21 Mart 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

21 Mart 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

iç Bütün sahilin çevresi, siperler, tüneller, bodrumlarla arı peteği gibi delik deş k bir hale gelmişti. Bütün bunların hedefi ihraç ame- liyesinin yapıldığı nokta idi. Si- * perler, o tarihte bizim kullandıkla rımızdan daha çok müthiş, en kor kunç ter örgülerle muhafaza edi!- mişti, Tel kesmeğe mahsus âletle- rimiz bu örğülere karşı hemen de tesirsizdi. “V” sahili cephe hücu- miyle gayri kabili zapt idi ve bu hususta söylenecek başka bir şey de yoktu.” Sahilde ü ra “Owen saat gezdikten ton- lisabeth” e döndük. büyüklüğü şimdi bütün vuzuhiyle tezahür ediyordu. Onun için do- | manma yardıma ne kadar evvel başlarsa o kadar iyi olacağını his- settim, Donanma hücumun vaziyeti or du lebine çevireceğini Bunun için gemi kumandalarına, mahrukat, komanya ve mü mat ihtiyaçlarını gemilerinin son haddi istiabilerine kadar tamam- lamaları hakkında işaretler hazır. landı. Hatıra defterimde şöyle devam © Anzaç sahiline gitti. Ateşin ardı © arası kesilmiyordu, fakat kimse- min buna ehemmiyet verdiği yok- tu; harekâtı askeriye sahilde bilâ ihtiyaçları olup olmadığını anla- Taak için sahile gitmeği çok arzu ediyordum. Bu sırada bir Jan kulağıma fısıl. dadı: : — Karaya çıkıp bir baksak, nasıl olur? Bu teklif üzerine bir hayli s0- ğuk su döküldü. Sir İan karaya sen bu fikirde değilim. Fakat her ne olursa olsun bu hususta fazla ileri gitmemelidir, zira öyle ahval olabilir ki, kumandanın k sw “Colne” muhribine binip An- zaç koyuna doğru gittik. Sahile bir mil kala istimbota geçtik. Düşman şarapnelleri bütün gün Fakat işğal etmekte solduğumuz mevzu tüneller, siperler, hendek lerle gayet iyi tahk'm edilmişti. Bu ateş pi ynsan güneşli bir günde İngilterenin Margete plâjma çıkmış zannede- cektik. Sahilde iki üç bin kişi dı. Bunların bir çoğu denize giri- yor, ötekiler de yamaçlara ve deklere yayılmışlar çay pişiriyor | lardı. Asker, gayet güzel yollar, | galeriler yapmışlar, en sarp 2 masun yerlere toplar yerleştirmiş- numaralı ve Bu bir casusun, Yahut ta bir Hafiyenin Raporu değildir Ahmet Pş. vaka" ÇANAK İngiliz üniforması ile İngiliz hat- larına giren Türk fedaileri İTTİHAT ve TERAKKİ Dr. İshak Süküti ittiham ediyor Bahaeddin Şakir merhumun bıraktığı vesikalara göre yazılan yeni tefrikamız bir kaç güne kadar neşredilmeye başlanacaktır. İTTİHAT ve TERA Yazan: Amiral Sir Roger Keyes lerdi. Hepsi de vaziyetten gayet memnun görünüyorlardı. Banyo ve piknik yapanlar ara- sında zayiat oluyorsa da kimsenin aldırdığı yoktu. General Birdwood bizi hat harp siperlerine götürdü; yolun kısmı azamı örtülü idi. Ara- sıra başımızı indirmemizi tembih ediyorlardı; o zaman başımızın üzerinden kurşunlar geçiyordu; Yolda üzerimize bir hayli ateş cel bettik. Bunu başımızdaki beyaz kasket kılıflarına atfettiler. O gün den sonra karaya çıktığım zaman başıma hüki kasket giydim. Avustralya ve yeni İrlanda kı- taatı donanmanın isabetli en- dahtlarmdan çok memnundular. “Oucen Elisabeth” in şarapnelleri birinciliği kazanıyordu. Yanımda bulunan “Ouween Eli- sabeth” in kordelâsını taşıyan fli- ka lostromusu Bready bilhassa et- raftan çok koltuklanıyordu. Bir Avusturalyalı miralay 15 Pütün iie Hirk alayını imla ettiği ni söyliyordu. Öyle