18 Ağustos 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

18 Ağustos 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Kışın gelen seyyah gözile tanbul Her sene İstanbula vapur vapur seyyah gelir. Bu kafilelerin ekseri- si, ne gariptir ki seyahat için kışın en pis, berbat, karlı tipili havaları: nı intihap ederler. Çoğunu Amerikalılar teşkil eden bu seyyahlar için İstanbul denince hatıra gelen, sisli puslu, yüzü ıslale rüzgârlı bir yağmur sicimile kamçı- lıyan bir şehirdir. Bir şehir ki gü- neşi daima kara bulut altındadır, denizi daima dalgalı ve çırpıntılı- dır, havası daima dondurucu rüz- görlarla bir Şimal şehrinden fark- sızdır. Honkonforlü vapurundan Boğa- zın keskin ustura gibi sert rüzgâr! altnda titriye titriye Şirketihayri- ye vapuruna atlıyarak Rıhtıma çı- kan, yağmurlam £ crvıklaştırdığı kaldırımlarda her an yere kapan- mak tehlikesine maruz bulunan A- merikalı, bin güçle Galatada bir o tomobile biner, soğuk bir yağmu- run ıslattığı bir otomobil penceresi arkasına büzülür. Ağaçları kadit olmuş şehrin mağmum, mütemadi yağmurlu dekoru çinde her tarafın- dan sular akan sokakları devreder. Titriye titriye camileri, müzeleri dolaşır, soğuktan, rüzgârdan yüzü şişmiş, morarmış bir halde bin ne- damet içinde zorlukla canımı vapu- runa ölar.. . Böyle bir seyyah için İstanbulun geri bir Siberya (şehrinden farkı var mıdır?.. Halbuki tarihi olduğu kadar da sitani de bir şöhreti olan güzel İs- tanbulumuzun asil çehresi, bir kâ- nunsani İstanbulunun o sisli pus- lu, bulanık mağmum çehresi mi- di Güzel şehrimiz hakkında ecnebiler yle menfi bir intibam tahas- , hiç te arzu olunur bir şey ok mamakla beraber bu, ancak fena beren eseri, gayrikasli çi- zilmiş bir seyahat programının ica- bıdır. Yalnız İtalyan bandralı Oscan- yanın seyyahları, ( İstanbula tam mizi güzellikleri içinde görmek su- retile alelümum seyyah kafileleri- nin eremedikleri bir mazhariyete ermiş oldular . Temennimiz, seyahat > rinin, şehrimize bilhassa yaz mev siminde seyyah celbi esbabını te- min ve propaganda etmeleridir. Zi ra İstanbul, yazın gelen bir seyyah için her zaman ziyareti icap ettire- cek kadar bir sürü güzelliklerle do- Tadur. Salâhaddin ENİS Gümrüklerde Yeni bir limon Kaçakçılığı müfettişlerinin mühim bir ürek alâkadar olduğu yeni bir limon tahkikatile meşgel oldukları kaçakçılığı haber verilmektedir. olayi m ener BORSA (iş Bankasından alman cetveldir) 17 AĞUSTOS 1933 Akşam Fiatları lstikrazlar Tahvilât İstikraz dahili 96,50 $ Elektrik —— 1030 latikraze 08, — $ Tremvay © Şek b. yeller 218 $ Tümel pi . Muvahhide 5525 $ Ritm 1820 Sy ae Amali t 1028 mM 4m T, askeriye » ESHAM İş Bankaiı Ne- Re 338 Şir. hariye VAS ÇEK FİATLARI İlde se Nüyork 42,76 Milano 40126 Atina 83085 Cenevre ZAMA ? mde gelmek, güzel şehri: | Yeni birlikler İş zümreleri arasında bir- likler vücude getirilecek İş gümeeleri arasında Krl ücyde ilmesi için yeni bir kanun hazırlan» dı haber verilmektedir. Bu maksatla muhtelif memleketlerdeki işçi teşekkül. leri ve ii hakkında tetkikat ya- pılmaktadır. İzmirden gönderilen afyonlar İzmir'den Hamburg'a gönderilen bir karım alyonlur ihraç vesika