3 Mayıs 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

3 Mayıs 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

MİLLİYET PERŞEMBE 3 MAYİS MAHKEMELERDE Otomobil yarışından “ çıkan dava Samiye Burhan Cahit H. ve gazetemiz aleyhine açılan dava nakzedildi mi? Gazetemizin Turing ve Oto - mobil klübü ile birlikte her sene tertip ettiği otomobil yarışları bu sene de tekrar edilmektedir. 25 ma- yısla 1934 otomeobil'yarışları ya - pılacaktır. Geçen sene tertip ettiğimiz ya- rış yalnız müsabıkları değil bütün ” dünya spor ve hukuk âlemini alâ- kadar eden bir davaya da sebep olmuştu. Bu davanın mahiyetini ve geçirdiği safahatı kısaca anlata - Geçen sene tertip edilen yarış- ta otomobiller için evvelâ biri N kekler, diğeri kadınlar katagurisi olarak iki yarış tertip edilmiş, fa- kat bilâhara bu iki kataguri bir - leştirilerek erkeklerle kadınlar bir tek katagoride yarışmışla; Yarış neticesinde birinciliği mü sabıklardan Samiye Bürhan Cahit kazanmıştır. Bunun üzerine ayni katagoride yarışan Sait Paşa zade Vehbi Bey gazetemiz aleyhine bir dava aç - miş ve erkekler katagorisi birinci- si olarak Samiye Bü; Cahit ha- nıma verilen kupanın kendisine ve- rilmesini istemiştir. Sait Vehbi Bey ayni davada Samiye Bürhan Cahit hanımı da dava etmiş ve erkeklere ait ku - payı almaya hakkı olmadığını id- da eylemiştir. Sutanahmet sulh birinci hukuk mahkemesi davayi muhtelif cel - selerde tetkik etmiş, neticede Se- miye Bürhan Cahit Hanrma husu- met teveccüh etmiyeceğine, gaze - temizin erkekler katagorisi için Sait Vehbi Beye de bir kupa veya bu kupanın bedeli olarak onlira vermeğe mecbur olduğuna, ba - kemlerin kararma rağmen mah - kemen/n bu davayi rüyete salâhi- yettar bulunduğuna karar vermiş ti ve bu davayi mahkemelerin tatil | zamanı olmasına rağmen matbuat davası ve müstacel mevattan ad - dederek rüyet eylemişti. Vekilimiz bu davayi temyiz et- işti ii göre tem- i ai anın matbu - at davası olmadığını, tamamen hu- kukt bir dava olduğunu nazarı dik kate alarak mahkeme kararını esa- sından bozmuş, yani davayi hiç rü- yet edilmemiş bir hale getirmiş - tir. Geçen seneki yarışlara sit olan bu davanm bu i yarışlar es - nasıda yeni başlan rüyet edilmesi 'Maamafih, gerek Sait Vehbi Bey ve gerek vekili Suat Ziya B, temyizin bozma kararına henüz res men muttali olmamışlardır. Bunun için de temyiz tarafın « dan bozulan bu davalarının yeni - rüyetini isteyip istemiyecekleri malüm değildir. © ” , Sait Vehbi Beyle vekili Suat Ziya Bey davalarının yeniden rüye- tini isterlerse muhakemenin yeni baştan başlaması icap etmektedir. Ve bu davada mahkemenin vere - <eği kararlar gerek sporcuları, rek hukukçuları çok yakından alâ. kadar edecektir. Çünkü evvelemir- de mahkemenin şu noktalar üze- rinde karar vermesi lâzımdır: 1 — Hakemler tarafından ve- yilön, ve aplor küvaidinö göre sihet olan bir karar hukuk mahkemesi ta rafından bozulabilir mi? 2 — Karar vermek salâhiyeti hakem heyetine verilmiş olan bir Bir Disçinin Romanı spor hâdisesi dava mevzuu olabilir mi? Şimdiye kadar bütün dünyada mahkemeye © intikal etmiş olan ilk spor hâdidesi geçen sene gaze- temizin tertip