zannediyorum ki, endaht hususunda “ Bacchante * gemi- si ikinci geliyordu. İngiliz üniformalı Türkler! Düşmandan hatlarımıza soku- lanlar çok oluyordu; fakat bunlar birer ikişer yakayı ele veriyorlar. dı. Bu cümleden olmak üzere çalı lar arasma saklanmış bir adam bu lundu. Yanında on beş günlük er- zakla kâfi miktarda suyu, 1.000 tane de mermisi vardı. Ölülerimizden aldıkları ünifor- maları giymiş beş Türk yakalandı. Öldüler. Bir ölü üzerinde bir Fla- sing işaret limbası ile Mors işare- timizi havi bir kart bulundu. İşa- retlerin karşısında Türkçe muka- billeri vardı. Anlaşılan bir çok sahte işaretleri bu adam veriyor. du. Bilhassa “Ateş kes!” işareti sık sık veriliyordu. Sahil telsiz is- tasyonlarımızın işaretleri adam a- kıllı kopya edilmişti. Gru evvel ret ettik. Se hile çıkmaktan memnun muştuk. Bütün muhit çok ferah bahştı. İnsan itimat ve nikbinlik havası teneffüs ediyordu ve emi- nim ki, Avusturalya ve yeni Zen- da kıtaatı Sir İan'ı aralarında gör KALE! mekten çok memnun oldular. Ahi Baba üzerine taarruzumu- zu 1915 Mayısında tekrar ettiği miz sırada o tarihe kadar elde et- tiğim'z muvaffakiyetelrin İstan- bulda büyük bir endişe uyandırdı- ğa anlaşılıyordu. Aldığımız malâ- mata göre düşman tarafında, Ma- raşal Liman Von Sanders Enver Paşadan “müstevlileri denize dök - mek” hususunda kati emir almış- te. Bunun üzerine Mareşal, cenup mın takasında Türklere da & den Miralay Sodenstein'a, 1-2 Ma yıs gecesi son nefere varıncaya ka dar mevcut bütün kuvveti istimal ederek müttefik hatlarına taarruz etmesini emretmişti. Türk kuvvet- leri 21 taburla 56 toptan mürek- kepti. (Devamı var) KKİ HARİCİ M. Pilsudisky'nin Yıldönümü HABERLER Alman kadınının Vazifesi evindedir Bye Bütün Lehistanda âyinler ! Nasyonal sosyalizmin ve şenlikler yapılıyor “<a gayelerinden biri. KASEL, 20, A.A, — Hes havalisin den gelmiş olan otuz bin kadın müvace- hesinde bir nutuk söyleyen Alman cep- hesi reisi M. Fey, bilbassa eski fırkala- rm nasyonal sosyalistler kadınlardan en yüksek emelleri olan intihap hadı ne- zetmek istemekle ittiham etmekte olduk larını beyan ile demiştir ki — Hiç zanmetmiyoruz ki oğullarının, kularının işsiz kaldığını, çocuklarmın proleterya bataklığına boğulduğunu gör- müş olan Alman kadınlarının Alman nelerinin dört senede bi mekten başka emelleri nal sosyafizmin en ülvi gayesi, kadınları ua, silelerine inde etmek onları Para ve iş —e—- Amerikada sanayie uzun vadeli kredi veriliyor VAŞINGTON, 20 A.A, — Konğra- ya bir ında, M. Rooöyelt, senayis mektubun VARŞOVA, 20. A. A. — Mareşal Pil-| uzun vadeli bir sermaye temini için kre- dönümü münavebetile bü- sarayına bir çok heyetler gelmektedir. Sineği bir hadise VARŞOVA, 20. A.A. — Pat ajansı Sirazburgdan istihbar ediyor * Moreşal Pilsudski şenlikleri rmünase- betile yapılan bir leh toplantısında, Al- saslılardan mürekkep silâhk bir grup sa- lona girmek istemişlerdir. Tehlikeyi ve içtimada hazır bulunanların katli ihtima- ini gön konsolosluk memur- ları kapısının önünde ko- mümistlere karşı silâhia müdafanda bü- lunmuşlardır. ralımışlardır. Yetişen polis mütearrizle- ri defetmiştir. di bankaları tesisini tavsiye etmiştir. Bu mektup alınır alınmaz, tavsiye edi- len şekilde kamun lâyıhaları her iki mecli- se verilmiştir. On iki Fedaral bankanm muntakaların- dn kredi bankaları tesisi teklif edilmek- tedir. Hükümet bu bankalara 140 milyon dolarlık sermaye verecektir. şebbüsleri arasında (bir nevi uwvasalât teşkil etmektedirler. Bankalar senayi ve , üslerine devi sermaye vermek için şubeler ve bazı ahvalde ikrazat da yapabilecektir. 