8 Kasım 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

8 Kasım 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Mübadele komisyonu ve Muh- telit mahkemenin lâğvı hak- kında iki tarafça imzalana- cak itilâfname hazırlandı. FİYATI 5 KURUŞTUR Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT 8 inci sene No. 2785 O ÇARŞAMBA 8 TEŞRİNİSANİ 1933 Yunanistanda af ilânı mese- lesi kabineyi bir “çıkmaza soktu. Vaziyetin ne şekil alacağı belli değil. Müdür: 24318, Yazı işleri müdürü: 24319. İdare ve Matba: 24310. Selânik Konferansında Balkan Misakı Meselesi Konuşnldu Sulh için Fedakârlıklarımız sulh nizamın Kemal Türkiyesinin Senelerden bir arzu ve Geçenlerde, Türkiyenin Balkanlar sulhündeki fay- da ve tesirlerinden bahsederken bir “enebi dostumuz dedi ki: “.. Ben, Türkiye, /oslavya ve Romanyanın sulh için ara- anlaşmalarını, uyuşmalarını © kadar raühim görmüyorum. Ortada bu memleketler tarafından göze Dan bir fedakârlık yoktur. Bu devlet- lerin hepsi de Umumi harp neticesin- de tatmin edilmiş £ bulunuyorlar. Bu kımdan statükonun muh. v. Müdafaası esasına müstenil sulh Politikası; elbette işlerine gelir. Diz, iyetinden memnun olmayan Balkanlı Bulgaristanı düşündüğünüz Şüh kombinezonuna — sokabildiniz 2 Kendisine haki Ne Büyük işlerin Namı 'a çok zarar vermiş bir 1 söndürenlerden ölçüsüz takdı €sirgenmiyor. Halbuki en Yahim ihtimalleri hiçe indirenler, en ük felâketlere mâni zan ayni derecede tal Hayatın ve insanların © kadar $ tarafları var Bir defa düşünmek lâzım: Türkiye, kumi harpte bütün kaybettiklerini tekrar kazandı, Umumi harp muahe- delerinin tespit ettiği bütün esasları hak ve adalete uygun buldu da onun İçin mi samimi bir sulh politikası ta- kip ediyor? Her halde on beş sene evvelki tarihi Ve coğrafi vaziyetlerimiz unutulma- Mişter, İstiklâl harbinde kazandıkla- hmız; mütareke devrinde vukubulan haksız ve fuzuli işgallerle bizden alı- man yerlerdir. Hakikatte, yirmi sems. ük kısa bir zamanda bugünkü toğ- Yaklarımızan, bugünkü nüfusumuzun Yarısmdan fazlasını kaybetmiş bulu- Muyoruz. AÂsırlardan beri bu toprak- İsrm üstünde ektiğimiz maddi ve Manevi küvyetlerimizi, servetlerimizi, Matıralarımızı bir hamlede bıraktık, onları gönüllerimizin karanlıklarında #ömdük. Bize diyorlar ki: “Terkettiğiniz Yerlerde yaşayan insanl, izi » bu ayrılıktan elem duymadınız. anıldıkları noktalardan biri de bu- dur, Gerçek elimizden alınan toprak- yabancı milletlere mensup in- tanlar da vardı; fakat bugünkü hu- larımızın ötesinde £ milyonlarca, halis Türk unsuru da kalmadı mı? Mattâ bu toprakların bazısında yalnız Türk ekalliyeti değil,'hattâ Türk ek- iy bile hakim bulunmuyor mu Bu bakımdan, Yunanistanla olan Vaziyetimiz de başka türlü değildir: İan yirmi sene evvel, Sel kya ve havalisinin Türk ek meskün olduğunu hatıri Miyan var mı? Şüphe yok ki, elimiz- tn alınan bu güzel toprakların ele- Mini, intikamını gönüllerde yaşat Mak, bu topraklar üzerinde her gün Yeni haklar iddia etmek için ne milli iyet ve hassasiyetimiz eksikti, ne 1 bagünkü beyselinilel politika usül. ine karşı menfi, gayriahlâki, uygu- *uz bir hareket olurdu. Fakat biz bu- Bu yapmadık. Komşul sında İyi #eçim ve sulhün hakimiyetini, her Dülâhazadan östün tuttuk. Her halde 'ürkiyenin sulh politikasını mütalca ken; bunün basit, mücerret bir İY olmadığını, bu politika yolunda 'ürkiyenin hislerinden, cmellerinden, haklarından o büyük £ fedakârlıklar Yaptığını unutmamak; en basit bir Mantı ve insaf icabıdır. Şunu da be- Men ilâve delim ki, tuttuğumuz yolun 'uğunda tereddüdümüz yoktur. aikat istiyoruz ki, hizmet ve fedakâr- iklarımız da karanlıkta kalmasın, akadarlar tarafından takdir edil k, Pulgaristanda hüküm süren politi- ödem nın, bu komşü memleket ayp ti kasındaki tereddüt ve istikrar. ke iğin sebeplerini; — bu kararsızlık, uhran ve tereddüt politikasında Bul $ar Hükümetinin ve vazife le ?