8 Kasım 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

8 Kasım 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

FESİ Vatan kimin? Ancak iki pudra kutusu ve rimel tüpü ağırlığında izci sopası taşımak Ye trampetin temposuna uyup jim- Mâstik adımı atmakla askerliği öğ- yendiklerini zanneden kızların bu leri bir çok dudaklarda ha- ff tebessümler yarattı. Onlar diyorlar ki vatan erkek ve ayırt oetmeden imizin Müşterek malıdır. Şu halde onun Müdafaa vazifesi de hepimizindir. Biz de asker olacağız! Vatan müdafaasında ne yüksek Vazifeleri olduğunu unutan genç ha Rımların bu arzularmı beh bir za- man ciddi telâkki etmem. Mizah kısmı daha kuvvetli olan bu » davayı hukuk âlimi, fiziyoloji Mmütehassısı, akliyeci, ruhiyatçı ken ine göre tetkik ederler. Fakat inin varacakları netice menfi- Kadın asker olmaz! Omuzuna izci çomağı. vurmak line su matarası takmak kış balo- beli nn maske ve Domino ile görün- Mek gibi hoş bir harekettir. Fakat Mavzer tüfeği izci sopası olmadığı #ibi arka çantası da pudra kutusu ildir. Ve hilkatin o doğurmak, irmek, san yeliştirmek vazife kadın hayat, r. maişet ne şekil alırsa alsın, dişidir. Vatan hepimizindir. Fakat onun Müdafaası yalnız silâhta olmaz ve dalan hattı yalnız cephe değil ir. Yüksek harp akademisiyenleri Şephedeki müdafaa tertibatını bi- Je sekeri sınıfları aldıkları vazifele- göre ayırı ayrı mevkilere tabiye €derler. Piyadenin yeri, topçunun mevkii, Süvarinin vaziyeti, istihkâm kıt'ala- Finn mevzii hap ayrıdır. Piyade iine giren topçu mahvolmuş demektir. Topçu mevkiinde kalan Piyade düşmanın yüzünü bile göre- il cephede vazife | alanların ile yerleri böyle ayrıdır ve ilim, n bu vazifeleri insanlara, kabili- Yetlere göre taksim etmiştir. Kadın, erkek davasını ise ilim- den, fenden evvel tabiat halletmiş- tir. Cephede ölen bir erkekle memle ket bir evlât kaybeder. Fakat göğ- sünü düşman kurşunu yırtan bir genç kadının ölümile kaç evlât kay | bedeceğimizi tahmin etmek müş- Evet vatan hepimizindir. Ve onu ©n yedi milyon Türk müdafaa ede- “ektir, Fakat hepimiz evvelâ tabi- Beni sonra fen ve ilmin, daha son- | Ta da nizam ve kanunun bize işa- ki €ttiği vazifeleri yapmak e Burhan CAHİT İ Mn. Venizelos her sene İstanbula gelecek hş Yunan menabiinden şayi len bir kalmak arzusunu izhar et - * diş Bankasmdan alman cetveldir) 7 Teşrinisani 1933 Akşam Fiatları Ts Tabvilât Ya dabili — $9Ğ Elektrik — İstikram (SIĞ Tramvay — İk D. yolları 240 Tünel i EE Raktm 7 Seydi ma MER Anadolu 1 © 480 Teğder #2 76 | Üüskeriye © 850 Mümessil / 5135 BAZİ Şerk'mm semi 286 ÇEK FJATLARI P, bi 1206 $ Prağ 1580 yiğen 67350 $ Viyana 425 Müyerk (4 Taş Madrit İY” Ses Brüksel BAMISİ Berlin TE 15790 Yümme 496 2İ Belgrat di 3480 ina Bağ Zi 421 Çene 24340) Pete Nal Sor YAT İ Bükreş 8081 orya 0691 İ Moskova © 108325 NUKUT (Satış) N Kuray Kuruş LR VE. O VT A işti 1 Ponte Çi 2 Lira 23) izde Os 5 Balçike | M7 İ 201 “om » Prami M $ 20 Dirar 26. — 2 | İvisre o SISŞ 1 Çermeviş —— a kk a $ A Mena ei A Perin “ Banket (233 Ergani tahvilleri Başabaş kabulü banka- lara tebliğ edildi Ergani istikraz tabvillerine mukabil bazı bankaların müteahhitlere verecek- leri teminat mektupları için borsa fiat. leri üzerinden bir marj tefrik ve tenzil etmekte oldukları görülmüştür. Hükü- metçe, teminat mektubu istihsali için verilecek Ergani takvillerinin Bankalar: €a başabaş