23 Ocak 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

23 Ocak 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Kazalardan alacağımız hisse büyüle zelzele üzerine, İstanbulda kâ- Sir ev yapılmamış ve o zamandan be- Yi ahşaplaşan İstanbul sırası geldikçe bir çıra gibi yanmış, yanmış, yanmış- tr... Şimdi de ahşap ev inşaalını ya- şak ettik Lâkin, zelzeleye, kart ve angma karşı alınacak N Yünmüş değiliz. Kaza ve felâket ne- Ye geliyor ve vuruyorsa onu Yuz. çektirdiğimiz. z. Dişi işimiz ağrıyınca Maslak faciası münasebetile yazı amebesiler arasmda (Akşsmcı) ui atan arkadaşm © evvelki ü yazılarını okudum. Dünkü yaz zumda söylediklerine ne kadar tar: tar isem, evvelki günkü £ yazısındı nlerde vukun #ümendifer kazası üzerine Fransızlar #imendiferleri tatil mi ettiler? Daha Üç gün evvel orada bir tayyare daha lü ve içindeki dokuz kişi yandı, fakat kimse tayyareleri yasak etmeyi düşünmedi. Otobüslerin kazaya s© Bep olduğunu yazıyoruz. Kabahat ©- tobüste midir?. Bir takım yolcular bir yelken £€©- Misile seyahat ederlerken yol ortasın- da geminin kaptan: ölmüş. Tayfalar başsız kalmış.. Gemi sahibi yalcular “rasında kaptanlıktan anlıyan biri 0- olmadığını sormuş. Birisi: — Ben kaptanlık bilirim, demiş. Ve teminin idaresini eline | almış. Bir müddet Geceyarısı herkes çatırdı ile gemi Yolcuların vaveylâ- sahibi uydurma kap- — Be Allahın belâsı herif! Hani *n gemi idare etmesini bilirdin Beriki hiç bozmadan cevap vermiş: — Bende kabahat yok azizim... De- Biz bitti. Önümde deniz olsaydı, bal #ibi gidecektim... Bizdeki kazalar da böyledir: Yol iler. Daha dar sokaklarda sefer yaz Ne ri pr di den kazaya 7. Onlarda nes den adam ölmüyor? Esasen kaza tafsilâtını okuyanlar karşıdan gelen otomobilin kazada hiç Ve mothali pekâlâ görürler. Yapılan keşfe ve otobüste bulunanla- Fn ifadesine göre karşıdan gelen ara- da, iden otobüsü am- ya otobüsün bozuktu, ya şoför acemi veya ix, tağdan gitmeleri, tramvay mevkifle- Pinde yolcuların inmesini beklemeleri ibi şeyler onlara dinlettirilememiş- & Halkın selâmetine taallük eden belediye nizamı bunlara karşı bizi” #dilememektedir. Bunun sebebi kaç 7 lâübaliliğimizdir. İstanbulda maş araba bü yüzden cezaya çarpıl- diri? Ve çarpıldıkları cezalar ne- Pokeş Avrupada en ufak mizamsız hâ- İçi “çok ağır cezayı muciptir. Onun tom, Pförlerin ödleri kopar. Bizde 0- Kaldşiler Beyoğlu caddesinde yaya Teni larına çıkıyorlar, bilmem gö- Ter var mi2, olabi, korkumuz, baskısız kalca, Mağ bozuk, şoför idaresiz ve ace- sürat fazla olur. Bunda . otobüs Yeğtatmın kabahati nedir?.. yalın burada bir kere daha © aynen makta Hadisenin tahkikatı ile alurken işin bu tarafını da - irmak gelecekteki kazalar Ydasız bir şey olmaz. için inç Veni Ingiliz sefiri Sir Porey Lorra- Miyan oram Günl Hekimim Sak ve ertesi günü Ankaraya gide- Kaza kongreleri başladı Cümhuriyet Halk fırkası nahiye n yet bulmuş, kaza kongre. s1 kongresi de çarşamba günü saat 20'de Şehrndebaşında Lo- Mn, yer tmnnendaki merkezinde ya- Sadettin Bey İzmire gitti i, Devlet Denizyolları müdürü Sadet- Eee, İzmirde bulunan İktssat va ak Mİ Beye iltihak etmek