5 Kasım 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

5 Kasım 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

ırpan 6 ok Bayram günü Ankarada Fırka Umumi kâtibi Recep (o Beyefendi ü iyetin onuncu yıldönümü münasebetile yeni neşrettiğim An- siklopedi! kitabın O kabındaki okları işaret etti — Bulduğunuz symbole çok gü- zel. Yalnız, oklar Türk oku değil, men okudur. Hatırınızda olsun. Diye beni ikaz etti ve sonra iza- at verdi: » — Fırka bayrağı için bu oklar üzerinde derin tetkikler yaptım, müzedeki bir çok Türk (okları gözden geçirdim. Nihayet hakiki ürk oklarını buldum. Bunlar uç- rı sivri, kapzesi kalın oklardır. Romen okların uçları balık kılçı- &I gibi terstir. Teşekkür ettim. Ok, Türk silâhlarının emekdarı- dır. Fakat düşman karşısıda kıy- meti kalmıyan bu silâh her zaman için bir ileri remzi olmuştur. Bugün ü sürat ve medeniyet âleminde ok İaima ileriyi ve en yüksek sürati ii fade eder. Daha bir iki | yıl evvel büyük bir hava hatlı şirketi kendisi Be symbole olarak oku intihap €tmiştir. En müthiş sürate malik makineler (Fl&che — ok) işaretini taşıyorlar. Bizim inkılâp bayrağı mıza koyduğumuz altı okun ifade ettiği altı mânâ | (Lâik, devletçi, halkçı, milliyetçi, cümhuriyetçi ve inkılâpçı) vasıfları da bir kül hâ- linde ileriyi, sürati, hareketi göste- rir, Türk Milleti on yıl içinde bu ak İ vasfın mânâsını kavramış ve on- gösterdikleri istikametleri tutmuştur. Bir kaç gün evvel geceli gündüzlü bayramını yaptığımız in- kılâp bu idrâkimizin mahsulüdür. Büyük Şefin büyük nutkunda söy lediği gibi Türk milleti inkılâbı hassalarını bütün kabiliyeti ile varlığına sindirmiştir. Cihan harbinden sonra cemiyet- lerin siyasi bünyeleri çok sarsıldı. En mütekâmil medeniytelerde inhi- lâller görüldü. Biz bu âlem içinde Büyük Mustafa Kemal'in keşfetti. ği en pürüzsüz ve en yaşatıcı yolu tuttuk, Bugün Avrupanın o kemalini bulmuş zannedilen © devletlerinin Siyasi ve içtimai buhranlar içinde İstikrar bulamadan bocaladıklarını görüyoruz. Eski ilmi nazariyelere ve telâkkilere saplanıp kalan Av- rupa kim bilir daha ne kadar za- Man bu karışık vaziyeti muhafaza ktir, Şurası muhakkak ki yeni Tü ye kabul ettiği bu umdelerle inkr. na symbole olarak kabul ettiği bu altı okla cihan harbi sonunda 'ünya üzerinde tekevvün eden yeni delerin en doğrusunu ve en kuv- vetlisini keşfetmiştir. , Yeter ki bu altı okun ifade etti- ği mânaları silinmez, aşınmaz bir şekilde idrâkimize işliyelim! Burhan CAHİT Seyfi Bey mezun Mezuniyet alan İstanbu! gümrük - leri baş müdürü Seyfi Beye Galata it- z alât gümrüğü müdürü Memduh Bey, iihden itibaren vekâlete başlamıştır. BORSA (iş Bankasmdan alman cetveldir) 4 Teşrinisani 1933 Akşam Flatları yayin Tramvay Tünel Rh Anadolu Aa ene “5 ire Hari 1 Rek“ zap 197,115 34,80 azı pe Amatrrda, İm 8051 Solya Yumurta kongresi İhracatın artırılması çare- lerini tesbit edecek Yakında toplanacak yumurta kon- gresine ait hazırlıklar kariben ikmal edilecektir. Kongrenin başlıca tüccarı yumurta