13 Ağustos 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

13 Ağustos 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

FELEK İstanbulda çıplaklar Birkaç sene evvel Fransa ve Al- manyada, sonra belki de diğer yer İlerde bir meda türemişti: Çıplak Yaşamak... Eğer zaman Adem ba- " amma insanın kıyme 7len yüzde seksenini kılık kıya- etle arayan bir cemiyette çıplak gezmek nihayet br acaiplik, belki de biraz cinsi cazibeden başka bir 499 ifade etmez idi. Bununla bera- Ber bazı hücra kırlarda, yahut ufak tefek adacıklarda çıplaklar kamp- diği kadar süratle ilerilemedi. Biü- ey medeni itiyatlarını terkede e- 2 bedavete yaklaşan beşeriyet Benz mağara “devrinin - kılığını aş mMânasile kabul etmiş değldi. itinalı kılığında sırtını kuyruk kolla omuzlarına ka dar açan kadına mukabil dik ve Sert yakasile çenesine kadar ka - Panan erkek bir türlü anadan doğ 4 gezmeyi benimseyemedi. Fa- kat her şehirde birkaç yüz kirik grapu teşekkül etti. İs - Sanbulda böyle birşey henüz gö - Fülmüş değild. Nihayet mahkeme- Ye düşmüş bir karıkoca davasile öğ yendik ki burada Dimitri Efendi grinde bir zat çıplaklardanmış. vinde çıplak gezdiği için karısı PERİ eğalizak S3 ilmek Dur olmuş. (Bu noktayı iyice hav. rılmaş, em) çocuklarını almış, ay Ey Mahkemede çıplak Dimitri 'endinin her ay bu kadına 60 lira 5 vermesine karar vermiş. öm Dimitri Efendinin yerinde ol- tiz, Hâkim Beyefendi! Bende 60 | olsa çıplak gezer miydim? ce- « verirdim.. yük taşımıyacağız. Lâkin in, bunu tavsiye etmekle be Taber kabul ve tatbik edileceğine am Mmekten kaçmıştır. Çıplak Dimitri Efendi bize bu - canlı misalidir. Dimitri Efen- Mem demiş AL Kile ül edemiyor, Artık kime ne vebiliriz?, Plâj ücretleri €renköyünde oturan bir talebe yazıyor; beye adibontanı plâjmda duhuliye tale- eğ, 15 kuruştur. Cuma ve pazar çün- kur, ebe bileti yoktur. Ve duhuliye 20 Şök . Ben ve benim vaziyetimde bir 20 , talebe denize girebilmek için bugün Kuruş vermeye muktedir değiliz. Ne- açıkta girmeye mecbur oluyoruz da memnudur. Kanunlara itaat iç- vazifedir. Sonra İstanbulun u- lerinde memurlar bulunamıya» İm f 4 Z EE ni # # olduğu için açıkta denize gir- ibi bir nizam ancak halkın ah- biyesine kalmış bir meseledir. lara böyle fahiş fiyat konması hak. (en fena nokta da budur) kayıtsızlığa ve suhistimale alış- E, r # p yi ka llbe kerimin be sözleri ve ta, > doğrudur. İstanbulun dört iş SM saran denize girmek için a 2 araş yeni iki be ii gi ekmek parası istemek a- Belediye bir taraftan açıkta irmeyi menederken diğer plâjlara herkesin kirmesi tır. O halde?.. Bunu ucuz Belediyenin işi değil mi - Di DİLEK taat Vekili Bursaya Mi geliyor “aya ,.908 heyetinden olup ta Bur- ve Fiden mütehassıs M. Sipital hi doçenti Kadri, ve Zoo- Kapma pe ; ür. Bu et Bursaya iner bolar üzerinde ve yün | in; yunların çoğaltılması ça- ini tetkik etmişlerdir. Ve haf. de pe ziraat vekili Muhlis Bey P., saya © gelecektir Heyetin | de Vebe günü vekil bey ile Bursa | z i muhtemeldir. | EKONOMİ Hariçte Türk tütünü İnhisarlar idaresi yeni