September 11, 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

September 11, 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

TARİHİ TEFRİKA: 140 İttihat ve Terakki! (BAHAEDDIN ŞAKIR BEYİN BIRAKTICI VESİKALARA GORE) Her hakkı mahfuzdur. Yazan: A.C, Yusuf İzzettin Efendi sıkı taras- sutlara rağmen Behaettin Şakir Beye talimatlar gönderiyordu Garibi şu ki arabacıyı döğen ve katline teşebbüs eden adamın kim olduğu bilindiği halde onun kılına bile dokunulmamıştı. Çünkü Ab- dülhamidin, adamlarına karşı kul- landığı siyaset böyle bir hareketi | icap ettiriyordu. O katil sırası ge- lince başka işlerde de kullanıla. caktı. Onun için kendisini gücendir memek lâzımdı. o Yalnız, arabacı bâdiseri üzerine Fehim paşa Yıldı. za çağrılarak ( lüzumundan fazla gayret gösterdiğinden dolayı biraz tekdir edilmişti. Fehim paşanm bu gibi vaziyetlerde verdiği yegâne cevap şu idi: — “Yanlış oldu!,, Her ne vakit Yıldıza karşı böyle müşkül bir mevkide kalsa, daima bu iki kelimeyi sarfederek işin için- den sıyrılıp çıkardı. İstipdat zamanındaki ahval gö- zönüne getiri'ecek olursa casusla- rın şıkı tarassutlarına rağmen ge- rek veliaht Reşat ve gerek i veliaht Yusuf İzzettin efendilerin Avrupadaki genç Türklerle muha- bere etmek için yine fırsat bulabil- #melerine hayret etmek lâzımgelir. Demek ki Abdülhamidin her tarafı kaskas kavurması" şehzadeleri sa- raylarına hapsetmesi ve araba ile gezmeğe çıktıkları zaman da arka- larından atlı casuzlarla takip ettir- mesi onları tamamile harice karşı tecrit etmek için kâfi gelmiyordu. | İstanbuldan Parise (o yazılan öyle mektuplar vardı ki bunlarda mese- lâ Yusuf İzzettin efendinin takip e- dilecek hari siyaset hakkında doktor Bahattin Şakir (o Beye tali- mat verdiği bile vaki oluyordu. Bir mektupta deniliyordu ki: “İngiltere devletine karşı idarei kelâm edilmemesi lüzumuna dair evvelce tarafımdan vuku bulan ih- tarım neden ileri geldiğini soruyor- sunuz. Bunu anlatalım. Beş altı ay danberi Yusuf İzzettin efendi bazi mühim sebeple:den dolayı Ingiliz politikasına gayet mütemayil mektedir. Osmanlı devletile Ingiliz devleti arasında bir mukarenet hu- Sule gelmesini cidden arzu etmek- tedir. Bunu efendi hazretlerinden ge- len bir varakanın münderacatından anladığım için keyifyeti size bildir- meğe'mezbur oldum.,, Şehzadeler hapishanelerinde bir taraftan kendi hesaplarına derle- tn harici siyasetlerini idareye yel- tenirlerken diğer taraftan da biri- birlerinin ayakları altına karpuz kabuğu koymağa kalkışırlardı. Yu- sul İzzettin efendi, o Reşatefendi, Abdülmecit efendi veraset mesele- sinin değiştirilmesine taraftar ol- makla beraber, biribirlerini atlat- mak için can atarlardı. Meselâ Is- tanbulda “Barikai Reşadet,, namı altında gizli bir cemiyet vardı. Bu cemiyetin maksadı ve gaysei diğer - şehzadeler tarafından çevrilen in- trikalara mâni olmak ve Reşat e- fendinin saltanat haklarını müda- faa ve muhafaza etmekti, Cemiye- tin riyaseti, Mısırda bulunan Diran Kelekyan efendiye tevdi olunmuş. tu. Cemiyetin o riyasetinde