9 Ekim 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

9 Ekim 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

FİATI 5 KURUŞTUR Tütün siyasetimiz Sürt Mebusu: MAHMUT Tütün geliri, varidat bütçemizin en mühim faslmı teşkil ediyor. A- caba bu milli gelirin âzami randı. manını alıyor muyuz? Emin olma- dığımız cihet budur. Son zamanlar- da, hükümetin tütün işine, tütün mahsulünden âzami randımanı al- mak hususuna itina ettiğini mem- muniyetle görüyoruz: o Hükümet, bu iş için Amerikalı bir mütehas- 815 getirtti, bu zata tetkikat yaptır. dı, raporlarını aldı ve bu raporda icrası kabil olan ıslahatın tatbika- tına nezaret etmeyi bu mütehassı- sa bıraktı. Tütün © meselesine bir mütehassıs gözile ve elile temas et- memek ehemmiyet ve isabeti üze- rinde durmak lüzumsuzdur. Bütün bu tedbirlere rağmen, Tü- tün İnhisarı varidatının geçen se- nelere nazaran düştüğünü görüyo- ruz. Bu netice, mutlaka © tutulan usulün yanlış olduğuna delâlet et- mez. Sukutun başka sebepleri var. dır: Bir defa memleketimizde tü- tün ve sigara istihlâki miktar itiba rile geçen senelere - nisbetle azal mış değil, belki çoğalmıştır, Vari- datın azalmasında; yüksek nevi ve pahalı tütünlerin satışı azalma- sına mukabil, ucuz ve cinsi çok iyi olmıyan tütün ve sigara satışları» nın çoğalması da bir âmil olmuş- tur. Bundan başka, halkım iştira kudretini ve kaçak tütün tedariki egemen 2 hüküme- in köylüler için ucuz £ sigarada Sıkarması, bu köylü siyaralarının Yalnız köylerde kalmayıp şehirlere de da varidatın tenezzülün- de mühim bir sebep olduğunu da u- mutmamak lâzımdır. Herhalde ucuz mala olan tabii rağbet bu derece- ye vardıktan sonra, dahili istihlâ- küt çoğaltmak suretile * varidatı da istediğimiz derecede çoğaltmak yolu esaslı bir tedbir olmaki kıyor. Nihayet dahilde tütün Yâkinin de hududu muayyen Çıkar yol; tütün ihracatını arttır. mak, tütünlerimize hariçte yeni iler bulmak, — bilhassa Yı müşterilerimizi kaçırmamaktır. Hemen ifade edelim ki, inhisar idaresi bu mevzu üzerinde çok ça- İışmış, prensiplerini tespit etmiş, İhracat plânlarını hazırlamış bulu esİinuyor. Tatbikata geçmesi için Mil- ilsğlet Meclisinden © çıkacak kanunu ne | bekliyor. Şimdiden tahakkuk eden vazi- şudur: Bu sene tütün mahsu- MÜZ, geçen seneye nispetle da- N , daha feyizlidir. Öteden- ri Türkiyede Tütün mahsulü se- e vasati olarak 40 - 50 milyon ni eni tedbirler ve âzami dikkatle eldeki” wekteplere yapılan talebe hücumuna karşı yeni tedbirler alınıyor, İlk mektepler açmak için yeni binalar bulunacak. 