ettiği otomobil ya- rışlarından mütevellit olan bu da- vadır. Türk mahkemesinin bu bap- ta vereceği kararım da böyle spor hâdiseleri etrafında verilmiş olan ilk karar olması itibarile de husu- si bir kıymet ve ehemmiyeti ola- caktır, Katil gardiyan müşahedeye alınacak Bundan bir müddet evvel Sul- tânahmette Firuzağa camii içinde- ki Bir evde karisi Ayşe Hüsniye hanımı öldürmekten suçlu gardi - yan Hasip efendinin muhakeme - sine ağır ceza mahkemesinde baş- İanılmıştır. Hatırlarda olduğu üzere Hasip efendi karısını kendisine ihanet et-! tiği zannma düştüğü için öldür- müş, sonra elinde tabancası pos - ye gelmiş, Kırklarelinde bu- lunan annesine bir mektup yaza - rak karısını öldürdüğünü bildirmiş, gelip çocuğuna bakmasını rica et- miş, sonra da gidip müddeiumumi Kenan Beye teslim olmuştu. Ağır ceza mahkemesi huzuruna idam cezasını emreden madde ile muhakeme edilmek üzere çıkarı - lan Hasip efendi dün mahkeme huzurunda bu cinayeti hiç hatır - lamadığını söylemiştir. Suçlu bir kaç gündenberi tev - de si alâimi ögle meğe başlamıştır. Bunun için z keme kebdisinin müşahede altına almmak üzere tıbbı adliye gön - derilmesine karar vermiştir. Neşriyat davaları Fenerbahçe ikinci reisi Hayri Celâl Bey tarafından Cümhuriyet gazetesi neşriyat müdürü Abidin Dawer Bey aleyhine açılan haka - ret davası dün beraetle neticelen- mi Kim öldürdü? Çeşme meydanında Mahmut is- mide birini öldürmekten suçlu İ- nebolulu Eşrefin muhakemesi dün ağmr ceza mahkemesinde yapılmış- tır. Eşref cinayeti inkâr etmiş: — Mahmudu ben öldürmedim, Cemal isminde biri öldürdü, demiş- tir. Dün dinlenen bir kaç şahit Mah mudu Eşrefin öldürdüğünü söyle - mişlerdir. Muhakeme diğer şahit- lerin getirilmesi için başka güne bırakılmıştır. Bir esrar kaçakçısı mahküm oldu Bundan bir müddet evvel 1 ki- lo 160 gram esrar kaçırırken ya- kalanan Yusuf oğlu Ahmedin mu- hakemesi dün gümrükte (ihtisas mahkemesinde yapıldı. ç Neticede Yusuf oğlu Ahmet bir sene hapse ve 1160 lira para ce- zasma mahküm edilmiştir. Hapishane tamir ediliyor Jstanbul o hapishanesi Bizans devrinden kalma köhne binalardan müteşekkil ve içinde vasati 700 kişi barımdırılan bir yerdir. Bu bina bugün sıhhi şartla- ra uygun değildir. Bunun için bir çok kovuşlarında mahkümlerin o- turtulması mümkün olamama! Beynelmilel Odaya girmeli mi? Ticaret misil dün bu mesele de görüşüldü Ticaret odası meclisi dün De- nizyolları müdürü Sadettin Beyin riyaseti altında içtima etti. İçtiman ruzname harici olarak oda idare heyetinin bir kararının müzakeresile başlandı. Yeni ka - zanç kanunu lâyihasında isimleri tasrih edilmiyen ticaret smıfla - rmın kanımun verdiği hakka isti - naden bir kıyas listesi tanzim e- dilmişti Bu listede yapılan kıyaslar bir çok itirazlara yol açmakta ve bazı teklifler yapılmakta idi. Bu tek - lifler reddedildi. Yalnız pastirma nlarla, yoğurtçular ve peynir- s cilerin bakallara kıyasen yüzde 25)” resme tabi tutulması esası kabul e- |; dildi. Umumi kâtip Vehbi Bey bu şe- kildeki vergi suallerinin sik sık sorulduğunu, bunun için vergi tar- hına esas glacak nisbetlerin k dare heyeti tarafından tesbiti için salâhiyet