ihracatının arttırılması çare- İerini tesbit etmektir . Kongr: murta müstahsilleri, ihracatçılar ve keresteciler mümessilleri iştirak ede - ceklerdir. Esnafın borçları Esnaf cemiyetlerinden geçen sene müşterek bir büro halinde birleşen an beşinin bir sene (o zarfında Oll bin lira borçları ödenmiş ve bankada 10 bin liraları birikmiştir. Dört cemiyet daha, beşinci bir grup halinde müş - terek büroya iltihak etmek üzeredir. ler, Yiyecek fiatları Ticaret odasmın hazırladığı istatiş- tik cetvellerine göre, geçen ay zarfın- da yiyecek fiyatları biraz daha ucuz- lamıştır. Şimdiye kadar eski mikdar - larını az çok muhafaza eden ev kira- larında da son ay zarfında yüzde 10- 20 tenezzül vardır. Ölçü ve ayar miüfettişleri Şehrimizde bulunan muhtelif mm takaların ö ve âyar müfettişleri - nin stajları bitmiştir. Bugünlerde hep si mıntakalarına hareket etmek üzere- dirler, Getirilen normal ölçülere gö canafın Belediyeler Kongresi Oktruvâ vaziyeti de mü- zakere edilecek Bu ayın 26 sında Ankarada bele- diyeler kongresi toplanacaktır. Kon - greye vali ve belediye reisi Muhittin Bey iştirak edecektir. Oktru ğ- vından sonra belediye varidatı mühim mikdarda azalmıştır. Hazirandan be ri 400 bin lira varidat tahsil edilmesi lâzım b 155 bin lira oktruva hissesi alınmıştır. Belediyeler kongresinde, oktrüvanın bu vaziyeti de görüşülecektir. Vakit kürresi Galata kulesine konan vakit küre- sinin cümhuriyet bayramda işlemesi mukarrerdi. Fakat bazı noksanlarn henüz ikmal edilememesi yüz kürenin işlemesi teahhür etmi ayın on beşine kadar kürenin kabil olacaktır. Halin önündeki deniz rıhtımı inşa etmeğe başlamadan ev - vel bu sahili taramak suretile temiz - lemeğe ve bu pisliği izale etmeğe baş- Jıyacaktır. Renkli fiskiye Taksimde, cümhuriyet meydanın - da vücude getirilen renkli fiskiyenin belediye tarafı,dan muhafaza edil - mesine karar verildiğini yazmıştık. Belediye buradaki muvakkat ahşap kr sımları betandan yaptıracaktır. Fıski- illi bayram günlerinde ve cu - ma geceleri akıtılacaktır. Bundan baş ka el'strik şirketi tarafından âbide etrafında vücuda getirilen müdevver sütunlar da muhafaza edilecektir. Fıskiye evvelce 20 metre irtifaa çıkacak şekilde yapılmış, fakat r gâr suyu halka doğru attığındı fa beş metreye indirilmişti. Fıskiyenin biraz geri alınarak suyun 20 metre yüksekliğe çıkarılması düşünülüyor. O zaman fıskiye daha lâtif görünecek tir. Üsküdar tramvayı Üsküdar - Kısıklı tramvay hattının Kadıköyüne kadar temdidi hakkında tetkikatta bulunmak üzere teşekkül eden muhtelit encümen dün toplan - mıştır. Bu toplantıda yapılacak istik - raz meselesi görüşülmüştür. Encümen bir teklifle yakında vaziyeti şehir mec Tisine arzedecektir. Eminönündeki çöküntü Eminönü meydanının çöktüğü yazıl mıştı. Öğrendiğimize göre bu çöküntü tehlikeli bir vaziyet hâsıl etmemekte- dir. çok ağır olup bu da ta - bii telâkki-edilmektedir. Şehir bandosu Belediye şehir bandosunun kadro- sunu tevsi etmeğe karar vermiştir. Bando için yeniden talebe