6 Ağustos 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

6 Ağustos 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

a Yüzme müsabakamızın İ programını yazıyoruz.. Yarışların tam bir şekilde muvaffak olabilmesi için herşeyi düşündük 13 Ağustos pazar günü' Moda yüzme havuzunda bir yarış tertip etmiş olduğumuzu bir kaç günden beri ilân etmekteyiz. Bu yarışın tam ve mükemmel bir şekilde ve her sınıf yüzücülerin iştirâk ede- bileceği bir tarzda olabilmesini temin için bütün vesaite müracaat ettik. Yarışlarımız havuz musaba kası şeklinde olacak ve puvan usu iü tatbik edilecektir. Musabakamızı cuma günü yap- mamızda iki sebep vardır. Biri ay ni günde Mıntaka kürek ve yelken yarışlarının mevcut bulunması, di- ğeri de, musabıklarımıza Türki- ye yüzme birinciliğinden beş gün! evvel sıkı bir antreneman yaptır- mış olmaktaır. Hakem heyetine gelince : 13 Ağustos pazar günü yapıla cak olan Milliyet yüzme yarışı Türkiye su sporları şubesinde he- men hemen bütün yarışları idâre e- den zevatın dikkat nazarları altın- da yapılacaktır. Hakemlerin terna- men bitaraf kimselerden teşekkül etmesini hem yarışın disiplini ve hem de yüzücülerin şevklerinin kırılmaması noktasından — faj — ve doğru bulduk. Bunun içi; rışları aşağıya isimlerini yazdığı mız zevatın idaresine terk ettik : Baş Hakem Ahmet Fetkeri B. Hakemler: Deniz Federasyonun dan: Riza Bey. Deniz Federas- yonundan kaptan Ziya Bey. Yüzme komitesi reisi Ekrem Rüştü Bey. Deniz federasyonundan Aptır. rahman Bey. Her Rit, Alman mektebi Jimnas tik hocası, Y.M.C.'A. Jimnastik ve su sporları müdürü İlhami Bey. Müsabaka kâtibi: C. Kemal B. Spiker: Spor muharririmiz Muh- teşem Özdemir Bey. Yarışlar da her sınıf yüzücü i- çin ayrı ayrı düşünülmüş ve idare edecek olan hakemlerin ekseriyeti nin fikri alınmıştır, Yarış progra- mı şudur : 1 — 100 metre serbest erkekler 2 — 100 metre serbest kadınlar 3 — 400 metre serbest erkekler 4 — 200 metre kurbağlama er- kekler 5 — 200 metre kurbağlama ha- 6 — 100 metre sırt üstü erkek er. 7 — 50 metre 12-14 yaşındaki çocuklar için serbest musabaka (kız ve erkek çocuklar girebilir) 8 — 50 metre 14-16 yaşında ço- cuklar (için serbest müsabaka (kız ve erkek çocuklar girebilir) 9 — 100 sır üstü hanımlar o © i 10 — 200 metre serbest erkek- er İl — 1500 metre serbest erkek- ler 12 — 200 metre serbest erkekler 13 — Tramplen Atlaması 14 — 400 metre serbest hanım: lar 1$ — 50 metre kurbağlama 16 — 50 metre kurbağlama ve serbest tekavütlar. 17 — Türk Bayrak yarışı 18 — Kule atlama 19 — Hanımlar oTürk bayrak yarışı, 20 — 4X200 bayrak yarışı. Musabakade atlamalar puvana dahil değildir. Diğer yarışların hepsi > bilaistis- na puvan alacaktır. Vaterpolo maçlarını bir günde bitirmenin imkânı olmadığı için musabakalarımızda Vaterpolo ma- çı yaptırmayacağız. Gelmek isteyen museviler Müracaat edenlere burada kolayca iş bulamıyacakları bildiriliyor Almanya'dan çıkarılmakta olan musevilerin memleketimize kabul- leri için teşebbüste bulunulduğu- nu yazmıştık, Bu haber şehrimiz müsevileri arasında alâka uyan dırmiştir. Almanya'da