Diran ' Kelekyan efendinin bulunması, çok mânâlar ifade edebilirdi. Fil hakika, aradan çok zaman geçme- den cemiyetin maksadı teşekkülü meydana çıkmıştı. O cemiyet, Re- O şat efendinin meşru haklarının mü- | dafaası için ecnebi (devletlerin müdahalesini davet, daha doğrusu talep ve istirham eylemeğe karar .vermiş ve mesaisini bu yoldan yü- rülmeğe başlamıştı! - ve iki senedenberi müstetibli- ini idame ettirmekten usanma; mevcudiyetini muhafaza içi zalimane vasıtalara müracaatta çekinmeyen Abdülhamit bu aralık galiba artık çok yorulmuştu. Çün- kü ikide bir de hastalanıyor. Avru. İpadan doktorlar getirtiyor, fakat bunlar ameliyattan bahsedecek o 'lursa ameliyata yanaşmıyarak on- ları defediyor ve | tedavisini gene Nafiz paşaya bırakıyordu. Bir gün, 1907 senesi ağustos ni- hayetlerine doğru Abdülhamit ba- Yılmıştı. Artık onun bir daha ayıl- İ mıyacağı zannolunduğundan bütün şehzadeler, o zamana kadar mah- pus ve tarassut altında bulunnan- ları da dahil olmak üzere,, hep Yıl- dız sarayına -ığrılmışlardı. Yalnız Veliaht Reşat efendi içlerinde yok- tu. Hânedan içtimamdan maksat, Abdülhamit büsbütün gözlerini ka- pamadan evvel veraset metelesini halletmekten ibaretti, Çünkü Yıldız avenesinin yegâne kaygusu islip- dadı elden gitmemesine çalışmak- tı. İçtima esnasında (o Abdülhamit tekrar gözlerini açtığı için avene- nin endişesi bertaraf olmuş ve şeh- zadeler de, kısa bir müddet Yıldı- zın debdebe ve Lanlanasını göri ağızlarını sulandırmağa fırsat bul duktan sonra yaldızlı kafeslerine avdet etmişlei Şehzadelerin bu yaldızlı kafesle- rine girip çıkan ve adetleri pek mahdut olan kimseleri Pariste terakki ve ittihat cemiyetile irtiba- titemin etmeleri için Fevkalâde itimada şayan olmaları lâztmgelir- di. Halbuki arada o sırada bu mak, il ın meydana çıkmaması ve catuslar tarafından < duyulma- ması mevzuubahis oldukça fazlasi- le vardı. Ama şehzadeler tarafın. dan gönderilen atiyelerin yerleri- ne teslim edilmesi işlerinde onun yoksuzluğu bazan kendi göste- riyordu. İfadesine nazaran Ermeni olduğu anlaşılan ve ösyü Rowet ile beraber çalışan biri rafından doktor Bahattin Şakir be- ye yazılan bir mektuptan bu itima- “Ben istifa ettikten sonra bura- da yerime kaim olması lâzrmgelen Mösyö Rowet bazı sebeplerden do- layı çok faaliyet gösteremiyeceğin- den, eski kararımda ısrar ettiğim takdirde cemiyetin İstanbul ile alâ- kası büsbütün kesilmiş olacağından ve şu suretle cemiyete muhalif olup Asıl istifama sebebiyet veren adam- ların maksatlarına hizmet etmiş o- lâcağından, istifamın kabul edilip edilmediği hakındaki o cevabınızı beklemeden onu geri alıyorum. Zaten istifamı icap ettiren sebep- lerden biri zail oldu. Keyfiyet şu- idi: Reşat efendi âcizleri tarafın. dan vaki olan kemterane hizmetle: re mükâfat olmak üzere bendenize ir yüzük hediye ederler, Fakat bu < bendenize vasıl olmadan ev. inin elinden geçer. Bu in elinden geçerken de her nasılsa yolda başkasının malı olur. Bendeniz bunu haber alınca hak- kımı aramak için derhal bazı ted- birlere müracaat