16 Mayıs 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

16 Mayıs 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

İdman şenlikleri pazartesi gü- nü Kadıköy stadında yapıla- cak. Marsilyadan bir ticaret heyeti geliyor. FİATİ 5 KURUŞTUR İngiliz - Japon Ticaret harbi İngiltere ile Japonya arasındaki ticaret rekabeti | çok tehlikeli bir safhaya girdi. Japon sanayi ma - mavlâtmın İngiliz piyasalarını is- tilâsı karşısında İngiltere hüküme- tinin teklifile İngiliz ve Japon sa - Bayicileri arasında yapılan müza- kerelerle bir itilâf zemini bulmıya Bu hususi temas- memleket arasında taksim esasına dayanıyordu. Hususi temaslardan sonra başlıyan resmi müzakereler- de de bir anlaşma zemini buluna- mayınca İngiliz hükümeti İngilte- re ve İngiliz müstemlekelerine gi- recek olan Japon mamulâtmi kon- tenjana tabi tutmağa ve bir mikdardan fazlasının menetmeğe karar vermiştir. Bu ka- rar da geçen haftadan itibaren tat- bik edilmeğe başlanmıştır. Filhakika İngiliz Ticaret Nazırı tarafından o Avâm Kamarasında izah edilen kontenjan (o tahdidatı yalnız Japon mamulâtr hakkında değildir. 1927 senesinden 1931 se- nesine kadar pamuklu (ve ipekli Mensucat ithalâtının senelik vasa- tisi üzerinden her memleket ma - mulâtı tahdidata tabi tutulmuştur. Fakat nisbetlerin bu şekilde hesap- lanmasından © doğrudan doğruya Japon mamulâtının istihdaf edildi- Zi sarihtir. Çünkü 1933 ve 1934 senelerinde diğer memleketlerin İngiltere'ye ve İngiliz müstemle - kelerine yaptıkları ithalât, 1927 se- nesile 1931 senesi arasmdaki itha- İâttan çok azdır. Yani 1931 sene - sinden beri her memleketin İngi tere'ye ve İngiliz müstemlekeleri- ne olan ithalâtları azalmış, Japon- imi ise artmıştır. Binaenaleyh ingiltere tarafından alınan bu ted- birlerden yalnız Japonya mutszat- rır olacak, diğer memleketler belki caklardır. Esasen İngiliz hükümetinin de darbelemek istedi- şi Japon ticaretidir. Yakın zamanlara kadar kayıtsız ve şartsız serbest ticaret usulünü tatbik eden İngiltere'nin kısa bir Zâman içinde memnuiyet derecesi- ne varan himaye tedbirlerini alma- ğa başlaması © beynelmilel ticaret hayatının en garip tecellilerinden biridir. Filhakika bu tedbirleri şim- diye kadar bir çok Avrupa devlet. gem Heyeti veki Sahip ve Başmuharriri* ALA le Gazi Hz. nin riyasetinde toplandı İçtimaa Müşir Fevzi Paşa Haz- retleri de iştirak etti Toplantı geç vakte kadar sürdü ANKARA, 15 (Milliyet. Telefonla hususi muhabi rimiz bildiriyor) — Tera Vekilleri Heyeti bu akşam saat on yedi buçukta Gazi Hazretlerinin riyasetleri altında toplanmışlardır. Geç vakte kadar devam eden bu toplan- tıya Büyük Erkânı Harbiye de iştirak etmiştir. Reisi Fevzi Paşa Hazretleri . ANKARA, 15 (Telefonla) —“Cümhuriyet Halk Firl Kâtibi Umumisi Recep Bey bu akşamki lera Vekilleri Heyeti toplantısına.İştirak etmiş bulunduğundan İstanbula hareket ede- memiştir. Recep Bey Cevdet Kerim Beyle birlikte yarın akşam E PAnkaradan hareket edecektir. Yunmununmumunununnnın uşanof'un istif, AAA asından sonra Bulgaristanda umumi inti- habat yapılması isteniyor Sobranya reisi M. Malinof'un bir ara kabinesi teşkil etmesi muhtemeldir M. MALİNOF SOFYA, 15 (A A.) — Kubi- menin istifasından sonra yeniden umumi intihabat jerası beklenmek- | tedir. Mebusan Reisi M. Malinf'un bir ara kabinesi teşkil etmesi kuv- vetle muhtemeldir. SOFYA, 1S(A.A,) —Kral, bu sabah siyasi istişarelerine başla mıştır. Müşarünileyh, — biribirini müteakıp bütün fırkalar reisleri ile istişarede bulunacaktır. Saraya ilk olarak davet olunan zat, Sobranya reisi M. Malinof olmuş ve kendisi saat 2.30 da çağırılmıştır. SOFYA, 15 (A. A.) —M. Mu- şanof, Ziraat fırkasının murahhasr M. Giçef ve Liberal fırkasının mu- akof ile yaptığı u- zun bir mülâkattan sonra istifasını vermiştir. Bu murahhaslar kabine- de tadilât yapılması hususundaki taleplerinden vazgeçmemişlerdir. Milliyet