28 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

28 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

MİLLİYET P PI RŞEMBE, 28 KANUNUEVVEL IHARICI HABERLER 1933 İ Midilli'nin Karadenizdeki akınları | İÜ Tercüme eden: Mehmet HALİT Ya zan: Bahriye birinci mülâzımı “Doniç,, M. Maksimos'un | Ingiliz Hariciye 'İlk Rus tahtelbahiri Midil- linin karşısında.. ki “Hamidiye de iki saattenberi Rus kruva- © zörlerile muharebe halindeydi.. © 27/28 Kânunuevvel gecesi Ana- © dolu sahilinin önünde Karadan gö- © zükmez bir halde duruyor ve “ço- ban köpeği,, rolü oynuyorduk. Sa- baha doğru açıldık. Gece çok s0- ğuk geçmişti. Güneş doğmadan sahile yakın bir gölge peyda oldu: “Ateşli, Karanlık noktaya doğru döndük. Bu gölgeyi tanımak için biraz da- ha yaklaştık, Ancak su üzerinde görünebilen bir gölge.. Bacası yok, direğe benzer kısa bir sütun.. An- * laşıldı ki bir tahtebahi Ön projektörümüzün kuvvetli £- şığını ta mahrem misafirimizin üze rine tevcih ettik. Şimdi müdevver * kulesini, denizin sathından yukarı © kısımlarını görüyorduk. © O da bize teveccüh (o eder gibi idi. X Biz de hazırız ve ateş açtık. Top- Jarımızın namlularından tarakalar içinde yalazlar parlıyor. Projektörün etrafı aydınlatma- W sından henüz yirmi dakika bir za- man geçmişti.. Sabah loşluğu için deki karaltı gövdenin üzerinde bi- ribiri arkasına üç ateş helezanu gö- ründü. Projektör ziyası altında pek iyi görebiliyorduk; tahtelbahirin çelik kaplamaları üzerinde üç isabet va- * kı olmuştu. Mermilerin dokundu - İ ğu yerlerdeki dumanlar kaybolun- ca artık, hiç bir şey görünmez ol- muştu. Projektör ziyası (o boş yere deniz üstünde karaltı arıyordu. , Horra! Seri endaht ve tam isa- bet.. Ve “Midilli, nin topçuları he- deflerini iyi tayin , etmişlerdi. Biz hâlâ projektörün beyaz ışığı ile et- rafı arıyorduk. Fakat ne (gezer! Tahtelbahir yerinde değildi. O sırada başka bir karaltı daha peyda oldu, bunun Rodosto ismin. © deki kömür nakliye gemilerimiz. 'den biri olduğunu anladık. Yaklaş- tık ve tahtelbahri görüp görme - diklerini sorduk. Geminin mürettebatı güverteden tahtelbahirin topa tutulduğunu gör müşler, isabetleri tarassut etmişler; fakat ondan sonra düşman kaybol- Kuş. Demek ki, bir Rus tahtelbahirile ilk tösadüf! Herhalde bütün gece- geminin peşinden koşmuş belki de ona yarım saat sonra yetişebilmişti. Senebaşı yortuları. 1915 yılbaşı günü geçmişti. Kâ- nunusaninin ikinci (Ogünündeyiz. Kısa kış gününün akşammda de- mir alıp ayrıldık. Yağmur sisli semayı yararak a ğir ağır yağıyordu. Bugün hakika- ten hiç gündüz olmamıştı, v: ba şoktan hulül etmişti. Bir torpil sında da Hamle “Berk,, ve bir nakliye gemisi hareket ediyo- ruz, Bu suretle Anadolu sahilini taki- ben yolumuza devam ettik. Yalnız ağır ileriliyoruz. Bilhassa rüyet ka- biliyetimizi artırmağa çalışıyorduk. Fakat yağmur rüyeti bir kat daha müşkülleştiriyordu. Ancak önü. müzde giden geminin dalg; dan hasıl olan köpükleri görebili- lerken, bir hâdise oldu: tı, Az ötede karanlıklar içinde bü- yük bir su sütununun yükseklik de nize dökülürken çıkardığı hışıltıyı duyduk. Hâdiseyi anlamaya ve dü- emniyetle, hatasız bir mak ibi derhal faaliyete geçti: “Ateş!,, “Her iki makine bütün kuvvetlerile geriye!,, Projektörle- «ri açın!,, Projektörlerin ışık O huzmeleri sular üstünü yalayor, etrafı tara» yordu. Bu hayatı hiç görmemiş ve içinde yaşamamış bir insan, hiç bir | vakit bir harp gemisinin böyle bir dakikada biribirine merbut teşki- İâtının efsanevi canlılığını, ihtiyat tedbirlerinin