kabulü muvafk görül Fünden bu hususta yeni karar veril. miş ve bankalara tebliğ Bu karara göre, bankalar, kendile- rine tevdi edilecek tahvilit için ayrıca tın hazine nam ve hesabına kabul ve emre âmade (bulunduğuna ve tahvi tın tesellüm edildi dair mütcahhit- lere birer makbuz (vereceklerdir. Bu makbuzlar, resmi, hususi ve mülhak ida: relerce teminat mektubu makamında kabul edilecektir. Ölçü ve muayene aletleri Avrupadan getirtilecek ölçü normal- lerile muayene alât ve tertibatının kon- tenjan haricinde ithali hakkındaki He- yeti Vekile kararının bugünlerde alâka- şehrimiz dar makamatına tebliği bek- lenmektedir. Yunanistandan ihracat Yunan hükümeti, Yunanistandan ecnebi piyasalara yapılacak mii se kı bir kontrol altıma almağa karar ver- miştir, İhracat eşyası, Yunanistandan sevkedilirken ciddi surette muayene edilecektir. Bu suretle Yunan ihracat emtiasmnı hariç piyasalardaki revacınn tezyidi gayesi istihdaf edilmektedir. Ceviz isteniyor Bu sene Romanyada sz ceviz yetiş- miştir. Avrupa piyasalarından ceviz istenmektedir. Alınan piyasasında Romanya ceviz- yaya ceviz ihracatında istifade edilmesi mümkün görülmektedir. İzmirde üzüm, incir Sene başındanberi İzmir piyasasına 26,801,810 kilo çekirdeksiz üzüm gel miş, 7 — 30 kuruş arasında muamele görmüştür. Geçen hafta zarfında satılan çekir- deksiz üzüm miktarı 20,574 kiloyu bul. muştur, Gene gene başındanberi İzmür piya- sasına 11,338,910 kilo incir gelmiş, 4,5 - 26 kuruş arasmân müzmele görmüş tür. Son hafta zarfında satılan incir miktarı 11,416 kilodur. Muhasipler Birliği Yeminli muhasip eksperler birliği tesisine karar veren muhasipler, bu ak” şam ticaret odasmda ikinci içtimaları. ms yapacaklar ve idare eee e ceklerdir. Bir haftalik ticaret İstanbul mntakasının son bir hafta ndaki ticari iktisadi hareketle- “Kasarl mensazal Kasarlı, yani yıkanıp kullanılabi- len pamuklu mensucatın boyalı tarife- sine tabi tutulmaması lüzumu gümrük- lere tebliğ edilmiştir. > Kambiyo talimatnamesi Şimdiye kadar mevcut sraasarmak İimatnamesinin, Tena yarın tebliği le danberi hariçte bulu! ların. man ei kendilerine ii nn Bulgaristandan üzüm ihracatı SOFYA, 7. (Milliyet) Dün ve evvelki gün burada 56 vagon üzüm Bunlarla şim- ihraç edilmiştir. diye kadar ihraç edilen üzümler 1480 vagona baliğ Bulgar Ziraat nezaretinin bildirdi. £ Arjantinde bir “Philips” mürsilesi Buenos Ayres'te bir ay evve) “Phi - lips" tarafından tesis olunan 20 kilo- atlık bir radyo mümsilesi küşat res minin Felemenk sefiri ve sair güzide zevat huzurunda icra edildiği istihbar Philips ile Felemenkte bulunan Huizen şeh - rinde bir nutuk söylemiş ve bu nu - tuk Buenos Ayres'te netice vermiştir. i tertip olunan edilmiştir. Galat olduğu Şükr güzeldirler, resiml, giftçisini gösteren huriyetin azimli ve verimli idaresile Beyi: yazılmış melik grafiklerle bep muamele yapmışlardı o öy maliy. Et vasıtasile Hü: sindeki malı küsür hemen yı retimizle neticelenmiş, yapılmak yapılamamış, kalmıştır. beşinci hukuk mabi Maaritte İnkılâp Sergisi Galitasaray'da yapılan sergi çok beğenildi tahsis etmiş ez A gi m Birinci kısımda Gazi köşesi gelmek- tedir. Buraya talebeden Orhan Efen- di tarafından kübik bir tarzda yapılan Gazi hazretlerinin bir büstü kanulmuş- tur. Büstün konulduğu yere Gazi Hz. nin geçen senç Galatasarayı tarih im- tihanı sırasında teşrif ettikleri vakit ikram