Siirt Meb'usü MAHMUT 9 uncu sene No. 2967 ÇARŞAMBA 16 MAYIS 1934 Harici Siyasetimiz İsmet Pş. Fırka grupun- da izahat verdi ANKARA A.A,15. — Cümhuri- yet halk fırkası gruba riyasefin- den: Cümhuriyet halk fırkası grubu bugün öğleden sonra reis vekili Ce- mil Beyin reisliğinde toplandı. Başvekil İsmet Paşanın hari: yasetimize dair verdiği izahat fır- kaca büyük bir alâka ve memnu- İmam Yahya Hicazlıların bir çok şartlarım kabul etmiş Kral Ibnissüut LONDRA, 15 (A. A.) — Hicaz hükümeti tarafından & dünkü gün neşrettirilen bir tebliğ, Kral İbnis- südun, sulh müzakeratma başlan- (Devamı 7 inci sahifede) Şah Rıza Han Hz. 10 Hikinmde” memleke- timizi şereflendirecekler Iran Şahı Hazretlerinin memle- ketimizi şereflendirecekleri yazıl - mıştı. Haber aldı- 256 ğımıza göre Şah Hazretleri hazi - ranm onuncu gü- nü Türkiye top - raklarında bulu - nacaklar ve mem leketimizdeki mi- safirlikleri on i « ki gün devam e- “4 Belgratta”üç nazır Bulg:ris- talâk taraflı ademi teca- vüz misakları aktini ettiler. 21 St ç Tel kabul Müdür : 24318, Yam işleri müdürü: 24318, İdare ve Matbam 3 24316. | İnkılâp Enstitüsünde Erzurum kongresi şimdiki i rejimin esaslarını kurdu Mahmut Esat B. dünkü dersinde kon- | grenin kabul ettiği anahatları izah etti prensiplerini üç ana hat içinde hülâsa et - milliyeyi memlekette âmil ve nâ - | kılmaktı. Üç e va | bir elekten tedrisat Umumi Müdürü lerine devam etmiştir. Bu sene bakalorya imtihanları bıt tutulacal ak komisyonları bulunacaktır. decektir. caktır. Mahmut Esat Bey Üriversite bahçesinde ta - lebeden bir genç ile konuşuyo: tanında, muvakkat bir (Devam: 7 inci sahifede) Lise talebesi çok sıkı geçirilecek En küçük bir kusur yapan talebe sınıfta bırakılacaktır eee İmtihan heyetleri son tedbirleri kararlaştır- dılar ve dünde toplandılar Lise ve orta mekteplerin bakaloryd imtihanları hakkında tetkikât yapan mektep müdürlerinden mürekkep komisyon dün maarif idare - sinde Umumi Müfettiş Bedri Beyin riyasetinde toplanmıştır. Orta Hasan Âli Bey, dün mekteplerdeki teftişs gok sıkı olacaktır. İmtihanlara gire“ cek talebe adedi yalnız İstanbulda (2700) dür. Maarif Vekâletinin gön e bildirilecektir. İmtihanlarda yalnız imtihan ğlu mıntakasma riyasetindek umumi müfettişi Besim Bey riyasetindeki komisyon tarafmdan yapıla- Bu komisyonlar cumartesi günü son içtimalarını yaparak bütün Kararları vereceklerdir. Sifahi yapılacak imtihanlar için müşkülât baş - göstermiştir. Çünkü her mektepte ders muallimleri tarafından imti - han yapılmıyacağı bütün talebe komisyon huzurunda imtihan edilece- ği için çok uzun zamana ihtiyaç görülmektedir. İmtikanlar, tahsis eli. leri almıştır. Fakat İngiltere'nin müstesna bir vaziyeti vardı. Evve- lâ İngiltere sanayi hayatında çok tecrübe kazanmış bir memlekettir. Muhiddin Bey | gilizler için serbest ticaret saha- ida başka memleketlerle rekabet £tMek bir haysiyet meselesi idi. Bir kaç sene evvel, bir asırlık ser- best ticaret Mine rakarak ithalat için gümrük tarife- leri tatbik etmeğe başladıkları za- man bu,İngilizlerin sınai kabiliyet. leri hakkındaki acizlerini itiraf ma- hiyetinde bir hareketti Fakat İngi- Dizler bunu te'vil ettiler.Başka mem etleri de mübadeleyi genişlet - pek için yola getirmek maks v3 tedbirleri aldıklarını o bildirdi- İer. Şimdi bu memnuiyet manası- nı ade eden tahdidat tedbirlerine ht etmekle artık İngiliz sa- i e'vil kabul etmiye- sek şekilde itiraf etmiş oluyor- r. Yeni sanayi (e hayatına atılan memleketler, artık eski ve tecrü - li İngiliz sanayicilerini © geride bırakmaktadırlar. İngilterenin vaziyetindeki ikinci hususiyet şudur ki Ingitiz İf N torluğu çok geniştir ve sanayini teşvik ve para kıymetini korumak — İşin tahdidata müracaat eden milli evletlere asla benzemez. İngiliz İmparatorluğu dünyanm her tara- ına yayılmış, nüfusuna ve coğrafi Vaziyetine göre az çok, muhtar