16 Mayıs 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

16 Mayıs 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

ada Yasi Gri ela hi dalresine girip çıkması Ab. dülhamir casuslarının o kadar na- rı dikkatini celbetmişti ki dok- "or nihayet bir gün tevkif edilerek i üne atılmış ve ora- X dan Erzincana nefyolunmuştu. Bu tefrikada bahsolunan vakala- ri geçtiği zamanlarda doklor Ba- hattin Şakir Bey henüz İstanbulda bulunuyordu. Yusuf İzzettin efen- dinin tabibi bususisi olması yüzün- den başma bir çek belâ geleceği den henüz bihaberdi. Yusuf İzzet- tin efendile İstanbuldaki İttihat ve Terakki teşkilâtr arasında tabii hiç bir münasebet yoktu. Yalnız dok- tor Bahattin Şakir beyin cemiyet azasından bulunmasından dolayı müstakbel Padişahla cemiyet biri- birine yak'aşmış oluyordu. Yusuf İzzettin efendinin tahta iclâsı hak- Iında ortaya çıkarılan şayiaların büyük bir kısmı uydurma idi. Bu sayialar Abdülhamitlen para ko- Bunun böyle olduğumu doktor o Bahattin Şakir beye gönderilen ve Yusuf İzzettin efendi hakkında ortaya çıkarılan şayiaları tenvir eden aşağıdaki - mektup ispat etmeğe kâfidir: “Tarafı muhlisaneme gönderi- len mektup residei destitekrim ol- du. Ayrılık o çeşmesinde görüşüp size bir şey söylemek arzusunda olduğumu hatırlayarak bunun se- bebini anlayamadığınızı yazıyor. sunuz. İşte izah edeyim: Zatı biraderlerini oraya davet- ten maksadım şu idi: İçinde bulun © duğumüz hanenin bu gibi redaete müstajt olduğunu biliyordum. Ge- rek sizi gerekse kendimi sakınmak icap ediyordu. Yazdığınız adamlar geceli gündüzlü o hanede işü işret ettiklerinden sizi de onlarla hem mes'ek ad ve kıyas etmekte haklı idim. Binaenaleyh daveti vakıâm sizi ikaz etmek ve daha doğrusu si- —— ze meslekinizi tayin ettirmek mak sadına it idi. Çünkü o va- kit Yusuf İzzettin efendinin fikir ve maksadını onlara söyliyordu- muz. Ben de bunun üzerine sizi ha- miyetsizlikle itham etmiştim, Zira gerek şahsınız gerek ha- meniz tarassut alında bulunduğu- halde bunlar bilâ perva sizin ha- neye giderek işinuşa ve zevkusefa- ya varıyorlardı. Bu halinizi gören bir adam hakkınızda nasıl hükme- — “derse, ben de 0 süretle hükmetmiş. Gi , “Öe'elim hain pederi manoviniz... bahsine! Gerek sizden ve gerek Ziya namı müstearını taşıyan zat tarafından gelen (o evrakı beş bin lira mukabilinde Abdülhamide sat- mak üzere evvelâ kurenadan Faik Beyin ve sonra da Üryani zade Ce- milin ve bundan maada daha dört beş kişinin vesaitine müracaat €- dilmiş ise de bu vazifeyi, daha doğ- rusu bu kabul etmek için Fehim Paşadan başka bir leimse zu- bur etmemiştir. Bunu üzerine Fe- him Paşa ile şifahi mukaveleyi ak- detmek için Kadri namında birisi tayin olunmuştur. Bu müzakere esnasında evrelâ gelen mektupların Yusuf İzzettin efendiye ne suretle tevzi edildiği. ni anl içim araya giren Yası- tanın ini üzere iki memurun bunları takip etmesi ka- rarlaştırılır. Bu memurlar, müzake- re için gönderilen Kadri ile tüfek- çilerden Ahmet namında birisidir. Bu memurlar Yusuf İzzettin efendi ye gidip gelenleri i , Burilar doğruca Nuri beyin evine girerler. Hafiyelerde köşe başmda onların çıkmasını