9 Mayıs 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

9 Mayıs 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

2. z TERİKİ TEFRIKA:35 İM © İttihat ve “BAHAEDDIN ŞAKİR BEYİN BİRAKTICI VESİIKALARA GÖRE) KAkbabın ahbabıolur söyler ahbabına| Bomba işini burada bir kaç arkadaşla görüşüyo- ruz, muvafık bulduğunuz şekli bildiriniz Evvelâ, dört beş aydan beri mer- kezin ve Tıbbiye mektebinin pos- tahane muamelâtile uğraştım. İs- © bata hacet yoktur zannederim. Bu- riu yapan harabatidir. Saniyen, fransızca “Meşveret, i Beyoğlunda vesair ecnebi meha- filinde istediğinizden âlâ dağıtan Harabatidir. Salisen, harici işler- le meşgul olan, dahi işlerden baş alamıyan ve hususile dahili işleri tercih ile Anadoludaki şubeyi teş- | kil eden ve reisi Dr. Mahmut Re- şide takdim eden, gazete işlerini yoluna koyan ve Bulgaristandaki- leri de Mısıra havale (o eden gene Harabatidir. Rabian, neşriyatımızın en mü - | himlerini, hususile fetvayi saray muhafızı Rıza Paşaya ve daha bir çok mühim yerlere, medreselere, mahalle imamlarına, velhasıl bul- © duğu emin vasıtalarla on tanesini de Yıldıza sokan mağdur Haraba- tdir, Bunu i içi i. mış, onu isticvap ediyor. Bazı mü- him hadiseler hakkında ifşaatta bu lunursa kendisine üç bin lira vere- ceğini vadetmiş, fakat-İngilizden © tek bir söz bile koparamamış. Hamisen, kırk beş kişiden mü - rekkep ayrıca bir heyet teşkil ve bu | heyet azasdan hâmiyetleri gale- yana gelen on tanesini fedailer s- nıfına ithal eden gene Harabatidir. Bu mektubumun cevabı tehir o- lunmıya gelmez. Çünkü vakit pek dardır. Sonra iş işten geçmiş olur. İ lâzım geldiğini bana yazarsınız. Yapılacak iş ise çok mühimdir. Kimsenin bir şey yapacağı yok. Acizane fikrimi söylemeğe hakkım olduğundan yaptığım ve yapaca- ğrm işleri iki kere iki dört ederce- sine ispat ediyorum . İşte gene hafiyeler yapılacak iş- lerimizi haber almışlar, tersaneye »omba atacağımızı çakmışlar,şimdi © tersaneye kuş uçurmuyorlar. Fakat © bunun hiç ehemmiyeti yoktur. Siz sazdıklarıma biran evvel cevap ve- lida, öndüetnran kolaydan. Şayet bu işte muvaffak olmamı istiyorsanız Pariste bunu üç dört kişiden fazla kimse duymasın, Şu- belere bile hiç bir şey yazmayınız. (Ahbabın alıbabı olur, söyler ah - babına) ben bu fikirdeyim. Hele burada iş başmda olanlara ketum- luk cihetinden hiç itimadım yok - tur. Onun için kendilerine bu bom ba işini katiyyen açmadım ve aç - | mi 57 bomba suikasti hale. kinda burada birkaç © arkadaşla | pek mahrem bir surette müzakere. ler yapıyoruz. Bu iş için muhtelif fikirler ortaya atılıyor. Bunları şi- ze bildiriyorum. Hangi şekli muva fık buluyorsanız buraya yazarsı- nız biz de ona göre kendimize bir hattı hareket çizeriz. Fedai bazıları di- ki; bu işi biz bir yapmalıyız. atmalıdır. Suikastin cemiyet tarafından ya- pıldığı anlaşılmalıdır. Cemiyetin şerefine yapıldığını anlatmak için bombayı atacak olan arkadaşın ü- zerinde bir vasiyetname bulunmalı | dır. Şayet bombayı atarken o da şehit olursa veyahut yakalanırsa © vasiyetname üzerinde bulunup ta işi cemiyetin yaptığı — anlaşılsın. Bilmem buna ne dersiniz? Suikas- ti cemiyetin yaptığı anlaşılmalıdır. yoksa cemiyet gizli mi kalmalıdır, buralarını bana mufassalan yazar- sınız. Bazı arkadaşlar da başka bir fi- kir ortaya atıyorlar ve diyorlar ki: Bu sefer suikasti (o biz yapalım. ” Fakat üzerimizde