18 Ağustos 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

18 Ağustos 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

© timizden kendimizi soğuturken, bu Beyoğlu sinemalarında değişiklikler Beyoğlunun en büyük salonu olan (Opera) sineması bu mevsimden iti- baren İpekçi kardeşler girketine geç- miştir. Esasen bu sinemayı bu şirket üç sene evvel angaje etmişti. (Opera) is- mi (İpek) olmuştur. Buna mukabil ayni şirket tahtsisti- carında bulunan Elhamra sinemasını sabık Opera Müdürü Cevat Bey arka- daşımıza satmıştır. (Glarya) da ismini (Saray) a çevir- miştir, Şu halde Beyoğlunun birinci göste- riş yapan altı salonu: Türk (sabık Majik) sineması Halil Kâmil Bey; Saray (eski Glorya) Seferoğlu E- fendi ve Mösyö Franko; Melek ve İpek İpekçi kardeşler şir- keti; yu Artistik Cemal Ahmet ve Raif Bey- ler; Elhamra Cevat Bey; Sinema âleminde boşanmalar Hollywood'da bir boşanma salgını hüküm sürmektedir. Duglas'ın oğlu i Joan Crawford'un boşanmalarından sonra baba asıl Duglas ta karısı Mi ry Pichford'dan ayrıldı. Meşhur çil komikler Laurel ve Hardy de bozuş - tular. Carol Lombard kocası Williata Poro'den boşandı. Rikard Diz karısı ile iyi Fakat bütün bu ayrılmalar içinden en ziyade hayreti mücip olanı Cons- tance Bennett'in kocası Marçul de la | Falaise'den ayrılmasıdır. Margi evye « ce Gloria Swanson ile evli iken Cons- tance'n âşık olmuş ve karısından bo- sanmıştı. Constance ta zengin bir ge- mi sahibi olan kocasmdan boşanmış | İ ve 1931 de margi ile evlenmişti. Son defa margi Honolülü'de bir film çe- virirken Constance Benett Hollywood” ön Gilbert Roland'a âşık olmuş ve bu- Bun üzerine kocasından © ayrılmıya Bütün bu macerada anlaşı: | f Amerikada © nikâh ve inlâk kanunlarının kolaylığıdır. Bernard Shavv sinema artisti İngilterede (Koğulmuş Shavr) is ilâcek has gi bizzat kendi rolünü alacaktır. Pek tu- hat olan senaryoda bir çok sürprizler varmış. Orman yangınları ! Sai emi Önüne geçilmesi lâzım bir musibet te budur MİLAS, (Milliyet) — Burhan Kerri Bey, Milliyetin 22 temmuz li nüshasında, yurd sini cennetlerden bahsediyordu. Bu ne kadar doğrudur. Anadolu- Bun hemen bir çok yerleri, kuca- ğında bu cennet nümunelerini sak- lar. Fakat şimdiye kadar İstanbu- hun Boğazından ötesini görmiyen saltanat adamları, kendi memleke- güzel köşelerde acıklı bir ihmale uğramıştı. Şimdi bu gizli hazinele- | rimizden azami istifade için çalı- şiyoruz. Yalnız önüne ( geçilmesi herhalde lâzım olan bir afet var- dır ki, odaorman yangınlarıdır. Anadoluda oturanlar, memleketi- mizin güzelliğini tehdit eden bu felâketin — bilhassa yaz aylarında her gün şahidi olmaktadırlar. Bu Yangınların çok defa kaza netice- sinde çıktığını da söylemek lâzım- dır. Fakat günlerce, haftalarca ya- Nan kül olan ormanlara, ez lik içinde elimiz böğrümüzde, bak maktan başka bir şey yüpalmye- ruz ki, bu çok yazıktır. Milâs civa- rında, içinde buz gibi pınarlar kay- mıyan, saatlerce devam eden »sık Ve gür çam ormanları vardır. » Buraları