böyle bir tehlikeli ve mubhataralı zamanlarda he, rinde bıraktığı itizat hissi edemez. Kamar-lardan geminin emniyet mahallerinden kaptan köp rüsüne haberler geliyor: Kruvazör de hiç bir hasar yok. Nihayet anlaşıldı. İnfilâkın se- bebi, önümüzde ilerliyen torpil ge- mileri torpil arama aletlerine çarp- mışlar ve infilâk olmuş. Bizi takip eden gemiler dedü- men kırıp geriye doğru ve tehlike- li mmtakadan uzaklaştılar. Nihayet, gece le e ar loğru, şöyle pa torpil bulunması melhuz olan saha haricinde bulunu yorduk. Şimdi yani bir süratle şar- ka döğru seyrediyoruz. Yağmur iğne gibi yüzümüzü kamçılıyor, göz lerimizi ağrıtıyor ve tarassudu müş Sıkı bir surette nöbet paltolarna bürünmüş olan tarassut postaları yerlerinde duruyorlar. Fakat rüz- görlar karışık keskin yoğmur, pos- talarda bekliyenlerin yağlı muşam- balarından bile girecek bir delik buluyor. Herkesin arzu ettiği şey biran evvel mel'un yağmurun din- mesidir! Biz Omülemadiyen O şarka doğru o seyrediyoruz. Vazi « femiz Batumdan gelip fakir ve za- yalı Türk hudut köylerini sahilden bombardıman eden Rus torpidola- rını ve top gemilerini yakalamaktı. Ancak bu çok talie bağlı nankör gün doğduktan sonra ve hattâ, iyi- leşmedi. Güverteler ve gibi parlak re İş yılarına akıyor, ve onu rr hareketlerde tekrar geriye hücum ediyor. Ufukta Ruslardan eser yok; fax Recai Beyin ölümü Ordu" derin teessür uyandırdı Kenan Bey geliyor ANKARA, 27 (Telefonla) — İş tanbul müddeiumumisi Kenan Bey bu akşamki trenle İstanbula hareket etti. Küçük haberler Macianın cenazesi BARCELONE, 27 (AA) — Şi AD e Reisi med miranda 400 100,006 dük Sisi Bai geçit resmi yapmışlardır. Paris ziyareti Alelâde bir nezaket ziya- reti telâkki edilmeyor PARİS, 27 (A.A.) — M. Maksimos- un dün M. Paul Boncour'a vaki ziyareti, Yunan Hariciye mazırının seyahatini: susi mahiyette olmasına binaen bir nezaket ziyareti olacağı sur ilk düşünceye rağmen, Balkanlardaki vaziyetin ve daha umumi meselelerin tet kikine müsaade bahşolmuştur. Bu cüm - leden olmak üzere M, Paul Boncour, hiç şüphesiz Bulgar kralının Belgradı ziyaretinden sonra Yugoslavya ile ya - pılmış olan ve Türkiye ile Yunanistan ta rafından şarki A açlan teskin ve mukarenet siyasetinde herhalde mü - him bir merhale teşkil edecek bulunan sö çisi ile görüşürken Türk - Yunan « Bul- gar münasebatnı hatırlatmış 6'“xasr muh temeldir, Nihayet M. Politis'in Fransız ve Yu- man Hariciye nazırlarının mülikatında hazır Balaman teşrifat noktai nazarm- da ola mahiyeti haricinde, Milletler Ce- miyetinin ıslahı hususuna hiç olmazsa hafifça temas edildiği M. Baximos sefi PARİS, 27 A.A, — Havas Ajansın- dan: Yunanistarlın Paris sefiri M. Poli - — ile beraber M. Eroin dar M. Paul Boncour ile görüşmüştür. M. Maximos mülâkalından sonra sade- gösterir gibidir. izle de gös e şunları söylemiştir: Beynelinilel ve bilhassa Balkanlar vaziyetini gözden geçirdik. Muhtelif hü- kümetlerin gayretlerinin bu mıntakada Daha evvel Türkiye sefiri Suat Beyle görüşmüş olan M. Maximos, Parise beş altı gün kalacak ve Romaya gidecek M. mk Japonyatelâştamı? Sahalin kira ile Amerikaya mı veriliyor? , MOSKOVA,27 (A.A.) —Tass A- vi bir nota Balkan haberleri Suikast meselesi ATINA, 27 (Milliyet) — ATİNA, 27 (A. A.) — Hükümet M. Venizelosa karşı yapılan suikast tahkikatın sebepsiz uzamasından efkârnmumiyede hasıl olan aanbiyete nihayet verilmesi maktadile istintak bâkiminin tebdiline karar vermiştir. Tahkikata temyiz mahkemesi müşavi- ri nezaretinde devam edilecektir. Meselenin süratle