2 Ağustos 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

2 Ağustos 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Televizyonun İnkişafı ” Uzağa cismi gönderen ve henüz memleketimizde mevcut olmıyan âle Muhtelif radyo haberleri Almanyada abone mikdarı Geçen senenin Temmuz ayı başın- da Alman radyoların abone mikta- rı 4,553,380 iken bu sene Temmuz MİLLİYET ÇARŞAMBA 2 AGUSTOS 1933 Zahıtada radyo Polis otomobilleri giderken haber alıp cevap veriyor Polis her yerde bulunamaz. Fakat Anketimize gelen şayanı dikkat cevaplar 1 — Şimdiki iyi ELİN yz 4 — Müşerref, Hikmet Riz: hal Tevfik ve Eftalya hanımlarla A- Tlâve edilmelidir. 13,30 - 14. plâk (alaturka). N. ».. 1 — Saat 19 - 23. 2—2,1/2 saat alaturka - 1/2 saat 9 — Dersten benim tanıdıklarım- > istifade edenlere tesadüf etme- lim. 10 — Spiker kadın olmalıdır. ARMAĞAN sım, Münir Nureddin, Hafız Cemal, Ekrem Muzaffer, ve Rifat Beyler. Tanburi Mes'ut Cemil, Refik Beyler. Kemani (Cevdet, Reşat, Faik, Sadi Beyler, tânburi Osman ve Nebil oğlu İsmail Efendiler ve Darüttalim heye- & ve hanendesi müstesna olmak üze- re Bedayii musiki heyeti. Başka ha- nımların çıkarılması. Cihangir, Kumruyokuşu No. 11 ... Kıymetli gazetenizin radyo hak- kında açtığı ankete ayni sünl müm. raları hizasmda cevap veriyorum, 1 — Radyonun yazın saat 19 da başlayıp 22 de hitam bulmasını ve kışın da 18 de başlıyarak 22 ye k dar devam etmesini muvafık bulu. tin ismi televizyondur. Televizyonu ıslah eden tanınmış İngiliz âlimi Ba- ird bu yolda çok uğraşmış ve takdir ler kazanmıştır. Avrupanın muhtelif yerlerinde ve uzaktan cisim nakleden istasyonlar o yapılmış ve amatörleri vardır. Ancak bu merkezlerden gön- derilen cisimleri nakletmeğe mahsus âletlerin pek pahalı olduğundan halk başlarında bu miktar 4.521.106 ya inmiştir. 32.274 abonenin azalma: na Almanlar ehemmiyet vermiyerek mevsimin yaz olmasından abonelerin çekildiğini zannetmektedirler. Haftanın haberleri Bir çok memleketler havadisler radyolarda bütün gazetelerden evvel #aire - bir saat alafranga, ajans, bor- pe icabında her yerde hazır bulunmalı- dır, Bir polis vakası olduğunda polis baher alıp oraya gidinceye kadar ek seriya iş işten geçmiştir. Polise düşen iş güçleşir, her tarafa telefon ile ha- ber verip hırsız veya katili aratınca- ya kadar bandiler vaka mahallinden hayli uzaklaşmışlardır. Bu esnada iş ten haberdar olmıyan bir taburun ya 3 — İlk bir buçuk saatı fasıllar üzerinden, sonraki bir saatı da Ana- dolu şarkıları - alafranga kısmıda güzel danalar. 4 — Hanende: Safiye, Makbule, Vedia, Eftalya hanımlarla, Münir Nu reddin, Nebil oğlu, Osman pehlivan arasında henüz radyo âletleri kadar teammüm etmemiştir. Televizyon âlimleri o günden güne çoğalıyor. Son zamanlarda | yeni bir ihtira ile Baird'in yanına giden Avus turyalı televizyon mühendisi Doktor Goldmark İngiliz âlimile beraber ken cadımı bir heyet huzurunda gö: termiştir. Bu yeni âlet fevkalâde takdir edil muvaffakiyetini anaya dönmüştür. terdiği âlet bali hazırda dünyada