10 Kasım 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

10 Kasım 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

yo” Halk mektepleri için yarın- dan itibaren kayıt başlıyor. Üniversite kadrosu tebliğ edildi, dersler başlıyor. Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT M. Litvinof Washington'da M. Rcosevelt ve Hariciye na- zırı ile müzakerelere devâm ediyor, bir tebliğ neşredildi. FİY ATI.S KURUŞTUR Bulgar vaziyeti, Politikak kararsızlığ ğı Memleketin yalnız. yrimes'uil bir çok Adamlarının da biribirine aykırı te- haberdar #ebbüslerinden o her gün “luyoruz. Bir memlekette Wlerin harici poli ket olamaz. Ayrı ayrı politl lerinde çıkar yol arayan bu zatlar, tabii ki umduklarını bulaimıyorlar. lamayınca da muhitlerine ve bütün âleme kızıyorlar. Bunun neticesi ne olacak?.. Her memlekette muhtelif siyasi fi- rdır. Fakat a dayanır, o fikir tinden mülhem bir politika Yolu üstünde yürür. Maatteessüf Bul- Zaristanda vaziyet öyle değildir. da her ferdin, her fırkanm biribirine | aykırı fikirleri var ve herkes bu fikri- Bi hükümet ve politika cephesinde Mutlaka yürütmek kararındadır. Bu Vaziyet, gerek komşuları tarafmdan, tarafından Bulgaris- endişeli bir gözle bakılmağı 8€ bir zaman kendimizi bu bakımdan w tasnife tâbi tutmadık. Bizim en ariz vasfımız; sulbçü olmaktır. Sul- he ve idamesi politikası- mülâhaza ile karşı gelmeyi ünmüyoruz. Umumi harpten — bizim gibi — mağlüp çıkan Bulgaristanın o haklı, haksiz bazı dilekleri olabilir. Yapıl Ması mümkün olanların yapılmasın. düşünmeyi asla Yiz. Sulhe inananlar ve onun lüzumu- ık: Biz Türkler, samimi bir sulh takip etmek için, her şeyden €vvel bir çok fedakârlıkları göze al- dık, bir çok hislerimizi ve emellerimi- gre siz mate Atılan her memleketten ayni fedakâr. İikları bekliyoruz. Şunu da bilmeli Bulgaristann; harp ile, şiddet pol kasile kazanmasına ihtimal olmayan larını; samimi bir sulh politikasile zanacığı muhakkaktır. Başka yol- Vardan müspet bir netice lemek fazla hayalperestlik olur. Halbuki biz Ilgar dostlarımızı müspet düşünceli, Ameli bir millet olarak tanırız. Türkiye ile Yunanistan — ar imzalanan Ankara misakınn Bu Tistanda ne fena tefsirlere uğratıldı; hatırlardadır. Şimdi bu mevzu etra- fında zahiren durulmuyor. Fakat her- kafasında © yaşayan şey gene Sdur, Sanki bu misak; o Bulgarların bütün emellerine set çekmiş... Bunun cenup komşularına karşı şimalden bir cephe teşkiline, Yugoslavya ve Ro- Manyayı bu bakımdan Oo kazanmağa Salışıyorl, tabiidir, Fakat insan bu vaziyete, bu İaletiruhiyeye, bü tezahürata bakın- Sa; Ankara misakının tam zamanınd. Ve yerinde olduğuna daha © kuvvet kanaat getiriyor. Bulgar dostlarımız, bize her vesile e Adal Adalardenizindeki mahreçten, mu- Ahedenin kendilerine verdiği haktan erer ME ba eahilin mesele hakkındaki takyidatı üze- rinde duracak değiliz. Yalnız Bulg: Yistana bu eş verildiği halde Ziyetin ne karışık bir şekil alaca; Sonra bunun müdafaa: i ileride Bulgaristanın t *deceği bir düzüye genişlemek Basıl tatmin