üzere dün üç Bandırma tarikile İzmire gitmiş Deniz ve hava müsteşarı 1 şehrimize gelen deniz ve müsteşarı Sadullah Bey, dün ak: İle ticaretimiz Müzakeratta bulunacak heyet Ankaraya gitti Türkiye ile Çekoslovakya arasında aktedilecek yeni ticaret mukavelesi mü memur edilmiş olan Çekoslo vakya Hariciye nezareti müdürlerin - den M. Jarodav Skorkvsky ve Çekos- lovkya Tearet ve Sanayi nezareti mü- şavirlerin. M. Dr. E. Planansky dün akşam Ankaraya gitmişlerdir. M. Skorkorsky dün bize Tolratliyan ote - linde Ankarada cereyan edecek müza - kerat hakkında şu beyanatta bulunmuş tur: — Türkiye ile Çekoslovakya sında 931 senesinde muvakkat bir earet mukavelesi aktedilmişti. Bu mu kavele en ziyade mazharı müsaade mil. ket i üstenitti, Bu eple i hakkında bu- susi bir kayıt mevcut değildi. Her iki hükümet biribirine karşı gümrüklerde mütekabilen en ziyade de millet muamelesi tanki vaziyet iş iştir. Buhean dolayele irçe çi leketler döviz tediyesi için biribirleri - pe karşı hususi tedbirler ittihaz etmek Zaruretinde kalmışlardır. Bu sebeple Türkiyede Çekoslovakya ithalitma kar Şı bazı tedbirle rittihaz etmeğe mecbur olmuştur. Bunun neticesi olarak eski muahedede mevcut en ziyade mazhar; müsaade mill maelesi kardı artık bir rol ifa edemiyecek bir va-iyet hâsıl olmuştur. Çekoslovakyada döviz ihracı hakkınan tedbirler ittihaz edilmiş ise de Türkiye ithalâtına karşı hiç tah- didat mevcut değildir, Türkiye mahsu- lâtnın Cekoslovakyava duhulü daima serbest olduğundan son seneler da ithalât ve ihracatımızda aleyhi vize bir açık hâsıl olmuştur. Son istatistik- lere nazaran bu açık mikdarı 20 mil- yon kronuna baliğ olmuş - tur. Bugün için yeni başlıyacağımız 'de müvazeneyi temin için her iki tarafın menafiine muvafık bir su - reti tesviye bulmak meselesi mevzau bahistir. Serbestii mübadele esasına müstenit olan eski ticaret mukavelesi bugün harici ticaretimizde mühim bir açık husule getirmiştir. Bunun sebebi Türkiyede mevcut tahdidat dolaymsile 1933 senesinde Türkiyeye ithalâtrmızm azalmış zimasıdır. hâzer dolayısile her bükümetle hususi mukaveleler aktettiği gibi Çekoslovek- ya ile vaziyeti hâzranın icap ettirdiği şekilde bir mukavele akdi lizimgelm-k- tedir. Çekoslovakyadan Türkiyeye men sucat, kâğıt, makineler, cam, porselen, madeni eşya ithal edilmektedir. Türki- yenin Çekoslovakyaya ithalâtı da Türkiyede bzhranı gibi ni Yeni bütçeler Istanbul Ticaret ve Sanayi odası bütçesile, Zahire borsası bütçesi İktisat vekâletince tasdik edilmiştir. Ticaret odasının yeni sene bütçesi 172 bin, za- bire borsasmın bütçesi 72 bin liradır. Pirincin muamele görmesi Pirincin borsada muamele görmesi — karar verilerek İktisat vekâletine işti. İktisat vekâleti bu husus- ta kararın tetkik edilmekte olduğu ce- nı vermiştir, Benzin fiatları Bir mikdar gayri tabi seltilmiş olan benzin fiyatları üzerinde Ticaret odası tetkikatını bu hafla biti- rerek raporunu Ticaret müdürlüğüne “ a (iş Bankasından alman cetveldir) 22 Kânunusani 1934 Akşam Fiyatları Tstikrazlar Tahvilât letikrazı dahili | 45 $ Elektrik — 1933 İstikrarı 9850 $ Tramvay D. Yolları 2,60 $ Tünel Özker 2750 $ Rıhtım ai Mo 2620ğ Anadolul | 4680 ME 2690 ». N «© der : ONA 4850 ğdar 8,75 $ Kuponsur T, askeriye | 9,75 $ Müme 5140 ESHAM İş Barkan Nama 10 $ Telefon n ww Hamiline — 10Ğ Terkos 10 > » Mücesis Kuponsuz Tramvay 4450 $ Çimento 1170 Anadohu Hisse 2490 $ itikat dey. T7T9 Kuponsuz Şark dey, 139 Şir, Hayriye 15 $ Balya ı Reji 415 $ Şark m. ceza | 25 ÇEK FİATLARI Pari 1206 $ Prağ 1592 Londra 60250 $ Viyana 422 Nüyerk 7620 $ Madrit 57 Milano 90175 $ Berlin 180.56 Bekasi IDARİ Belma 347475 Atina 8270 $ Zioü 42083 eme a 3516 Amsterdam 11782 $ Bükreş * 7059 Sofya 858425 $ Moskova 1094 NUKUT (Satış) Kuruş 20 F. Fransız 167 1 Şile Av. 3 beterin GESİ 1 Pozeta 1 128 $ 1 Mark s0 209 $ 1 Zeleti M— 13 f mke pa 24 $ 20 Birer 4.— sis $ 1 Cermen —— Zİ 1 Alem azs 318 ğ 1 Mecidiye o 034 . Banknot oo 235 Vergi işleri Maliye müsteşar dün İstanbula geldi Maliye müsteşarı Faik, varidat w - mum müdürü Rüştü Beyler dün şehri- imize gelmiştir. Bu zatlar, İstanbulda 1 eylül 933 tarihinden itibaren mer'i 0- lan yeni mali teşkikit kanunu tatbika- tının verdiği neticeleri tetkike başla - igrir. Faik Bey, mürakıpler ve mü İe uzun uzadıya görüşerek vergi tahakkukları ve Fahzlleri hekkemda EA hat almıştır. Noksanlar da tetkik edilmektedir. Bazı mıntakalarda gerek tahakkukla - rın ve tahsilâtın iyi olmadığı söylen - mektedir. Tetkikler neticesi bunlar an- laşılacaktır, Türkiye - İran dostluğu Türkiye cümhuriyeti ile İran dev - leti arasında aktolunan dostluk mukave- lenamesinin tasdikma dair kanun dün- vilâyete bildirilmiştir. Adana Emniyst müdürü Adana emniyet müdürlüğü yin edilen emniyet üçüncü şube müdürü Mehmet Ali Bey dün vazifesinden ay- rılmıştır. Şubeye emniyet müfettişlerin den Cevdet Bey vekâlet etmektedir. Emniyet müdürlüğünde yangına karşı tertibat Devarie son yapılan © tamim üzerine Emniyet müdürlüğünde de yangın ter- tibatı alınmaktadır. Bu meyanda Def- terdarlık binasının bir kısmında bulu - nan Emniyet müdürlüğü elektrik tesi - Burası da tamir edilerek, bazı ilâveler le genişletilmiş ve motosikletler için de yeni bir garaj yapılmıştır. Zabıta Mahkemelerde İhtilâfsız olmuyor Ee Vapurcular arasında ihtilâ- fın biri bitiyor öbürü çıkıyor 'apurcular Şirekti ile Devlet Deniz yolları idaresi arasında sefer tarifele- ri yüzünden geçenlerde bir ihtilâf çık- mış ve bir kaç gün evvel yeni muka- vele imzalanarak seferlerin üçte ikisi Devlet Denizyollarma geri kalan biri de Vapurcular Şirketine bırakılmak suretile halledilmişti. Fakat bu sefer bizzat Vapurcular Şirketinde, şörikler arasmda yepyeni bir ihtilâf daha çıkmıştır. Bu ibtilâfm mevzuu şudur? Vapurcular Şirketi hissedarların- dan bazıları — ki bunlar meyanmda Sadık Zadeler de bulunmaktadır — şirketin 500,000 liradan ibaret olan sermayesinin tezyidine taraftardır. Bu suretle şimdi malik bulundukları üçte bir sefer hattından daha fazlasına hak klardır. Lâkin hissedarlar- Zadeler (Hafız kaptan), Hasan Bedrettin Bey ve ar- kadaşları) buna muhalif bir vaziyet am ederse, bunların şir. ketin tasfiyesini de istiyecekleri şayi- dir. Şirket teessüs ettiği halde hissedar- larm eski sahip oldukları vapurlara