en muvaffaki- yetle yapılan bir âlet olarak kabul e Genç mühendis icadını ta- mamiyle gizlemekte ve diğer müte- hassı bir dereceye kadar n-alü- mat vermektedir. Goldmark bu âletin. patentasını büyük bir İngiliz fabrikasına satmış ve yalnız bu fabrika imal etmek salâ hiyetini haiz bulunmaktadır. Şimdiye kadar imal edilen cisim nakledici âletler çok pahalı ve cismin göründüğü ekran (perde) gayet ufak boyda idi. Halbuki Goldmark'ın bulduğu ye- ni televizyon âleti gayet ucuz malze- me ile imal edildiği gibi sesli filmin perdesi (ekrani) da büyüktür. Aletin boyu bir gramofon kutusun dan büyük olmayıp, makine dahilden üç kısma taksim edilmiştir. Projeksi- yon, ziya menba: ve ziya modülâsyon tertibatı. Alet tamam olarak 30 İngiliz lira a mal olmaktadır ki, bizim para- mızla 200 lirayı geçmiyor. Ziya tabakasının bulunduğu lâm- ba yüksek bir cereyana tâbidir. Lâm banm içerisindeki bir milimetre kâbı 15 mum kuvvetinde bir ziya meş reder. Mödülâsyon kısmı madenidir. ve gayet ucuza mal edilmiştir. Projeksiyon kısmı hususi bir madde- den imal olunmuş ve cama benzemek tedir ki, 30 X 30 santimetredi Yapılan tecrübelerde 30 timetre boyundaki ekran «yet parlak görülen sesli bu dilmiştir. 0 san üzerinde film par- topladıkları ren (Danimarka) Kabundborg e mühim sebebi Danimarkanın landa ve Grönlanda'daki parçalarından da Bu merkez geç saatlerde memleketi man ve İngiliz limanlarında da ediliyor. detmediği National) merke: kudretindedi radyolar ile bildirilir. Ajanslar gibi radyoların da husu- si muhbirleri havadisler toplayıp a- janslara bile rekabet etmektedirler. Böyle muhbirleri olan radyolar haberleri neşrederken, ajansın tebliğinden evvel bunların gözetelere geçirilmesini İlân ederler. Bu istasyonlarda günde 4,5 kere alarında haber dağıtılır. Bazı merkezler de hafta sonlarm- da bütün dünya ve memleket bülâsa | sını bir saatlik bir konferans şeklinde irmektedir. Yeni bir istasyon 18 Temmuz 933 tarihinden itiha- is yonu 60 kilovat kudretiyle çalışmıya başlamıştır. Kabundborg leketimizden yif işlemekte idi. Merkezin © kuyvetleştirilhesinin İs. memleket esi imdiye kadar mein iyecek kadar za- mizden de almabilirdi. Merkez Al- Garip bir hadise Radyo tarihinin şimdi; bir rastlıyoruz. İngiltere 261 metrede (yani İstan bulun müstakbel dalğasında kendisi- ne Lucerne konferansında verilen dalgada neşriyata başlıyacaktır. Bu merkezlerin birisi garbi İngilterede- ki diğeri de milli istasyon (London Her ilkisi ayrı, ayrı neşriyat icra edip 50 şer kilovat Bunların birbirinden icağına fen aciz kalır. çalarında rol yapan artistler güzelce seçilip merakla takip edilebilmiştir. Goldmark yakında Amerikaya gi dip orada da tecrübelerine devam ede- cektir, Targut MİTHAT Sanayide 40 senelik yolu 5 senede aldık (Başı i inci sahifede) çok mümtaz zevat bu meyanda bu lunuyorlardır. Saat beşi çeyrek geçe B: M. M. Reisi Kâzım Paşa Hz. sergiyi teş- rif ettiler. Kâzım Paşa Hz. kendi- lerini alkışlıyan halkı selâmladık- tan sonra bahçeye girdiler. Nazmi Nuri