edilen kahvenin fincanı ve su bardağı konulmuştur. Ayrıca Gazi haz- retlerinin imzalamış oldukları mekte- bin hatıra defteri de vardir. Bu köşede Cihat Efendi ta- rafından yağlı boya yapılan Gazi- nin portresi, Fikret Efendi tarafın- dan yapılan Gazinin annesinin, İsmet Paşanin, Kâzım ve Fevzi Paşaların por- treleri güzeldirler. Samim Efendinin Gazinin ilk Par namalı olarak ve traktör üstünde alın- mış bir fotoğraftan mülhem yapılmış resmi de beğenilmiştir. Gazi köşesi etrafında Cihat rü Efendinin dl harbinde Gaziyi köy- lüler arasında gösteren tablosu, Hil- mi Efendinin karda çocuğu elinde ©- muzlarmda top mermisi taşıyan Türk kadınını tasvir eden tablosu, Togan E- fendinin kağnı çeken kadın tablosu Burada inkılâp daha bir çok tarihi fotoğraf ve tarafından vücuda getirilmiş vardır, Bunlar arasında cümhuriyetten ev vel eski gifi ile meri elele Çalışan yeni Anadolu ha lar ve 1923 te kağnı giden yollarda cüm- ae işliyen ve 1933 te şimendiferleri gös teren Nevzat lâvhası güzeldir. Eski ve yeni kadın lâvhaları, eski ye göni mektepleri . gösteren dövizler teşhir edilmiştir. Közelere Gezi hazretlerinin vecize; ik © öktesadi, leri tr, ilmi faaliyet siler ise, orta, ilk mektepler talebe miktarı) ithalat, ib- tacat maddeleri, zirai mahsulât güzel mukayeseli şekilde gösteril miştir. Bunlar bep talebe tarafından muvaffakıyetle yapılmıştır. Serginin tanziminde resim muallimi Mehmet Ali ve muallim Faik Şevket Mahkemelerde Bir abide ve arazi hikâyesi Kâğıthane köyü ahalisinin açtığı dava kuk mahkemesine müracaatla yeni ara- zi davası açmışlardır. Bu dava Niktas Efendi isminde bir zatla Kiryakiçe is- minde bir Hanım aleyhindedir. Mevzu u dava şudur: Mütareke ve istiklâl harbi esnasm- Poliste İki çocuk Kuyuya düştü Birisi kurtarıldı, ötekisinin cesedi çıkarıldı rada bulunan kuyuya ikisi birden düş- müşlerdir. Bu sırada çivar evlerden birinin pen- ceresinden kazayı gören bir adam ba arm ve darbe arsaya koymuştur. Et yla yetişenlerin yardımile İsmet sağ olarak kuyudan fettin boğulmuştur. Bir 'otomobil kazası Evvelki gece saat bir buçuk radde- lerinde Beyoğlunda Tophane üstün - de feci bir otomobil kazası olmuştur. Diştabibi Avni Beyin idaresindeki oto- zi şirketine ait boruları tamir etmekte olan amele İsmail ve Neşete çarpmıştır. Bu çarpmada İsma il ve Neşetin ayakları otomobilin tında kalı aralanmışlardır. Ya; Yılar Etfal ha tr. Suçlu hakkında tahkikat yapıl - maktadır. Kadına dayak Beşiktaşta Paşa mahallesinde otu- ine Hanım vatman Sıtkı Efen- le kavga etmiş ve Sıtkı Efendi E - mine Hanımı dövmüştür. Jebeleri cidden tebrike değerler. Hukuk talebe cemiyetinin içtima Hukuk fakültesi Me cemiyeti bu- gün bir toplantı gem er ir di teşebbü. m temasları Mein görüşüle- re Hukuk fakültesinin imtihanları Ankaradaki Hukuk fakültesi talebe- sinin ikmal imtihanları yapılmış ve bir sınıfta 1S gi mülecaviz talebe kalmış- tur, ” Kalan thlebe, hu sistemin değiştiril. mesi için vekâlete müracaatin bulün- muşlardır. Talebe birliği için kasket Mili Türk Talebe Birliği yeni bir kasket mümunesi tesbit için Güzel San'- atlar akademisine müracaat etmiştir. Yapılacık kasket nümünelerinden bi- ri tercih edilerek kabul edilecektir. ne de Evkafın olmadığını ve kendile mer'ası olduğunu iddia etmiş, ba davaya belediye de karışarak Belediyede “Et fiatı Kilo başına resim alınınca fiat düşecek mi? Senebaşmdan