3 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

3 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

gün gelmesi Kaşe. He- yet bir iki güne kadar Ankara da müzakerelere başlıyacak. FİYATI ATI 5 KURUŞTUR 5 8 nel sene No. 2008 Sahip ve mr erin © PAZAR Siirt Meb'usu MAHMUT is KÂNUNUEVVEL 1993 BUURA AVARA RYAN arana mecliste beyannamesini oku du ve meclise bir bütçe pro- jesi verdi. Tel: ( Müdür: 24318, Yazı ileri müdürü: 24019 İdare ve Matbanı 24310. İnhisar İdareleri Hesaplarının Divanı Miuhasebatça Tetkik Edilip ikiye Mecliste Münakaşa edildi Belgrat mu muahedesi Sulh len eğimde yapılan her yeni hamıcyı, miletler için iyilik, rTerah ve agalet ısteyen herkes be- ğenir. Duln poutıkamızın dünyada bu kadar samımi ve güleryüzle kar #uanmasının sebebini bunda ara - malıdır. belgratta ımzalanan son muahedenin de her tarafta ayni te Yeccüh.e karşılanaığını buraya ge İen haperleraen anıyoruz. Harıcın bu anlayışında mutlak bir isabet var. Çünkü Belgrat mu- ahedesinin ilk manası, iki memlie- ket arasındaki dostluğun kuvvet - lenmesidir. Bizim dostluk ifadesin- den anladığımız mâna ise, müşte - Tek bır sun ideali etrafında toplan mak ve onu samimi müdafaa et- mextir. Demek ki harici politika bakımından musbet, sağlam bir ze hun üzerinde bulunuyoruz. Her bâ dise ve her tezahür, Ankaranın bu zemin üzerinde ısrar ile durması » hin en doğru bir politika olduğunu gösteriyor. Şurası muhakkak ki Balkanlar- da sulhün hakımiyetini görmek, dünyanın en zıyade takdir ettiği | bir harekettir. Eskiden beri dünya- nın en karışık toprağı, niza ve ıh- tılârlarm kaynağı olan ve Avrupa binasının temeli üstünde bir barut fıçısı gibi korkunç görünen Balkan ların sulhünü kurmakta Türkiye - Bin mühim bir şeref payı, fedakâr- İık hissesi bulunğunu herkes tak - dir ediyor, Türxıye noktai nazarında, Bal - kan birgi ülküsü, sulh ülküsünden başka bır şey değildir Bizce Bal- kanlarda imzasauğunız her mua « heue, suhün kuvvetlendirilmesine yarâyan bir hamledir. Son Belgrat muahedesi böyledir. Yunanistanla imzaladığımız Ankara misakı da başka türlü değildi. Bulgaristanın Neully muahede- si aleyhindeki mütrit nümayışleri, bu aralık dıkkat gözünden kaçmı- yor. Buna benzer milli tezahüratı hoş görmemek kimsenin aklından geçmez. Acı, tatlı bazı tarih ve hâ- ıraların, mulli terbiyede, milli he- yecanı yaşatmada, milli faaliyet ve cesareti tenmiyede büyük tesi- ri olduğu muhakkaktır, Ancak bu gibi numayışlerin faydalı ve mües- sır owmaları için, ölçüsünü iyi ve doğru bulmak lâzımdır. Her şeyin ifratı gibi, bilhassa bu türlü nüma- Yışıerae iüzumundan fazla ileri gi- Giş, alâxadarları ve etrafı sinirlen- dırebilir. Neuliy muahedesinden şikâyet, Bulgarıstanm yeni bir davası de - ğildır. Fakat bu muahede hüküm- lerinin değişmesini istemek, hemen bütün komşularından Bulgaristan lehine birçok hukuk ve araziden feragat etmektir. Bugünkü hava içinde, böyle bir imkân tasavvur etmek, hayale, ümide lüzumundan fazla yer vermektir. Harp sonrası muahedelerinin tekrar gözden geçirilmesi mesele- si, bugun yürüyen ve muvaffak o- lan bir politika değildir. Ortada bu