anişmalar yapıyor İnbisarlar idaresi Türk tütümünün hariçte sürümünü artırmak için mü him bir teşebbüse girişmiştir. Bilhas- sa yaprak tütünlerimizin Amerika, Su m uz siye ve Filistimde ta için bazı tedbirler alınmakta ve te- sebbüsler yapılınaktadır. İnivizarlar i- daresi bu memleketlerin tütün ithalât- Şısı firmalarin temaslarda bulunmak» tadır. Aldığımız malümata nazaran cereyan eden müzakereler müsbet bir sahada devam etmektedir. Türk - Yunan ofisi Yeni teşekkül eden Türk — Yunan ofisi için bir dahili nizamname hazır. lanmaktadır. Nizamname ikmal edi lince yakında meclisi idare bir içtima daha yapacak ve ofisi tabii şekilde fa- ailyete geçecektir . Yunanistandaki paralarimiz Yunanistanda bloka kalmış Türk paralarının kurtarılması için bazı tüc- carlarımız müşkülâta tesadüf ettikle- rinden vaziyeti bilmemekten doğan bu vaziyetin wlahı için Atina — Pire konseyemiz bir tamim yapmıştır. Bun- da Yunanistanda bloke kalmış para- larm hangi yollarla almabileceği gös- terilmektedir. Döviz kaçakçılığı Bir adam cürmü meşhut halinde yakalandı J Galatada Doğruyol 142 numaralı dük ti tür: Galatasaray klübü kongresini yaptı Galatasaray klübünde dün fevkalâde bir kongre toplanmıştır. Dün- içtimaa bütün âzalar iştirak etmişlerdir. Klübün idare heyeti bazı sebepler ileri sürerek i kü MİLLİYET PAZARTESİ | AGUSTOS 1934 a ettiğini bildir. miş, bu arzu kabul edilmiştir. Bunun üzerine yeni idare heyeti intiha- batı yapılarak âzalıklara şu zevat seçilmişlerdir: Birinci reisliğe Refik Cevdet, ikinci ieisliğe Dr. Orhan Tahsin, umu- mi kâtipliğe Sabit, muhasebeciliğe Muhtar, veznedarlığa Mithat Beyler. m — m ——— MAHKEMELERDE Muradı Öldüren Agop Muhakemesi bitti altı se- neye mahküm oldu Edimekapı haricinde Murat ismin. de birini öldürmekle mazmun Agop e- fendinin o muhakemesi dün ağır ceza mahkemesinde neticelenmiştir. Dünkü celsede mazmun vekili mü dafaasını yapmış, Agop efendinin tram- yay yolunda ziderken Murat efendinin bakaretine maruz kaldığını, bunun üze- rine Murat efendiyi yere iterek ilerle diğini, fakat Muret elendinin peşini takip ettiğini, yakalayarak dövdüğünü söylemiş sözüne şöyle devam etmiş- İçeri gi- — Seni öldürmüyeyim , de kimi öi- kânla ayni yolda 76 numaralı saatçi dük kâm ve Ömer Abit hanında kiralık ka - salardan birinin sahibi Alber Behar dö - İ viz kaçakçılığı spekülâsyonu yaparken Cürmü meşbut halinde yakulanmış ve bu sebeple 3 yerde izhariyat yapılmış tr. Neticede 260 Mark 750 Çek frank 2550 Fransız frankı 500 Ley 100 Ku - ron 4570 Leva 525 Şilin 40 Çek kuron, 22 pengo, 20 Fas frank 55 dolar 10 do: İarlık çek, gümüş, nikel, bronz 50 kile Mek Sağun döle birçek seneler bilumsağar 20 bin İm kiymetinden fazla eltm, elmas, göksüş müsevberat ve saire bulur muştur, Kendisinin günde bir Türk lira sı için yarım liraya kadar faiz aldığı an- Başılakıştar. düreyim tehdidi ile üzerine yürüdü. A- gop efendi. bu anda nefsini korumak için eline geçirdiği kasap © bıçağile kendisini müdafan etmek istedi. Uzun bir mücadele esnasında bıçağı istimal etmedi. Kendisine