27 Kasım 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

27 Kasım 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

İ | | | | 9e çalışan Cümhuriyet hükümeti- | Meldir İ öunda bir kanal ve 250-300 metre l Tarsus ovası Sulanacak Yakındâ 200 bin dönüm arazi sulanıyor Tarsus ovasınm sulanması için #çılan kanal inşaatı büyük bir hız- ilerlemektedir. Adana yedinci mıntaka su işleri Müdürü Nadir Bey Tarsus kayma- kamı Hayri Beyle inşaatı tetkik et- mek üzre kurşunlu bende gitmi *rdir. Bendin üst tarafında ve altı yüz Metre mesafede suyun istikameti bu cihete çevirildiği takdirde irtifa Üç metre daha artacak ve fazla a Zi sulamak kabil olacaktır. Bunun temini için 200-250 metre uzunlu- Uzunluğunda bir yarma ameliyesi- be ihtiyaç vardır. Bundan başka | latlı civarmda su istikametini o- Vaya çevirmeye çok müsait bir mev i vardır. Su burada şişirilerek iki metre fazla irtifaa çıkarıldığı takdirde Üç buçuk kilometro kazanılmış olacaktır. Nadir Bey bu ciheti tet- ik etmiştir. Fen memurları da tüd yapmaktadırlar, Bu etüdle, taporla su işleri idaresine bildirile- ek bir fen heyeti tarafından tet- | ik edilerek suyun hangi istikamet len geçirilmesinin daha faydalı o- 'acağı tespit edilecektir. Bütün geceli gündüzlü çalışma. arın hedefi mart sonuna kadar al- İı senedenberi kuraklıktan muzta- tip olan 300.000 dönümlük saha- hm sudan istifadesini temin etmek- tir. Bunun içinde amele mükellefe (8 makine kuvvetinden âzami isti- | adeye çalışılmaktadır. ,,Sökeden gelmesi beklenilen ek- tilavatör makinesi şu günlerde gel- iği takdirde kanal inşaatı çok ko- laylaşacak ve tahminlere göre şu- at bidayetinde 300 bin dönümlük “aha sulanabilecektir. Altı senedenberi kuraklık çeken | 'arsus ovasının çektiği ıztırabı çok | ir. Kuraklık yüzünden Tür. | en münbit bir ziraat mın- takası kavrulmuş ve memleket ikti- #adiyatı cok sarsılmıştır. Her ihti- Yacı büyük bir alâka ile karşılıyan Ve âzami gayretle temin ve tatmi- hin yüksek O himmetlerile önü- Müzdeki mahsul senesi bu geniş #va sulanacak ve altı senedenberi | ulutlardan imdat yalvaran çifçi- Min yüzü gülecek ve uğradığı zarar rı az bir zaman içinde telâfi e- decektir. 300.000 dönüm arazi dığı takdirde asğari ?e alınacak hasilât mikdarı Yon lira olacaktır , Tarsusun garp tarafından Mer- "ine doğru uzanan ovayada mevcut Amele ile kanal açılması kabil ol- uğu takdirde — ki bu çok muhte- n bugünkü hesap harici 200| *n dönüm daha arazi sulanacak Ve bunun 50-60 bin dönümü Mer- Sih ziraat mıntakasına tesadüf ede- tir, 3 mil. İ | a Teşebbüsün ehemmiyeti büyük | İktisadi hayatımızda temin edece- $i fayda mühimdir. Verimi fazla “lan topraklarımızdan yarım mil- Yon dönüm arazi bir senede 5 mil. Yon lira hasılat getirecektir. Kanalım etrafına bentten baş- maral Seyhun Gör yakmaz. adar 20.000 ağaç dikilecektir.Bu- Mun için de ehemmiyetli tedbir alın Maktadır. Bu iş tetemin edildiği kdirde ova cümhuriyetin imar si- setine uyğun bir şekilde süslene- fek, çıplaklıktan kurtulacak sıhhat (5 çok