verilmesini temenni et - ti. Bu tekbif reddedildi. Fazla te- lefon paralarının belediyeye teber- rü edilmesi kabul edildi. Mesleki teşekkülleri olmıyan esnafın gündelik kazançlarınm ta- yini için teşekkül eden komisyona esnaf cemiyetleri mürakibi Kadri ve Ferit Beyler kazanç kanunu tet kiki itiraz komisyonuna da Rüknü, Sadettin ve Mustafa Faik Beyler seçildiler. Bundan sonra beynelmilel ti- caret odası Türkiye milli komitesi cemiyetinin teşekkülü hakkında u- mumi kâtip Vehbi Bey uzun boy- la izahat verdi. Bu teşekküle işti- rakimizin lüzumsuz olacağı yolun- da münakaşalar oldu. Bundan sonra konşmentolar ar- kasındaki şeraitin türkçe olarak tercümesile bir nüshasının odaya bildirilmesi hakkında eski karar teyit edildi. Muhalif hareket edenlerden 5 liradan 100 liraya kadar ceza a - lmması takarrür etti, Bundan sonra daha bazı'me - seleler görüşülerek içtimaa .niha- yet verildi. remzi —————- dır. Binada esaslı tadilât ve ısla - hat yapılması zaruri görülmek « tedir. Bundan uzun bir müddet ev - vel ilâmat dairesi şefi İsmail Hak- kı Beyin de bu cihet nazarı d katini celbetmiş ve hapishanede esaslı tadilât ve ıslahat yapılma- sma lüzum göstermiştir. — İsmail Hakkı Beyin gösterdi- ği bu lüzum üzerine müddeiumu - milik vekâlet nezdinde teşebbü - satta bulunmuş ve tahsisat iste - miştir. Adliye vekâleti dün bu iş için 3 bin lira göndermiştir. Bu para i- le derhal hapishane içerisinde 1 Tahat ve tadilâta başlanacak, bil - hassa gayri kabili iskân olan üçün- cü yeniden inşa edilircesi- ne tamir ve tadil olunacaktır. Diğer kovuşlarda da bilhassa mea ri e br yl a men içeri aladil il ih ya pPılacaktır. Tamirat ve inşaâta pek yakında başlanılacaktır. Muhtelit mahkemeler , Dün Türk — Fransız mühte « bt hakem mahkemesinde muhte - lif 6 davanın mürafaaları yapıl - mış ve bir karara bağlanmak ü - zere celse pazartesiye bırakılmış - MAARIFTE İmtihanlar yaklaştı Köy ve şehir mekteple- rinde tatiller ne zaman? Üç sınıflı köy mektepleri birin- ci ve ikinci sınıfları 15 Mayısta ta- &l edilecek. Üçüncü smıfları ise bu tarihten sonra bir hafta müddetle mezuniyet imtihanlarını bitirmiş olacaklardır. Şehir mektepleri ise 1 - 4 üncü snıfları 31 Mayısta tatil yapacak - lardır. 5 inci sınıfın 2 hazirandan sonra 10 gün içinde imtihanları bi tecektir. Hukukçuların Yelova” tenezzühü Yarın Hukuk Talebe Cemiye - 6 hususi bir vapurla Yalovaya bir tenezzül yapacaklardır. Vapur sa at 9 da Köprüden hareket ede - cektir. Üniversite imtihanları İİ Üniversitede imtihanlar 20 Ma yısta başlayacak ” edecektir. Mektepliler bayramı 5 Mayıs mektepliler bayramma tesadüf ettiği için cumartesi günü birçok mektepler talebesi kırlara çıkacak ve eğlenceler tertip ede - ceklerdir. Mühendis mektebinde şeha- detname tsvzii Yüksek mühendis mektebinden bu sene çıkan mühendis beylerin şahadetnamelerinin o tevzii bugün yapılacaktır. Bu münaseebtle mek | İ rin şikâyetlerim, tepte merasim tertip olunmuştur. Bakalorya imtihanları Liselerde bakalorya initihan- ları için Maarif vekâleti son tami- mi de göndermiştir. Bu sene imti- hanlarda büyük bir değişiklik var- dır. Bakalorya imtihanları her mek- tepte