ettim. Yüzüğün kimde olduğunu © meydana çıkar- dım. Nihayet hakkımı ihkaka mu- vafafk oldum., , Demek ki Terakki ve Ittihat ce- miyeti İstanbul gruplarından biri. sine mensup olan bu zatın, cemi- yetten istifa etmesi için Reşat e- fendi tarafından hediye edilen bir yüzüğün başkası tarafından gazpo- lunması kâfi geliyordu. — Bitmedi — a. RR rk Rİ A NEBi M DA OKUDUKLARIMIZ |) | EC ATBUATIN İngiliz matbuatı 300 binden biraz fazla nüfusu o- lan Zürich'te yedi tane yermi gazek, intişar etmektedir. Bunlardan bi. gezetemiz günde üç defa çıkar. Nü Fusu Zürieh'inkine nazaran 25 misli fazla olan Londrada 12 tane yevmi ga zete vardır. Herm bir Komünizi geneteni Ür gazetesi ile yalnız mali mahafili, yahut spor mahafilini tem - sil eden üç, dört gazete bunlardan ay rıdır. 12 tane yevmi gazeteden 9 uv ge €e yarısından sonra basılarak sabah « lar: intişar eder. Diğer 3 gazete öğle den sonra intiaşr eder. Londrada ha- kiki manasile akşam gazetesi yoktur. Oğleden sonra intişer eden üç gaze - te ceran 1,750,000 nüsha basarlar ve bu nüshaların hemen hepsi Londra şe hir mıntakasında satılır. Sabahları in- tişar eden 9 gazete ceman on milyon ni “> basar, yani dünyanın en büyük şehrinin nüfüs mikdarından i da adette nüsha basar. Dae ii şılır hi Londra gazetelerinin m bir kısmı harice ve başlıca İngiltere « deki eyaletlere, nisbeten küçük bir kısmı Gal memleketine ve bandan da. ha az bir kısım İskoçyaya gider. De, miryolları muvasalasının mükemme - tiyeti Londra ile Glasgow ve Edinburg arasındaki mesafeyi takriben 8 saate indirmiştir. Buna rağmen Londra ga zeteleri - çok mükemmel bir şekilde intişar eden ve vilâyet gazeteleri de- rece ve seviyesinden pek yukarıya çık PARIS, 10. A.A. — Marn meydan muharebesinin yıl dönümü başlıca yer lerde apanevi merasimle, fakat | 20 inci yıl dönümü olmak dolayisiyle bilhassa parlak bir tarzda kutlulanmıştır. Harbi- ye nazırı mareşal Peten Mo'da ve M. Tardiyö Şampöno * da birer nutuk söy- lemişerdirl. M. Tardiyö nutkunda Marn meydan şısında hodbinliklerin umumi menfaat- önünde silinmesi lâzım geldiğini ehem- miyetle kaydetmiştir. Mareşal Peten de demiştir ki : “ Bu kahremanlık, bedeni ve manevi hammül misali karşı Fransızların isükballerinden şünhe etmeğe | hakla: yoktur. “Mareşal Peten um. Sovyetlerle Dostluğumuz Yalnız siyasi ve iktisadi sahalara münhasır değil Le Journal de Moscou son gelen nüs- halarından birinde Türk - Sovyet müna- sobatma temas eden (bir yazısında memleket sporcularının e tanışmaları ve temaslarının müspet ve faydalı te lerinden bahsederken ezcümle diyor “Sovyet « Türk mü ebatını tebari iren şey sadece ve iktmadi hadaki teşrikimesai değildir. Bu teşri messi daha geniş ve şümüllü sahalara da intikal etmiş vaziyettedir. Türkiye ve Rusyada Türk ve Rus fen adamlarının, teknisiyenlerini: inin seyahat- leri bars sahasında da iki millet arasında olgun bir anam haline girdi. Türk ve Sovyet sporcu gençliğinin bir araya gelmesi de iki memleket yakınlığın da mühim bir rol oynamıştır. İli memle- ket sporcuları arasında