neticelendirilmesi mücrimlerin adliyeye teslimi için bü- tün tedbirler alınmıştır. Diktatörlük mü? ATINA, 27 (Milliyet) — Dün ve bakim gece Mönyö Kondil'sin dik. törlük idaresi ilân edeceği hakkım şayialar deveran etti, m Zaimis, af aleyhtarı ATİNA, 27 (Milliyel) — Hükümet te göre, reisicümhur Mösyö Bulgar vapurları SOFYA, 27 (Milliyet) Framandan satın aldiklari kir. vap a b e daha irem Ber gerisi çıt vaparlar alti yediden fazla değil Nazırı İtalyada Ankarada şenlik; Gazi Hz.nin Sıvas- M. Musolini ile mülâkat İfan Ankaraya geldiği gün kutlulandı 3 kânunusanide.. LONDRA, 27 (A.A.) — (Daili He- rald) gazetesine nazaran M. Mussolini ile Sir John Simon arasındaki mülâkat 3 kânunusanide vukubulacaktır. e Mesai fırkasma mensup olan bu gazete daha şim diden mevzuu bahis mülâkatın muhte - mel mahiyeti hakkında beyanı mütalen ediyor. Buna göre M. Mussolini çıkmaz- dan kurtulmanm yeğine çaresi olmak üzere dörtler rnisakı usulüne müraceat Kzrmgeldiği halkında Sir John Simon'u iknaa çalışacaktır. İtalyan matbuatı dörtler misakı meka nizmasımın Cenevre müsaislaj imar değil de, istipdal etmesi icap eylediği n lizhar etmektedir. Bu teklif sadece saç madır. Misakm Akvam cemiyetinin çerçe- vesi dahilinde işlemesi sureti mahsusada tanri olanmaştar. Eğer ME Masölini bu prensibe sadık kalır da bütün kazar- ların silâhları bırakma konferansınca alınması icap ettiğini açıkça söylerse dört taraflı mükâlemat tecrübesi pek güzel yapılabilir. Lâkin ba tartlar ifa © dilecek mi, ve edildiği takdirde Alman - ya ne yapacak? LAR aşarak. İran ve Milletler cemiyeti TAHRAN, 27 (A.A) — Akvam öyeti misakının tadili tasavvurları Mütecavizin tarifi M. Litvinof'la Tevfik Rüştü Bey telyazıları teati ettiler MOSKOVA, 27 (A.A.) — Matbuat, ü tarifi hakkındaki muakeve iyük millet meclisi tara fından müttefikan tasdikı münasebetile Tevfik Rüştü Beyle M. Litvinof arasın- da alımıp verilen telgrafların metnini meş retmektedirler. Bir Japon - Amerikan muharebesi olursa... TOKYO, 27 (A.A) — ne karşı ceza verilmesi icap ettiği telâk- Hinode isimli aylık möcmua bu ba- vadisi son müshasında ilâve olarak neş- retmiştir. Fakat Amerika gümrük memurları, bu neşriyatın umızmi asayişi ihlâl ede ceğini ve sulhu tehl'keye mecmuanın müsadere etmişlerdir. Çin Sli bin kişiyi öldürdü ŞANGHAY, 27 (A.A) — Emin bir membadan verilen haberlere göre, pa- zar günü Nankin hükümeti tayyareleri tarafından Fuçcunun bombardıman ne- ticesinde bin kişi ölmüştür. koyacağını bu nüshalarını Yunanistanda ispirtolu içkiler kontenjanı VAŞINGTON, 27 (A.A) — Yuna- nistan için izpirtola içkiler kontenjanı beş misline yani 125,000 galona çıka» rılmıştır. Yunanistan buna mukabil üç bin ton Amerika pirinci ithal edecektir. Pariste yakalanan casuslar PARIS, 27 (A.A.) — Casusluk me- İm methaldar olup uzun bir sor- ya çekilen bahriye nazırma merbut profesörlerden M. Martin hiç bir vakit Bir. sur ifşa etmediğini bildirmiştir. Profesör, Stahl ismindeki kadını Sor- bonda dersler esnasında tanıdığını ve o- nun vasıtasile de Madam Bostronu ta- madığını 85) Madam Belini vaziyeti şüpheli görülmektedir. Ve bugün Paristen bolmuştur. Fenlâdiyalı M. Hambomu da Sovyetlerin eski Maarif komiseri öldü MENTON, 27 (AA) — Sovyet ler hükümeti sabık maarif komiseri A patol Lunaçariski üzün bir has talıktan kurtulamayıp dün burada ve fab etmiştir, ANKARA, 27 (A.A.) — Gazi Hazretlerinin oSivastan Ankaraya geldikleri günün yıldönümü olduğundan bugün, şehir baştan başa bay raklarla süslenmiş ve gece tenvir