* mes'uliyetlerinin izahı başka bir kaleye bırakıyoruz. Siirt Meb'usu MAHMUT i Dün Sovyet ihtilâlinin 16 ncı yıldönümüydü. Türk milleti de bu bayramı büyük dostlarıyla beraber kutluladı MİSAFİRLERİMİZ DÜN BURSAYA GİTTİLER, GECE DÖNDÜLER Bugün mektepler gezilecek ve akşam Dolma! bahçe sarayında büyük bir balo verilecek # ii . Misafirlerimize Bursada 80 kişilik bir zıyafet verildi “Son çete de Sovyet heyeti şerefine Bur “Ja kurulan bir tak... Sovyet Harbiye komiseri Voroşilof Cenaplarımın riyaseti altındaki Sovyet heyeti dün sabah saat 7 de Ertuğrul Yatile Mudanyaya ve oradan Bursaya gitmişler ve akşam geç vakit şehrimize avdet etmişlerdir. Misafirlerle beraber Hariciye vekili Texfik. Rüştü, — Moskevn sefirimiz Hü- seyin Ragıp Beylerle Mösyö Suriç ve Müzaller Paşa da Bursaya, gitmişler. ir, Bursa'da... - BURSA, 7 (Telefonla). — Bugün #aat on buçukta Ertuğrul Yatile Ban- dırmaya gelen Sovyet misafirlerimiz is- leyhelâbidin, . Ordu. kı mandanı ii si, doktor Sudi Bey tarafına karşılan. dılar, (Devami 6 ıncı sahifede) yakalandı Ağrı firarilerinden Abdurrahman çetesi nasıl ele geçirildi? DİYARIBEKİR, (Müiliyer) — Meh | metç ingüsünden kurtulup Ağrı dağında firara muvaffak olan ve o za- mandan beri şakavette bulunan Abdur rahman çetesi Cümbhuriyet bayramın- dan beş gün evvel Çaldıran hudut taburu tarafından yakalanmış ve Va- Ba teslim edilmiştir. Çetenin reisi meşhur Şeyh Ahdurrahmandır. Resim de başı kesilmiş olan adam, Şeyh Ab- durrahmanın yeğeni ve (Dünya güze- li) namile maruf şakidir, Şakiler leriie hirlikte valer'am “raha « riyet adliyesine tevdi ed İmişlerdir. ikmet Paşa, Halk Fırka- Ali Rana Bey geldi ON ALTINCI YIL Kardeş Sovyet ihtilâli 16 yaşına girdi Bu'mesut devir senesinde yük- sek Sovyet milletine candan lerini esa retten Jiiffararak büyük kolaşamuzun mukağlderttın: ellerine aldılak, Bun - danfibpiğ Sovyetlerin karşılaşkığı bü- yük Yüpizleldrie pek az inkılâp adam- ları ir “Evodlâ eğil yapıl dı. Söğfelyer taraftan istildği maruz kalan emekten kurtarihi; “Nihayet bir dünü” hallimitinde Kayşt Rus mil - inin #tişdrli kurtuluş ve (kalkınma 0 Sovğet kı mücadeğeği; sEharşı Taki deği ldülinendk vi, selini bırakardiibiğindii dort oldulğr. Bu rla SocyeP“Şhsyadaki ihtilal ve inkslâp harek&z ide yakınan alâkaddk, eder, Sovyet idüykli Kuruldüpa” aman, laha ziyade kuvvet- in bir kalkınma dev- in başlangıcı olda. O günden beri Sovyet Rusya, hedefe doğru yürümek- Bu 16 ıncı yıldönümünü idrak sitiği bu gününde Sovyet komşumuz. halkını tebrik'eder ve mukadderatını idare edenlerin muvaffakıyetini can- dan dileriz. Milli bayramımızı kutla - larken, nas ki Sovyetler bizimle be- raberdi, bizde şimdi bu mesut gün - (Devamı 6 mer sahifede) Ismet Pş. Hz. Kayseriye gittiler Başvekile Milli Müdafaa Vekili refakat etmektedir ANKARA, 7 (A.A.) — Başvekil İsmet Paşa hazretleri refakatlerinde Milli Müdafaa vekili Zekâi Beyefen- di olduğu halde bu akşam saat 21,30 da hususi trenle Kayseriye hareket etmişlerdir. Başvekil Paşa hazretleri, istas- yonda B. M. Meclisi reisi Kâzım Pa- şa hazretlerile vekiller, Reisicümhur hazretleri namına seryaverleri Celâl ve Riyaseticümhur umumi kâtip ve- kili Hasan Rıza, C. H. Farhası umu- mi kâtibi Recep Beyler ve Milli Mü- dafaa müsteşarı Nazmi Paşa Anha- ra valisi Nevzat ve Polis müdürü Bey ler. tarafından » uğurlanmışlardır. Fırka meclis grupu İdare heyeti ANKARA, 7. A. A, — Cümbhuriyet halk fırkası meclis grupu idare heyetin- dan Fırka grupu, bugün öğleden