16 Mayıs 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

16 Mayıs 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Kırk yıl kıran olmuş... wEceli gelen ölmüş Böyle derler ama doğrusu bu lâ- fan da artık kıymeti o kalmamaya başladı. Tramvay, otomobil, otobüs ve kamyon kazaları, pencerelerden saksılar, o taraçadan ayağı ıp merdivensiz aşağı inmek va- kaları doktorları bile düşündürme- ve başladı. Diyorlarmış ki: — Bir taraftan | kazanç vergisi bir taraftan da insanların hasta ol- maya vakit bulamadan kazalarla ahrete intikalleri böyle devam e- derse kabineleri kapatacağız... Mübalâğalı lâf. Kazanç vergis nin bir kolayı bulunar, bina vergi- si ucuz yere gidilir, beyanname verilir. Lâkin biz ne yapacağız? Dükkânda otururken içeriye saldır soldur bir tramvay girerek (a- Gazetelerde (yeni kaza isimleri)! ie bir serlevha gördüm ve allın- a; (İstanbul sokaklarında gezmek kazası:) Sözünü araştırdım, bulamadım. Kazaların en © başında bence bu gelmelidir. Çünkü artık herkes an- ladı ki İstanbul sokaklarında na- kil vasıtaları bu kadar başı bos gezerken piyade hayata pamuk ip- iğile bile bağlı addedilemez. Bilmiyorum © bundan ne kadar evvel gene yazmıştım... Nakil va- #ıtaları, fen, ve sürat ka- Runları hep değişti. Lâkin bizim sokaklarla zihniyetimiz değişmedi. İşte bu ahenksizlikten dolayıdır ki bir haylı kaza oluyor. Şimdi bu yazımı okuyunca: — Efendim! Dünyanın her yerin de kaza olur... ,, Diyorlar. Doğru © efendim ama ün her yerinde olan şeyler- den misal olarak hep belediye ver- gisile kazaları mı alırız?, Hani ya dünyanın her - tarafındaki yollar, | caddeler, temizlikler, rahatlıklar, sular, bahçeler, havuzlar, tiyatro- lar, haller?... Onlar nerede?, İ — Yavaş yavaş.. mı diyeceksi- niz? Bu yavaşlığı biraz da otomobille- re, otobüslere nakil ( vasıtalarına tevcih etserliz ne olur?! Maslak yolunda bir hayli cana malolan kaza ne oldu?.. Hâlâ tah- kikat safhasında mı?. Böyle hâdi- selerde hükmün O gecikmesi ibret yoğ cezanın desirni azal- ir. Ben her gün, her yerde seyrüse- fer talimatnamesiine mugayir hare- ket eden arabalar | görüyorum. Hem şehrin en işlek caddelerinde... neden?. Çünkü korkmıyorlar, al- 'dırmıyorlar ve nizama riayet etmi- Yorlar. Tramvayın yanından geç- mek mi? geri geri ek mi? Soldan gitmek mi?. Hattâ tek gi- “dişli sokaklarda yasak istikamete Sitmek mi? Bunun hepsi fütursuz “ yapılmaktadır. Biz otomoğillerimizin, nakil va- dutalarımızin bu başı bozukluğuna dıştık. Lâkin ne fena tesadüftür ki; iki gün evcel üç seyyahın bin- diği bir en mış ve seyyahlardan biri ölmüş, iki si ağır yaralanmıştır. Bu da olağan şeydir. Kabul edi- yorum. Lâkin “yarın bir ecnebi ga- Zetesinde İstanbul sokaklarında o- | tomobiller, tramvaylar pek mazbut işlemezler, kazalar olur. Dikkat et- meli,, diye bir yazı görürsek geçen- le “İstanbulda her çeşmeden $u içmeyin, diye yazan ecnebi ga- Zetecisine kızdığımız gibi