şimdi de bizzat şahsi malları gibi bak mak kanaatinden sarfmazar edeme- dikleri de görülmüştür. Meselâ: Şirket, eskiden bir şahsa ait vapurun kaptanmı değiştirse veya © tadilât yapsa itirazlar yük- tedir. Şirekt, sermayesinin te2- yidi ve diğer meseleleri görüşmek için 8 subatta fevkalâde bir umumi heyet içtimar yapılacaktır. Bu içtimaa ehem- miyet verilmektedir . ——— ——— — memurlarının yatakhanesi ve daire ta- mir suretile İçismen harabirlen kurtarıl yaştır. Dah daha bazı yerlerinin tamirine devam edilmektedir. Yanan dosyalar peyder- pey tamamlanmaktadır Postada Adliyeye ayrılan'kısım gele- cek hafta sonunda boşaltılmış olacak Cumartesi gününden itibaren pos- tahanenin üst katında işe başlamış 0- re tekâsüf etmiştir. İk günü altmışar, yetmişer müracaat o kabul etmiş olan bürolara son iki gün zar- fında vukubulan müracaatlar yüzer den aşağı düşmemiştir. Icra.arda yeni eme işleri içi müra- <aatlar icra tetkk merciine (yapıl maktadır. Tetkik (O mercii o mürnca- atları kabul etmekte, sonra delâilin toplanmasını ait olduğu icra memuru una havale etmektedir. İcra memur- Takları bütün delâili toplayıp muame- lâtı tekemmül ettirdikten sonra dos- yalar icra tetkik merciine gi- decek ve orada kat'i karara raptedi- decektir.. Cezalarda yenileme işleri bitmiş gi- bidir. Muhakeme'eri derdest olan mev kuflulara ait dosyalar hemen © tama- men yenilenmiştir. Bunlardan bir kıs- mı istintak hâkimleri tarafndan da ikmal edilmiş ve ait oldukları mahke- melere sevkolunmuştur. Dünden itibaren fıkrai hükmiyeye müstenit mevkufların © dosyalarının © başlanmıştır. Bunlar muha- kemeleri bitmiş, fakat dosayları, tem- yize gönderileceği veya mahkümlar tarafından temyiz edileceği o canada yanmış olan mevkuflardır. Bunların da dosyaları kayıtlara, şahit'cre ve za- Da istinat edilerek tecdit olunmak ar, Tahkikat ne safhada? Adliye yangınma ait tahkikata de- vam edilmektedir. Müstantik tahkika- tmın bir haftaya kadar biteceği tah. ir, Belediye dairesinde müfettişlerin tahkikatı gittikçe (o genişlemektedir. Yangın maznunları buraya da müra- caatla tahkikatın tevsii talebinde bu- lunmuşlar ve bazı şahit isimleri ver. mişlerdir. Dün bu şahitlerden Dr. İz- zettin Bey dinlenilmiştir. Öğrendiğimize göre, tahkikat bil hassa yangının zuhurundan sönmesine kadar geçen zamana ait vaziyetlerin tespitini istihtaf etmekte ve (o yangm da bulunanların şehadet ve malümat- Jarma müracaat edilmektedir. Müfettişler şahitlere yangınm başla masmdan sönmesine kadar geçen müd deti, her kısın yanış müddetini, böl- melerden yanının diğer & bölmelere nasıl sirayet ettiğini, yanın esnasın da binanın etrafına kordon çekilip çe- kurtarmak teşebbüslerine mümaneat edip etmediklerini sormaktadırlar, Manmafih tahkikat yalnız bu cihet- Jere münhasır değildir ve çok geniş tu safahatı hakkında erhmakiz. Vi da pek ciddi bir ketumiyet muhafaza olun- maktadır. Yy Adliyenin postahaneye taşınması işi için hazırlıklar başlamıştır. Posta idaresi adliyeye tahsis edilen (kısmı gelecek hafta nihayetine kadar sureti kariyede tahliye etmiş bulunacak- tır, Adliye şimdilik mahkeme salı ları inşasma