yapılmıyacak, bütün İstan - bul mektepleri üç mıntakaya ay - rdacaktır. Bu mmtakalar Galata- saray lisesi ,İstanbul erkek lisesi ve Kadıköy lisesidir. Şehrimiz - deki liseler son sınıf talebeleri bu üç mektepte toplanarak imtihan olacaklardır. Bütün ecnebi ve ekalliyet mek- tepleri son sınıfları da bu mek - teplerde imtihan olacaklardır. Maa rif vekâleti, (o ecnebi ve ekalli mekteplerine gönderdiği bir ti himde, bu sene imtihana girecek kaç son sınıf talebesi bulunduğu- nu sormuştur, İmtihanlar, üç mmtakada da beşer kişilik bir heyet tarafından icra edilecektir. Bu heyetlere Maâ- rif vekâleti umumi müfettişleri ri- yaset edecektir. Bu sene edebiyat, tabiiye, ri - yaziye zümreleri tahriri, fizik kim- ya, tarih çoğrafya, felsefe ve k- san zümreleri de şifahi olacaktır. Tabiiye sualleri kapalı zarfla Ankaradan gelecek, bütün Tür - kiyede ayni gün ve saatte tabiiye imtihanı yapılacaktır . Lise ve orta mekteplerde ted- risata 20 mayısta nihayet verile- cektir, İmtihana tabi olmıyan sı- »ıflarm kanaat numaraları veril - meğe başlanmıştır. Bu talebe, yir- mi mayısta karnelerini alarak ev - lerine gideceklerdir. Bakalorya im- tihanları haziran bir de başlaya » caktır. Cumartesi günü liselerde mu- allimler meclisi toplanarak imti - han hazırlıklarına başlayacaklar - dır. Mikrobiyoloji cemiyeti dersleri Mikrobiyoloji cemiyeti tap fakül tesinin ikinci dershanesinde ikinci reis prof. Rıza İsmail beyin riya - setinde toplanmış (| prof. Dr. H. Braun tarafmdan (difteri basilinin bir ay devam | Ada gittikçe güzelleşi) Adaları Güzelleştirme Cemiyet yaz için 6 eğlenti tertip etmi: Bu sene adalara fazla rağbet celbi için bir çok yeni tertibat a- lınmıştır. Adaları © güzelleştirme cemiyeti turing klüple ve belediye ile bu hususla teşriki mesai et - miştir. Büyük bir komisyon teşkil e- dilmiştir. Adalara ecnebi memle - ketlerden bilhaösa Mısırdan yaz mevsimini geçirmek üzere gelecek ailelere fevkalâde kolaylıklar gös terilecektir. Akay idaresi de , ada- ları güzelleştirme cemiyetine yar- dım etmeği vadetmiştir. 8 Büyükadadaki sekiz kilomet - yeden ibaret bulunan tur yoluna mesafe işaretleri konmuştur. Bun- dan başka güzel manzaralı yerle- re oturmak için 100 sıra yerleşti- rilmiştir. Ana yollardan ayrılan yollara is tikâmetleri gösteren alar asık mıştır. Yollardaki noksan ağaçlar ikmal edilmiş , adanın bir husu - siyeti olmak üzere, yol kenarın - daki ağaçların diplerine güzel çi - çekler dikilmiştir. İskele ve rıh - tım saksılar, çiçeklerle süslenmiş- tir. Büyükadaya dair (| türkçe ve fransızca bir rehber hazırlanmış - br. Bu rehber seyahat acenteleri- ne, ecnebi turing klüplerine gön - derilmiştir. Bundan başka adaya gelecek seyyahların, Ziya - lemek üzere bir (büro) tesis edil - miştir. Bu (büro) Büyükada is - le meyi saat kulesinin al- tındadır. Bu büroya altı lisan bilir bir memur tayin edilmiştir. Yaz için adalarda bütün lo - kanta, otel, pensiyon ücretleri be- POLE Sar'alı bir adam Denize düştü, kurtarıldı, tedavi esnasında öldü Uluköyde oturan Cevdet ismin- de saralı bir adam Baltalimanına giderken yolda birdenbire yine sarası tutmuş ve yere yuvarlanmış- ur. Cevdet