elverişli bir hale gelecek: Hayvan hırsızları AANDIFILI — Geçen hafta kazanın Ahatlı ve Dereboğaz köylerinde öküz tak inek harsızlığı olmuş, zabıta derhal K ibat ve tahkikata geçerek hırsızlığın HE Arap oğullarından Celil, Küçük san oğlu Osman tarafından yapıldı: 2 nlaşılmştar. Her ikisi de mahkemeye verilmiş, ne- a ede bu hırsızların altışar ay müddet- 1, ilâyet hudutları haricine çıkarılma» iş karar verilmiştir. Bu karar bu Mi; #tirakleri tahakkuk eden Yuvalı “*eyin ile Hacı Arap oğlu Ali hakkm- İN da tatbik edilecek il tir illiyet) — Af kanu. d k sehrimiz hanis. lan mahkümlarn ade- kiz kişiyi bulmuş dokuzu kadındır. bum. | Aydında Tasarruf haftası Bir komisyon hazırlıklara başladı AYDIN, (Milliyet) Dün Halkevinde valimiz Fevzi Beyfen dinin reisliği altında fırka reisi, Etem Kadri, Halkevi reisi Neşet, Belediye reisi Nafız Beylerle Hal- keviidare heyeti azaları ticaret o- dası ve tasarruf iktisat cemiyeti azaları bir toplantı yaparak 12 kânunuevvelde başlıyacak olan yerli malı haftası hazırlıkları üze- rinde konuşmuşlar ve kararlar ver mişlerdir . Hafta içinde muhtelif günler. de incir, portakal, günleri kabul olnarak bu günlerde o meyvala- rın sarf ve istihlâkinin propagan- da yapılması, mahsulâtımız için canlı propaganda levhalari yapı larak o günlerde şehirde dolaştı- rılması, Halkevi salonunda müze ve sergi şubesi tarafından vilâye- tin mahsulât ve mezruatmı göste- rir bir sergi kurulmas. kararlaştı- rılmıştır. Vali Beyfendinin Karacasuda yapılan dokumalar için daimi bir satış yeri yapılması hakkındaki mütaleaları çok yerinde görülmüş ve bu yolda ayrıca çalışılması mu- vafık görülmüştür. Yerli malı ve tasarruf haftası programını hazırlamak üzere ta- sarruf ve iktisat cemiyeti reisi mu- allim Hulüsi Erdoğan Beyle Tica- ret odası başkâtibi Mazhar, Nafiz Beyler seçilmişlerdir. Komite prog ramını acele yapacak ve bir taraf- tan hazırlıklara başlanacaktır. Elma bolluğu RİZE — Yeni yetişip pazara getiril mekte olan muşmullanın okkası daha şimdiden altmış paraya ve iyi cins el- nın okkası da iki kuruşa satılmakta- dır. Geçen seneye nispetle bu sene mey- va daha fazladır. Bazı esnaf külliyetli miktarda ma sandığı hazırlamakta ve ambalâj içim tüccara satmaktadır, Rizenin pek mebzul olan ve her ne kadar yenmiye pek müsait değilse de çok güzel ve nefis şırası olan kokulu üzüm okkensi da kırk paraya sa- tilmaktadır. Bir cinayet TİRE, 25 — Dün akşam bir biç yüzünden bir genç öldürüldü. Elde et- tiğim malümata göre saat 21,30 suların- da ehemmiyetsiz bir meseleden dolayı fenerci İsmail denilen birisine muğber olan belediye harici zabıta memuru Sü leyman efendi, ufak bir bıçakla İsmai- li tesadüfen kalbinden vurup öldürmüş- tür, Katil Süleyman efendi evine sak- lanmış ise de derhal zabıta tarafından yakalanmış ve adliyeye teslim edilmiş- tir. Adliye tahkiketla meşguldür. Haşarat mücadelesi Nazilli pamuk istasyonu müdürü Ce- lâl ve Aydın ziraat mücadele müfettişi | Nadir beyler İzmire gi Buradan mücadele a satım