14 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

14 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Ergani Bakır yolu tahvil- lerinin B tahvili bugün eski tertipten almıyanlara da sa- tılacak. FİYATI 5 KURUŞTUR 8 izci sene No, 2819 Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu- MAHMUT r Bulgar kralının Belgrat ziy ziyareti Bulgar Kralı cali Barla le 'nm “Belgrat ziyareti memleketlerini değil, | Garbi Avrupa efkâri umumiyesini / alâka- bir hâdise mahiyetindedir. m kısa bir müddet zarfında fadır ki bu iki Balkan hü- iribirile görüşmektedirler. Birinci mülâkat, Boris Hazretleri- din Avrupa seyahatinden avdet eder- ken Belgrat istasyonunda o kısa bir meni ibaret kalmıştı. Kral A- xandre Hazretleri Küçük Sinaya'daki konferansından avdet ©- en Varna'ya uğramış ve ikinci defa olarak Boris Hazretlerile görüş“ Müştü, Şimdiki görüşme birkaç ayi * $indeki mülâkatların üçüncüsü oluyor. Ancak ilk defadır ki bu görüşme res- Mi bir ziyaret şeklini alıyor ve Bul taristan hükümdarlarile Bulgar Baş e oldukça kalabalık bir heyet, hükümetinin misafiri ola - kraliçe yalnız asmda görüşme ima ehemmiyetli bir hâdisedir. Bu, ilhassa Yugoslavya ve Bulgaristan Bibi büyük harpten beri ihtilâf halin. de bulunan iki memleket hükümdarı- dın mülâkatı hakkında doğrudur. rkes biliyor Balkan memleketle Hi arasmdaki itilâf zincirinin eksik ka İan halkası Bulgaristan ile komşuları Yrasındaki anlaşmadır. Romanya i 'ügoslarya senelerden beri dı İatta müttefik vaziyetindedirler. ile Yunanistan aralarındaki 3 tasfiye etmişler ve dost olmuş- lardır. Türkiye - Romanya, Türkiye - İugoslavya münasebetleri de samimi bir Mafhaya girmiştir. Yunanistan da bu İki devlete karşı ayni vaziyettedir. Bu tartlar altında Bulgaristan komşu- olan münasebeti, diğer Balkan memleketleri arasmdaki münasebetle Ye benzemiyen bir istisna teşkil edi - Yor. Yani bu anlaşma ve uzlaşma zin Grinin zayıf halkası Bulgaristandır. aristan da Balkan yarım adasın daki memleketlerin hepsile temas ha İinde bulunan yegâne bir memleket olduğundan her Balkan memleketinin #hemmiyet verdiği bir halkadır. Bulgaristandan maada diğer Bal - kan memleketleri arasmdaki müteka- bil anlaşmaya mukabil, Bulgaristan - la komşuları arasındaki anlaşama - ezim sebep ve âmilleri arasında #n ehemmiyetlisi Bulgar - Yugoslav İktilâfı idi. Bulgaristan bu Garp re tâ Balkan seksle > . den beri devam edip gelen ihtilâflar vardır. Gerek bu ihtilâfların halli ve terek Bulgaristan ile Yunanistan ara #mdaki meselelerin tasfiyesi için şim diye kadar yapılan teşebbüsler müs « bet bir netice vermemiştir. Türk - Yu- han itilâfının imzasile başlayan Bal- İ kan devletleri arasmdaki yeni tesa - İ nüt devrine kadar Bulgaristan, Bal - İ kan memleketleri arasında çıkacak ÜNE sefrikadan is ek sureti- İle hedefine varmak ümidini beslemiş $i. Türk - Yunan fı Balkan mem- leketlerinin hayatında yeni bir çığır Açtı: Balkanlardaki vaziyetin istikra- Yma taraftar olan memleketler ara - tında itilâflar biribirni takip etti. İ Dört taraftan ihata edilen bu kom- İ binezon karşısında artık Bulgaristan İ Balkanlarda herhangi bir tefrikade İ istifadeyi bekliyemez. Binaenaleyh | komşu memleketler ile anlaşmak mecburiyetindedir. Esasen bu memle- ketler biribirile anlaşırken, Bulgaris- tanm meşru telâkki edilebilecek hak- İ larını inkâr etmiş değillerdir. Yuna - İ histan, Neviliy muahedesinin Bulga - İ ristana temin ettiği hakları tanımağa dün ne kadar hazır ise bugün de o derece hazırdır, Yugoslaryann da ma- kul addedilebilecek Bulgar emeleri- İ hi ayni hüsnü