27 Nisan 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

27 Nisan 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Yunanistanda hükümer me hafili ile muhalefet liderleri arasında bazı meseleler hak kında “itilâf hasıl olduğu bildiriliyor. ocuk haftası cuma gü- nüne tesadüf ettiği için bu gün Gülhane pafkında ve bir çok yerlerde müsamere ve balolar var. Sahip ve Başmuherriri : Siirt Meb'usu MAHMUT - Müdür : İdare va Matbaa | Mes'ullör aydan çıkacak | İnkılâp Enstitüsünde | İşgal kumandanları evvelâ ' Dahiliye vekili Esnaf bankası rezaleti — hakkında mecliste izahat verdi Gaziden şüphelenmedileı hi 0, FakatGazi Ankaraya ayak bastıktansor Şe ir meclisi içtimaa davet ediliyor. Mesele orada İyadır ki milli kalkınışı hayretle gördülei münakaşa ve halledilecek,mes'uller meydana çıkacak | . Hah frkası unu - # Mazhar Müfit B. diyor ki: “ Görülü- | dün öileden sonra sa yor ki Banka uçuruma giderken lâzım | , ei gire elin makam kimse o makam vazife- | devam etti. Recep Be # sini ihmal etmiştir. Meseleyi netice- ri ai # sine kadar takip edeceğiz. ,, 24311, Yarı işleri müdürü: 24310 24310, FIYATI 5 KURUŞTUR 9 üncü sene No: 2948 CUMA 27 NISAN 1934 Tel: ( Ormanlarımız ANKARA: 26 Nisan Bir ağaç yetiştirmenin zorluğu- nu Ankarada yakından görürken memleketin şurasına burasına ser- pilmiş emsalsiz ormanlar harap o- lup gidiyor. Sekiz buçuk milyon bektar tahmin edilen ormanlarımı- zın bugünkü usül ve şartlar dahi- linde işletilmesine devam edilecek olursa, yakın zamanda kökleri üze- rinde bir varmış, bir yokmuş diye başlıyarak bu servetin hazin #asa- lını anlatacağız. Bu vaziyeti gören | iz i bükümet snilli ek tey birini | Dahiliye vekilinin izahatından: “ Tef- il rmanlar için faydak | ,. . va > telibirler alak sayesile orman ka, | tiğin- neticesini pek yakında Meclisi nunu projesi üzerinde ehemmiyet- | âliye arzedeceğimi Kuvvetle ümit edi- yorum. Haklarında icap eden kanuni le durmuştur. Âli iktisat meclisin- e ve İ is ei enli de tet- de ve Meclis encümenlerinde tek | amele yapılacaktır. , kik edilen bu proje, temenni olu- yoruz: hur ki yakında son şeklini alarak Meclis umumi heyetinin tasvibine arzolunsun. Ormanlarımız fenni istismar ile memlekete şimdikinin birkaç mis- li menfaat temin etmek kabiliye- tini haiz bulunmakla beraber, Zira- at ve su işleri için de birinci dere- cede ehemmiyettedir. Orman mü- tehassısı Profesör Berenhardin or- manlarımız hakkındaki raporunda “zcümle denmektedir ki: “Türkiye nehirlerinin membalarında yapıl - ması İâzemgelen, pahalı tesisat de- ğil, münhasıran ormanda halen mevcut olan bakiyenin iyi muha-, fazasıdır. Muntazam su siyaseti” nin kıymeti takdir edildiği bir Za- manda bu bakiyelerin bir an için- de mahv ve helâk olmamaları icap ANKARA, 27 (A.A.) — Büyük Millet Meclisi bugün Reisi Vekili Hasan Beyin riyasetinde toplan - | mıştır. Bazı mebusların mezuniyet | leri hakkındaki riyaset divanı tes- keresi ile Büyük Millet Meclisi aza | larının Yunan devlet şimendiferle- rinde meccânen seyahat edebile - | cekleri hakkımdaki Bâşvekület tez | keresi ve bunları takiben Trakya umumi müfettişliğine tayin olunan | nan İbrahim Tali Beyin mebusluk- tan istifanamesi okunmuştur. Dahiliye Vekilinin cevabı Esnaf Bankasındaki suiistimal hakkında Mazhar Müfit Bey » De nizli - tarafından verilen bir sual takririne Dahiliye Vekili Şükrü Ka ya Bey cevap vermiştir. Dahiliye Vekili suale mevzu teş *der. Nehirlerin orta ve aşağı ki- sımlarında yapılan su tesisatı ile membalarndaki © ormanların iyi muhafazası keyfiyeti daima ve her Memlekette elele yürümelidir.,, Hakikati böylece kabul edince Şrmanları menfaat baltası altnda ir orman harabesi | haline gir - mekten kurtarmak zamanı gelmiş, geçmiştir bile, “Orman, odun yetis- tiren bir fabrika olmaktan kurta - rılmalıdır. Kısa bir zamanda aza- mi menfaat elde etmek hırsile ba- reket eden müteahhitlerin orman- ları tahrip ettikleri tahakkuk et * miştir, Binaenaleyh müteahhitlere