alacaklardır. mıntakalarımızda yapılan incir mücadelesi büyük faydalar temin etmiş- tir, Nazilli pamuk istasyonunun tesisin- den bir sene gibi kısa bir zaman geç- mesine rağmen istasyondan pamuk müs- tahsilleri çok faydalar görmüşlerdir. İstasyonda yeni tecrübeler yapılmak. tadır. Bir sene pamuk ekilen Yere din- lenmesini temin maksadile ikinci sene buğday ekilmektedir. Gebze muallim'eri arasında GEBZE — Bu sene kazamız maa rif kadrosunda mühim tebeddüller olmuştur. Bu meyanda müfettiş İh- san Bey Karamürsele, Osman Bey Derbende, Tahsin B., Bursaya, Medarlıdan Orhan Beyle Tuzladan Mevhibe H. : merkez muallimliklerine, İzmitten Demir Ali Bey Darıcaya, Aydmlıdan Sır- rı Bey Yarımcaya, Yarımcadan İb- rahim Hakkı Bey Tuzlaya, Hereke den İffet H. Karamürsele, Darıca- dan Halit Bey Herekeye, Cumaköy- den Halide H. Ödemişe, Erzurum- dan Remzi Bey Tavşanlıya, Tav- şarcıldan Zeki Bey Adapazarıma, Geyveden Halil İbrahim Beyle Sa- bancacan Fatma H. Tavşancıla, Ka ramürselden Nefise OH. Darıcaya Saime H. Gebzeye nakil ve tayin olunmuşlardır. Camilerden ha'ı çalan imam Manisanm Ballıova köyü imamı iken işi hırsızlığa döken imam Ha- fız Ahmet efendi muhtelif vilâyet. lerde olmak üzere tamam otuz al- tı camiden iki yüz parçaya yakın bal, seccade ve kilim ile bazı yer. lerden öküz inek çalmıştır. İmam İzmirde yakalanmığtır. | merkezde MİLLİYET PAZARTESİ 27 TEŞRİNİSANI 1933 Aydın Sanat mektebin de Gazi köşesi AYDIN, (Müliyet) — Cümhuriye - h... seneleri- ni kutlulayacağımız kurtarıcı ve k ini ellerine #ekteplilerimizin, onuncu Cümhuri - yet bayramını kutluladığımız günler- kleri heyecan ateş ve çoğ hesiz hor Türkü ne kadar gururlandırsa , sevindirse hakkıdır. Çünkü Büyük Gazinin cümhuriy. kendilerine smanet ettiği gençlik cü nin 16 milyon Türke bıraktığı hassa- siyet ve heyecan gittikçe artan bir Köylerde, kasabalar - yerde her kes hep o larını yaşayor. Ve ko» uşuyor. ve © günlerin bıraktığı derin izlerin tesirile ikinci, üçüncü on yılla- rın feyizli verim ve plânçolarmı ci on yıla nisbetle on, yüz misli yük - | seltmek azim ve kuvvetile çalışıyor. Mektebi olmıyan her köy mektep yap mağai çalışıyor. Olanlar şıyor. Bu günlerde rülen mektep gisi, yarının büyük kültür yüksekliği- Bi şimdiden gösteriyor ve müjdeliyor. Elaziz gittikçe daha güzelleşiyor 7 Elâzizde Beş Kardeşler evi. ELAZİZ, (Milliyet) — Vilâ. yetimizin ve civar kaza, nahiyele- rin iklimi, havası ziraate elverişli olduğu için burada halkın birço- ğu ziraatle iştigal etmektedir. Bu na rağmen sanayide geri kalmış değildir. Halk, marangozluk, do- kumacılık, taşçılık, halıcılık, ta- bakçılık sanayii ile de meşğuldur. Fakat bu sanatların bir çoğu el ile yapılmaktadır. Burada 5 fabrika vardır. Bun- lar da elektrik, un, mensucat fabrikalarıdı İyi ve temiz rakı çıkarak rakı fabrikası kaçak rakı yapılmasının ve sarfolunmasınm önüne geçmiş- tir. Halk vaziyeti maliyesine göre sıhhi ve temiz bir tarzda yapılmış rakı tedarik etmektedir. Ayrıca şunu da kaydetmek isterim ki: Bu havalide çok bir sermaye başlandığı takdirde büyül fakiyetler elde edilebilir. hizar, rakı, Milâs İlkmektebinde her gün 6070 fakir çocuk doyurulmaktadır. 