alınacaktır. Memurların hususi ahvali Gazetelerde, Dahiliye vekâletinin belediye memurIzrıa bir tamim gön- dererek mali vaziyeetleri ve servet de recelerinit (sorulduğu | yazılıyordu. Yaptığımız tahkikata göre bu bir 'ü- zum üzerine yapılmış ve yalnız. bele- diye memurlara mahsus bir muame- le değildir. Memurin kanunu mucibin- ce her memurun bu gibi hususi ahvali kendilerine gönderilen fişlere doldu - rulmaktadır. va MILLIYET PAZAR 5 TEŞRİNİSANI 1933 Vilâyette Takas işleri saya Dün komisyona yeni tebligat yapıldı Tukaş komisyonu muntazam şe - kilde çalışmaktadır. Takasa i tebliğa < Takasın ilga 20 Ağustos 933 tarihinden rarnamenin meriyete girdiği tarihe ka bul edilmiş, olan eşyadan ihraç edil - miş bulunanların takas hakkı hükü - I olunmuş ve komisyona bil dirilmişti K Yaptığımız son tahkikata göre ih- racatçıların kararnamede mezkür me vaddın ihracı mukabilinde aldıkları takas vesikalar, ithalâtçılar tarafın - dan yüzde yirmi üç farkla satın alın - maktadır. Cümhuriyet bayramı vesikaları Dahiliye vekâleti bütün vilâyetler. den kazalardan cümhuriyet bâyramı- baları gösteren üçer adet fo toğraf ve gazete istemiştir. Teftişten dönüş Çatalca ve baval isinde isk. rini teftiş eden mülkiye müfet mail Hakkı, Saffet Beyler dönmüşler. dir. Tekalide sevkedilenler İdarei hususiyeden tekaüt olanla» ra tekaüdiye maaşlarının sureti tesvi- yesi için sıhhiye, maarif ve dahiliye vekâletleri müdürlerinden mürekkep şekkül etmiştir. Bu heyet vekâletine merbut olacaktır. Heyetin mesuliyeti altında bu tekaüt sandığı teşkil edilecektir. Tekaüt ma- aşları bu sandıktan verilecektir. Sam- dık faaliyete geçinceye kadar tekaüt olanlara şimdilik Ziraat bankasından avans suretile para verilmesi takar - rür etmiştir. Polis tayinleri Emirleri geldi, yol masraf- larını bekleyorlar Emniyet müdür ve memurluklarına in edilen zabıta memurlarının emir leri gelmiştir. Bunlar yol masrafları- nı beklemektedirer. Yakında mahali iyelerine gideceklerdi şinci şube müdürüğüne tay Danış Bey ve ikinci şube müdür ken dördüncü şube müdürlüğüne fian tayin edilen İsmail Rasih Bey Manisa emi en terfian liğine tayi nedilen İhsan Bey de yeni vazifelerine başlamışlardır. İtalyan mezarlığında dün âyin yapıldı Umumi harpte ölen İtalyan asker- lerinin hâtrasımı taziz için dün sa - bah saat 11 de Feriköydeki Lâti zarlığı kilisesi ir Ay ataşemiliteri kglonel Mannerini ve ata şanaval kumpndan Soldati, Italya ce- konsolosu M. Salerno Mele , vis- konsü) Chevalier Silli ve konsolosha - ne erkânı hazır bulunmuşlardır. Mahkemelerde Afyon satışı Poilsta Bıçak bıçağa Bir müşterek satış bürosu| Ayvansârayda kavga oldu, teşkil edildi Uyuşturucu maddeler inhisarı ida- resinde, Yugoslavya ile yapılmış olan müşterek satış mukavelesinin tatbika- tına ait hazırlıklara devam edilmek- tedir. Bu işlerle meşgul olmak üzere bir (müşterek satış bürosu) teşekkül Afyon müşterek merkez bü - rosuna Yugoslavya hükümeti tarafın- dan doktor Dragoslav P. Mihailoviteh tayin edilmiştir. Yugoslav