8 inci sene No. 2753 kralları toplanıyorlar Üç kralın görüşmeleri ne zaman? M. Titulescu'nun Ankara ve Sofya ziyaretlerinden sonra bu toplanmanın yapılacağı bildiriliyor Atina ajansının mühim bir tebliği Şhrimiz Yugoslav ya mahafiline ge - len malümata göre Yugoslavya . Kralı Hz. ile Bulgar Kra- hı Boris Hz. yakın- da Bolgratta bulur şacaklardır Balkan meseleleri etrafın- da mühim müzake- reler cereyan ede- cek olan bu içtima- da Romanya Kralı Karol Hz. nin de ha zır bulunacağı kuv vetle söylenmekte « dir. Üç Kralın mü. lâkatı Romu... «Ha riciye nazırı M. Ti- tulescu'nun Sofya ve Ankarayı ziyare tinden sonra vuku bulacağı anlaşıl « mıştır. ATINA,S A.A. — Nazırlar meclisi reisi vekili M. Kon- dilis ile Hariciye nazırı M. Maximos dün sabah saat 8, il ii 20 de Dubhrovni kruvazörüne ene Kral ve Kraliçe Hazretleri nin İstan- ler, Yugoslav Kral bulda alınan resimlerinden ye Kraliçesini selâmlamışlardır. M. | tıldıkları yere gelince, Korfa metrepo- Maximos Kral ile yarım saat konuş - | lidi Hr dua okumuştur. Ondan sonra muştur. Dubrovnik kruvazörü saat Sa | ayni yere ve civarına çiçek demetleri doğru hareekt etmiştir. Kruva: atılmıştır. Bu merasim bitince Dubrov- yük harpte salgın hastalıklar yüzün » | nik 18.000 harp askerinin gömülü bu- den ölen harp askerlerinin denize (Devamı 6 ıncı sahifede) Vapurcular şirketi teşek- kül etti... denebilir mi? Dünkü vaziyette şirket resmen teşek- kül etti ve intihap yapıldı. Fr mahsullerimizi satmaktaki müş- rülât artmıştır. Eskiden, müşteriler ayağımıza , gelir, tüğünlerimizi arardı. ayni müşteriler başkalarile Börüşüp lar. Bu vaziyet karşısında ellerimizi bağlıyarak, vekkül ve intizar halinde kala, nayız. Şimdi or. Bugünün lam ve propaganda dünyaşı'ol, “© İkur. Şu da var ki, tütün varise İlehimize çevirmekte fazla zorluk tur. Esasen her o memlekette" 'ürk tütününe kıymet veriyorlar, ini Türk tütünü diye ileri sürü- orlar. Avrupanın her tarafında ürülen ve içilen sigara paketleri- n üstünde Türk tütünü yazılı ol- duğu halde, içindeki tütün bizim değildir. Mısırda bile ayni hal va- ir, im için ehemmiyetli bir « Mısırın tütün istih- meşgul Piduğunu, orada bir sigara fabri- di sının kurulması mevzuubahis ol- Oğunu işitiyoruz. Bu karar pek (Devamı 6 mer sahifede) erimizin çoğu kendi mahsul-| * Bulgar, Yugoslav, Romen! Şirketten hariç kalan firmalar mahkemeden bu vaziyeti değiştirecek bir karar âlacaklarını söylüyorlar Vapurculardan bir kısmının ikinci tcaret mahkemesine müracaat ede - rek yeniden takdiri kıymet istemesi ü içtimam tehiri için talebinde bulunmaları dün garip safhalar arzetmiştir. İkin- ci ticaret mahkemesi dün her iki ta - lep üzerinde de tetkik ve müzakere- de bulunmuş ve içtimam tehiri etmiştir. Ancak karar edilmek üzere hazırlanırken muntazır iken saat tam 12 de istida sahipleri gelmişler ve bu taleplerin - den feragat ederek istidalarını geri al dıklarmı bildirmişlerdir. Vapurlara kıymet takdiri için yapılan müracaat istidalarını ise geri almamışlardır. Bu (Devamı 6 ner sahifede) Dünkü içtimada Iktısat Vekâleti na « mına komiser srfatile bulunan Ticaret müdürü Muhsin B. “D” grapu ilk sergisini dün açtı, resm imiz grupu teşkil eden sanatkörlarla dün sergiyi ziyarete gelenlerde n bağı davetlileri gösteriyor. (Yazısı 3 ncü