hava itibarile, manzara itibarile çok güzeldir. Bu cennet farlerin çok defa günlerce, hafta- larca ateşler içinde kaldığmı gör” dük. Bugün o yanan yerler, o ye- $il ormanların böğründe açılmış ii yara gibi kanamaktadır. Şim- di Anadolunun bir çok yerlerinde gördüğümüz yalçın, çıplak dalga- lar hep bu musibetin hain pençe- sinden bu hale gelmiştir. Müsebbip lerin ehemmiyetle taharrisi ve şid- detle tecziyesi, söndürülmesinde a- lâkadar olmıyan memurlarm taki- bi zannederim bu felâketin epey ö- müne set çekebilir. Söndürme vesa- itini tedarik etmek ve artırmak bit- tabi işten anlıyanların bileceği $eYy- dir. Halkevlerinin, köyleri dolaş- ması İâzımgelen irşat heyetlerinin bu mevzulara ehemmiyetle temas etmesi temin olunmalıdır. tayın edilmişlerdir. Berk sd Pola Negri bir milyar- derle evleniyor Pola Negri yeniden evleniyor. Bu defaki Harold Mac Cormick isminde birisidir. Fakat Pola ortada dönen bu şayi- aları ne tekzip, ne de teyit etmekte- dir. Mac Cormick meşhur Amerikan milyarderlerindendir. Pola Negriyi uzun müddettenberi tanımakta ve sevmektedir. Evvelce zere yakın arkadaşla” rtistin k bu kaidenin doğruluğu- mu bir kere daha isbat etmiş olacak. Güzellik saatleri Amerikalı bir güzellik mütehassrsr sinema yıldızlarının, günün hangi sa- atinde en güzel oldukarmı tayin et- miştir. Bu adama göre güzeller iki kısma ayrılmalıdır: Bir kısmı gündüz güzel rünenler, digeri gece daha güzel o- lanlar. Bu taksime göre: Norma Shearer, May Brian, France Dee, Carole Lom- bari. Joan Craford, Greta Garbe gündüz güzel Buna mükabil sarışın Marion Da- vies, Marlâne Dietrich, o Mae West, Miriam Hopkins, — Claudette Colbert gece güzelidirler. Şarlo ve yeni karısı Panlette Goddard MEMLEKET “5 HABERLERİ Bandırma deniz banyoları BANDIRMA, (Milliyet) — Bu sene deniz hamamlarına rağbet | çok fazladır. Balikesir, M.Kemal: paşa Karacabey, Gönenden bir çok aileler deniz banyolarından ve tep- dilihavadan istifade (etmek için Bandırmaya gelmişlerdir. —— Bafra köylerinde bayrak merasimi SAMSUN, (Milliyet) — Çok ça- lışkan olan Bafra Halkevi köy iş- leri ile çok yakından alâkadar ol- maktadır. Bu faaliyetlerden biri de köyler- de muntazaman bayrak merasimi köyler dolaşılmakta ve tetkikat ya- pılmaktadır. Bu tetkikat muntazam bir program tahtındadır. Milli ik- tsat, köy iktisatçılığını teşkilândır- mak, köyün imarı, köy yolları, köyde sıhhi (o şartları Odüzelt mek, köylünün okuma imkânlarını arttırmak, esasen çok serbest olan köylü kadın hayatını daha ziyade tanzim etmek, köyün tarihi, ihsai vesair hususlardaki varlık ve ma- lümatını tesbit etmek yolları üze- rinde temiz ve özlü çalışmalar ile yürünmektedir. mL Aydında bayrama hazırlık AYDIN, (Milliyet) — Valimiz Beyfendinin reisliği altında topla- nan Cümhuriyet bayramı yıldönü- münü kutlulama vilâyet komitesi Gazipaşa (Mektebi karşısındaki meydanlığı .Cümhuriyet meydanı yapmağı tasarlıyarak mütehassıs- lardan bir komisyon teşkil edilmiş ve tetkikat yapılması