beklerler. Biraz sonra onlar Nuri beyin hanesin- den çıkacak Rupen'in evine gi- derler. Hafiyeler de o evden gö- rünmiyecek surette saklanırlar. Va sıta olan adamlar Rupen'in evin- den güya evrakı hamil oldukları halde çıkarlarken hafiyeler tarafın dan yakalanarak üzeri aranır ve fakat evrak namına hiç bir sey bu- lunamaz, Buna rağmen hafiyeler doğruca Fehim paşanın konağına gidere korada iş ve işrete başlarlar. Bu işte parsayı toplayan Fehim va- şa oldu. Diğerlerini yere vürarak Abdülbamitten paraları o topladı. Bunun üzerine, bu işte müvaf. fak olamıyanlar o merkum Kadri Yasıtasile başka taraflara müracaat ettiler, muhafız arnavutların Yusuf İzzettin efendiyi tahta iclâsı için elde edildiğini anlattılar, Yusuf İz. zettin efendi için gelecek evrak, TARİHİ TEFRIKA:41 (1, May İttihat ve Terakki! (BAHAEDDIN ŞAKIR BEYİN BIRAKTIĞI VESIKALARA GÖRE) Bahattin Şakir Beye mektup “Ayrılık çeşmesinde görüşüp size bir şey söy- lemek arzusunda olduğumu hatırlıyarak...” bilâhare yerine iade edilmek üzere elde edebileceklerini ileri sürdüler, fakat hiç bir şeye o muvaffak ola- madılar. Muvaffakıyetleri biçare bir kadın © ırz ve namusunun ve bir miktar servetinin pâmâl olma- sına münbasır kalmıştır.,, Yusuf İzzettin efendinin tahta iclâsı meselesi etrafında dönen şa- yıalar bu suretle izah edildikten sonrâ ayni mektupta Türklerin Ab- dülhamide karşı gösterdikleri ha- miyet ve milli gayret hakkında de- niliyordu ki: Vatanperver (!) Muradm vata- na etmiş olduğu hizmet (!) henüz dı. Zira hedefi seyyiatı olan yüzlerce ana ve babanın 1s- tırabı eninleri ve feryatları hami- yetperverlerin kulağını tırmalıyor. Komitenizin servet ve sâmöân esha- bından ve nüfuzlu zevattan mürek- kep olduğunu iş'ar ediyorsunuz, Vatan onlardan canen fedakârlık istemiyor, onlar ise malen bile fe- gösteremiyorlar. Vakti acaba bunlara nasıl itimat edilebilecektir? İstipdattan kurtulalım derken bunların da şim- diki müstebiilere tagallüp etmek- le iktifa eyliyeceklerine nasıl ka ni olalım? Biz hürriyet istiyoruz, yoksa in- tizam ile iktifa etmek taraftarı de- ğiliz. Vatan, Oo mevcudun âdemile değil, geleceğin bahşedeceği hür- kaşe hürriyet kelime: mâ: ve mezayası lâyıkile a: yükselebilir. Bu £ bapta bize kim terminat verebilecektir? Milletin i- kazı için 1293 tarihinden beri ge- çen istipdat günleri kadar biz,hür- riyetin nimetini talim ve takdir et- tirecek hangi bir darülfünun tasav- i? Bu mektebi teder: ü fi ve vafidir, yakın br istikbalde, millet bir defa daha iğfal edilmeden hürriyetin temin olunması için cemiyet < efradının kendilerini fedaya hazır olduğunu söyliyorsunuz. Bu kadar fedakârlı- ğa bizim sokak şerbetçileri de ha- zırdırlar. Onlar da “yaşasın hürri- yet, mahvolsun istipdat!,, diye u- zaktan bağırabilirler. Sizin efradı millete hürriyet il- kah etmek istemenizi, Bahrimuhi- tin ortasında dümeni kırılmış, ar- ması devrilmiş, kaptanı boğulmuş, zilâmıleyil içinde dalgaların agu- şuna kapılmış bir gemiye sahili se- lâmetten (Kristof Kolomp) luk et meğe benzetiyorum. Fedakârlik, istipdadım fethai ateşfeşanına karşı göğüs germek suretile, azim ve se e ve ric'ati bir