vasiyetname fi- lân bulundurmıyalım. Hüviyetleri- miz hiç bir suretle ( anlaşılmasın. Süikasti yaptıktan sonra yakalanır- sak bunda bir beis yok. Fakat ha- zırlıklarımızı o suretle yapalım ki katiyyen yakalanmıyalım. Bunu İttihat ve Terakki Cemiyeti bize te- mfin etsin, bize kolaylık göstersin. Yakalanmak zafa delâlet eder, hal buki yakalanmıyacak olursak, ce- miyetin kuvvet ve iktidarını daha bariz bir surette göstermiş oluruz. Suikast daha büyük bir tesir husu- le getirir. Suikastten sonra ken. mize “katiller, caniler yakalanmı ve pençei adalete teslim edilmiş - *ir!,, dedirtmek başka, “suikastin hangi eşhas tarafından yapıldığı anlaşılamamıştır, bombayı atanlar kaçıp kurtulmıya muvaffak olmuş- lardır. dedirtmek ise başka bir te- İ daşlarımız kendiliklerinden bana ay İ Terakki! sir yapar. Yakalanmıyacak olur - sak İttihat ve Terakki Cemiyetinin iktidar ve kabiliyetini meydana çı- karmış oluruz. Üçüncü kafileyi teşkil eden ar - kadaşlara gelince, bunlar işi daha esaslı tutmak istiyorlar. Onların maksadı evvelâ bir fedai heyeti teş kil etmektir. Bu fedai (o heyetinin devamlı bir teşekkül olmasını ve i- cap ettikçe işlerin bu heyete havale Yıldıza, gerekse istibdat erkânına karşı yapılacak hareketleri i Ki tehditlerin daima böyle yet tarafından icrası ve o fedailer grupunun bir icra vasıtası gibi ha-| reket etmesi muvafık (o görülüyor. Daimi bir fedailer grupunun mev- cut olması bundan sonra işleri ko'aylaştıracaktır, deniliyor. Çünkü bu gibi işler doğrudan doğ:| ruya onlara havale edilecek ve te- ferrüatın ihzarı fedailere bırakıl. caktır. Bilmem bu fikre ne dersi- niz? Herhalde bu mektubumu alır al- maz bana izahat vermenizi ve akıl öğretmenizi çok rica ederim. Ar- kadaşlar tarafından ortaya atılan yukarıdaki fikirleri nası! telâkki et tiğinizi ve benim ne cevap vermem Fedai arkadaşlar evlât ve iyalini düşü Biz icraat esnasında hut yakalanırsak v. sek, çoluğumuz çocuğumuz ne ola- caktır, diyorlar, Bununla beraber, içlerinde ekserisi İttihat ve Terak- ki Cemiyetine karşı büyük bir iti- mat beslemektedir. Bunlar diyor - lar ki: — Şayet biz bir kazaya uğrıya- cak ve cemiyelin maksatları uğu- runa hayatımızı feda edecek olur- sak, elbette kos koca bir cemiyet, evlât ve iyalimizi süründürmiye cektir, onlara bakacaktır. Cemiye- tin nizamnamesinde ( yazılı olan maddeleri tatbikten geri durmıya- caktır. Tuhaf değil mi, bu sözleri onla ra ben söyliyecekken fedai arka söylediler. Cemiyetin ne okadar kıymet verildiğini ve ona karşı ne büyük bir itimat beslendiğini bun- dan anlıyabilirsiniz. Tasavvur ettiğimiz büyük işi meydana çıkarmak için bana kolay ik gösteriniz. o Kimyaya ait olan cismi (1) oradan tedarik ederek buraya yollıyabilir misiniz? Bunu da serian bana bildiriniz. Ben de buradan bulmuya çalışıyorum. Fa - | kat bulmak ümidi pek o kadar kuv vetli değildir. İstanbulda bir İngi- liz var. Kendisine itimat edebilece- ğim bir adamdır. Ondan sordum, ğ Bir tane bulmıya çalışacağını va- detti. Bakalım bulabilecek mi? i — Bitmedi — (1) Kimyaya ait olan cisim bom badır. HARİCİ HABERLER Amerikanın alacakları “ Rusya kendisinin taahhütlerini yapmamış memleketler arasında gösterilmesini protesto ediyor “Nevyork Taymis,, yeni kanunu gülünç ve lüzumsuz bulmakta ve kaldırılmasını tavsiye etmektedir VAŞINGTON, &.A.A. — Sovyet Rus- yanm Yaşington büyük elçisi