edilmiştir. Halkevinin tertip ettiği mü samerede şair Behçet Kemal Bey, - 14 yıl ve ondan sonra hergün - ni okumuş, halkevleri reisi Necip Ali, Ankara Halkevi reisi Nafi Atuf, belediye azasından Naşit Hakkı, muallim Enver Behnan Beyler birer nutuk irat ederek bu gelişin Ankara için olduğu kadar bütün millet ve memleket ve bütün tarih için olan büyük neticelerini saymışlar ve bu büyük günü katlulamışlardır. Nutuklardan sonra Vazile piyesi temsil e- dilmiş, seymanlar milli oyunlar oynamışlardır. Halkevi tamamen dol - muş, evin dışında kalanlara şiir, nutuklar ve temsil koparlörlerle dinle - tilmiştir. imi Stakholm fahri konsolosumuz mal- larımızı teşhir için bir sergi açtı ANKARA, 27 (A.A.) — Aldığımız malümata göre Türkiyenin İs « tokholm fahri Jeneral konsolosluğuna M. Franz Heuchlitz tayin edil - miştir. Mumaileyh konsolosluk binasında Türk mallarının nümuneleri- ni teşhire mahsas daimi bir sergi mahalli vücude getirmiştir. Buraya gö- nderilecek eşya bedava olarak teşhir olunacktır. Alâkadar tüccarların bir sekilde fiyat ve adres göstermeleri ve mallarını ne gibi şerait altın. da ihraç etmek tasavvurunda olduklarını bildirmeleri lâzum gelmehte- dir. Bu maksatla satıcının ismini ve adresini gösterecek hususi bir ka - yıt defteri tutulacaktır. İhracat tacirlerine mallarını İskandinavya mem leketlerinde sürmek için arzu ettikleri bütün malümat konsoloshane tarafından verilecektir. Fırka grupu bugün toplanıyor ANKARA, 27 (Telefonla) — Fırka grupu yarın sabah on buçuk - ia toplancaktır. Bu toplantıda köylü tütünleri meselesi münasebetile fırka encümeninin hazırladığı rapor müzakere edilecektir. Meclis tatil kararı veriyor ANKARA, 27 (Telefonla) — Millet Meclisi yarın elindeki müsta « el bitirerek marta kadar devam edecek olan kış tatiline karar vercektir, Akay idaresinin 934 bütçsi "ANKARA, 27 (Telefonla) — Akay denizyolları idaresi havuzlar ve fabrikaların 934 bütçeleri alâkadar encümenler heyeti umumiyeleri tarafından bugün tetkik edilmiş ve katiyel kesbetmiştir. Mezkâr idare ler müdürleri bu akşam İstanbula hareket etmişlerdir. Meclis Reisi geliyor ANKARA, 27 (Telefonla) — Millet Meclisi Reisi Kâzem Paşa Haz retleri cumartesi günü İstanbula hareket edecektir. Her tarafta karlar eriyor ANKARA, 27 (A.A.) — Ziraat vekâleti meteoroloji enstitüsünden çene öelümede eb Trakya ve Eğe mıntaklarında hava sühüne- ti tamamen normal vaziyete girmek üzeredir. Vilâyete göre sühu » nel tedricen Demeye devam edeceği ve sühtnetin pek fazla yüksel- diği yerlerde karların erimesinden büyük su taşkınlıkları husule gelece- ği er. Van der Lubbe'nin | şerikleri kim? LONDRA, 27 (A.A) — İngiltere elkâirı umumiyesi Sovyetlerin Vashington sefiri yola çıktı MOSKOVA, 27 (A.A.) — Sovyet lerin Vaşington sefiri Troyanovaki dün Vaşingtona hareket etmiştir. Siyasi sebep varmış NEVYORK, 27 (A.A.) — Ermeni Turiyanm kntlinde siyasi se bepler olduğu söyleniyor. Almanyanın borç faizleri masına muvaffak BERLİN, 27 (A.A.) — Rayişbank si merbutiyetlerinin meydana çıkarıl. olunamamıştır. Bunla» rı komünist fırkasından diye tevkif et- rine tevcih etseydiler ayni yanlışlığı yap #veş olurlardı. Fransadaki müthiş tren kazası ai beli şark istasyonunda ke rasim icra edilmiştir. PARİS, 27 A.A. — Matin gazetesi faciasında ölenlerin sayısının 201 bour, i dün, akşam serbest rl i PARİS, 27 (A.A.) — Reisicümhur M Aebrun, şark istasyonunda Lapny fa ciası kı ın cenazelerinin kaldı PARIS, 27 A.A. — Lamyi faciasında | rılmasında bulunmuştur. “mma meam sd MED em —m mera