zillet bilmekle , Fehim paşa, o yalnız Yusuf İz. zettin efendinin tahta (| İclâsı gibi yalan yanlış haberlerden istifade ederek Abdülhamitlen para çek- meğe çalışmaz, ayni zamanda ba- zan şehrin mubtelif yerlerine bom- balar attırarak ta kendisi için ka- ki cemiyetine yazılan bir mektup- ta Fehim Paşanın “icraatına vesa- ir İstanbul haberlerine dair denili- yordu ki: — Bitmedi — ECNEBİ Je Suis Partout'dan: Je Suis Partowt Almanyanın silâh - larından bahsederken diyor ki: “17 Nisan tarihli Fransız notasının ve larinii etikentini değknliği şüphe yoktur. Hakikatte ise rae * yanın silâhlanslığını ortaya koymuş, İngilterede, Amerikada, İsveçte, Nor veçte ve diğer memleketlerde bazı mürailik kahramanlarını allak bullak etmiştir, Onun içindir ki bu nota ayni memleketlerde aklı selime de yol aç- mış oluyor, Zaten hödiselerde bu müş terek dayguya avdeti teshil edecektir. Yalnız Almanyadaki günün hâdisele- rini dikkatle takip etmek mecburiye- tindeyiz. Şu güzel Mayss ayı sonanan Çenevröde bazı tecelliler göstermesi. ne intizar edilebilir. Biz biliyoruz ki Almanyanın silâhlanması teşkilâtı ik mal edilehiş gibidir. Bir, nihayet iki sene sonra Almanya tamamen lanmış bir vaziyette bulunacaktır.,, Pravda'dan: Pravda Paristen aldığı bir telgrafa atfen akıl ve hayale pek te uygun gel miyen şu haberi neşrediyer: “Amiral Matsühsita'nın kumanda- sındaki Asama ve İvate Japon gemi- lerinin Türkiyeyi ziyaretinden mak - meme ie mi HARİCİ H Almanya Tayyare alıyor Bu tayyareler en seri tayyarelerden seri imiş NEYORK, 15. A.A, — Nevyork Post gazetesi ecnebi bazı devletlere silâh sa- dişi yapılması aleyhine neşriyat yapmak- tadır. Bu gazete, birçok Amerika tayya- re şirketlerinin son günlerde Almanya'ya satışlarını artırdıklarını bildirmektedir. Gâzete, bu fabrikaların Almanyaya sat- tıkları tayyarelerin Avrupa'nın en seri tayyarelerinden daha seri olduğunu söy- liyor, İtalya - Macar - Avusturya anlaşması ROMA, 15 A.A. — Dün gece imza & dilen bir itilaf mücibince, Italya mamul mevatre buğday ithali hususunda Avus- turya ile Macaristan'a pek büyük imti- yazlar bahsetmiştir; Gerek © Avustarya ve gerek Macaristan ihraç limanı olarak Triyesteden istifade edeceklerdir. Tu i- Ul samenin tahtında gü dan, Avusturya ve Macaristan üzerinde Al- man nüfuzunun önüne geçilmesi olduğu anla maktadır. Amerika ile harp Japonlar Sahabinden evvel Filipini almak istiyorlar NEVYORK, 15. A.A. — Cenevrede- Matsuoka, Liberty gazetesinde Şazdığı bir makalede, Japonyanın Alaskayı z0p- tetmeye hazırlandığına dair ayan aza- ki Jnpon heyeti murahhasası reisi M. sından M. Robinsonun ittihamlarını tek zip ederek diyor ki ; Japonların iştihasını celbedecek Alas kadan daha sıcak ve daha zengin Fili- pin gibi memleketler vardar, Fakat Ja- | ponya bunları katiyen ele geçirmek niye tinde değildir. Japonya ancak Ameikari: kadaki hüsümet artarsa ve buna muka- beleye mecbur olursa Amerikaya karşı harp edecektir. Almanyaya karşı Belçika da “hudutlarını iyice tahkim ediyor BRUKSEL, 15. A.A, — Milli lida. İaa nazırı, “Tam müdafaa tertibalı” na taraftar bulunduğunu ifade etmiştir. Bu tertibat, Möz vadisi