3 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

3 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ahlâk meseleleri, Ahlâksızlık ve ahlâk, medi sorsalar ve buna bin kişi cevap verse bu bin cevap biribirine uymaz. - bu sö zü de size söylemekle de bilmediği bir şeyi anlatmış olduğuma kani de; Jim! - Kimisi ablâksızlığı, tene ait lâü- Esliliklerde görür; kimisi başkasınm hak | kına tecavüzde görür; kimisi yalan söY- lemekte ve o İkmisi o gammazlkia görür. Lâkin bana soramanız bu- ile ahlâk: keakin- Yerine bir ahlâk bunun Jikle çizmeye imkân yoktur. göre ahjüksızlıklar, en iy vazifesi olur ve yerine göre aksi de iddia olunabilir. Onun içindir ki; ben vak'alar ü- ine hülcüm verirken ahlâk cephe- inden hüküm vermekten mümkün olduğu kadar çekinirim.. Ve yalı iki halde ahlâk noktasından mahki miyet kararları veririm; Başkasma fenalık için yalan, iftira ve kendine kün me zararına riya! Bunlardan maadasına doğrusu ah - lâksızlık demeye odilim varmıyor. Çünkü bence kâmil ve âdeta nümu - Belik insanlar görüyorum ki; yirmi sene evveli ahlâksızlık addedilen şey leri pervasız yapmaktadırlar. Bugün başkasına zararı ve âmme menfaati aleyhine tesiri olmayan şey- lerde ahlâksızlık aramak beyhude bir gayret olur. Bu gibi gayretlere eski - den horozdan kaçma denirdi. Size bir fıkra: Birgün bir yerde içki aleyhine bü - yük bir konferans veriliyormuş. Kon- feranıçı bütün talâkatini içkinin yap- tığı tahribatı anlatmaya Çok alkışlanmış ve çok... Konferansta bulunanlardan bir kaçı 5 gece geç vakit bir yerden dönüyor- Jarmış. Köşe başında yere yatmış bir sarhoşa rastgelmişler ve eğilip kim ol duğuna bakmışlar... - fıkranm geli - sinden anlamışsınızdır » bu yerde ya- lan adim mahut konferanıçı imiş... Bir rivayete nazaran sormuşlar: — Yahu! Üstat! Sen bize bugün iç ki aleyhinde konferans vermiştin!. O sözlerin ne idi, bu halin nedi — Siz de benim gibi olmayın! di- o sözleri söylemiştim... cevabını vermiş. Eğer bazan - hele böy hislerde - sözlerimizle işle: sında ayrılık görürseniz bu fıkrayı ha tırlayımız? Tramvaylarda kadın-erkek müsavatı! La gene bir ari daha kazan « Belediyede intihap hakkı, res- mi o memuriyetle alabilmek (hakkı ve nihayet iramvayda erkek gibi ol - mak hakkı... İstanbul Şehir Meclisinin kadın er- kek müsavatını filen gösteren bir ka- rarile tramvayların önündeki İki sıra- nm kadınlara ait olması usulü artık kaldırılacak, Bu müsavattan kadınlar mı, erkekler mi kâr edecek, orasını hemşire ve valdelerimiz yakında gö - rürler, Eskiden onlar bizim yerimize oturuyor, biz onların yerine am kaldırılıyorduk.. Şimdi müsavat var... Lâkin: Şimdi işin ciddi tarafına geçiyo « rum... Ne denirse densin Okadın dai- ma himayeye mühtaç ve erkek taarru- zundan korunmaya müstahak bir mah Tüktur, Ben - herkes için söylemiyo - rum - öyle münasebetsiz adamlar gö- rürüm ki; tramvaydaki sıkışıklığı bir kadını iz'aca fırsat addeder. Böylele - rinin nasıl haddini bildirmeli?. Eski - den kadın oturulan yerlere sığınan bir kadın az çok bu rahatsızlıktan yaka - : kurtarabiliyordu.. Şimdi?. Birinci itirazım bu! Bununla harem, selâmlılk meselesi arasmda tabii hiç bir müna- sebet yok!. İkincisi: