12 Ağustos 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

12 Ağustos 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Pe çe ya pe A Varnâdan mektuplar Burgaz'da Vapurdan çıkınca hiç bir hamal inan gelmez.. Burgazda BURGAZ — (Avcılar heYetimize fakat eden hususi mı ) Loydun Avantino vapuru; gene bildi- ğim Avantino, Temiz, söksiz ve nazik. Bununla üçüncü seferimdir. Şimdi bi- raz daha fazla şileplik yapıyor. Terbi ye başka şey.. Ben bir tarihte bu de- nizlerde yolculuk ediyordum. Bindi- fim vapurun kamarotundan konyak — İstedim. Veremeyiz, dedi. Niçin? Kon yağınız yok mu? Var amma vapurun patronu vapurda! (Olsun, bana ne? Kendisi içki içmez, vapurda bulundu- ğu zaman yolculara yasak eder. Ya- rım saat sonra bir hanım piyano çal- mağa başladı. Garsonlar yasak etti- ler! Neden? Vapurun sahibi vapurda- uykusuna iken çalgıyı yasak etti, İki üç yolcu birinci mevki yerinde bir aşağı bir yu karı Bir memur geldi. Bir yer işaret eğti.. Buradan ileri geç- meyiniz dedi. Niye? Vapurun sahibi vapurdadır. Kendisi vapurda olunca © bu taraf ona tahsis edilir, yolcuların geçmesini yasak etmiştir de.. Vapurda değildik. Vapur sahibi- nin harem dairesinde paramızla ay- vazlık, halayıklık, sığıntılik ediyor- duk. Yalnız bu İtalyan vapurlarında bir yemek a var. Teneke tep- siyi ötürdüler mi? Hemen sofraya otu racksım. 'emekler biribirinin arka- undan sökün eder, mitralyöz gibi. Kotnkinan Pakelisi yibebiiine S0 cak yemelisiniz. Geniş bir koy, güzel bir liman, şi- rin bir kasaba, her yerinde kafa ve el emeği görülen bir yer: Baran b Hiç uğramamıştım.. Kötü kazabsı sanıyordum. Öyle değilmiş. A sağı yukarı bir Avrupa şehri, . Vapur rıhtıma yanaştı... Ne bağırtı var, ne çağırtı. Kasketi sırmalı, yaşlıca bir memur vaplar veriyor. Yol erkân gösteriyor. İskele indirildi. Ne hamal var, ne zilmiş. Ne yol kıran var ne itişen, ka- kşan. Ne araba yığını, ne otomobil. Gümrüğe giriyorsunuz. Birkaç min tanlı memur size muayene memurunu gönteriyor. — Lütfen oraya gidiniz. S Şikinde yenin Dikkatle, fakat terbiye ile Salep: Sonra anlar anlamaz türkçe soruyor — Tekrar dönecek misiniz? — Evet. — Gümrüklük bir şeyiniz var mı? mel Bars ayırur. Söprükğş hiz mey dan, sağda fe ani Bir ir meydan daha. m Telgrafhanenin üst katını bekliyen bir saat... çağırmadınız mı, Bir sokak süngülü asker terbiyeli bir zaihman- darlıkla bize telefon alımı göster di. Varna şehpenderliğimizle konuşa- cağız. Lâf olsun diye acele istediği- miz için yetmiş kuruş verdik. Gene ucuz. Amma bir türlü konuşamadık. Varna sözümüzü birtürlü anlayama- dı. Fazla rahatsız etmemek için çe- kildik. Konuşarak çarşıya doğru yürü- yoruz. Belediye amelesi süpürüyor. Konu, tuğumuzu işiten bir dükküner haykırıyor: — İyi süpür. Misafirler gelmiş. Tütüncü türkçe konuşuyor. Kahvenin önünde oturduk. Gar- son istediğimizi Türkçe tekrarlıyor- — Bir sade, iki az şekerli, iki şe- kerli. : Hiç bir taraf yabancı gelmiyor. Hat | tâ bir tane de uzaktan tanıdığa rast- geldik. Geçende at yarışlarma gelen zabitlerden