içerileme meliyiz... Çünkü İstanbul sokakları nın seyrüsefer işlerinden bizde za- rardideyiz. Ama biz alışmışız. A- talarımızdan kalma: len ölmüş,, sözünü tekrar eder yü. rürüz ve tesadüfen o kazaya uğra. mazsak yaşarız. FELEK — Recep B. geliyor Cümhuriyet Halk fırkası umu - mi kâtibi Recep Beyin yarın sabah Ankaradan şehrimize gelmesi bek lenmektedir. Recep Beyle birlikte, Ankarada bulunan fırka Istanbul vilâyet idare heyeti reisi Cevdet Kerim Bey de şehrimize dönecek- ir. Meccani sinema Gazetemizin fransızca nüshası olan La Turguic'nin geçenlerde ter tip ettiği meccani sinema maine - $i büyük bir rağbet görmüştü. La urguie gene Saray sinemasında sact 14,30 da vevilmek üzere yeni ir seans daha tertip etmiştir. La urguie bu matinenin gününü ya- rın bildirecektir. EKONOMİ Marsilya tacirleri Heyeti geliyor Oda azası kendilerini kar- yirmi kişilik heyeti karşılamak ü- zere İstanbul Ticaret Odası hazır- biklara başlamıştır. Fransız tcaret beyeti trenle şehrimize gelecektir. Ticaret Odası, Fransız heyeti şere- fine ziyafet verecek ve ticari müna- sebetlerin takviyesi için temaslar- da bulunulacaktır. Heyetin bir kısmı Ankara'ya da | giderek ziyaret ve temaslar yapa - caktır. Heyet dönüşte vapurla gide cektir. Oda Heyeti Ticaret Odası heyeti düm topla- narak haftalık işler hakkında görü müştür. di Yeni fabrikalar Bir grup kurşun kalemi fabrika- sı açmak için tetkikatını ilerİstuiş. tiri Bu fabrikanm makineleri ya - kmda Almanya'dan gelecektir. Aldığımız malümata göre Lehis- tan'da buluna bir çorap fabrikası da, makinelerini Türkiyeye getir. mek için Ticaret Odasma bir mü- racaatta bulunmuştur. Leh serma- yedarı Türkiyede bir ortak aramak tadır, Çiroz yok, palamut çok Son günlerde palamut fiatleri gene ucuzlamıştır. Balıkhanede toptan palamut 3 kuruşa satılmaktadır. Balıkçılar 932 senesinde olduğu gibi, bir palamut bolluğu ile karşı- Isşacaklarndan endişe ediyorlar. Diğer taraftan bu sene çiroz pek az yetişmektedir. Balıkçılarm söy- lediğine göre, bu mevsimde bol lü- fer olması çirozların * yaşamasma irikân bırakmıyormuş. Gerek palamutun kârsız bir iş haline girmesi, gerekse çiroz azlığı balıkçıları düşündürmektedir. Ofis muavinliği Triyeste ticaret mümessilliğinde bulunan Muhtar Bey, Türkofis İs- tanbul şubesi müdür muavinliğine tayin edilmiş ve vazifesine başla- mıştır. Paris belediye meclisinden bir heyet geliyor Paris o Şehir Meclisi Reisi M. Ficguet'nin şehrimize geleceğ'ni yazmıştık. M, Ficguet'nin ayın 21 inde refakatinde Meclis ikinci re'si M. Lebligeois ve meclis kâtipler *- den M. Dailly ve M. Bour bulun. duğu halde şehrimize murvasala'ı beklenmektedir. Heyette meclis a- zasmdan bazı zevat ta bulunmak. tadır. Bu heyet aynı gün Ankara ya gidecek ve bir gün | kaldıktan sonra 23 mayısta şehrimize döne- cektir. Bu heyetin şehrimizde şe- Bir ve belediye işleri hakkında bazı tetkikatta bulunacağı haber verifi- yor. (iş