B. kürsüde ğ Artık sergi açılacaktı. Kürsüye Mill sanayi birliği umumi kâtibi ve beş senedenberi yerli mallar rgilerini tertip eden Nazmi Nu- ri Bey geldi ve radyo o vasıtasile serginin her tarafından işidilebi- len şu nutku söyledi : “ Muhterem efendiler, « Heyeti celilelerince malüm- dur ki: sanai ve zirai ilerlemiş en || zengin milletler bile, mahsullerin kıymetten düşmesi, mamulâtına mahreç ve müşteri bulamaması yü | zünden şiddetli buhranlara maruz kalmış işsizler adedi milyonlara baliğ olmuştur. 1 ssir oymaklığı et ve sebebi; Cümhuriyet Hüküme tinin zamanımda ittihaz etmekte olduğu ameli tedbirlerdir. Teşviki sanayi kamu nuna müzeyyel kanun, Sümer bankın ı sermayesini halk sanayiinin hima olundaki mevaddı ve | i paranın istikrarı gibi €- saslı kararların faydalı neticeleri; buh ran dalgalarından türk sahillerini ko- rumuş ve sinai dünyamıza mefes ver- tir, Bu sebeplerdir ki : o Gümrük himayeleri ve teşviki smayi kanunları ile sanayilerini kurmuş memleketlerin 30-40 senede aldıkları neticeleri türk sanayicileri beş senede elde etmiştir Fabrika adedi 300 den 2900 ze baliğ ol | &« uş ve umumi ihtiyacın yüzde 70i da hilden temine (başlanmıştır. Bunun maddi eserlerini beşinci yerli mallar isinde görmek ziyaretçilerimiz için | mümkündür. Her halde © şurasını a etmek icap eder ki muhterem MilE İk tisat ve Tasarruf cemiyetinin yerli inal ların sürümü üzerindeki isabetli ve-İr- şatkâr telkinleri şüyelu feramsları milli istihsal ve olktasın- dan şayanı şükran neti vermiştir. Bugün iddia edebiliriz ki hükümetimiz. tenzilâtlı bir maddei iptidaiye tarifesi | tatbik ve muamele vergisinin müikerre€ | V tahsilâtı noktasını tanzim ederse artık gümrük muafiyetine * - ihtiyaç kalmaz. Bu vesile ile davetimize icabet buyu- yan kadirşinas beyetinize teşekkür © derken Büyük Millet © Meclisi Reisi Kâzım Paşa Hazı inden “ beşinci yerli mallar sergisini açmak “lütfunda bulunmasını istirkem eyleriz. Sergi açılıyor Nutuletan sonra Kâztn Paşa Hz. ser- lar, Daha methalde ha güzel, diye ümüdümiz daha | mekiler daha gös! Iur bir kuvvette görülüyor. Herkes an yuşu boşa gitme yedi, sekiz senede haşka memleketler. de otuz kırk senede geçirilecek bir * kâmül geçirmiştir. Gi tikasr paviyonu, madeni eşya, Ece ve Ka-bo çorap fabrikaları n 5 ri febrikalarının İşleri bütün na; gekiyor. İnhisarlar idaresi şık yon yapmış retçileri topluyor. Kâzım Paşa Hz. ne yete hakkımız yok, dediler. mükemmeliyetini ve zahmetini gör: smi Kütahya çi zade Nureddin Şarkın eski iki büyük belki bir tesadüfle yan yana gelmişti. Çi: mi Paşa Ha burada da durdular Hulösa her kes her malm yerlisini güzel bukıyor. Küzum Paşa Tiz. bu büyük san'at eseri- ni neciz bir şekilde taktir ettiler: sergiden çıkârken bir muharririmize şu beyanatta bukun- muşlardır. ginin zarif bir şekilde tezyin edilen bü- yük methaline geldi ve gümüş bir ma- kasla kapıya gerilmiş kürde i keser- ken 3 — Daha bir çok sergiler açmak te mennisile beşinci .yerli mallar sergisi. ni de açıyorum, ledi. Davetliler