birisine. Caddede arabalı balıkçılar dermuş, balık satıyorlar. Gütültüsüz yaygara- sız. Satıcılar dolaşıyor, kulakların za- rını paralamadan.. Kâğıt zarf aldığımız kitapçılar da türkçe biliyorlar. Tabii bir anlaşma içindeyiz. . Bargazlı Bulgar, iyi komşuluğun değerini biliyor ve komşuluğun hak- kanı veriyor. Pek terbiyeli ve komşu Burgaz pek hoşumuza gitti, Dönüşümüzde bir zabıta memuru pasaportlarımızı ayrı ayrı geri verdi ve hepi ayrı ayrı selâmladı. Her yolcuya yaptığı gibi. Yerli Bulgar harpte çetin, komiteci Bulgar politi- kada hırçındır. Kalan kusuru kuzu mu kuzu. Nasıl oluyor da bitkin Av- rupâ hâlâ, sanki bizzat Kendisi ayak» ta imiş gibi, Bulgaristanı ezmeğe ça- Uşıyor? Bulgaristana yapılan zalimce haksızlık, Macaristana yapılan zalim €e haksızlıktan aşağı değil. İ Şu Avrupanın medeni politikasma | ve politika ge ün kim bir ni- geçiyoruz. Karadeniz toz mavi bir çarşaf ha- linde. Bu Karatleniz denizlerin en gü- zeli. Yahut bizim denizimiz olduğu için bana öyle gelyar. Azer Meyeti DE varmyorlr, bp mar yakl Tekla biye biç aliye olamlığ; ei e İak asmıyorum. Yalnız içlerinden bi- hafta brraksalar, dünya rahata birden erecektir. Bütün düşün- düklerimi yazmamağı | ihtiyatkârlık telâkki ettiğim için susuyorum. Ma Yüzme müsabakamızın programi Yarışları idare edecek olan ha- | kemlerin esamisini ve programı ay- nen aşağıya dercediyoruz* Baş Hâkem Âhmet Fetkeri B. Hâkemler: Deniz Federasyonun dan: Rıza Bey. em Kedenieye” nundan kaptan Ziya Bey. Yüzme komitesi reisi Ekrem Rüştü Bey. Deniz federasyonundan Abdu- rahman Bey. Her Rit, Alman mektebi Jimnas tik hocası, Y.M.C. A. jimnastik ve su spor- ları müdürü İlhami Bey. Müsabaka kâtibi: C. Kemal B. Spiker: Spor muharririmiz Muh- teşem Özdemir B. Yarışlar da her sınıf yüzücü i- gin ayrı ayrı dü ve idare edecek olan hâkemlerin ekseriyeti- nin fikri alınmıştır. Varış progra- m şudur: 1 — 100 metre serbest erkekler 2 — 100 melre serbest kadınlar 3 — 400 metre serbest grkakler kekler. 5 — 200 metre kurbağlama ha- nimler. 6 — 100 melve sırt üstü erkek. ler. 7 50 metre 12-14 yaşındaki çocuklar için serbest müsabaka ii ve erkek çocuklar girebilir). 8 — 50 metrc 14 - 16 yaşında ço- cuklar için serbest müsabaka (kız ve erkek çocuklar giredilir). 9 — 100 sırt üstü hanımlar i 10 — 200 mere serbesi erkek- ler. 11 — 1500 metre serbest erkek- der. 12— lar. 13 — Tramplen Atlaması. 14 — 400 metre serbest hanım- lar. 15 — 50 metre kurbağlama 16 — 50 metre kurbağlama ve ya serbest tekaütler. 17 — Türk.Bayrak yarışı 18 — Kule atlama 19 — Hanımlar. Türk bayrak Asi Üsnrlek İS BAĞDAT,ILA. A. — İrakhu wiLLİYET CUMARTESİ 12 AĞUSTOS 1933 Irakta dağlara çekilip sığındılar dudunu bir müddet evvel aşıp ge- çen hıristiyan Asuriler dağılmış- İardır. İrak ordusu buralarda ken dilerini arayıp takip etmektedir. Asurilerin çekildikleri (e yerlere İrak hükümeti tarafından yeniden takviye kıtaatı gönderilmiştir. Fa- kat ehemmiyetli her hangi bir ye ni çarpışma olduğuna dair kiçbir haber gelmemiştir. PARİS, 11. A, A, — Saint