'M. Roosvelt en küçük senayi tarafın. dan 700 milyon devr sermayesi istendi- ğini tahmin etmektedir. Bu suretle bu se dan bir kaçını ya, | mayi 346.000 kişi kullanabilecek ve Cah- minen 378.000 kişiye de iş verebilecek» Insull Fikren ileri Nereye gidiyor?. | Türkiye —e— Yunanistan bir baş be- lâsından kurtuldu PORTSAİT, 20.A.A. — İçinde M. fmsülün bulunmakta olduğu Maiotis va: purunun buşün buraya müvasalâtı bek- lenilmektedir. Vapurun körfezine doğru yoluna devam, edeceği zanolun- maktadır. ” ATİNA, 20.A.A. — Buyünkü gazete iler İnsul meselesinin £ Yunanistan için artık kapımnış olduğunu yazıyorlar. Filipine istiklâl veriliyor VAŞINGTON, 20 (A.A) — Mec- Bs, Filipin adalarının istiklâline ve kendilerine bir cümhuriyet olarak te sekkül edebilmeleri için 1 teşriniev - vele kadar müsaade eden kanun lâ - yihasını tasvip etmiştir. Bir belediyeyi yaktılar OVYEDO, 20 (A.A) — Sol cenah ar - Sel © unsurları Lyon belediye 1 meclisinde bir azanın sözleri PARİS, 20 (A.A.) — Hususi mu - habirimiz bildiriyor: Liyon belediye meclisinde bizim için göğüs kabartacak bir müzakere geçmiştir. Şehir civarında eski eter - İer taharriyatı için istenen (o tahsisata azadan biri tarafından itiraz edilmi, Herriot cevaben bunun seyyah cel bine faydalı olacağını o söyliyerek de miştir ki: “Türkiye ve Rusya gibi fik. ren İleri memleketler bu işlere çok bü yük ehemmiyet vermektedirler.” Almanyada yazlık iş mücadelesi BERLİN, 20 (A-A.) — Alman istih- barat bürosundan: 4 Almanya yarn yazlık iş mücade - lesine o başlıyacaktır. Bu münasebetle başvekil Hitler Mümih otomobil yolu tezgühlarından birisinde, Avusturya hu- dudu üzerimde, radyo ile olan bir nutuk söyliyerek 1934 te il Amerikada Haydut ordusu İkmesikada. Alman polisi Amerikan ordu ve bah- | Oradaki Almanları Alman- riyesinden daha fazla silâhlı imiş VAŞINGTON, 20 (A.A.) — Baş üddelmumi Mi. Kummings, bay - dutlarla mücadele kanun lâyihasnı tetkik eden âyan encümeni huzurun- da demiştir ki: — Amerikadaki çinafet âleminin Amerika ordu ve bahriyesinin silâhlı ofradından daha fazla müsellah ef - radı vardır. Kanuni (tedbirler O lâzmm- dır. Zira, federasyona dahil devletle- i federasyon hukuku a- vardır. Ve haydut - muvaffakıyetle istis Fransız maliyesi PARİS, 20 (A.A.) — Parlamentonun «on kararına | göre mali işlerin karar - sameler seşri seretile düzeltilmesi i- çin dün mühüm görüşmeler başlameş - tar. Bu görüşmeler, bütün hafta devam edecektir. Hükümete müvazenenin, yeni vergilere müracaat edilmeksizin tasar- ruf yolu ile tesisi esasına müstenit ye- ni teklifler > Gümüş VAŞINGTON, 20 (ALA.) — Mec sı e karşı 287 rey ile gümüş made tekrar para olarak kıymet lendi kanun Tâyihasnı kabül etmiştir. Bükreşte mühim bir dava BÜKREŞ, 20 (A.A.) — Demir mu- hafızların davası, divanı harpte başla- muslır. 