olunacak?., Bir taraftan, izm emniyeti için hudulsuz İsdakârliklara katlanmayı göze alır- vi öbür taraftan hudutlar üzerinde yeni emniyetsizlik amillerini Da elimizle yaratmaktaki sebep ve ökmen de izahı her halde pek güç e memleketin ticari ve iktisadi bir çok zaruretleri vardır. Hepimiz Ayni zaruretlerle karşılaştığımız için “nlar takdir edebiliyoruz. Fakat şu muhakkak ki, Bulgaristanın Ada- rdenizinde bir mahreç edinmesinde- iv iktisadi zaruretin miktarmda mü- liraya gidiliyor. Demek istiyoruz bu zaruret hayati değildir: Bulga- ie Karadenizde başka, güzel li- Manları vardır. Bundan başka Bulga- öten Garbi Trakya üzerinde vakti- X Yunanlılarla pekâlâ anlaştıklarını e Adalardenizinde bir mahreç dü- Kümeli pekâlâ hatırlıyoruz. Başkalarını twnkit edenler ve hak- larını arayanlar; ayni tenkit ve hak upyzularında kendi vaziyetlerini, ken Vazife ve mes'uliyetlerini de dü: Melidirler, Bulgarlar, bir di züye Bul- Kar ekalliyetler mesele yorlar, mazlüm Bulgar ekil in yabancı idarelerde. gördükleri içre muamelelerden şikâyet ediyor. men söylemeğe mecburuz Tü lerin de bu noktadan & retlerimiz vardır: Bulga- içe Türklere karşı | 8 inci » sene No. 2185 CUMA 10 TEŞRİNİSANİ 1933 “Tel: (m Müdür ER yam le Ee | Sovyet Misafirler Dün Gece Hareket Ettiler Misalirlerimiz erkânı harbiye akade- misinden çıkıyorlar suikastta Nadir Şah Hz. leri BOMBAY, 9 (A.A.) — Reuter a- Jansmdan: Bombaydaki Afgan konsolosluğuna pek fena muamele yapılıyor; sırasın. da Bulgar vatandaşıdır, dedikleri bu yiktaşlar hakkıda düşünülen ve tât- ünde diği hülâsası şu: Bulgaristan, buğün herkesin özlediği sulh nizamına karşı koymak isteyen bir vaziyet arzediyor Bu telâkki umumidir. Böyle bir telâk- ki, dünya efkârıumumiyesinde *yaşa- yan zihniyet ve haletirahiyelere göre, tabii Bulgar milletinin Thinde ola NN e harbiye akademisinde dershanede .. ” yaret'el Omü kumandanı Funt Paşa ile rniyeti Afgan kralı Nadir Şah bir öldürüldü Oğlu air iki ilân edildi M. Voroşilof giderken dedi ki: “Artık herkes açıkça anlamalıdır ki, | dostluğumuz dostluktan da üstündür, Başvekilimizin misafirler hakkında #ahassüsleri Cencral Voroşilof Cenaplarının re- liği altında bulunan Sovyet heyeti sabah Harbiye mektebi ile Süvari binicilik mektebini ve Sipahiocağını ve Harp akademisini ziyaret etmişler. dir. Misafirler Harbiye mektebinde kumandan bey ile zabitler tarafından karşılanmışlardır. mektebin muhtelif aksamını gezmişlerdir. firler o - radan Yıldızdaki harp akademizini xi | ir. Misafirler, akade- tarafından karşılanmışlar ve iki saat kadar akademide klmışlardır. Misa - firler bu müddet zarfında akademi - nin kara ve deniz kısımlarını gez - mişler ve dershanelere girerek ders lerde hazır bulunmuşlardır. Bundan başka yüksek levazım mektebi ile ku- manda kursunu da ziyaret etmişler - dir.. Misafirler bu ziyaretten memnun kalmışlar ve akademideki mükemme- liyetten dolayı” Fuat Paşa ile - mesai arkadaşlarımı tebrik etmişlerdri.. Bu (Devamı 6 ıncı sahifede) zelen bir telgrafa göre Afgan