o yoldaş Teayanovski dün, hariciye nezareti müs- teşar muavini M. Moor ile bir | saatlık bir mülâkat yapmıştır. Büyük elçi baş müddelumuminin Johnson kanunu hakında yaptığı tefsi- rin, Sovyet Rusyayı oda taahhütlerini tutmamış arasına almış olma sını protesto etmiştir. Fakat bu mesele hakkında Sovyet Rus-! ya bükümetinin noktayi nazarı meşredil-| memiştir. İ VAŞINGTON, 8. A.A. — Bazı ma- hafil, Amerikaya borçlu olanların sp- sine ayni şekilde wwamele yapılsın | il olacağına işaret etmektedir. Ketsicümhurun borçlar hakkındaki be- yar ıtının borçların esası halkında bir | rapor şeklini alacağı zannedilmektedir. Hover moratoryomunu » kabul ettiği vakit konğranın borçlar hakkındaki uz- laşma kabul etmek vaziyeti de hatırla ulmaktadar. Şeklen tediyeleri ayanda tenkit eden M. Jonson kanun tâyihasmın gelecek ay tatbikine başlanacağını bildirmiştir. Bu | projenin Amerikaya harp borçlarını ta Emir Faysala Bir teklif Kendisini Yemen kralı ilân etmesini istediler HÜDEYDE, 8. A.A. — Rewter ajansı muhabirinden : Buradaki ehaliden bir kısmı ile ye ni silâh altına alınanlardanbazıları Emir Faysal'a müracaatla, kendi- sini Yemen Kralı ilân etmesini is- rarla istemişlerdir. Faysal, bunla ra cevaben: “Sana'ya geliniz ve bu mesele ile meşgul olmağı baba- ma bırakınız” demiştir. Bütün Yemeni işgal edecek KAHİRE, 8. A.A. — Ciddeden bildirildiğine göre, İbnissud bugür ecnebi mümessillerini kabül etmiş ve sonra Mekkeye dönmüştür. El belaga gazetesi, İmam Yahyanın 5 mayıs tarihli telgrafıhr"feşredi- yor. İmam bu telgrafında' şöyle diyor : “Ben ve çocuklarım sikihatteyiz.” | Mekkeden gelen husuti haberle- re göre İbnissudun oğlu emir Fay- | sal Hüdeyde emiri ilân edilmiştir. Mekkede umumiyetle düşünül- düğüne göre İbnissuud bütün Ye- men arazisini işgal niyetindedir. Cenubi Amerikada ; Paraguaylılar bir Bolivya taburunu yendiler ASSOMPTION, N ordusu umumi eri dan neşredilen resmi mektedir ki — Bir Polivya piyade taburunu mağ lup ettik. Düşman 35 ölü, birçok yaralı Vermi imam olarak ödememiş olan devletlere karşı yapılmış olduğu malumdur. NEVYORK, 8. A.A. — Nevyork Tay- mis gazetesi şunları yazıyor : . i : bir şekilde yapılmıştır ki, hiç bir kimse bülkümeti, bu kanunun manasını anla mak için baş müddeiumumiye müracaa- turdan dolayi mwatep tutamaz. |, Bu gazete esasen, M. Cummingw'in vardığı neticeleri de memnuniyet verici telâleki etmemekte ve şunları ilâve et- | mektedir : Me Meninin okardağı ok Ikâmı münakaşa etmekien ise kanunu kal dırrnak dah eyi olur. Bu kanun gülünç, Yüzumsuz ve fenadır. Gülünçtür, zira, <bligasiyonları borsada 150 dolardan fazla olan memleketler aleyhine ve ©s- hamı 15 dolardan az batı memleketler lehinedir. Lüzumsuzdur, çünkü, böyle bir kanından vaziyetlerini memnuniyet verici bir şekilde düzelitirebilmek için borçlarını ödememiş olan devletleri kâ- fi derecede korkutacağını beklemek doğ- ru olamaz. Fonadır, zira, hadiselerin de- ba şimdiden isbat ettiği gibi bu kanun düşmanlıklara ve karış.klara maktadır. — sebep ol- M. Yevtiç'in Temasları Bulgarlara bir ademi teca- vüz misakı teklif edi'iyor M. Yevtieh ve M. Muşanol SOFYA, 8. A.A. — Havas ajan- sı muhabirinden : M. Yevtich ile M. Muşanoff dün ilk mülâkatlarını yapmışlardır. Bulgar mahafilinin zannına gö- re, M. Yevtich M. Muşanof'a | iki taraflı bir ademi tecavüz omisakı teklif edecektir. Bu