1— kaymakam Sırrı Bey. İl— Maarif memuru Arif Bey. Ayakta du. ranlar; meallim Huriye ve Naime H. lar Vilâyetlere bir tamim ANKARA 25 — Muhtelif vergi ka- nunlarında gerek tahakkuk ve gerek tahsil dolayısile ve yüzde itibarile, ya- hut misli zam mamile yapılan ve hazi- menin şahsi hakları mahiyetinde bulu- nan para cezalarının af kanunu muci- bince af edilen para cezalarile biç alâ- kası yoktur. Maliye vekâleti bütün yetlere keyfiyeti tamim şeklinde bildirmiştir. ei Zımpara madeni AKHİSAR, (Hususi) — Kasabaya bir kilometre mesafede bulunan zımpa- va madeninin işletilmesi için İktisat yvekâletine müracaat edilerek imtiyazı istenilmiştir. İktisat vekâleti madenin matlup menfa; emin edip etmiyece- ğini mahallinde tetkik ettirecektir. Cehiz götürülürken MERZİFON, — Tedavi ve bakım evi hademesi Mahir efendinin köyüne gelin giden hemşiresinin cihazını gö- türen bir yaylı arabası devrilerek beş kişinin yaralanmasına (sebebiyet ver» miştir. Yaralılardan biri dört boş yaş larında bir çocuk diğer dördü kadm. dır. Kâmil efer'i kerimesi Kadriye, Ali usta ailesi, ve hademe Mahir efen- dinin teyzesi hanımlarla gene Mahir efendinin beş yaşlarındaki oğlunun ya raları hafiftir. Ağır yaralı fotoğrafçı İzzet efen- dinin ailesi Dürriye H. hükümet tabi- bi Ahmet bey tarafından müdavatı ev- veliyesi yapıllıktan sonra Amasya has- tanesine nakledil, Hâdise atların birdenbire ürkmesi ve araba okunun kırılarak devrilmesin- den ileri gelmiştir. Milâsta Tütün satışı Bu sene tütün zürraı satıştan memnundur MİLAS, (Milliyst) — Geçen mek- tuplarımdan birinde kazamızın zirai vaziyeti hakkında malümat vermiştim. Tütun mahsulü bu sene 7 - 8 yüz bin okka etrafında tesbit edilmiş ve nefa- set itibarile de çok iyi bulunmuştur. Tütün piyasası, bundan 20 gün evve 80 - 90 kuruştan eçilmişken bugün bu fiyat oldukça tenezzül etmiştir. Glenn ve Gary Amerikan kumpanyaları mü bayaata iştirak etmişlerse de, bunları dan Glenn henüz 10,000 okka kadar mahsul satın almırtır. İnhisar idaresi de bir mikdar alış muamelesi yapmış- tır. Bu sene Milâs halkın sevindiren Gary şirketi olmuş ve bu kumpanya, karşısında hiç bir rakip bulunmadığı halde iyi mahsul satın almıştır. Son senelerd., bu şirketlerin iskonto sigorta dedikleri muamleleri ki, fi - yatların fevkalâde düşkünlüğünü in - taç ediyor ve zürrüm belini kırıyor - du, Gary bu hususta da bu sene çift- çiye yardım göstermiştir. Bu civar belki bu kumpanyadan çok hoşnutluk göstermektedir. Halkevi açılıyor. Bir müddetten beri vi de b idare heyeti re- si Cemil Salih Beyin Milâsa avdetile, fırkada mühim bir faaliyet başgöster miştir. Uzun zamandan beri, spor teş- | kilâtından başka bir birliği olmayan ve bu teşkilâtm başımda gayretli mal müdürü bey bulunduğundün dolayı, oldukça bir varlık gösteren gen Cemil Beye müracaat ederek, her hı de bir halkevi açı den rica etmişle ve edebiyat, Güzel