Kadın kısmı, erkeğe naza ran daha narin, daha çelimsiz ve yor- gundur... Eskiden kadınların muayyen yeri vardı. Orada oturanlar kalkıp yer ırdı.. Şimdi hele kadınlara kar Idiası altında kabalık et- mek modası çıktı çıkalı genç, yaşlı bir takım kadın yolcuların tramvayın or- tasındaki geçit yerinde, ayakta tram- yayın tutamaklarma asılmış bir halde durduklarını ve biletçi ve yolcuların geçişinden muttası! rahatsız oldukla- rını, ve pehlivan yapılı bir sürü erkek yolcuların da oturdukları yerden o kadınlara kasap dükkânmda koyun seyreder gibi baktıklarını görüyorum... Gönül ister ki; bu müsavat tetsis edi- Jir ve “tramvaylardan harem selâmlik” kalkarken erkeklerin kadınlara kar- stermeleri dünya terbiyesi ica- ian olan himayekâr ve cemilekâr balla ve itiyatlar tekrar başla - sm ve erkekler biraz daha nazik ol - sunlar, FELEK Sadettin ve Cemit Beyler itibaren tatbikma tısat vekâletile temas etmek üzere An karaya giden Devlet Denizyolları mü- dürü Sadettin ve Akay müdürü Cemi Beyler şehrimize avdst etmişlerdir. Sofyadan “gelen belediye azası döndüler Şehir işleri hakkında tetkikatta bulunmak üzere şehrimize gelmiş olan Sofya belediye meclisi azasınd. Açkoff ve Sofya umuru baytı dürü M. Kalojanoff, dür akşamki yansiyanel trenile Sofyaya dönmüşler ir MİLLİYET PAZAR 3 KANUNUEVVEL “1933” | ŞEHİR HABERL ERİ Vilâyette Geçmiş olsun Yüzlü heyeti i Bu akşam geliyor | Heyet bir iki güne kadar Ankaraya gidecek itibaren müddeti i- anan ti- caret ittifakının yerine yenisini tesbit için Yunan heyeti murahhasasının bu akşam şehrimize muvasalatı bekleni - yor. Bazı refiklerimiz, heyetin cuma i e geldiğini yazmışlarsa finda Ankaraya hareketi mukearrer « dir. Takas primleri Takas primleri kıymetlenmektedir. M. listesine dahil emteayı getirmek üzere İngiltere, Almanya ve İtalyaya yapılan ihracat vesikalarına bugünler de yüzde 35 vw n mukabilindeki vesikalara da yüzde 50 nisbetinde rim verildiği görülmektedir. İzmirde incir ve üzüm takasları - nın yapılmasına müsaade olunduğu şa ğı hakkında piyasada ümitler uyandırmıştır, Almanyaya yumurta ihracatı başladı Almanyanın yılbaşma kadar Türk yumurtalarma ayırdığı kontenjandan bilistifade ilk parti olarak yüz san - dık yumurta Lüleburgazlı bir tacir ta rafından vapura yükletilmiştir. Bu par ti sif Alman hududu 82 imarka satıl mıştır. İkinci parti olarak diğer bir tüc car tarafından 50 sandık hazırlanmış- tır. Berlinde yumurta komisyonculuğu yapan M. Foki tarafından şehrimize bir liste gönderi Bu zat, yumur ta mübayaası için tacirlerimizle tema sa başlamıştır. Almanyanm istediği ev safta yumurtalarımızın tasnif ve sevki vakte mühtaç görülmektedir. Anado - ludan gelen yumurtalar arasında bu evsafta olanlar ancak üçte bir nisbe - tinde bulunmaktadır. Bu itibarla yıl- başına kadar sevkiyatımızın ancak 400 sandığı bulabileceği hee edil. mektedir... Mamul eşya telkikalı Mevaddı iptidaiyo halinde güm - rüklerden ithal edilip dahilde mamul haline getirilerek ecnebi malı hissini verecek şekilde satışa çıkarılan mal- lar hakkındaki tetkikta ehemmiyet < le devam edilmektedir. Ankarada bu- lunan İstanbu! sanayi müdürü Refik Beyin bu mesele hakkında da İktisat