27 Kasım 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

27 Kasım 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Şahsa değil, nesle yardım Yeni Maarif Vekili, üniversite- nin açıldığı gün söylediği tatlı söz- İerle fırça ve kalem sahiplerinin yanık yüreklerine sular serpti. Za- ten yarı ümit ve yarı hayal ile ya- şıyan sanatkârlar için bu sözler taze bir ümit yerine geçti. Maarif Vekili, fikir ve kalem er babının teşvik ve himaye edilecek- lerini söylemekle belki sadece bir vaatte bulundu. Böyle de olsa ge- ne makbule geçtiğine şüphesi ol- masın. Çünkü bahsettiği . insanlar zaten feragat ve tevekkül içinde yaşamağa alışıktırlar. Vaatler ta- bakkuk ederse ne mutlu. Yalnız Bu davayı sadece fikir ve kalem sahiplerinin lehine kabul etmek doğru değildir. £ Vakia bu insanlar mahrumiyet içindedirler. Emeklerinin değerini bulamadık- larma şüphe yoktur. Fakat bu; hiç bir zaman onları nevmit etmemiş! tir, Mesailerini ve ideallerini geri- *bıraktırmamıştır. Onun için her de- virde ihmal edilen bu münevver sınıfa gösterilecek alâkayı fertle- rin hesabma, cemiyetin (fikir ve sanat hayatı hesabına yapmak da- ha doğru olur. Kitap okunmuyor, ciddi ve edebi mesai sahibini tatmin etmiyor. Bu- nun için de fikir hayatı açı! yor. Kitap yor. İşin için- Ekonomi Sahtekârlık Yerli malını ecnebi diye satanlar tahkik ediliyor lerde, piyasada yerli malları" yz Sa rig salmak oldu- undan alâkadar mercilere bazı ihbarat ve şikâyat yapıldığını ve bu hususta #hemmiyetle tetkikata başlandığını yaz- olduğu cevabını v: Dün bu hususta müm de Memduh, ticaret ve ticaret odası umumi m ik Vehbi ahi Bey nelmilel gümrük kongresi mukarreratı- ni, hükümetimiz, bir kanun ile kabul etmiş bulunmaktadır. Bu mukarrerattan biri de, bir mem- lekette dahilde imal edilebilen eşyanm lerinden vanta, ini cilâ ve emsali fabrikalar vardır. Bunların mevaddı iptidaiyesi hariçten gelmekte, buradaki. many da mamul hale getirmektedirler. Bittabi gümrük idaresi, ilminin. mini ham olduklarına göre tarifesi üze- de olduğum için bu noktayı biraz hesapla, kitapla aydınlatmak iste- rim. Bugün üç yüz sayfalık bir kita- bın dizme, basma, kâğıt masrafı dört yüz elli lira tutar. o Böylebir kitaba ancak elli kuruş fiat koy- mak kabildir. Bu elli kuruşluk ki- tap piyasaya Ancak otuz beş, ni- hayet otuz yedi kuruştan çıkabilir. Bu hesaba nazaran bu kitap en a- şağı (1216) tane | satılmalıdır ki yalnız tabı masrafını çıkarabilsin. Halbuki son zamanlarda bu ka- dar satılan kitap yok gibidir. Es kiden bir oman piyasaya çıktığı zaman hemen bir ay içinde masra- fını kapatacak kadar satılırdı; on dan sonra sahibi için artık bir irat gibi damlardı. Şimdi tâbiler ro - manlara karşı bile müstağni dav- e Hakları da aşikârdır. bu masrafa bir de telif üc- tü e edince yekün yarım mis- ki ala kabarır. Maarif Vekâleti bir zaman ma- ruf muharrirlerin her çıkan yeni eserinden birkaç yüz tane alırdı. Bu hareket tâbileri de muharrirler kadar cesaretlendiriyordu. Arkası kesilince kitap neşri durdu. Buhran devri geçecektir. Oku- mak