hâkim olamıyacsk hale gelince bıçak saplandı, Mazmun vekili Murat efendinin aklı- İt yara neticesinde değil, tedavi gör - memesi yüzümden öldüğünü söyledi. Mahleme heyeti müzakereye çekil di. Neticede Agop efendi altı sene hap- se mahküm edildi. Sahte memur cezasını buldu Hayrettin isminde birisi geceleyin Tophane civarindaki kalelere o gide- VİLAYETTE Gizli nüfus Kalmıyacak Eylülden itibaren şiddetli takibat yapılacak Gizli nüfusun meydana çıkarılması hakkındaki kanımunun her yerde tat bikatına eylülden itibaren başlanacak- : tar. İstanbul müfus müdürlüğü bu hu- susta lâzem gelen tertibatı almıştır. Bu işle resmi ir ve beledi- yeler sıkı bir surette alâkalı olacaklar. dr. İskân tasfiye edilecektir Hin idaresine yeni bir tarim gel iştir. Bu tamimc göre sene başımı bik 1 ema kimmiş ni eden bütün iskân ve mübadele izleri tamamile tasfiye edilmiş olacaktır. İskân idaresi, artık yeni kanıma gö- re çalışacak ve ona göre teşilâtlandı- rılacaktır. rek "Köndilinin memur olduğunu ve a- royturma , yapacağını. söylemiş, kahve de oturanların ceplerini karıştırmaya Fakat kahvedekiler bunun vaziye- inden şüphelenerek gizlice polise ha- ber vermişlerdir. Zabıta bu sahte me- muru yakalayıp adliyeye teslim etmiş- tir. Ergani istikraz — | Beynelmilel tanınmış gü- reşçiler dün geldiler Büyük beynelmilel profesyonel güreş. lere cuma günü başlanıyor Tahvilleri Son tertip satışa çıkarılıyor Yüzde beş faizli, iyeli Ergani le ie ça tertibi olan (C) serisi 30 ağustostan 30 eylül tarihine kadar satışa çıkamlacak- tar. yüzde 8 faiz've yüzde 2 ikramiyesi olan ba istikrazm son tertibi de ev - yelce ihraç olunan A ve B serileri gi- bi ayni hak ve imtiyazları havi beheri 20 lira itibari kıymete, hemiline mmu- harrer 200 bin tahvilden ibarettir. Tam tahvilin 3 te birini temsil et mektedir. Bu tahviller, kanun mucibince uru- Male m aynca iliremiye veri- MAARİFTE © Hasan Âli Bey geldi Ovin tödrü 5 müdürü E Ali Bey Ankaradan şehrimize gelmiş. tir. Hasan Ali Bey eylüle kadar şehri- mizde kalacak ve a orta tedrisat kadrosu işile meşgul olacaktır. Kadro- nun bu ay sonunda ilânı beklenmekte- dir. Talebe birliği Romanyaya seyyahat tertip ediyor Milli Türk Talebe Birliği cuma gü- mü Ed rneye bir tenezzüh tertip ede- cektir. Birlik, eylül başında da Roman- yaya bir seyahat tertip edecektir. | piyonu Öliviyenı Emamsel, 928 olim - piyadı galibi Çekoslovakyalı Jozef Vav- ro, 924 olimpiyadı finalisti Macar Nayç Bella, Macar Hergülü diye maruf Şa - bo, 924 olümpiyadı şampiyonu Çek Franç Fişer, son yapılan Bülereş müsa- bakalarının galibi | Finlândiyalı Otto Hottanen, Alman © şampiyonu Rihard Morünke, Letoanyalı Kuyanpe, Eston- yalı Albert Rage, Pulanyalı Maks Kro- zer, Romanyalı Droguçyono, histanlı Aton Romanyalı Şir- top, maruf Macar dünya şampiyonla - rından Frans BELEDİYEDE Dükkânların Kapanma saatleri Belediyede, itiraz eden esnafın vaziyeti görüşüldü Belediye daimi encümeni dün topla - narak dükkânların erken kapatılmaları BE e ae may dar müsaade isteyen esnaf arasında son