vekâletinden talimatı hâmilen bugün avdeti beklenmektedir. Ticaret odasın da bu iş için teşekkül eden komisyon, Refik Bey gelir gelmez toplanarak ka rarını verecektir. Şimdiki halde komis yonun diğer azası tarafından tarafımız dan kabul edilmiş bulunan beynel - milel Madrit gümrük mukavelesi tet- kik edilmiş,, piyasada bu şekilde satı- lan her malın bam veya kısmen ma - mul tamamen mamül olarak mı geldiği, bunlardan şehrimizde hangile rinin nelerde ne suretle ve kimler taza- fından imal edildiği,er birinin satışa na sıl ambalâjlar içinde çıkarıldığı tesbit et- tirilmiştir. Bu hallerin her birine te mas eden mevaddı kanuniyede bulun muştur. Tereşşüh eden malümata gö- re, bu kabil satışlardan dolayı tüccar» lar hakkında k kanunu ah - kâmunın tatbiki ihtimali zayıf görül - mektedir. Buna mukabil bu işte yerli malının revacını kırmak, ga: ru rekabet suretile bazı erbabı te zarar vermek ve nihayet halkı iğ - fal etmek mahiyeti görülmektedir. Alâkadarların tetkikat neticesinde rilecek karara göre, bu fiillere temas eden mevaddı kamuniyeye müsteniden mahkemeye sevkedilmeleri muhteme!- ir. memleketi için Brezilya Anonim şirketinin teessiis tarihi olan İ mayıs 933 ten bu ay ba: memleketimize 1,141,420 lira kıyme- de 65,644 çuval kahve ithal edil. miş, buna mukabil Cenubi Amerik; ya 78,309 liralık ve Avcupa ile Şima- li Amerikaya da 874,658 Li lerin normal ihracatma yüzde 2 — 5 prim vermek suretile kendi hesabına yapmıştır. Bu müddet zarfında memleketimi- ze gelen kahvelerden 46,545 çuvalı İstanbula gelmiş ve bir kısmı Trakya v. sair merkezlere sevkedilmişi Mütebakisinden o 13,053 çuvalı İzmir, 2542 çuvalı Mersin, 1580 çuva hı Samsun, 1787 çuvalı Trabzon ve 137 çuvalı Antalyadan memlekete ithal o- lunmuştur. İthal ettiğimiz kahvelere mukabil en fazla arpa, fındık, üzüm, İncir ve zeytinyağı ihraç edilmiş ve bu ihraca- tn da en mühim kısımlara sırasile Fi- listin, Almanya, İtalya, İsviçre, Avus- twrya ve Fransaya yapılmıştır. Kah - venin memleketimize geldiği Arjan - tin, Brezilyaya da 921,390 franklık tü tün, ceviz, fındık, halı ve zeytinyağı ihraç edilmiştir. Bulgaristandan Uzüm ihracatı Bulgaristanın günde 80 vagon yaş üzüm ihraç ettiği ve karpuz, erik ih- racatmı da çoğalttığı anlaşılmıştır. Yugoslavyann da geçen mev dört bin vagon erik ihraç ettikleri bil çi imom kahve ithalâtımız | © Mücip Bey Dün tahliye edildi, bugün muhakeme edilecek Rüşvet hâdisesinden dolayı mevkuf bulunan sabık serkömiser Mücip Bey dün ağır ceza mhhkemesine müraca - atla bir itirazname vermiş ve tahliye lebinde bulunmuştur. Ağır ceza re- aznameyi ve buna müteallik dosyayı tetkik etmiş, talebi kanuna muvafık bularak Mücip Beyin kendisinden imza alınmak su - retile kayıtsız ve şartsız tahliyesine karar vermiştir. Ağır cezanın bu ka - rarı kat'i olduğu, müddeiumumilik te itiraz etmediği Müicip Bey dün akşam tahliye edilmiştir. Mücip Be - yni Kumkapıda şoför Nuri Efendinin ölümünde medhaldar bulunmaktan mazmun olduğu muhakemeye ağır ce za mahkemesinde yarın devam edile- cektir. 