Brice, Le Journale gazetesinde yazdığı | bir makalede İrakta ikamet eden 20,000 kişilik bir ekalliyete men- sup bin kadar hıristiyan Asurinin Suriyeye geçtiklerini ve müteaki- ben tekrar geçerek İraklıları mühim bir surette hezimete uğrat tıklarını ve İrakın, Fransayı hücu ma ait hazırlıkların Suriyede tes hil etmiş olmakla itham ederek Çenevrede şikâyette bulunduğunu yazıyor ve diyor ki : —Fransa kendini müdafaa için delilden mahrum O olmayacaktır; Zira, bu Asuriler 1927 de aktedi-” len hudut mukavelesinde silâhtan tecridi derpiş edilen aşiret ve eşki ya meyanma girmemektedir. Bun- dan başka İngilizler hadise çıkar mamak için bunların silâha müra caat edilerek koğulmamasını iste- mekle iktifa etmişlerdir. İrak ise, fransiz rejimini bil- ! memeksizlikten gelerek hiçbir sey söylememiştir. Eğer bu kendisine hoşnutsuzluk davet ediyorsa bun- dan bizzat kendisini muahaze et. melidir. Eğer mesele Cenevreye gelirse İrakla ekalliyetlere karşı 0- lar vazifesini nasıl ifa asiği soru- labilecektir. Codos ve Rossi Romaya red; oradan Fransaya döndüler ROMA, 11 (A.A.) — Franuz tay yarecilerinden Codos ile Rossi benzin ve yiyecek tedarik etmek üzere saat 18,40 ta Romada yere inmişlerdir. Tayyareciler Marsilyaya gitmek için: hemen havalanacaklardır. PARİS, 11 (A.A.) — Tayyareci Co dos ve Rossi dün akşam Mnignane'n muvasalat etmişler ve tayyare meyda mma toplanan halk tarafından hara- retle karşılanmışlardır. Gazeteler, bu İki rekorcunun ikmal ettikleri seyya- hatten sonra Marsilya, Royak seyya- hati heyacanlı bir netice teşkil etme mekle beraber, bu 3,000 kilometre- den konaksız gelmek tarzı şayanı ka- yıt olduğunu yazıyorlar. Tayyarelerin cumartesi günü Pari- se dönecekleri anlaşılıyor. M, *yost Fransız hükümetinin teb- riklerini Mariignane da kendilerine tebliğ edecektir. — —— Tunus valiliği TUNUS, 11 (ALA.) — Havas Ajan sı bildiriyor: Yeni Tunus umumi valisi M. Peyron ton, dün Tumusa muvazalet etmiştir. Umumi vali Tunus beyini ziyaret et- miştir. Bu vesile ile samimi ve itimat verici nutuklar teati edilmiştir. Çekoslovakyada zirai moratoryom PRAGE, 11 (A.A.) — Çekoslovak- ya hükümeti sene nihayetine kadar zirai moratoryom ilân eden bir emir- name neşretmiştir. Bu tetbir, iskân ve işletine binaları inyası için zürraaa kre di vermek suretile, zahire fiyatları” min yerli piyaenda, himayesine matuf- tur. İşsizlere iş BİTTERFELD, 11 (A.A.) — Men- takanın büyük sanayi müzaseseleri iş izlek in özmal ot selelakdinin leri adedini yüzer on beş çoğaltmayı ve bu işsizlere en az altı ay iş verme: yi taahhüt etmişlerdir. Amerikada milli proğram NEVYORK, 11. (A.A) — M. Ros seveld neşrettiği bir emirde Amerika hükümetine ait bütün mukavelelerin milli program çerçevesi içinde tanzim edilmesini bildirmiştir. Romanya Jermanistleri BERLİN, 1 (A.A) — Sosyalist fırkasının harici siyaret ofisi Roman- ya Jermanistleri birliğinin profesör Niculitza'nın idaresindeki 25 azad şerefine bir kabul resmi tertip etmiş- tir.. Romanya sefareti başkâtibi M. Consstantinadiz, kabul resminde hazır bulunmuştur. 