ile ve Herve yaylası boyunca geni; tahkimat yapılamsını ve teşkilini istihdaf etmektedir. | Bu hususta vücude getirilen plan, Fransa ve İngiltereden imdat kisbvetleri yetişinciye kadar, mürtevli düşman kur- vetlerini hudutta tevkif etmek maksadı- ma gütmekiedir. Leh kabinesi VARŞOVA, 15. A.A. — Profesör Kezloveki, kabinesine dail olan zevat ile görüşmelerini bitirmiştir. Kabine kis. tesini yarın Ura verecektir, Eyi malümat alan mahafil, yalnız sa- nayi ve ticnreb mazırıyle içtimai muave- net nazırınn değişeceğine ve bu maza- retlere M. Floyar Rajchman ile M. Paciorkoyski'nin in edileceklerine muhakkak nazariyle baklmaktadır. Avusturyada yeni bir hadise duğu bir binadan atılmıştır. mü i Sarre meselesi “CENEVRE, 15. A.A. — Alevam ee müyetinin bu fabahki toplantısında, Sar meselesi mevzuu bahsolürken, müzakere Bin perşembe gününe kadar tehirine ka tar verileriştir, sat, Japonya ile Sovyet Rusya arasın da bir mahasame çıktığı takdirde Türkiyenin vaziyeti anlamak için Japon Amirali Ankaranın askeri ve siyasi mahafiline Sooyet Rusyaya tevcih edilecek bir Alman - Leh - Ja- pon antantı oldağunu ihsas etmiştir. Amiral, eğer Türikye bu antanta ilti- hak etmek isterse, isimleri geçen üç devlet Türkiyeye Arabistan ve Kaf- kasyada arazi taviz edeceklerini te - min etmiştir. Eğer Türkive bu kombi- deer rine gemisi de ti is et- meğe hazırdır.,, L'Avenir'den: Z'Avenir Yemen hâdiselerini Fran sızların Suriyedeki menafii noktai na zarından tahlil ediyor, Diyor ki: “Arabiitan uyanıyor. Şark işlerini yakından bilen bütün Avrupalılar bu uyanışın alâmetlerini ve inhişalını gör müşlerdir. Onlar bu hâdiselerin ne kadar azim ehemmiyeti olduğünu bi- lirler ve hükümetlerine de bildirmiş lerdir. Bilhassa İbrüssuudun büyük Arabistanı kurmak ve başına mek hususundaki emeli âşikârdir. Fakat bu büyük Arabistan ne şekil çlacak? Müstakil devletlerden mürekkep bir honfeermiyen mu olacak Yoksa bir İevlet reisinin idaresi altında yekpare bir memleket mi olacak? Hangi şe - LINZ, 15 .A-A, — Dün akşam Elensi | birçok bombalar i ABERLER' Belgratta Yeni anlaşma Bulgaristanla iki taraflı bir ademi tecavüz misakı.. BELGRAT, 15. A.A, — Havas ajan- sı muhabirinden; Belgrat'ta dün yapı- lan konferans , Balkan misakı imzalan- dığndan beri yaprlan ilk o kohferanstır. Temin edil; egöre, 3 nazır Bul ii itaraflı ademi tecavüz mi- Troçki İsviçreye mi geçti BERN, 15 — Fransız menabiin- deh gelen haberlere nazaran Troç- ki İsviçreye müteveccihen Fransa- dan hareket etmiştir. Resmi mena biden verilen habere göre İsviçre hükümeti böyle bir seyahatten ha- Berdar değildir. Fakat Troçki hu - dudu geçmiş ise bu herhalde ka - Min iülnüyacakin. Çün: kü İsviçre hükümetinin Paristeki | siyari veya konsolosluk teşkilâlı efımrikn kendisine hi: biyikli pori vizesi verilmemiştir. Kral geliyor mu? ArşidukOtto İsviçrede gizli bir mülâkatta bulundu BERN, 15. A.A, — İmperator Şarl'ın oğlu Arşidük Otto dö Hahesbur; m sel'den dün Böles şehrine gelmi rada arşidük Eugene'in iki gün İç safiri olacaktır. Arşidük Otto, Arşidük Eugsne ile Avusturyanın bugünkü siya- eziyeti, vecski hanedanın Ayustur. yaya dönmek ihtimalleri üzerinde görüş” müştür, Malüm olduğu üzere, Avustür- yaya dönmek müsaadesi yalnız Arşidük Eugene verilmiştir. Veri Filistin istikraz yapıyor LONDRA, 15, A.A. — Filistin'in yap- mak istediği iki milyon Tegiliz hiralık, istilraza İngilterenin kefalet etmesi pro- Avam kamarası ilk olunuşta ka- miştir. “Balon nerde? 