olmadığı ileri sürülerek (o Roterdam'da muşta, Veki olan teşebbüs İnn bu afyonlurdan ihraç vesikası istenme- mesi temin edilmiştir. Viyana sergisi 3 eylülde Viyana'da açılacak sergiye iştirakimiz için müracaat vuku bulmuş- tur, Mülli İktisat ve Tasarruf Cemiyeti bu hususta bugünlerde bir karar verecek tir. Adanada mazot kıtlığı Adana'da mazot buhranı olduğundan bahisle fabrikacılar tarafından teşebbüs ler vuku bulmuştar, Haziran ayında A- 'dana'ya giren mazotun temmuzda azal. mış olması, bu sıkıntıyı mucip olmuştur. Hayfa limanı Hayfa limanı son sistem ve her türlü tesisatı cami olarak inşa edilmiştir. Kü- şat resmi | teşrinisanide yapılacaktır. Yeni liman, 1,980,000 metre sini bar yar işeni cüyikin 420 bin sne rabba kısmını denizden dolma mahaller teşkil eylemektedir. En büyük gemiler, bu mana yanaşabilecektir. Eşantiyonlar satılamaz Gerek dahilde, gerek hariçteki lâbo- ratuarlar istihsal ettikleri tibbi müstah- zaratın birer nümünelermi doktorlara tecrübe için tevzi etmektedirler. Aslın dan farksız olan, fakat ekseriya daha küçük bulunan bu eşantiyonlarıM satışa da çıkarıldığı söyleniyor. Sıhhiye Vekâleti bunun mahzurlarını ve halka maddi noktai nazardan zararla- rını nazarı dikkate alarak bu eşantiyon- lar için bazı takyidat vazetmiştir. Bu kutu, şişe vesair ambalâj- İarı üzerine bundan sonra yeşil renkte etiket yapıştırılacak ve türkçe «Bedava dağıtılır. Doktorlara nümunedir? kaydı bulunacaktır. Bu şekilde olmıyan nümu neler memlekete giremiyecektir. On senelik iktısadiyatımız Cümhuriyetin onuncu yıl dönümü mü- nasebetile iktisadi a mühim ha- zırlıklar yapılmaktadır. Bu sene üç gün devam edecek olan Cümhuriyet bayra- mında hâlka ve bayramın kutlulanmasın. da hazır bulunmak üzere hariçten gele- 'ceklere son on sene içindeki iktisadi kal- kınmamız mubtelif vasıtalarla gösterile- cektir. İstanbul Ticaret Odası bilhassa bu sa: hada geniş mikyasta hazırlanmaktadır. Oda tetkikat o şubesi raportörlerinden bir ihtisas heyeti bu işle meş- gul olmaktadır. Cümhuriyetin teessüsün- denberi memleketimizde iktisadi sahada muhtelif kısımlardaki inkizef derecesi tetkik edilmektedir. Bu tetkikata göre grafikler, istatistikler ve levhalar hazır- lanmaktadır. Ticaret Odası bu mesainin mühim bir kısmını ikmal etmiştir. Ayrı. <a basılacak bir kitap ta bedava dağıtı- Yacaktır. Bu kitapta zirai, sanai, kara ve 'deniz bcaretinin on senelik inkişaf seyri & Diğer tarafta Sanayi Birliği de ayai yolda çalışmaktadır. Yunanistan buğday isteyor Bu sene Yunanistan buğday rekoltesi az olduğu için Yunanistan için hariçten mühim miktarda buğday ithali bir zaru- ret olarak görülmektedir. Bu ithalâtın bu mahsul senesi için 600 bin ton kadar olacağı anlaşılmaktadır. Ruslar > Yunanistanın bu ihti BK marin alar Feci, Ye gemi 150.000 ton buğday verecek- “Türk Sepiciler Birliği Şehrimizdeki deri fabrikaları araların. da hir birleşme yapmaktadırlar. Bu bir- yirmi yedi deri fabri- kası muvafakat etmiştir. Birliğin nizam. Dahiliye vekili gitti Dahiliye Vekili Şükei di yabak halt 10 da Plana yapn Be ede” vi edilmek üzere Avrupaya hareket et- mişi ü Kaya Bey rıhtımda Vali Mu- “ Mer mke