musevilere karşı yapılan tazyik esasen bütün cihan musevileri arasında bir akis vyandırmıştır. Dün bu mesele hakkında müse- vi lisesi müdürü M. Marküs ile gö- rüştük. M. Marküs bize dedi ki : — Alman musevilerin Türkiye- ye kabulleri memleket için çok iyi olur. Alman musevileri bize hem para hem de ilim getireceklerdir. Bu maksatla hükümet nezdinde teşebbüste bulunulduğunu ben de işittim, fakat burada hükümete mü racaat vakı olduğunu bilmiyorum. Bu bir cemaat meselesi değil, siya- si bir meseledir. Alman musevile- rinden muhtelif mesleklere men- sup olanlar, bize müracaatla bu- rada iş bulup hulamıyacaklarını sormaktadır. Bunlara verdiğimiz cevapta bir çok mesleklerin Türk. lere hasredildiğini, bu sebeple bu rada iş bulmaları muşkül olduğu- nu bildirmekteyiz. Bununla bera- ber buraya gelecek müseviler beş dığı yazılmakta ve ceza kanununun 450 inci maddesine daruşması Kararnamenin okunması bittikten son- va Etem Ruhi Bey ayağa kalkmış ve maznumun sorgusu sene oturduktan sonra Türk tabi- yetine girmeğe hazırdırlar, Alan misevilerinin Türkiyoye kabulleri için Pariste ve Ameril da bazı teşebbüsler yapıldığını Rus muharriri Neler gördü? Nikulin; Türkiye hakkın- daki intibalarını anlatıyor MOSKOVA 5 A.A. — Türkiye'de w- zan bir seyahatten dönen Sovyet muhar- rirlerinden 1. Nikulin, Tass Ajansı mu- habirine şunları söylemiştir: «— İlk durağım İstanbul oldu. Ora da 3 hafta kaldım. Türk matbuatı Tür kiye hakkında bir eser yazmak istiyen bir Sovyet muharririnin gelişi hakkım da makaleler yazdı. İstanbul matbuatı ümeesileri, girer, mehariler, artis. ler şehri tanıtmak ve bu #ehirde yeni Türkiye tarafından yapılmış ölanlari gö- rebilmekliğim için ellerinden geleni yap” tılar. Ben İstanbula 8 sene evvel, şehrin İti- Iâf askerleri tarafından işeali hatırası henüz canlı iken, gitmiştim. O zaman danberi şehir, manzarasını değiştirmiş. tir. Hattâ bütün dünya memleketlerine mensup tüccar ve esnafının mahallesi olan Beyoğlu bile bir Türk mahallesi i çinde bir Türk sokağı olmuştur. Eski İstanbul'da da Osmanlı Türkiyesine sit wazinin mürteci hurusiyetleri kaybol- maktadır. Artık yüzü peçeli kadın görül müyor. Karmızı fesler kaybolmuştur. Fa- kat buna mukabil İstanbul Üniversite, kız ve erkek talebelerinin kırmızı ve ma- vi bereleri görülüyor. Türk entellektmel'leri ile görüşmele” rimde, gazetelerde çıkan bana ait yazı- larda Sovyet Rusya hayat ve kültürüne ait bircok suallere cevap vermek vaziye- tinde kaldım, Bunlar ekseriyetle Sovyet edebiyatına, filriyatına, tamamen delso fi meselelere, muharrirlerimizin yaşayış şartlarına ait esaslı suallerdi. İstanbul'da oradaki hemen bütün mu- harrirler ve şairlerle görüştüm. Evvelâ klüsik şair, büyük ihtiyar Abdülhakha- mit Beyi gördüm. Hamit Bey, Türk şi rinde klâsik mektebi temsil eder. latan- bul ziyaretlerimi Türk şirinin son tema yülünün en ilerisinde bulunan Nazım” Hikmet ile bitirdim. Kadın muharrirler. den Şüküfe Nihal Hanımın evinde Sov- yet Rusya hakkında birçok eserler meş- retmiş olan mütercim ve muharrir Hay dar Rifat, Münekkit Nurullah Ata'yı tanıdım. Sovyet