6 aya mahküm oldu Ahmet Efendi isminde bir adamın bakkal dükkânnm kapısını kırarak soymaktan suçlu. ayı Ahmet evvelce 4 buçuk sene hapse mahküm olmuştu. Temyiz mahkemesi bu kararı bozmuş, birinci ceza mahkemesinde yapılan mu hakemesi neticesinde ayı Ahmet dün üç sene altı ay hapse mahküm edilmiş ve doğruca tevkifhaneye gönderilmiş- tir. Gene sirkatten suçlu Mihal ismin- de bir adam da bir seno 6 ay hapse mahküm edilmişti Hayvan sergisi Kapandı Kazananlara 3500 lira mükâfat verildi Vilâyet baytar müdürlüğünce per- şembe günü Dolmabahçede eski has ahırlarda açılan yedinci ehli hayvan sergisi dün akşam kapanmıştır. Sergiyi tahmini olarak 5 bin kişi gezmiştir. Bunlar meyanında Beyoğlu civarındaki bütün mektepler muallim? Jerile birlikte sergiye giderek gezmiş lerdir. Dün sergiyi gezenler meyanında Beyoğlu kaymakamı Sedat Bey ve da- ha bazı zevat vardı. Dün saat 14,5 tan itibaren sergide birinci, ikinci, üzüncü, dördüncü mü kâfatları kazanan 71 hayvan sahibi- ne 3500 lira mükâfat verilmiştir. Mü- kâfatlar vilâyet baytar müdürü Eter Bey ve rüfekası tarafından çek veril- mek suretile tediye edilmiştir. Mük- fat sahipleri pazartesi günü paralarını w âyet muhasebeciliğinden alacaklar- dirilmiştir. Memleketimiz, daha zen - gin bir yemiş memleketi olduğundan taze meyve ihracatımızın azami İnki- şafı çareleri tetkik edilmektedir. Trakyada mezruat Geçen hafta zarfmda Trakya ve li mıntakasında havalar müsait zeriyata germi verilmiştir. vasati ve garbi mıntakala- üümüzdeki sene azami tarzda pancar zeriyatına hazırlanılmaktadır. Ziraat Bankasının 100 bin ton buğ day mübayaa edeceği haberi, müstah sil ve ellerinde buğday bulunan tacir ler tarafından sevinçle karşılanmıştır Son hafta zarfında Anadolu ve Trak yadan İstanbula günde 20 - 30 vagon arasında buğday belmiştir. Ödünç para veren müesseseler Ödünç para veren müesseselerin mürakabesine, ticaret komiserleri ta « ndan ehemmiyetle devam edilmek imdiye kadar alâkadarlar tara fından bu müesseseler hakkında hiç bir şikâyet vaki olmamıştır. Son zamanlarda on bin lira serma vesikası almıştı Avusturya ve Macaristan ile ticaretimiz Avusturya ve Macaristan hükü - ediln mikdarlara mahsuben -aristana 508,300 küsur lira kıymetinde tütün ihraç edilmiştir. Avusturyaya da 480 liralık tuzlu ve 1578 liralık kuru bağırsak, 399 liralık kitre, 1029 liralık halı, 1500 liralık lületaşı, 3057 liralık iç fındık ve 275 meşin terlik ihraç olunmuştur, Mez - kür muahede ile tesbit edilen 3,5 mi yon liralık mikdara nazaran İstanbı dan ihraç edilen yukarıki mikdarlara mukabil Avusturyadan da ayni mik - darda ithalât vâki olmuştur. Ölçü ve ayarlar için hassas nüimuneler Yeni ölçüler ve âyarlar için has - sas nümuneler tedariki için bir müd » detten beri Almanyada bulunan tica- ret müsteşarı Hüsnü Beyin bugün ve- ya yarın eşhrimize avdeti beklenmekte dir. Bu ay sonunda tatbika başlanacak Ucaret odaları, halkı ve şalışmaktadırlar.. Bu maksatla büyük afiş'er ve levhalar yap tırılarak halkın görebileceği yerlere a sılmıştar. Vilâyet jandarma kuman- danı bir kaza geçirdi Vilâyet jandarma kumandanı Bin- başı İzzet Bey Yalovaya teftişe gi mişti. İzzet Bey orada mühim bir ka- za geçirmiştir. İzzet Bey, yanında Ya- lova jandarma kumandan: bulundu - ğu halde bir taksi otomobilile teftiş ma- haline giderken otomobilin tekerleği ne ait bir vida yerinden oynamış, bu- Bun neticesi olarak iki tekerlek yerin- den fırlamış, otomobil de bir çukura doğru hızlıca yuvarlanmıştır. .