yede Yeni tramvaylar pere isi Heyeti fenniye yeni ara- baları muayene edecek Tramvay şirketi 40 kişilik tramvay a rabaları işletmek için bir müddettenberi tecrübeler yaptırıyordu. Şirket Belediye- ye müracaat ederek bu hususta bir tek. İ£ yapmıştır” ,Belediye heyeti fenniyesi tetkikata başlamıştır. Düdükle ayar Galata kulesine konacak bir düdükle saatler ayar edilecektir. Kuleve bir de küre konacaktır. Bu küre zeval vakti bir direğin tepesinden aşağı doğru düşecektir. Vapurlar bu kü- re ile kronometrelerini ayar edecekler. dir. Oktruva hesabına Dahiliye Vekâleti Belediyeye oktruva hissesi olarak 25 bin lira avans vermiş tir. Her va verilecek kat'i hisse miktarı henüz tesbit edilmemiştir. Vekâlet her şehre insan başma bir lira hesaplıyarak oktruva hissesi tevzi edecektir. Tamir parası köprü parasını buldu Unkapanı köprüsü son zamanlar. da gene Belediyeyi üren bir mesele haline gelmiştir. Bir müd- det evvel tehlikeli görülen köprüden yapılan tamirden sonra nakil vasrta- larının geçmesine müsaade edilmiş- 8. Buna rağmen köprü belediye büt- çesinin en büyük masrafı haline gel- miştir. Köprünün düzelmesine imkân gö- rülmemektedir. Son on senedenberi Unkapanı köprüsünde biç bir gün ta- mir eksik olmamıştır. Şayanı dikkattir ki bu köprüye tamir için sarfedilen para yeni bir köprünün. yapılması için lâzım olan parayi bulmuştur. İtfaiye mütehassısı gidiyor Itfaiye mütehassısı dün Belediyeye ge- lerek vali ve belediye reisi Muhittin Be. Mahkemelerde 29 evi soyan hırsızlar Başlarında bir de kadın bulunan bir çok efradı mahküm edildi İrfan, Ihsan, Münür, Vasfi, Meh- | itlâk'bir aile babası olduğunu söyli- met, Suphi, Ahmet, Tevfik, Sait, Ri. fat, Hasan, “Abdürrahman, Ama Cemil, Beylerle Seher, Servet, Leman, Nadire, Fatma Hanımların evlerini soyan bir hırsız çetesinin muhakeme» si dün ikmal edilmiştir. Bu çete Balıkesirli Mehmetle met- resi Nobilenin siyasetinde çalışmış ve Ali, Durmuş, Avram, Aleksandr, Ak ve Bekir isimli adamlarla Ayşe, Le- man, Feride, Sabiha, Emine, Bedia isimli kadınlardan teşekkül etmiştir. Bunlardan Mehmetle Zafer altı- şar sene on beşer gün hapse, mahkü- miyetlerini bitirdikten sonra da o ka- dar müddet emniyeti umumiye neza- reti altında bulunmaya karar ve- rilmiştir. Di maznunlar üçer gün hapse, 20 şer lira hapis cezasına mahküm ol- muşlardır. Şiir kitabından çıkan dava Eski İstanbul meb'usu Süreyya Paşanın Nazım Hikmet Bey aleyhi- ne açtığı hakaret davasına dün de- vam edilmiştir. Celse açılınca Ankara ağır ceza mahkemesinden Nazım Hikmet Be- yin hududu pasaportsuz geçmekten 3 ay hapse mahküm olduğu anlaşıl- muştar. Bundan sonra suçlu vekili İrfan Emin Bey müdafaa şahidi dinletmek igle'zekar etmiği — Bu bizim hakkımızdır. Ceza kamınunun 213 üncü maddesi bize bu haklı vermiştir, demiştir. Mübeiye Papanın vekili Nazmi Ne ri Bey şahitlerin celp ve istimama lüzum olmadığına dair evvelce karar ittihaz edildiğini,” bu karardan am cak mafevk mahkemenin karariyle rü- cü edilebileceğini söylemiştir. yu Banun üzerine heyet müzakezeze gekilitiş, gelince şahitlerin celbine em rl eken Bundan sonra iddia makamı ce- za kanununun 440 ıncı