günlerde vaziyetleri değişenleri vardır. ea Di n erken kapatılmaları kara - rından evvel yiyecek, içecek maddesi sat ö son günlerde yarı bakkal haline işlerdir. Beledi- ye bu gibi dükânların vaziyetini tetkik etmektedir. Karardan sonra sattığı mad- cektir. Kaymakamlar, kararın tatbika - tında elân muhtelif çekilde hareket edi « yorlar. Bazı mtakalarda saat 7 de ka panan dükkân, bazı semtlerde saat 9 da kapanıyor. Daimi encümen tefsir farkla - gibi inhisar maddeleri satan dükkân larm 9 da kapatılmaları karar iktizasın. dendir. Vasfi Piza Bey Şehir Tiyatrosu artistlerinden Vasfi Rıza Bey yazlık temsillere iştirak etmi - yeceğini tiyatro müdürlüğüne bildir - miştir, Hasan paşa mahallesine tramvay Kadıköyünde mahahlesin- de Usküdar tramvay hattının temdidi i- çin yapılan müracaatı, şirket mülâyim o- larak karşılamıştır. Şimdi başlanan şebe- ke ikmal edildikten sonra bu kısım inşa- at için de ayrı bir keşif yapılacaktır. Numarasız arabalar Şehir dahilinde numarasız bir takım araba ve otomobillerin seyrüsefer ettiği anla: , Şubelere bir tamim gönderi Di yani gerçel seyrüseferden menedilmesi bildirilmiştir. Fazla mesai için fevkalâde ücret yok Belediye şubelere bir tamim göndere rek, fazla mesai yapan memurlara fev « kalâde ücret verilemiyeceğini, bu nokta- mn nazarı dikkate alınmasını bildirmiş- tir. İşlerini dairede ikmal edemiyen' . murlar, gece evlerinde çalışacaklardır. Şişlideki mezarlık Belediyenin Şişlide yaptırmakta ol - duğu asri ğın inşaatı hararetle ilerlemektedir. Mezarlığın etrafındaki dı- var yakında ikmal edilecektir. Mezarlı Elektrik şirketinde Yeni tarife Tenzilât, Ağustostan iti- baren muteber olacak Elekirik ücretlerinin 15 kuruşa temzi- yeniden toplanacaktır. Bu toplantıda ko misyon tarafından şirkete vasati olarak teklif yapılacaktır. Şirket saatlerinin ücretleri mes'elesi konulacağı için, yeni faturir İnzimi ve bu na müteallik diğer hususatm tamamlan- İstanbul: Seyyah şehri! Istanbulu size uzun uzadıya methedecek değilim; hepiniz bes 5 nim kadar havası sini, ışığını, dört metre a. ki güneşini, iki metre kutrundaki 8 ayını bilirsiniz. Müzelerini, cami: lerini, abidelerini, çeşmeleri ve sa” ire ve sairesini gezmişsinizdir. Gez Sİ memişler varsa, gezmişleri onlara Vi anlatmışlardır. Istanbul, şu bildiğiniz güzel bi- ricik İstanbuldur. Her gören hayran! Her dinliyen ıyran... , Sanki İstanbul yer yüzünde bir cennettir. Bu gibi şehirlerin en büyük hu- süsiyeti de ve en büyük meziyeti de dünyanın her tarafından akın 19) akın seyyah çekmeleridir. Vakıa son iktisadi buhran dolayısile sey- a biraz züğürtlemişlerdir daha doğrusu akıllanmışlardır. Git tikleri yerde fazla para iyor. lar. Ancak Ayasofya camiinin av- lusuna vapurda hazırladıkları san- döviçlerin kâğıtlarını terkediyor. la! Fakat olsun... Hiç olmazsa hu yüzden şoförler, kayıkçılar, tercü- manlar para kazanıyor ya. Buda bir kârdır. Onun için Istanbulu seyyah şek- ri yapmağa çalışıyor, dil döküyor ve propaganda yapıyoruz.. Fakat biz böyle nefes tükete du- ralım, geri yandan da