200 metre serbest hanım- | 20 — 4X200 bayrak yarışı. Müsabakada atlamalar puvana dahil değildir. Diğer yarışların hepsi bilâistis- na puvan alacaktır. Vaterpolo maçlarını bir günde bitirmenin imkânı olmadığı için müsabahalarımızda Vaterpola #a- şı yaptırmayacağız. Si teşebbüs j Temps'a göre Almanlar bildiklerini okuyorlar PARİS, 11. A. A. — Havas A- jansından Temps gazetesi, Avusturya - Al- manya münasebetleri hakkındaki bir yazısında diyor ki : “İstefani Ajansının neşrettiği tebliğ büyük devletlerin Berlin de yaptıkları siyasi teşebbüslere müteallik mükâlemeler üzerine de | rin bir izbrakan (hadiselere ait muhtelif safhaları büsbütün orta- ya çıkarmıştır. Fakat ne deolsa Fransa, İtalya ve İngiliz hükümet- lerinin Berlin'deki teşebbüsleri gö- zetilen gayeye ulaşmıştır. Çünkü Alman hükümeti, bu hadiselere bir nihayet verilmesi lâzımgeldiği tanıyarak , telsiz neşriyatile yapı- lârı propagandanın * ve tayyare a- kınlarını önüne geçileceğini ge- çen cumartesi günü İtalyan elçisi ne temin etmiştir. Ancak bu heli Alman halkına (o bildirmekten ta- biatile sakınılmıştır. “ Şimdi anlaşılıp görülmesi lâ- zımgelen bir nokta kalıyor, oda Almanyanın bu taahhüdünü ne su retle yarine getireceği meselesidir. Almanyada idare makinesinin — Hitler idaresi zamanında bile — pek yavaş ve geç işe başladığına insanm adeta inanacağı geliyor. Çünkü, Bavyeradaki telsiz merkez lerinin Avusturya © aleyhindeki- propagandaya devam etmekte ol- dukları daha bu sabah alınan ha- berlerde bildirilmektedir.” Viyanadaki alman gazetecileri VİYANA, N.A.A. — ii Viği, alman gazete muhabirleri ara- sında yapılan tevkifat | ve bunlar hakkında verilen hükümler mü- nasebetile Avusturya hükümetine bir mektup göndererek o muhabir- lerinin, hükümetin hoşuna gitme- yen haberler verdikleri zeman şah 5 hürriyetlerinin tahdit edilmesi- ni protesto etmişler ve ecnebi mu- habirlerinin vazifelerini ifa eder- Lindberg öl g öldü mü? Böyle bir şayia çıktı, fakat tekzip ediliyor KOPENHAG, 31 CALA) — Kopen baz'da dolaşan bir şayiaya göre, tay- red yere düzüş ve Simler. Ba bu susta açık ve doğru haber almağa ça- ışılmaktadır. b LENDEN, 11 (A.A.) — Lindbergb Groenlanddaki Yulin- Balık günü Darlıktaki Alman balıkçı larına yardım edilecek STETTİN, 11. A.A. — Volff A- Jansı bildiriyor 5 memurları, ya eyaleti işsizliğe vi mücadele tedbirleri cümlesinden olarak — bir “ balık” günü tertibine karar vermişlerdir. Pomeranyadaki bütün evlerde, lokantalı otellerde ve halk yemek hanelerinde o gün yalnız balık ye necektir. Yarınki cumartesi günü- nün ilk “ balık ” günü olması ka” Şimdiki halde mahalli bir ma- hiyete olan bu tedbirin ilerde bü- tün Almanyaya teşmil edilmesi muhtemeldir. Eb Beş çocuk boğuldu ROMA, 11 (A.A.) — Chieti'den ga zetelere bildiriliyor: Bir Ziraat malki- Besi motöründen sıçrayan kıvılcım bir saman yığınını. ateşlemiş ve yığının yanındaki evde uyuyan beş kez çocu- ğu dumandan boğulmuştur. Strazburg grevi STRAZBOURG, 11 (A.A.) — Tram vay ve