ihtiyacı sinema merakı kadar artacaktır. Lüks apartımanlarda dedikodu yapan (hanımlarda bir kitap rafı yaptırmak modası başlıyacaktır. | Fakat © za- mana kadar da zannederim tâbiler de cesaret, muharrirlerde takat kalmıyacaktır. Bu nesil muharrirleri ve sa kârları buna tahammül ede Fakat onların mahrumiyet içinde geçen hayatları yeni yetişenleri o- kadar ürkütüyor ki yazı ve resim âlemi, içinde taun çıkmış bir ma- mure gibi harap olup gidiyor. Teh- İike bir kaç muharririn ümitsiz gö- rüşmesinde değil fikir & hayatma karşı bu neslin duyduğu bigânelik- dedir. Yeni Maarif Vekilinin verdiği müjdeye bu noktadan © sevinmek lâzım, t Bürhan CAHİT rine almaktadır, Halbuki bu ham mad- deler, burada imal edildikten sonra ü- zerlerine yapıştırılan etiketlerde İstan- bulda imal edildiği yazılmamakta, hat- tâ (Paris) kelimesile sanki Pariste i- mal edilmiş gibi satışa çıkarılmaktadır. Bundan sonra öyle ambalâjlar içinde sa- ia erzedilmektedirler, ki müşteri, €c- nebi malı olduğuna ie ve bit tabi fazla pera ile satn almaktadır. Gümrük idaresi, bu mallara mamul halinde gelen imrarına müsaade etmiye- cok, halli kaçak muamelesine tabi tu- tacaktır. Halbuki bunlar ham halinde gelip burada mamul hale getirildikle- rinden halkın zararına olan bu halin ticaret odasınca tetkikine lüzum hasıl olmuşur. Bunun için odada bir komisyon te- şehikül etmiştir. Komisyon, tetkikatına devam etmekte ve mahrem surette tah- kikstta da bulunmaktadır. Bu gibi mal- ların mümüneleri de komisyona celbe- dilmiştir. Menele ile ticaret müdüriye- ti de ehemmiletle alâkadar olmakta dır. Komisyonun vereceği karar, bu işin meşru olup olmadığını ve Madrit kongre si mukarreratına aykırı bulunup bulun- madığı tefsir ve tavzih edecek ve ne- ticeye göre hareket edilecektir. Bu telkikat neticesi, tarafımızdan da kabul edilmiş bulunan beynelmilel mu- karrerat ve yahut kaçakçılık mahiye- tinde hareket olduğunu gösterirse a- lâkadarlar hakkmda muktazi muamele tatbik olunacaktır. Türk - Yunan ticarat muahedesi Türk — Yunan ticaret itilâfnamesi- nin müddeti ayın sonunda bitecektir. itilâf müzakeratına memur Yu- cuma günü şehrimize ge- Kâğıt fabrikası açılacak Sümer Bank bir kâğıt fabrikası aç- mağa karar vermişti, Bu hususta tetkikat yapılmaktadır. Fabrikanın nerede açılacağı henüz ta- yin edilmemiştir. Her halde suyu bol bir yer seçilecektir. Küğit fabrikası çok kullanılan cins- te kâğıt yapacaktır. Müsaadesiz satış yapanlar Yılbaşının ve arkadan bayramın ta - karrübü dolayısile piyasada tenzilâtlı sa iş hazırlıklarına başlanmıştır. Bu satış lar için alâkadarların Ticaret odasından müsaade almaları lâzım gelmektedir. Bu suretle müsaade alıp ta tenzilât yap - madıkları görülecek müesseseler hakkın da ret odası mahkemeye müracaat edecektir. Halkın da aldand'ğrz. görür- se mahkemeye müracaata hakkı vardır. Üsküdar - Kadıköy Yeni hattın inşa borcu ödanebilecek mi? Üsküdar tramvay hattının Kadı! Moda ve Fenerbahçeye kadar temdi ne İstanbul umumi meclisinde karar ve- İnşaat için yapılacak bir milyon