itibaren et resmi ki- le başından. alınmağa başlanacaktır. Bu husus için getirilen otomatik kan - tar tecrübelerine başlanmıştır. Şimdi et resmi reis başma 165 kuruş alın. maktadır. Halbuki 20, 30, 40 okkalık emer aşamaz koyun vardır. lepsinden 165 kuruş alındığı için ok- ka başını mezbaha resmi ila ye — etmemektdir. , ilo başından resim alınmak için sene ener kadar tecrkübeler devam edecek ondan sonra bir tarife vücude getirilecektir. #ilo m resim a» lınmağa başlandığı vakit et fiyatları ucuzlayacaktır. Yalnız bu et meselesi kolay kolay halediememektedir. Bele diye erkânmdan bir zat dün bir mu » barririmize bu hususta demiştir ki: — Kile üzerinden resim alındığı vakil ilâne bir resim alınmış ola - caktır. Meselâ 40 okkalık bir koyun- dan almacak resim ile 30 okkalık bir koyundan alınacak resim bir olmaya- caktır. Ancak bir mesele var. Et cinsi bir değildir. Meselâ 20 okka gelen bir koyun cinsine göre 5, 10, 15, 20 hi- raya dışarıda satılacaktır. Çünkü cin- si değişiyor. Halbuki alınan resim ay- olacaktır. Meselâ en birinci kıvırcık eti seksen kuruşa satılıyor. Kilosuna bilfarz 10 kuruş mezbaha resmi alı - nacak.. Diğer taraftan okkası 40 ku- ruşa satılan aşağı derece bir etin ki- 'da 10 kuruş resim almacak, Et cinsi akıllara hayret verecek de - recede ne göre elli türlü et vardir. Bunların arasında, gıda, fiyat, lezzet itibarile bariz farklar vardır. Netice şu olu - yor. Mezbaha resmi kilo üzerinden diyip geçiyoruz. Altı türlü ae var ber tarafında müuhteliftir. 26 e okkası et satılıyor, 50 kuruşa okkası et satılıyor.” Ölçü miyarları Senebaşından itibaren tatbikma başlanacak olan yeni ölçüleri kontrol ve âyar etmek üzere belediye her cins ten bir takım ölçü miyarı yaptırmış tr. o Bu miyarlar 1750 liraya mal ol- diye yeni ölçüleri dai altında bulundura in dört başmurakıp pim ———— mektedir. Maahaza rikati salâhiyeciler hakkında nasıl rsua- mele yapılacağı sureti katiyede tabak- kuk edecektir. Şimdi hapishaneden ve tevkifhane- den bu son af kanunundan kaç kişinin tahliye edilmek, kaç kişinin cezası in- haklarındaki bengi durdurulmak il & suretil istifade iş tesbit edilmektedir. eger > rakamlar 4 cumartesi günü neşre- Kaçak rakı İli gün evvel Tophanede Bostanbaşı ciyarmdaki apartmanında. yapılan ara- mada -5 kilo kaçak ral, cibre, kazan ve saire zuhur eden Madam Katinasin muhakemesi dün dokuzuncu ihtisas mah kemesinde e Bu arazi hakkında Küğrthane köylü lerinin bir başka davası daha vardır: Hüseyin Ragıp Paşa veresesi Evkaf ederek iddia etmiş, bu dava rüyet edilirken rna erme tepenin ne Hüseyin Ragıp Paşa veresesinin, keşif icrası için veresenin müracaatma muallâk bulunmaktadır. ; Hi münist propagandası yapmaklan suçlu bulunmaktadırlar. Tarikati salâhiyeciler hakkında ve- kâletten henüz cevap gelmediği söylem fekasından Miltiyadi, Landros, Anas- tas oğlu Koço ve Hasan Efendiler tah- liye olunmuştur. Hapishanedeki koca eroin ve esrar götürdüğü sırada yakalanan ve 6 ay hapse ve 133 lira para cezasına mahküm edilmiş bulu- nan Seher Hanımla morfin kaçakçılı- ğmdan, Bay hapse ve 33 lira cezayı makdiye mahküm edilen Elefterya da temyiz mahkemesi kararile dün tah - liye olunmuşlardır. 