sanotlar, temsil, müze şubelerile halkevi açılacaktır. Müddei umumi. ilâsta pek çok sevilen genç Cüm- huriyet müddei umumisi Vefik Bey, Ayvalık sulh hâkimliğine tâyin edile- rek mahalli memuriyetine hareket et- miş ve yerine yeni haluk mozunların- dan Enveri Bey geli Dilencilerle mücadele ANKARA , 25 — Ankara beledi- yesi şehirdeki dilencilere karşı esaslı bir mücadeleye karar vermiştir. Bun- lar belediyece açılan dilenci evlerinde toplanacaklardır. Araba demiri ile beynini akıtâı KIRKAĞAÇ, — Bu civarda Ka- yadibi köyünde çok korkunç bir cinayet olmuş, Mehmet oğlu Ah- met isminde birisi, Koparak oğlu Mehmet isminde bir köydaşmı, ka- fasma araba demiri vurmak sureti- le öldürmüştür. Hâdise şu şekilde cereyan etmiştir Köyde bir düğün evinde yemek yenildiği esnada katil Ahmedin kar deşi Mustafa ile Koparak oğlu Mehmet ağız şakası yapmıya baş- lamışlardır. Fakat şaka uzadıkça uzamış, bir aralık ciddi bir mabi- yet alarak iki taraflı küfürler sav- | rulmıya başlanmıştır. Bu sırada Ko parak oğlu Memhet, orada bulunan bir kavun kabuğunu Mustafanın suratına fırlatmıştır. o Mustafa bu muameleye fena halde kızmış ve kardeşi Ahmede şikâyet etmiştir. Ahmet kafa kızgınlığile şarı fırlamış ve eline ge: şi araba demirile tekrar içeriy miş ve Koparak oğlu Mehmedin üzerine hücum ederek kafasına bü- | tün kuvvetile indirmiştir. Zavallı Mehmedin kafatası patlamış ve beyni yere akmıştır, Mehmet der- | hal ölmüş, katil Ahmet yakalanmış | tr. Dört sene evvel karısmı öldüren ve Hamide isminde bir kadının da | burnunu kesen Mehmet Ali ismin- | deki şerir nihayet ova köylerin den nde karı oynatırken yaka- lanmıştır. Balıkesirde farelerle mlicade'e BALIKESİR — Ziraat icin mu- zir olan haşarat ve hastalıklar ile | mücadele işi son on sene zarfında | vilâyetimizde ciddi ve ehemmiyetli bir mevzu teşkil etmiştir. alman fenni tetdbirler ne- :esinde bu muzır hayvanların kö- kü kurutulmuştur. Bu mrntakanın dağlık ve ormanlık kısmında, do- muz, kurt gibi hayvanlarla da u- mumt şekilde mücadele edilmiştir. Yalnız bir sene zarfında itilâf edi- len muzır hayvanların adedi 10 bin den fazladır. Diğer taraftan devlet hazinesi. | nin istifadesi göz önünde tutularak ormanların muhafaza ve inkişafı i- | çin lâzrmgelen ıslahata devam edil- mektedir. On sene zarfında 50 bin | küsur metre mik'abı kerestelik, 22 bin kantar odunluk, 3 bin kantar kö mürlük ağacm ormandan çıkarıl. masına müsaade edilmiştir. halk fırkası re: Devreğin İhtiyaçları Halk temiz su ve elektrik isteyor DEVREK, (Milliy: zel ve çok ucuz geçinilen kasabâ- nm üç mühim ih- tyaci vardır. Bi- ,; rincisi Tahlil ra- porundan İstan- bul suları kadar iyi olduğu anlaşı- lan, fakat kazaya iki saat ve keçi yolu olması dola yısiyla (tenekesi 10 kuruşa satılan İ su, diğeri elekt- rik, üçüncüsü ise evlerde açıkta bu- Devrek Kayma- lunan lağımla- kamı Ali Fuat.B. rin kapatılması. dır. Devrek te her yerde lağımlar açıkta ve çok fena bir baldedii Beş altı tahta ve bir az derin çu- kur kazmakla bu işin önüne