krali öl dürülmüştür. LONDRA, 9 (A.A.) — Router a- Jansından: Londradaki Afgan elçisine dün ge- ce gelen bir telgrafta, Afgan kralının dün sabah öldürüldüğü bildirilmiştir. Maktulün oğlu dün öğleden sonra kral ilân edilmi Sabık Kralın ümidi var mı? LONDRA, 8 (A.A) — Rewter »- jansına Romadan bildiriliyor: Romada hüküm süren umumi zan- na göre, sabık kral Amanullah Han Afgan milleti tarafından umumiyetle arzu edilmiyecek olursa, Afganistana dönmiyecektir. Fazla tafsilât yok ANKARA, 9 (A.A) — Bu sabah aldığımız kısa bir haber Afgan kralı hazretlerinin. Nadir Şah dün bir sui- kast” neticesi > öldürüldüğünü bildir. mekte idi. Hüdise etrafında başka bir malümat bulunmaması dolayısile kaydı ihtiyat- la telâkki ettiğimiz bu şayanı teessüf haber üzerine Afganistan sefaretinden keyfiyeti sordük. Afgan sefareti hâ- disenin vukuünü teyit “ettiler, Nadir Şah hazretlerinin mahtumları Mehmet (Devamı 2 inci sahifede) maz. Yanlış bir yolda ısrar etmenin manası yoktur. Meri için en keşkin vasıta, sulh ve itidal yoludur. Eğer biz, Bulgar milleti ve Bulgar ri- cali ekseriyetinin bu kanaatte bulun- duklarma ciddi bir inanmız olmasay- dı bu anlatma ve uyandırma yolunda © kadar ısrar etmezdik. Dost nasihai- leri bazan, hele ilk hamlede, pek acı gelir. Fakat güzel 'neticelerini aldık- tan sonradır ki, onlardaki“ bulüs ve niğde mevcul olan Sovyet Rusya heyetinin, ziyaretle Heyet dün de bir çok ziyaretler de bulundu. İzmirliler M. Voroşilof'ni fahri hemşeriliğe intihap ettiler Misafirler Ayfılırken.. Başvekil İsmet Paşanın ajansa ve muşlardırı — "M. Veroşilefun temsil etmekte olduğu yüksek simanın riyaseti altında bulunan dostlarımız. Kara: Bowdnor, diğer bütün (Devamı 6 me: sahifede) Kadro anlaşıldı Eski hocalar tekrar kad- roya alınmadılar Uzun ipüddetten beri alâka ile bek lenen Üniversite kadrosu dün fakülte- tebliğ edilmiştir. Kadroda yeni den tayin edilen he calerin isimleri i - lân edildiği için bü tün m tek- rardan ilânına lü - zum görülmemiş - tir. Kendilerile mu kavele yapılan 30 ecnebi profesörün hepsi memleketimi ze gelmişler ve va- lerine başlamış lardır Son şekle gö re eski hocalardan bir kısmının tekrar kadroya ithal edileceği yüt etmemektedir. Hazii da münhal bulunan kürsülere ecnebi profesörler tayin edilmiş ve bunun ü- zerine pek az kalan münhal yerlere de Türk profesör muavinleri tayin €- dilmiştir. Yeniden tayin edilenler ara- (Devamı 6 cı sahifede) Tevkifhane de Boşalıyor Bir ay içinde yarıdan fazla mevkuf çıkacak Af kanununun tatbikatı için meş- gul olan heyetlerden hapishanedeki heyetin — işini bitirdiğini yazmıştık. Dün de tevkifhanede çalışan ve Celâl Beyin riyasetinde bulunan heyet ie vazifesini bitirmiştir. Bu heyetin vazi- fesi çok müşkül olmuştur. Heyet tev- kifhanede 512 mevkufun vaziyetleri- ni tetkik etmiş, muhtel i Hüseyin Şükrü B. den sabıkalarını, muhtelii lerden tevkif tarihjerini, ilâmat dai - İeri başmüddeiummilikter aorummup- tur. “Yapılan tetkikat neticesinde 67 mevkuf tahliye edilmiştir. 