iki Yüz bin liralık borcu, şirket beş sene i- İ sinde ödeyecektir. Bu borcuna karşı lık olarak şirketin bu müddet zarfın- daki varidatı gösterilmiştir. Şirketin senelik varidatı, hat temdit &dildikten sonra, senede seksen bin li- ra ve küsür tahmin edilmektedir. Şirketin yaptığı bu tahmini varidat bazı itirazları mucip olmuştur. Bu ra- kamın biraz hayali olduğu iddia edil mektedir. Eğer şirket beş sene içinde bu ka- dar varidatr temin edemezse borcun, kefil olan belediye tarafmdan verilmesi icap edecektir. Belediye etasen her sene şirketin Açığını kapatmak için bir miktar yar. dımda bulunmaktadır. , Şirket müdürü Necmettin Sahir B. Yunan müessesesinin müracaatı Atinada bir müessese, Türk fabrika- törlerinin Atinada vekâletini almak iste diğinden bahisle Iktırat vekâletimize mü racant pe ini Vekâlet, keyfiyeti Tica- ret odasına bildirmiştir. Yumurta sandıkları için Elma ve yumurta sandıkları için or- manlardan katiyat yapılmasına orman a memurlarının, ormaniye tez - 'keresi harcı almadan müsaade etmedik- lerinden şikâyet edilmişti. Keyfiyet, İk. Türük tulmayan rakamlar Time ella kazik bal hazır. Ki olduğu 10 yıllık iktısadi eser için bazı malümat istemiş ve bunlar gön derilmişti. Dün alâkadarlara gelen pas tezkerede, bu ayrı teşekküller tarafından gönderilen ihsaj malimat ile gene bu teşekküllerin yaptıkları meşriyatın bi - ribirini tutmadığı, bilhassa üzüm ve in- cir bakkındaki erkamın mütenakıs bu - Tanduğu görüldüğü bildirilmekte ve ban ciddi surette alikadar müesseseler le temas edilerek tetkik ve tash'hi ve ne iyede Muhtarlık (| 411 mektep Sene başından sonra bu | İlk tedrisatta İstanbul işler nasıl görülecek? redilince, ro yapmak icap ve teşkilât için de dört lik bir bütçeye ihtiyaç oldu Yeni vaziyetie muhtarlık işle retler yeni vaziyette verilmiyecektir. Muhtarlar ilmühaberler için 25 ku- ruş alıyorlardı. Alım satım işleri için i- se her semtteki i Ayrı ücret almakta idiler. Bu ücretler 3 lira ile 25 lira arasında tahalüf ediyordu. Yalnız hayvan alım satımında kanunen alınması icap eden (50) para ücret &- » Evvelea bu ücret (10) para Zincirli kuyu mezarlığı Maçka mezarliğına ölü defni yasak edildiğinden Beyoğlu cihetinde yalnız Feriköy mezarlığı kalmıştır. Bu me zarlık küçük olduğu gibi buraya giden yol da fenadır. Bağaliye bin cikefi mama ir larak 7 iü mezarlığın bir an vwel açılmasına karar vermiştir. Burada mezarlık yapılacak arazi- nin bir kısmına sahipler ça çıkmıştı. Bele. ii kendilerile Bunlar biir finte ra zı olmazları arazi istimlâk edilecek- tir. Belediye o önümüzdeki yaza kadar tertibatı bitirmek niyetindedir. Bulgar belediya azası Yalovada Tetkikatta bulunmak üzere şehrimi- 7e gelen Bulgar Belediye Meclisi aza- #r. dün Pendiğe giderek bakteriyolo- jihaneyi ziyaret'etmişlerdir. — Bugün Yalovaya gideceklerdir. birinciliği alıyor Maarif Müdürlüğü Beyoğlunda A- zapkapıda»yeni bi: ilkmektep açmak için bina aramaktadır. Çatalcada da bir ilkmektep açılması tekarrür etmiş” tir. Müfettiş İzzet Bey Çatalcaya et derek tetkikat yapmış ve