sergiyi gezmeğe başladı öyüle bir sadelik çinde zerafet göze çarpıyor ve şu lev- ha okunuyor * erde açlık olmaz”, ilk paviyonü Silimer bank fab rikaları pâviyonlu.. Bu” paviyon” mırhak- kak ki serginin deko syon itibarile cn il ediyor. Kâ- mızın» mamu- zaran da — He ha güzel. İlk açtı Gel yarayiin son senelerde işaf ve terakki elle tutu- Sı iyor ki hükümetin milli sanayii koru- ir. Bili zlaved lâstik fab- lâ ları ir pavi bu paviyon bir çok ziy, davetliler Alpullu şeker fabrikası pavi yonunda üzün müddet durdular. Bura- da bir bakışta herkes bizde şeker sana yiinin kudretini anlıyor mez bir kanaatle çıkıyor. Hz. grafikleri ve temsili resimleri tet- kikten sonra Vali Beye hitaben: ve tarif ediL Kâzun Paşa — Artık şekerin pabalılığından şikâ- Tesisatın ten sonra... Sergi büyük methali işgal etmiştir. sana'ti burada Bey ve koku... İkisinde © de in derinliği görülüyordu ince bir Kâzım — İstiyor ve muvaffak oluyorsunuz. Bahçedeki paviyonlar, Zingolm zarif küşkü çok güzel hepsi sanayi seferber iğinin birer şaheseri. Kâzım Paşa Hz. ihtisasatını soran — Sergiyi birlikte gezdik Muvaffa- kiyeti siz de yakından gördünüz. Milli sanayii kısa bir rakki göstermiştir. recesine varacağı de gen seneyi nazarin bu 8 zel, Bundan dolayi mil manda büyük br ite- Son tekâ muhakkaktır, Ge- daha çok gü sznayi erbabı içindir. | ilân | | nından bile geçerler, kurtulabilirler, Hâdiseden ayni dakikada haber alındığı takdirde bütün dikkatler ta- rif edilen şekildeki adama çevrilir ve kabahatli kolayca”tatutlur. fabrika “ şehri gilterenin olan | Konferans verenlere rozet şeklinde takılan bir mikrofon Nottingham'da bugün bütün polisler birer alıcı radyo âletiyle mücehhez- dirler, Ayni şehirde 70 tane gönde ici ve ayni zamanda alıcı zabıta oto mobili vardır. Buna sebep bu şehirde cinayet ve hırsızlığın fazla olmasıdır. Küçük bir işaret üzerine otomo- biller harekete ve birbirlerile muha- bereye geçerler. Zabıta memurları da üzelerinde daimi olarak açık tuttuk- İarı âletlerile emre muntazır bir'va- ziyette hareket etmektedirler. Otomobilleri Bir kişi idare eder. Bu adam gofi ve radyo telgraf | Maderz 5 — Salih Murat Beyfendinin kon feransları gibi fen ve ilim kısmı o ka dar ağir olmamak veev ailelerinin anlıyabileceği bir şekilde olmak şar- tyle, çocuk bakımı, terbiye, tabiiyat ve hayvanat, tarih ve içtimniyat msev- | zularına dair tarihi konferanslarla kara- göz ve moddah. 6 — Türk kulaklarına munis ge- saz beşte başlayıp yedide bitmeli ve tekrar sekizde baş- İayıp dokuz buçukta bitmeli. 8 — Alaturka ile karazöz ve kon- GEY 10 — Mes'ut Cemil Bey pek iyi- | TAHİR, MUHTAR, NEDİM .. Bence radyo programı şöyle olma Adi günler: 18 — 19,30 plâkla hafif musiki 18,30 - 19. Ders, konferans, 19 - 20. Alaturka, 20 - 20 ,45. Alafranga (SO LO, Trio; şarkılar, Bu saatte bir gün temsil. 20,45 - 21 - Ajans ve borsa haber- leri, saat. 21 -21,30. Alaturka (Haftada bir gece eski ve yeni Türk operetle- rinden parçalar.) ş 21,30 - 22 - Alafranga klâsik mu- siki). 