13 Temmuz 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

13 Temmuz 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

I ze ol erden kalma kıy ,maliktir. © Arazisi mbit ve mahsuldardır. aylı kıymetlidir; üzüm, meyvesi boldur. Şark şi- uğu için o. deyi; metli eserlere VU Hdukça rü eraları h. © ve İma değildir. : wmi müfettişliğe Edir- denir merkez ittihaz edildiği gün eri Lüleburgazda bariz bir te termeye inkişaf emaresi baş gös- zarfinda, eaHamıştır. Son 3 - 4 ay va uza sahanın istasyona doğ- veolgun 590iş — ceddesinin sağ Mari, arafında kırkı mütecaviz ve kaşıma şleri. ourgaz, iyesi o küçük « gepie bir elektrik fabrikaar tesisi: etmiştir. Bu müessgse uma lmiştur. Önümüzdeki kö. ayı zarfında kasaba, G0 yaz dracak olan bu fabrikada tarıla, Şitlik iki dizel motörü çalış sis edildik, oklara 190 lâmba tah mebani yea Sonra mütebakısi vileeektir, Gisesata ve evlere ve- bir ay burgaz'lılar, bu yıl zarfında mişlerdir. hu P asmağa karar ver. belediyenin Ml > ceği aye orrüatı ile meydana gele- nin maaşirı atadı. Kasaba halkı Yüksel alaz, Kart gösterdiği bu mak lâzım >: takdirle karşıla cap ederi zi ilâve etmek i- arının şiddetli red Mae » Ortamektep bina- 1000 liraya çıkacağı anlaşıl mize Dun 5000 lirasi temin edil. mm çi eklerine era İehuzg rahim Tali Beyefendi Lü. bir zemin ge ,2eserken mükemmel Yeni belediye b edilmiş olan daha çile Ye binası üstüne bir kat ne çal ve " İş ile bir dane ya bir wsiye buyurmuştu, ıİmasını Yeti bu binalara ajt aj be. kap meydana getirilmeşi vira mma havale etmiş işini ada, © yeşilova, ismi Şanlı ve heyecanlı bir spor kaldi r. Bu kulüpte temizlik, inti. gibi manevi zengin. ayı, nevcut bulunmakla beraber. kiye pir de mızıka bandosu teş- verilmiş ve Edirne. mi şir bir muallim celheğil. de, çir. Bundan maada kulübün bir pyyosu mevcuttur, alara inkılâbından tesir ve ilham 2 harekete geçen memleket yenileri eski isimlerini birer birer İapgı ile değiştirmeğe başlamış kii; Bun'ar, muntazaman, mah- tacej lere müracaat ederek ve müs- karar alerak medeni kanm- nci ve nüfus kanununun gün- | at a haya Müfettişlik teşkilâtınan sonra Lülebur- gazda da canlılık kendini gösterdi | Mehmet Paşa Camii muamelelerini ikmal ettirmektedi ler. Bunlar meyanında © bilhi ilktedrisat müfettişi Abti beyin bü- tün bu kanuni yollardan geçerek adımı (Yalçın)a çevirtmesi memle- | ket gençliğinde engin bir heves u- yandırmıştır. Lüleburgaz mekteplerinde, ge- çen seneye nisbetle, yüzde 40 dere- cesinde tezayüt mevcuttur. Kasa- bada iki ilkmektep vardır. Bunla- ların 1 NO. lisı 5 smıflı ve 6 ders- mektep mevcuttur, Bunlarm yirmi- si yeni ve her türlü şeraiti sıhhi- ye ve medeniyeyi haizdir. Kaza kaymakamı beyden aldı- ğım izahat nazaran kazanın iki köyünde bataklık kurutulmakta- dır. 6 köyün de su yolu tamir ve inşa edilmektedir; 27 köyün de u- mumi halâ yaptırılmakta; 2 köy. de de kapalı süprüntülük yaptı rdmaktadır. o Bunlardan maada 5 köyde meydanlık açılmakta, 12 köyde köy odası inşa edilmekte, beş köyde de köy odaları tamiratı yaptırılmaktadır. Ayrıca, 26 köyün mezarlıkları dıvarla çevrilmekte- köylere 170 kilometre tulünde ye- ni makinelerle mücehhez telefon hatları çekilmektedir. Müşterek köy işlerinin tesbit ve takriri için muhtarlardan müteşekkil bir kon- gre akdedilmiş ve bu kongrede e- sasir kararlar alınmıştır. Köylerin kâffesine yenibaştan fidanlar di- kilmiş; itfaiye edevatı tedarik edil miş, kitap ve gazete tahsisatı ko- ğı) namı altında bir de mali teşek- kül vücuda getirilmiştir. 