3 Memurlar ve yaşayışları.. Gazetelerde ufak bir haber gör dük: İstanbul belediyesi memuflarına maaşlarından başka gelirleri olup ol- madığını sormuş.. Bundan maksat me murun başka yollardan para kaaznıp kazanmadığını kontrol etmeletir. Ar - kadaşım Burhan Cahit Beyin sanırım iki gün evvel çıkan vir yazımı şöyle okudum. Kendisi bu tedbire taraftar değil... Ben ise buna bütün kuvvetimle taraftarım. Çünkü bu sistemi bundan on beş sene evvel İstanbulun en ka - Tışık ve suüistimale müsait bir müesse- sesi olan inşe teşkilâtında tatbik et - tim. Çok iyi neticeler aldım, Unutmamalıyız ki; insan, insan ol- dukça daima zayıf Boktaları vardır. Bu zayıf noktaların sevkile bir me » murun suiistimal yapması çok mah » temeldir. Bundan kimsenin kuşku. anmasına mahsl yok. Hepimiz ıçın nasl katil olmak mümkün ise bir me- mur için sujstimal yapmak o kadar mümkündür. Lâkin maalesef bugün « kü kanun ve tarassut vasıtaları bu suiistimalleri keşfedecek kuvvette de- Zildir. Zaten rüşvet verenle alan ay - ni cezaya çarpıldıkça rüşvetin önüne geçmenin imkânı yoktur.E ğer parayı alan adam verenin kendisini haber vermesi ihti malini düşünürse almaz.Amma haler ve Tenin de ayni cezaya çarpılacağını bi- iirse ondan Rüşvet te ap açık almır verilir bir şey değildir. O- nu'bir veren bir de alan bilir. O hale de bunun meydana çıkmasına imkân yoktur. Demek paranın almıp veril « diğini kontrol edemiyeceğiz.. O za - man iş paranın sarfedilişini kontrol etmeğe kalır. Bu usulün iyiliklerinden biri de memurları lekelemeden sulisti- malin önüne gcçilebilmesidir. Dediğim gibi on beş sene evvel bü sistemi tatbik ettiğim zaman, maaşın- dan fazla para sarfeden ları hemen tesbit ederek alıştıkları muhit. ten ayırmış ve en lesirsiz yerlere koy- muştum.. Dayanamayıp istifa ettiler. Onlar da kurtuldu; ben de, i- niz ki para alır da sarfetmez... Hayır! Buna pek az ihtimal vardır. Hele böy- le birden bire hayatmın irat ve mas « rafı sorulan memur tarzı maişetini de- Riştirmeye kalkarsa büsbütün nazarı dikkati celbeder. Yalnız. bu sistemi tatbikte en büyük hüner, hükümleri verirken acele etmemek ve yaşla ku - ruyu biribirine karıştırmamaktır. İs - tanbul belediyesini bu iyi tedbiri aldı. ğından dolayı tebrik etmeliyiz. Uma» İm kiş en küçüğünden ve bilhassa kü- çük maaşlı büyük salâhiyetli memur- Jardan başlıyarak yapılan tetkikat iyi neticeler versin.. Hem memurlar, hem halk hesabma!... Diri diri yolunan tavuklar Bazı insaniyetperverler Himayei Hayvanat cemiyetine müracaat €dip, bazı tavukçuların tavukları diri diri yolduk'larından şikâyet edeceklermiş,. wukların canı var da, efendim. diri diri yolunan kazların yok pmu?. Onları kim müdafaa edecek?. Okuyucularımızdan M. hanıma Safa geldiniz. Tenkitlerinize imiz” zar ediyorum. Askerlik bahsine ne dersiniz ?. Taraftar mısmız?. Fikrini. zi öğrenmek isterim, Hürmet ve itibar lar efendim. Yıldızdan alınan Kıymetli eşya Nuri Beyin iade talebi şimdilik reddedildi Hareket ordusunun — İstanbula mu vasalatı esnasında Yıldız sarayından bazı eşyanın kaybolduğunu, bunlar. dan bir ibrik ile bir liğen ve 8 peşki- rin eski Kerbelâ mebusu Nuri Beyin e- vinde bulunduğunu, ve bu eşyanın istirdadı için hukuk mahkemesine mü racaat ettiğini yazmıştık. Nuri Bey mahkemeden evvel emirde vazedilen ted. Muhakemat müdürlüğünde Dün muhakemat müdürlüğünde hazine avukatları toplanarak hazine davaları hakkında © görüşmüşlerdir. Yukarıda yazdığımız meseleyi avukat Şemsettin Bey takip etmektedir. Muhakemat müdürü Sıtkı Bey, me selenin tabak safhasında olduğu * nu