kararlaştırıl. mıştır. Yardımcı komisyon hemen faaliyete başlamıştır. * Eskinazi hastanesi baş hekimliği BANDIRMA, (Milliyet) — Ban dırma Pertevniyal i ser- tabibi operatör Necdet Bey, Mani- sada Muiz Eskinazi hastanesi, Ser tabipliğine, Belediye Doktoru Ha- lim bey de Sivas hastanesi emrazi nisaiye mutahassıslığına terfian w 3 Mz (Kathleen Burke) Amerikanın ÇÂfet — Vampe) kadınlarındandır. (Dohtor Moro'nun adası) ismindeki filminde (Panter kadın) rolünde şöh- | ret almıştır. Endamına bakınız! Telesinema Amerikadan gelen haberler, Avru pa matbuatımda intişar eden havadis- İerden anlaşılmaktadır ki pek © uzak olmıyan bir zamanda telesinema yani radyo vasıtasile sinema almak işi tat- bikat sahasma geçecektir. Amerika, İngiltere ve Almanyada bu yolda çok müspet ve kat'i neticeler elde edilmiş- | tir. Bu icat ticaret sahasma intikal ©- der de herkesin bir radyosu olduğu gibi bir de sinema makinesi © olursa sanırım sinema salonlarını kapamak tehlikesi başgösterir. Sesli sinemayı icat ederek sessiz ve binaenaleyh beynelmilel sinemayı öl- dürmüş olan Amerikalılar acaba te- İesinema ile de sinema (salonlarının kapanmasına sebep & olacaklar mı?.. Bunu bize zaman gösterecektir. > ! Bayramiç gittikçe Güzelleşiyor Şehre güzel su getirildi, mezbaha yapıldı BAYRAMIÇ, (Milliyet) — Bay- ramıç kasabası bu sene bir kat da» ha güzelleşmiştir. Bir sene zarfın. da yeniden muhtelif evler ve dük- kânlar yapılmış ve caddeler ıslah edilmiştir. Bir ay sonra Ezine - Bayramıç şosesi kâmilen bitirilmiş olacaktır. Kasabanın en havadar ve göze görünen mahallinde metrük kırk dönüm kadir mezarlık yerinde bu- barla müteharrik bir de fabrika in- şası mutasavverdir. Neft, katran gi- bi mamulâttan mada, hububat tan- hiyesi için makine aksamına ilâve- ler yapılacak ve bu makine vasıta- sile Bayramıcın elektrik *tenviratı da aradan kolayca çıkmış olacak- tar. Bura belediyesi yokluk içinde varlık göstermektedir. On bin lira. | dan fazla bir para sarfile kasabaya 9 kilometre mesafeden güzel bir su Menderes kenarına mezbaha yap- tırmıştır. Çoktanberi tamir görmi- konağının Kasaba kenarında çamlık mev- ve yapılmakta olan hastahane ikmal edilmiştir. İç ve dış boyası da bitmek üzeredir. Çok güzel ve muntazam olan bu hastahane ade- tabir sanatoryomu andırmakta- Hastahanenin çicekler dikilmiş ve bir de bahçe- nin ortasına beton ile Marmara de- nizi ve Boğazların küçük bir şekli Yele ve içine su doldurulmuş- yy gayet güzel olan Bayra- mıçta. hastalık olmaz. Eczahanesi vardır yeni bir otel yapılmıştır. > rada Himayeietfalin bir yardır. Geceleri istifade me tadır. “rep Bandırma bükümet konağı bahçesi getirilmiş ve 1200 lira sarfilede | BANDIRMA, (Milliyet) — İki zam bir bale konacaktır. Lilian Harvey, Villy Fritseh'i seviyor Hollyvood'a giden artistler ara- sında Lilian Harvey kadar büyük kabul göreni olmadı. Kızcağız da- ha istasyondan inince etrafını “nema âleminin en tanınmış ve be silmiş jenpromiyeleri çevirdi. Bunlar ara- sında Gary Cooper