26000 nüfusa malik olan küçük bir kaza dahilinde meydana geti- rilen bu işlerden maada 12 köyde konak odası yaptırıldığını, 5 köy- de nalbant dükkânı açıldığını, 10 köyde demirci dükkânı inşa li ğini, köylerin tenvir edi fener tertibatına girişild ğını, kinin, aspirin gibi meccanen tevzi edilen ilâçlardan maada muh taç olanların munlazaman tedavi ettirilmekte bulunduğunu, kısaca, yazmak Lüleburgazın nasıl bir is- tikbale namzet bulunduğunu an- latmağa kifayet eder sanırım. Mehmet BEHÇET Aydın Halkevinde AYDIN, (Milliyet) — Aydın halkevi kütüphanesine haziran a- yında 1368 talebe 439 memur, 983 muallim ve 573 sair meslekten ol- mak üzere 3363 k'şi gelmiş bun- lardan 391 yurttaş roman hikâye, 295 edebi, 148 ilmi, 161 ansiklo- Pedik, 226 tarihi, (o 217 sıhhi 212 muhtelif eserler ve 1713 yurttaş mecmua ve gazete okumuşlardır. zesine 502 yurttaş gelmiştir. , Fransızca ve Almanca yabancı dil dersleri ve koman, o piyano, mandolin kursları muayyen gün ve saatlerde muntazaman devam et- miştir. — Gem'ikte p'âj EMLIK, (Miliyet) o — Vali Fazlı bey Gemlikte büyük bir plâj VU nci madde'erine tevfikan tescil yapılmasını tavsiye etmiştir. Bü hususta hazır ıklara başlanmıştır. İ Sıvas hakkında evvelki haneli; 2 NO. lsı da 4 sınıflı ve 4 | dershanelidir. Kaza dahilinde 23 | nulmuş (müşterek köy işleri sandı- lerin herbirine birer boğa alındı- Haziran ayında hahkevi sıhhi mü MILLIYET CUMA 13 TEMMUZ 1934 daha güzelleşiyor Eski toprak yığını şimdi gün geçtikçe daha mamur bir hal alıyor SIVAS, (Milliyet) — Dünkü mektu- bumda izahat vermiştim. Bu mek- tubamla da bugünkü £ Sıvastan bahsedeceğim. Srvas Osmanlı idaresine geç- tikten sonra günden güne solan, sararan bir hasta gibi erimiş ve ta- rih sahifelerindeki o güzelliğini kaybetmiş, gitmiş., Çünkü o zaman yol, cadde, su, yoktu. Dünkü Sıvasta toprak yığınla- rı altında ecelsiz can verenler, gün lerce ıztıraplar içerisinde hasta- Iıklardan kıvrananlar, doktor, has- tane diye çırpınanlar bu dilekleri- ne kavuşmadan gittiler. e Çünkü doktor yoktu, hastane yoktu. Ha- yat çamur yığınları arasında ge- çiyordu. Memleket harap, evler srhhate elverişli olmıyan bir tarzda yapı- İ lan toprak çöküntülerinden ibaret-| ti. 4 eylül 1919.. Bu tarih Sıva- sa ve bütün Anadoluya bir inkılâp savaşının çizildiği tarihtir. Srvas kongresi Anadolu genç- liğine, Anadolu halkına, Anadolu köylüsüne bir kalp vazifesi gördü.. Onun içinde toplanan damarlar. da çavpan kanı ateşledi. Ön yılda Sıvas neler, neler ka- zanmadı ki.. İşte (o Samsun - Sı- vas, Ankara - Sıvas, Adana - Sı ğe ahteden çalışkan bir belediyesi ve onun memlekete derin bir sev- gi ile bağlanan reisi Hikmet Bey durmadan dinlenmeden çalışıyor. Bugün hükümet | önünden is- tasyona kadar uzanan cadde ve et- rafındaki ağaçlar o kadar güzel ki sağma, soluna serpilen yeni bina- lar ayrıca şehre bir kat daha gü- zellik veriyor. Ezcümle bu tarafta