geçile- bilinir. Su meselesine gelince: Bu işin çok para ile yapılabileceğini, belediyenin kâfi varidatı olmadı; çin şi ik nazarı are alını mıyacağını işittim. Fakat Zonguldak ta Zonguldak Mitat Akif B.yi ziy? retim esnasında su meselesine te- maş ettim. Mitat Akif Bey bana; iyi suyun azim ile getirile- ini, buişe vilâyet meclisi umumisinin de yardım edebilece- ğini söyledi. Elektrik meselesine gelince, Devrekte bunun yapılması için senelerdenberi (o uğraşılmakta fakat bir neticeye ulaşlamamakta- dır. Halbuki burada | elektiri bazı en lüzumlu şeyler o mevcud- dur. Halk su ve elektriği yeni ge- len kaymakamdan istemekte ve bu İ iş için hiç bir fedakârlıktan kaçmı- yacaklarını söylemektedir. Fakat bu su ve elektrikten evvel düşünü- lecek lağım işidir ki : Kaymakam Beyin bütün memleket “gençliği ve memurlara vazifeler vererek la- ğımları bir aya kadar her evde ve her yerde kapattıracağı ve bu iş etrafında en küçük bir ihmalde bu- lunanlara belediye kanunu muci- bince en fazla cezayi vereceği söy- lenmektedir. Lağımların kapatıl ması için harekete geçilmesi habe- ri en çok Devrek kadınlarını mem- nun etmiştir. Çünkü Devrekte ka- dınlar buğdaylarmı, tarhanalarını ve diğer kışlık yiyeceklerini sokak- larda kuruturlar, Açık lağrmalrdan kalkan tozlar tabiirdir ki kurutu- lan şeylerin üstüne konar, sonra birde lâğımların yanında oturup kışlıklarını bekleyenler e kokudan çok müteessir olur. İşte bu cihetler- den lağımların kapatılacağına en çok Devrekte kadınlar memnun ol- muşlardır. Vekillerin tetkikatı ANKARA, (Milliyet) hiliye Vekili Şükrü Kaya, Maarif Vekili Hikmet, Nafia Vekili Fuat, Gümrük ve İnbisarlar Vekili Ali Râna, Vali Nevzat, Devlet Demiryolları U - mum Müdürü Rifat, Yozgat mebusu ve Da - k Cemiyetinin Lala handaki nümune ahırımı görmüşlerdir. i bir trenle Am- kara istasyonundan Lalahan hareket etmiş, kırk beş dakikalık bir tren yok culuğundan sonra Lalahan i bir çeyrek mesafedeki na çıkmıştır. Tiftik Ces ü leyman Sırrı Bey, Tiftik Cemiyetinin fa aliyeti ve nümune ağ.lı haklkında malü - mat vermiştir. Vekil Beyler bilhassa alâ kadar olmuşlar, birçok sualler sormuş lar ve iyzahat almışlardır. Baytar labo- ratuvarı, ve keçilerin ağılı gezildikten sonra, tiftiklerin yayıldığı krlğa gidil- miş ve keçiler görülmüştür. Heyet saat 17 de Ankaraya dönmüştür. Ağılda bu gün 300 baş tiftik vardır. Gelecek se « ne bunun beş yüze iblâğı düşünülmekte dir. Ağıl dört bin dönüm araziye ma » » Burada bilhassa damızlık tiftik ye tiştirilmekte ve civar köylerdeki keçiler ıslah edilmektedi “nümune ağılı” Aydın yolları AYDŞNN, (Milliyet) — Vilâyeti- miz yol işlerine çok ehemmiyet ver- mekte, daimi encümen her hafta yeni bir yol ihalesi yapmaktadır. Evvelce toprak düzeltme ve (9) köprünün bitirildiğini — yazdığım Aydın - Çine yolunun 2 -5,5 kilo ik kısmının blokaj ameli- e Aydın - Söke yolununn Ger. mencikle yeni yapılan moralı köp- rüsü arasnda (o bataklık yapan ve kışın gidiş gelişi güçleştiren kısmın ! döşenmesi de dün ihale edilmistir,