sinemacılığında ve Mu- yerhold'un Moskova tiyatrosunda çalış- mış olan rejisör Muhsin Bey tarafından idare edilen Darülbedayie gittim. Ankara'da uzun müddet kalışım, bana bugünkü Türkiye'yi daha iyi tanımama vesile oldu. Türk devlet adamları ile sık sık görüştüm, Maarif vekili Reşit Galip MİLLİYET PAZAR 6 AĞUSTOS 1933 HARİCİ HABERLER Bey bana, ilk mekteplerden başlıyarak Üniversite'ye ve ismi İsmet Paş taşıyan tamamen hususü bir kız enstitü. süne varıncıya kadar mektep sistemini tanıtmağa yardım etti. Türk ti. nin eski eserleri saklamak ve Türk müs zelerini zengi; Maalesef, hasta aldağa içim meşhur muharrir Yakup Kadri Bey ile görüse- edim. , Ankara'dan İzmir ve havalisine git- Burası beni alâkadar ediyordu. Çün tiklâl harbi, Yunanlı işgale. döğüş buralarda olmuştu. Orada Türk zannediyorum. o Bir çok musevi | köyünü tetkik ettim, mücadeleye iştirak profesörler üniversiteye müracaat ederek bir kürsü istediler. gelen prof. Zaver- M. Marke dünyada ne ka dar müsevi olduğunu sorduk, şu cevabı verdi: -—Dünyada musevilerin mikta- rr, 17 milyondur. Bunun beş mil. yonu Amerikadadır, Lehistanda 3 milyon, Rusyada 2 milyon, Roman kiyede 70 bin müsevi vardır. İs- Geçen | tanbuldaki mevcudumuz 45 bindir, sonra İzmirde 15 bin, Edirnede 2000, Bursa'da 2000 müsevi var dır. İstanbul'da bir kaç sene eve- line kadar 70 bin musevi vardı, bunlar işsizlik dolayisile hicret et. meğe mecbur olmuşlardır. ” hastalandığını, müddeii itirafta bulunduğu Batalyamadığı. özi oldu- e — Rapor baştan aşağı tenakuslarla er psikasteni ve malihulyai cinnet- Tıbbındli reisi Mustafa Hayrullah Be- kendi kitabıyla ilzam ederim. Onun pe re slm yüz psikasteni ve malhulyai | etmiş olan Türklerle görüştüm. Hafri- yat yapılan Bergame ile Epese Türk ar. Içim, yeni Türkiyenin ban bana muhtelif ve kompleks çe ve arapların uyuşturucu yi Tür. kiyesi arasındaki fark, parlak bir suret- te görünüyor. —— —— M. Çaldaris M. Herriot'yu davet etti ATİNA, 4. Başvekil M. Çal- daris İstanbul ve Rusyayı Gk decek olan sabık Fransız başveki- li M. Herriot'yu Yunanistana da vet etmiştir. Başvekil Atinada M. Avusturyada Hitlerciler taranıyor , VİYANA, S.A.A — Hükümet devam ediyor. 25 kişi tevkif €- dikmişti Bunlar fikri teşriki me- emar sn dalganı MADRİT, S.A.A. — 15 gün. dür İspanyada bir sıcak dalgası esmektedir. Madrit'te derece 37 ile 38 arasındadır. Cordone'da 42 derece hararet olmuştur. Badejoz' da güneş çarpmasından birçok kimseler ölmüştür. ——————— tekra ede an tekrar müşahede altıma alınışasını İdiz maki üdalan hakkına tevllük ettiği için talebin kabulü icap ettiği mütalsasında bulunmustur. Malıkeme tak lebi kabul etmiş ve muhakeme 16 eylü le barakılmıştır. Münferit Teşebbüs is yapılıyor Temps ga zetesinde Al- manya için bir yazı PARİS, 6 A.A. — İngiliz - Fransız ve Italyanların Berlinde müşterek bir teşeb büste bulunmaları imkân: hakkındaki noktai nazar testilerine ve Daily Teleg- rafın makalesine telmih eden Temps gaz zetesi diyor ki: Meselenin va suretle bahse mevzu © dikmesi, bu noktai nazardan testisinin mahiyeti ve ittihaz edilecek kararların