niyetle tetkik etmeğe hazır olduğu öteden beri malüm bir İ keyfiyettir. Bize gelince; esasen Bulgarlarla Aramızda hiç bir ihtilâf yoktur. Yal - hız bazı hususi cemiyetlerin faaliyet- lerinden ve Bulgaristandaki Türk e- kalliyeti hakkında reva görülen mua- meleden şikâyelçiyiz ki hesapların umumi tasfiyesinde bu noktaların da halledilmesini bekleriz. Başka mem- leketlerdeki Bulgar ekalliyetleri hak kanda yapılan muameleden bir #ikâyet eden Bulgarlarm kendi mem- İsketlerindeki | ekalliyetler hakkında İ daha fena muameleleri reva görmele- Yİ, kendi davalarmı da hayli zayıfla. tan bir vaziyettir. Bulgaristanın Balkan yarım adı “ndaki bu hususi vaziyeti dolayısile- dir ki Belgrat mülâkatı dünya efkârı Umumiyesini alâkadar eden bir hâdi- W mahiyetini aldı. Bu ziyaretin, İki memleket arasındaki ihtilfların Salline bir başlangıç olması, Her Bal- kan memleketinin samimi arzusunu teskil eder. Çünkü bu Yugoslav - Bul #ar anlaşması tahakkuk edecek olur- | *s, bu da Bulgaristanın diğer komşü- rile anlaşmasına bir başlangıç teş « il edecektir. Ahmet ŞUKRU ltlâfın | PERŞEMBE 14 KÂNUNUEVVEL 1933 Yunan Hariciye nazırı Bal- kanlardaki yeni vaziyeti M. Musolini ile görüşmek üzre Romaya gidecek. Tel; Müdür 24318, Yazı şleri müdürü: 24318. İdare ve Matbanı 24310. Belgrattaki Yugoslav-Bulgar müzakereleri bitti Üç Balkan kralı bu defa al toplanacaklar Belgrattaki Yugoslav-Bulgar müzake- releri bitti ve bir tebliğ neşredildi Kral Boris Bükreşe de gidecek Bulgar Kralı Boris Hz, SOFYA, 13 (A.A.) — Umumiyetle doğru haberler alan (Zara) gazetesi Kral Boris'in M, Muşanofla birlikte ge İecek ayın ilk on beş günü içerisnde Kral Karolu resmen ziyaret etmek üze- re Sinayaya gideceğini istihbar ediyor. Yugoslav Kralı ve Kraliçesi refakatlerin de M, Srchkiç ve M. Yevtiç olduğu hal de ikinci kânun sonunda resmi sürette Sotyaya gidecekler ve Romanya kralı da bunlardan 24 saat sonra gene resmen Sofyaya vâsıl olacalıtır. Böylece kral Borisin doğduğunun yıl dönümü olan 30 ikinci kânunda üç Bal kan hükümdarı Sofyaya toplanmış bu « Iunacaklardır. Resmi mahefi! bu hususta her türlü tefsirden çekinmektedirler. Kral Alexandre Hz. nin kabulleri BELGRAT, 13 (ALA.) — Kral Alek sandr, Kral Beris'i Bulgar Başvekili Mu şanofu ve Yugoslavya Başvekili ile Ha- riciye nazırını kabul etmişlerdir. Mülâ- katların her biri birer saat sürmüştür. Resmi tebliğ BELGRAT, 13 (A.A.) — Bu sabah saat birde matbunta aşağıdaki tebliğ ve- rilmiştir: Bulgar Kral ve Kraliçesinin Belgrat 1 1 > , ti Dün birinci ticaret mahk Oo inde et Adliye yangını dolayısile sekteye uğrayan adli faaliyet dünden itibaren kısmen tecasüs etmiştir. Bu faaliyet eskisi gibi muntazam olmamakla be- raber halkın ihtiyacını mehmaemken karşılayıcı vaziyettedir. Mahkemeler muvakkaten yerleştikleri | binalarda faaliyet yapmaktadırlar, En fena va ziyette olan mahkemeler ceza mah - kemeleridir. Bunlar Taş mektebin ka ln ve soğuk duvarları içerisinde, taş- lar üzerinde ve sobasız titreyerek ça lışmak zaruretinde kalmışlardır. Bi rinci ve ikinci ceza mahkemelerinin kalemleri için bir oda, muhakemeleri hökiml, ta Yugoslavya Kral ve Kraliçesini ziya reterinden "istifade ederek Bulgar Baş- vekil ve Hariciye nazırı M. Muşanof ile Yugoslavya Hariciye nüzırı M. Yevtiç telâkdeileri esnasında, iki memleketi elâ | kadar eden meseleleri samimiyetle ve tam bir itimat içinde tetlök etmişler ve Balkan milletleri arasmda sulh ve anlaş ma lüzumu hususunda mutabakat ef- kür mevcut olduğunu müşhede etmişler | dir. Nazırlar, iki arasında mü temadiyen lan samimi ve dostane