 68, 70,94, 98, 96 yeni 108, 110, 86, 88 > numai murakkam dört bap dükkânın mutasarrıfı olup Beşi valdeçeşmesinde silâhhane yokuşunda 18 numaralı hi mükim iken elyevm ikametgâhı meçhul olan Münire h Emniyet Sandığından 27-11-928 tarihinde 4023 numarasile borç aldığınız 1750 lira vadesi hitamında v diğinden paraya çevrilmesi talep edilmesi ve bilâhıra y ehli vukuf tarafından 6700 lira kıymet taktiredilen Ma Paşada mahmut yı velimahallesinde (© Nuriosn kapısı caddesinde atık 68-70-94-96-98 © cedit 108 - 11 88 No. dört bap dükkünm açık arttırma neticesinde 31 bedelle müşterisi üzerindedir. 2280 e Mene ahkâmma tevfikan borcunuz sene zarfını eyip ödeyemi yeceğinizi ve yahut mez delle müşterisi üzerinde bırakma kararının v vafakat edip etmeyeceğiniz ve o sukütunuz halinde bet ve beş müsavi taksitte beher taksitte faiz ve masarifi ile birlikte resülmalden yüzde 20 sini tesviyeyi taahhüt addolunacağımızdan bu bapta bir diyeceğiniz varsa üç g fında 932-2148 dosya numara sile memuriyetimize mü etmeleri zımnında muhtıradır. (3702) Marmara Üssü bahri ve Koca üstahkem Mevki Kumandan Müstantikliğinden: Deniz Fabrikaları Umum Müdürlüğü O efradmdaı 11-1-933 tarihinde kıt'asmdan firar ederek izinsiz Vati dutlarından dışarı çıktığı haber alman 341-5 Üski Naim oğlu Şinasi Gedikli Çavuşun (10) gün zarfında vücut etmesi veya meskenini bildirmesi, aksi takdird. kında kanunun eaibe müteallik hükümlerinin tetbik edi