muahedelerin kurduğu emri vâ kiler de vardır. Bu emri vâkiler; ayni muahedelerin doğurduğu bir çok haklardan ibarettir. Harp son- rası dünyasında müesses nizamın bozulmasına taraftar olmayanlar da, bu suretle haklarına,beynelmi- lel dalet hislerine istinat ediyorlar, demektir. Hakikat şu ki, milletler, fasit bir daire içinde dönüp dolaşı- yorlar. Biricik çıkar yol, hepsi- nin de sulh ideali etrafında toplan- ,masıdır. Düne kadar milli ihtiyaçların, | — milli emellerin tatmini için biricik vasıta, beynelmilel adalet değil, bir nevi zorbalık, harp ve kuvvet idi. Dünyanın ve yeni hayatın ik- tısadi şeraiti, bu vâsıtaya müraca- atı mahküm ediyor. Onun yerine İh vaşıtasını koymalıdır. Kanaa- timizce samimi ve karşılıklı bir sulh ve anlaşma havası içinde mil- İetler arasında halledilemiyecek dava olmaz. Tabii, hâdiselerin ce- reyanmı lüzumundan fazla icbar te, çıkar yol değildir. Öy- le davalar var ki, onları zamanm Dün mecliste söz alan hâtiplerden İhsan B. (Bayazit), Mükerrem B. (İsparta), Refik B. (Konya), Mus tafa Şeref B' (Bordu) İnhisar idarelerinin hesap- ları vedivanı muhasebat Dün Mecliste münakaşalar oldu.. Bazı hatipler hesabatın divanı muha- sebat tarafından tetkikini istediler ANKARA, 2 (Telefonla) — Bu - i azl batça tetkik edilip edi tefsirine dair setinin tezkeresi üzerine Divanı Mu - hasebat, Maliye ve bütçe encümenleri nin hazırladıkları mazbatalar müza - kere edildi. Bu münasebetle ilk sözü alan Refik Bey (Konya) vaziyeti şöy- Muhtelit mübadele komisyo! Jağvı hakkında Türk murahhas heye- ti reisi Şevki Beyle Yunan heyeti re- isi M. Fokas arasında cereyan etmek te olan müzakerat bitmiş ve hazırla - nan itilâfname metni Yunan hüküme- dil za için Ankara sefiri M. Sakellaropulo sa lâzımgelen talimatı vermişt ki Bey de itilâfnamenin metnini bâmil İtilâfnamenin de Hariciye Rüştü Beyle M. Sak, ropulos arasında çarşarıba günü im » zalanması muhtemeldir. İtilâfnamenin esası şudur: Muht müb; omisyonu itilâfnamenin ie hükümet parlamentoları e bir sual soracağım. Divanı Muhasebat riyasetinden gönderilen bir tezkere - den devlet inhisar idarelerinin bütün hesabatı devlet varidatı meyanında ol mak itibarile doğrudan doğruya mec - lis namına Divanı Muhasebat tarafın» (Devamı 6 incr sahifede) Mübadele komisyonunun lâğvı itilâfı imza ediliyor İtilâfnamenin çarşamba günü Ankarada imza edilmesi muhtemeldir Şevki Bey, M. Sakellaropulos tasdikı tarihinden itibaren sekiz ay zar fında lâğvedilecektir, Gene tasdik ta- (Devamı in #ocı sahifede) j j M. Litvinof ve M. Musolini ROMA, ZA, — kiinaf yoldaşı A- merikadan gelirken Kont de Savoja pos takdir ve adaletine bırakmak da- ha doğru olur. Milletleri müdafaa hakkından, müdafaâ vasıtalarından mahrum edenlere taraftarlık edecek deği- liz. Azimet noktamız, itidalden ay rılmamaktır. Cümhuriyet Türkiye- in takip ettiği âkılâne politika, alâkadarlar il dir. Tevfik Ri bi, bugün yeni bir kıt'a almak im- kânını bile bulsak, tek bir Türk bu yeni fütuhat için bir damla ka- nını bile akıtmak istemez. M. Litvinof of Romaya geldi İngiliz gazetelerine göre $ göre Şarki Akdeniz Birliği de