münasebet 1924 te başlamıştır. O devirde Türk milleti tamammile istiklâline sahip olmuş ve sulh içinde memleketin barsi ve iktisadi kal- kımması için çalışmağa başlamıştır. On- dan sonra 1931 ve 1933 te Türk | spor heyetleri Sovyetler İttihadını. ziyaret ettiler. Evvelce sadece futbola inhisar €- teşrikimenaiş i huk ve bağlılığını daha ziyade kuvvetlen- dirmeğe vesile olmuştur.,, Le journal de Moscow bu yazıların - dan sonra, geçenlerde. sporcularımızın Sovyet şehirlerinde yaptıkları maçların, © zaman yazdığımız tafsilâtıni, vermele te, Türk ve Sovyet sporcuların azami enerji, kuvvet ve çeviklik göstermek su- retile, spor sahasında da dostluklarını bir kere daha teyit ettiklerini söylemek. tedir, Romanyada Kolera çıktı İlk tahlilde kolera basili görüldüğü bildiriliyor BUKREŞ, 10.A. A. — Köstence civar rındaki askeri konak kumandanlığı efrax dı arasmda kolera emareleri gösteren dizanteri hastalığı çıkmıştır. Şimdiye kadar 38 hasta vardır. Bunlardan altısı ölüm Kalindedir. Ilir tahlilde kolera ba sili görüldüğü bildirilmektedir. Bükreş? te yapılan tahlilin neticesi beklenmekte- dir. Tecrit için bütün tedbirler alınmış» mış olan - İskoçya gazeteleri ile re - kabet edememektedirler. İngilterede daha takriben düzüne kadar vi - iğyet gazeteleri intişar eder ki bunlar yüksek fikirler neşretmektedir ve bas Kı adetleri de hayli yüksek ve zengin dir. Bunlarda biri olan “Manchester Gardian gazetesi, rağbet ve itibar ve siyasi nüfuz bakımından en eski ve en mühim Londra gazetelerinden ge- ri kalmaz ve onlarla eyni seviyede tutulur, Maamafih bu gazete, vilâyet gazet, arasında bu vasfı haiz olan yezâne bir gazete olup diğer vilâyet gazeteleri bu derecede deği ü. tün İngilterede efkârı umumiyeyi ha- zırlayan ve temsil eden Londra mat - buatıdır. Ba hususta Londra matbua- ten'n oynadığı rol, Avrupanın herhan gi yüksek bir devletindeki matbuatın oynadığı rolden daha yüksek derece - ir. Londranın sabah gazeteleri er. ları, nakliyat ve sevkiyata ki sürat sayesinde Britanya adasının umum nüfusunun 3-5 ne - okuyucular daha kahvaltısını ederken - yetiştiri « lir, Londranın sabah gazetelerinden bazıları ondradan başka Manchester ve Glasgow'da da ayrıca oralara mah sus nüshalar neşrederler ki bu nüsha ların muhteviyatı - hassaten mahalli olan kısımlardan maadasında - Lon- b ler ie eden nüshasının muhte. vi, le tamamen tet, Fa > abuk eder, Fa hâkimiyeti, siyaset bakı. mından - bir Avrupalı müşahidin farz mouharebesinin verdiği parlak ders kar- | Fransızlar dün Marne'ın yıldönümünü kutluladılar Bu münasebetle Almanların gösterdik- leri kahramanlık medih ve sena edildi | tavsif edilen bu muharebenin kelimenin başlangıcını Belçikanın sanı ve Tn- giltere ile Belçikanın gösterdikleri te sanüdü anlattıktan ve Marn meydan #muharebesinin ve şartlar içinde yapıldı: Bı söyledikten sonra ceneral Jofr, Galli- €ni ve Foy'un bu muharebedeki rollerini kaydetmiş ve nihayet bir mucize olarak bütün manasile bir şeref teşkil ettiğini tebarüz ettirmiştir. Mütcakiben harbiye Bazırı Almanyanın