münasebat tesis etmek üzere ciddi ve de tari mukavele tanzim etmek, iki millet münasebatmı kolaylaştırmak için pasa port muamelelerini basitleştirmek ve iki memleket arasındaki münakalit vasıtala ının inlcaşf ve ıslahı hususlarında mu- tabık kcılmışlardır. İki Hariciye nazırı, Bulgaristan ve Yugoslavya dostluk bağ larmın Balkan willetleri arasında sal - bun idamesinde kıymeti bir yardancı ol- duğuna ve bunları nanlaşmasını kolay- Yugoslav kralı Alexandre Hz. laştıracağına kanidirler. M. Mı of'un beyanatı BELGRAT 13 (A.A) — Bulgar Başveksili M. Muşanof Belgrat şehri ta- rafından Bulgar gazetecileri şerefine x (Devamı $ inci sahifede) toplanan İstanbul hukuk ve eri. Hususi bir kanun çıkarıl- masına lüzum görülüyor Ticaret ve Hukuk mahkemeleri reisleri dün mühim bir içtima yaptılar İtfaiyenin Adliyeye ihmal ve mesuliyet atfetmeye müsait raporu teessür uyandırdı için de bir salon tahsis edilmiştir. İki mahkemenin kalemleri bir odada çar lışacakları gibi, iki mahkemenin mu- hakemeleri de bir salonda yapılacak tır. Hâkimler de gene mahkeme salo nunda oturacaklardır. Çünkü başka oda yoktur. Üçüncü cezanın mahke - me salonu ile kalem odası ayrı ayrı - dır. Ağır cezanm da öyledir. Fakat üçüncü coranın mahkeme salonun - dan başka yerde soba yoktur. Bu - nun için bütün ceza mahkemelerinin hâkimleri muhakeme olmadığı za - manlarda üçüncü cezanm muhakeme (Devamı $ inci sahifede) Divanı muhasebat Riyaseti Mecliste bugün reis intihap edilecektir ANKARA. 13 (Telefonla) — Bütçe » Maliye encümen lerinden müteşekkil müşterek encümen bugün toplanarak münhal olan Divam Muhasebat riyaseti ne Divanı Muhase - bat dördüncü daire reisi Seyfi ve birin- | ci daire reisi Faik Beyleri namzet gös termiştir.. Yarınki £ Meclis heyeti umu- miyesinde intihap yapılacaktır. Seyfi SEYFI BEX seyin reisliğe seçil mesi muhakkal & & gilidir. Bakır y yolu istikrazı B tahvilleri bugün her isteyene satılabilecek Yüzde beş faizli ve ikramiyeli Er- gani bakıryolu istikrazı (B.) tahvilleri- rün bugün — evvelce hiç tahvil almamış ta olsa — bütün halka satılmasına baş- lanacaktır. Dün akşama kadar (B.) tertibi tah- villeri yalnız (A) tertibi hâmillerine sa- tlenişte. (A.) tertili hâmillerinin hemen hepsi (B.) tahvillerini de almış Bütün bankalar halkın tahviller hak- Ikımda istedikleri bütün malümafa sürat- | le cevap verebilmek için içinde tahviller hakkında bütün malümat ve izahat bulu- nan broşürler neşretmişlerdir. Bir çok humusi iketlerin idare meclis leri birilkmiş paralarile tahvil almağa kaz rar vermişlerdir. Cümhuüriyet o Merkez Bankası halkın tahvilleri azami sebulet- le almalarını temin için bir çok tertibat almıştır, Kayadenizde fırtına şiddetini artırdı SINOP, 13. A.A. — Karadenizde kas yayel rüzgüriyle başlıyan fırtına şiddetini artırmaktadır. Vapurlar yollarına müş- külâla tdevam ediyorlar. İki mebusumuzu Kaybettik Kütahya mebusu Rasim Beyi kay- bettik, Rasim Bey yirmi günden beri da idi. Kurtulamadı, öldü. Rasim B. merhum, orduda Miralaylığa kadar yükselmiş mert, mümtaz bir zabit idi. Birinci Millet Mecli itibaren Büyük Millet Meclisinde Cebelibere- ket, Bilecik ve en sonra da Kütahya mebusu olarak daima milleti temsil etti. Hürriyetin ilânında vatanperve » rane hareketlerde in ön saflarda bulundu. Temiz rakterli bir Za arkadaşları tarafından candan sevilirdi. Bilhassa iyi bir aile babası idi. Rasim Beyin cenazesi dün kaldırıl. mıştır, Merhumun cenazesi Taksimdeki Al- man hastanesinden merasimle alınmış, yapurla Üsküdara geçirilerek namazı ki" lındıktan #onra Erenköyde Sahrayi Ce- dit