August 4, 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

August 4, 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

mx âi Sergiye rağbet çok fazla. Dün akşama kadar gezen- lerin miktarı altmış beş bini buldu. FİATI 5 KURUŞTUR Üniversite Cümhuriyet Hükümeti Türk Ü- niversitesini İstanbulda yeniden kurmaktadır. Eski darülfünun s€- nelerdenberi tenkit oluna gelmiş- ür. Bir politika müessesesi olma- dığı için, tenkitlerden bir çoğunun, ancak, temiz bir maksattan ileri geldiğine şüphe etmemek lâzımge- lir. Biz zaptiye - devlet'ten yeni- asır devletine doğru o geçtiğimiz zaman, bu devletin başlıca unsuru- mün fikir ve ilim unsuru olduğunu biliyorduk. Cümhuriyet, (yalnız kafa deği Bizim tanıdığımız. darülfünu- nun medreseden farkı, zanmedildi- ği kadar büyük değildi. İyi hoca- lar vardı; iyi yetişen o gençlere rduk. Fakat her ikisi de mi için bundan olabilir? Maarif Vekili doktor Reşit Ga- lip Beyin hem tasfiye, bem ıslah işinde radikal ve titiz müdahalesi- ni derin bir takdir hissi ile kaydet- mek isteriz. Çünkü her ikisinin de ne kadar güç olduğunu eski tecrü- beler bize ispat etmiştir. Yeni üniversite dakikalarına ka- dar bütün zamanımı inkılâp ve il- me ir. Onun en büyük muvaffakıyet vesikası, bilhassâ, kürsüleri karşısında dirsek çürü- ten gençliğin yüreğindeki sarsıl- maz, yıpranmaz, silinmez bir iman ve ahlâk olacaktır: İnkılâp imanı ve inkılâp ahlâkı! Sağlam bir kafa kadar,bu rejime ait bütün vazife ve mes'uliyetleri benimsiyen bir şu- ur, bu memleketi az zamanda mu- asır en ileri memleket seviyesine çıkarmak (© zaruretini yüreğinin içinde duyan ve bu uğurda en şe- refli işin en güç iş olduğunu kabul eden mutaassıp bir idealizm! Biz üniversiteden cümhuriyetin muasır mütefekkirlerini ve cesur, atılgan, hamleci Piyoniyelerini bekliyoruz. Biz âlim satm alabili- riz veya kiralıyabiliriz: fakat bu iman ve ahlâkı ancak öz Türk Üni- versitesinin havası içinde yetişti- rebiliriz. Üniversitede böyle yeti- şen Türk genci için bugünkü mec- buri hizmet, yani Anadolu ve halk hizmeti, gönüllüleri arasında kim- lere verileceği bilinmiyen bir şeref hizmeti olacaktır. Şurası iyi bilinmelidir: Biz üni- versiteden halk devletinin üşen- mez, yorulmaz, yılmaz, vazifeden başka iş peşinde koşmaz genç ve fikirci klavuzlarmı diyoruz. Türk inkılâbı bütün genç inkılâp- lara örnek olduğu gibi, yeni üni- versite gencinin karakteri inkılâp ahlâkınm misali olacaktır. Kürsü ve sıra, bordro ve şaha- detname bürokrasisi yerine hayat ve hareket kaynağı, iman ve fikir ocağı, halk ve fikir (e hizmetinde genç: İşte istediğimiz bunlardır. Falih RIFKI Rusyadan dönüş Sporcularımız muhtelif şehirleri dolaşıyorlar MOSKOVA, 3. A.A. — Türk spores- ları İvanovya geldiler. Başlarında Cev- det Kerim Bey olduğu halde Türk misa- Mi, Kline iye ve bilhassa Türkiye için mensucat makinaları yapan fabrika- asri teşkilâtı hakkında malümat lardır. M. Herriot hareket etti LYON, 3 A.A. — M. Herriot, 6,30'da Marsilyaya gitti. Oradan saat 15 te İs tanbula hareket edecektir. 