münasip bir bina Bu iki ilkmektebi aç- tiktan sonra İstanbal Mearif Müdür- lüğü mıntakasmda ükmekteplerin a- dedi 411 olacaktır. Bu mekteplerde- ki ilkmektep muallimi acedi ise 1826 ya baliğ olmuştur. Istanbul Vilâyeti ilk tedrisat itibarile Türkiyede birin- ciliği kazanmaktadır. Programlarda tadilât yapılacak Maarif Vekâleti lise v» ortamektep bir Fransız lisan hocası verilerek bu tetkikata başlanmıştır. İki o profesör şehrimizdeki mektepleri gezmeğe baş Jamışlardır. Muhtelif o mekteplerde muhtelif derslerde hazır o bulunmuş lardır. Yeni lisa ve ortamektepler İstanbul lise ve ortamekteplerinde bu sene fazla talete bulunduğundan mevcut binalar ihtiyaca kifayet etme- mektedir. Maarif Vekâleti o yeniden bazı binalar bulunması için tetkikat yaptırmağa başlamıştır. Mektepler- deki leyli talebenin birleştirilerek bir bi yerleştirilmeleri ve bu suretle tasarruf edilecek dershanelerde yeni- den şubeler açılması tekarrür etmiş- tir. Tasarruf ve iktısat haftası Maarif Vakâleti İstanbul o Maarif Müdürlüğüne bir tamim göndererek 12 kânunuevvelde başlıyacak (o olan Tasarruf ve İktisat haftasında ders mevzularının tasarruf ve iktisat tez- leri etrafımda toplanmasını bildirmi ir, Muallimler şimdiden bu mevzula- ra ait muhtelif dersler için o şemalar bazırlıyacaktır. Adliye Vekili gidiyor Adliye vekili Saraçoğlu Şükrü Bey bugün Viyanaya hareket edecektir. Doktorlar Şükrü Beyin hastalığına teş- his koyamamışl Mahkemelerde Bir banker tevkif edildi Davit Safranın kaçakçılık yaptığı anlaşıldı ve lerimizin ha'ırlarındadır. Bun- da y evvel bir akşum Bankası kasalarına kokaiı saklamak ta olan Alber Kaldiron isminde bir a- dam yakalanmış ve kendisine büviye- ti sorulduğu zaman banker Davit Safranın kâtibi olduğunu söylemişti. Bu kaçakçılık bedisesi tahkik edi- avit Safranın evinde de ara- ş ve birinci aramada 8 des- mbil kâğıdı ikinci bir a- siye kaçak içki zuhur et- Ki işti. Baser Davit Safra Efendi bu ka- çak eşya dolayı dokuzuncu ihtmas mahkemesinde muhakeme ediliyordu. Dün bu muhakeme bitmiştir. Evvelki celsede müddeiumumi Duvit Safra E- tendinin cezalandırılmasını istemişti. Muhakeme de müdafaa için düne kal miştir. Dün, Davit Safrenn vekili müda- Oturdukları apartıma- ile beraber bir İraklıdan e bee Hâkim uzun bir tetkikicn sonra ka- rarını verdi. Devit Safra Efendi müc- rimdi. Hâkim 6 ay hapse konulması- na, iskambilden ve kaçak içkiden do- layı da 60 küsur lira para cezası ver- mesine ve derhal tevkif edilmesine ka- rar verildi. Karar tefhim edilir edilmez Davit Safra Efendi hüngür hürgür ağlama- Ea başladı ve bir aralık £ fenalaştı. Mahkeme salonundan çıkarıldı ve a- vukatların istirahatlerine mahsus sa- götürüldü. Orada bayıldı. Teda- vi edildi. Ayılmca jandarmaya tevdi edilerek tevkifhaneye gönderildi. Bir kaçakçılık davası Pake kumparyan direktörlerinden Aiber Mantegü Efendi evinde kaçak içki ve iskambil kâğıdı zuhurundan dolayı muhakeme edilmektedir. Mı a bulunan memurlar, muhtarlar, ev- deki hizmetçiler şahit olarak dinlen- mişlerdir. tahkikatın tevali