9 Ekim 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

9 Ekim 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

| Roma mektubu | MİLLİYET PAZARTESİ 9 TESRİNİEVVEL 1933 HARICI HABER! 2000 sene evvelki Roma | Bulgarissanm .. .. yörüyüşünün abidesi Bu merasimde Duçe, Caesar'dan daha fazla alkışlandı Roma diktatörü Caius Julius Cae- sar, (İs. ön. 48) de), Galliya fethin - den dönüşünde, Pompeius'e karşı yü- rürken, Adriyatik yalısında şimdiki Rimini kasabasına varınca, Senatus in bir emrini almıştı. Senatus, ken- disine ileri yürüyüşü yasak ediyordu. Caesar bu emri di işti; Rubico deresini aşarak Roma'ya yürümüş ve Pompeius'ü yenerek Roma diktatörü olmuştu. Romalılar, denizaşırı ve Alpler aşırı birçok fetihler yapmış olan Caesar'ın türlü heykelini yapmışlar - dır; tarih 2000 yıldır Caesar'tan bah- seder, Fakat, bu Roma imperatoru - nun, Rümini'de, onun lejiyonlarıa Ro- ni ver önünde, büyük şenlikler ve büyük nutuklarla açıldı, Bütün İtal- yanlar, o gün, Rimini'de Caesar'ın heykeli önünde söylenen şu sözleri dinlediler: “vw Roma vatanmın büyük saatle- rinin başlangıcında iki büyük inkılâp olmuştur: Biri, Rubico deresini aşa - rak Senatas'ün kötü idaresini yıkmak ve Romanı fetihlerini kurtarmak ü - zere Romaya yürüyen Caesar'ın inkı- lâbı.. Öbürü, Carso zaferini kurtar - mak için Romaya yürüyen Mussolini- nin inkelâbı, e Millet, şu ande, imperatorluğu yaratmakla neticelenen iki bin yıl m &sar'ın adı ile Mussolini'nin adı. tekim , tarihte, Caesar'a Mussolini dar benzeyen adam yoktur...” Bir jeneral şu sözleri söylemiştir: | “..Caesar'ın gözdesi olan X lejiyo nu örnek alacağız. O lejiyonu ki, ta- arruz kabiliyeti, sarsılmaz kuvveti ve kat'i inanı ile ün dü içi cik örnek! altında, eski lejiyoncuları kıskanacak vaziyette değildir. Bizim bereketli o « yalarımızın ve vadiletimizin insanlar, Gı askerleri- Silla'nın, Pompsius' ve dünya fethine saldırdıkları nin yüreğini taşıyor...” Merasimden bahseden ziyar: “Nutuklar bitmişti. Binlerce ses, duçeyi Rimini'de görmek isteriz, diye bağırıyordu... Büyük kalabalık, sanki © da, imparatorluğu kuran gibi, bura» da hazır bulunuyormuş gibi, uzaklar. daki duçeyi çağırmakta devam edi « yor. Muhakkak ki Roma üzerine yü- rüyüş kumandanının mâneviyeti, bü - yük Romalının heykelinin yanıbaşın- da, millete, Caesar'ın imperatorluk yollarını işaret etmek için burada bulunuyor.” Mussolini, bir heykelini yaptırıp Rimini'ye hediye ettiği Caesar'ın bir büstünü de Romada, yeni açtırdığı impero (imperatorluk) avlı caddenin başına diktirmiştir. Hiç şüphe yok, Romalı diktatörün ne Rimini'deki statüsü yalnız Rubico sezonla geti ne de Romadaki büstü yalnız Roma Senatus'ünü yendiği içi dikilmiştir. Bu heykeller, omun fetih” lerinin karşılığıdır. Mussolini bu hey- gazete yas ten örnek vermiş olmak için döktü > rüp diktirmiştir. Rimini'de, 10 eylülde yapılan me- rasimde duçenin adı Caesar'ın adı ile yanyana anılmış ve duçe Caesar'dan fazla alkışlanmıştır. Bu alkışlayanla - rın ne düşündükleri pek bilinmez; fakat duçenin, birgün, Milano'da, Ro- ö olduğuna şüphe yoktur. Büyük olmak isteyenlerin büyük dilekleri, onlara çok görülmemelidir. 