7” - 23 » Alafranga (Hafif musi- ki. z ei günleri de programa: 12,30 - 13,15 plâk, (Hafif musiki) 13,15.» 13,30. Ajans haberleri, nane ooaaasanasa9proasese ss sunsun sasaannenanuasunaaz çılığını yalnız başma idare eder, Alı- etleri üçer lâmbalık son sistem eheterodin sisteminde âletler ve vericileri de 100 metre ile çalışan mürsilelerdendir. İ Otomobilleri kullanan memurlar « Kadar iyi yetiştirilmiştir ki, son sü- tekli gittikleri esnada bile muhabereyi çok iyi ire edebilmektedirler. Bu yüzden son zamanda bu şehir- deki #hbita vukuatı azalmıştır. | Ecnebi profesörler arasında çok büyük şöhretler var (Başı 1 inci sahifede) telere alınacak yeni profesörlerin dos yalarını tetkike devam etmiştir. Kad roya giren profesör ve muallimlerin isimlerini bütün ısrarlara rağmen dün için öğrenmek kabil olmamıştır. Üni- veksite kadrosuna girmeleri kararin şanların peyderpey isimleri gazetele- re verilecektir. Üniversite emini ve fa kütle reislerini dün bir çok zevat zi“ yaret ederek yeni vazifelerini tebrik | ye muvaffakıyet temenni etmişlerdir. Tıp fakültesi reisi Dr. Tevfik Selim Paşa dün fakültenin reis vekili Tev- fik Recep Beyden fakülte muamelâ» tını devralmıştır. Bütün ketumiyete rağmen Edebiyat fakültesine girecek profesör muavinleri arasında Hilmi Ziya, Ali Nihat, Sabri Esat beyi isimleri kati olarak zikredildiğini kaydedebiliriz. Diğer taraftan kürsü- lerine çenebi profesörlerin getirilece- ği derslerin muallimlikleri kuktan Sıddık zade kuku idare, Menemenli Etem Beyin âmme, Münip Hayri Beyin medeniy& kürsülerine namzet oldukları kat'i o- larak söylenmektedir. Hukuk fakül- tesinde iktisat profosörlüğü için en kuvvetli namzet profesör Dr. Niza- meddin Âli Beydir. Üniversiteye alı- nan ve kendisile mukavele yapılan se nebi profesörler içinde beynelmilel şöhreti haiz pek çok zevat olduğu nu yazmıstık. Bu profesörlerden başlı caları olan Pr. Zaverbrug yarım şeh- rimize gele: şöhreti haiz Profesör Nissin daha evvel gelmiştir ve İstanbuldadır. Bu iki profesör, İn- giliz Kralı Joj Hz. nin hastalığı esi sında hususi surette tayyare ile Lon- draya celbedilmişler ve kralm teda- visini deruhte ederek hayatını kurtsi mağa muvaffak olmuşlardı. Pr. Niz sin ve Pr. Zaverbrug bütün dünyada en çok tanınmış operatörlerdendir. Talha Beyin bir tavzihi Efendim, E Üniversite kadrosundan açıkta ka- lan müderrisler arasında benim adım da yazılı. Ben otuz boş sene hocalıktan sonra geçen tene kendi isteğim, kendi mü- »acsatım üzerine tekaüt oldum; u- zun zamandan beri de hastayım, Da- rülfünun kadrosuna esasen dahil de- gildim.. Bu yanlışlığını lütfen düzeltil mesini rica ederim efendi Tıp fakültesi fizyoloji mü- derrisliğinden yütekait TALHA YUSUF — taktir ve teşvik halkın bir borcudur. Sergi dün akşam saat 18 de halka açıl mış ve gece yarıma okadar binlerce kişi sergiyi gezmiştir. | Fazıl Bey niçin İsviçreli. profesörler Üniversite için bazr ecnebi profesör lerle müzakereye girişildiğini yazmış- tık. Bu meyanda İsviçre ve Alman profesörlerinden bazılaı