aile kabristanma defnolunmuştur. Cenaze merasiminde vali ve belediye Dün de Ordu mebusu Recai Bey öldü. Birkaç gün evvel bir ameliyat Rasim B. Recai B. geçirmiş olan Recai Beyin ölümü, ken tanıyanları çok mütecssiretti. karrerdir. i kıymetli mebusumuzun ölüm lerinden çok müteessir olanlar arasın da “Milliyet” ailesi, arım ai- leleri efradına teessür ve taziyetle » ... Ordu mebusu Recai Beyin cenazesi bugün saat üçte Etfal hastanesinden kaldırılarak memleketi olan Orduya gö- türülmek üzere kalkacak o- lan Gülcemal vapuruna nakledilecektir. Büyük iktısattoplantısı bu günÜniversitede yapılıyor Memleketin her tarafında iktısat haftası heyecanla devam ediyor Bugünkü toplantıda muhtelif nutuklar söylenecek, halka broşürler tevzi edilecektir Dün Tasarruf ve yerli malı haftasınn ildinci günü idi. Şehrimizde dün hafta nın birçok tezahürleri görülmüştür. Ev- velki gün vitrinleri tanzim edemiyen bir gok ücerethameler dün yerli mallarından güzel vitrinler hazırlamışlardır. Vitrin müsabakası intihabını yapacak jüri he- yeti azası bugünlerde şehirde ayrı ayrı şahsan tetkikat yapmaktadırlar. Dün ak (Devamı 5 inci sahilde), Operet artislerile beraber Yeni operetlerin yeni nağmeleri her- kesin dudaklarında dolaşacak sağlam ka x lerin dişilere karşı nı tin az zamanda nasıl büyüdü, boylarında yapılan son hafriyatt; tifade etmiştir. ALAKA Pi Bütün Türkleri alâkadar eden yeni ve tarihi bir roman tefrikasına başlayacağız. Uzun zamandan beri gazetemiz için hazırlanan bu tefrikada: Tarih- ten evvelki devirlerde Orta Asyada Dicle - Fırat sahillerine göç eden Türklerin bu havalide nasıl yaşadıklarını, Garbe doğru nasıl yayıldık- larmı, çok heyecanlı bir sinema filmi seyreder gibi göreceksiniz! Eski müverrihlerin: BİR MİLLET YARATAN ADAM Adımı verdikleri bu kahraman, akıncı bir Türk kabilesinin reisi idi. Romanımızın kahramanı da bu akıncı delikanlıdır. Yeni tefrikamız, şimdiye kadar hiç bir aşk ve ihtiras romanında görülmemiş yepyeni bir gönül oyunu ile başlıyor. Eski insanların nasıl seviştiklerini, erkek- larını, yeni kurulan bir medeniye- ve dünyaya yayıldığını, (Babil ve Ninova) şehirlerinin ilk defa hangi milletler tarafından tesis edildiğini yeni tefrikamızda okuyacaksınız! Tefrikası, muharririn en mühim, en heyecanlı tefrikalarmdan biri o- lacaktır. Bu romanı her vatandaş okumalıdır. Çünkü, tarihi, masal ya» parak halka okutmağa muvaffak olan muharrir, bu eserinde Fırat «lde edilen taril Karilerimizin büyük bir merak ve lezzetle okuyacak- larından emin olduğumuz yeni tefrikamıza yakında başlıyoruz. BİR MİLLET YARATAN ADAM' tanımak için ıı Yeni tefrikamızı bekleyiniz. Das ist di. Leben. rdaş Füritin operetinin seneler» i İstanbul halkının kulakların. ğe yer tutmuş olan nağmelerini ha- tırladınız, değil mi? Dün Fransız ti- yatrosu kolislerinden başınızı uzatmış olsaydınız, senelerce evvel yalnız İs- tanbulu değil, Viyana ve Ğ kımı işgal etmiş olan bu eski fakat medeni nağmeleri işitmiş olurdunuz. Madis die, Madis die, Madis vom chantant nağmeleri Fransız tiyatrosu nun kolislerini dolduruyordu. Evvelki gün şehrimize gelen Vi- , yana operet heyeti dünden itibaren lan başladı. Bu akşam ilk o- yununu verecektir. Primadonna Madam Ruska ile gö- rüşmek için prova fasılasını bekle. mek lâzım geliyordu. Kolisler arasından artistler telâşlı surette girip çıkıyor, bir aralık ya- nımda bulunan bir dostum, karşımda duran sarışın bir kadını takdim etti, — Mm. Lisi Franck. Subert sarı- (Devami 2 inci sahifede) Liebe die damme YAZAN: İskender Fahreddin ALINA AV vesikalardan is- An LL AAA