6 Ağustos 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

6 Ağustos 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Belediye borusunun öttüğü yer Cuma günü Feneryoluna gitmiş- tim. Epeyce zamanranberi © tarafa geçmediğim için son zamanlarda ora yn e usulleri, âdetleri bil- miyordum. Meğer orada İstanbul Be lediyesi kocaman bir zafer kazan mış, Vazifelerini sadece tenkitten iba- ret zanneden gazeteci arkadaşları- mız, Belediyemizin bilânçosunda kâr, ve tarihinde zafer hanesine kaydü İ- cap eden bu muvaffakiyeti, nasıl 0- lup ta görüp ilân etmemişler, hayret ettim. Ne kadar momnunum ki, tesa- düf, bunun kayit ve ilânını benim ka- lemime tahmil etmiş. O zün akşamın yedisi ile sekizi arası idi. Asfaltte otobüs bekliyor ve her geçen otobüse durmasını işaret ettiğim halde hiç birisi aldırış etme- den geçip gidiyorlardı. Halbuki iki sene evvel. bir işarette dört otobüs Birden durur, müşteriyi kaçırmamak hususunda ağız dalaşı ederlerdi. Nihayet © gün uzun beklemeler- den sonra öğrendik ki, Belediye bu semt otobüslerinde ayakta gitmeyi « velev ki bir kişi bile olsa « şiddetle menetmiş. Buna riayet etmiyen oto- büs sahiplerine en ağır cezalar veri- yormuş. Onun içindir ki, eğer koltuk- ları boş değilse otobüsler, işarete, ri- ip gidiyorlar... rinde ötüyor; hem de aman zaman tanmıyan suru İsrafil gibi... Seyrüyaler hasüsunda vatandaşlar rn istirahatinin, oemniystleri bremen sn ev kimsenin hakkı yoktur. Yalnız iş, bu vadiye dökülünce halkı fıçıda balık mevkiine koyan İstanbul tramvayları nın halini görerek küçük bir noktaya i, burnunun dibinde veya gö- zünün önünde hall, sabah akşam sar- dalya balığı gibi taşıyan Istanbul tram- vaylarını görmiyorsa, bilmiyoruz, bu müthiş «kasrülbasar» veya «meddülba- sar» a karşı İstanbul Belediyesine, mu- kaar veya muhaddep, yüksek hususi pynaralı bir sözlük mü siperiş etme- Lapa Bir Belediye yasağı ya vardır, ya yok tur. Varsa buna bilâistisna herkesin rin- yeti şarttır. Yalmız bu yasağın tatbiki, halkın zararma olmamak şartiyle... Hal- kı, tramvaylara asılmış bir halde bindir. memek için saâtlerce bekletmek, boruyu halkın ensesinde öttürmektir. Tramvay larm sabah akşamki izdihamı, ya 'ser visin iyi tanzim edilmemesinden, ya- il aki ihtiyaca ki sizliğinden ileri geliyor. Her iki şek- lin de halli, Belediyenin vazifesidir ve salâhiyeti dahilinde olan işlerden dir. Belediyemiz için zafer kaydettiği miz Kadıköy otobüslerinin üstüne ©- turarak ayaklarımı sallıyân ve boru- sunu öttürerek heybetü haşmetle ge- çen Belediye yasağını, Kadıköy oto- büsleri kadar tramvay arabaları üs- tünde de İsteriz. örmek İn ENİS Viyanalı bir profesör geldi Viyana Tıp Fakültesi boğaz hasta- bkları profesörü Mel. Lasch, rolaka- tinde M. Weiss bulundu. ğu halde şehrimize gelmi Mel. Lasch tenezzüh ve Türk pro- fesörleri ile tanışmak maksadile seya- hat etmektedir. Prof. Akil Muhtar B. dün kendisini ziyaret etmiştir. Mel. Lasch martta konferanslar 5 AĞUSTOS 1933 Akşam Fiatları Tenya Andok Mnse 2880 20 (. Franas e, 2 Lirer 20 & Belçika 2) Prahmi 5 | İsviçre La Zi Ker, Çek 1 Fisrin Banknot © Ekonomi Yeni ölçüler Ayarlama ve damgalama aletleri ısmarlandı Olçüler ve Ayarlar idaresinin Tatan- bul mantakası Başmüfettişliğine Kudret B. tayin edilmiştir. Teşkilâtm kurulma- sına nit ilk hazırlıklar