6 Eylül 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

6 Eylül 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ana baba günü... ari, ,, 77 Balkan notları — gün beşinci Balkan anları bit. için pek tatlı bir şehi şekilde bit- Kn senenin üçüncüsü olan Türk ler müstahak olmadığı halde kla Bulgarların altına düş- Bu mağlübiyetin burada sebep- boştur. Zaten bun- ön edilemiyecek kadar da vukuatı takip edelim: re üz koşul Ra. de yar Berin meeoki alam Bizim Pulyos 13,57 ii EKONOMİ Buzhane işini Belediye alırsa Tüccarın hesabina İ iyi mi gelir, fena mı? İstanbul ve Trakya tüccarlarınm şikâyetleri üzerine Istanbul soğuk ha- va depolarının ihtikâr yapıp yapma. dıklarını uzun müddet tetkikten son- ra Ticaret odası idare heyeti nihayet bu hususta belediyo ile temasa geç- miştir. Karaağaçta mezbakanm yanmda belediyenin bir soğuk hava deposu olduğundan soğuk ha yük ve en asri soğuk hava deposu - dur. Belediye diğer soğuk hava de- polarile rekabet ederse fiztların ine- bileceği düşünülmektedir. Dün bu hususta bir muharririmiz tetkikat © yapmış ve alâkadarlardan muhtelif kimselerle konuşmuştur. Bir peynir tüccarı muharririmize demiştir ei “— Ticaret odasının soğuk hava depoları için belediyeye müracaatta fikri ne olduğunu bilmiyorum. Bele- iyinin Sütlücedeki soğuk hava de- posu çok müsait olmakla © beraber, şehirden çok uzak olduğunu da unut- mamak lâzımdır. Biz burada ekseri- si Balık pazarın içinde olan buzha nelere malrmızı kolaylıkla koyuyor ve icap edince derhal alabiliyoruz. Malımız mağazada durmuş, depo- da durmuş ikisi de bir... Halbuki ma- kı Sütlüceye göndermek ve sonra da çekmek yalnız masraf açacak bir iş değil, ayni zamanda vakti de öldür - cek bir haldir. ,, Diğer taraftan bir buzhane sahi- bi de demektedir ki: Bizim ihtikâr yapıp yapmadı. ğrmızı tetkike ne lüzum var. İşte be- lediye buzhanesinin fiatları, işte bi - İkisinin © arasında hiç bir zimkiler. fark yok. Bizimle beraber belediye de mi ihtikâr yapıyor?,, Ticaret odalarına yeni bir şekil verilecek Iktisat vekâleti Ticaret Odalarına gz bir şekil vermeğe karar vermiş- Bunun için on beş sene evvel yapı- lan odalar nizamnamesinin değiştirit- mesi için üzerinde tetkikat yapıl - maktadır. Iç ticaret umum müdürü İsmail Hakkı Bey de bir müddettenberi şch- imizde bu işle meşgul olmuştur. O. yeni şekilde İktisat vekâleti - nin birer yardımcı bürosu halinde ça- ışacaklardır. Birçok odaların da tasfiyeye tâbi tutul takarrür etmiştir. Buğday stoku arttı Son günlerde İstanbuldaki buğday #toku gittikçe artmaktadır. Bilhassa #on hafta zarfmda stok geçen sene - nin ayni zamandaki stokla kiyas ka- bul etmiyecek bir dereceye vasıl oi- muştur. Ticaret borsasınm tuttuğu istatis- Giğe nazaran geçen hafta şehrimizde- ki buğday stoku 32,833 tona yüksel- miştir. Bir evvelki haftanın stoku i- se 29.286 tondu. Geçen senenin ayni balla buğday stoku ancak 9,375 “On meclisi toplanamadı i Ticaret odası meclisi dün muhte. ba- zı gayri resmi yele, fındık tica- yetimizin vaziyeti ve Avrupa piyasa» baberler Tevfik Rüştü Bey Bugün gidiyor Gazeteleri kapatılanlar yeni gazete çıkaramaz Nafia vekilimiz Ali Bey, dün im- tiyazlı şirketlere ait meselelerle meş- gul olmuş