9 buçuk kilamereye çıkan Alman balonu kayboldu Bitterfeld, 15 A.A.— Stratosler altın» daki muntakalarda istikşafatta > bulum- imak üzre dün sabah hareket © eden Bartsch Von Sizsfeld balonu müretteba- tından haber yoktur. Bunların hayatla rından endişe edilmektedir. Bu balon 9 bin 50 Omeire mileahı hacminde olup hu nevi Alman balonlarının en büyüğüdür.. Yeğâne ümit, balonun uzak mıntakala- lara sürüklenmiş olması ihtimalinde kal- işler, Hitler kanalı KOSEL, (Almanya) 15. A.A — O- der nehrini doğrudan doğruya | yukarı Silezya senayi mmtakas'la birleştirecek clan ve bit mmtaka için hayati bir ehem-| miyeti olan Hitler kanalının inşasma münakalât nazırı ve diğer bir çok zevat hazır olduğu halde dün merasimle baş- lanmıştır. Belediyeler banka müdürlüğü ANKARA, 15 (Telefonla) — Belediyeler Bankası Müdürlüğüne sabık Adana Valisi Mümtaz Beyin Fuhuş talimatnamesinin tatbiki ANKARA, 15. sim sureli tatbiki ce (Telefonla) hakkında | Sıhhiye müştereken hatırlanan fuhuş Fuhas o nizamnamesi. ve Dahiliye vekâletin. talimatnamesi Oo İcra Ve killeri heyetince kabul edilmiştir. Bugünlerde Resmi Gazete ile neşro- İunarak meriyet mevkiine girecektir. Talimatnamede sıhhi tedbirlerin ne suretle yapılacağı izah edilmekte, gizli ve umumi yerler, birieşme evleri ve fuhuş icra edilen yerlerden gayri mukayyet olarak fuhuş e - denleri ve genç kız ve çocuklarla erbabı namustan olan kadınları iğfal is fuhşa tahrik ve teşvik ve gizli mahallerde devamlı surette fuhşu iti - yal, sanat ittihaz edenleri sivil memuralr devamlı olarak meydana çı - karmağa mecbur tutulmaktadır. Bir kadının Fuhşu sanat ve itiyat edin- diği anlaşılırıa kadın hakkında fuhuş komisyonu karı arına kadar ka - dına başka bir muamele yapıimıyacaktır. Umumi evler, birleşme evleri ve tek fühuş icra edenlerleher zaman zabıta memurları tarafından ta - rassut edileceklerdir. Bu tetkiki yapacak memurlara en büyük polis ve ya mantaka âmiri tarafından vesika verilecektir. Bütçenin müzakeresine başlanıyor ANKARA, 15 (Telefonla) — Bütçe encümeni 934 bülçe projeleri üzerinde tetkiklerini ikmal etmiş ve bütçeleri taba vermiştir. Bütçele - rin hafta sonunda mebuslava tevzi i ihtimali kuvvetlidir. Bu takdirde 24 Mayısta Meclis heyeti umumiyesinde bütçenin müzakeresine başla- nabilecektir. i ; Kayseri fabrikası kuruluyor ANKARA, 15 (Telefonla) — Kayseri fabrikasının temelatma me- trasiminin pazar günü yapılması kararlaşmıştır. Merasime riyaset ede - cek olan Başvekil İsmet Paşa ile merasimde bulunmağa davet olunan vekiller, Kayseri mebusları ve matbuat erkânı ile Türkstroy murahhas ları cumartesi akşamı buradan İrenle Kayseriye hareket edeceklerdir. Türkiye - İsviçre ticaret itilâfı ANKARA, 15 (Telefonla) — Tatbik edilmekte olan Türkiye - İs- viçre ticaret âfına bağlı A listesinde bazı