görüşülecekmiş! ta vapurunda çıkan gazetelerde bildiril. diğine göre Rus murahhas heyeti, Litvi- nof yoldaş ile M, Mouwssolini arasında yakında yapılacak konuşmalar hakkın- da Avrupa gazetelerinin (yürüttükleri mütaleaları büyük (bir dikkat ve alâka ile ta <> etmektedir. Bu gazeteler, silâh kuvvetlerinin ger- ten azaltılması üyük Avrupa dev- Görülmesi için ileride sarfedilecek geye, İ leri Litvinof yoldaşın — Moskovadan al- dığı direktifler mucibince — müsait su- rette nazara alacağını kaydetmektedir. ler. Litvinof yoldaş, Romadaki, Sovyet- ler elçiliği binasında oturacaktır. Şarki Akdeniz Birliği , ATINA, 2. (Milliyet) reti münasebetile İngiliz gazeteleri İtal- (Devamı 6 m sahifede? Ancak Türk yurdunun tecavüze uğrayan bir karış toprağı için on yedi milyonluk bir millet, dimdik mütecavizlerin karşısında yüksel - ineğe ve can vermeğe koşar. Bizim zaman zaman itidal ba- siret ve sulh politikasının lüzum ve zaruretine temas edişimizin se- bebi; sevdiğimiz ve yeni omace- ralara koşmasını istemediğimiz ba zı dostlarımıza bu hakikatleri dos- tane hatırJatmaktır. Siirt Mebusu MAHMUT Gümrük tarifeleri Vekâlette bir k komisyon toplandı, işe başladı Müsteşar Adil Beyin gaze- temize beyanatı ANKARA, 2 (Telefonla) — Güm- rük ve İnhisarlar vekâleti müsteşarı Adil Bey, vekâlet işleri hakkında ba- Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti müsteşarı Adil Bey hazırlıklarda bulunmak üzere vekâlet te komisyon teşekkül etmiş ve işe baş lamıştır.. İki ay zarfında esasatı ihzar edeceğiz. Kanunun maddelerinde i - cap eden değişiklikler yapıldığı esna- listelerde de değişiklik yapılsa bi le bu işte bir arttırma, yükseltme mev zuu bahis değildir. Vekâlette vapılacak yeni teşkilâta gelince, bu tü.lül kanunu mucibince her vekâlet gibi bizde de yapılması za manı gelen bir teşkilâttır..” Bu teşki - lât, bugünkü teşkilâtmızın, teadül ka ununun icap ettirdiği kanuni şekle sokulmasından ibarettir. Hariciye Vekili Ankarada ANKARA, 2. (Telefonla) — Hariciye Vekili Tevfik o Rüştü © Bey İstanbuldan geldi. Hariciye erkânı ta- rafından karşılandı. Öğleden sonra İsmet Paşa Hazretlerini ziyaret etti, Adliye vekili Şehrimizde bulunan Adliye vekili Saraçoğlu Şükrü Bey tedavi edilmek üzere bu akşam Avrupaya hareket © - decektir. Afyon tacirleri Toplandı İnhisar idaresile bir nok, tada mutabık kaldılar Dün uyuşturucu maddeler inhisar idaresinde Afyon ihracat tacirleri top lanmış, bu içtima- da İzmir afyon ih- racatçıları da tem- met edebilecekleri mevzuu bahsedi miş ve yılbaşma ka dar ihracata kanu nen hakları olan ih racatçılardan ta» mamen vicdani ol- mak üzere bu hak larından sarfına - zar etmeleri teklif olunmuştur. Uyuş- turucu maddeler inhisarı müdürü Ali Sami Bey, bu hususta bize şu beyanat ta bulunmuştur; — İhracatçıların bu suretle Avru- paya yaptıkları sevkiyattan hâsıl olan istoklar, binnetice aralarında rekabet yüzünden ve inhisar idaresi de ihra - cat yapapcağından fiyat tedennisini vücude getirebilecek, alıcılara da ce- saret verecekti. İhracatçılara, inhisar Ja ayni bakta çalışmak isterlerse ih » racata nihayet vermelerini ve