sahifede) Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT PAZARTESİ © 9 TEŞRİNİEVVEL 1933 A Gazi Hz. ANKARA, 8 (Telefonla) — Gazi Hazretleri bu hafta sonunda | Ankarayi teşrif buyuracaklardır. | Macar Başvekili Viyana'da M. Gömböş Viyanaya hareket etti Macar misafirler Viyanada üç gün kalacaklar P) 8 (Milliyet) — Avusturya Başvekil Dolfus'un daveti üzerine :ar Başvekili M. Gömböş refakatle * ride Dahiliye nazı- rı M. Fişer, Ziraat nazırı M, Dr. Kalay olduğu. halde bu * gün Viyanayâ hare ket edecektir. Viya yana civarında $6- teflerine bir av eğ- lencesi tertip edil - miştir. Viyana'da Macar misafirleri 3 gün kalacaklardır. Bir hafta sonra ya- ni 17 ilkinci teşrin- de Macar Başvekili M. Gömböş refakaz.. - M. Gömböşün son *-bir resmi murlar bulanduğu"helde Ankaraya ha reket edecektir. Avdetlerinde, M. Gömböş, Macar ihtilâleilerinden Ra - kotsi'nin Tekirdağında -tamir edilen evinin resmi küşadı merasiminde ha- zır bulunmak için oraya, oradan da Rodosa hareket edeceklerdir. Başve- kil Hazretleri gene Rodostan İstanbul tarikile hareket ederek ikinci teşrinin 26 snda Sofyada bulunacaklardır. Sofyadan 28 Teşrinisanide Peşteye barel“ Hüeceklerdir. Sırrı Bey —— Düyunu umumiye komiserli- Zi başkâtibi oldu. ANKARA, 8 (Telefonla) — Ma we liye Vökâleti Na- kit işleri müdürü Sırı Beyin yunu umumiye komiserliği baş - kâtipliğine tayi - ni Vekiller Heye- tine arzedilmiş - Nakit işleri yin henüz dir. Memurlar ve Onuncu yıl belli değil Sırı Bey Kazanç vergisi kesilmi- yeceği haberi doğru değil ANKARA, 8 ( Telefonla ) — Büyük bayram münasebetile me- murin maaşlarından kazanç ver - gisi kesilmemesi hakkındaki şayi- alar üzerine alâkadarlardan yap - tığım tahkikat “neticesinde böyle bir şeyin varit olmadığı, yalnız kanun mucibince maaş ve ücretle- rin bu ayın 28 inde tediye edilmiş bulunacağını öğrendim. Diğer taraftan Cümhuriyetin onun- Vi; nince aynen kabul edilmiştir, Perşem- be günü heyeti umumiyede müzake- re edilecekt'r. gm Celâl Bey avdet etti ANKARA, 8 (Telefonla) — Tokat ve Turhala gitmiş olan İktisat vekili Mahmut Celâl Bey ve refakatindeki zevat bu akşam Ankaraya avdet et- mişlerdir. © İM. Dollfuss'e suikast yapan adamın ana ve babası VİYANA, 6 (A.A.) — Başvekil M. Dollfuss'e suikast yapan Dertil'in ana ve babası olup dün Viyanaya gelmiş 0- lan Guenther ve karısı sorguya çekildik ten sonra bir ihtiyat tedbiri olmak üze- ro tevkif edilmişlerdir. Fransız Başvekili, beynel- milel bir anlaşma olmazsa silâhlarımızı azaltmayı kabul edemeyiz diyor: Tel: (Her eş se Köylü Buğdaylarını kolaylıkla satabilecek İktisat vekili son seyahatinde köy- lülerimizin dertlerini dinledi Tokatta ucuzluk, Turhalda sevinç *“Iktısat Vekili Mahmut Celâl Be- yin refakatinde To- kat ve Turhala git- miş olan arkadaşı- mız seyahat intiba» larının bir hülâsası nı Ankaradan tele fonla bildirmiştir. Arkadaşımızın mü- şahedelere müste - nit diğer yazılarını müteakıp günlerde neşredeceğiz.” ANKARA 