ilâve ve tadiller yapılma- # icin yeni bir itlâf imza edilmis. esasları gümrüklere bildirilmiştir. Bulgar hudut muhafızları tara- fından öldürülen Pomaklar SOFYA, 15. (A. A. ) Bulgar ajansı bildiriyor: Kuşukavak mıntakası nda kâin Dikili Ka'lik kasabasından Pomak denilen Bulgaristan Müslümanlarından 8 kişiden mürekkep bir gurup, 12.13 Mayıs gecesi Yunanistana gitmek üzre gizlice hududu geçme- ğe teşebbüs etmişlerse de Bulgar hudut muhafızları tarafından görül- müşlerdir. Muhafızlar, müteaddit defalar — dur — emri vermiş- derse de Firariler tarafından dinlenilmemiş olduğundan âh istimali mecburiyetinde kalmışlardır. Neticede #irarilerden dördü ölmüştür. İc- ra edilen tahkikat, firarileri'n bir takım menfaatlar propagandacılar ta- rafından gayri hannni suretle Bulgaristanı terke teşvik edilmiş oldukla- rın meydana çıkarmaışlır. Hariciye vekili BUDAPEŞTE, 1S (A.A.) Türkiye Hariciye Vekili Tevfik Rüş- tü Bey Belgrattan vapurla buraya gelmiş ve yarım saat sonra trenle Viyanaya hareket etmiştir. M. Kondilis'ten Tevfik Rüştü Beye ANKARA, 15. A.A. — Yunan harbi- ye nazırı ceneral Kondilis Türkiyeden ayrıldıktan sonra Hariciye Vekili Tev- fik Rüştü Bey şu telgrafı göndermiştir: Hericiye Vekili Tevfik Rüştü endiye Dost illetin mümtaz devlet adamiyle görüşmek fırsatına mail olduğundan do layi kendimi çok bahtiyar addetmekte- yim, Mazhar olduğum lütufleğr ve bir çok samimi dostluk nişanelerin. den dolayi derin bir surette mütehassı arm. Gerek zatı devlettiniziden ve gerek- se vefikanız Hanm Efendiden hararetli lerimin ve vefakâr (o hislerimin kebulini rica ederim. CONDILIS tayini. âle tasdike iktiran etmiştir. Üniversitenin müvzenel umumiyeye ithali ANKARA, 15 (Telefonla) — İstanbul ( Üniversitesinin muvaze- nei umumiyeye iihali hususundaki İyahayı hökümet bugün Meclise vermiştir. MATBUATINDA OKUDUKLARIMIZ yede aksülümel yapacağına şüphe €- dilemez.,, Makedonaka Pravda'dan: Sofyada çıkan Makedonka Prav - da yazıyor: “Arnavutluk Hariciye na sırı M, Cofer Vila'nın hükümetin res mi gezetesi olan Besa'da hem arna - vutça, hem İransızca olarak neşredi- len beyanatı büyük bir alâka ile kar. şılanmıştır. Bu beyanatta, Arnavutluk istiklâlinin kıskançlıkla muhafaza e - dilmesinin, Arnavutluk siyasetinin € « sas mebdei olduğuna işaret edilmek - tedir, Bu suretle Arnavutluk hüküme- ti her türlü harici tesirlerden kurtal - duğunu ilân etmiş ve biraz daha Fransa ve Yugoslavyaya yaklaşmış o- layer, Bu ay zarfında Arnavutluk kralı Zogo, memleketinin yeni harici siyasetini takviye etmek ve harici bir istikraz için zemin hazırlamak mak - sadile Parisi ziyaret edecektir. Arna- vutlahı siyasetinde görülen bu mühim tebeddüle İtalya, Balkan Yarımada - sındaki ileri vaziyeti ve Dalmaçya, Karadağ, Arnavutluk ve Makedonya yı ihata edecek olan imperatorluk e melini kaybetmiş olayor. Öyle eğ leyor ki, Âvnavutlar, sahillerini temel İtalyan an koru- mak maksadı hil olursa olsun, yeni vaziyetin Suri- | i hücamlarındı ile tahtelbahir inşası için Küçük itilâf Fransa ile beraber BELGRAT, 15 . A.A, — Havas ajan- 8 mahabirinden : Silâhları bırakma me selesi hakkımda küçük itilâf nazırları, Ce nk ram içim mutabık : Be lecek küçük İtilâf İsomfermnsı tarihini 25.6 olarak tesbit etmişlerdir. 