elektrik amelelerile bir kısım gaz amelesi işe tekrar başlamışlardır. ai mühim surette salâh eli Y plzmekede istikrazı PARİS, 11. A. A. — 1932 sene- si Temmuzunut 15 inde imzalanan protokol mücibince Avusturyanm yapacağı beynelmilel — iştikraza Fransanın iştirak payı olan kısım için kayıt muamelesine başlanmış- tır. Bu istikraza iştirak talepleri- sin kaydına muntazam surette de vam edilmektedir. Keskinli katil ölü olarak tutuldu Keskin hükümet doktoru Cemal B. in evini basarak doktoru öldüren ve hali firarda bulunup zabitaca şid- detle aranmakta olan keskin köyle rinden Halidin isminli ve kıyafetirii ANKARA, 11 (Telefon) — değiştirerek dün Ankaraya geldiği ve At pazarında zabitaca haber alınmış ve tahassun ettiği ev muhasara altına alınmıştır. Fakat Halit teslim olacağı yerde silâh isti mal etmiş ve müsademe neticesinde meyyiten istisal edilmiştir. İntihapta Yunan kadınının hakkı ATİNA, 11. A. A. — Dahiliye nazırı kadınlara belediye vazaifine intihap edilmek halkı veren bir ka nun lâyihası hazırlamıştır. Milli temsil akademisi nasıl kuruluyor? Ankarada inşa edilecek milli opera binasının planları hazırlandı ATİNA, 9 (Hususi muhabirimiz. den) — İki üç i Atina san” at mahafilini işgal eden en mühim me sele inanalım ki, Maarif Vekâletimi- zin meydana getirmeğe karar verdi- ği Temsil Akademisi olmuştur. Maa- rif Vekili Reşit Galip Beyin bu iş etrafında tetkikata memur ettiği Mü- nür Hayri Bey, Atinaya gelerek te- Hayri: B. .sefaret erkânmdan Mitat Beyin ve Estiya ga- zetesi başmuharriri Mösyö Kolombus” ün refakatinde Güezl sanatlar mekte- bi ve musiki ve temsil konservatüvar- larını ziyaret ettikten sonra meşhur Yunanlı rejisör Mösyö Politis'in dave- & üzerine Milli Yunan tiyatrosuna git- miştir. Size asıl orada geçenleri bildi- di i Mösyö Politis o gün Danuncio'nun bir eserini sahneye koymaktaydı. Pro- valardan sonra dedi ki: « — Arkadaşlar, Türk misafirimiz. den rica edelim, orta Avrupa gazete: lerinde haftalardan beri senasımı © kuduğumuz güzel Türk projesinden bize biraz bahsetsinler.,,. Münür Hayri Bey, şunları anlattı: — Arkadaşlar, bugün Gazi Türki- yesi yeni bir maarif inkılâbı safhası Bir taraftan bir Ağustostan Beri milli Türk er en modern hazırlanıyor. Silerim bir malın da Bir MER Yem sil Akademisinin tesisidir. ir eylülde Ankarada kurulması lenin İL Teni ALANA kısımdan mürekkep olacaktır. “Birinci kısım: Dramatik samatlar ren pd lr bir tahsil cüzütammını bitirmiş genç- ler alınacaktır. çini kanım: Lirik sanatlar şube- “Üçüncü ksum; dekoratif sanatlar ve sahne tekniği şubesidir. Bu kısma orta tahsilini bitirmiş veya sanat tah- sili görmüş istidatlı gençler almacak- tar. “Akademinin dramatik sanatlar şu- besi milli tiyatromuzun beşiği olacak- tır. Lirik ge emr li operamız doğacaktır. Dekoratif sanat- lar ve sahne tekniği şubesi de her iki kısma lâzım olan teknik elemanları yetiştirecektir. Görüyorsunuz ki mev- cut benzer müesseselerden bu husus- ta ayrılıyoruz... i — Fakat en mükemmelini yapıyor, sunuz, Münür Hayri Bey her