ve Maurice Che- valier bilhassa çok girgin görünüyor. lardı, Tabii dedikodu da almış, yü- rümüşlü, Lilian bu kadar jon pro- 'miyeden hangisini (o beğeniyor? meseleyi genç Alman arti ydımlatıyordu. Gazetecilere beyanatda eski eşi Willy Fritach. den başka kimseyi sevmediğini, hı tâ yakında evleneceklerini söyl Bir Alman firması ile olan muka si bitince Willy sonbaharda gidecektir. O da nihayet İki dar bir çocuk babası olmak İstediğini söylemiştir. Eğer çocuk er- kek doğarsa adı Wilhelm, kız doğar- sa Wilhelmina olacakmış. Bir anket Münili'te 3000 seyircinin iştirak et- tiği bir ankette muhtelif film çeşitleri haklanda alisan söylürin mizpeli Şar arı Operet filmleri 420 ve komik filmler 2,17 filmler 016 İçtimai meseleler 2413 Dramlar zız Lilian Harvey ve Garry Cooper Amerikada EREL YAA Az MM ME Hep zorluk Tarafına gidiyoruz Liman nizamnamesinin tatbikında ihtilâf var ge Istanbul Limanı in maddelerine müsteniden Gümrük Birleşimi mihtumlarda yele karşılanmasını Kore imendiğie yazmıştık. Alikdar merciler arasında, bu hususta noktai na- zar ihtilâfı çıkmıştır. Iktisat Vekâletine mensup nizamnamenin güm- rük idaresinin tatbik etmek istediği mar vi olmadığını kayı diyorlar «— Bu nizamname, İstanbul liman i ik lerini kolaylaştırmak ve vapurlara ve mana girip çıkacak yolculara kolaylık temin etmek gayesile yapılmıştır. Şim- diye kadar transit vapurların bariçle aslâ ibtilâtina müsaade edilmezdi. Bu yüz- den transit vapurlar, ihtiyaçları olan le- vazımı başka yerlerden alıyorlardı. Ni- zamname, transit vapurların gümrük ve polis nezaretinin baricen yapılmasını ve bunların kaptanlarının dışarıya çık” ması ve acentelerinin içeri girmesi gibi hallerin gemilerin transitliğini ihlâl et miyeceğini âmirdir. Karadeniz'den ve Çanakkale'den ve ge len ve yolcu taşıyan vapurları, gümrük ve polis kontrolu da, Çanakkale ve Kar radeniz Boğazlarında alacakları memur- lar Kiş tel gemi İstanbul limanma gelinciye kadar yolda yapılıp bitirilecek tir. Binaenaleyh, rıhtımlarda yolcu uğur. lamak ve karşılamak hususunda yeni ni- zamname memnuiyet vazetmiş değildir.» Bu bususta kendisile görüştüğümüz Deniz Ticaret müdürü Müfit Necdet B. de nizamnamenin kolaylık temini gaye. sile yapıldığını teyit etmiştir. Gümrük Başmüdürü ne diyor? ypayenesi vapurda başlanabilir m nizamnemede, bu muamele bitme ağın karşılayıcı ve. selâmetle. ye birleştirilmiyeceğini | âmirdir. tatbikini gümrüklere tebliğ vasi üzereyim.» sene evvel'çok şık ve muntazam bir tarzda inşa olunan o Hükümet dairesi, etrafındaki bahçe kısmının mezbelelik bir halde bulunmasın dan çirkin bir manzara arz etmek- te idi, Bu defa Vilâyetin gönderdiği 4,000'lira tahsisatın bir kısmı bu mezbeleliğin tesviyesile Hükümet bahçesine sarf olunacaktır. Yakminde bulunan, Halk fırka- sı, Belediye, İnhisarlar idaresi bah çeleri gibi burasının — da, munta- | Sinema haberleri * Meksikada, getirilen (filmlerde Meksikahları sivri şapka ve eli taban- calı olarak gösterilenleri gümrükten