mahafil Bul- garistanın böyle bir teklifi kabule hazır olduğunu kaydetmektedir. Fakat böyle bir misakın arazi sta- tukosunu katileştirmemesi ve mu- taarrızın tarifi raaddesini etmemesi lâzımgeldiği ilâve edil. ir. M. Yevtich Kral tarafından ka. bul ediler;ş ve uzun müddet alıko. nulmuştur. Yağmurlar ISPARTA, 8. A.A. — Dün gündüz ve gece şehrimize faydalı yağmurlar yağmıştır. Hudut ihtilâflarının ANKARA, 8. (Telefonla) İz Kali” için — Hadutta zuhur eden ihtilâfların tetkik ve halline müteallik Türkiye Cümhu.! yeti ile Sovyet Rusya ara- sında 6 ağustos 928 tarihinde Ankarada aktolunan mukavelenin 6 ay daha temdidi hakkında 12 nisan 934 tarihinde imzalanan o proto- kolun tasdiki lâyihası Mecl'se verilmiştir. Buğday mübayeatı işleri ANKARA, 8. (Telefonla) — Ziraat Bankası buğday şefi Se- lâhattin ve Ankara ziraat başmüdürü Hamdi beyler köylüden satın a- lınmakta olan buğday mübayaatı Üşlerini kontrol etmek ve köylülerle temas etmek üzere bugün Anadoludahilinde dardır. bir seyahate çıkmış. Posta ve telgraf bütçesi ANKARA, 8. (Telefonla) — Bütçe encümeni bugün Posta ve Telegraf bütçesini tetkike başlamıştır. M. Bartu M. Musolini ile görüşecek PARİS, 8. A.A. — Maten gazetesinin Roma muhabiri bildiri- yor: geleceğini zannetmektedirler. ANKARA, 8. (Telefonla) mi alınmasını teklif et ANKARA, 8 (Telefonla) — darlara tebliğ olunmuştur. ANKARA, 8 (Telefonla) rin hepsinin iehcire i me ile gösterilir. Tefsiri Tayyarecilerimiz Leningratta şereflerine bir ziyafet verildi MOSKOVA, 8 (A.A.) —Le- ningrada muvasalât eden Türk tay ileri i gün Leningrad, kıtaatı kumandanı tarafından şe - reflerine tertip edilen kabul res - minde ve öğle üstü merkez ku - mandanı müme:silinin verdiği zi yafette bulunmuşlardır. Türk mi safirler Peterhof sarayını gezmiş- ler ve gece Donkişot baletini sey- retmişlerdi: Gayri menkul mallar | ANKARA, 8. (Telefonla) — | Gayrimenkul maların tapu siciline kaydına dair hükümetçe bazırla- nan lâyiha Meclise verilmiştir. i ECNEBi MATBUATINDA OKUDUKLARIMIZ ) Mir'den : | Bulgarca Mir gezetesi (Bir hiç içini yapılan fazla gürültü) serlevhasile yazdığı bir makalede diyor ki: — gülene kendimle “The Ti - mes” gazetesinde neşredilen Balkan bayer ilâve yenii, bizde ta- mamile yeni ve ın oşmetninden farklı bir şey gibi ikki edildi. Ha- kikatte ise bu, ne gizli ve ne de mi - saka mugayir bir protokoldür. Bu pro tekolün mütecavizi tarif eden en mü- him noktası (birinci madde) daha ge çen sene, Sovyet Rusya, Türkiye, Yu- Romanya, Lehistan il stran, İtalya ile hasusi münasebetle - ri olan Yugoslavyaya temas etmekte. dir. Fakat gene bu nokta İtalya ile dostluklarını idame etmek isteyen ve zl Balkan misakına girmiş bulanan vaziyetlerini de lay - laştırmaktadır. e Gazete bundan sonra Balkan mi - sakı karşısında Milletler Cemiyetinin vaziyetini anlatmaktadır. En sonun - da Bulgaristanın vaziyetini tayin e Ne muharrir şanları ilâve etmekte « lir: Bütün komşularından yer almak sm SAMİ sik isteyen, sulh maahedelerinin tadilini iddia eden Bulgaristan gibi bir hükü- metin Balkan Yarımadasında veya ©- | na yakın bir yerde çıkacak harbe kar # bitaraf kalabileceğini düşünmek bize biraz safdilâne görünüyor. Ya - hat buna yalnız biz inanabiliriz. Diğer leri ise müsait bir anin hülülüne ka - dar mavakkaten bitaraf kaldığımız şüphesine düşeceklerdir. Balkan mi - sakını