13 AĞUSTOS Pazar günü Büyük yüzme mü- sabakamız yapılıyor Tafsilât ve proğram pazar gönle nüshemrrla £ inci seme No. 2687 Jilliyet Sahip ve Başmuhatriri: o CUMA Siirt Meb'usu MAHMUT 4 AĞUSTOS 1933 Almanyada ceza kanunu şiddetlendiriliyor. Nazilere suikastta bulunanlar edilecekler. Tel: ( idam Müdür: 24308, Yazi müdürü: 24319. İdare ve Matbma: 24310, Maarif Vekili Teklife Yarın Cevap Verece Üniversiteye alınacak ecnebi profesörlerin hepsi ile esasta anla- şılmıştır, yakında müzakereler biterek mukaveleleri yapılacaktır Kadro tamamlanmadı Üniversite Avrupadaki emsalinin bütün evsafını haiz olacaktır Yeni iki profesör muavin namzedi Remziye Salih H. Mükrimin Halil B. Üniversite kadrosu henüz tamam- . Profesör, muavin, asis- dar 600 müracaat vaki olmuştur. Bu müracaatlar tetkik edilmektedir. Kad roya yeniden alman hocaların isimle rini dün neşretmiştik. Bu isimlere bu gün de hariciye ( seririyatı profesör muavini namzetliğine 'tayin edilen Konya memleket hastahanesi oporatö rü Hayrı, gene hariciyeye tayin edilen Avni Beylerin isimlerini ilâve ediyo- Deniz ve Hava Müsteşarı Sadullah B. in vapurcuları çağırarak aralarında an- laşmaları için İktısat Vekâleti Vekili Muhlis B. in bazı vasayasını kendilerine tebliğ ettiğini yazmıştık. V: aralarını bulmak için Trabzon meb'usu Hasan B, de kendile- rine bazı vasayada bulunmuştur. Son görünen vaziyet şudur: Vapur- cular, ekseriyeti, yelkenci zadelere ve bir kısmı Sadıkzadeler'e taraftar olarak iki partiye ayrılmışlardır. Ekseriyet mü- Serginin Beşinci yerli mallar sergisine hal kin rağbeti gittikçe artmaktadır. Ser- «iyi dün de sabahtan akşama kadar 25379 kişi ziyaret elmişür. Bu suret- le ayım birinden beri sergiyi ziyaret edenlerin mikdarı 65000 i geçmekte dir, Cuma olmak münasebetile sergi- İİ) nindaba kalabalık olacağı tahmin Üniversite için getirilen cerrahi profe sörü M. Zaverburg, M. Malche ve diğer ecnebi profesörlerle bir lihte Tokatliyandan çıkarken Vapurcular anlaşacaklar Eylüle kadar aralarındaki pürüzlü me- seleleri halledecekleri tahmin ediliyor üçüncü günü Bugün çok kalabalık olacağı için bazı emniyet tedbirleri alındı i ve ruz. Yeni hocaların evsafı Her gün yeniden birkaç genç kad roya ithal edilmektedir. Yeni hoca namzetlerinin tercümei halleri peyder pey neşredilecektir. Bunlar memleke- timizde ve Avrupada devam ettikleri fakülteleri birincilikle ikmal etmiş gü zide gençlerdir. Hanım muavin mam- eztlerinden Remziye Salih Hanım Sor bon Üniversitesinden mezun olmuş, Pasteur enstitüsünde, ör Pas- kalm yanında çalışarak kimya ihtisa sı yapmıştır. Sorbon Üniversitesi dört sertifika almak suretile mezun olmuştur. Bilâhara doktorasmı yap- mış ve Fransızlar bile nadir kazan- dığı bir ilmi ünvan olan “Trös Hono- rable” sıfatını kazanmıştır. Gene Fen fakültesine namzete mua- vin olarak alman Ahmet Ratip Beyi mıştır, 1931 senesinde Fransa hava nezaretinin muhtelif Üniversite talı si arasında açtığı bir müsabakada bi. rinci gelmiştir. : Lile ünü profesör Komp?'ye bir müddet vekâ- let etmiş, konferanslar vermiştir. 