bırakılmıyacaktır. et Nezaretinin neşrettiği bir öre Lehistanda, 258,000 k 759 sinema salonu var- vardır. * Kazan'da senede 150 milyon met- re film yapacak bir fabrika inşa edil. miştir. * “Elveda, güzel günler, filminde angajmanı biten Jean Gabin Münihe gitmiştir. Orada “Hünel,, filminin fransızca versiyonunda başrolü alacaktır. * Şikago sergisinde “Hollywood, isminde geniş bir paviyon (vardır. Burası sesli film imal edebilecek haki- ki bir stüdyodan farksızdır. Bu sebep- ten bir çok ziyaretçilerin huzurunda belli başlı artistlerle beraber kısa film ler de çevrilmektedir. Maksat baştan nihayete kadar bir filmin nasıl çevril diğini halka göstermektir. Tabii hal- ka filmlerin hileli tarafları gösteril- memektedir. Bir sahneyi çevirmeden evvel halka evvelâ senaryo izah edil. mekte, sonra film çevrilirken halkın anlıyamadığı taraflar anlatılmaktadır. Her sahneden sonra halk şöyle söyle- “Eşek bile bu kadar çalış- niyormu mazi, * “Dünyan öbür © ucuna kadar, filmi için şu artistler angaje edilmiş. tir: Kate de Nagy, Pierre Blanchard, Charles Vanel, Pierade, Aismos, La- Tdidösin versiyonu o Henri Cho- mette'e verilmiştir. * Clark Gable dinlenmek üzere A- laskada ayı avlamıya gitmiştir. * Komedi Fransezden Löon Bernard ın başrolü aldığı (Mösyö Poirier'nin damadı) filmi çevrilmiye başlamıştır. * Jacgues Feyder (Büyük oyun) İ- simli senaryosunu bitirmek üzeredir. * Hollywood'da (Yirminci asır fi İlm şirketi) ismile yeni bir film şirketi teessüs etmiştir. *John Barrymore © (Gece uçuşu) filmini bitirmiş ve tatil yapmıya baş- lamıtşır. gel Küçük Douglas zatürreeden yeni kalkmıştır. * Greta Garbo (Kralıça Kristin) fil- mini çevirmektedir. * Bebe Daniels ettiğin şarkı, ismi İngilterede göste: M. Herriot geldi (Bati “1 inci sahifede) rinin misafirperverliklerini ve yük sek askerlik kabiliyetlerini takdir etmemek kabil değildir.” 'M. Herriot ile beraber gelenler M. Herriot ile birlikte Bulgaris tana gitmiş olan Ayan azasmdan M. Serlin, mebusandan M. Jules Julien ve M. Ray de şehrimize dönmüşlerdir. Dün Perapalas ote- linde M. Jules Julien ile görüştük. M. Julien Bulgaristanda gördükle M. Herriot bir polisimizin elini sıkıyor ri husnü kabulden şükran ile balı- setmektedir. M. Herriot'nun de- mokratlığı ve sadeliği Bulgarların sempatisini celbetmiş ve Bulgaris tan dahilinde yaptıkları seyahat- ta binlerce halk kendisini istasyon larda alkışlamışlardır. - M. Herriot Sofya'da hasilâti fa- kir çocuklar menfaatına olmak üzere Bethoven hakında bir kon- ferans vermiştir. Bu konferansta 20,000 leva kadar hasilât temin e- dilmiştir. Bilindiği o veçhile M. Herriot Bethoven hakkında uzun tetkikatta bulunmuş ve sanatkârın hayatı ve eserleri hakkında kıy- metli bir eser yazmıştır. M. Herriot, Bulgariştan'da halk ile temas etmiş ve bir köyde yap- tığı gezinti esnasında bir kir kah- vesinde olurmuştur. Bu sırada halk kendisini tanımış ve etrafı ihata ederek karpuz ve şarap ik: | * Maurice Chevalier (Aşk yolu) fil mini