ve bazı ziyaretlerde bulun- Vekil Bey, görüşmüştür. bugün de telkik ve teftişlerine devam edecektir. Şark Demiryolları tarifesi Evvelisi gün Nafia vekili Ali Bey- yolları le Şark Demir; kumpanyası di- rektörü arasında mutabık kalınan €- saslar dahilinde tarifelerin tenzili i- gin direktör M. Paskal, telgrafla Pa- risteki şirket mümessillerine müra - caat elimiştir. Mesele müstacel ve ©- bemmiyetli olduğu için mümessille - rin bugünlerde toplanmaları ve mu - vafakat cevabını bildirmeleri bekle mektedir. Şimdiki halde şirket imti- yazmın satn almması mevzuu bahis görüldüğü takdirde işletme hakkının devlete intikal et - mesi düşünülecektir. Kumpanyanın eski hesabatı, 1526 yılmda yeni mukavele yapılırken tas- fiyeye uğratılmıştı. O tarihtenberi cereyan eden muameleler de hazise ile alâkası olması itibarile inceden in- ceye yoklanmaktadır. Otobüs imtiyazı meselesi Aldığımız malümata göre; beledi. yenin şehrimiz otobüs imtiyazmı al - mak teşebbüsü neticesiz kalmıştır. Vesaiti nakliyenin otobüs selerle- ri ile artması ve serbest rekabet im- kânlarınn takyit edilmemesi halkın ve iktisadi ahvalin icaplarma uygun görülmüştür. Bu arada, imtiyaz bele diyeye verildiği takdirde, müddet hi. tam bulduğu zaman hüküermete der. redilecek sabit tesisatın bulunmama- $i da nazarı itibara alınmıştır. Bu vaziyet karşısında belediye yal- otobüs işletmek ruhsatını istih - etmek istemiştir. Fakat, bu çekil de faydasız o görüldüğünden Nafia vekâletince muvafakat edilmemiştir. Telefon şirketindeki tetkiler Telefon şirketinde şimdiye kadar mai olan tetkikler bir hayli ilerlemiştir. Verilen malümata gö”; bazı abonelerden alınmış olan fazla paraların iade edilmediği, şirketin ba- zı taahhütlerini vaktinde yerine ge - MILLİYET PERŞEMBE 6 EYLUL 1934 Ebeler Birliği dün reis Belkis Hammın riyaseti (o altında cemiyet, merkezinde toplanmış ve umumi içtimada intihap edilen yeni heyeti idare azası da hazır bulunmuştur. Dünkü içtimada mesleki meseleler mevzuu bahsolmuş ve geçen iç- timada verilen kararların ait oldukları makamlara bildirilmesi için te- şebbüsata geçilmesine karar verilmiştir. | İmtiyazlı şirketlerde sıkı tetkikler devam ediyor Otobüs seferlerinin artması ve ser- best rekabet imkânlarının kaldırılmaması muvafık görüldü Ürmediği ve eski muamelâtta daha bazı pürüzlü ve karışık noktalar bu- İunduğu tesbit edilmiştir. Tetkikatın sonunda , yalniz. şir- ketin satın alınmasını icap ettiren va- ziyetin e tesbiti ile kalınmıyarak ida. ri cepheden mesullerin de aranacağı söylenmektedir. azami iki ay Heyetin tetkikatı zarimda tamamla, ve bunu mü teakip pazarlık müzakeresi başlıya - caktır. Eski hesapların. tetkik. meydana çıkacak alacaklar, yapıla. cak anlaşmada nazarı itibara alınma- si ve mahsup muamelesi © yapılması muhtemeldir. Şirketlerin harice çikardıkları döviz Diğer taraftan imtiyazlı şirketle- rin muamelâtı tetkik edilirken harice şıkarabilecekleri gelir miktarı da tos- bit edilerek memleketimizde kalma- si icap eden dövizlerin gönderilmemesi için tedbirler alınacaktır. Yapılan hesaplara göre, şirketlerin bu suretle toplanan ve mukabilinde yalnız Türk emtiası © çıkarılabilecek ölân para tutarı 10 milyon birayi