maddesi mu- cibince ceza verilmesini, Nazmi Nuri Bey 280 inci maddesi mucibince ce- eder, hakaretle alâkası yolar, di- ye müdafaasma başlarken, Reis: “Zühul buyurmadılar, kanaatleri öyledir,, diye mukabele etmiştir. İrfan Emin Bey müdafaasma de- vamla akaret kastı olmadığı- nı, şiirdeki “Baba,, kelimesinin elel- CODOS ve Tayyare ile rekor uçusları Büyük tayyareci Codos ve Rossi muvaffakiyetle ikmal ettikleri Nevyork - Rayak (Surye) rekor uçuşu akabında, RayaktanPariste Philips Mücesesesins şu telegraf- « Bir hamlede yaptığımız Nevyork - Rayak da Radyo Timbalarınız pek mükemmel ve şayanı eye idiler. Tebrikler. nameyi çekmişlerdir: Maarifte Pedagoji şubesi Tİ 1'aş Erkek lisesine yeni bir sınıf ilâve edildi Istanbul Erkek Muallim Mektebinin lâğvı yazılmıştı. Maarif Vekâleti Istan- bul Erkek Lisesine bir pedagoji sınıfı ilâve etmiştir. Muallim Mektebi hesabı- na Tiseye bir miktar leyli meccani talebe alınacak ve bunlur pedagoji smıfmı da takip ederek muallim çıkacaklardır. Bu vaziyette Istanbul Erkek Muallim Mek: tebi iş, yalnız binadan tasar- ruf edilmis olmaktadır. Muallim Mekte- bi binasında bir Kız Lisesi açılacaktır. Fazilet mlikâfatı Bu sene fazilet mükâfatı alacak ilk, or- ta ve yüksek zümrelere mensup üç mual- Na intihabı için Maarif idaresi alâka dar müesseseler nezdinde tetkikat yap- tirmaktadır. Verilecek mükâfat yekünu 1027 liradır. Maarif sergisi için vesaik Cümhuriyet bayramının 10 uncu yıl dönümünde Maarif Vekâleti Ankarada açacağı sergi için Maarif hayatına ait bazı vesaik istemiştir. Evvelce tale- beye fazla sây mukabilinde verilen tah- sin, mükâfat, aferin, zekri cemil gibi ve- sikalar toplanmaktadır. Maarif müdür- wn mekteplere bir tamim göndererek bu kabil vesikaların sür'atle pa sını bildirmiştir. İstiklâl harbine ait Almanca şiirler Maallim Ömer Nihat Bey tarafın- dan memleketimizde ilk defa olarak muhtelif safhaları sekline? Gazi Hazretlerinin nutuklarından par- çalar alınmıştır. eeeanammnrenessasasamananmnanaana0 ye veda etmiştir. Mütehassıs pazar gü: memleketine dönecek ve raporunu or: da yazacaktır. —i yer —— Bir diğer şiirimizde de” ka: rwızdan ve çocuğumuzdân bahset- tik. Halbuki bekâriz, karımız ve ç0- cuğumuz yoktur, demiş ve bu giri okumuya başlamıştır. is: — Daha mahkemelerimiz var, mü- dafaa yapımız, şiir dinlemiye vakti- miz yok, diye ihtarda bulunmuş, İr- fan Emin Bey de müdafaasma de- vamla Süreyya Paşanın ve babasmın büviyetlerinden © bahsederek, şirin kendilerine matuf olamıyac»- ğını beyan etmiş, fakat mahkeme rei- si bu arada da: — Kısa kesiniz, dahan muhake- memiz var, ihtârında bulunmuştur. İrfan Emin Bey de müdafaasının bira uzun süreceğini söyliyerek mü- sande İsteyince: — Öyleyse tahriren veriniz, de- mig; bu ısrar karşımda İrfan Emin Bey müdafaasıni tâbriren yapmağı kabul fakat: hi müdafaa hakkımı da mu- hafaza ederim, demiştir. Muhakeme tabriri müdafaann tak- dimi için 23 ağustosa kalmıştır. Neşriyat davaları Olimpiyat gazetesinde hakkında hakaretâmiz neşriyat yaptıklarından dolayı Eşref Şefik ve Sadun Galip Beyler aleyhine mütevelli o Mehmet Bey tarafından açılan davaya dün devam edilmiştir. “Dünkü