yerde çırpmırken yu- varlanarak denize düşmüştür. * Kazayı etraftan gecen sandallar görerek yetişip Cevdeti denizden çıkırmışlar ve derhal çağırılan be- lediye doktoru tedavi altına almış- sa da biraz sonra Cevdet ölmüştür. Bir evde kanlı kavga Küçük Ayasofya caddesinde 72 numaralı evde 35 yaşlarında Ce - mil efendi ile 25 yaşlarında ve işi gücü olmıyan Hüseyin efendi otur maktadır. : Hüseyin efendinin valdesi ile Hikmet ve Şerife isminde de iki hemşiresi yari Beni ablâsmın çocuklarıdır. Söylendi - Zine göre Hüseyin hemşirelerine mekte ve aralarında kavga çıkmak tadır. imdi öbe gikakidr ği Karşısına Hüseyinin kız kar - deşi Hikmet hanım çıkmış. Ve Hü —————<—— tegaddi fiziyolojisi) hakkında bir konferans verilmiştir. Dr. Tevfik Vassaf Bey taralın- dan da türkçeye çevrilmiştir. Bundan sonra Dr. M. Zühtü Bey (kolay difteri teşhisi) hakkın daki tebligatta bulunmuştur. lediyece yeniden tesbit © bir liste yapılarak tasdik tir. Bu gibi müesseseler 9 den fazla para 'miyece Keza, adadaki bütün kira rin icar bedelleri, mahs yüklükleri, hakkında mük iste yapılmıştır. Bu sure bedellerinde ihtikâra mal caktır, Yörük Ali plâjı belet timlâk edilmek üzeredir. vfak, asri bir plâj mahall getirilecektir. Akay idarı şirketinden küçük bir vaj layacak, bu vapur cuma günleri Yörük Ali plâjr il ada iskelesi arasında işli; Seferler bilâhara her gül caktır. Vapur Çam liman baspaşa koyundaki plâja yacaktır. Bu yaz Büyükadada a eğlenti yapılacaktır. Bu lerin idaresi için artistik te teşekkül etmiştir. Eğlentiler beş temmu layacak, 16 eylülde niha; caktır. Eğlenti günleri cuma düf ettirilmektedir. Bu lerden maada 17 ağustos ken ve kotra yarışı yap Eğlenti günlerine 35 kiş bandosu iştirak edecektir Şehir tiyatrosu artist lar revüsü, İiger ve Bar yeni operetler oynayi Ekrem Reşit, Cemal ler tarafmdan hazırlanmı dal üsünde, « ,* Emniyet müdürlüğü şube müdürü Demir bey« vazifesini yapmak üzere ! yet verilmiştir. Vazifesin: lik mezkür şube müdür m san Bey bakmaktadır. w ün Norveç bandı Is Polaris vapurile 150. | seyyah gelecek ve şehrim ç Jacaktır. * Sıvas mebusu Şems 10 mayısta Kadınlar Birl fından tertip edilen konfe risinden sonuncusunu Yel ————— seyinin evde olmadığını * tir. Bunun üzerine Cemil kağa çıkarak bir miktar 7 ve gelmiş ve sarhoş olara len Hüseyinle kavga etme Jamıştır. Kavga o neticesinde! eline geçirmiş olduğu biç mili biri kasığından, diğe sından, boynundan, karn mak üzere dört yerinden İ tır, Yaralı Cerrahpaşa hat sine kaldırılmış , Hüseyif lanmıştır. e Aka GÜNDÜZ — Dans sever misin? | > —Sevsen de kaç para eder.Çerden çöpten bacakların var. İki dakika- >'da yorulursun. Hovardalık hoşuna gider mi? Ne gülüyorsun? Cevap ver! Hoşuna gitse de sanki ne? Hangi kadın yüzüne bakacak? Bir © püf etse yere yuvarlanacaksın. Sen beni dinle mademki açlıktan ne- fesin kokuyor. o Dermansizlıktan müşterinin dişini pastırmacı bak- kala çektiriyorsun. hiç 'durma. rip — Anadoluya nasıl gideyim? Tıngır mıngır gidersein. Yalnız Anlaşıldı,sen sahiden şaşalamışsın. Sen dişimi tedavi ettin, ben de se- nin hayatını tedavi edeyim. Fakat dediklerimi yapacaksın. Delikanlı