geç- Kindir. Fakat, bu miktar tetkikatın sönunda kat'i olarak tesbit edilebi - Metöktür, Abonelerin malı olan saatlerin tesbitine başlandı Küçük çaptaki elektrik saatlerin. de yapılan tenzilâtm bu ayın bidaye- tinden itibaren tatbik sahasına konul- duğu malümdur. Bu saatleri 7,5 senedenberi kul - lanan abonelerin ve mübayaa tarihle- rinin tesbitine başlanılmıştır. Bu hu- susta şirketteki ve belediyedeki ka- yıtlardan istifade edilmektedir. Icap ederse eşhas nezdindeki müsbet ve- saike de müracaat edilecektir. Ode - diği kira ile elektrik saatlerini amor- $ etmiş olan abonelerin tayini işi a- zami çabuklukta bitirilecek ve bu a- boneler badema kira ödemiyecekler- dir. Bazı abonelere, Oancak umumi masraflar ödendikten sonra saatlere kâletin nazarı dikkatini celbetmiş ve abonelerden hiç bir suretle fazla pa- ra alınmaması hususunda tedbir alın- muştur. Bu tarzdaki iddiaları ileri süren - lerin kimler oldukları aboneler ta - bildirildiği takdirde hakla - rında derhal takibat yapılacaktır. Üçüncü Kısımtahviller Onel itibaren umuma şatış başlıyor Ergani demiryolu istilraz: A. ve B. serilerini hâmil alanlara yeni C. tah- Gizli nüfus kaydına devam ediliyor İstanbul nüfus müdürlüğü | tarafın- dan kazalardaki nüfus memurlarına ve- yilen emivde eylülün 8 inci günü akşa- mina kader girli kalan nüfuslarda kay ,dedilenlerin umumi yekümunun müdü- Salkımsöğüt Kapısı Nihayet tamirine karar ve- rildi, 2000 lira sarfedilecek Eski Babsâlinin Salkmmsöğüde ba- kan kaps bakımsızlıktan harap bir ha- Je gelmişti. Tarihi bir kıymeti olan bu kapının tamiri İstanbul vilâyetince riyete gönderilmesi bildirilmiştir Nüfus memurlukları henüz listeleri hazırlamadıklarından son mühlelten is- dolarların MAARİFTE Eksik Bir kelime 72 talebenin sınıfta kal- masına sebep mi oldu? Gazi Osman Paşa orta mektebinde, riyaziye dersinin bakalorya ikmal âmti- hanı bir yanlışlık yüzünden fena bir ne. #ice vermiştir. Evvelki gön bu mekte- bin son srmufında riyaziye ömtihanı ya- pılırken, verilen üç sualden biri vee hana (81) talebe girmiş, bunlardan an- cak (9) una 2,5 numara takdir edilebil- miştir. Bu (2.5) ta talebenin lehine (3) yapılarak çocuklar sınıfta ipka olmak- tan kurtulmuşlardır. Bu vaziyet üzerine snfta kalan imtihanın tekrarını emretmezse, (02) tilebe sana kalmış olacaktır. Bizim yaptığımız. tahkikata göre sorulan sual şudur: Paramı iki müsavi kısma ayırarak bir kısmını yüzde (4.5) tan ve diğeri- ni yüzde (5) ten faize verdim. Faizleri- min yekünu. arasmda (600) Lira fark vardır. Paramın mikdarı nedir! Bu sualin baş tarafındaki diğerinin nasılsa u- Şişmanlığa doğru... Yeni mevsime ei yeni modaya giriyoruz. Bakalım sonba- harda bu moda denilen sihirbaz değneği kadınları ne şekle ne şe- maile sokacak? Şu muhakkak ki her halde geçen senekin'en çok farklı elbiseler biçimler görece- > moda hâlikleri, malla- rını sürmek için dört ay zor sab- redebildiler. Onlara göre, | keşke senede dört yerine sekiz mevsim olsa da kadınlar bol bol elbise de- giştirseler... Yani bol bol para har. casalar... Fahat bir de gelin bunu koca- sorum... Şimdiden yüksek * âlemde (1) deveran eden rivayetlere bakılır - sa, artık omuzları bostan korkulu- ğu gibi kalkık elbiseler