Üniversite ye müracaat ederek teklifte bulun- muşlar ve Üniversitede çalışma şera- iti hakkında tetkikatta bulunmuşlar- dır. İsviçre profesörlerinden M. Bör ve M. Meier hem kendi, hem de diğer bazı İsviçreli profesörler namma bu- bazı yaptıktan sonra Jsviç lG ir. Alman profe- sörlerinden M. Sehvartz'ta ayni mak» sâtla buraya gelmiş ve Maarif Vekili Reşit Galip Beyle görüşmüştür. Tevkif edildi (Başı 1 inci sahifede) kadar © gümrüklere Bu yümrüklerin altı bin küsur te nunun beyannamesi verilmiş, muame- lesi yapılmış ve gümrük resmi de tah- sil edilmiştir. Bu kömürler, gümrük- lerden tam çıkarılacağı sırada, Anka rada iş meydana ve gümrük başmüdürlüğüne derhal mesele tele- fonla söylenmiştir. o Bunun üzerine gümrük resmi alındığı halde, bu altı bin küsur ton kömür, gümrüklerden çıkarılmamıştır. Mütebaki iki bin kü- sur ton kömür de gümrük muamele- si esasen henüz intaç edilmediğinden gümrüklerden çıkarılmış değildir. İ- tanbul gümrükleri başmüdürü Seyfi Bey de, dün bir muharririmize, mev- zuu bahis kok kömürlerinin kısmen gümrüklerden çıkarılmış olduğu hak- kında bir refikimizin verdiği haberi tir. Aldığımız mütemmim mizaran, burada, gümrük- lerde bütün kömürleri işini Muammer Bey isminde bir zat takip etmiştir. Bu zat ta, Ankarada tevkif edilen Fazıl yin biraderidir. İşin, şehrimize taal lük eden sahnesi bundan ibarettir. Ankara sahnesine gelince; mesele- den bir tüccarm vekâlet makamına kâyeti üzerine şüphe edilmiştir.. kas komisyonuncr usulen müsvedde si yazılan bu kömürlere ait müsaade- yi vekâlet müsteşarı Hüsnü Bey imza etmiştir. Vaki olan şikâyet üzerine Hüsnü Bey, bu müsveddenin tebyizini imzalamamış ve dosyasını istemişti O zaman dosya bulunamamış ve al kadarların tevkifi emredilmiştir. Dos yayı zayettiği zannedilen Fazıl Bey, bu emir üzerine tevkif olunmuştur. Bu suretle çıkarılacak kok kömürleri- ne ait müsaadenin bir İngiliz mües- sesesine kârlı ciro edildiği de söyle- irmiştir. İ siyer, nin mühim tesirli ra bir bakar len elektrik vücudünden geçerek sahunet derece- sini 39 hattâ 40 dereceye çıkarabilir. Fizikçiler yalnız radyo kısa dalğala rı değil, Büyük harptenberi 863 kısa dali beyler. Sazende: Hanımlar saz heye- ti, Darütti heyeti, 5 — Yarım saatki (saire) zomas nında çocuk bakımı ve verem ve sair tıbbi musahabeler, iktisadi konferans lar, haftada iki defa ufak temsil ve- ya karagöz. 6 — Haftada bir defa Darülbeda yiden temsil almak şayanı arzudur. (Tabi açık iken.) — Cuma günleri saat 12-14 gü zel Türkçe plâklar çalınsa pek iyi o- lar, — Şimdiki programda (her va- kit olmamak üzere alaturka kısmı ile bazan çazhant taiyi çalıyor. Fakat Fransızça ders, gramofon neşriyatı, gazeller hiç hoşuma gitmiyor. 9 — Her ders zamanında ya rad- yomu kapatırım, yahut ta başka istas yonu dinlerim. Bu sebeple dersler hakkımda hiç bir fikrim yoktur. 10 — Spikerin erkek olması mü- reccehtir. Kemafissabık (isim mevz- unu bahis değildir.) Ayni zat tarafın dan ifası şayanı arzudur. Hürmetler efendim. FATİHTE: Nuriye ASIM .. 