Bankasından alman cetveldir) 15 Mayıs 934 AKŞAM FİYATLARI İSTİKRAZLAR TAHVİLAT aikrazı dahili 9050 $ T. öz. 1903 tara ŞE Taa Ünütürk ramen O 3TOŞ Tümel 2 ân zaroğpkm Şark D Yollari 269) Mümessi s0 Gümrükler Bİ Kuponsuz Boğdat 8? , MM 40 ESHAM Şir, Hayriye . Reji 4,15 Telefon 10,75 Trke 1925 Çimente Htihat dey. ” fe dey, .. İya 5 Anadolu Hisse 2Bİ Şark m. ecza FEK FİYATLARI Nüyerk ŞEHİR MİLLİYET Sondaj ameliyatı için: getirilen öl tında ha Petrol aram idaresi tarafmdan vam edilmektedir. Sondaj ameliya karılmıştır. Bu âletler ve sondaj bo Nakliyat bittikten sonra sondaj am, lerinin ve boruların Mersinden nak dediyoruz. Şehzadebaşı. Faciası Vatman ve şoför tev- kif edildiler Saraçhane başmda bir seyyah kadının ölmesi ve dört kişinin de yaralanmasile ne ticelenen tramvay ötomobil müsade mesi tahkikatma dün de devam €- dilmiştir dün maz nunlardan vat - man Tahir oğlu Mehmet Ef. mev- za hâkimi Reşit Beyin huzuruna çıkarılmıştır. Vat- man Mehmet hâkim huzurunda bü lâsaten şunları söylemiştir: — Ben karakol mevkiinden kalk tıktan sonra beşle gidiyordum. O- tomobiller de yolun sağından ya - ni benim solumdan sıra ile geçiyor lardı. Benim arabam sondajlı ta- bir edilen arabalardandır. Yani burada araba üzerinde tadilât ya- pılmış, hatlar ilâve edilmiş, kuvve- ti artırılmıştır. Binaenaleyh beşle hareketi esnasındaki sürati diğer arabaların 7 - 8 Je hareketi esma - smdaki süratine şmuadildir. Ben böyle beşle giderken iki metre ile rimde arabalardan biri önüme doğ- ru direksiyon kırdı, ben derbal (havz) yaptım, yani arabayı cere- yandan ayırdım. Fakat otomobi - Jin direksiyon kırmasile tramvaya çarpması bir oldu. Sademenin şid- detile sırt üstü arabanın içine düş— tüm. Bu esnada camlar kırılmış, ü- zerinde fren işaretleri olan ve kon. trol denilen sandık üzerime düş - müştü. Düştüğüm yerden hemen kalktım, frenlere sarıldım. El, e lekirik, mıknatıs frenlerini ayni za manda kullandım. Fakat olan ol - muştu. Öğrendim ki otomobil 35 kilomötre süratle gidiyormuş ve ö- nünde bir araba durduğu için be - nim önümü keserek solumdan yolu na devam etmek istemiş. Bunu $0- för söylüyor. Dediğim gibi otomo- bil ile aramızda iki metre mesafe vardı. Bu mesafe beş metre bile ol saydı, otomobil 35 kilometre sürat le, ben beş süratle giderken bu ka- zadan korunmak imkânı yoktu. Böyle süratlerde ve alelâde za - manalrda bile biz fren yaptıktan sonra araba kendi hıziyle 3 - 4 met re gider, ancak ondan sonra du - rur. Benim bir karım, 3 çocuğum var, bu kazada hiç bir kabahatim yoktur, Mahkeme Mehmet hakkındaki tahkikatm mevkufen yapılmasına karar vermiş ve tevkif etmiştir. Hastahanede bulunan şoför Kega- mın kaçması da muhtemel oldu - ğundan onun hakkında da tevkif kararı verilmiştir. Müddeiumumiliğin fen heyetin den istediği rapor henüz gelmiş - tir. Cerrahpaşa hastanesinde bulu - nanlardan M. Moris Bertman dün hastahaneden çıkmıştır.Zevceri