5.5. Komşu memleketlerde Bulgarlar Balkan misakını imza etmiyecekler mi? Milli teşekküller bir kongre yaptılar , ve bazı kararlar verdiler Bizdeki: 9 lokomotifi SOFYA, 8 (Milliyet) — Balkan konfetansmın Selânikte toplanmasının Mukarrer olması münasebetile Bulgar üniversite talebeleri, Makedonya, Dob- yuca, Trakyali Bulgar gençleri birlik- İleri, Otets Paisiy, Kubrat, Rodna Zaç tita ve saire gibi Bulgarların 9 lokomotifi SOFYA, 8 (Milliyet) — Utro Bulgaristanda Türk köylüleri SOFYA, 8 (Milliyet) — Bulgar İktisat plânının nasıl tatbik edildiğini tetkik etmek üzere Bulgar Ziraat na- zırı M. Muraviyev bir hayli zaman - denberi Pomakların yaşadığı Rodop ormanları eteklerinde birçok köy ve #ehirleri gezmektedir, Bu seyahat es- masında Kırenliye de uğrayarak bir ? Türk çocuğile iki Pomak (müslüman) i çocuğunun maruf Sadovo Ziraat mek tebinde nezaret me okutulması» pi temin etmiştir. M. raviyev'in bun dan maksadı da Bulgaristan türkleri. iz le alkil Bulgarlara mı vereceğiz? hin çalışkan ve iyi rençber olmaların- dan ileri gelerekstedir. Müslüman olan Pomaklar hususi Türk mekteplerine gitmektedirler, Fakat halen Rodoplar da, Deliorman, Gelva, Tozluk ve saire gibi mıntakalarda bir çok Türk mek « ya oanğmmdan Pomak çocuk- bileli bul edilmektediriz. ei Di Bulgaristandan gelenler 3 FLİBE, 8 (Milliyet) — türkçe Rodop gazetesi, ğa e tanbulda Cümhuriyet bayramı şenlik. abe eri etmek üzere büyük bir tin şerniti ve kayt © e aç Makedonya Bulgarları 100 bin imzalı bir muhtıra verdiler hukukunun tanmaza. sıni ve sonra Yuzaslavya ile itil†edil. mesini istiyorlar. Bombayı kimler attı? Suriye gazetelerinde okunduğuna gö ve Barı m mi tılan bomba hâdisesi etrafında şiddetli takibata geçen zabıta, Ohanes oğulyan ve Serkis Piranyan adlı iki ermeni ko- münisti tevkif etmiştir. Yapılan tahkikat, konsoloshansye ko- baydar öz ba lal " atanın ân ol. dana çıkarmıştır. ” > ötede kendilerini bekliyen otomobile bi- Derek kaçmışlardır. Zabıta bunların arkadaşlarını da a- Komitecilerle bir müsademe ATİNA, 7 — Son günler | zarfında Mali vaziyeti Milletler cemiyetine bir rapor verilecek PARIS, 8 (A.A.) Bulgaristanın mali vaziyeti hakkında Milletler Cemi- yeti mali işler komitesi ile M. Moucha- moft arasmda 4 Eylüldenberi Yapılan konuşmalar dün akşam üzeri bitmiştir. Geçen hafta Maliye nazıri ile Bul- gar Düyunu umumiye müdürü arasın. 'da Cenevreda yapılan fikir teatisinden sonra girişilen mükülemeler Milletler Cemiyeti mali işler komitesi ile onun tavsiye ve yardımlarına baş vurmuş o- Jan merkezi ve şarki Avrupa memleket- lerinden bazısı arasında mevcut müna- De çerçevesi içinde yer bulmakta- ir. Bu komite Bulgaristandaki vaziyet bakkında resmi bir rapor neşri için ara gılık edecektir. Bu rapor gelecek hafta sonunda Milletler Cemiyeti meclisine verilecektir. M. Titulescu'nun