ihale suretile orman işletilmesi u- sulüne yeni mevzuatla nihayet ve- rirken, mevcut mukavelelerin sıkı bir mürakabe altına alımması te - Min olunmalıdır. Yüzbinlerce lira sarfederek topraklarımızın altında kik eden Esnaf Bankasınm teestü- sünden son zamana kdar geçirdi- ği safhalar hakkmda rakamlara müstenit malümat © verdikten sonra bankanın vazi - yetini tetkik için teş - kil edilmiş olan beyet tarafmdan verilmiş o- lan rapordan bazı par çalar okumuştur. Rapor Vekil Beyin okudu- ğu bu raporda -şurası- nı büyük esefle beya- na mecburuz ki Esnaf Bankasınm kuruluşu gününden sermaye bi- tinceye kadar geçen 5- 6 senelik zamanda ban ka muamelelerinde zer re kadar mazbutiyet, ciddiyet görülmediği gibi sermayenin ve mevduatın olmazsa biraz olsun siyanet ve himayesine matuf ufak bir ihtimam es tesadüf olun « mamıştır. Müdiriyetle heyeti idare azası mürakıp ve müfettişlerin de bu hususta vazifelerini ifa etmemiş oldukları görülmüştür. - denilmek- te idi. mz Alacaklı ve borçlular Gene raporda banltanın alacak ları ne kadar kuvvetli ise banka- ya borçlu olanların borçlarını öde mek hususunda o kadar kayıtsız ve zayıf oldukları ve bunlardan ba zılarnın borçları olan on binlerce liradan on lirasını veremiyecek hal de bulundukları ve bankanın bida- yetinden beri mevzuunun haricin - ei İN > Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Bey de iş gördüğü ve banka müdürü « nün şayafir hayret bir sutette kon- trolsuz bırakılması neticesi kasten denecek derecede ihmal, teseyyüp ve sermaye israfı gibi müessif yol- suzluklar baş göstermiş bulundu - ğu işaret olunmakta ve bankanın, sermayesinin mahvmı intaç eden işlerderi bazıları zikredilmektedir. İ Şükrü Kaya Bey bu izahatı müte- akıp bu raporun belediye mecli nin içtimâma nihayet vereceği gün okunmuş olduğunu ve bundan do- layı münakaşaya imkân bulunma - | dığını kaydederek demiştir ki: “Ne kadar yazıktır ki böyle bir mühim rapor vaktinde verilmemiş (Devamı 7 inci sahifede) Mazhar Müfit Bey Troçki'ye “Mütarekenin as - keri tatbikatı bitmişti. Memleketin demiryol- ları, mühim sevkülce- | yiş noktaları, Kilikya, Antalya havalisi, Sar sun, Zonguldak kuv - vetli düşman kıt'aları tarafından istilâ edil - mişti. Türkiye kolları bağlı bir arslan vazi - i yetinde idi. Bu vazi - Recepp B. konferans verirken yette Türkiyenin can alıcı nokta < sma dokunuldu, İzmiri birinci Yu- nan fırkası işgal etti. Mütarekenin ilk ayı zarfında İskenderonun i Bade harabülbasra.. sujistimali yapılmış Bu işte baş rolu oyniyan bir rum ile bir Suriyeli ortada İstanbulda cereyan eden takas — sujistimaline ait üç vekâletin m fettişleri tarafından yapılan a #mal etrafındaki tahkikat neti celenmiş bu suiistimalin talimin « den daha çok vasi olduğu meydana çıkmıştır. Bu takas suiistimalinin mem- lekete tam 2,5 milyon liraya mal olduğu anlaşılmıştır. Banka müddet evvel takas işlerinin yolsuz cereyan ettiği gü rükte nazarı dikkati fe emen yok ve 2,5 milyon liralık takas gali arzusuna mukavemetten sonra Gazi Mustafa Kemal Istanbula dön müştü. Büyük Şef, Anafartalar kah di i Petrol aradığımız şu sırada, topra- ğm üstünde yeşil kanat gerip bize | Bülen muhteşem bir serveti koru | makta kıskanç ve hodbin olacağız. İ Bu koruma bahsinde, memleke- tin mahrukat ihtiyacı işini de tan- | zim etmek zarureti baş gösteriyor. | Mümkün olan yerlerde madenkö- mürü ve İinyitlerimizden ucuz bir surette köylünün ve kasabalının is- Müfettişler heyeti, işe başla - yınca, takas beyannamelerini ti caret odasından ve vilâyetten isti yerek üzerinde tetkikata başlamış, bu tetkikat sujistimalin nasıl ce - pi ettiğini meydana çıkarmış - tar. Anlaşıldığına göre beyanna » (Devamı 5 inci sahifede) Uzak Sarkta Japonya muahedelere tecavüz niyetinde değil nun üzerine İktisat , Maliye Gümrükler vekâleti müfettişlerin- den mürekkep olarak teşekkül e- den muhtelit komisyon derhal |, tanbula gelerek tahkikata giriş mişti, Bu komisyon 3,5 aydır yaptığı tahkikat