ida- Tey& tabi bir takım * memleketler- ir. Gerçi tahdidat isimden başka er hususta tam müstakil olan do- yizyonlara raci değildir. & Sonra İilletler Cemiyeti tarafından “ve- Mas olarak İngiltere'ye (verilen nda altındaki memleketlere de il değildir. Fakat bunlardan panda bütün İngiliz müstemleke- o tabi olacaktır. çılan yeni çığırın İngiliz müs- Vleke imparatorluğunun mukad. ar üzerine büyük mikyasta te- o” olacağı aşikârdır. Bir defa hiç lmazsa, mali ve iktısadi noktadan m ği Rusyaya giden tayyâre filomuz yarın geliyor Milli Müdafaa vekilimiz filo kuman- danını telgrafla tebrik etti Tayyarecilerimizin muvaffakıyetli uçuşları her yerde takdirle karşılanmıştır ANKARA, 15. A.A. — Beş ke- şif tayyaresinden mürekkep bir hava filomuz dost Sovyet tayyare- mukadderatlarına sahip olan müs- temlekeler, İngiliz sanayicileri na- mına istismar edilmekte oldukları» na bükmedeceklerdir & ve hakikat te bu merkezdedir. Çünkü daha ucuza yabancı memleket eşyası sa- tın almak mümkün iken, daha pa- halıya İngiliz eşyası satın almak mecburiyetinde kalacaklar demek- tir. Lancashire pamuk mensucat fabrikaları işlesin diye, müstemle- kelerin böyle bir fedakârlığa okat- lanmaları için © bir sebep yoktur. Sonra tahdidat ile müstemlekele- rin gümrük varidatları azalacak ve esasen (mali müşkülât içinde bulunan bu memleketler daha müş- kül bir vaziyette kalacaklardır. Ancak ikinci bir sebep te mü- himdir: İngiliz müstemleke impa- ratorluğu ( serbest ticaret esasına dayanan bir sistem içinde inkişaf etmiştir. Harpten evvel Almanya ile İngiltere arasındaki hâd ticaret cilerinin Cümhuriyetimizin onun- cu yıllinda memleketimize yaptık- (Devamı 7 inci sahifede) rekabeti sıralarında bile her mem- leket İngiliz müstemlekelerinde ti- caret yapmakta serbest kalmıştı. Binaenaleyh imparatorlukta “açık kapı,, siyasetinin tatbik edilmesi zımnen kabul edilmiştir. Şimdi İn- giltere kendi sanayii namına bütün bu memleketlerin kapılarını kapa- yacak olursa, Kral inci Corc'un bunaçiz tebaaları arasında meri. nuniyetsizlik hisleri belireceği gibi geniş memleketler İngilterenin rakibi olan büyük sanayi merale- ketlerinin gözlerine batmıya başlı- yacaktır. Hülâsa İngiltere | tara- fmdan Japonya'ya karşı açılan bu tcaret harbi, iki memleket arosın- daki münasebetler üzerinde fona a- kislerini göstereceği gibi, İngiliz İmparatorluğunun hayat ve Mu - kadderatı üzerine de çok şümüllü tesirler yapacaktır. Vane GÖRÜ Aleyhine Dava açıldı Dervişzade, Belediye reisini dava etti | Derviş zade İbrahim Bey tara - fından vali Muhittin Bey aleyhine | N dün müddeiumu- len bu dava isti » dası aynen şöyle yazılıdır: “ Beyoğlunda yı Derviş zade İb- rahim Bey isi 8.5.934 tarihindeki Şehir Meclisi | (Devamı 7 inci sahifede) Bugün Z inci tahifede Ecnebi matbuatında gördüklerimiz 3 üncü sahifede Kur yil dara ali -- Eceli gelen ölmüş... MODA Mümtaz Faik 4 üncü sehifede "Askeri bahisler Cinoğlu 5 inci sahifede RADYO © ARAM len günlerde bitiritemivecektir. 25 MAYIS 1934. OTO.. - MOTO.. - muamelâtı için acele ediniz. 22 Mayıstan kayıt muamelesi yapılmıyacaktır. Koşucular! Kayıt sonra VELO.. yarışları TER 1933 senesi yarışlarının galiplerine mükâfatları tevzi edilirken Türkiye Turing ve Otomobil 3 klöbü Milliyet'in tertip ettikleri EE 1934 OTO..-MOTO.. - VELO.. yarışlarına iştirak etmek üzere 10 Mayıstan bugüne kadar kaydolanlar ehemmiyetli bir yekânu bulmuşlardır. Bu alâka bu seneki yarışların diğer sene» lerden daha alâkalı olacağını göstermektedir. Eski koşucular- dan hemen hepsinin yarışlara iştirak edecekleri anlaşılmıştır. Bunlardan yalnız 1932 galiple- rinden Mösyö Kalamidas moto- runun bazı aksamını değiştir. miş olduğundan “motoru alış- tırma” devresini yarış tarihine kadar doldurup £ dolduramıya- cağını kestiremediğini söylemiş- tir. Bu sene Hanımlar oarasm- da da koşacakların fazla oldu- ğu söylenmektedir. -