lüzum görmeden binayı nakledecek ve bugünkü vaziyeti ile yvışmıya başlıyacak, bilâhare yavaş yavaş salonların inşasına başlanacak» tır. İlk inşa edilecek salon ağırceza mahkemesi salonu olacaktır. Asliye mahkemesi salonları icabmda münfe- rit hâkim'i mahkeme salonu olabile- cek tarzda inşa edilecektir. Suristima! davası Kadıköy malmüdürlüğünde bin kü- sur liralık bir sujistimalden suçlu mal- müdürü Salâhattin, muhasebe kâtibi Cevat Beylerle mevkufon muhakeme edilmekte olan veznedar Nazım Bey- lerin muhakemelerine dün ağırceza mahkemesinde devam edilmiştir. Dünkü e Nazım Beyin tahliye talebi reddedilmiş ve 932 se Desi hesabatma ait defterlerin celbine karar verilmiştir. Muhakeme bunun için başka güne talik edilmiştir. Alâmeti farika davası Kaput bezi tüccarı Nesim Taranto Efendi tarafından bazı yerli ve ecne- bi kaput bezi satan tüccarlar aleyhine açılan alâmetifarika taklidi davasına edilecek zevatın isimleri istenilmişti. Dün bu liste mahkemeye gelmiştir. Lis tede isimleri geçen zevallan Ka: sel fabrikası müdürü Fazıl, Bakırköy fabrikası Müdürü Etem ve e Hulüsi Beyler ehlihibre olarak seçil mişlerdir. Muhakeme eblihibrenin tet kikat yapması için 31 kânunusaniye bırakılmış Kilo'arla esrar Sekizinci ihtisas mahkemesinde bir esrar kaçakçılığı davası intaç edilmiş- tir. Hâkim Hikmet Bey (tarafmdan muahkemeleri icra edilen bu davanın maznunları Fener sakinlerinden kasap Ahmet, Yakup, ve Hüseyindir. Bun- lardan kasap Ahmet (o 22 kilo 920 gram, Yakup 16 kilo 868 gram, Hüse- yin de 40 kilo 601 gram esrar kaçak- çılığından maznun bulunmakladırlar. Muhakeme neticesinde üçünün de cü- rümleri sabit olmuştar. o Bunlardan kasap Ahmet bir sene ( hapse ve 22 bin 920 lira para cezası o vermeğe, Yakup bir sene hapse ve 16 bin 868 lira para cezası vermeğe, Hüseyin de 40 bin 601 lira para cezası vermeğe mahküm olmuşlardır İ cut kısmi inhisar sisteminin devamı Tuz lâyihası Gönderildi Yeni lâyihada ne gibi esaslar gözetiliyor? lâyihas:, İnhisarlar ve Gümrükler Ve- kâletine gönderilmiştir. Lâyiha Heye- tivekilece tetkik dikten sonra Bü- yük Millet Meclisine takdim edilecek- tir. Lâyihanm esaslı noktaları şunlar» dır: Yeni kanunda efrat | tarafından istihsal olunan tuzlardan resim almak şekline nihayet verilmiştir. Tuz imal ve istihsali inhisarmı vazeden — 1278 numaralı tuz talimatnamesinin ihtiva ettiği hükümlerle bundan sonra neşre- dilen nizamname ve kanunlardaki mü teferrik hükümler bugünün ihtiyaçla- rına uygun bir şekilde tadil edilmiştir. Romanya, Yunanistan ve Avusturya ve daha bir çok memleketlerde mev- esas itibarile kabul edilmiş | ve satış serbest bırakılmıştır. Bu nokta lâyiha- nn en bariz vasıflarını teşkil etmek- tedir. Lâyihada mart 341 - 925 tarihli ka- Bunla tuz istihsal edilen tuzla'arda tu zun beher kilesa için tespit edilmiş o- Fiat listesi neşri ameli bir tedbir değildir Okkanm kiloya tahvilinden son- ra halkın aldanmaması için her hafs ta havayici zaruriye fiatlerini göe- terir bir cedvelin neşri suretile ted- bir almacağına dair ortada dönen sözler, geçici bir gazete havadisi ol. makla kalmadı, tahakkuk sahası- meli çikti : Bazı esnafımız, fırsatlardan isti- fade etmeği, öteden beri kendileri- ne daima şıar edinegelmişlerdir. havanın yağmurundan güneşin kız, gınlığına kadar her şey, bir kazanş vesilesidir. Kazanç, her | tüccarın hakkıdır. Ve kazanç, meşru hudu- dunu geçmediği takdirde hürmete şayandır; fakat o, bu hududu geç- tiği dakikadadır ki kazanç vasfını kaybeder ve ihtikâr şeklini alır. İş- te bu memlekette asıl mücadele &- dilecek olan budur. Okkann kiloya tahvili, memle- kette bazı açık göz o esmafı gayri meşru kazanca sevketti. O derece de ki, bazı dükkânlarda yalnız dir. hemler grama tahavvül etti ve bu- na mukabil fiat listeleri sabit kal. dı. Ve yevmiye defteri halk aley- hine ve bu kabil esnaf lehine kilo- altı kuruş fiat muhafaza edilmiş- zdan kimyevi len gıda maddelerinde, sanayide ve dericilikte kullanılacak tuzların ! kün mertebe ucuz verilebilmesini te- | min edecek maddeler ilâve edilmiş ve görülecek lüzum ve ihtiyaç üzerine hayvanları çok ve tediye kabiliyeti az olan mıntakalarda tuz fiatlerini u- cuzlatmak üzere diğer mıntakalar fi- etinde değişiklikler yapılabilmek üze- re kanuna bazı hükümler konulmuş- Lâyihada muayyen mmtakalarda tuz fintinm yeknesaklığı keyfiyeti de nazarıdikkate almıştır. Bundan baş- ka kaçakçılığın önüne geçmek için hudutlarda, şimdiye kadar olduğu gi- bi, maliyet fiatine tuz satılabilmesi, bu suretle kaçak tuz tedarikinden hel kın içtinap etmesi ve bunların memle- ket tuzuna alıştırılması için lâyihaya bazı kayıtlar konulmuştur. I.âyihada harici satışı mümkün ke. labilmek için azami kolaylıklar göste- rilmesine de bilhassa ehemmiyet ve- rilmiştir. Halka külfete maruz bırakmamak için satış faturaları ve verilmesi lâzım gelen beyannameler damga resminden muaf tutulmuştur. kontrol şeklini ve sureti icrasını tarif etmektedir. Ve inhisar idaresi | ayni zamanda bir satıcı olduğundan bu hü- sus için kanunla ifadesi lâzım gelen bazı noktaları tespit eylemektedir. Kibrit fiatları Kibrit Şirketi | Umum Müdürü M. Ravvi ve müdür M. King ile müdür muavini Hamdi Bey, kibrit fiatlerinin indirilmesi hakkında Maliye Vekâl rı hakızlığın tamiri için teşebpüslerin- de devam etmektedirler. Şirketin bu da 87,5 dirhemlik bir kâr kaydetti Meselâ bir kasap dükkânı görüyor. sunuz ki, kilodan evvel sığır etinin fiatini 40 kuruş olarak ilân etmek: te iken kilodan o sonra bu fiattan 87,5 dirhemin tenzili lâzımgelir. ken gene 40 kuruştan satmağa de- vam etmektedir. Fakat şunu haber verelim ki, sü- küt etmeyip te sesinizi yüksettiniz mi, hemen esbabı mucibesi hazır- — Efendim, malüm ya, mevsim kış.. Koyun sığır az geliyor. Mevsimin kış olduğu muhakkak e hiç te akla mülâyim (gelen bir iddia değildir. Bazı esnafımız da halkı izrar etmek (suretile ka- zanmak hasleti mevcut ( oldukça, fiat listeleri neşri, ameli her türlü kıymetten uzaktır. Fiat listesine şöyle bir göz gez- direlim: Beyaz peynir, Edirne; yağ. lı.. beyaz peynir, yağsız.. Yağlar: Trabzon yağı, Maraş yağı, Mardin yağı, Şehirde iki (o nevi peynir, üç dört nevi yağ değil akla gelebile- cek nevi kadar peynir yağ vardır. Biz eminiz ki, o listeyi bizzat tertip eden zat