murahhası sehriftize gelmiş ve dün uyuşturucu maddeler inhisar, müdürü Ali Sami Beyle görüşmüştür. â ”Kendiile görüşen muharririmiz, M. Milailoviteh Yugoslavyanın İstan- bul jenera! konsolasile birlikte yarn Vali Beye nezaket ziyaretinde buluna- cağı, afyon satış bürosunun mesaisine Yugoslavyayı temsilen iştirak edec: ğini söylemiştir. Diğer taraftan ken - görüşen bir muharririmize, w - yuşturucu maddeler inhisarı müdürü Ali Sami Bey demişti “— Müşterek satış bürosu teşek - kül etmiştir. Şimdi bir nizamname ya- pacağız. Bu nizamname iki tarafın tasdikmdan geçecektir. Bu hazırlık - larla meşgul oluyoruz.” Yugoslavya ile yapmış olduğumuz #atış mukavelesine göre, memleketimiz- ie Yugorlavyadan yapılacak ihracattan dörtte üçten biraz fazlası — östihsal miktarına nazaran — Türkiyeden ve mü tebakisi Yugoslavyadan yapılacaktır. Geçen seneki afyon ihracatı, 1 kânu- nüsaniden itibaren tamamen teşekkül ©- den müşterek büro tarafından yapıla- caktır, Aiyon mübayaatı Uyuşturucu maddeler inhisarı ida resinin piyasadan yaptığı afyon mü - bayaatı, 80 bin kiloyu tecavüz etmiş- tir.. Afyon fiyatlarında osaslı bir de - ğişiklik yoktur. Kaçakçılar İstanbul inhisarlar baş müdriyeti ta kip müdürlüğü tarafından bazı kaçak eşya daha meydana çıkarılmıştır. Bun lar moyanmda sen bir ay zarfında 37 bin küsur adet paket kaçak asker, köylü, halk sigaraları, ayrıca İsken - deriyeden gelen bir vapurda 148 ki - lo kaçak tuz bulunmuş, bundan baş - ka'da33 kaçak vak'ası tesbit edilmiş tir. Dünde Galatada Hiristo oğlu Pet rehin dükkânında arama yapılmış ve neticede bir fıçı içinde rakı salamerası bulunmuştur. Kaçakçılar ihtisas mah- kemesine verilmişti Estren şirketinin telsiz istasyonu Osmaniyede Estren şirketi tarafın- dan vöcude getirilen kısa mevcehli telsiz istasyonunun tecrübeleri yapıl mış ve iyi netice vermediğinden istas- İaresince tesellüm edilmiş- tir. İstanbul posta ve telgraf bamüdü- rü Hüsnü Bey, kendisile görüşen mu- harririmize demiştir ki: tesellüm ettik. Şira- habere ediyoruz. Artık Estren şirketinin işi bitmiş irket kapatılmıştır.” 900 dava iptal edildi Kanundan istifade Ağır ceza mahkemesi son 2335 nu | lı af kanunundan istifade ede - evkuflar hakkındaki tetkikatını iş, Mehmet ve Recep isminde i- ki katil mazmununun tahliy. - rar vermiştir. Kadriye hanımla Hikmet Bey arasındaki adi hakaret davası da diğer suçluların zabıtadan sabıkaları sorulmaktadır. Ceza mahkemelerin - de iptal edilecek davaların yekünu de kuz bini geçmektedir. Üçüncü kolor- du kumandanı Şükrü Naili Paşa ile bir çok zevatı dolandırmaktan suçlu Bürhanettin Kemal hakkındaki dava- da iptal edilmiştir. Tetkik edilecek 400 dosya var 2335 numarair af kansnunun tat bikatına ait tetkikata dün de devam edilmiştir. Tahliye müddeti cumartesi günü hitam bulacaktır. Bu müddete kadar hapishane ve tevkifhanedeki tetkikatın ikmali icap etmektedir. Tev kifhanede işler henüz ikmal edileme- miştir. Daha tetkik edilecek dört yüz dosya vardır. Hapishanede tetkikat birkaç