Ötomo- bilin ön kısmı tamamen parçalanmış tır. İçindekiler bir iyi tesadüf eseri © arak hafif yara ve berelerle kurtul - muşlardır. İzzet Beyin kolu incinmiştir. Kendisine geçmiş & olsun deriz. İzzet Bey dün şehrimize gelmiştir. Maaş verildi Kânunuevvel umumi maaşı dün ve rilmiştir. Idara heyeti toplandı İdare heyeti dün vali tnuavini Ali Rıza Beyin riyasetinde & toplanarak kadastrodan bazı memurlar o hakkımda ki evrak tetkik edilmiştir. Tütün Kanununa dair 1701 numaralı tütün inhisarı kanu- munun 33 üncü maddesinin sonuna bir hakkında kanun vi- lâyete gelmi Madde 1 — 1701 numaralı Tütün İnhisarı kanununun 33 üncü maddesi- yapan tütüncüler ile çiftçiler için bu madde mucibince am- bar ücreti hesabında üç dizi dengi bir * denk sayılır, Türk - Yunan ikamet mukavslesi Türkiye cümhuriyeti ile Yunâ: tan hükümeti arasıda aktolunan ika arel ve seyrisefain mukavelena tasdik: hakkındaki Smart mukavelename ile beraber mer'i ol - mak üzere aşağıda yazılı tashihler ya pılmıştır. A) — Mükavelenameye bağlı (A) Mstesinin 45 inci Yunan tarife numara sının (Â, B, C - 1,2) bentleri hizala en 100 mesi konulacaktır. B) Mukavelenameye baği: (B) liste sinin 277 Türk tarife numarasında göz kolofan kelimesi yanımdaki (B) har- fi yerine (H) harfi konulacaktır. Madde 2 — Bu kanun neşri tarihin den muteberdir. Vapur seferleri Taksimatı Vapurculuk şirketi yüzde kırk hisse isteyor Türk vapurculuk şirketi idare mec isi Sadık zade Ruşen ve İşletme müdürü Bürhanettin Beyler Ankara - ya gitmişlerdir. Kânunusanide Devlet Denizyolları işletme idaresile vapurculuk şirketi a rasında muhtelif hatlara işleyen posta ların, gros tonalarına nazaran yeni taksimat yapılacaktır. Şirket, yeni va purlar alarak bu taksimatta hissenin hiç olmazsa yüzde kırka iblâğını mektedir. Rüşen ve Bürhaneti ler, İktısat vekâletinden 15 yaşından yukarı, 25 yaşma kadar mü bayaasına müsaade edilmesini isteye- ceklerdir. Bu müsaadeyi alırlarsa av- dette şirket namına bir heyet hemeh ek gidecek, ay başından evvel bir iki apar. satm alacak, bu suretle ketin yeni hat taksimatında his- sesi arttırılmış olacaktır. Takdiri kıymet hakkı Vapurlara kıymet takdir eden ko - misyonun, vapurculuk şirketinden 25 bin lira hakkı takdir istediği malüm- dur. Şirket idare * meclisi, bunu pek fahiş bulmuştur. Şirket haricinde ka- lan vapurların kıymetlerini takdir hak kını komisyonun kendilerinden ara - ması lâzrm geldiğinden bahisle şirket vapurlarının takdiri kıymeti için en son se istedikleri komisyondan sorul- muştur. İngiliz Lojdi dört bin lira iste diğini bildirmiştir. Şirket, bunu da fa hiş bulmuş ve alâkadarların isterlerse mahkemeye gidebileceklerine ve bu takdirde işin hükmen halline karar verilmişi Deri fabrikacıları bir heyet gönderdiler Deri fabrikacıları sanayi birliğin - den ayrıldıktan sonra müstakil bir ce» miyet halinde çalışmaya başlamışlar - temişti. İstanbul deri sepicileri Atike zade Murat Beyle fabrikatör mişlerdir İl a Gi Ge Üniversite Bütçesi Yeni bir