çeviriyor. * Ramon Novaro Hollywood'a dön Haide Mazlüm. Erkeklerden: Sallum. * Maurice Chevalier Hollywood'a avdet etmiştir. * Viktor Hugo'nun (93) İsimli ese- ri çevrilmiye başlamıştır. * Pierre Wolff (Gece güzel)ismin- deki romanı filme çekilmektedir. * Henry Garat (Direksiyonda bir kadn) ismindeki filmi çeviriyor. * Boürdet'nin (Cinsilâtif) isminde ki eseri Victor Boucher, Margueritte artistler (o tarafından * Avusturyada ber sinema pro- gramlarında hiç olmazsa 250 metre- İlik yerli Elm göstermeğe de mecbur tniieeşiardr. > * Bağdattaki sinemalar geçen haf- ta seyircilerin büyük rağbetini gör- müşlerdir. Çünkü her siz lik Faysalın Londradı mini gösteriyorlardı. * Frederic March ile Mirian Hop- içine badema beraber oyasyacaklar. ler, * Sessiz filmler zamanmda sevi- len artistlerden bir Reginald Denny vardı. O da sinemaya avdet ediyor. Çevireceği filmin ismi * Helliyvood'daki stler,, şirketi Wazner'in © meşhur “Parsifal,, lini filme almak niyetin. dedir. Maamafih bu film için şim- diye kadar hiç bir artist intihap e- dilmiş değildir. * “Üniformalı kızlar,, filmindeki Dorotehea Wieck “Ninni,, isminde ye- ni bir filmin rolünü alacakt * Lily Damita yaz tatil terede geçiriyor. * “Dağ mahpusları,, ayarında bir gok spor filmlerini meydana | getir- miş olan doktor Arnold Franck “E- bedi altın,, isminde yeni bir film ba- zarlıyor. Bu filmde baş rolü meşhur siki sampiyonu Sepp Rist alacaktır. * Ricardo Cortez şimdi firmala- ren en çok aradığı artistlerden biri- dir. Kendisi bilmukavele bir firma ya bağlı olduğu halde, muhtelif film- İer için diğer üç firmadan teklif al. maştır, İngil- Sporcularımız Yarın geliyor (Başı 1 inci sahifede) silleri tarafından karşılanmıştır. Türk heyetine Ukranyanın en iyi spor cularından bir grup refakat etmektedir. y .. Istanbul Halkevi, Reisliğinden: Cev- det Kerim Bey reisliği altında Halkevle- leri Gi ve ri be vaffakiyetli bir bir per 8,30 da Gala rıhtımına b a saat ta gelmiş ola, caklardır. Kendilerini karşılamak üzere evimiz" ve klüplerimize mensup bulunan arka lunmaları ve İstanbul mmtakasından klüplere ya- pılan tamim vechile denizci klüplerin de futaları ile Seyrisefain önünde vapura karşılamaları rica olunur. ———---- ram etmişlerdir. M. Herriot Kral Boris Hz." na- muna kardeşinin daveti üzerine bir gün Varna'da kalmıştır. Bulgarların bu tezahuratından tamamen sulhperver bir millet ol- i dukları anlaşılıyor. Zafer torpidosu Varna'da Zafer torpidosunun Varna li- manmı ziyareti o Türk- Bulgar dostluğunun yeniden tezahürüne bir vesile olmuştur. Zafer torpidosu top atmak su. bir m Ailene gezmek is- temişlerdir, Kumandan bu arzuyu kabül etmiş ve bir çok. kimseler, gemiyi gezmişlerdir. j Mi. Herriot Eti harabelerini güzecek ANKARA, 17. (Telefonla) — M. Herriot Ankarada bulunduğu ye Boğazköydeki Eti küre: belerini de gezecektir. Bulgaristanda iken SOFYA, 17. A.A. — M. Her. iot, M. SE z - şehirlerini lerdir. M. Herriot, b şehirde La- martine'nin şark seyahatinde otur-