bahadırliğini met ve #cna elmiş ve nutkunu şöyle bitirmiştir: “ Bunca felâketlerden sonra beşeriyet yi ak ve biraz refaha kavuş- Mak için çalışmak istiyor, Bütün Fran- sızların ülküsü işte budur. Fransızlar icap ederse bu ülküyü Marn'daki' ruhla müdafaa edeceklerdir... İspanyada Grev bitti Müsâdemeler oldu, ölü ve yaralılar var MADRIT, 10.A.A. — Katalonya bü- Yük arazi sahiplerinin yaptıkları muaz- zam tezahura karsı ilân edilen umumi grev bitirilmiştir. Madrit şehri dün tabii münzarasını almıştır. Haik da, tehlike- siz bir şekilde öteberi alabilmek üzere sokağa sevinerek çıkmıştır. Cumartesi günü öğleden itibaren bütün dükkân. lar kapanmış idi, Halk, hülüme! me- murlarının yardımı ile yiyecek | bulabil- miştir. Fakat buda halka pek ucuza mal olmamıştır. Zira grevciler ile asayi- | si muhafaza eden memurlar arasında Yor yer ateş açılmış, 6 kişi ölmüş, kırk kiş kadar yaralanmıştır. Bunlardan ço- ğü serseri kurşunlara kurban giden ma- Sum kimselerdir. 110 bin kişi Önünde Hitler yeni bir nutkunda sön hâdiselerden bahsetti NUREMBERG, 10. A.A. — M. Hitler hücum kıtalarına mensup 110 bin ve hi- veaye kıtalarını mensup İl bin âzayı tef- tiş etmiştir. Söylediği mutukta milli s05- yalist frrkasindaki son liselere te xpâs ederek hücum kıtalarının bir müd- det'için çöken bu gölge ile kiçbir alâ. 1 olmadığını ve onlarla münasebetle- inin bundan on dört sene o evvelkinin tamamile aynı olduğunu beyan etmiştir. Nutuktan sonra 200 yeni bayrak veril- miş ve M. Hitlerin önünde o muazzam bir geçit resmi yapılmıştır. NÜREMBERC, 10. kıtalarından 80,000, hususi kıtaiardan 2,000 kişinin huzurun- da M. Hitler söz söylemiş ve sadaka rini göstermiş olan bu teşkilâtı daj mayı hiç bir vakit aklından geçirmedi, ni söylemiş ve demiştir ki : Vücuda getirdiğim bir şeyi mahvet- mek niyetinde değilim. İngiliz faşistleri karşıya LONDRA, 10.A.A. — Ingiliz fa- şistlerinin tezahüratı ile siyasi hasım- İsrımm mukabil tezahüratı, dün, öğle den sonra Hayt Park.da polisin almış olduğu tedbirler sayesinde ciddi ha» dise olmadan geçmiştir. On altı kişi tevkif edilmiştir. Ve itişip kakışma yüzü, hafif surette yaralananlar vardır. ile karşı ve habul edebileceği kadar « büyük değildir. Sebebi ise İngilizlerin ken - dilerine mahsus kritikçi bir hal sahi- bi olmalarıdır. Burada gazete okuyu cusu kendi siyasi kanaatlerini tem - sil ve müdafaa eden bir gazeteyi ka- tiyen tercih etmez ve hele bir intihap gününde kendi siyasi ka, i izhar ve reyini ita etmek icap edince her gün okuduğu gazetenin nasihat ve tav siyesine müftekir ve tâbi kalmaz. Yüz binlerce insanlar vardır ki senelerden beri muhafazakâr fikir ve kanaatli bir gazete okurlar da gene kendi in- tihap reylerini Labour partisine verir- ler. “Neue Züricher Zeitung, Sadakatsiz kimdir? Italya ile Almanya arasında zuhur eden münahaşalarda Berlin gazetele- ri, hiç çekinmeden İtalyaya karşı ba- 2: çirkin vasıflar kullanıyorlar. İtal- yan'ların hain ve sadakatsiz bir mil. İet olduğunu yazıyorlar, lmanyanın &xl yapamıyacağı şey, diğer milletlere