3 Ağustos 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

3 Ağustos 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

e ill WAN İİ Limon kıralı Diyamandi Efendinin muhakemesi bitti. Müddeiumumi iki sene hap- sini istedi. FİATI $ KURUŞTUR Adliyemizde plân | e — ANKARA, 31 Temmaz. Cümbhuriyet adliyemize şöyle bir bakış, bu şerefli tarihin ileri ve mu- vaffak hamlelerle dolu olduğunu gös- terir. Yeni hukuk prensipleri ile teç- hiz glmiş adliye adliyemir. - cümhuriyet devrinde tekâmüle doğru her gün Ye ni bir adım atmıştır. Fakat memleketin içtimai bünyesi- ne ve ihtiyaca uygun yeni kanunların tatbikatı adliye cihazınızda teşkilâ- İşte bugün adliyemiz. bir vazi- yetle karşı karşıyadır. Ve RA rin vazeneli bütçesini saramamak için ya- pılacak iş, imkân dahilinde maddi fe- dakârlıkla bu cihazın salahımı ve tak- Rejimin genç ve kudretli elemanla- rmdan biri olan Saraçoğlu Şükrü Bey adliye koltuğunu işgal ettiği zaman böyle çetin bir davayı zarureti le karşılaştı. Ve 23 mayıstan tedir mevcut şartlar dahilinde bu 13- lahatı başarmak için takip edilecek en hayırlı yolu bulmıya çalışıyor. Gi- tetkikat yakında neticelenecek- muhterem vekil aldığı mezu- i bugünlerde kullanarak dön- 'dükten sonra; adliye için iki senelik bir plân hazırlanacaktır. Bu planın tahakkuku için çizilecek çalışma prog- ramı çok mühim esasları ihtiva ede- cektir. Gazeteciliğin mes'ul bir tesa- düfü olarak öğrenebildiğim bu esas- lardan bir kısmını sıra ile bildiriyo- rum: I — Hapishaneler meselesi: Hapis- haneler işini rejime lâyık bir ar tanzim zamanı artık gelmiştir. Hapis- haneler bir sefalet yuvası, bir tembel- hane almaktan çıkarılacak ve birer medeni dır. Bu gayeye varmak için, memle- mahalli min edilecektir. Eski bir medrese, yı- kık bir kilise, kerpiç bir daire eski- sinde, bu da yoksa tel örgüler içinde derme çatma hapishanelerden memle- ket kısa bir zamanda kurtulacaktır. Gerek mahalli, gerekse umumi ha- pishaneler için enbe edile edilecek tipin tespiti için açılması evvelce mutasav- ver müsabakadan vazgeçilmiştir. İl- limi, yaşama tarzı bize en çok uyan İtalyanın son sene! kabul ve inşa ettirdiği hapishaneler tipinin bizde de aynen tatbiki, bu işin halli yolunda en ameli ve makul hareket tarzı addo- lunmuştur. Mahkümlar bir tasnife tâbi tutula- caklardır. Ve bunun içindir ki bapis- hane bugünkü seviyesini muhafaza et iyecek bu seviyenin dununda v. tünde bir manzara arzedecektir. Mah- küm çocuklar için mlah müesseseleri vücuda getirilecek, cürümleri mispe- ten hafif olan mücrimler fabrikalar- da ve inşaatı müteahhitler tarafından İmiş demiryolu inşaatında bitirdiği anda biriken sermaye olarak alabilecek ve inik içine faziletli bir vatandaş gibi yaşa- mıya döndüğü zaman, hayat mücade- esine atılırken cebinde iş tutmak için bir kuvvet, bir vasıta bulacaktır. Bundan başka hapishanelerde ge- çirdikleri mahkümiyet seneleri zarfın- da hallerinde talâk mahküm lar için bir ada ve bir de larm Bu ada ve bu çiftlikte ailelerile birlikte oturmalarma müsaade oluna- tahsisi mukarrerdir. Çiftliğe gelince; Adliye Vekâleti devlete ait den birinin adliye emrine eğilmesi maliyeden istemiştir. Her vilâyette mahalli ihtiyaca uy an Birer hapibana bulunacağı gbi, abi, muayyen lerde de umumi hapis- haneler bulunacaktır. İnşaata en ev- vel hiç hapishanesi olmıyan veya var- sa bile kullanışa salih olusyan mahal- den başlanacaktır. Bu iş plânm yü- him