ve- fat etmi şolan M. Va is de » bugün çıkması ve şoför Keza. mın tevkifhane hastabanesine nak ledilmesi muhtemeldir. HABERLERİ etler Cevat Eyüp Beyin nezareti al - zarlanıyor.. ©“ yapılacak sondaj için hazırlıklara de ti için satın alınan âletler Mersine €1 ruları Madride nakledilmektedir. eliyatına başlanacaktır. Sondaj âlet lini gösteren resimleri yukarıya der- Bonolar gene Kıymetten düşüyor Cemiyet Maliye vekâleti nezdinde teşebbüste bulundu Bir bankanın bonolar muka- bili avans vermesi isteniyor Gayrimübadillere yüzde yirmi beş nisbetindeki bono tevziştı baş —. Jadığı günden be ri, svvelce elden ele tedavül etmek te olan bonoların kıymeti üzerinde şayanı dikkat bir tenezzül görül - müştür. Tevziala Faik Nüzhet B. gayrimübadillerin ihtiyaç karşısın da bunları satmağa başlamaları, fakat alıcının az olmasıdır. Halbu- ki bonolrın bu kadar düşmesini i- cap ettirecek hiç bir sebep yoktur. Çıkarılan bonolara mukabil Zira - at Bankasma devredilmiş ve mü - zayede İle satılığa çıkarılmış olan cip olmaktadır. li kate alan gayrimübadiller cemiye- ti Maliye vekâletine müracaat ede rek bonoların gayri tabii bir şekil-| de kıymetlerini o kaybetmelerine mahal kalmamak için ihtiyaç ve za ruret sevkile bonolarmı nakde ta- vile mecbur olan gayrimübadille - re bonolarının banka tarafından Maliye vekâletince tensip edilecek yüzde muayyen bir nisbet üzerin - den ikrazda rehin olarak kabulü - nün teminini, Maliye vekâeltinden rica etmiştir. Maliye vekâletinin bu temenniye vereceği cevap alâka i- le beklenmekte ve ihtiyaç içinde çırpınan bazı Gayrimübadillerin ellerinde bulunan bonolarını yok bahasına satmalarına mâni olmak ve bugünlük ihtiyaçlarına karşılık olmak üzere bir banka tarafından bono mukabilinde kendilerine mü nasip bir avans verilmesini temin etmek , bunlara yapılacak en bü - tadır. Otomobil kazasında i ölen seyyah Orontes vapurile şehrimize gel | miş olan 350 İngiliz seyyahr dün sabah ayni vapurla limanımızdan hareket etmişlerdir. Bu seyyahlar meyanında bulunan evvelki gün - kü feci otomobil kazası neticesin - de ölmüş olan Medam William Pa vel'in cesedi İngiliz hastahanesin - de bulunmaktadır. Kazada yarala nan M. Maurice Bertman da Cer - rahpaşa hastahanesinde tahtı te - davidedir. Cesedin dün defni mu - karrer idise de zevcinin malumatı olmaksızın defninden sarfınazar e dilmiştir. Kadının zevcinden gele - cek habere intizaren cenaze Ya memleketine gönderilecek, yahut burada defnedilecektir. zere hapishaneye göndermiştir. w dee (Gaz deposu yangını MAHKEMELERDE Türklüğe | Hakaret Bir memur madmazel tevkif edildi Elektrik şirketi memurlarından Agop kızı Mel. Zarohi Ankara'da Türklüğe hakaret etmekten suçlu olarak hakkında kanuni takibat ya- pılmasına B. M. Meclisince mezu- niyet verilmiştir. Bunun üzerine Ankara ittirtak hâkimliği Mel, Zarohi | hakkında tevkif müzekkeresi kesmiştir. Tev- kif müzekkeresi İstanbul zabıtası- na