ehemmiyeti hususunda efkârı umumüye- yi şaşırtmak tehlikesini arzeder. Üzerin- den mevki almacak asıl zemin, Versailles muahedenamesinin 80 inci maddesidir. Bu madde aynen şöyledir: Almanya, Avusturya devleti ile müt- de Avusturyanın istiklâlini tanır ve bu- na riayeti teahhüt eder, Almanya Milletler cemiyetinin muva- fakatı olmaksızın hu istiklâlin tagyir e- dilemiyeceğini kabul ve teslim eder. Dörtler misakına gelince, bu misak i- leride dört devletin başka devletler işine karışmak hakkı kendilerinde görmeleri- ne mâni olmak için iltizam edilen tez mucibince bu devletlerin yalnız kendile- çize, ait meselelerde tarik meznide ba- lunmalarını natık bulunmaktadır. Binaenaleyh Avrupadaki siyasi gergin- liğin hakiki surette izalesini istihdaf © den misakın umumi ruh ve zihmiyeti ha- tırlatmak suretile Almanyaya müracaat yz ihtarda bulunmak pek alâ mümin. ür. İzgi İtalya ile imzalamış oldoğu malın ahkânıma riayet etmemekte ve iki Sila ie ENİ Me harekette bulunmaktadır. Temps gazetesi, netice olarak hükü- metlerie Almanyanın zabıta karvveti diye hariçten tayyareler alması ve bu suretle bakikatta askeri tayyareciliğin ilk filola- rmn ini atmasına mâni olmak alınacak tedbir mutabik kalmalarının 2a- ruri olduğunu yaziyor. Echo de Paris gazetesinin Londra mu: habiri yazıyor: İtalya daha evvelce Berlinde teşebbüs te bulunmuş olduğundan İnsizre dahi bugün Avusturyanın istiklâlini tehdit eden tahrikâta karsı protestoda bulun- mak maksadiyle Fransa ile birlikte ça- yet sarih bir surette hükümeti nezdinde müdahele ve teşebbüste bulu- macaktır. Matin gazetesinin Roma muhabiri ya- ziyor: Ttalya hükümetinin M. Hitler mezdin. maktadır. Devletlerin diploması yolu ile müşterek bir tesebbüste bulunmaları ih- timali temamen bertaraf edilmiştir. Gandhi'ye söz Söyletmediler Hapishanede “de alelâde muamele yapacaklar BOMBAY, 5'A.A. — Bir sene hapse mahküm edilen Gandhi, hapiste evvelce kendisine yapılan müsamahakârlık tek- rar edilmiyerek alelide rejime tâbi tu- tulacaktır. Mahkümiyet sadece Pouna'- dan ayrılmaktan ve siyasi faaliye- te iştirakten ri halde nizama mugayir hareketinden dolayı verilmiş- tir, Mahkeme reisi, Gandhi'nin söyliyece ği sözlerin propagarida mahiyetinde ola- Saça İleri sürerek. söz söylemesine mü Zira, Gandhi, söylyebildiği kın söz” lerde «Şiddetle idare taraftarı olan İn- giliz usulünü tenkit etmiştir. daklarmmdan birçek kadanlar terki edi. miştir, Kafesten kaçan arslan BERLİN, 5. A. A. — Berlin ke nar mahallesinden gece geçen bir seyyar canbazhanenin arslanı ka- fesinden kaçmıştır. Hayvan, kafe- sin klidinin açık olmasından isti- fade ederek sokağa çıkmış, gelen geçenleri korkutmuş , kaçırtmış- tır. Nihayet, arslan yolun-kenarın- da bir hendeğe girip oturmuştur. Civar köylerdeki halk, evlerinin damlarına çıkmışlardır. Arslanı tekrar kafese sokmak i- çin itfaiye neferleri iplerle kafesi indirmek mecburiyetinde kalmış- lardır. Uzun mesafe rekoru NEVYORK, 5. A. A. — Fran- 4ız tayyarecilerinden Codos ile Rossi uzun mesafe rekorunu kır- mağa çalışmak © üzere bu sabah 4.41 de havalanmışlardır. Paris