yapılmış; » Avru” pa'ya ayarlama ve damgalama aletleri ismarlanmıştır. Bunlar kısmen bu ay icinde ve müte lecektir. dan Başmüğetüşlik teşkilâlme ajt tahei sata gelecektir. Teşkilât tarzı faali- yetine ait nizamname gelmiştir. Yakında İzmirde afyon Son hafta zarfında İzmir'de afyon ü- zerine muamele olmamış, evvelki hafta da 500 kuruştan 139 okka afyon batik maştır. Adana çiftçilerine mazot Ziraat Vekâleti, Adana çifçilerinin ihtiyacına karşı kontenjan listesine bin ton mazot ilâvesini Iktisat Vekâletine bildirmiştir. Dün gelen buğday Dün şehrimize Anadolu'dan 43, Trak- ya'dan 5 vagon ve ayrıca 1700 küsur Bakla — 3430 cuval (425 - 4,50 kw- ). Pamuk — 850 balye birinci prese (48 buçuktan) 8 balye illinci prese (47 den) 40 harar kaba birinci (49,50 tan) Zeytinyağı — 174,880 okka (26 - 32 kuruştan). evrim başından 27:7039 tarihine kar dar borsada satılan çekirdeksiz üzüm miktarı da 65,487,172 kiloya bulmuştur. Fintleri 6 - 40 kuraşadır. Almanyada kümes hayvanalı Almanya'da Milli Sosyalist Fırkası min, him İzgi kümes hayvanatı kurulmuştur. yetiştiriciler Menfi propagandalar İhraç emtiamızm dünya piyasalarm- daki vaziyetleri tetkik edilirken, malla rımız haldında rakiplerimiz. tarafından. menfi propağandaların “ eksik olmadığı nazarı dikkati celbetmiştir i Yapılmaktadır. Bu fena ve yalan propa- gandaları karşılamak için müspet >. rinde propagandalar yapmamıza İi görülmektedir. Bu maksatla Iltesat Ve. kâletinin tahsisat aymacağından ve ba işe ehemmiyet verileceğinden mektedir. Adana pamuğu Havaların kurak gitmesi yüzünden Çukurova mıntakasında pamuk mabsulüne fena tesir yapacağı ei vard. İptidai madde. ihtiyaçları Yerli fabrikaların iptidai maddelere o- lan hakiki ihtiyaçlarını tesbit eden Sa meyi Umumi Müdürü Recai B-in Anka, raya döndüğünü Recai B. 10 YE Sl yele rae Mİİ YL zırlanacak muafiyet Heteleri, Ber fabei. kanm muafiyetten istifadesine mukabil ne kadar işei kullandığı ve bunların ne kadar verpi verdiği karşılaştıılmak sa” retile tesbit edilecek, bunların müsavi olmasa bil biriirlerin yakım bulunması yere ehemmiyetli nisbet- lar, eskisi gibi muafiyetten istifade ede lerdir, Recai > in Istanbul'a avdetinde fab- haeunia bandi de göre Fındık fiatları çak lr, geçen semeri ba mer. tk Filede de yükün id) vr i. T m 'optam yakar Şintlri, bir hdi o Buğday rekoltesi Bu seneki buğday rekoltesinin 1,220, 000 ton olacağı tahsin edilmektedir. m ür başı kaka ale * Bugün Romanyadan © şehrimize 160 seyyah gelecektir. * Hamallar, balıivanlar, yorgan lar cemiyetleri yeni idare heyetleri in- tihapları bu ay yapılacaktır. * Fransız ent Başkâtibi M. de Saint Harduin'e Ligion d'Honneur ni- Şanı verilmiştir. Vilâyette Mali teşkilât Samsun defterdarı bir müdürlüğe getiriliyor İstanbul mali teşkilâtı hazırlıkları ile çalışılmaktadır. Yeni teşkilâtta Samsun Defterdarı Zeynelâbidin Bey de müdürlüklerden birine getirilecektir. Zeynelâbidin Bey, Samsundan hare ket etmiş olup Ankarada bulunmakta» dır. Oradan buraya gelecektir. Muhiddin Bey Vali ve Belediye Reisi Muhiddin B. Yalovaya gitmiştir. Yarın gelecektir. Denizde zorbalık eyer Bir genç kızı zorla Hayır- sızadaya götürdüler Birkaç gün evvel Samatya'da çirkin bir tecavüz hâdisesi olmuş, bir genç kız sandalla denizde gezerken sandalma at- yan iki kişi tarafından zorla Hayırsız. adaya