50 kadar mazmun vardır. ya dostları cemiyetine girmeğe icbar ediyormuş ŞIKAGO, 20 (A.A) — Meclis, muhaceret ve tabii ü i M. Dikstayn, Alman hükümetini Ame rikağa gizli bir poliz teşkilâtı yapmak İa ittüham etmitşir. M. Dikstayn'a gö re Alman hükümeti bu polis ile 12 milyon Amerikalı Alman: “yeni Al - manya dostları cemiyeti” ne girmeğe mecbur etmeğe çalışmakta, aksi tak dirde bunların Almanyada olan akra balarını tazyik ile tehdit etmektedir. Kongre, yarın milli sosyalistlerin A - merikadaki faaliyeti hakkında bir tah kikat projesini müzakere edecektir. Fransadaki karışıklık tahkikatı şubat hâ - PARİS, 20 (AA) — 6 diseleri halkında tahkikata memur ko misyon dün belediye müşaviri Fer - randi imzasile bir beyarma- me hakkında komiser Bslsitden bir mektup almıştır. Beyanamede Konkord meydanın - milli Hvtilüle teveccühü olan bütün va- Vaşram salonunda içtiman ee Komisyon bu beyannameyi dahili- ye nazırına göndermeğe karar vermiş- tr. Komisyon, bundan sonra M. Chiappe- in nakli meselesi halkında M. Fabri ve M. Daladier'vi dinlemiştir. AZER ayar k Hudutta çıkacak ihtilâfların halline dair mukavele ANKARA, 20 (Telefonla) — Hudutta zuhur eden ihtilâfların tet- kik ve hal mill nek üzre Türü e e huriyetleri ittihadı arasında akdolunan mukavelenamenin yeniden al- fı ay uzatılması hakkındaki protokolun tasdikına dair olan lâyiha Mü- li Müdafaa encümeninde müzakere edilmiştir. Maarif Vekili bugün geliyor AY Kerem — Maarif vekili Hikmet Bey bu ak- Trakya umumi müfettişliğine dair lâyiha bugün görüşülecek ANKARA, 20 (Telefonla) — Trakya umumi müfetişliği maa; masraflarına dair olan lâyiha yarın mecliste görüşülece| vezi 2 Bütçe encümeninde bugün lâyiha üzerinde yapılacak tadiller görü- şülmüş ve bu tadillerin yarın heyeti umumiyeye teklifi kararlaşmıştır. Ba tadilâta göre umumi müfettişlik teşkilâtı için verilecek nisan ve mayıs aylarına mahsus tahsisat bir mikdar arttırılmakta ve kadrodaki e ai bazılarının meri yükseltilmekte, yeni bazı memu- riyetler ilâve edilmekte ve bundan a asayiş müdürlüğü yerine sek sen lira asli maaşlı asayiş müşavirliği ihdas olaniekllır. — Muhacirlerin getirecekleri mallar , ANKARA, 20 (Telefonla) — Muhacirlerle mültecilerin beraberle- rinde getirecekleri malların gümrük ve sair resimlerden muafiyti hak: kında olan lâyiha muvakkat iskân encümeninden geçerek ruznameye alınmıştır.İskân encümeni lâyihayaya bazı ilâveler yapmıştır.Bu meyan da hudutlarda muayyen kapılardan girecek muhacirlerin beraberlerin de getirecekleri eşyanın kendilerine aidiyetini isbat eder bir vesika şekli nin tanzimi ve bunun bir nizamname ile tesbiti hükümete bırakılmıştır Gümrük ve İnhisarlar vekili Râna Beyin teklifi üezrine enciimende lâyihaya şu muvakakt madde ilâve olunmuştur : “Bu kanunun neşri tar hinde muhacir ve mülteci malı olarak güm- rüklerde bulunan şeker, benzin, petrol ipek ve iplikler ve inhisara tâbi maddelerle trikotaj makineleri ve kavuçuk sanayii masnuatından olan ayakkaplar a'le başına 5 bin liralık mikdarı malların kıymeti ten gı iz ti gümrük - eçtikleri yer piyasasındaki toptan fiyata göre tayin olunarak bir defaya mahsus olmak üzere ithal olunur.,, İzmirde bir eve yıldırım düştü IZMIR, 20 (Milliyet) — Dün gece şehrimizde şiddetli yağmurla karışık dolu düşmüştür. Bayraklıda bir eve yıldırım düşmüş, ev kıs - men yanmıştır. İnsanca zayiat yoktur. Polis Nuri Efendinin katilleri on sekiz seneye mahküm oldular IZMIR, 20 (Milliyet) — Polis Nuri efendiyi öldüren çingeneler - den Sait Ahmetle arkadaşı on sekiz seneye mahküm edildiler. Buğdayı koruma kanunu, ek- . mekten