11 mevkuf benü ik kın mevkufun da cozmlarınn tenzili icap ettiği ait olduğu mahkemelere bildirilmiştir. Tevktifhanede 445 mev- kuf kalmıştır. Bunlardan yarısından leri il Jan tarikati salâhiyecilerden 15 sene hapse mahküm sabık Hi nezare ti müsteşarı Behzat Beyle Rasim Ho- cadadün serbest bırakılmışlardır. Distolcülerden olup cezaları tecil edi- len Süleyman Radi ve Rüştü efendi lerin de cezaları affedilmiştir. . İlâmat dairesinde hali infazda bu- lunan bin kadar ilâm üzerinde de tet- (Devamı 6 iner sahifede) | Bey, Bulgar | mis, Yunan Hariciye nâzırı M. Maxim os, Romen başmurahhası M. Raducanı | Konferansia Arnaöuilek başmurahhas : M. Natzi, Türk Bi hhası H. M. Nokizof 1; Makedonya umum Balisi ei isi M. Dragoa- Bulgarlar Balkan misakı projesine iltihak ettiler Bugünkü heyeti umumiye içtimaıda Bulgar heyetireisi beyanatta bulunacak kle > ÇHeyetle gidem arka: — Konferans mumiyesi eli Splenda altı Balkan başvekilinden gelen ve konferansa muvaffakiyetler temenni eden telgraflar okundu. Müteakiben reisin teklifi üzerine vefat eden eski Bulgar Başvekili Liyapçefin hâtırasını taziz için bir dakika susuldu. İan sonra komisyonların me - afında müzakerat cereyan et- . Yarın sabahki içti komisyon tarafmdan verilen akrar mi zakere edilecektir. ransında Bulgarların ileri sürdükleri kayıtları mahfuz tutmak | şartile ge- çen sene diğer Balkan heyetlerinin im zaladıkları misak projesine iltihak et- miştir, Bu vaziyet üzerine konferans, altı (Devamı 6 mer sahilede) Yahya Galip (Ankara), Mustafa Şe ref (Burdur), Nazım (Tokat), Refik Şevket (Manisa), Sa lâhattin (Kocaeli) Beyler, Mecliste dün ihtısas encümenleri seçildi Meclis gelecek perşembe toplanacak Şakir, Şeref, Edip Servet, Ragıp, Ne- cip Ali, Yusuf Kemal, Nebi zade Ham- di Beyler ve Ali Fuat Paşa ANKARA, 9 (A.A.). — B. M, Mec Hn bugün re vekili Refet Beyin yatetinde Na kaale, Celsenin ağıl masmı müteakıp meclis azalarından bazılarının mezuniyetleri kabul edil- miş ve Manisa mebusu me şiar ta yin edilmesi dolaymile meclis azalığın dan vâki istifası okunmuştur. Trab - zon mebusluğuna seçi mumaileyh ile Elâziz mebusluğuna in tihap edilmiş olan Fuat ve Ziya Bey « lerin tahlifleri / yapılmıştır.. Bundan sonra meclis ihtisas encümeni, za seçilmesi yapılmıştır. Yapılaı li habat neticesinde encümenlere ayrı - lan mebuslar şunlardır: Adiiye encümenine: Münir (Çorum), Salâhattin (Koca eli), Raif (Trabzon), Haydar (An » talya), Numan (Antalya), Süreyya - Aksaray - Vasfi Mehmet - Balıkesir. Osman — Niyazi - Çanakkale - Hasan Hayri » Edirne - Şeref - Edirne « , Ab- dülhak - Erzincan - , Yusuf Ziy; kişehir - , Mehmet Nazif - Azmi » Kayseri » Raşıp- Kocaeli » Sırrı, - Konya », Tevfik Fikret - Kon- ya », Refik Şevket < Manisa » , Nazım » Tokat - Hamdi - Yozgat beyler. Bütçe encümenine: Mustafa Şeref (Burdur) , Kâzem Hüsnü - Konya - , Mükerrem (İsparta) Süreyya Tevfik (Tokat), Ali (Afyon karahisar) Yahya Galip (Ankara) Ihsan (Beyazıt) Dr. .Galip (Bursa) Doktor Mustafa (Çorum), Faik (E » (Devamı 6 ıncı -sahifede) 4