Varşova seyahati VARŞOVA, 8 (A.A.) — Romanya Hariciye nazırı M. Titulescu'nun Hari- ciye nezareti yüksek memurlarından iki kişi ile birlikte 9 birinci teşrinde Var- şovaya gelmesi beklenmektedir. M. Titulescu, Lehistanda bulunmca- Fransa ve İtalya İki hükümet arasında anlaşma oldu CENEVRE, 8 (A.A.) Paris ve Ro- ma hükümetleri arasında yapılan nota teatisi (12 eylül tarihli Fransız muhtı- rası ve 30 eylül tarihli İtalyan muhtıra s1) iki hükümet arasında muvaffakiyet li bir anlaşma neticesine ulaşmıştır. Alâkadar devletlerin Cenevredeki mülmessillerine danıştıktan sonra bu iki muhtıra arasında mukayeseli bir tetkik yapmağa M. Paul Boncour tarafından memur edilen Cenevredeki Fransiz mu- rahhası M. Germain Martin, husule ge len bu anlaşmayı M. Paul Boncour'a bil dirmiştir. mer YY Profesör Einstein LONDRA, 8 (A.A. — Profesör Ei- nstein, Southamton'a gitmek üzere Lon dradan ayrılmıştır. Profesör oradan va- Pura binerek Amerikaya gidecektir. emi Akalliyetler için CENEVRE, 8 (A.A) — Tahrir ko- mütesi, Fransız murahhas heyetinin tek Wi ettiği karar suretini ittifalda kabul et Bu karar suretinde bütün memleket lerde ırk, din, ve dil cihetinden akalli- yet teşkil eden hala hürmet ve riayet gösterilmesi halıkımda 1922 yılımda Mül ila tasdik edecaktir. itilâr, yet Rusya ve Romanya İmani. hükümetlerinin ayni zamanda ; ii dıkları ilk siyasi vesikadır. Siyasi mahfiller, Lehistanın Roman- ya ile Sovyetler arasında bir mutavassıt rolü oynamak istediğini ehemmiyetle “Bülereş ile Varşova arasında husule gelen anlaşma, şarki Avrupa sulhü için ehemmiyetli bir teminat mahiyetinde- dir. Bundan dolayı Londra misakınm tasdiki Lehistan için bir muvaffakiyet teşkil eder. Reichstag | yangını Muhakemesi LEYİPZIĞ, 8 (A.A.) — Vol€ A- jansımdan; LEİPZİG, $ (A.A.) — Haviyp- 4 bildiriyor: E Muhakeme celsesinin tekrar sinda Popof ile Tanef, 27 şubat ne suretle geçireceklerine ve v. ni nasıl istimal ettiklerine dair gaycf a- çik tafsilit vermişlerdir. Luhbe'yi 27 Şubat günü Dimitrof ile beraber gördüğünü iddia etmişti. Da- ha sonraları bu şahit ortadan kaybol- muş ve bir daha bulunmasına imkân ha sal olanamıştı, Dimitref, bugünkü muhakemesinde bu cihetin takdirini hülime bıraktığını bir- çok defalar söylemiştir. Hindistanda müfritlerin istedikleri BOMBAY, 8 (A.A.) — Hint gaze- telerinin hepsi Hindistan Kanunu Esa- sisi hakkında M. Churehill'in ileri süre düğü teklifleri şiddetle reddetmektedir. Hint Milliyetçileri fırkasnın ileri ge lenlerinden Tandon, geçenlerde fırka- 2 — Kapitalizmi ortadan kaldırmak. 3 — Yerli prensleri tahtlarından in- dirip uzaklaştırmak. 4 — Gandhi'nin hüküm ve nüfuzun- dan ayrılıp kurtulmak. 