iflâs edi- yormuş; kadının bütün hatlarını çıkaran o elbiseler moda oluyor. muş... Zannediyorum ki moda sene- lerdenberi nihayet aradığını, ya- ni kadına yakışanını buldu. Sert çizgiler, sert hatlar ve za viyeli elbiseler, kadının vücudünü adalelendiriyor, erkekleştiriyor - du. Halbuki vücudün bütün kev - rımlarını sıvazlayan bir “Krep sa- ten,, kadın vücudüne daha çok in- tibak etmek kabiliyetindedir. Eli ve gözü gıcıklayan, tırma - layan sert bir “organdi,, yerine yu- muşak bir ipekli kadife nazarları daha okşamaz mı? Evet, eskiden zaviyelere, köşe lere takılan a tahdirler şimdi bir Bey bir kaç gün, Sıddık Sami Beyle beraber çalışa” caletır. Yeni dekan Gün haknk aklini be kilâtırı gezmiş! Ortamekteplere tehacüm devam ediyor Bu sene lise ve orta snekteplere pek fazla bir tehacüm vardır. Kaydü ka bul muamelesi teşrin başma kadar uza- tılmıştr. Müracaatlar o devam ederse kadroya yeni şubeler ilâve edilecektir. Leyli talebelerin Haydarpaşa lisesi- we nakli üzerine diğer mekteplerde der- #ane adedi artmıştır. Bu sene smıflar- da (80—90—100) talebe bir arada bu- dundurulmayacaktır . Avrupadan Üniversiteya getiri- lecek kitaplar o Üniversite rektörü Cemil Beyin asetinde bir toplantı yapılmıştar. Bu param Hukuk fakültesi yeni deka- mu Sıddık Sami Bey de iştirak etmiştir. Dünkü toplantıda Avrupadan cek kitaplar üzerinde konuşulmuştur. Bu hususta bütçeye (50) bin lira tah- sisat konmuştur. Kitaplarım teşriniev- vele kadar gelmesi temin edilecektir. Istanbulun filmi İngiliz rejisörü şehrimi- zin merak uyandırdığını söylüyor Ângiliz British British İnternational Pictures im sirketi nazan İstanbulun manza- filme slmak üzere rejisör M. Gülürimid'in şehrimize geldiğini yaz mıştık. M. Goldechmid refakatinde iki si İngiliz, biri Avusturyalı ve ilâsi çe korlovakyalı olmak üzere dört kişilik süzülü, cudün kıurumlarındaki kumaştan köprüler yıkılacak, onların yerine tabü vadiler hasıl olacaktır. Bütün bunların sebebi de şiş- manlık modasının tekrar avdet et. mesidir... Zayıflığa elveda!... Bı kış kemiklerin örtülmesi, vücudün tesviyesi lâzımdır. Çünkü bu se- neki modanın çarkı yuvarlaktır. Dişlisi yeniktir. Şipman kadın ! Aman yarab. bi ne sakil, ne biçimsiz şey!... Evet, bir vakitler de zayıflar i- çin: — İğne iplik diye alay eder- dik... Unutmayalım ki moda bir göz alışkanlığı meselesidir. Onur xn. dir ki evvelce rastıklı kaşlara alı- şan gözlerimiz, sonra hua. ..., kibrit çöpü gibi kaşları (o sevdi. Kolan saçları beğenenler, nihayet oğlan çocuğu gibi kafaları kazın- — kızları hoş görmeğe başladı. Eskiden ideal kadın sandalye- ye zaman vücudü iki ta- raftan dörder parmak taşan ka- dındı. Sonra ideal kadın sandalyeye oturduğu zaman iki tarafta dör. der parmak tahta boşluk bırakan kadın oldu. Bugün ise ideal kadın sandal. yeyi uotduran kadındır. Onun için daha şimdiden Avrupada kuvvet şurupları, şiş- manlık ilâçları satan O fabrikalar reklâma başlamışlardır. Bizde ise buna hacet yoktur. işlerine başlasalar, makarnaya il- tifat etseler, canım su böreklerine, püf böreklerine , baklavalara bi. raz gülümseseler dah iyi olur. Şimdiye kadar söylediklerimi: zi hülâsa edelim: Yeni modanın *emzi şudur: sın! Mümüsz F. FAİK