sonra rsis Vekili Cemil Beyin riyasetinde top- | lanarak yapılan intihap neticesinde meclis fırka grupu idare heyeti azalığına Gazi Ayıntap mebusu Kılıçali, ordu mebusu Hamdi, Antalya mebusu Rasih, Erzürüm mebusu Aziz, Erzincan mebusu Abdül- bak beyleri, Gireson mebusu İhsan Pa- | sayi ve Sivas mebusu Resim, o Seyhan mebusu Damar, Kırklere'i mebusu Fuat beyleri intihap etmişti İnhisarlar ve Gümrükler vekili Ali Rana Bey dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. Vekil B. dün öğleden sonra inhisarlar idaresi - ne giderek inhisar idarelerinin ıslahı hakkında Ameri - kalı mütehassıslar tarafından v. miş olan raporl, rım tatbikatı ile meşgul olmuş ve bu vadide şimdiye kadar yapılmış © - lan işler hakkında izahat almıştır. İ geçit resmi yapan Alman Nasyonal Sosyalist 4527 EL On yılın yalnız Türkiyede değil bütün dünyada yarattığı canlı varlı- Zının bir vesikasi daha; Berlin Büyük elçiliği binası önünde “ 5. A.” kıtaları geçit resmi yaptyorlar ve Kemaleddin Sami P3. tarafından kıtaatı teftiş ediliyor. “Balkan Konferansında 'misak meselesi görüşüldü Konferansı durdurmak mı isteyorlar? Yugoslavların, hususi Balkan birliği teşkil olunmasına dair teklifleri müsait surette karşılanmadı miştir. Heyeti murahhasamız reisi Haşan Bey , hükümetimizin umumi > yelle misak esaslarına muarız olmadı dım ifade etmiştir. Yugoslavya heyetinin teklifi hayret uyandırdı SELANIK 7 (Heyetle giden arka- daşımızdan) — Yugoslav murahhas heyeti teşkilât komisyonuna bir pro- je vermiştir. Konferans mahafilinde hayretle karşılanan bu projede Bal « kan memleketlerinde birer hususi Bal- kan birliği cemiyeti teşkil olunması, bu suretle bugünkü mahiyeti in konferans toplanacağıma bu cemiyet- lerin her sene heyeti umumiye halin- ima akdetmeleri tavsiye €- . M. Papanastasiou proje - ye derhal itiraz etmiş ve bu proje ka- bul edildiği takdirde, konferansın bu- günkü yarı resmi mahiyetini ka; 'deceğini tebarüz ettirmiştir. başmurahhası bilâkis konferansın da- ha ziyade takviyesi lâzım geldiği ka- (Devamı 6 ıncı sahifede) M. Papanastasiou SELANİK 7 (Telefonla - Heyetle gi den arkadaşımızdan) — Balkan kon- feransı siyasi komisyonunda bugün Balkan misakı mevzuuna temas edil- Gençler mi, ihtiyarlar mı intihabı kazanacaklar? Etıbba Muhadenet “Cemiyetinde asabi- yet var, gençlere cevap veriyorlar Hangi tarafın kazanacağı cumartesi günü belli olacak — 20,600 liraya bina alınmamalı mıydı? Şehrimizdeki genç doktorlar xüm- resinin Etibba odası eni işti. rak etmiyerek, Etibba mul t ce- miyeti gibi, yeni bir "Hekimler Birliği, teşkil etmeğe karar vermeleri Etibba odabında müthiş bir asabiyet uyandır. mıştır. Bilhassa genç doktorlardan bir zatın: i — Yapılan masrafla görülen iş ara- sında bir nisbet yok, demesi birçok mü- nakaşayı mucip olmaktadır. Dün E - tibba odası idare heyeti azasından bir zat bize dedi ki: — Bütün hücumlar , Etibba od. çin yeni satın aldığımız bu yeni bina- dan dölayıdır. Burasini yirmi bin altı yüz liraya satın aldık. Altı bin li tamire verdik. Koskocaman bina; Etibba odasının şimdiki reisi Tevfik Salim Paşa ğü binasında bir tek odaya Şimdi de bu binayı aldık. G5 torlar 650 ki bir zümre teşkil ediyor- larmış.. 60 kişilik bir zümre teşkil e- derlerse ne mutlu! Fakat ortada anla | seçmek istiyoruz. Genç doktorların da ayrı bir namzet listeleri var. Onlar da onları seçmek istiyorlar. Mesele basit, Eğer genç doktorlar zümresi ekseri - yeti temin edebilirse, tabiidir ki onla» rın namzetleri kazanır. Münakaşaya; ayrılmağa ne lüzum var. Ekseriyeti (Devamı 6 :ncr sahilede) şılmayan bir vaziyet var. Etibba odası heyeti idaresi için Etibba Muhadenet cemiyeti mamzetleri var. Biz bunları | i |