komisyon tet- kikata başladı Üniversitede bütçe rini tetkik etmek üzere yeni bir komisyon teşek kül etmiştir. Bu komisyon Üniversite rektörü Dr. Neşet Ömer, Üniversite umumi kâtibi Besim Beyler ve fakülte dokanlarmdan o mürekkeptir. Bu ko- misyon Üniversite bütçesini tanzime başlayacaktır. Fakülteler birer ihti - yaç histesi vücude getirerek komisyo - na vermişlerdir. Bütçe yapılırken aza mi surette tasarrufa riayet edilecek - tir. Yeni açılan lisan mektebine de - vam etmiyecek ve bir ecnebi lisanmı mükemmel surette bildiğini iddia eden Üniversite talebesinin imtihanları per şembe günü yapılacaktır. İmtihanlar bir komisyon. tarafından icra edilecektir. Komisyo - na Edebiyat fakültesi roman ordinar- yosu Profesör Leo Spizer riyaset”et - mektedir. Hukuk fakültesinde kara ticareti ordinaryosu Profesör Hirset takrir es nasında tslebenin not tutmasını me - netmitşir. Profesör dersi Almanca O - larak takrir edecek ve tercüman da türkçeye çevirecektir. Profesör her hafta başında, verdiği takrirleri bir broşür halinde neşredecektir. Birinci broşür hazırlanmaktadır. Broşür al ve türkçe olarak meşredile - . Bu suretle talebe dersi munta- zam bir surette takip için büyük bir | kolaylık görmüş olacaklardır. Alman sefiri Alman lisesinde Yeni Alman sefiri Her Rosenberg dün Alman lisesi ve ticaret mektebini ziyaret ederek mektebi gezmiştir. Hukuk talebe yi ka talebe meselesi görüşülecektir. Mülkiye mektebinin 57 inci yıldönümü Mülkiye mektebinin 57 inci yıldönü mü yarın saat 14,5 ta mektepte bü - yük merasimle tes'it olunacaktır. Me- rasim için parlak bir program hazır- lanmıştır. Merasime birçok yüksek ze vat, mülkiye mezunları davet edil - mişlerdir. Avrupaya gidecek talebe Muhtelif ilimler tahsil etmek üze- re Avrupaya gidecek Jise ve sanat mektepleri mezunların muameleleri ikmal edilmiştir. Talebe grup grup, bu hafta içinde muhtelif Avrupa mem leketlerine hareket edeceklerdir. Ecnebi mekteplerde türk talebe cemiyetleri Ecnebi mekteplerdeki Türk talebe- birer Türk talebe etmeğe karar vermişler dir. Muhtlif ecnebi mekteplerde te « şekkülden © birliklerin © murahbasları ayrıca bir toplantı yaparak ecnebi mekteplerdeki bütün Türk talebe ara. sında bir tesanüt temin edeceklerdir. Hususi imtihanlar Lise ve orta mekteplerde dünden tbaren birinci hususi yoklama imti - hanları başlamıştır. İmtihanlar bu a - yın sonuna kadar devam edecektir. Bu sene tahıriri yoklamalar daha kısa yapılacaktır. |Hususi mektepler niçin açılıyor? Notrdam de Syon Fransız kız lise- türkçe muallimleri Maarif müdürlü- ğüne müracaat ederek hususi olarak kendilerine gelen mektupların mektep idaresi tarafımdan açıldığını ve mek- tupların ellerine geç geldiğini ve bu yüzden bazı işlerinde zarar gördükl. rini iddia etmişlerdir. Maarif müdür Ni bu meseleyi tahkik etmektedi maş a Belediyede Elektrik ücretleri M. meni dün Belediye ile görüşmeğe başladı müdürü M. Han » rife komisyonu ücretin on para tenzi- ti bu tetkik edecektir. Be'ediye mimarlığı Almanyada tahsili ikmal eden Mimar A.Sabri Bey belediye mimari şu- besine tayin edilmiştir. Kânunuevvel maaşı Belediye dün memurlara kânunu - evvel maaşını vermiştir. Okiruva