sadakatsizlik atfet: mektir. Çünkü şimdiye kadar bize bir çok sadakatsizlik nümüneleri göster- miştir. Sadaktsizlik ile tarihi dolu olan bir millet varsa o da Almanya'dır. Armimiyen'den Frederii'e kodar paktlara ve dost milletlere harşı irti kâp ettikleri hiyanet ve sadahatsiz- lik herkesçe malâmdur. Bethmann - Hollveg ( paktlara bir Lİ Ze e Sİ Riyaziye imtihanındaki hâdise ANKARA, 10 (Telefonla) — Gazi Osman Paşa orta mektebinde ziye imtihanında çıkan hâdise üzerine Maarif Vekâleti müfettişi va sıtasile mahallinde tetkikat yaptırmaktadır. Mülettişin raporundan sonra yeniden imtihan yapılıp yapılmıyacağı hakkında bir karar verile- cektir, Vekâletin bu hâdise münasebetile Maarif Vekâleti hakkında ne$ riyatta bulunan bir gazete aleyhinde dava ikame edeceği söylenmek “ tedir, : . 2 Yeni hatlar inşa ediliyor ANKARA, 10 (Telefonla) — Nafıa Vekâleti erkânından salâhi * yettar bir zat bana şu malâ: verdi: ! Ankara istasyonunun tev. in bir proje hazırlanmaktadır. o Proje istasyonun asri bir şekilde olması için her türlü ihtiyaçlar nazarı dik * kate alınmak şartile hazırlanmaktadır. Yeni hatlardaki inşaata gelin * ce; Kilyos - Çatalağzı - Yolçatı - Diyarıbekir, Sivas - Erzurum hattın * dan Sivas - Malatya iltisakından yüzer kilometrelik kısmın tesviyei tü- rabiye ve inşasına başlanmıştır. Af yon - Antalya hattının da 15 kilomet reden sonra 40 metreye kadar olan kısmı ihale edilmiştir. Ereğli ve Mer sin limanlarının inşası takarrür etmiş ise de inşasına ne zaman başla - nabileceğini söylemek imkânsızdır. Bu bir zaman meselesidir. Terfi edecek hakimler seçiliyor ANKARA, 10 (Telefonla) Eski hâkimler kanununa göre terfi edecek hâkim ve müddeiwmumi ve icra reislerini seçecek Adliye tefrik encümeni vazifesine başlamıştır. İktısat Vekili Celâl B. Ankarada ANKARA, 10 (A.A.) — Iktısat Vekili Celâl Bey bugün Istanbül- dan şehrimize dönmüş ve istasyonda Iktısat Vekâleti, Türkofis, iş v€ Sümer Bank erkânı tarafından karşılanmıştır. Bizans tetkikat kongresi açıldı SOFYA, 10 (A.A.) — Beynelmilel Bizans tetkikatı kongresi dün saat 10 da Maarif nazırı Profesör M. Yanaki Mollof tarafından Üniver sitenin büyük salonunda açılmıştır. Kongreye ezcümle Almanya, İngilte- re, Avusturya, Belçika, Bulgaristan, Danimarka, İspanya, Amerika, Fransa, Yunanistan, Hollanda, Macaristan, Ita'ya, Lehistan, Romanya, Çekoslovakya, Türkiye ve Yugoslavya dahil olmak üzere 17 memleke- ti temsil eden 230 murahhas iştirak etmektedir. Açılış celsesinde, Kral Boris ile Başvekil M. Georgief, hü küret azası, sefirler heyeti sabık başvekil M. Muşanof, hazır bulunmuşlardır. Vasıf B. dün Moskovaya vardı MOSKOVA, 10. A.A, — Türkiye büyük elçisi Vasif Bey bugün Moskovaya muvasalât etmiştir, Sefir istasyonda hariciye komiserliği protokol müdür vekili M. Şilo ile başta maslahalgüzar Nurettin Bey olduğu halde bütün Türk sefareti memurları, Türk sanayi heyeti ve Moskovadaki Türk kolonisi tarafından istikbal edilmiştir. Üzüm fiatlarını düşürmek isteyen 4 tacir aleyhinde takibat yapılıyor ANKARA, 