menli pro- paganda hiç bir zaman peşimizi be sakmıyor. Bazan bilmiyerek — kas ten demiyeceğim, çünkü buna im- kân yok — öyle şeyler yapıyor ve öyle şeyler yazıyoruz ki, seyyahlar Istanbula gelecek yerde yollarını değiştirmek için çare arıyorlar. Bakın size garip bir vaha anla- tayım: Dün matbaamıza seyyahat acen tesi adamlarından biri geldi Elin de Londradan gelmiş bir mektup vardı; bunu bize okuttu. Mektupta deniyordu ki: İngiltereden 200 seyyah bir vapur- la Akdenizde bir seyahate çıktılar. Bun- lar İstanbula da uğrıyacaklardır. Fakat gözetelerde gördük ki birçok cürzam- İlar İstanbul sokaklarında başı boş do- laşıyorlarmış. Ve hattâ bunlardan bir 4osmı sokaklarda halka meyva ve saire satıyormuş... Vaziyeti tahkik edin. Ve bize telgraflayın! (Bu telgraflayın kelimesi ayrıca kırmızı mürekkeple yazılmıştı. ) Acentaya lâzım gelen teminatı verdik. Bu hususla gazetemizde sıkan tafsilâtı, sihhiye vekâletinin dehzibini gösterdik. Bunun aslı ol- madığını, Cüzamlıların hükümet tarafından Seri toplattırılıp bir hastahaneye yerleştirildiğini söyle dik, Ve adamcağız da kalktı gitti. Şimdi tasavvur edin. Bu vaziyet dahilinde Istanbula nasıl seyyah getirilebilir? Adamların içine bir defa “Acaba?,, kurdu düşmüştür. Bunlar İstanbul8 gelseler de halk. la temas ederler ve para bırakırlar ma? Istanbulu seyyah şehri yapmak için, otel, “konfor,, lokanta eğlen- ce yeri ve saireden evvel bu gibi menfi propagandaların önünü al. malıyız. Bu satırları yazarken kim- seye bir “suiniyet,, atfetmek isle- miyonuz. Hiç şüphesiz bu gibi neş- riyat halkın sihhati noktai nazarın dan yapılmıştır. Fakat kaş yapa- yım derken göz çıkarmamalıyız. Kaldı ni ortada yapılacak kaş ta ği Mümtaz FAİK (iş Bankasından alınan cetveldir) dir, Ancak, elektrik, su ve havagazı saat- lerini 7,5 senedenberi kullanan abone - lerim tesbiti meselesi biraz güç olacak - tar, Birçok saatlerin sahipleri mütemadi- yen ve kısa fasılalarla değişmiştir. Bun - ları tesbit etmek ve verilen kiranın saat bedelini ödeyip ödemediğini tayin etmek için bir hayli tetlikat yapılması icap ede cektir. Mısırlı Bu hafta içerisinde şehrimize 50 ka- dar Mısırlı seyyah gelecektir. Seyyah- lar burada bir hafta kadar kalacaklar dar, “seyyah geliyor 11 Ağustos 934 AKŞAM FIYATLARI İSTIKRAZLAR TAHVILAT İetikrazı debili 9480 $ Muht 1715 1909 Erem «Çe $ Müpemei şa üm maf. 3 YE Mİ > ri ESHAM Barkan Nama 9109 Reji Kapon me ei ei 280 . Müsesin s8 el 1050 erkos 150 b Gi dey. 1400 Tramvay Di Ma Anadolu Hisse 27,10 Balya 145 Şir. Hayriye 15,25 $ Şark mecan 3m ÇEK FİYATLARI Londra 65250 $ Prağ 19,13,14 Paris 1208 $ Belgrat babi Milâno 9,2725 $ Madrit 5.81 Nüyork #027 $ Berlin 203m0 Cenevre (o ZAkm8 $ Varer <a Atina 83,08 $ Budapeşte 3,0620 Brüksel 33ASI Morkamra 10,912 Amsterdem © 11750 $ Bükreş 70,330 Sofya 66219 Viyana 42787 NUKUT (Satış) Kuruş Kuruş emmez İSO İ 201. leviçre 808 ME Cİ 13 Pesen ri 24 1 45 ef 3 2080 o Bim 19 1 Heteclin 653 20 Dimer s5 MAİ 1 Çernoviç sl "ss Alten 25 24 $ 1 Mecidiye 3515 83İ Hanknee na, suyunu, gölge VW