ve ide hapsolundu dia müdafaa yapılması için başka gü- ne bırakılmıştar. Bir mahküm hakkında yeniden takibat yapılacak Dün ağırceza mahkemesinde dikka- te şayan bir hâdise olmuştur. Bir a- dam öldürme hâdisesind leyhinde tefevvühatta bulunmuş! Bu katil Unkapanında Mehmut ismin- de bir adamı öldürmekten suçlu Ab- bastır, Yapılan muhakeme netice- sinde Abbasm Mahmudu öldürdüğü sebit olmuş, fakat hâdisede ve diğer taram tahriki mevcut bulun- duğu için hâkimler katile 15 sene ha- in bu cezanın 2 imiş, geri o kalan v sene hzpsin de beş senesi cümhu- onuncu yıldönümü münasebe- sile yil af kanunu ile affedildiği için Abbasın 7,5 sene mahpus kalmasına karar verilmiştir. Yedi buçuk sene mahpus kalacağı ve öldürdüğü adamın veresesine bin lira tazminat vereceği Abbasa — tef- Lim edildiği zaman bu küstah ve şu- ursuz katil kendisini affeden rejimin ve devletin aleyhinde ağza alınmıya- cak küfürler savurmağa başlamıştır. Jandarma bu küstah adamı kapıdışarı çıkarırken reis mahkümun geri çevir. tilmesini emretmiş, ve mahküm © geri çevrilerek tekrar maznurlara mahsus daire içerisine sokulmuştur. Burada reis tarafından kendisine ihtaratta bu- lunulmuş ve zabıt varakası tutulacağı bildirilmiştir. Bundan sonra mahkeme huzurunda b'r zabıt varakası tutulmuş ve bu za- bıt varakasınm mahküm hakkında ay- rıca takibat yapılmak üzere müddeiu- mumilik makamına tevdiine karar ve- #“İmişti Bir neşriyat davası Cereyan ismindeki gaezte e de müddeiumumilik tarafından bir dı va ikame edilmiştir. Bu davanın seb: bi bu gaeztenin kerikatürlerinin müstehçen olmasıdır. Mamafih gi aete aleyhine diğer bazı şahsi kri da ikame edilmek üzeredir. Dün 2 adliyeye müracaat ei Vilâyette Suiistimal mi? 50 kuruş 1250 lira nasıl olmuş? isler mmahasip mes'ulüğünde emini ait bir 1250 O raya tahrif edilerek bankaya ». türülmüştür. Fakat para alınmak üren meydana çıkmış veznedar ile iki memur bir — üne m tir. Evrak iye idare heyetine veri- Tecektir, Galatasaray evrakı LAR reyi ei Şürasma gön- Metruk emlâk işleri Yeni teşkil edilen metruk emlâk müdürlüğü elindeki dosyaları iyi bir şekilde tasnif etmeğe başlamıştır. Bir kısım emlâk te satılacaktır. Hayvan sergisi açılıyor * Vilâyet Baytar Müdürlüğünce Del- mabahçede Hasahırlarda açılacak ©- Jan ehli hayvan sergisindeki kayıt mu- amelesi dün akşam bitmiştir. Bugün- den itibaren üç gün devam etmek ü- zere kaydedilen hayvanlara 7 kişiden mürekkep bir mütehassış baytarlar heyeti tarafından puvantaj ameliyesi yapılacaktır. Puvantaj oameliyesine bugün saat 10 da başlanacak, çarşam- akşamı nihayet “bulacaktır. Perşembe günü de sergi açılacaktır. Tapuda suistimal mi? Beyoğlu Tapu idaresinde iskândan gelen bir dosya kaybolmuş ve bu hu- susta tapu ve kadastro © müfettişleri tarafından tahkikat yapılmakta idi. Bu tahkikat neticesi vilâyete bildiril- miştir, Tapu memurlarııdan Abdülkadir, Şefik Beylerle diğer bir memurun bu işte alâkası görülmüştür. İdare heyeti bu işe bakmaktadır. Tekaüt maaşları 2 kânunuevvelle tedi- yata başlanıyor Eytam, eramil ve mütekaidinin