10.A.A. — İzmirin tanınmış dört büyük ihracatçı Türk #iımasının, içlerinden birisinin evinde gi: toplandıkları ve bu top“ lantıda üzüm fiyatlarının tereffüü üzerine düşük fiyatlarla - yaptıkları alivre satışları kapatmak için müstereken harekete karar verdikleri bil dirilerek üzüm fiyatlarının yükselmeğe başladığı bir sırada müstahsil aleyhine sebepsiz böyle muzur bir harekete meydan verilmemesi hükü- metlen rica edilmiştir. Ankara resmi mahafilinde büyük asabiyet ve hassasiyetle karşıla- nan bu haberin ehemmiyetle tetkik ve takip edilmesi için alâkadarlas ra emir verilmiştir. Rusyadaki Askeri heyetimiz Fahrettin Paşa Harkof- tan geçer- ken intibalarını söyledi Belgratta bir Abide dikildi Bu münüüebede kral bir nutuk söyledi BELGRAT, 10.A.A. — Harpte ölen- ler için Topluca'da dikilen âbidenin kü şadı münasebetiyle büyük merasim ya- | pılmıştır. Bu merasime yanında Başve- kil ve hükümet âzası olduğu halde ri- yaset eden Kral, söylediği mutukta, Sır- bistanın kurtuluş için yaptığı fedakâr. lıları ehemmiyetle kaydetmiş ve demiş Şa ler için de milli huğutlarımızı geçmek is- tedikleri vakit Bütün milletin mukave- metiyle karşılaşacakları hususunda bir ihtar olacaktır. kâğıt paçavrası derdi. Bütün Alman- ya edebiyatı bu gibi nazariyat ile do- dudur. Şu halde Alman gazeteleri ne isti- yorlar? Faşist hükümeti son seneler ğunu yazmışlardır. Bir millet diğer bir milletin mena- üni himaye etmek için kendi mena- füni terkedemez. Aksini ancak alı maklar düşünürler. (il Popolo d'ltalia) dan Fransada işsizlik meselesi Fransa Cumhuriyetinin Mesai Na- zır işsizlik hakkında, hükümete w- Zun bir rapor vermiştir. Bu rapora nazaran : Fransa'da işsizler çoğalıyor. Paris'te işsizlerin adedi eksilmiş ise de diğer vilâyetlerde yüzde on dört nisbetinde çoğalmıştır. Bunun için Fransız kabinesinin tanzim ettiği sai plânının hemen tatbikine geçi lidir. Fransa hükümeti, sayesinde memlekette! iü ri azalıyor. 1930 senesinden şimdiye kadar dört yüz bin ecnebi işçi Fran- sa'yı terketmiştir. YET Corriere della Sera) dan | Fahrettin Paşa MOSKOVA, 10. A.A, — Fahretti Paşa Harkoftan hareketinden evvel 789 ajansı muhabrile görüşerek heyetin Hs” kol'u ziyaretinden hasıl ettiği fevkalâ* de intibai kaydetmiş ve demiştir ki: “ Zevki işinde bulan, daima meşeli Pİ" halk gördük. Sovyet Rusyada bütü millet çalışıyor. İşini ve vazifesini bile“ millet biç bir zaman mağlâp olmYa" caktır. Gerek ordu erkânı ve gerek mahalli memurlar ve halk tarafından bize $9K samimi bir kabul gösterildi. Samimi mi” nettarlığımızı bildiririz.” Heyet hareketinde Harkaf “ garmiz0" kumandanı M. Tugki, mıntaka icra &7 İ mitesi reis Vekiccuçki, mevki kuma! nı M. Pelrof ve saire tarafından uğU” lanımışlardır. Bir müfreze | istasyond mevki almış bulunuyordu. Sanayi heyetimizin ziyaretleri MOSKOVA, 10.A.A. — Türk san yi heyeti Stalin otomobil fabrikasiyi? bars ve istirahtt parkını ziyaret etmi” diler çi Narli Ea Bey M restinski, Karahan ve hariciye komi” serliği şark şubesi müdürü — M. Zuke” iman tarafından kabul edilmiştir.