mahkemede Leblebi Meh- ei 4 Nari Bişi muharriri İhsan ve a. ezlei sahit olarak din- lenmişlerei Bunlardan Leblebi Mehmet Beyin yazıda velli Mehmet Beyin kas- tedildiğinin tereddütsüz anlaşıldığını... İhsan ve Kadri Nuri Beyler de Gala- tasâray idare heyetinden birisine ia tuf olduğunu, fakat bir şahin tayin etmek mümkün olmadığını söylemiş- lerdir. Vasfi Raşit ve İsmail İsa B. ler müvekkilleri samma müdafaa şa- hidi ikame edeceklerini söylemişler dir. Muhakeme müdafaa şahitleri- nin <elbi için 26 ağustora bırakılmış” Bir hırsız mahküm oldu Hırsızlıktan suçlu Ömer oğlu Ah- met hakkındaki muhakeme ikmal e- dilmiştir. Ahmet 3 ay on gün hapse, mahkümiyetini bitirdikten sonra da o kadar müddet emniyeti umumiye nezareti altında © bulunduruhnağa mahküm olmuştur. ROSSİ'nin esnasın. ile Tefecinin katili Dün isticvap edildi, bugün Adliyeye verildi Katil Zihni Faizle para ve- ren Menteş Kasavi -Efendinin Arna- vut Zihni ismin. de bir alacaklısı tarafından bıçak- la karnı öeşile- rek öldürüldi nü yazmıştık. Zih- ni dün polisce is- tcvap edilmiştir. Bugün | Adliyeye verilecektir. lr Patlıcan kızartı... Şehremininde Hatice Sultan ma- hallesinde 50 numaralı evde oturan İsmail Efendinin kaynanam Müker- rem Hanım patlıcan kızartmakta i- ken sıçrayan ateşten yangın çıkmış- üyümüş evin öst katr i ev kısmen yandığı hal- Tramvay bir ameleye çarptı Tepebaşından Galatasarayına gel- mekte olan 143 numaralı vatman idaresindeki 203 numaralı tramvay a- rabası kaldırım yapmakta olan Ra- mazana çarparak yaralamıştır. Bir kız yaralandı Sebze halinde hamal Alinin taşı- dığı patlıcan küfesi sırtından kaya- rak Gülizar isminde bir kızın üstü- ne düşerek yaralamıştır. Esrar Kasımpaşada Samancı meydanın- da Hüseyinin tarar diği haber alınmış ve kahvede bir a- raştırma | yapılmıştır. Bu araştırma sinde Karaman mahallesinde numarada oturan boyacı Şevketin üzerinde bir miktar esrar ve gene ayni mahallede oturmakta olan ha- mal Etemin üzerinde iki diş esrar bulunduğundan her ikisi de yakalan- mmaştır. Mozaikler Yunanlılar ummadık şeyler bekleyorlar Busünlerde şehrimizi ziyaret eden A- tina Üniversitesi müderrislerinden M. Sotiriu'nun «Dimokratiya» gazetesinde beyanatını gördük. M. Sotiriu hem Ati- na Üniversitesinde Bizans sanayi hak- kanda dari okuttuğundan, hem de Ati- medal Bizap mrkizmi medi ve ba m. ze sırf Bizane sanayine mahsus dünya- nın yegâne müzesi olduğundan beyana- a hususi bir ehemmiyeti haizdir. M. So- örin diyor kiz. — «İstanbul şehri Bizans sanatının büyük bir müzesidir ve asarı atikası sa- yılmiyacık derecede çoktur. Kariye ca- mii ve Ayasofyanın mozayiklerinin mey- dana konulması Türkiye hükümetinin ne kadar seniş fikirli olduğunu ispat e den delillerdendir. Türkiyede bir çok Ayaofya ceki şaşaasını yavaş niden kesbediyor. Bu Whittemare'un ihtisas vardır. Kemali iftaharla diyebilirim ki büyük heven ve gayretle çalışıyor. Bu erki mozayiklere eski güzelliklerini isde edeceğini vâ diyor ve bu vâdine inanirim. Profesorun mesaisinden ummadığımız şeyler meydana cıkacak ve bütün dün- Şe SS AŞ EN Böyle bir eseri M. Whittemore . gibi bir mütehassise tevdi ettiğinden dolayı