güne kadar bitecektir. Dün de ağır cezalıların dosyalarının tetkil ne devam edilmiştir. Tereddüt edilen noktalar hakkında Adliye vekâi suale henüz cevap gelmemiş- Hırsız ecnebiler Beşiktaş malmüdürlüğü, Eminönü belediye şubesi ve sair birkaç yerde hırsızlık yapıp para çalmaktan suçlu Macar tebaasından Groner ile Koma - karl, Mm, Antunom, Şiris Zera, Jakre, Ağustos Junder, Frenç, Baküs, Jozef. edebilecek suçlula- rın zabıtadan sabıkaları soruluyor ve arkadaşları hakkında nakzen ya- pılan muhakeme af kanunundan isti- il için dün mahkemede tal edilmiş, mevkuf bulunan maznun- lar serbest bırakılmışlardır. Sahte pasaport Sahte pasaport tanzim ederek do- landırıcılık yapmaktan suçlu Dok şir- keti ustalarından ve Alman tebaasın- dan Frantşekin muhakemelerine dün mevkufen ikinci cezada devam e: miştir. Maznunlar türkçe bilmedikle- ri için tercüman gı ikisi de bu tercümanı Muhakeme polis mü, etinden baş- ka bir tercüman celbi içi: başka gü - ne bırakılmıştır. Rüşvet sabit olmadı 40 Tira rüşvet alarak evli olmadığı halde evlidir diye nüfus tezkeresi ver mekten suçlu nüfus memuru Hamdi Efendi ile rüşvet vermekten suçlu İs - mail Efendiye hilâfı hakikat beys: gır cezada ikmal edilmiş, her üçünün de suçları sabit olmadığından bera - etlerine ve mevkuf olan Hamdi Efen- dinin tahliyesine karar verilmiştir. Rüsumatlaki hırsızlık Rüsumat binasında hırsızlık ya - parken yakalanacağını anlayıp bir kar yola altına saklanan ve orada yakala- sabıkalı hrısızlardan Hidayet dün ikinci ceza mahkemesinde muhakeme edilmiş, cürmü sabit olduğundan 6 ay müddet hapsine karar verilmiştir. üç kişi yaralandı Ayvansarayda dün üç kişinin yara- lanmasile neticelenen bir kavga olmuş. Vak'a mahallinde yaptığımız tahki- kata göre, bundan bir” hafta evvel, Nuri, Cevahir, ve daha on kişi Rume- likavağıa balık avlamağa gitmişler. Fa- kat Rumelikavağında istedikleri gibi ba- hk lamak mümkün olmadığın gö- ren Cevahir ismindeki kayıkçı, Nuriye demiş ki: — Ben arkadaşları alarak tekrar İs- tanbula gideceği Nuri de buna rıza göstermemiş: "Hiç bir yere gidemezsiniz, demiş. Orada e- ralarında kavga çılımış, fakat kavga orada kapatılmış. Bunun üzerine kayıkçı Nuri Cevahi. ye demiş kiz — Sen Ayvansarıya geldiğin zaman hesabını görürüz. Evvelki akşam sant 20 raddelerinde Cevahir Ayvansarayda vapur iskelesi ci varmda 2 numaralı Nimetullah Efen- dinin kahvesine gelmiştir. O sırada da Nuri de kahvenin kapısı önünde bulun- » Ve dükdeinm önünde arala- rında tekrar bir ağız kavgası başlamış, Ali de araya girmiş, neticede Nuri göğ- sünden, Ali sağ kolundan, Cevahir de sol kolundan yaralanmışlardır. Zabıta bunların ilk tedavilerini Ba- lat hastanesinde yaptıktan sonra ifa- delerini almış ve hepsini serbest barak. müşter, Fazla duman Ortaköyde oturan Mısırlı Faik Be- yin evinin mutfağında fazla odun yakı. İsrak bacadan fazla duman çıktığı gö- rülmüş ve bu duman yangın zannedi- lerek polise malümat verilmiştir. Polis mahalline gittiği zaman yangma ait bir emare