8 (Te- Jktsat Vekilinin son seyahatind € uğradığı To- Jefonla) — Toka * kat şehrinden bir manzara da ka kısa bir seyahat memleke | reffü oldu diye muhitte memnuni - tin feyizli bir mıntakasını görmeme | yet hissedilmektedir. fırsat teşkii etti. Münbit toprakları Stok mal kalmadı emsa'siz mahsullerile mütemayiz Tokatlılar son buhran seneleri- Tokatta bu sene mahsul her sene - | ne ve bu senelerin tesirlerine göğüs kine nisbetle çok daha iyidir. Bura- | germeği bilmişler ve az zararla bu da her bir tanesi iri ceviz bü; badireden kurtulmağa çalışmışlar» ünde güzel üzüm ve ayva dır. Bazı ihracat maddelerimizin lüğünde şeftali yedik. ve stok mallarımızın takasa tâbi Ucuzluk tutulmuş olmasından bu muhit te Hayat çok ucuzlamıştır. 120 ta- ifade etmiş ve bu havalide stok ne salatalık 5 kuruşa, üzümün ve | mal kalmamıştır. Bu vaziyetin To- şeftalinin batmanı 40 - 50 kuruşa tahsilât işlerindede tesiri satılmaktadır. Yumurtanın tanesi | gö: üş, tahsilât normal haddini bir kuruştur. Ve son günlerde yu- | bulmuştur. Tokatlılar son seneler. mürta fiyatında iki üç paralık te - Devamı altıncı sayfada Lehistanda Türkiye lehine tezahürat yapıldı “Tarih, Türk askerleri kadar cesur insanlar asla tanımamıştır,, Mareşal Pilsudski'nin ziyafetinde Leh ceneralinin mühim bir nutku.. VARŞOVA, 8, (A.A.) — Lehistan Ajansı bildiriyor: Cuma günü Trekovi de Kı Söbieski'nin hatırasını taziz için yapılan büyük askeri merasim Türk - Lehistan dostluğunun tezahü « rüne vesile olmuştur. Türkiye masla- hatgüzarı ve ataşemiliteri, Mareşal Pilsudaki tarafından kendi çadırında verilen öğle ziyafetine davet edilmiş- lerdir. Ziyafet esnasında Jeneral Vie- mieva Blugof Zavski, Mareşal'den söz alarak Türkiyeni ü illerine” ürk milletinin ve ordusu mü- messillerinin bizde uyandırdıkları his leri ifade için müsaadenizi rica ede- rim: Lehistan ve Türkiye (uzun asırlar biribirlerine karşı harp etmişlerdir. (Devamı 2 inci sahifede) ün futboledliğümlzün yözünü ağar tan bir muvaflakıyet kazanan Fener Dim “Beşiktaş mahtelitinisi ma çından bir iki Mib Macar takımını yendik! ener - Beşiktaş muhteliti 2 ye karşı 3 sayı yaptılar Macar yonel muhteliti ile i - | mühim bir kalabalık toplamıştı. Saat kinci an Taksim stadyomunda | 16 da evvelâ Macarlar arkadan kır » Fenerbahçe - Beşiktaş o muhteliti ile | mızı - beyaz forma giymiş bizim ta - yapıldı ve Macar takımı üçe karşı iki | kım göründüler. Hakem Ateş - Güneş #ayı ile yenildi. Fenerbahçenin cuma | kulübünden Adil Giray Beydi. Takı - günü çok güzel oyunu neticede 3 - O | Mmimiz şu suretle teşekkül etmişti: mağlübiyeti asiri" Dünkü Sadri nda talkmımz. kak su - Hüsnü Yaşar rette galip geliceğini iddia edecek bir Feyzi Fikret | Esat kimse de olamazdı. Çünkü karşımız < | Eşref Muzaffer Zeki Hakkı Niyazi dı kım cidden çok kuvvetli bir İk hücumu biz yaptık. Onların müdafaası iade etti. Onların mukabil (Devamı 6 ınct sahifede)