tebliğ edilmiş, Zarohi tevkif o- | İunmuş, dün müddeiumumiliğe tes- İ lim edilmiştir. Sultanahmet sulh ceza mahkemesi (o Mel. Zarohinin mevkufen Ankara'ya sevkine ka - rar vermiştir. Üç gün hapsedilecek Nazlı Hanım isminde bir kadı- nın çocuğuna çarparak yaralamak- tan suçlu şoför Muhittin dün as- liye birinci ceza (o mahkemesinde 3 gün hapse, 3 gün şoförlük yap- maktan memnuiyete ve 10 lira taz-! minat vermeğe mahküm edilmiştir. Rakıya su katanlar Sattığı rakıya su katarak derece- sini ten ve tam dereceli Efendi asl ' apse mahküm edilmiştir. Beyoğ- lunda meşhur bir bar da viskiye su kattığı ve halis viski diye sat tığı için mahkemeye verilmiştir. Tevkif edildilar, gönderiliyorlar Erzincanda adam öldürmekten suçlu olup İstanbula gelen ve hal Erzincan istimlak hakimliği nin tevkif müzekkeresi olan Ali lu Musa ile Bayramiç'te geceleyin kapı kırarak ev basmaktan suçlu bulunan ve hakkında tevkif müzek- keresi olan Hüseyi noğlu Cevdet burada yakalanmışlardır. Sultanahmet birinci (sulh ceza mahkemesi haklarında mevku'en mahallerine izam kararı vermiştir. Hapishanede keyif yapacak rain kanununa mubhalef; et eder cuma günü iz - kia açan ahçı Cafer Sultanahmet sulh ceza hakimi Salühattin Bey ta rafından 10 Tira para cezasına mah- küm edilmiştir. Bu karar tefhim e- dil zaman Cafer: “Keyfi mua- İedir” demiş b sa klrem kin kendisini ayrıca beş gün hebse- mahküm etmiş, fakat 20 yaşmı dol- durmadığı için cezasının 2 gününü alfetmiş, 3 gün hapse konulmak ü- zere gi Yangında kast var mı, yok mu, anlaşılmadı! Umuryerindeki gaz depoları yangını tahkikata devam edil - mektedir. Müddeitumumi muavini İlhami Bey dün de geç vakte ka - dar mahallinde tahin Tag - | lmuştur. Bekçi a. a Di Sait Efendiler isminde 3 ki- şi zan alta alınmışlardır. Yangı” nın nasıl ve nereden çıktığı, zarar ve ziyanm ne kada rolduğu, ta bedellerinin mikdarı henüz tes- bit edilememiştir. On seneden be- ri böyle karışık ve esrarengiz bir yangın vakasma tesadüf edilme - miştir. Fen heyeti henüz raporunu vermemiştir. Yeşua Behar Efendi henüz bulunamamıştır. Dün Ütkü - dar ceza mahkemesinde yanan de irisinin müdürü olan İs hak Efendinin vergi kaçakçılığı yaptığını meydana çıkartan memu- hiç bir fikir yoktur. Gümrüğün ve maliyenin tahkikatı Gümrük idaresi de Umuryerin- deki yangın tahkikatına idari cep- heden devam etmektedir. Üsküdar tahakkuk müdürlüğü yangın ye - rinde, vergi matrahı üzerinden tet kikatını bitirmiştir. Yanan depo, gümrüğe sit resimlerden dola; gümrükçe evvelce mühürlenmiş - | tir. Moda “hürriyet prensibi” sırf bir mânâyı lâfeziden ibarettir. Meseleyi hukuki cihetten tetkik etmiyoruz. Filhakika bir kimsenin hürriyetinin diğerlerinin hürriyeti: le tahdit edildiği muhakkaktır.Kim se istediğini istediği şekilde yapa- maz.Bu herkesin malümudur.Fakat her nedense insan,bu vaziyetlerde bulunmadığı zamanlarda kendi hür riyetini bizzat kendi kendine