bir cephesini teşkil edecektir. TI — Hapishanelerde sinemanın istifade edilecektir. Me- seli hayatında salâh göste ren bir mahkümun zamanla nasıl te- miz bir hayata kavuşabileceği sinema perdesinde canlandırılacağı gibi, ah- val ve harekâtımda salâh yerine te- denni görülen bir mahkümup tek zin- danda bir delikten içeriye atılan ek- mekle, saçı sakalı biribirine bir halde nasıl günlerini geçirmekte olduğu gösterilecektir. Ili — Tahkikatta süratin — temini başlıca gaye olacaktır. Bunu temin için icap ediyorsa mevzuat değiştiri- lecektir, IV — Hâkimin bir fazilet timsali hâkiminin tin, müfettiş raporunun, en kıa za“ manda bir neticeye bağlanması içi! mevcut usüller tadil olunacaktır. kimler hakkında bügün tatbik adil. mekte olan tahvil cezası, adalet ciha- zının pürüzsüz işlemesi yolunda men- İaat yerine mazarrat doğuran bir w- sül telâkki edilmektedir. Bu cezanm 8 inci sene Ne. 2686 Yeni tayinler de dün çıktı. Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT PERŞEMBE 3 AĞUSTOS 1933 Amerikan filosuna cevap olarak 150 parçadan mürek- kep Japon filosuda manev- raya çıktı. “Tel: ( Misir 24318, Yazı müdürü: 24319. ve Matbaa: 24310. Yeni müderris. ve muallimler de tayin edildi. Umumi kadroda 52 eski, 49 yeni, 38 ecnebi profesör ve 3 kadın profesör muavini namzedi var. 49 yeni muallim kimlerdir? İdare kadrolarında da mühim değişiklikler yapıldı, 60 kişi açıkta kaldı. Eczacı Fene, Dişçi mektebi de Tıp Fakültesine bağlandı Mübadele komisyonunda işler ne zaman bitirilecek? Üniversiteye ye- niden almacak pro fesör, muallim, mu avin ve muavin na- mzetlerinin kadro- muhtelif fakülteler de, yeniden ihdas Edebiyat F: külli Felsefe tarihi müderris | muavini nam gerer sör muavini Hilmi Ziya Bey, orta za- manlar tarihi namzet profesör mua- vini Mülerimin Halil Bey, yeni ve (Devamı 5 inci sahifede) Kutu barı ve maktul Sami Efendinin c enazesi Me gölü otomo- bile ko nurken.... Kutubar'da bir cinayet: Bir yaralı, bir ölü var! Sebep Ne; Cinayet Nasıl Oldu? ısmarlamışlardır. Mahtalün karısı feryat ve Figan içinde Evvelki gece sabaha karşı saat 2,30 a doğru Beyoğlunda İngiliz sefareti 'kar- inde 22 No İn Kaş barında Tankı vak'a olmuş, bir erkek ii hemen er e tatbik tarzı üzerinde öörelenakisi. olduğu yerden başka yere naklini iatihtaf et- memesi düşünülmektedir. V — Temyiz mahkemesine giden evrakı azaltmak çareleri aranacaktır. Bazı esaslarını yukarıda saydığım programa girecek mevzular üzerinde Bu esnada barın Kan çam m 'apazyan Adil EK. yer. mii — Yarısını da sen verirsin! demiştir. oem ei yle hiksuz gelmiştir. Yanımda parası yoktur. Esasen kendisini bara davet eden de karşı bir hakaret sayarak yoluna devam etmek İstemiş, fakat Residin tekrar mü- dahalesine maruz kalmıştır. Adil Ef. ile Reşit arasında bunun üzerine bir ağız (Devamı $ inci sahifede) eylül ortalarma kadar tetkikat ikmal edilmiş olacaktır. Varılacak neticeler üzerinde kararlar verildikten sonra bulunan adliye teşkilât lâyihası, üze: rinde tadilât yapak zere; hülrü: tçe geri alınacaktır. Yi EE edi SADRETTİN Şehirde su Niçin yok! Belediye reisi isi susuzluğun sebebini izah ediyor İki günden beri Beyoğlu ve İstan- bul taraflarında Terkos suyu kesil - mektedir. Bu da MUHiTTIN BEY e izahat almış » Bir muharriri- miz dün Muhittin çor bu mesele hakkında ya izahatı almıştır: «. — Terkosun İstanbulun tamamile su ihtiyacını tatmin ve temin ede7- ği günler çek uzak değildir. Tesisatı genişletmek için altı bin ton boru si- pariş ettik... Bunlar yedi sekiz aya ka- dar gelecek ve süratle yerleştirilecek- tir. Yeni terşih havuzları plânları ha- zırdır.