olanlar (li- se pavyonu, Yeni Hayat Sinema- sı, inhisarlar binası, yeni evler..) ki Cümhuriyet caddesinin yanların da yeni yapılan evler, dükkânlar, oteller şehrin güzelliğini arttırı « yor. Bağdat ve mahkeme çarşıları genişletilmiş ve buralarda da ye- ni dükkânlar £ yapılmış ve yapıl. maktadır. Belediye şimdi şehrin plânını çizdirmektedir. Mesire yerleri Sıvaslılar yaz günlerinin bunal- tıcı sıcaklarında her cuma bir a - ğaçlık altında toplanırlar. En zi- yade halkın rağbet gösterdiği baş- İıca mesire yerleri şunlardır: Paşa fabrikası, Kutluk, Teke. altı, Tilkiler, Değirmenönü, Or - mantepe, Sıcak ve Soğuk kaplıca- lar, Nümune çiftliği. Başka mek- tuplarımda ayrı, ayrı buulardan bahsedeceğim, ; Şehrimizin park ihtiyacına ce- Sivasa umumi bir bakış., vas, o yaylânın bir bağrından bir bağrına uzanan raylar.. İşte hastalara koynunda şifa dağıtan memleket hastanesi. İş- te mahalle mekteplerinin karan - Irk odalarında günlerce (o dünya- dan haberi olmadan sallanan yev- | rularımızı şimdi çatısı altına alan dokuz ilk mektep, lise, erkek mu- allim mektebi, kız orta mektebi, sanatlar evi.. Sıvas maarifi günden (o güne büyük hamlelerle ilerlemektedir. da daha fazla olacağı aşikârdır. Yollarımızın, birkısmı da eskiden yapıldığı hal- de arızaları zamanla (omeydana çıkmıştı. Ve ayni zamanda har. biye hükümet ve srhhiye dairele- rinin önünden geçen şim di parke ile döşenmesine karar ve- Duyduğuma göre her yıl 100 metrelik bir yer parke ile döşene- cektir. Belediye parası çoğaldıkça hepsini parke ile muntazam ola- rak yaptıracaktır. Lâğumlar Belediye mahalle aralarından geçen lâğımları bir yerden geçi- yerek üzerini betonla kapatmağa karar vermişti. Bunun için de bir münakasa açmıştı.. Münakasa ne- ticelenmiş, buralarda da faaliyet başlamıştır. Içilecek sular Eskiden şehirde içilecek temiz su bulunmuyordu. Su bulunuyor- du, lâkin sıhhi şeraiti haiz değil. di. Belediye (Behram Paşa ve Kepenek sularını şehre temiz bo- rular içerisinde getirmiş ve Kepe- nek suyundan mahalle aralarında çeşmeler yaplırlarak tevzi etmiş- tir, Bütün evler de kendilerine bo- ru suyu almaktadırlar. Bu iki su da içilmeye elverişlidir. Bu husus- ta birçok tahlil raporları da mev- cuttur, » Bugün yaylânın bu girin köşe- sini günden güne güzelleştirme - caddelerimizin | Sıvasın yeni otellerinden biri vap veren iki park vardır. Muhsal parkı, belediye parkı. Bunlara ilâ- veten üçüncü bir park £ belediye karşısında yapılacaktır. Millet bahçesindeki havuz başı da park vazifesini o görmektedir. Burası dâ akşam üzeri çok kala- balık olmaktadır. Veda müsameresi AYDIN, (Milliyet) — Aydın mıntaka Sanatlar mektebi talebe- leri senelik veda müsamerelerini mektep bahçesinde verdiler. Mek- tebin içi ve dışı elektrik ışıklarile nurlandırılmış bilhassa sahne çok güzel süslenmişti. Gençler; İstiklâl ve kızıl çağlayan piyeslerini ve ço- ban oğlu komedisini muvaffakıyet le temsil ettiler. Birçok monologlar söylediler. Şiirler okudular ve mil- li oyunlar oyı M dl. Sergide teşhir edilen demirci. lik, dökmecilik ve marangozluğa ait eserler hakikaten çok muvaffa- kıyetli idi. Sergiyi gezenler geçen senelere nazaran çok ilerleme gör- düler. İektebin sergisi de umuma