resim alınacak 'ANKARA, 20 (Telefonla) — Buğdayı korumak için alınması mu- harrer resmin un üezrinden değ'l, fakat ekmek üzerinden alınmasına bugün fırka grupunda karar verildiğinden iktisat encümeni bu hususta ki lâyiha üzerinde tetkikatını bir an evvel ikmal edecektir. Resmi'n ekmeğe pul yapıştırılmak suretile tahsil edilmesi esas iti - barile mukarrer bulunduğundan bunun tatbikatta doğacak bazı mahzur ları üzerinde Kerem ii amy 7 olacaktır, Yarım ve dörtte bir el satışlarında ekmeğe pul yapıştırılmı; olup olmadığının nasıl kontrol edileceği ileri sürülen mahzurlar ne; sındadır. Ziraat Bankası da kanunun tatb'katı için hazırlıklara başla - mıştır. Pulların damga matbaasında bastırılması muhtemeldir. Bu he susta bazı nümuneler hazırlanmıştır. “Balkan misakı Âyan meclisi de bu hafta tastik edecek AATINA, 20 (Milliyet) — Yunan Mebusan meclisi dün akşamki celse- sinde Balkan misakı lâyihasını ikinci ve son kıraatinde kabul etmiştir. A * yan meclisinde de misakın müzakere sine yarın veyahut öbür gün başlana- çaktır. Lâyihanın tasdik: herhalde bu hafta içinde bitirilecektir. Para sistemi Hakkında ala. Ankaradâ ne düşünülüyor? ANKARA, 20 (Telefonla) — Para sistekiluln > eyari hosüplar üzerind tahı vii hakkında İstanbulda Meri sürülen bazı smütalsalar burada yeni mevzu olarak tekli edilmektedir. Filvaki madeni ufaklık para kanunu meclis cümenlerinde görüşülürken bilhassa mar liye encümeni yeni ufaklık paraların santim esasma göre basılmasını derpiş Rum mübadillerin Türkiyeya | cenini. İk kr kanunun dör seyahati meselesi (85) sesk teki elim ATINA, 20 (Milliyet) — Hükü - | mumcu maddenin fıkrasında bası incak paraların sair evsafının tesbiti için maliye vekâletine mezuniyet veril * 7 olmas, bu maksadı teyit ettiğin m İâyihaya ayrıca bir ilâve yapılma - sina lüzum görülmemiştir. met fırkasma mensup muhacir me > buslardan Atina mebusu M. Atinoyni Türkiyede işleri olan mübadillerin Türkiyeye seyahatlerine ne ZAMAN müsaade edileceğini sormuş ve bü - kümet marama verilen cevapta Hile dillerin Türkiyeye seyahatlerini me - neden tedbirlerin yakında kaldırıla - cağı cevabı verilmiştir. Yunan Halk fırkasına tekrar girenler Milliyet) — Eski da. Ür Mi Kali Başye 5 Mara Divanı muhasebat teşkilâtı ANKARA, 20 (Telefonla) — Mali- ye encümeni divanı muhasebat teşkilâ- & hakkındaki lâyiha üzerinde tetkikm - tını bitirmiştir. Gene emniyet meselesi LONDRA, 20 (A.A.) — Silâhleri bırakma evvel Halk f ayrılan Atina Yipelmden Brydi elek Ac Mani i isi M. Merkorisin oğlu Y, di edihmiştir. eledi aa Ela kas | eğ, Ayem Emel hak içim cereyan tmektedir. > Sofyada şüpheli adamlar Patron, amele kavgası SOFYA, 20 (Milliyet) — Dün ge. .i i ce yarısından sonra Sofyanm her t en > “a fında azbıtaca süpheli yerlerde di de mandin sanayii mümessilleri ame” vee in miele hüviyetlerisi b. N » baskin bam aleyhine kı * bek odem'yen yakalanmıştır. Pensil Ohio, garbi Virjina ve Sava nehri taştı Mecilmad gibi ööet söneyi manlaketim” de yerleşmiş olan 50 SOFYA, 20 (Milliyet) — Belgrad dan bildiriliyor: Birden bire taşan Sa va nehri Suşak kasabası ve havalisin- 3 de pek büyük zararlar yapmıştır. 10 bin kadar arazi ve 150 kadar ev su altında kalmıştır. Derhal lâzım gelen tedbirler alınarak geniş mikyasta yar Sanayi dım teskilâtı hazırlanmıstır. diktatörlük alâmeti