götürülmüştür. Bu genç kızla arkadaşı Mediha Hanım bir müddet Samatya sahillerindeki gazi- nolardan birisinde oturmaşlar, sonra Ke- mal ösminde bir piyango bayiine ait ve Şaban isminde bir adamın idaresinde olan sandala atlayıp denizde gezintiye çıkmışlardır. Piyangocu Kemal Efendi de Aşir ve det sonra kızların sandalına rampa edip Melâhat Hanım ismindeki genç kızı san- dallarına almışlardır. Piyangocu Kemal Efendide kendisine ait olan sandalda yalnız kalan Mediha Hanımın sandalma atlamış Aşırla Faiki ve Mediha Hanımı sandalla yalnız bıra- kıp Mediha Hanımla beraber sahile çık- maş, Şabanı da hüdiseyi haber vermesini söyleyerek polise göndermiştir. Fakat Şaban vakadan polisi haberdar etmemiş. tir. Diğer taraftan Aşırla Faik Malâhat Hanımı zorla Hayırsızadaya götürmüş- lerdir, Aşır ve Faik polisler tarafından yaka- Janmışlardır. Zabita Kemal Ef, ile Şa- ban hakkında da takibat yapmaktadır. Kumar Emniyet mudüriyeti ikinci şube zabı- tai ahlâkiye memurları Beyoğlunda bir , kumarhane haline getirilen bir evi bas- mışlar, kumarcıları cürmü meşhut ha limde yakalamışlardır. Kumarcılar ve evin sahibi Yuvan Ef. adliyeye verilmişlerdir. Sigaradan yangın Evvelki gece saat 22 de Büyükndada Yapılan tahkikata yangın zuhuruna atılan bir sigaranm sebep olduğu anla- şilmiştır. Mahkemelerde | Belediyede Yeni inşaat Belediyeye birçok müra- caatlar oluyor Yeni bina talimatnamesinin tebliğin- den itiiren inşanta ruhsat verilmeğe başlandığı malümdur. Yapı inşa ettirmek icin yeniden bir çok müracaatlar yapılmaktadır. Şimdiye kadar yapılan (800) e yakın talepten ancak onda Kiri tetkik edilerek talimat. Hameye muvafık görülmüş ve bunlar i verilmişti Mame ahkâmını ayrı ayrı tefsire kalkış- mi yanlışlıklara sebop ola- bileceğinden tefsire muhtaç görülen nok- taların bir muamele yapıl merkez- den a karar verilmiştir. Bayrama hazırlık Cümlwriyetin 10 uncu yil dönümü i- çin tertip edilecek merasim ve tdzahura- tım gehrimize ait kısmını tanzime me- mur kömisyon dün de Belediyede reis muavini Hamit Beyin riyasetinde toplan mış ve yeniden bazı esaslar tesbit et- miştir; Saatların ayarı Tepebaşı ihtilafı Tepebaşı bahçesi müstecirile Belediye arasında bir türlü balledilemiyen ihti- İâf neticelenmek üzeredir. Balağsi Yenlimi Üilediyöya lendü- Taksim bahçesinin mukavelesi de kâ- Bunugvvel nihayetinde bitmektedir. Be- lediye burasını, evvelce de yazıldığı gibi Lüna Park haline ifrağ ederek bizzat işletniğğe karar vermiş — inhiğarlarda İsi âhat başlıyor Mütehassis raporlarının tatbikına geçilecek Tahisar idarelerinde yapilacak: ızlahata yakında başlanacaktır. İnbisarlarda tet- kikat yaptıktan sonra raporlar vermiş olan mütehassısheyetin tavsiyelerinin tat biline başlanmak üzeredir; bu tavsiye- mış, tatbıkı yeni kanunlara ve tahsisa- ta muhtaç olanlar gelecek seneye tehir edilmiştir. Teknik tavsiyelerin tatbiki için, ssla- hat raporunu vermiş olan heyet azasın- dan M. Wallace Klark ile M, Kucharze- weki'nin İstanbula celbi tekarrür etmiş- tir; bu zevat eylül ayı içinde şehrimize gelecekler ve teknik tavsiyelerin tatbiki ile meşgul olacaklardır. Kutubarı cinayeti Kemancıyı öldüren mütekait Adil -JEf.nin müşahedeye edilmiş ve istintak hâkimliğine sevke- dilmiştir. Adil E€, nin müşahede mea Mar ması muhtemeldir. Beyninde parçası kaldığı için akli pomem dan malülen tekaüde sevkedilen bu maznumun halinde bazı gayritabii ya ziyetler göze Umumi harbe ait hesaplar Umumi harp seneleri içinde sahte ilmühaberler, mazbatalar tanzim ve tekâlifiharbiye komisyonunun defter- lerini tahrif ederek hazineyi 27 mil- Ratip, Raşit, Ismail Nevzat, Ahmet Hamdi, İhsan Beyler ve arka- bi din muhakeme edileceklerdi. 