1 — Akşam 19 dan başlayıp 24 e kadar devam etmeli, 2 — Alaturkanın fazlalığından ve zevksizliğinden şikâyetçiyiz. Alatur- kanın eski klâsik parçaları istiyo. ruz, çingene havalarını istemiyoruz. 4 — Eftalya, Münür Nureddin, Sa fiye, Muzaffer Bey Ved. R., H. Riza tamburi Cemil Bey ve arkadaşları nı en çok beğeniyorum. 5 — Fazla olmamak şartiyle mem leketin vaziyeli umumiyesini ecnebi lisanlarla propuğanda edecek kısa konferanslar ve sıhhate, sile hayatı na, iktsadiyata, fenne tanllük ed Türkçe konferanslar, ufak vodvill 6 — İstanbula gelen maruf ecnebi musikişinaslarınn konserlerini ve ge ne ecnebi operet temsillerile, konser- lerini verilen mahallerden almalıdır. 7 — Her gün saat 12 den bire ka- dar plâk, Cumaları 12 den 4 © kadar pöik ve hafif musiki lâzımdır. Gazi Hz. (Başı 1 inci sahifede) hat ettiği Hariciye Vekili Tevfik Rüş- tü Beyle birlikte trenden inerek hazır bulunan muş ile Yalovaya gitmişler- dir. Comte de Chambrun dün Reisi- cümhur Fiz. tarafından kabul edile- rek Roma sefirliğine tayini hasebile Gari Hazretlerine veda etmiştir. Bu mülâkatta Tevfik Rüştü Bey de hazır bulunmuştur. Comte de Chambrun dün akşam hükümet tarafından tah- sis edilen muş ile şehrimize gelmişi Comte de Chambrun perşembe günü tayyare İle Parise gidecektir; İtalya sefiri M. Logaconü Comte de Cham- brun şerefine bir öğle yemeği, İngil- tere sefiri Sir George Clerk te bir ak- şam yemeği vereceklerdir. Hariciye Vekili geldi Hariciye Vekili Dr. Tevfik Rüştü B. dün sabah Ankaradan Pendiğe kadar gelmiş ve orada sabık Fransız sefiri Comte de Chambrun ile beraber hu- susi motöre binerek Yalovaya gitmiş- tir, ... YALOVA, J (A.A.) — Reisicüm- hur Hazretleri bugün Yalovada öğle- den sonra saat 3 te M. Chambrun'ü kabul buyurmuşlardır. Bu mi Hariciye Vekili Reisicümhur Hazret- leri nezi atta de bulunuyorlardı. Millet çiftliğinde ziyafet YALOVA, 1 (A.A.) — Bugün Re- isicümhur Hazretlerinin kâtibi umu - mileri Hikmet Chambrun'e millet çiftliğinde bir öğle ziyafeti verilmiştir.. Yemekte Harici- ye ve Dahiliye vekilleri de vardılar. Bey tarafından M. Apartımanlardan Elektrik tesisatı Kalkacak mı? (Başı 1 inci sahifede) cektir. Bu kısa tuldeki radyo mevceleri- görülüyor. Mese- 5 metre tulündeki radyo dulğala- ye vasıtasile yoluna ge- âimbalarını yakabilir. Insan ile de meşğul olmaktadırlar. Saniyede 300 bin tekerrürlü ses dalgaları pek küçük hayvanları öl- dürmektedir. Radyo dalğlarınm en kısaları Rusyada Akademi azasından Madam Arkadiyef tarafından bulunmuz olup milimetrenin Ayni dalğalar Amerikalı iki fizikçi onda ikisi tulündedir. rum. 2 — Bana kalırsa hiç şüphesiz rad- yonun dörtte üçünü alaturka teşkil etmelidir. Öğle yemekleri zamanın- da da çalmak mümkün olursa, ber. kes vaktinde çalğı ile yemeğe alıştı- rılmış olur. Gr van 4 — Hanendelerden sanatini bil. hassa takdir ederek ruhumdan din- lediğim Bedia Riza hanımla, Müzey- ,yen hanımın, şarkılarını daima meği pek severim. Hanendelerden de Mes'ut Cemil Beyle Ruşen Veci- be hanımı diğerlerine tercih ederim. $ — Programda musikiden maada saçma sapan konferanslar yerine mo noloğlar bulunmasını tercih ederim. Bilhassa Darülbedayiden Habibe Mol la ile Hâzum Bey söylerse, 6 — Taraftar değilim. 