tah- dit etmek hizumunu hissetmiş ve nefsini bir çok vaziyetlerde bir de- mir zincirle bağlamayı (muvafık bulmuştur. İnsanların daima istipdada kâr- şı feci bir inhimakleri olduğu in- kâr kabul etmez bir hakikattir. Ka- Bunun eri bâriz misal!: Modadır. Moda denilen esaret bugün her sahada, zerafette, mimaride, ede- biyatta ve hattâ siyasette bile te- sirini göstermektedir. Yalnız bir o vakit kısa eteği, bir vakit uzun eteği (o kabul eden, bir gün saçlarını kesen bir gün uzatan kadınları itham etmiyelim: Şimdi kübik mimari durarken kim kalkıp ta şahnişleri heykellerle ve çiçeklerle müzeyyen, tavanları yüksek bir ev yaptırıyor?. Kim yeni tarzdaki ü nında, kafiyeli cezinli fat ediyor? Bütün milletlerin içi silâhlanmak arzusile kaynarken kim kalkıp ta silâhsızlanmanın — aleyhinde bulur dadır. Vezinsiz şür bik imei medadır. Silâhsızlanma te de, demokraside de Aristokras. de . in len insanların modaya karşı bu kadar iptilâlalrı var? | © Bir Fransız muharriri Bunu fa“ rif ediyor: “Bir çok kimselerin Hiç bir zevk- leri yoktur. Bunlar | sade ahengi, zevki selimi, tenkit etmeğe mukte- dir değil, aynii zamanda hakkı ter- cihten de mahrumdurlar. İşte bun- lerine pılmış, bir yığın noktai < zevkler gösteriyorlar. Hayatlarının bir çok vaziyetlerinde ne yapabile- ceklerini, ne hissedebilecek'er'ni, ne düşünebileceklerini kendilerine öğretir. Bu suretle onları bir çok zahmetlerden kurtarır... Görülüyor ki, modanın sebepl?- rinden biri de tenbellik ve herhan- &i bir mesele etrafında teşebbüz si şahsiye ve bir noktai nazara mâ- Hik olmamaktır. Bunu aksini! şahit. larında mezcedenler de maalesef ekseriyetin tarizine hedef olmak- tan ke: lar... Fakat şimdi o modaya karşı da bazı yerlerde umumi bir mücadele açılmıştır. Nitekim o Almanyada bundan bir müddet evvel kadınla- rın dudaklarına boya sürmeleri a- leyhinde bir cereyan vardır. Bu ce- reyanın son günlerde daha şiddet- lendiğini gazetelerde okuduk. İn- sanları her şeyin fevkinde kendi esareti altında tutân modada şimdi esaret altına giriyor demektir. Belki Hitler ordusunu daha zi- yade silâhlandırmak için kadınla- nı silâhsızlandırmayı mavafık gör- , dü. Fakat bu modasızlık Fransada da moda olursa?... Mümtaz FAİK POLİSTE Bir otomobil Hendeğe devrildi Evvelki gece saat 3 te Büyükde reden Taksime gitmek üzere Hacı Osman bayırında geçmekte olan $0 för Osmanın idaresindeki 2071 nu maralı otomobil dikkatsizlik yü - zünden açık bulunan hendekler - den birine yuvarlanmıştır. İçinde- kilere birşey olmamışsa da şoför hafifçe yaralanmıştır. Kuduz köpek Beşiktaşta oturan bir zatın ço- cuğunu kuduz bir köpek ısırmıştır. ö öldürülmüş, çocuk ta ku - duz hastahanesine kaldırılmıştır. Halkevinde toplanma Halkevi umumi idare heyeti 'dün akşam bütün faaliyet komite- lerinin iştirakile umumi bir toplan tı yapmıştır. Bu toplantıda Halke- vinin üç aylık mesaisi görüşülmüş, yeni bazı kararlar verilmiştir.