açıl Belediye son verdiği bir kararla şehi: süzelleştirecek esasları tespit etti EE. Saşe NE re EDİRNE, (Milliyet) — Edirne belediyesinde bir toplamiz yapılar rak Avrupa yolu © üstünde birçok mefahiri tarihiyemizi göğsünde toplıyan şehrin lâyık olduğu vazi- yete getirilmesi için evvelce veril miş olan yüksek kararların tatbika- tana geçilmesi işini müzakere etmiş Sn son kararını vererek dağılmış- Karar şudur: Sk “Edirne şehrinin Avrupa - lstan- bul yolu üzerinde bulunması ve irçok tarihi âbidatı sinesinde mu- hafaza etmesi ve son zamanda hü- kümetimizce ihdas edilen umumi İ müfettişlik teşkilâtma merkez ol ması itibarile lâyık olduğu umrana mazhariyeti matlup bulunduğun- dan muasır medeniyetin icaplarmı şehrimizde tatbik etmeyi ve bu su- retle Edirneyi (o modern bir şehir haline ifrağ ederek ona şerefli bir istikbal hazırlamağı düşünen mec- mak üzere, Köprübaşı - Selimiye; İstanbul yolu - Selimiye; Saraçha- nebaşı - Selimiye; (o Gazi Mihal - Selimiye. caddelerinin açılmasma Zarada Gazi günü ZARA, (Milliyet) — Gazi Hz. nin Zaraya ilk ayak bastığı gün o- lan 28 haziranın Zaraplılar tara - Tindan bir Gazi günü yapılmasına karar verildiğini evvelce bildirmiş- tim. Bugün şerefine coşkun ve içten gelen tezahürat yapılmış ve bu ün lü günün bütün Zaralıların kal - binde yaşatılmasına ve daima ay- mi günde anılmasına can ve dilek birliğile söz verilmiştir. Halikte deniz hayatı HAFİK, (Milliyet) — Hafiğin iki gölü olduğunu evvelce bildir- miştim. Bunlardan Büyükgöl 0a- mile Taptan göle, (belediye bir kayık getirtmiştir. Ba suretle cuma günü burada aile toplantıları yapılmakta ve kayık safaları ile hoş vakit geçi - rilmektedir. Gazino ve banyo mahalleri de yapılmıştır. Ayrıca buranın Yen- adası vardır. Göle burası da ayrı bir güzellik vermektedir. Harun Reşit Bey sıvasta SIVAS, (Milliyet) — Maarif vekâleti müfettişi umumilerinden H Reşit Be: gel - eger e agir meşgul olmağa başlamıştır. — i alemi olmak üzere çevrilecek metre daire çeşme suları bulunacaktır. ve mihveri Selimiye dahilindeki evlerin menafii umumiye namına isti le dâhi mimarımız Sinan ustaya # olan bu yüksek sanat Sbidesinin ve evvele- Bütün bu işlerde icap eden kolay; lıkları gösterecek olan İş bankası memurları gelmiş ve borsa binası nm üst katı isticar edilmişir. o Kırklarelinde pehlivan güreşleri KIRKLARELİ, 12 (Hususi) | — Temmuzun beşinci ve altmer günleri Kırklareli Himeyeletfağ | en menfsatine (o büyük bir! ivan güreşi tertip edilmiştir. Trakyanın her Gasulinda gelen binlerce seyirci karşısında yapılan bu güreş şimdiye kadar | yapılan müsal hepsine faik konul: muştur. Mektep sergileri Elüziz (Milliyet) — Ders senesi sonu mü. ile bütün ilikmek teplerin iştirakile halkevinde bir sergi açılmıştır. La Talebelerin elemekleri mahsulü bulunan elişleri halkevinin büyük salonunda her mektebe ayrı ayrı tahsis edilen © köşelerde umuma teşhir edilmiştir. Sergi birçok kim seler tarafından gezilmiş ve çok takdir edilmiş maarif erkânı ve mu allimler tebrik edilmiştir. Orhan gazide sıtma ka'madı GEMLİK, (Milliyet) — Orham- gazide sıtma mücadelesi devam et- mektedir. Prinçlikler kasabanım bir saat ilerisine atılmıştır. Halk artık sıtmadan şikâyet etmiyor.