Türkiye hükümetini tebrik etmemek el- Halkevinde İlk mektepler sergisi Halkevinde açılan ilkesektepler sergisi kapanmıştır. Tetkik gezintileri vik bayün Lİ Ki Derya bizi doyurmıyor? Köroğlu, ateşli silâhların ica- dından kinaye: — Delikli demir çıkalı, kaba- dayılık kalmadı!. demiş... Ben de size ona benzer bir şey anlatacağım. Bizim gazetenin dün. kü nüshasında, bilmem gördü. nüz mü, 17 çocuk babası olmuş bir babayiğitin resmi vardı. Bu zatla bir iki gün evvel görüştüm. 36 yaşında dinç bir adam. 17 ço- cuğu olmuş, altısı ölmüş, 11 tane- si maşallah berhayat. En son ikisi de 15 gün evvel ikiz doğmuşlar.. Bu şayanı dikkat baba, kürek- çi ustasıdır. Hani vaktile Galata” da kürekçiler diye maruf olan ko- ca koca mağazaların son kalmış bir kaç artığından birini tutmak. tadır. Bana dedi ki: — Motör çıktı çıkalı, koca der- ya bizi doyurmuyor. Topu topu yedi dükkân kaldık. Kimse kürek yaptırmıyor, . sandalların . bile kı- çına hir ufak motör., takıyorlar, Küreksiz gidiyor... Vaktile kürek- le giden mavnaların sekizini bir. istimbot bağlayıp çeki; devirlerin omersiyesi derlerse desinler, makine dünyayı çirkinleştirmiştir, insanlardan tu- tun da denize, havaya, dağa, ta- şa kadar. er memlekette kürek sporu- nu olanca ( hızımızla tamim et- mezsek daha bir kaç sene sonra bir san'at daha yüzlerce ölmüş san'atlar sınıfına geçecektir. Ben bu 17 çocuk babasile gö- rüştüğüm zaman garip hislerle doldum: Genç ve ender bir baba oluşu- na gıpta ettim.. Türklüğe bu ka- dar kıymetli hizmet etmiş bir ba- baya bunca sözlerimize rağmen bir yardım edilmeyişine üzüldüm ve kürekçiliğin sönmekte oluşu- na cidden acıdım... Ne olurdu, zenginlerimiz otomobiller, muşlar yerine üç çifte piyadelerle gezse- lerdi, acaba geç mi kalırlardı.. Te- ravi namazina?.!, i Karagözün düşmanı — © Avukat Rami Beyi tanırsınız... Belediye avukatıdır.. Merhum Ka- ragözün de muhibbidir. Hattâ “o- nün mezarını işim istebniş- 5 : ti. Dün ne olduğunu sordum ve e Sünni ki: Bursada Osman Şevki Bey is- minde bir zat — hakikat namı. na ! — Karagöze mezai yapılma- sma o muarız imiş. Eğer yapılır. sa mezarı yıkacağını ve yahut me- zara (Burası Rami Beyin mezarı dır) diye kitabe koyacağını söyle- miş.. Çünkü ona göre Karagöz di- ye bir adam yaşamamış. Aman €- fendim! Bu ne hakikatperestlik! Diri hakikatleri kurtardık ta, sıra, ölülerinkine mi geldi? .H Karagözün vaktile yaşamadı. ğını iddia eden bu zalın yaşadı. ğını söyliyenler kadar da delili ol- masa gerektir. Çünkü birinin ya- şamamış olduğuna dair delil gös- terilemez. Buna rağmen Karagöz Böyle öl Höğiiasikle hakikat namına edi. len zararı sorabilir miyim?.. Hakikatlere hürmet etmeden evvel, gayrın hakkma hürmet et- meyi kabul etsek daha iyi olur- du... . Ben bu işte Rami Beyin tered- düdünü ve Osman Şevki (Beyin mezarı yıkmak hususundaki ısra- rını Kr ee biçare Ka- ragöz hâlâ talisiz!.. FELEK * mi mine mi Gazetecilerin gezintisi Gazetecilerle münhasır olam bu gezintinin güzel ve eğlenceli na çalışılmaktadır... Vi 30 > ağustos Adliye müsteşarina' ameliyat yapıldı li cocuk hastanesinde yatan Adliye alaka Teri Manl Bera TE mi nm yapılmaya. Tevfik a De she