imzalayan devletlerle, bu misa ka müzaheret gösteren büyük deolet- ler, henüz kanlı bir çarpışma olma - yıp tedrici bir tecrit ve neticesi boğul | mak olan bir tehlikeden kaçınabilece ğimiz hususundaki ümitlerini henüz kaybetmemişlerdir. Esef edilecek nok Balkan misakından uzaklaşmak için teşvik edenler, ken- dileri diğer milletlerle birleşme yol - ları aramaktadırlar. Bugün en kuv - vetli ittihadın başında buluman Fran- sayı bıarkalım, Dünkü düşmanı Le - histana mukarenet tesis etmek için bü tün gayretini sarfeden > Almanyayı, iktisadi ve siyasi işler için bir ittihat teşkiline çalışan İtalyayı elel alalım, itiraf ederiz ki, ittifak ve misakların bazı gayrimüsait ve mahzurlu cihet- leri vardır. Faakt tecrit edilmenin de bir devletin mevcudiyeti için daha bü yük mahzurları sattâ leri var- dır. Efkârı umumiyemiz de bugünkü ükümetimize karşı i felâketlerin büyüklü ve bunların ta mamile ortadan kalkmadığı kimsenin hâtırına gelmiyor. Vaziyet ve şartların bize yükletti. ği mukaddes vazife ise elimizdekileri muhafaza etmek ve ancak bundan son ra elde edebileceğimiz şeyleri düşün- e kA Financial Times ? den: Bulgaristanın Milletler cemiyetin: den akdetmiş olduğu iki iötikinezm izlerinin tediyesi hususunda yeni anlaşma yapmak üzere Londrada mü- soli istikrazı ile yüzde 7,5 faizli ve 1928 de paranın istikrarı için yapılan istikraz- dır. Bu iki istikraz için 8 ilâ 9 milyon İn- giliz liralık tahvilat ihraç edilmiş olup bundan 3,250,000 İngiliz lirası İngilte- rede plase edilmiştir. Geçen sene yapi- lan bir ibince Balgar hükü- meti faizin yüzde 25 ini ecnebi kam- biyosu olarak ihraç etmeği taahhüt et- miş, ve mütebakisi de Bulgaristanda yüzde 2 faizli hazine tahvilâtına yap- tırılmıştır. Bu tesviye arzı ay nihayetin de hitam bulmaktadır. tir. Neticede Milletler Cemiyeti istik- raz encümeninin resmi bir beyenname meşredeceği şüphesizdir. Elyevm cere- yan etmekte olan hafta Pariste, Bulgaristanın harpten evvel akdetmiş olduğu istikraz dayin- leri ile vaki müzakeratı takip etmekte. dir. Paris müzakeratının da muayyen Bir neticeye vanl olacağı anlaşılmak» tadır. Fakat Bulgaristanın bir borçlu sıfa- tile şimdiye kadar Londrada görmüş olduğu hüsnü niyeti idemeye gayret edeceği yolunda sehir mali mahafilir - de bir kanaat mevcuttur. Balgarista- nın tahvilât hamillerinin mümessille- rine şayanı kabul bir teklif | yapmak imkânunı bulacağı ümit edilmekte o- umumiyesi itib «ile gözüken saldh do- layısile, herhangi yeni bir münakale teklifi şeraiti geçen sene kabul edilen: lere nazaran bir terâkki göstermezse sukutu hayali bais olacaktır. Le Journal'den : “Journal” İngilterenin bundan ev- vel Ankara sefirtiğinde bulunup Pa- “İngiltere hükümeti daima birin - ci plânda şahsiyetlerini gönderir. Ye- ni misafirimizin İngiltere ile Türkiye mukareneti hakkında evvelce nasıl bir gayretle bilmiyorsak ta, kendisini ski ni takib çağırılması kâfi bir tavsiyedir. Mü - şarünileyh, ağır, fakat kıymetli bir geniş Fransız sempatisi müstakimane teş - riki mesaiye daima açıktır. Hiç şüphe yok, Avrupa sulhü her şeyden evvel aris ile Londra arasın- daki teşriki mesaiye bağlıdır. Daha — er hei söyliye! İngilizler, ri i bir teşevvüş te - şebbüsüne Bi een imei ce silâhlanmış tedafüi bir ittifak va - zile ve mesaliyetlerini açıkça kabal etseler ortada ne emniyet, hattâ ne de bir silâh yarışı