yo Tile şark memleketlerine gidecek o lan bu tayyareciler, yanlarına al dıkkarı 1770 galonluk ihtiyat ben- zin mevcudu tükenmedikçe yere inmiyeceklerdi. yyareciler yanlarına çok te- miz beslenmiş 5 piliç, 36 portakal, iyi cinsten kahve ve 24 limon al. mışlardır. o Bu liste, kendilerine “hoğazma düşkün uçucular ” de- dirimiştir. Madrit ve Lizbon Elçiliği ANKARA, 5 (Telefonla) — Madrit Sefiri Şevki Beyin payesi- nin Birinci sınıf Elçiliğe terfii ile ayni zamanda ilâveten Lizbon Elçi- liği vazifesini de görmesi tastikiâli ye iktiran etmiştir. İstanbul defterdarlığı teşkilâtı ANKARA, 5 (Telefonla) —- İstanbul yeni mali teşkilâtenı ve had rolarını yapmak üzere teşekkül eden heyet hâlen İstanbulda çalışmak- tadır. Bu heyetten bugün İstanbulda çalışan İstanbul Defterdarı Mus- tafa ve Beyoğlu Malmüdürü Ali Rıza Beylere iltihak etmek üzere ha- len Ankarada bulunan Adana Def: erdarı Talât, Samsun Defterdarı Zeynelâbidin Beyler de yarin İstan bula hareket edeceklerdir. İstanbulda bulunan Ankara De#ferdarı Salim Bey de mezkür he- yetle beraber çalışacaktır. Salim, Talât ve Zeynelâbidin Beylerin yeni feşkilâtta sekizer bin kuruşla varidat ve tahsilât müdürlüklerine tayin edilmeleri kuvvetle muhtemeldir. İzmirde Karşıyakadaki Masonlar locasına altı el silâh atıldı İZMİR, 5 (Milliyet) — Evvelki gece sabaha karşı, Karşıyakada Masonlar locasına altı el silâh atma kla maznan Giritli Şevki B. zabıta tarafından adliyeye teslim edilmiştir. Şevki Bey tevkif edilmiştir. Şevki Bey isticvap edilirken: — Masonlar memlekete fenalık etmiştir. Onun için silâh attım, tarzında ifade vermiştir. Muhakemesine yarın başlanacaktır. Urla yolunda bir kamyon devrildi İZMİR, 5 (Milliyet) — Şoför Raif Ef. nin ari kamyon Urla çelen giderken devrilmiş tar, hi ve yolculardan beş İki yolcunun yarası ağırdır. Şoför tevkif ilmini Yaralı olduğun- kişi yaralarmış- dan tedavi edilmek üzere hastahaneye kaldırılmıştır. Hamdullah Suphi B. beynelmilel akademi diplomatik azası BÜKREŞ, (Geçikmiştir) — Balkan muhabiri mahsusumazdan: Merkezi Paris'te olan beynelmilel akademi diplomatik, son defa ak- dettiği fevkalâde içtimada, Ankar ada vefat eden Lehistan büyük elçi si M. Alsovski'den münhal kalân azalığa Bükreş Elçimiş Hamdullah Suphi Beyi intihap etmiştir. Bir ecnebi hudut haricine çıkarıldı ANKARA, 5 (Telefon) — Buradaki ecnebi büyük firmalardan bi- rinin mümessili görülen lüzum üze rine hudet haricine çıkarılmıştır. T.D.T. Cemiyetinin faaliyeti ISTANBUL, 5 A.A, — T.D.T, Cemi- yetinden: Türk dili tetkik cemiyeti umu- mi merkez heyeti buzün saat 14 te umu- imi kâtip Ruşen Eşref Beyin reisliği al- tında Dolmabahçe sarayında toplanarak ankete dahil arapça ve farıça sözlere ge- len cevaplar üzerine osmanlıcadan türk- çeye karşılık klağuzu komisyonunun ha- zırladığı karşılık listelerini müzakereye devam etmiştir Umumi merkez heyeti pazartesi gü- nü saat İ4 te tekrar toplanacaktar. Hariciye memurları arasında son yapılan değişiklikler ANKARA, 5 (Telefonla) — Hari- ciye memurları arasında son yapılan değişiklikleri bildiriyorum: Köstence