istokla- rm Avrupa yerine memlekette yap » malarını, inhisar idaresinin de bu mem Teket metamın fiyatmı yükseltmek suretile müstahsillerin menafiine, ni - hayet memleket -müvaz: inin hiz - met etmek gayesinde bulunduğunu söyledik. İhracatçılarınız, ellerinde mevcut malları ve aldıkları siparişleri bize kaydettirdiler ve kanuni hakları olmakla beraber hakiki siparişler mik. (Devamı 6 ıncı sahifede) ALI Sami BEY Hükümetin sanayiimizi plânlaştırmak için beş senelik bir sınsi program yap- makta olması şehrimiz iktsadi mahafi- Binde, sanayiciler arasında büyük bir memnuniyet uyandırmıştır. Sanayiciler böyle beş senelik bir programın sana- yiimiz İçin bir sigorta mahiyetinde de olacağını söylemektedirler. Dün bu hususta alâkadar zevatla gö- rüştük, Bu teşebbüs hakkında ( sanayi birliği umumi kâtibi Nazmi o Nuri Bey — Teşviki sanayi | kanununu alâka- dar eden evvelki tadiller ve o tadilleri ta- dil eden son tadiller üzerine velev beş senelik için olsun bir programın tespit ve tatbiki lüzumu munda çek isabet vardır. fert müteşebbisler alâkadar olduğumuz sanat şubelerinin beş sene için kat'i bir şekilde faaliyet budutlarmı ölçebilirsek yürüyüş hareketlerinde daha şuurlu ne Gceler istihsal edebiliriz iktisadi kanun- lar da böyle bir hareketi daima tasvip Beş senelik sınai program memnuniyetle karşılandı Sanayiciler programın kendileri için bir sigorta olacağını söylüyorlar Beş senelik sanayi plânı ve program iktisadi hamle- lerimizin mühim bir dönüm noktasını teşkil edecek.. Nazmi Nuri ve Vehbi Beyler etmektedir. Bittabi yakında ittilâ peyda edeci miz beş senelik sinai program fertl (Devamı 6 mer sahifede) Maslak faciası şahitleri üzerinde tesir mi yapıldı? Klişeci Alâettin Beyin muhakemesinde müddeiumuminin bir sözü.. Dün şâhitler dinlendi ve birinin tevkifi istendi Dün muhakemesi yapılan klişeci Alâettin Bey Geçen Ağustosta | Zincirlikuyudan geçerken idare ettiği otomobili jan - darma Hasana çarptırarak vefatma sebebiyet vermekten suçlu klişeci Alâ ettin Beyin muhakemesine dün üçün- cü ceza mahkemesinde devam edilmiş e Dünkü muhakmede şahitler dinle Bu şahitlerden vak'a gecesi "Aikettin Beyle beraber Lala birahane sinde rakı içen ve bilâhara da gezme- ğe gitmek üzere beraberce otomobili” Bi arayan Merkez garajı sahibi İzzet Bey demiştir ki: — Lalaya gittiğimiz zaman saati kaçolduğunun farkında (değildim. Göibir şik, ber sma yak Al ettin Bey de matbaaya gitmek üzere benden Ben eve gidince banyo almıştım, biraz istirahat ediyordum. Galiba bir, — buçuk saat sonra Alâettin Bey gel- li: — Gel'bir otomobil gezintisi yapa» um dedi. Beraberce çıktık. Kazmirci (Devamı 6 ıncı sahifede? Karadenizdeki müthiş fır- tına şiddetini kaybetti | Sahil şehirlerimizde kazaya uğrayan- lara halk ve hükümet yardım ediyor Sahillere mütemadiyen gemi enkâzı vuruyor Karadenizdeki müthiş fırtına şiddeti- ni kaybetmiş ve vapurlar gidip Bele, ğe başlamıştır. Fırtma, limanımızda da bazı kazalara sebep olmuştur. Bucüm- leden olarak Tayyar vapuru, Üsküdar vapuruna bindirmiştir. Bu müsademe neticesinde Üsküdar vapurunda bir rah- (Devamı 6 ıncı sahifede?, ' i