meselesi kalır.,, Burada deveran etmekte devam 'eden şayialara nazaran M. Bar- ta ile M, Mussolini arasında bir mülâkat vukuu pek ziyade muhtemel dir. Bazıları bu mülâkatın M. Bartu'nan Belgraddan aodeti esnasında olacağını söylemekte iseler de ekseriyet, Paristen alınan haberlere is- tinat ederk, M. Bartu'nun fas ziyaretinden dönüşü esnasında vukua Mayi madeni mahrukat lâyihası — Maliye encümeni mayi madenin mahrukat ve madeni yağlar inhisar: teşlili hakkındaki lâyihayi müza- kere etmiş ve lâyiha üzerinde esaslı tadiller yapmıştır. Bu göre encümen inhisar teşk'line lüzum görmemiş ve bu maddelerden a- lınması teklif edilmekte olan İnhisar resimlerini istihlâk resmi olarak cibayetine tevessül edilmesi tercih olunmuştur. Maliye encümeni ham petrolden kilo başına 6 karüş isti dadillere lâk res- Lâyiha bütçe encümenine verilmiştir. kramiyeli istikraz tahvilleri İkramiyeli yüzde beş faizli 1933 istikraz tahvillerile yedi ve yirmi senelik yüzde beş ve yüzde iki fa- izli tahvillerin Cümheriyet Merkez bankasile İş madığı mahallerde Mal sandıklarınca hazineye irsalâ? kaydı kupon bedellerinin tesviye edilmesi takarrür etmiş ve keyfiyet alâka- Bankasının bulun- suretile Deniz ticaret kanunu — Memleketimizde mevcut gemile- tabi tutulması gerek memleket Omü dafaası ve gerek civar memleketler küçük gemilerinin memle- ketimiz kıyılarında Türk bayrağını çekmek suretile her türlü kaçak- çılık yapmalarının önüne geçmek noktasından Deniz ticareti kanu- nunun 1472 inci maddesinin değiştirilmesine lüzum görülmüş ve bu hususta hazırlanan lâyiha meclise verilmiştir. Teklif edilen yeni madde şudur: “Tescile tabi gemilerin gayrisafi hacmi istiabisi mikdarı mzamna tescile tâbi tutulmayan gemiler tasdikna- | me almaksızın Türk bayrağı çeke bilirler.” A > Konsoloslar tarafında tasdik edilen evrak ANKARA 8 (Telefonla) — Ya- bancı memleketlerde konsolosları- mız tarafından tanzim ve ya tas- dik olunan evrakın hariciye vekâ- letince harç alınmaması hakkında hükümetce hazırlanan lâyiha mec- lise verilmiştir. Tekaüt kanunu ANKARA, 8. (Telefonla) — Tekaüt kanununun bazı maddele- ti mücibince yapılan tediyelerin tayini hakkında kanun ve nizsnla tevkifapğği sine tevkifat Yapılı. slmıyacağ tefsiren kararlaştırılmasıı. Meclis ten istenmiştir. İki vali muavinliği ANKARA, 8. (Telefonla) — Balrkesir vilâyetinin ceoğrafi hemniyeti, genişliği ve nüfusunun çokluğu — itibarile işleri bir kr sım vilâyetlerden fazla olduğum- dan Balıkesirde | ve diğer mühim görülecek diğer bir vilâyette ye dinci derece ve 70 lira maaşlı iki vali muavinliği ihdas edilmesi hakkında Meclise bir kanun lâyi hası verilmiştir. Orta orman mektebi ANKARA 8 (Telefonla) — Zi raat vekâletine bağlı olarak Edir ne orman mektebi namile bir mücf sese kurulması için hazırlanan 18“ yihayı hükümet meclise vermiştir Japon rekabetine Karşı tedabir Yeni tedbirler bazı yer” lerde ithalâtı üçte iki tahdit edecek LONDRA, 8. A.A. — Alman habe” lere göre, Japon rekabeti hakında | M icepa, İngiliz ve müstemleke rında Japon pamukları ile suni ipeklik” ithalâtinn üçte ikiden fazla bir sikti” Japonyada mukabele bilmisil olar İngiliz mallarına karşı tahdit edici te birler alabilir. Fakat İngiliz mallarını vara koyabilecek tedbir alamz. Noleli tada mevcut ve en ziyade tercih enillet esası üzerine yapılmış bir Japon ücüret mukavelesi vardır.