5 — Hint hülümeti ile her türlü me- sai iştirakini kesmek, Programın bu mahiyetinden dolayı- İder ki, yerli prensler Gandhi ile elbirliği etmeğe hazır bulunmaktadırlar. m Bulgar çeteleri fazla faaliyet göstermeğe başlamışlardır. Y: çi bir çete Gümüleü: Yunan müfrezeleri tarafından sıkıştır. suştır. Kaçanların, — Sırbıstanda Milofçada tren yoluna bomba koyan ve Sırp meke- ri karşısında Yunan © toprağına kaçan kirseler oldukları söyleniyor. Tutulan komiteci Gevgili havalisinden m Ge pa açma | ünü ri Gozulof allere hiç bir cevap vermemektedir. Bundan başka 14 kişilik bir çete de Yunan toprağına girmiş iskat sonra tek müsademeler olduğu haber veriliyor. Lehine tezahürat (Başı 1 inci sabifede) Fakat bu mücadeleler, daima asalet- le, kahramanca, mertçe cereyan et - miştir, Mücadele ne kadar fazla ol - duysa, Lehlilerin muarızlarına karşı olan muhabbet ve takdirleri de o nis- bette artmıştır. Bu muhabbetin müte- kabil bulunduğuna eminim. Tarih, bu nu isbat etmiştir. Versono meydan swlyrebesinden sonra 1676'da mütareke imza olundu ğu vakit Türk ordusu kendiliğinden Jan Solieski'nin önünde geçit resmi Cheb ijlan | maharabesindan sonra Jan Solieski, zevcesine şöyle yaz muştur; “Zayiatımız çok ağırdır. Kargıları - muzın yarısından fazlası kırılmıştır. Tarih, Türk askerleri kadar cesur in- Jar asla tanımamıştar."” “Tarik 'öki şemsi şövalyeleri era » sında Şark ödetleri veçhile hançerje- rin üzerine su dökmek suretile aktedil miş birçok dostluk müzalleri kaydeder. Muharebeler bitmiş ve dost luk başlamıştır. Mütemadiyen artan bu dostluk Büyük Kuru cu Gazi Mustafa Kemal'in ida resi altında Türkiyenin sarfet- tiği gayretlere karşı duyduğu muz hayranlıkla başbaşa git - mektedir. Bu çifte dostluk ve hayranlık hislerile hareket e - derek asil Türk milletinin ve asil Türk ordusunun ve yük - sek devlet adamı Gazi Musta- fa Kemal'in şerefine bardağı - mı ği Bu esmada orkestra Türk İstiklâl marşını çalnağa başlamıştır. Ziyafet esnasında Mareşal Pilsudski, Türkiye mailahatgüzarı ve ataşamiliteri ile uzun müddet görüşmüştür. «- |Yeni polis mektebi Ankaradaki mektep nasıl olacak, neler okutulacak? Ankarada inşası kararlaştırılan polis Mektep Milk müdafaa Vekâletinin arkamda yapılacaktır. Hazırlanan plânlardan ikinci teşrin sonuna ka - dar hangisi kabul olunursa derhal ine şanta başlanacaktır. Burada mektep açılınca İstanbul polis mektebi bir kurs halinde kalacaktır. Burası yalnız polis mamzetlerile belediye zabıta me murlarma mahsus olacaktır. Ankara- daki mektebe İstanbul kursunu bitiren ler alınacaktır. Ankara polis mekte - binde rütbeli zabıta memurları yani birinci, ikinci, üçüncü komiserlerle merkez memurları için de ayrıca orta ve yüksek kurslar açılacaktır. Zabıta 'memurlarma en son terakkiyata göre bin plânında çok geniş bir konferans salonu vardır. Söylendiğine göre Av- rupada bile emsaline nadir tesadüf e- bir zabıta mektebi açılacaktır. 