üç aylıklarının tevziatına 2 kânunvuevvel- de başlanacaktır. Malmüdürlüklerin- de icap eden maaş bordrolarının tan. zimi bir kaç gün içinde nihayet bula- caktır. Emlâk Bankasna'maaşlarnı iskon- | | yada ve Hong - Kong'ta yakalanan to ettirmiş olanların cüzeunlarında fiş kalmadığındı maaş sahipleri mensup oldukları malmüdü lüklerine müraca- at ederek yeni cüzdanlarını almakta- dırlar, Malmüdürlükleri kânuvuevvel, kâ- munusani, şubat aylıklarını Emlâk ve Eytam Bankası da mart, nisan, mayıs 934 üç aylıklarının iskontosunu y: rak maaşlarını vereceklerdir. Emlâk ve Eytam Bankası, 2 kânu- nüevvelde cüzdan alma muamelesine başlıyacak ve 7 kânunuevvelde de ma- aşlarm iskontosunu yapacaktır. Ban- Bey bun görmüştür. Eckisi gibi maaş sahiplerine bankaca birer fiş ve- rilecek ve tediye günleri lecektir. Bankadan 6 bin kişini aşı iskonte edildiği cihetle müdürlük- çe tediye gişeleri fazlalaştırılmış ve yevmiye 300 » 400 kişiye maaş verile- cek bir şekle ifrağ edilmiştir. Bu s€- ferki tevziatm diğerlerine © nazaran daha kolaylıkla yapılması için terti- bat alınmıştır. | BORSA (Iş Bankasından alınan cetvelidir) 25 Teşrinisani 1933 Akşam Fiatları Müdürü Muhi mah; stikrazlar alâ İstkrazı dahili 96,50 gile ya — 1635 İstiram 5750 $ Teamcay Şark D. yolları 240 D. Muvahhide 53125 $ Tümel a Gümrükler | 780 5 Rihem 1775 Sayd mahi 6,2 Aradaki 4525 dat s5 » «75 T. sheriye —— 508 Mümenil 5165 ESHAM lp Bankanı Na Telefon 1178 ma 1ES İİ Bemenü ve e Mlline İn $ Teme 20,78 nn Müsesin TON a. 1190 Temmer asm | hd 320 Anadelu Hisse 27200 Şark dey. ra Şir. Hayriye | 1S $ Balya 195 Re, 380 * Şark mccen o 25 ÇEK FİATLARI Paris 1206 1690 Losdra 05 426 Nüyork as38 $ Madrit 57825 Milane. 881250 Berlin 1773 Brükeel 339 $ Belgrat 351575 Atina — Zet 42128 Cenevre Peşie 38315 mkardam LATAD $ Bükreş 705525 Sofya 650525) Moskova 1002 NUKUT (Satış) Kuruş ; Kuruş 20 £ Franuz © V6Tİ 1 ğilleAn 2450 2 İsterlim G5Dİ 1 Paza 16 1Dr 128 $ 1 Merk “ 20 Liret 223p 1 Zeleti m. 20 £. Belçikm 317 ğ 20 key 023 7) Drahimi 24 İ 20 Dimer > 20 Llerişre © SBE 1 Çerneviç o —— 2 Lera 3 1 Ahm saz 31 Kur. Çek HS$ 1 Mecidiye 034 a 8), Banknat , 233 Bir resmi ağızdan Türkiye aleyhinde propaganda Pariste çıkan — (Gringoire) is minde haftalık bir gazete vardır. Bütün dünyada çok okunan ve 300, 350 bin nüsha basan bu gaze tenin 27 teşrinievvel 933 — tarihli nüshasında memleketimize ve ero: in meselesine dair bir yazı © gör“ düm. Ehemmiyetle nazarıdikkati- mi celbeden bu yazıdan bize taal- lük eden satırları Milliyet'e nakle karar verdim. Göreceğiniz veçhile bu yazı, maalesef, resmi bir ağız- dan — Kahire polis o erkânmdan birinin ağzından — çıkan bazı ifti raları hikâye etmektedir. Bahsetti ğim gaeztenin B. de Munchausen ismindeki muhabiri Mısırda bir s6 yahat yapıyor ve yolunu bulup Ka hire polis erkânmdan Russel Paşa ismindeki zatla görüşüyor. Ben br zatın kim olduğunu bilmem ama yalan — veya yanlış — söylediği- ni görüyorum. Russel Paşa Mısır- da eroin ve kokain çekenlerin ha- İlinden şikâyet etlikten sonra