neticesinde — hazırladığı rapor Ankaraya gönderilmiştir. Müsaade edildi Sabık komiseri bizden başka kimse kabul etmiyor Dün aldığımız, fakat resmen te- eyyüt etmiyen bir habere göre, hü- kümetimiz Tröç - | tfade etmesini temin etmek şart- | tır, Bu hareket, odun kadar hay - van gübresinin mahrukat maka - | mında sarf ve istihlâkine mani ola- caktır. Bir taraftan ihraç olunan, diğer taraftan ocaklarda yakılan | gübreden mahrum kalan memleket | topraklarının maruz kaldığı zarar me ile telâfi edilecektir? Gübresi- | min muhafaza, ihzar ve | kullanış | tarzımı bilmiyen © çiftçiye, diğer | memleketlerde sermaye ve itibarı- lin bir tacir nazarile ba- Bu münasebetle Millet Meclisi © encümenlerinden birinde cereyan etmiş bir müzake- reye teması faydalı gördüm. Trak- | ya'da kurulmuş bir fabrikada me, ur ve amele çocukları için açı Jan mektebe kalorifer konulmuş ol. masma lüks ve israf diyen olmu» Civarda orman olmayınca, kömür le teshin usulü daha iktısadi oldu. | ğundan bu asri vasıtaya müracaat edilmiş olması bir takdir mevzuu olacak yerde, tenkit mevzuu teşkil etmiş olmasa hayret etmemek N gelmez. & Fakat diyecekler i: yakın zamanda > Evet ama, köy çocuğu yuva- sına dönünce, mektepte gördüğü güzel ve temiz ısınma vasıtasını a- rTamıyacak mı? doğruya müzakere TOKİO, 26 (A. A.) — Rengo Ajansının bildirdiğine göre, Japon ? Hariciye Nazırı M. Hirota'nın İn- giltere büyük elçisi ile vaki mülâ- katı çok dostane olmuştur. Mezkür ajans diyor ki: “Japonya'nın Sir Con Saymon' un istizahıı mucip olan gayri res- mi beyannamesini izah ettikten sonra, M. Hirota, hükümetinin do- kuz devlet muahedesine veya sair” muahedelere kat'iyen tecavüz ni- yetinde olmadığını ve Çin'de açık kapı ve müsavatı hukuk siyasetini her devletten ziyade © müsait bir (Devam: 7 inci sahifede) Japon hariciye nazırı Çinle doğrudan ye girmek istiyor Amerika Hariciye nazırı M. Hul ve Amerikadaki Japon sefiri Ami- ral Saito Arayacak ve bulacak. Köy oda larında kömür sobaları görmek ga- kinin tekrar mem leketimize (gelip Büyükadada otur masına müsaade etmiştir. Bu habe re göre Troçki bu günlerde Marsil - yadan İstanbula hareket edecek tir Bildiğimiz veç hile, Fransa hü - kümeti, sabık Sov yet Harbiye komi serini siyasiyat ile iştigal etmesi ve bilhassa bir dördüncü enternasyo - nal teşkiline teşebbüs etmesi hase- bile, Fransız topraklarını terke da vet etmişti. Troçki bunun üzerine Madride geçmek istemiş ise de İspanya hükümeti sabık komiserin İspanya toprakları - na girmesine müsaade etme- (Devami 7 inci sahifede) M. Troçki Bugünkü Nüshamızda Hakikat, Her ealiai hakikat... değildir! Yazan: AKA GUNDUZ Meşhur halk hikâyelerle cemi « yettehi zihniyetlerin özünden alın mp uzunca ve orijinal bir hihâye- dir Iki üç gün sürecektir. Mutlaka Çocukların eğlenceli günü Bugün balo ve bir çok yerlerde mösamereler var Çocuk haftasının dün dördüncü günü İ- di. Dün de ilk mektep lerin bazılarında mü - samereler tertip edil - miş ve çocuklar bugü- nü de neş'e içinde ge - girmişlerdir. Her sene olduğu gibi bu sene de bir çocuk balosu veri- lecektir Taksimde dağ cılık ve sporculuk klü- bü salonlarında bu - yün saat 14 te başlıya- ak olan bu baloda bir İ çok hanımlar vazife al mışlardır. Baloda gür büz çocuk müsabaka- si da yapılacak, birin- İ kinci ve üçlincüye hediyeler . verilecek - | tir. Himayeietfalin A- lemdar nahiyesi Emin önü nahiyesile müşte « meme çocuğu Ba - reken bu gün öğleden haettin Oğuz sonra Gülhane parkında müsame - ve verecektir. Burada da gürbüz ço Birinciliği kazanan ri gösterilecektir. oynatılaçak, hokkabazlık hünerle- okuyunuz. a Saat 15 te Alayköşkünde de ço: 6 ıncı sahifede e Zi yemizdir. Bilhassa tezeği ocaklar- da değil, tarlalarda yakmıya alı- şacağız. | Mecdi SADRETTİN cuk müsabakası ve bir geçit resmi | 'cuklar için müsamere vardır. Ge - yapılacaktır. Bando muzika çala * | ce de 20,30 da umuma temsil veri- Halkevinde dün cak, monoloğlar söylenecek, kukla | lecektir,