16 Eylül 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

16 Eylül 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Bu sene ilkmekteplerin bi- rinci sınıflarına onbinden faz la talebe kaydedileceği anla- şılıyor. “ HATI 5 KURUŞTUR. Sahip ve Başmuharriri : Siirt Meb'usu MAHMUT 9 uncu sene No. 3090 O PAZAR 16 EYLUL 1934 Ergani İstikrazı Dünyanın bütün merakını üzerinde top- layan adam: Makedonya komitesi reisi; Ivan Mihailof ve karısı dün akşam Istandula geldi Hududumuza sığınmaya muvaffak olan başkomiteci yeni- den dünyaya gelmenin zevkini duyarak söylüyor: — Bulgaristanda öldüm, Kırklarelinde dirildim! Mihailof'un lik sözü - Nasıl geldi?- Edirne, Sofya, Kırklareli, Ankara telefonları işlerken - Zeki komiteci bize, biz ona soruyoruzl - Sirkeci istasyonunda ikinci buluşma ve Günün Romanı Türkiye efkârı umumiyesinin de- | YANKARA, 14 Eylül— Aziz ürk topraklarını karış karış ke- Metliyen demir ağ Erganiye doğru ilerliyor. Cumhuriyetin feyizli e- elerinderi bir tanesi daha tahak- huk ediyor, On ay sonira, ve in- hat bu hirzla devam edecek olur- 135 belki de daba evvel raylar ba- har madenine varmış olacaktır. Milli mücadele nasıl ki Türk mil in başardığı & bir harika ise, leketi iktisaden yükseltmek ; İk ona ileri memleketler safında Yık olduğu mevkii temin etmek, #ne bu. memleket (sahiplerinin İ Üadretli hamlelerine mütevakkıftır. $u hamlelere bir saniye dahi fası- Yermeden, yorulmadan, azimle, “tügatle ve Türke yakışan bir i- devam edeceğiz. Büyük milli şefin Samsuna ayak Maması ile başlayan milli mücadele İzmirin istirdadmmda, ne Lau- Şüne inin imzasnda, Ni de, ne de knhuriyetin ilânı ve biribirini ta- ip den inkılâplarm tahakkuku * nihayet bulmuş değildir. Milli dele devam ediyor. Ruhları- vk gayretimizde irademizde ir gevşeklik yoktur. Ve ol yacaktır. i, Emsalsiz Türk topraklarınm ve Ücrinde yaşayanların saadeti için, dun şenliğini arttırmak için ilân imiş olan iktisat seferberliğin- kadm, erkek, ihtiyar, genç imize düşen vazifeler var. Er- tani istikrazına iştirak bu vazifeler İn ancak bir tanesidir. Muhterem ÜNivekil geçenlerde “yeni vatanı gh istikrazlar yapabilir. diyor- İk Gayemiz memleketin imarı ve tlendirilmesi hareketine ara Mrmeden devam olduğuna göre, Sârruf ettiğimiz ve edeceğimiz Kraların bir kısmını olsun her se- teve seve, emniyetle ve gönül "sile devletin emrine vereceğiz. iygelecek sene Sıvas - Erzurum Tazına iştirâk edeceğiz. Müte- > seneler belki şoseler ve İlman- için devlet milletin yardımını ecektir, Paramızı sağlam yere Mtirmış oluyoruz. Faiz ve ikrami- Tan jsrifade ediyoruz. zan gitmiyelim. Osmanlı ar tkrazn kaç kuruşa dü çi ve cumhuriyet hükümetinin “aftakıyetli tedbirlerile kaça çı- « merkes, hepimiz biliriz. tay nin mahiyet ve teferrüa- » bi İmeyen cumhuriyet çocukla- öabalarından ve analarından hi- Jesini dinlesinler. Ve borsa cet- ili. istikra- ti, Görülecek rakkam cumburiye- Mare politikasının hayırlı bir dai idir, İtibarlı, düzgün tedi - Mi eek bütçeli cumhuriyet ma- memlekette tasarrufu ve ser. İ ayi derin bir hassasiyetle ko - İ hakkim; ona kıymet ve mevki ver. lir, | baişderinizde, koltuğunuzda, kö- | İe müsterih oturmak istiyor - İş gecelerinizin rahat ve tatlı İ Ey rkuda geçmesini istiyorsanız; tahvillerini almız. İstihsal h bakır memleketin içtimai İ Uşiktrsadi hayatına hareket, bere | li 'efah ve saadet temin edecek- Mecdi SADRETTİN 1, yinet Pş. Hz. $ Bankası €rgisini gezdiler te il Ismet Paşa Hazretleri 7 saat altıda Galatasa- Mi, /ankası sergisini © ziyaret iğdir. Başvekil Hazretleri İle Yarım saatten fazla kal - gs he ayrı ayrı tetk'k leme izahat almışlardır. e Paşa (Hazretleri sergi Mi, “e takdirlerini izhar etmiş- âj İvanyaya silâh ithal ediliyormuş NGTON ; al kmde Yalak lama mar Almanyaya gizli surette mü- rda cilâd ve mühimmat it. <> Ivan Mihailot Dün saat on dörtte telefon ser visimizdeki matmazel