'akat suçlulardan bir kaçı gelmemiş- lerdi. Muhakeme gene bunların geti- rilmesi için başka güne bırakılmıştır. Bir hırsız bülbül gibi çaldıklarını. anlattı Dün ikinci ceza mahkemesinde Ab- dülkadir isminde bir hırsız muhakeme edilmiştir. Abdülkadir Zeyrekte (o Lâmbonun serimi Zehra Hanımın evini, De- finn kümesini soymaktan maznun- alınması muhtemel de mahkemede cürmünü itiraf p — Evet, bunları ben yaptım. dığım malların kâffesini 15 ye ei teaddit Marie sattım. Bahsettiği- niz. yerlere, sabahı karanlığında esnada i geçiyormuş, tavukların primi duydu, geldi beni yaka- giz — Üç tane... sirkatten.. Biri 27 gün iki ay, digeri 1 gün 2 ay, üçüncü” sü de 21 gün. Hepsini de bir senede ie bu bül karşı- u bülbül ikrar sında şahit anla ME olup ol- madığını iddia makamından sormuş, mari makamı şahitlerin dinlenmesine lüzum göst Çalman ii. satm alan şahitler bildiklerini anlatmışlardır. Bundan sonra iddia suçlunun 45 inci maddeyle cez: landırılmasını 8 inci ihtisas mahkemesi müddeiumumiliği İstanbul Gümrüğü binasında şan sekizinci ihtısas mahkemesi mi 'delumumisi Reşit Bey mezuhiyet al- mt Reşit ağir vekâlet ik için üne eürilerinden Mani Beye salâhiyet Maarifte İlkmektepler Bu sene daha fazla teha- cüm olması muhtemel Bu sene ilkmektepler eylülün on be- şinde açılacaktır. Geçen sene ilkmekteplere 10,500 ye- Bi talebe alınmıştı. Bu sene bu miktar dan fazla müracaat vâki olacağı maktadır. Istanbul Maarif Müdürl muntazam bir proğram ve çalışma ile gerek yeni bina yaptırmak ve gerek kı- ra suretile kâfi açmış olduğun dan müracaat eden biç bir talebe açıkta kalmıyacaktır. Maarif Müdürü Haydar Beyin me- zuniyeti bittiği cihetle yeni ders senesi Bu sene yeniden bazı ilk mektepler de acılması kararlaştırılmıştır. Muntazam program dahilindeki: çalış- ma neticesinde İstanbul şehir ve köyle- ri yeni ve aşri bir çek ilkmektep binası- na sahip olmuştur. Sanat mektebi Mıntaka san'at mektebine bu sene İs- tanbul Vilâyeti hesabına 20 talebe alına- caktır. Bu talebe müsabaka ile seçile- Bunun için Maarif Müdürü Haydar Beyin riyasetinde 4 kâşilik O bir komis- yen teşkil edilmiştir. Kabul şartları içinde ilkmektepten mezun ve 16 yaşından yukarı olmamak lazımdır. Müsabaka ayın 20 sinde yapı- Jacaktır. 300: talip var Amerikaya halk terbiyesi tahsiline gidecek 10 muallim için müsabaka im tihanı ay sonunda yapılacaktır. İstan- yüze bali; rif Müdürlüğü istidaları vekâlete gön dermiştir. Evvelki akşam gelen seyyahlar Evvelki akşam Oceana vapuru ile gelirimize 1200 kadar seyyah gelme. Seyyahlar dün i, Yerebatan sarayını gezmişlerdir. Ya- rm sabah Akdenize hareket edecek- lerdir. Almanya her şeyin fevkinde mi? Bugünlerde Almanyadan gelen ha- berler, en az şaşan ve şaşıran adam- ları bile hayrete düşürecek şeylerdir. Almanyada siyasi cürümlere veri- len idam cezaları cürmün mahiyetine göre üçe ayrılmış... En hafifi kurgu” na dizmek, sonra asmak, daha sonra balta ile başını kesmek. « Ben Çin maceralarını