7 — Cuma günleri radyonun on ikiden on dörde kadar çalmasını mu- vafık bulurum. 8 — Alaturka kısmı hoşuma gi- der. Ancak hanımlar söylemek şarti- e 10 — Spikerin elbette erkek olma # her noktai nazardan müreccahtır. Beşiktaş: Yeni mahalle, No. 84 Avukat CEMİL ———— Rusyadaki maçlarımız Moskovada yapılan maçlar ile tün spor müsabakalarının neticeleri 1481 metrelik Moskova radyosu vası tasile Türkçe olarak neşredilmiştir. 500 kilovat kudretli bu kuvvetli postanm neşriyatı günün en fena za- manına ve parazite en müsait olan güneş batımma tesadüf etmiş oldu- ğundan kuvvetli âletler ile parazitin fazlalığı bize ehemmiyeti haiz olan spor haberlerini rahat dinletememiş- tir. Tafsilât pek anlaşılamamakla, an cak neticeler anlaşılabilmiştir. Iskelelerimizden Hiç biri vapursuz Kalmıyacak (Başı 1 inci sahifede) Zekeriya, Vapucular namına Löt Ticaret odası namına Sabri ve Meh- met ve İktisat Vekâleti kabotaj şube- si müdürü Ayetullah Beyler iştirak etmişlerdir. Dünkü içtimada, vekâlet çe hazırlanan yolcu ve eşya tarife projeleri, mesaiyi kolaylaştırmak için komisyona arzedilmiştir. Aza, bu pro jeleri ayrı ayrı tetkik edecek ve mü- teakıp içtimada üzerinde konuşulmi- ya ve lüzum görülecek tadilâtın ic- rasına başlanacaktır. İçtima: mütcakıp | kendisile görü- şen bir muharririmize Sadullah Bey demiştir ki: — “Hazırladığımız tarife projele- ri, komisyonun mesaisini teshil için ih zar edilmiştir. Bu projelerdeki yolcu ve eşya ücretleri,, pek yüksek değil- dir. Bununla beraber bugünkü reka- bet neticesi tatbik edilen tarife f larını da aramamalıdır. Projeler, mem leketin iktısadi ihtiyaçları göz önün- de tutularak mümkün olduğu kadar mutedil fiyatları. ihtiva etmek üzere hazırlanmıştır. Bununla beraber, komisyonun pro- jeler üzerinde lüzumlu göreceği tadi lâtı yapacağı da tabiidi Diğer taraftan öğrendiğimize göre, yeni tarife projelerinde herhangi bir malın en uzak bir yerden en uzak bi yere nakliyesi kiloda bir kuruşu geç- memektedir.. Hububat nakliyesi ise daha ucuzdur. Deniz ve Hava müsteşarlığı 1 Ey- lâlden itibaren tatbik edilecek yeni seyrisefer tarifelerini de bir haftaya kadar resmen ilân edecektir. Bu tarifelerde, ber hafta kaç vapur işliyeceği, hatların mebde ve münte- haları ilân edilecektir. Vekâlet, he men her iskeleyi vapursuz bırakma mayı gözönünde tutmuştur. Mecburi olarak işletilmesi tensip edilecek pos- ta adetleri, Devlet Deniz yolları is daresile vapurculuk şirketi arasında > tonajları nisbetinde- taksim edilecek tir. Eğer anlaşamazlarsa bu işi de ve- kület halledecektir. ——— tarafından da bulunmuştur. Kısa dal zaların en büyük mahzurları sıçrama hâdisesidir ki, bir istasyondan gönde rilen işaretler bazı mıntakalarda din- lenebildiği halde diğerlerinde dinle memez. Tapkı râkit su sathında düz taşın sele mesi gibi.”