200 milyon franklık bir istihraz yap- mak istiyorlar, Hülâsa İtalya, artık Arnavutluktaki oyununa kaybedilmiş nazarile bakıyor ve şimdi nazarlarını Afrikaya ve bilhassa Habeşistana çe- günler gösterecektir.,, Wold Radio'dan : 1923 ten beri Kanton Vaad'nun muhtelif idare şubeleri Lausanne rad yo istasyonunun yardımile, vilâyet da hilinde mesleki mekteplere devam im kâne bulamıyan ahaliye snahsus ol- mak üzere dersler vermekte idi. Bu sene bir takım s'nat cemiyetler, hattâ karlara devam eden talebelerin bile 7. S. F, vasıtasile malâmatlarını tev- si edebilecekleri hususunda alâkadar ların nazarı dikkatini celbetmişler, bu nun üzerine radyo dersleri başlamıştır. Bu dı r hem radyoda verilmekte, hem ülâsaları tabedilerek talebe lere dağıtılmaktadır. Ba dersler bitti- ği ve imtihanlar yaklaştığı için şimdi de talebeleri imtihan etmek çareleri. aranmıştır. Bu göyle yapılmaktadır: Lausânne'daki (stüdyo) dan sualler söylenmekte ve talebelere yarım saat mühlet verilmektedir. Binaenaleyh ta lebeler cevap yazar yazmaz bunu ald kadar şabeye tevdi etmektedirler, Sümerbank dahili Nizamnamesi Banka ecnebi memleket- / lere talebe yollıyabilecek ANKARA, 15 ( Telefonla ) — Sumerbank Kanununun İZ inci maddesi mucibince İktisat Vekâ - letince hazırlanan Sumerbank da- hili nizamnamesini İcra Vekilleri heyeti tasdik etmitşir. Sumerbank devlet sermayesile vücude getiril - mesi hükümetçe kararlaşan sana- yi müesseselerinin etüt ve projele- rini hazırlamak ve bu mües: rin tesis ve işletilmesi için vaz'ı icap eden ban: Lab eetieyeğne ilâve edilecek ve a milli sermayenin i v i « Nizama” mede tesiz noktasından bankanl yapabileceği sunal işler şöyle sırâ” lanmaktadır. İptik memleektte yetişen ve henüz isti sal mikdarları istihlâki karşılamı- yan sanayi, bam ihraç mallarmı ma mul veya kısmen mâul hale koya - kolaylaştıran sanayi. büyük mikyasta istihlâk edildiği halde ham iptidai maddeleri mem- lekette yetişmemekle beraber tesis leri halinde iptidai memlekette yetiştirmek mümkün olan sanayi. Ham maddeleri memlekette bu. lunmıyarak imal safhasının mem - lekette temin edeceği faydaları © bemmiyetli mikdarda baliğ olan sa mayi. Sümerbank kendi fabrikalı rına lüzumu olan usta ve işçiler çin mektep açmak, sanayi mühen- disi ve mütehassısı yetiştirmek içir talebe okutmak ve İktısat vekâle - tince bu maksatla açılacak mektep lere yardım etmek gibi işlerle de uğraşacak, ecnebi memleketlere talebe ve i tir. Sümerbank idare ettiği veya ser- mayesine müşterek serma - yelerden başkası için tahsis edece: ği sanayi kre kredi lerine kabili yet yüzde ellisi olacaktır. Banka - ın tesisi kredisine tahsis edeceği meblâğ bütün sanayi kredisinin yüzde on beşini geçmiyecektir. Ban ka ihtiyat akçesi sermaye faizi çık tıktan sonra kârdan idare meclisi azalarma yüzde iki, memurlarma da yüzde üç maaşları nisbetinde ik ramiye verilecektir, Bankanın ihr. edeceği tahviller normal kı; rile kefalet akçesi olarak kabul o lunabilecektir. stajiyer yollayabilecek - © 4l maddelerini «“