mu- habirle şöyle görüşüyor: Lâkin Istanbul var ki gözeli eroin, kokain, morfin, esrar elhâsıl bütün uyuşturucu maddele- rin istihsal merkezidi, — Ben en çok kok: tihsal e- den memleket Almanya sanıyor. dum. Bilhassa Darmstadt şehri. — Vakıa öyledir ama, Alman- yada imalât ve bilhassa ihracat hükümet tarafından mürakabe e- dilmektedir. Bizim aramakta o ve mücadele etmekte olduğumuz fab- rikalar gizli ve kontrolsüz olanla- rıdır. Evvelce İsviçrede de bun- lardan vardı. Bal şehrinde Dr. Hef t'nin fabrikası gibi... — Şimdi kapandı mı?. — Evet! Kendi de uzun zaman için hapse atıldı. (Milletler Cemi- yeti) afyon komisyonunun him- metile Orta Avrupa artık bu gibi zehirlerin gizli imalât ve ticaretin- den kurtulmustur. Tehlike şimdi İstanbuldan gelmektedir. Haliha. zırda orada üç fabrika vardır ki ikisi (üçüncüsünün istihsal mikte- rım henüz öğrenemedim) resmi istatistiklere nazaran (!) altı ay- da wasati elt: ton eroin ihraç eder. Halbuki dünyanın eroin ihtiyacı ancak iki tondur. Senevi ihraç © dilen bu 12 tondan başka bir çok ta gizli ihracat yapılmakta olduğu muhakkaktır. Hamburgta, Marsil. külliyetli miktarda eroinin mevcu- başka ne suretle izah oluna- bilir? Bütün bu yakalanan zehirle rin İstanbuldan geldiğ: süphesiz” dir. Eğer bu söylediğim iki üş fab Mısırda beyaz zehirden eser kali maz.,, Mısırlı polis amiri sözlerinin alt tarafında zehirin Mısıra nasıl itha” edildiğini ve fellâhların bu işe ne kadar düşkün olduklarını — anlat İ maktadır. O tarafı bize gerekmez i Yalnız bizim için mübön olan nek: ta şudur: İstanbulda üç eroin ( fabrikası olduğu ve bunların senede 12 ton eroin çıkardıkları yalandır. Üç se- ne var ki hükümet resmen afyon mürekkebatı fabrikalarını kapattı ve o anden itibaren heı gün eroin- cilerle dövüşmeğe başladı. Bu işle uğraştığı anlaşılanların mevkii ne olursa olsun en şedit akıbete uğra makta ollakları ber gün görmü- yor muyuz? O Zannediyorum ki Kahiredeki polis amiri kendi aczi- ni ve Mısır halkının bu zehre karşı olan düşkünlüğüne karşı gelere- mekteki zâfmı bir yere yükletmek istemiş ve bunu Türkiyenin üzerine atmıştır. Ben bu iftirayı, bir gaze- teci sıfatile, reddederim. Umarım ki; resmi salâhiyet sahipleri ode hükümet hesabına bu iftranın ay- ni gazetede tekzibini © adamdan 1175 | veya Misir Hükümetinden ister. ler. Görülüyor ki bazı Mısır | me- murları henüz müstakil bir hükü- met rüknünün ağzına ve aklına gele ni söyliyemiyeceğini anlamaya v kit bulamamışlardır. Bu, her yeni istiklâlde görülen acemiliklerden- dir. FELEK Hayvanla yolcu bir arada olmıyacak Heyeti vekilece kabul edilen bir ni- e, halkı taşıyan gemile- rin, yolcuları -ahatini temin için bulunduracağı vessit ve tertibatın te miz tutulması, kamara yolcularına mah. sus temiz örtülü masalar olması ve bit, tahtakurularının imhası, su sarnı nin fenni bir şekilde imali, üçüncü mev ki yolcularına mahsus mahallere kati- yen hayvan bağlanmaması, hasta teda- im yerler ve ilâçlarla vesait bü- lundurulması icap etmekledir. rika yarın kapanırsa bir ay sonr” ENEL t di