980 senesinde Nancy üniversitesinde elek (Devamı 2 inci sahifede) messilleri, & üz ? e e m Buna mukabil ekalliyet te itirazlarını tah riren Vekâlete arzetmişlerdir. Ekseriydt mümessilleri, nizamname projeşini Ve- kâlete verirken, Vekâletin hâkemliğini yem kabul ettiklerini de söylemişler Ekseriyete göre, Vekil Muhlis B. İn Sadullah B, e anlaşma tavsi- yesinde bulunması, hâkemliğin Vekâlet- (Devamı 4 üncü sahifede) edilmektedir. o Sergi tertip heyeti de nazarı dikkate alarak icap eden emniyet tertibatı almış bulunmakta- dır. Sergide alışveriş de artmaktadır. Bazı büyük müesseseler günde bin liraya kadar alışveriş yapmaktadır- lar. Sergi bilhassa akşam saatlerin- y (Devamı 4 üncü sahifede) — EM M. Trotsky Kayıp mı oldu? M. Litvinof görüşmek talebini reddetti M. Troteky'inin nerede oldu- gunu Polis te bilmiyor! M. Trotaky «Paris Soir» . gazetesi © yazıyor: — Sovyet hariciye komiseri M. Litvinof, Soğyetlerin Ankara sefiri M. Suriç ve (Devamı 5 inci de) Bir cinayet Daha oldu Bu seferki cinayet te Tavukpazarında.. Efendi yarın Adliyeye verilecektir. Eski bir kin yüzünden Tavuk paza- rında dün de bir cinayet olmuştur. kçsmda çalışan 25 yaşlarında marangoz er ile Tavukpazarında Şeref ustanın fabrikasında çalışan Bedri arasında bun- Tevfik Rüştü Bey Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey, dün Tokatlıyanda istirahat etmiş ve ba- zı ziyaretleri kabul etmiştir. Tevfik Rüş tü Bey, bagün Ankaraya gidecektir. Ahmet Şükrü Beyin Londra seya- hatı münasebetile bir müddetten beri teahhura uğrayan “H. siyasi ie mel” ini bugünden itibaren tekrar meş re başlıyoruz. Bu haftanın icmali bu- in dördüncü sahifemizdedir.. Müte- akıp haftalarda da ayni yerde çıha- | cahtır SAKAL Kupa davası çok meraklı bir safhaya girdi Sorulan bazı suallere çarşamba cel- sesinde cevapları verilecek Mahkeme de Vilâyetten 23 haziran cuma günü yapılan yarışların icrası için vliyala Yaya beldiyeye knlerin mel yarış ın müsnade vermiştir. Muhakeme bu suallere hazırlan. ması için 9 ağustos günü sa at 1 e barakılmaştır. e | Postadayemilikyekbishl Merkez postanesinde halkın ve memur- ların bir çok işleri kolaylaştırıldı Istanbul merkez postahanesile paket poslahanesinde bir çok yenilikler görül- mektedir. Merkez postahanesinin alt kat | büyük salonunun ortasma abonelerin kutuları konulmuştur. Senede 8 lira mu- kabilinde bir kutu kiralıyan aboneler; anahtarlarını yanlarına aldıkları kutula» Yını günün İstedikleri saatinde açıp ad- eslerine gelen ve oraya konulan ai almaktadırlar, a yrıca mersule dairesinde de yenilik der yapılmıştır. Paket postahanesine gelince, bu daire- || nin üst katında duvarlar yıkılarak geniş bir salon vücude getirilmiştir. Bu salo- mun bir tarafına gümrük, karşısına da e MOP PAŞA ASYA