hissesi Oktrava hisessi olarak gümrükler idaresi belediyeye 25 bin lira yeni a- vans göndermiştir. Denizyolları tarifeleri Martta denizyol!; ti rifeleri değiştirilecektir. İkte tarifeler hakkında alâkadarların şim- - diden mütalealarını istemiştir. | kalmış bir adalet icabıdır. Kadınların yol vergisi Gazetelerde okuduk; Yol vergisi mükellefiyeti para kazanan kadınlara da teşmil edi. lecekmiş! Tahakkuku halinde bu, muhakkak ki yapılan işlerin en doğrusu olacaktır. Kadın, cemiyet hayatında erkek- lerle yan yana yürütürken, her işe girdikten, devlet ve müessesat büt- çelerinden para aldıktan bir erkek kadar kazandıktan sonra on- ların yel vergisi mükellefi yetinden (o istisnaları (| sarih bir adaletsizlik ove vatana hizmet teşkil eden böyle mukaddes bir mükellefiyetten onların uzak b- tulmaları ise hattâ sadece adalet- sizlik değil, bir hakaret olacaktı. Evinde oturan, nadiren sokağa çıkan bir adam, kaldırımları eskit- mek şöyle dursun kaldırımlar üze- rinde bir çizinti bile yapmamasına rağmen yol vergisi tediyesine mec bur olduğu halde işine . giderken kaldırımları aşındıran, işinden çık: tıktan sonra öteberi almak üzere sivri topuklarile mağaza, mağaza dükkân dükkân dolaşarak, kal dırımları çökerten kadınların yol parası vermemesi haksızlıkların en büyüğü idi. Hususile erkekler, kazanmadığı balde bile yol parası (o vermeğe u mecbur Ool- duğu düşünülürse (o kadınların yalnız para kazananlarının böyle bir mükellefiyete tâbi tu tulmaları, hattâ hedefe vüsulü, geç Temen- nimiz, bu verginin Obiran evvel tasavvurdan tahakkuk © sahasına İ çıkmasıdır. Kadınlar, nimetlerimizde nasıl müşterekseler onların küfe etleri nie ze de iştirâkleri, o kadar r ve o kadar yerindedir. Hem o kit, kadınlarımıza: — Erkeklerle müsaviyim, Ve iş- te önlar gibi yol vergisi de veriyo- rum! Diyerek göğsünü kabartarak ö- ğünmek hak ve imkânları da ve- rilmiş olacak ki sadece bu, başiı başına yüksek bir mazhariyettir. Ve bu suretledir ki kadın müsuva- tını, bir taraflı olmaktan kurtarmış bulunacağız. Çalışan kadınlar kazanç, buh- ran, muvazene vergileri verdikicri halde onların yol vergisinden sx na edilmeleri esasen mantık. cı, ugün bu mantıksızlığın izan hâdisesi karşısında bulunuycıvz demektir. Ben, kadınlık hesa.|.4 buna yerden göğe kadar seviriyr ve memnun oluyorum. Salâhaddin Ei Beyoğlu Halkevınde türkçe kurs Beyoğlu Halkevi subesi Jisan kursu açılmıştır. K: den talebenin ekserisi ecnebi ve Tiyet talebesini teşkil eterekicdir. “sems. Eskişehire küşat resim...s gidecek zevat de & decek zevata datiyeler tir. Bu meyanda erkâ; ğer bir çok tanınmış zevat bulunmezk tadır, Davete icabet edemiyecek ola vattan, bu akşama kadar gidem ceklerini bildirmeleri rica tur. DEERE — (lp Bankasından alnan cetvelidir) 2 Kânunuevvel 1933 | Akşam Fiatları eti vili A ya 1933 İstikrası Anadolu 1 aş 7 Kuponasz Mümessil ESHAM Telefon Bomanti Teke Çimente T. askeriye İş Bankası Nar e Hamiline 865 875 ice Tramu Anadelu Hisse za Sir. Hayriye 248 Belgrat Zisi Peşte Bükreş Mork (Satış) Aamalandkya © Eİ 650623 ; NUKUT Kuruş Sofya 1 Şile. Av. 1 Pezeta 1 Mark 1 Zeleti 20 Ley 20 Dicar 1 Cerneviş 1 Alan 1 Misekdiye Çal 1 Florin Banknot