bile, tetkikine arzedile- cek peynir ve yağların nevirleri mebhut ve mütehayyır kalır. Listenin diğer & maddelerini e bunlarla pek âlâ kıyas edebili- riz. Onun içindir ki okkanın ki : istifade etmek istiyenlere karşı biz. kında şiddetli cezalar ittihaz ve tab bikinde buluyoruz. Yapılacak şey, bütün esnafa kat'i tebligatta bu- lunmak, ve teblizat hilâfına hare- mesele hakkında verdiği malümata gö re şrkette müstahdem (memurların cüml, ktür. Yalnız son zaman- larda şirketin zarar etmesi üzerine ta» sarruf maksadile memurlar arasında tasfiye yapmak mecburiyeti hâsıl ol. * muştur, Şirkete göre, meselenin alev- | i şında makinle tin işinden çıkarı'ması hasebile öteye beriye yaptığı şikâyetlerden ileri gel miştir. İstanbulda mevcut o memurlardan ancak üçü çıkarılmıştır. Diğerleri Anadolunun muhtelif yerlerinde bu- anmaktadırlar. Kaçakçılık işleri hü- kümet tarafından takip edilmekte ol duğundan kaçakçılık “işlerinde istih- dam edilmekte olan bu memurlara ar- tık lüzum kalmamıştır. Üç idarenin 6 aylık hesabı Mi Ankaradan bir tetkik heyeti geldi Devlet Denizyolları, Akay, fabrika ve havuzlar müdürlüklerinin geçen altı aylık hesaplarını tetkik etmek üzere Divanı Muhasebattan, Maliye muhase- bei umumiye müdürü Faik, Deniz ve hava müsteşarlığı kaputaj şubesi mü - dürü Ayetullah Beylerden, İktisat ve kileti Muhasebe müdürü ile diğer mub- telif mercilere mensap üç kişiden mü- rekkep bir hı şehrimize mea Hep wii yi fabrika ve havuz - lar idaresinde tetkikata başlamış ve dün herayi tetkik Yalovaya gitmiştir. Heyet, bar üç idarenin sarfiyatını birer birer tetkik edecek, vesaiki sarfiyeyi görecek ve hazırlayacağı raporu İktisat vekâletine vereceletir. li Vekület, bu raporu, mütaleasinn ilâvesile bu üç çidarenin heyeti umumi in. öd ir. Heyeti umumiye, İs raporu tasdik etmek suretile her üç idare, gecen ra edilmiş altı aylık hesnbatta ib- ket halinde düklcânınm muayyen müddetle kapatılacağını ve seddi icap ettiren esbabın herkesin göre- bileceği bir yafta ile seyrin ea kepengine yapı: a- bil esnafa ihtar etmektir. Bugünkü mevzuatımız buna müsait değilse, i namına Dahiliye vekâ- letinden bu müsaadenin - istihsali esbabına derhal ve en kısa zaman- da teşebbüs etmesini rica ederiz. Biz, bu kabil adamları halkı s0- yan hırsız şeklinde olduğu kadar medeni inkılâbımızı istismar etmek istiyen hainler şeklinde de telâkki eder ve ceza tayininde haklarında amansız davranılmasını isteriz. Salâhaddin ENİS Belediyede N Yeni plâkalar Senebaşmdan itibaren otomobillerin yeni plâka taşımaları lâzım geliyordu. Bazı arabaların henüz plâkalarını de Hiztirmedikleri anlaşılmıştır. Beledi bir tamim yaparak otomobilie rin tekarar kontrol edilmesini bildir - miştir, Sinemalarda çocuk'ar Hıfzıssıhha kanununun 167 inci maddesi mucibince 12 yaşından küçük (| şocuklar umumi sinema ve tiyatrlara girmekten menedilmişlerdir. Fakat mü- esaeselerin hu memnuiyete riayet etme dikleri anlaşılmıştır. Beledive kayma- kamlıklara bir tamim sinema © al Ali Canip Bey , Maarif vekileti umumi müfettişle - rinden AN Canip vekâleten | vuku bulan davet üzerine dün olişam Anka- raya £ 4