öyle bir sevinçle yüzü- me baktı ki benim bile gözlerim yaşardı. Tam bu sırada paravanın arka- sından bir hıçkırık sesi geldi. Bak- tık, güzel kız ellerini yüzüne ka- pamış, ağlıyordu. Meğer konuştuk- larımızı hep dinlemiş. — Kız neye ağlıyorsun? — Doktor bey gidecek te, Vay! Aşna fişna mı? Hayır, hayır, hayır! Doktor da hayır olduğuna yemin e Zavallı sıskalarn akıllara gelmemiş. — Hayır de bu gözyaşları ne? Geceleri bu- rada yatardım. Gidince ben ne ya- pacağım? Beni kim alır. Alsa bile ha başladı. ağlama! Sen de dektor beyle gidersin. Doktor ümitsiz başmı salladı, Gene sermaye mi düşünüyorsun. Her şeyin bir kolayı bulunur. Yal- nız benim bağı satmanın bir kola- yı bulunmaz. Merak etme. Benim başkalarma dağıtacak aklım çok- tur. Sana da biraz vereceğim. — Kız! Dedim. Sen nasıl olsa günü birinde bir kocaya varacak- sın. Utancından kıpkırmızı kesildi. — Öyle değil mi doktor bey? a varacaksın yahut varmış gibi olacaksın. Lâfm dosdoğrusu bu. Doktor (Obey de öyle olacak. Tencere yuvarlanmış kapağını bul- muş. İkiniz biribirinize tıpa tıp ol- gun. Profesör bey Staviskinin or- tanca kızını alacak değil ya. Vur aşa tut yukarı senin gibi birisini bulacak. Hem ne malüm senin gibi- sini, Şimdiden bulmuş işte. Biri- birinize şimdiden varırsınız. Pılıyı pırtıyı toplarsınız, sizi Üsküdar ya- kasına Beşiktaş iskelesinden geçi- ririm. Ondan sonra dalarsınız ha- yata, — Öyle ama daha bir yolunu, kolayını göstermediniz. — Dediklerimi yapacağımıza söz veriyor musunuz? İkisi birden otomatik cevap ver- diler: vi — Söz veriyoruz. Ertesi gün işe (o başladık. Dişçi avadanlığından, giyim kuşam eşya. sından başka apartımanda ne var- heri hepsini haraç mezat pre et versin hepsi de yeni şeylerdi. Üç bin liralık eşyayı © bir buhran zenginine iki bin liraya sattık. Dört yüz liraya kullanılmış bir kamyon şasısı aldık. Yüz elli liraya bir âlâ tamir oldu. Şasıyı marangoz fabrikasına götürdük, Üstüne yarısı yatak oda- sı, köşesi mutpak, öbür yarısı diş çi kabine olmak üzere son moda bir karoser ısmarladık. Hepsi bin lira tuttu. Fabrika arabayı yirmi günden önce veremem dedi. Öyle ise vekit var, hadi nüfus tezkere- lerinizi alın da askıya çıkım dedim. On beş gün sonra kitapça evlenir- siniz. Bütün bu işleri görürken Haydar paşa iskelesinin yanından bile geç- medim. O tarafa bile bakmadım. Ne olur ne olmaz, çocukların işi bozulur mu bozulur. Ön altıncı gi şahitlerden birisi ben oldum, biri de muavin bey, genç dişçi, bakka- dediği için söyliyorum. baş basak im boran el ei, ira r etti. Oradan Nihadın dükkânma gittik. İkisine birer spor (o papucu ile iki direkli bir turist çadırı aldım. — Bu çadır da ne olacak? — Arabanm üstüne bağlıyacak- la muavin Nikâk ettirdik, yeniden yeni | #m. Yaz turnesinde gittiğin yere dikeceksin içine bir iskemle ile dişçi denli caksın. Mükemmel bir K# cak. Gelin hanım gülmekte” ve kocasının sıska boymü” tilrveriyordu. Yalnız bir noktada if * dı: Şoför! Profesör otomobil kull bilmiyordu. Beni bir dütÜ dı. Gelin hanım boyuns yordu. Dilinin altında bi” dı. : sal GE — Vay! Nereden — Rahmetli babamla Mei Lir . öyledir de üç gün” ye üzüntüde bıraktın — e