mütalen ettir zaman bu baş kesmek © bahsini daima bir istikrah ile okurum. Mak- sat bir adamı öldürmek ise ona işken- ce veya dehşet vermekte mana yok-. tur. Denecek ki (Giyotin) denilen i- dam makinesi nedir?.. o Öldürmenin hanelei daha az agi daha çok elem hi alduğunu len sorup anlamıya imkân eekimesilmme Mep altında düşünen ve âsâbı olan doktorlar bir fiziyo- İojiya tahlili ile söyliyebiliyorlar. Ha- kikate muvafık Teri değil midir? mı? İple mi, balta ile mi diye sorsanız size: — Hangisini istersen! cevabımı ve- rir... Yalnız Almanyadaki bu taksimin bence en fena ciheti ölüm cezauna da derece koymak yani ölecek adamı da tethiş etmektir... Bilmem ama bu gidişle orada zannederim, kazıklama cezası da beklenebilir. Daha fenası dünya cezaiyu-'* nunun kabul ettiği bazı coza esasları da inkâr edilmiye başlarmış. Hapisle- rin yaşama şartları ağırlaştırılacak- muş. Demek yavaş yavaş eski kürek mahkümları devrine dönecekler. Bilmem ama bu gidişle galiba cski- den ber Almanın yüreğinden koparak sıkan “Almanya Almanya sen her şe- yin fevkindesin,, şarkısı sadece mızı- ka notaları üstünde kalacaktır. Va- tan böyle mi sevdirilir? Fikir böyle mi kabul ettirilir? Postalarda ağırlık Karilerimden birisi bana yazdığı — mektupta Bursadan İstanbula ge- , len mektupların üç günde geldiğin- den şikâyet etmektedir. holünde İstanbul postahanesinin yapılan kolaylıklara rağmen hâlâ bu yavaşlığın sebebini soruyor? Bir ar- kadaşımıza da Yalovadan gönderilen bir kart üçüncü günü eline vardı. Pa- şittir. Yazın sıcaktan her şeyde bir in- sat yani uzama olduğu gibi posta müddetlerinde de uzamalar oluyor. Bu, bir hikmet kanunudur. FELEK Mü ihlet yarın bitiyor Bütün tavassutlara rağmen vapurcu- ların anlaşamıyacakları anlaşılıyor Hususi vapurculara, yeni teşkil edil- mekte olan şirket için aralarında am- laşmaları hakkında verilen mühlet ya rın bitecektir. Vapurcuların aralarm- daki temasla! 1 — Deniz Hava Müsteşarı Sadul- lah Beyefendi bizlere “aranızda anla- sınız; anlaşamazsanız kanuna istina- den şirket esa8 mukavelenamesini ve- kâlet yapacaktır.,, buz 2 — Ortada bir ekseriyet, akalliyet meselesi yoktur. Akalliyet denilen biz lerin şirkete girecek on kı'a posta gemilerimizin rüsum tonası yekümu sinde mahçuz öğ fee Ml ktenip” olan cağı eakimdur. 3 — Bizim iddiamız vapurlara kıy- yeceği belli olsun ve şirket nizamna- mesi bu neticeye göre yapılsından iha Posta olarak yapılmış olan ve'elân bü yolda çalışan gemilerimizi şilebe Ca virmek maddeten mümkün “Birlik Reisizanisi sıfatile alman zatın beyanatı cevaba bile eğmez. Çünkü bu zat bir defa Birlik eki Muayene bitti Şimdi kıymet takdiri için formül aranacak İususi vapurlara kıyınet takdirine me- ; sp olcu ve navul tarifesi tetkikatı eylülden itibaren tatbik edilecek bi- manlarımız arasındaki eşya ve yolcu ta- rifelerini ikrar smmm komisyon, bu- gün Deniz ve Hai va — LE İtalyan faşistleri Türk Üniversitesi sporcu- larını çağırıyorlar be im üni gen ie ör Ali Rana Bey gitti ana ey Ankaraya güner A Mil Müdafaa vekili gitti Milli Müdafaa Vekili Zekâi B. dün imiz gelmiş ve Haybeliadayı ir. Esnaf cemiyetleri ve cümhuriyet bayramı Esnaf cemiyetleri reis reis ve kâtibim- mumileri, cümhuriyetin 10 uncu par mümünü tesit tesit merasimine cemiyet! parlak bir şekilde iatirakila he ben arlar almışlardır.