Konsolosu Asaf Bey mer- keze alınarak yerine Başkonsoloslar- dar. Nebil Süreyya Bey tayin edilmiş, Odesa Konsolosu Hayri Bey merkeze alınmıştır. Vorşova Büyük Elçiliğinde Orta El- cilik Müsteşarlığına Bern Büyük Elci- liğinde Orta Elçilik Müsteşarı Kadri Rıza Bey, yeniden ihtas edilen Varşo- se Konsolosluğuna vekâlet istihbarat tubesinden birinci sınıf konsoloslar- dan Firuz Bey, Bakü Konsolosu Nu- rullah Bey merkeze almarak yerine şifre kaleminden Fuat Nebil Bey, Ro- ma Büyük Elçiliğinde başkâtip Reşit Bey merkeze, Gümülcüne Konsolosu Mümtaz Bey terfian merkeze alına- rak ak yerli i kalemden — Selim Servet, Belgrat Sefareti o Başkâtibi Saffet Avni Bey Üsküp Konsoloslu. Zuma tayin edilerek yerine vekâlet ta- hakkuk şubesinden Şevki Bey, Mos- kova Büyük El çi i kâtp Muammer Hamdi Bey, Pari: kâtipliğine vekâlet hususi kaleminden Mehmet Ali Bey, Varşova Kançıları Kâmil Emrullah Bey terfian merkeze alınarak yerine Büyük Elçilik işlerile de meşgul olmak üzere Rıdvan Bey, Usküp Kançılarlığına vekâlet ayniyat muhasibi Halil Bey, Tiran ikinci kâ- üpliğine vekâlet hususi kaleminden Cevat Osman Bey, Paris Kançıları Reşat Bey merkeze alınarak yerine ve kâlet üçüncü daireden Sadi Mustafa Bey, iye Kancıları Ali Fuat Bey merkeze almarak yerine konsolosluk işlerinden İbrahim Sırrı Beyin tayinleri âli tastike iktiran et- is Büyük Elçiliği ikinci kâtibi Faik Hüseyin Bey | iştir. Güreşçiler kazandı! Futboldaki mağlübiyetin acısını çıkardılar MOSKOVA, 5. A. A. — Dün i- vanovoda Türk ve Sovyet atletle. ri arasnda güreş, koşma, atlama müsabakaları yapılmıştır. Güreşe altı çift iş ve altısını da Türk güreşçileri çok kolaylıkla kazan- mışlardır. Koşucularımızla Rus koşucular: a rasında da bir müsabaka eliidşe. m atletlerimiz birinci gel- mi E.R geli Hariciye vekili Ankarada ANKARA, 5 (Telefonla) — Hari- ciye Vekili Tevfik Rüştü Bey bugün Ankaraya avdet etmiştir. Kenan Beyin cenaze merasimi ANKARA, 5 (Telefonla) — Dün vefat eden Hariciye Vekâleti Hukuk. Müç»virlerden Kenan Bey için harici- ye memurları ile döstları ve arkadaş ları büyük bir cenaze alayı tertip et- mişlerdir. ii Emin Âli Bey ANKARA, 5 (Telefonla) — Hari- ciye Vekâleti Umum Müdürlerindor, Emin Ali Beyin rahatarzlığı geçmiştir. Mumaileyh istirahat için bir kaç güne kadar istanbula Yeniden tetkik Muahedelerin değişmesi “ etrafında bir yazı Mp S A.A. — Gazetta del Popo- , tal, er münasebatındam. «Evet, taraftardır ve bilhasin Trianon muahedesinin yeniden tetkiki tarafları. dee, diye cer verir. Fakat bundan sonra gazete, muahedelerin tetkiki me- selesinin dörtler misakına karşı bir ha- reket olmadığını yazıyor. M. Venizelos İngiltereye gidiyor ROEN, 5 .A .A. — Havas Ajan- sı bildiriyor : Dieppe yolu ile İngiltereye gi- den M. Venizelos bir müddettir bu lunduğu Bagnoles - Selorne'de ge- tirken Rowen'e uğramıştır, M. Ve- nizelos burada resmi memurlar ta ğ isile Yunan böğvekili, Frahsayı ziyaretinden memnun ol duğunu söylemiştir. Stratosfer'de uçuş BRÜKSEL, 5. A. A. — Mühen- dis Colyns, Stratosfer'de yapacağı uçuşa İS ağustosta girişmeği dü- şünmektedir.