şikede nacak dersler | hakkında Mektepte ti; ameli yollarla tebe girdiği günden itibaren tatbiki bir yola sevkedilecektir. Mektepten çikanların istikballeri de temin edil- edecektir. vu faaliyeti tarzı etrafından bazı malü- mat verdikten sonra Ankarada yapıl- ması muhtemel olan o “Milli Opera,, binasının gene beynelmilel bir otorite olan Profesör Kreis tarafından yapı: lan projesi açıldı. o Bu bina resmini görünce Mösyö Politis haykırdı: — Fakat, siz, dünyanın en mükem ne ve modern tiyatrosunu yapıyor- “Meclise öyle bir hararet çökmüştü ki yaşlı ve pek meşhur bir kadın sa- natkâr ayağa kalktı. Rumca: sun gözleri yaşla dolmuştu. Bütün sanatkârlar “Yaşasini Gazi!, diye bağrıştılar. Herkes derin bir he- yecan içindeydi. Yunanistarm en bü- karvma moara Mösyö Manolis Ka Münür Hayri Beye yaklaştı. Bir fotoğrafını uzattı. Fotoğrafın al. tında: “İçinde bulunduğunuz en mükem mel sanat işinin ve azameti karşısında hayran ve büyük Türk Re- i Gazi Hazretlerine en büyük saygı le bağlı olan Manolis Kalomi- is, yazıyordu. Bu satırları yazan zat konservatuvarı da müdürüdür. kademimize Yunanlı talebe de gön- 'dermek için müracaatlar vâki olmuş- tur, Re “Mili Türk Temsil Akademisi, bö tün Avrupa sanat âleminin derin tak- dir ve hayret duyguları içinde kuru- luyor. Tuttuğu işe en doğru yoldan ear emeli vr uvvetle güden ve sarahatle ele alam Tür akn marn Baza Burada Mösyö Politis ilâve etti: MM. Kübada vaziyet Fasta mahkeme önünde LONDRA, 11. A. A. — Küba nümayiş hariciye nazırı M . Ferrara, Küba- FAS,11. A. A. — Fesat çıkar. nın Londra elçisine gönderdiği bir.| mak maksadını güden bir takım telgrafta diyor ki : “ Küba'daki | sözler söylediğinden dolayi mahke Amerikan elçisile görüştüm. Elçi- | meye verilen bir arkadaşlarının sa re kendisinin ne de hükümetinin | İıverilmesini istemek için mahke- Küba'da bir müdahalede bulun- mağı asla düşünmediklerini bik dirdi."” VASHINGTON, 1l.A.A. — Amerika ordu ve bahriye dairele- ri, kargaşalıklar çıkmış olan Kü- ba'da muhtemel bir müdahale i- çin bütün tedbirleri HAVANA, IL. A.A, — Küba- da hükümet tarafından tertip edi len radyo neşriyatında - efkârr u- mumiyeyi Amerikaya karşı tah- rik teşebbüsü Örfi idarenin ilânı sırasında mu halefet unsurlarma teslim olmala- rı için verilen 24 saatlık ültimatom müddeti hitam bulmuştur. NEVYORK, 11. A.A. Kü- badan gelen haberlere nay Machado amerikan vom kat'i bir teklif lemek Yangın SAİNT LOUİS, 11, A.A, — (Yukarı Rhin) de: Gece büyük bir kereste fabrikası ile iki ev yan mıştır. Zayiat o bir milyon frangı geçi ir. me önünde nümayiş yapmağa kal kışan yerliler tevkif olunmuştur. Bir vapur battı ROMA, 11-A. A. — Adiryatik denizinde bulunmakta olan Ocea- nia posta vapuru, gönderdiği vs telgrafta, batmak tehlikesine mi vi kalan Yugoslavya bakimi reci gemisini . kurtarmağa çalış- mak için yolunu değiştirdiğini bil dirmiştir. Oceania şimdiki halde Cattaro limanmdan 80 ve Treci Yapurun- dan 40 mil uzakta bulunmaktadır. BRİNDİZİ, 11. A. A. — Rot terdam'a gitmekte olan Yugoslav