görememiştir. Süplirga sopası ile Beşiktaşta rihtm gümrük antrepo- sunda bekçi Vehbi ayni depoda bekçi Mebmet Hulâsi Efendiyi süpürge s0- pasile başından yaralamıştır. Ceketin cebinden Beşiktaşta tramvay ile Karaköye gi- den tramvay amelesinden Ahmet Efen- di Lülecilerde oturan sabıkalı Lâz Me- rak Abme- atini çalarken | Kuruçeşmede feci bir otomobil ka- zası olmuştur. “Şoför Recep efendi oto- il ile Kuruçeşmeye bir kaç müşteri bırakmış ve boş otomobil ile geriye dön üratle eaddeden geçer bir taşa çarpmış, ve bu hızlı çarpma neticesinde fren demirleri tar, |, Recep efendi otomobili durdurmak istemişse de kabil olamamış ve otomo- bil olanca hızile yandaki hendeğe yuvar. lanıp parça parça olmuştur. Şoför Recep efendinin bacakları ve kaburğa kemikleri parçalanmıştır. Et raftan kazayı görenler zabıtaya haber vermişlerdir. Şoför Recep efendi bay- gin bir halde hastaneye kaldırılmıştır. Yüz dirhem esrar Hüseyin isminde birisi UÜsküdard. şüpheli bir vaziyette dolaşırken poli İer kendisini yakalamışlardır. Hüseyi nin üzerinde yüz dirhem esrar bulun- muştur. Esrarlar müsadere edilmiş, Hü seym evrahile birlikte adliyeye veril miştir. Yankesici Arnavutköyünde oturan Tiryandafil tramvay beklemekte o iken yeleği cebinden saatini sabıkalı | Nuri çalarak kaçarken, yakalanmıştır. Kayık parası ii Fındıkinla Alman bandıralı gaz yük- lü Gamonidar vapuruna girmek üzere kayıkçı Alinin kayığına binen Sarmak isminde biri kayık ücreti vermemek yüzünden kayıkçı Ali ile kavga etmiş ve kayıkçıyı sopa ile elinden yaralamış- Asker kızlar! mzmyzmaş z İstanbul kız lisesinden son- ra Kandilli kız lisesi de askerlik isteyor .Cümhuriyet bayramı münasebetile ilen konferanslar ve izcilik talimleri ve sair hâdiseler talebe banımlar arasında as ker olmak hevesi uyandırmıştır. Ev - velâ İstanbul kız lisesi talebesi, sonra da Kandilli kız lisesi talebesi asker olmak kararını vermişlerdir. İstanbul kr si son #rnif talebesinden asker sından Nakiye Hanımı ziyaret görüşmüşlerdir. — Talebe . Hanımlar Nakiye o Hanımla (| kadınlar o âsker olması işinden © uzun uzun babset- mişler ve kadın hak ve vazifeleri ü - zerinde münakaşalar yapmışlardır. Ta lebe hanımlar Nakiye Hanımı kadın işlerinde her zaman en ön safta düklerini söylemişler, askerlik işi için de kendilerine mihmandar olmasını rica etmişlerdir. Nakiye Hanım bu hu- susta diyor kit — Talebe hanımların heyecanını ta £ dir ediyorum. Türk kadınları her za- man ve her yerde memleket vazifele- rini yapmağa hazırdırlar.” Allah varmı, yok mu? İlmi hattâ din ve vicdaniyata ait olan şeylerin de münakaşa © dilmesine pek taraftarım. Bir din- siz adamın bir dindar adamla ka- naaflerini karşılaştırması — aras nıyorsa — hakikatin mümkün mer tebe ortaya çıkmasına yardım edebilir. Lâkin (Allah var mi, yok mu?) şeklinde bir münaka- şaya girişildiğine, okuyabildiğim yevmi Avrupa gazetelerinin hiç birinde tesadüf etmedim. Bu bi- raz nazik münakaşa olsa olsa sırf ilim zümresine hitap «den felsefi larda *'yapılabilirdi.. Hal- buki günlük O arkadaşlarımızdan bir (Futuriste) gazete var ki; sü- tunlarında iki muharrire bu mü- yaptıracağını ilân edi. yor. Bu iki muhaı n yazılarma, kanaatlerine — bizimkilere aykırı da olsa — hürmet edeceğimiz ta- biidir, amma okuyucuların çok de- fa münakaşasına tahammül edemi- yecekleri vicdaniyata taallük e- den bu mevzuun bir yevmi gazete için iyi intihap edilmediğini söy- lersek arkadaşlarımız bize kızma- malıdır. Allah, varlığını inananlara çok lüzumlu ve inanmıyanlar için faydasız bir telâkki olduğuna gö- re daha bu noktada biribirile bir. leşemiyen iki muharririn ve onla- rm güttükleri bu iki fikrin müna- kaşasından ne çıkacağını hayretle beklemekteyim. Mevleviye sormuşlar: — Ne yaparsınız? — Allah der, döneriz. Demiş, bektaşi de ayni suale: — Biz Allah der, dururuz. Ce- vabını vermiş, Balık vagonu !. Ankaraya taze balık sevket mek için demiryollar idaresinin bir vagon tahsis edeceğini, fakat ondan evvel işi bir kere tecrübe ettikten sonra eğer muvaffakıyet elverirse buna girişeceğini gazete | ler yazıyor. Gazetelerimizin maa İesef bu gibi haberleri almakta gecikliklerini görmekle müteessi- rim. Zira demiryollar idaresi bu İ balık vagonları tecrübesini bay- ram seyahatleri esnasında İstan. bul — Ankara ikinci mevki vagon- / larında yaptı. Ben de bu vagon- | lardan birine düştüm. Sardalya- dan farkımız sadece kılçıksız oluşu | muzdan ibaretti. sanırım ki; 6 tecrübeden memnun olan demir- yollar idaresi artık balık vagonu işinde ikinci bir tecrübeye lüzum görmez. Affı umumi Diyorlardı ki: — Affı umumide bir sürü'mah küm dışarı çıkacak ve cürümlenar. | tacak!,. nr Çıktılar, üç gün bayramda bir tek cürüm olmadığına göre yüz" suyuna çıktıkları güne hürmet « * tiler. Lâkin alışkınlarının dayana mayıp tekrar kotese döndüğünü gazetelerde okuyoruz. Demek ki telâşa mahal yok!.. Uslandılarsa onlar da biz de rahat ederiz. Uslanmadılarsa ha- pishaenlerde yer mi yek?.. Bir | kere tilki olmaya gerek. Dönüp dolaşıp düşeceği yer kürkçü dük. kânımdan başka neresi olabilir FELEK rifta Yeni mektepler ğ .Cümhuriyet bayramının ikinci günü Beyoğlunda Selim Melhame sokağınd yeni bir ilk mektep açıldığını yazmış tık, Bu mektebe talebe alınmağa baş” lanmıştır. Bir kaç güne kadar B lunda diğer bir ilk mektep daha acalıtır. isa dan mektebe edileceği tahmin ediliyor. Bu. su Beyoğlunun bu havalisinde mektep tiyacı azalmış olacaktır. Talebe yurduna kaydedile Istanbul Halkevi reisliğinden: Evimiz talebe yurduna ka; yaptırıp ta henüz aylıklarını vermi; lerin 5- 10 - 1933 akşamma kadar vwlerini o vatırmadıkları takdirde hakları kalmıyacağı ve yerlerine un atmacağı ilân olunur. GAZİNİN NUTKU Cümhuriyet Bayramında büyük Gazi mizin irat buyurdular: metek, A ra'da Yarış meydanında ve İstanbul'da Taksim Meydanında vazedilmiş Philipg ampfiifikasyon tesisatı sayesinde pek zıh olarak dinlemmiştir. Philips, cihanşü- mul şöhrete sahip cihazlarile büyük fin nutkunu pürüzsüz olrak halka letebildiği için cidden müftehirdir.