3 seneden beri Berlinde cinai kısım tahsili yapan polis memurumuz birkaç ay sonra gelecektir. Kendisine Anka- rada açılacak polis mektebinde vazi- | ha edilmesi lâzım gelecek masraflı bir harp levazımı fe verilecektir. LER| Balkan oyunlarında takdl mımız üçüncü geldi | Atletlerimiz çarşamba sabahı geliyor lar. Dün müsabakalar bitti ATİNA, 8 (Atletlerimizle giden muharririmizden) — Dördüncü Balkan oyunlarının son müsabakas 1 bugün yapılmıştır. Dört yüz metr€ de Mehmet Ali dördüncü, Ciritte Karakaş dördüncü, üç adımda Selim dördüncü, Tevfik altıncı, bin beş yüz metrede Besim altıncı gelmişlel dir. Dört kere yüz metre bayrak müsabakasında takımımız ikinci g. Umumi tasnifte Romanya ile bera ber üçüncü geldik. Çarşamba sabahi İstanbuldayız. Demir sanayimizin inkişafı için tetkikat yapılıyor ANKARA, 8 (Telefonla) — Memlekette demir sanayiinin ii şah için mâkşaf demir mezlenlerimizden en elosrişli oldukları şi ye kadar toplanan malümattan anlaşılan Faraş ve Piyrut dağı ma lerinde tetkikat yapmak üzere yarın bir fen heyeti Ankaradan la çıkmaktadır. Maden işleri umum müdürü Bekir Vehbi Beyin riyaset ettiği yette mütehassıs jeoloğ Doktor Volff ve maden mühendisi Ke: Bey vardır. Tetkik seyahati 15 gün devam edecek ve bu arada Söğütözü mür madeninin demir istihsalinde yüksek fırınlar için mahrukat rak kullanıdmağa elverişli olup olmadığı da araştırılacaktır. : 5 Tıp kongresi ve sergi açılıyor ANKARA, 8 (Telefonla) — Bu sene Tıp kongresi ayın birinde açılacaktır. Tıbbiye sergisi de ayni gün açılacak ve her ikisi de üçer gün devam ölecektir. Gerek kongre oe görek sergisinin yerli tayin edilmiş olacak ve serginin hazırlanmasına ayın onundan itil ren başlanacaktır, Kambiyo talimatnamesi hazır ANKARA, 8 (Telefonla) — Maliye Vekâletince hazırlanan biyo talimatnamesi lâyihasi bugünlerde Vekiller heyetine arzedili tir. İktisat vekâleti başmü fettişliği ANKARA, 8 (Telefonla) — İş Bankası Başmüfettişi Sami Bel İktisat Vekâleti Başmüşavir ve mü fettişliğine tayin edilmiştir. Silâhsızlanma konfera bir netice verecek mi? Fransız Başvekili beynelmilel anlaşnt olmazsa silâhlarımızı azaltamayız diyo PARIS, 8 (A.A.) — Havas ajan. M. Daladicr, Vişiye gitmek için sa- Henderson bedbin.. at 3,52 de tayyare m LON! 8 (AA) — MH Air - France kumpanyasma ait bir tay- | son ile M. yareye binerek havalammıştır. M. Dala- | re Londradan ayrılmışlardır. dier, hareketi esnasında M. Cot tara- M. Henderson, > . İM, Daladier, Vi- | gazetecilere yaptığı beyanatta şiye gelerek Radikal sosyalist ransın bir çok karşı sinin toplandığı salona girince coşkun ği yi ği : İkışlarla karşılamıştır. Kongrenin kapanması münasebetile . verilen ziyafette M. Daladior bir nutuk | yapıldı. Fakat bu görüşmelerde iş ve bu nutkun harici siyase- eki bahi kısmında cağı ümidini hâlâ muhafaza ettiğini miyoruz. Londrada ne düşünülüyor? İşte bunun içindir ki, biz silâh kuv- LONDRA, 8 (AA) — Rezmi vetlerinin tedrici bir surette azaltılma- | filler, Alman masiahatçüzarmn sını, devamlı ve otomatik bir tarada | Hariciye nezaretine bildirdiği mü mürakabe sinen temin deck do | alrı kari mahiyet olmaması haricinde silâh kuvvetlerimizi yeni”! a amm lik bir hiyetinde tefsir ediyor gibi görün tedir, ğ İngiliz nazırlar meclisinde LONDRA, 8 (A.A.) — Nazırlar il ini CENEVRE, 8 (A.A.) — Titulescu ile masından pek az bir zaman sonra im- tedarik etmek için neden | tır.