>Sermayemiz vardır ve faydalı olacak hiç bir masraftan kaçınmıyo- ruz. Tesisatı genişletmek için lâzım gelen zamanı, büyük ve verimli çalış- malarla, asgari bir müddete indiriyo- ruz ve bunu imkânım son derecesinde kısaltmaktayız. Fakat asgari kısaltı- lan bir zaman vardır ki, ondan fazlası kısalmaz. Yollarda bazı klape ola» bilir. Fakat hemen vekil ölnmmkanMizil ernalai beni ber şunu da söyliyebiliriz ki, Terkos bize geçtikten sonra vaziyet halkın lehine çok farklıdır. Görüyorsunuz (Devamı 5 inci sahifede) Fazıl Beyin tevkifi Kok kömürleri hangi mü- esseselere ciro edilmiş? İktnât Vekâleti Takas komisyonu azaimdan Fazıl Beyin tevkifini mu- “ip olan hâdise et- ka için verilmiştir. Fakat bu suretle kontenjan (harici taşımıştır. vir müsmadesi almış olan. milli bir celbet- gr yere rim Ürer Sirer katına başlanmış ve Fazıl Bey tevkif edilmiştir. İşin, gümrüklerde cereyan eden mu amelesi tamamen dürüst olmuş, son Büyük yüzme mü- sabakamız 13 AĞUSTOS Pazar günü Moda Havuzunda M. Holşted Muhtelit Mübadele komisyonunda işlere yeni bir kamle ile yeni bir ger- mi verilmek üzeredir; Türk ve Yanan murahhas heyetleri arasında ihtilâf mucip olan bir çok meseleler bitaraf " kat sahasma geçmemiştir. Komi: Komisyon Reisi M. Holştad yapılan ve yapılacak olan işleri anlatıyor âzanm hakemliğine havale edilmiştir. Bitaraf aza bu hususta kısmen karar. larmı vermişler, bazı meseleler hak- kmda da henüz vermemişlerdir. Ko- misyonda bugün en ziyade nazarı dik kati celbeden nokta, işlerin elan biti- rilmemesidir. Bugün elde mevcut ba- Dilirilerek kamispomün llğvı basan dar aldim izler de bü kâkar teli da mevcut işlerin elan bitirilmedi: iydederken 'ne muayyen bazı zevatı, ne komisyonun mânevi şahsi. yetini kastetmiş değiliz, maksadımız bugün mevcut olan bir hal ve vaziyeti olduğu gibi kaydetmekten ibarettir, Dün komisyon reisi M. Holştad"ı ziya. vet ederek mevcut işler ve komisyo- Bun faaliyetinin daha ne kadar de- di edeğeği hakkında izahat glmak istedik; M. Holştad mutat olan neza- nı takip ediyor; şimdiye kadar bir çok işler intaç edilmiştir; fakat inta- corlâzım gelen bazı işler daha vardır; Vehbi Sait Bey avukatı ile birlikte mahkemede.. Hâkim kararı bugün! Samiye Burhan Cahit Hanım bir defa daha yarışmaya hazır Mütehassıslar: Hakem kararı | avukatlar, hâdisenin bir dava mevzuu Bey takdirde dava hakkımdaki bugün bildirecektir. Davalık iş değil mi? Bu dava Adliye mnhitinde üye le karşılandığı gibi her tarafta da a- lika ile takip edilmektedir. Bir kısım Amerikanın Pensilvanyalı izcileri evvelki gün şehrimize geldi. Bu izci- ler Roma vapurile hareket etmişler Modiva adalarına, Napoliye, Beyruta, Hayfaya, Kudüse, Portsaite, Kahire- ye, Rodora uğrayarak şehrimize gel- mişlerdir. Amerika sefaretinde şeref- değişemez, diyorlar etmediği kanaatindedirler. Pek maruf bir avukatımız da bunun için söyle demitşir: — Böyle dava olamaz! Otomobil yarışı dolayısile ortaya çıkan davada hâkimler hakem salâhi yeti hakkında o Merkezi wmumiden (Devamı 5 inci sahifede) lerine çay verilmiş ve izciler Cümhu- riyet âbidesine çelenk koymuşlardır. Bunu müteakıp dün akşamki trenle Budapeştede Gödölö'da inihat edecek izcilik kongresine iştirak etmek üze- re hareket etmişlerdir. eee ee RA