haber ver - diz — Kırklareli arıyor efendim. Kırklareli... adı iki gündür yal nız İstanbul © gazetecilerinin ve Sovyet manevralarına gi- denaskeri heyetimiz geldi “JRusyanın her tarafında heyetimiz saygı ve sevgi ile karşılanmıştır Heyet reisi Fahrettin Paşanın gazetemize beyanatı #R * Fahrettin Paşa ——— manevralarında bulun üzere Fahrettin P; iyasetin- e bit ve iki küçük zabitten mürekkep at keri heyetimiz, dün Çiçerin vapu- rile şehrimize dönmüştür. gil, bütün Bulgaristan, Balkan- ların ve bir çok dünya siyasi mer- kezlerinin merakla beklediği ha - vadislere kaynaklık ediyor. Ayni merak hemen bizi telefona koş » turdu. Telefondaki muhabirimiz Trak- yada Milliyeti temsil eden arka » daşından şu haberi kaydetti: “— Bitkin bir halde hudatları- mıza iltica eden karı ve kocanın Bulgaristandaki Makedonya ko » mitesinin reisliğini yapan Ivan Mi- hailof ve zevcesi olduğu anlaşıldı. İlk ele geçtikleri yerde iade edil- mek endişesile hüviyetlerini söy lemekten çekinen (komite reisi Kırklareli emniyet müdürüne ha- kiki hüviyetini tesbit ettirmiştir. ivan Mihailof hâlâ yol yorgun- lağu içindedir. Kendisi Burgaz- da faal olan arkadaşları tarafın - dan Tırlıpınar, o Halkaköy yolile hududumuza kadar kaçırılmış ve oradan gizlice Türk toprağına il- tica etmek imkânını bulmuştur. kolordu kumandanlarından ve Sovyet- İerin Ankara ataşemiliteri M. Kloçko muavini liva kumandanı Mameli ve kay- makam Malişkef refakat etmişlerdir , Fahrettin paşanın beyanatı Dün bir muharririmiz, askeri heyetimi- zin reisi Fahrettin Paşayı ziyaret ederek intibalarını rica etmiştir. Fahrettin Paşa Kızılardu manevralarınn çok istifadeli olduğundan bahsederek demiştir kiz “ — Yüksek fen harp vasıtaları ile bu manevrada büyük yenilikler gösterdiler. Kumanda heyetile erkânı barbiyesi çok| değerli ve harp fennine tam bir vukuf sa | bibidirler. Kuvvetli bir disiplin cari, za. bitan ve efrat en büyük meşakkatlere tahammül gösterecek surette idmanlıdır. Bu sayede motörlü harp vasıtalarile, müşterek hareket kabiliyeti gösteriyor. Manevra sahası haricinde sskeri mek- tepler ve birçok müesseseler de temaslar yaptık. Bu müesseselerdeki mesai; na- zariyatı, kuvvetli ameliyatla birlikte öğ- retmek suretinde çok esaslı olarak tanzim edilmişti, ir Okumak hevesi Tesis edilen müzeler, resim salonalırı, (Devamı 5 inci 'sahifede) te olduğunu bildiren bir ra. | Heyecan oyunundan bir sahne: Roma Valisi Hazreti İsanın çarmıha ge. rilmesi kararını tastik ediyor. (Yazısı 4 üncü sahifede) İvan Mihailof'un hududamuza iltica ettiği mıntakayı gösteren bir kroki Ivan Mihailof ve karısı Bul « gar hükümetinin takibinden kur - tulduklarına fevkalâde memnun « darlar. Ve büyük bir sevinç duy- maktadırlar.,, Mihailof ile ilk görüşmemiz Kırklareli muhabirini Edirne muhabirimizin telefonu takip et » ti: “— Ivan Mihailof ve refikası bu sabahki trenle Istanbula gön- derildiler. Mihailofu bir saniye gördüm, kısaca müthiş ıztıraplar ve korkular için. de kıvranarak iltica edebildim. Türkiyeye girmek ben ve karım için Bulgaristanda ölmek, Kırk - (Devamı 5 inci sahifede) Balkan konferansı Geri kalacak mı Romanya hükümeti tehire taraftar görünmeyor M. Titülescu Bir teşrinlevvelde Istanbulda toplan- ması mukarrer olan Balkan konferansı em şimdilik tehiri mevzuu babis olduğu- (Devamı 6 ıncı sahifede) Iki Vekilimiz Geldiler, gittiler İktisat ve Maliye Vekilleri dün şehrimizde idiler M. Mussolini Belgrattaki parlâmentolar konferansına İtalyan mebuslarının iştiraki- ni. menetti, Halk dün duvarlara asılan defterlerde kendi isimlerini arıyorlar Reyler kolaylıkla atılacak Tehacüme meydan vermemek için mahalleler sandık adetlerine göre tasnif edildi... İstanbuldan 68 namzet seçilecek, 168 halk hatibi nutuk vermeye hazırlanıyor Dün sabah, bütün kazalarda, belediye intihabatma iştirak edecek vatandaşların isimlerini havi defterler askıya konmuş- tur. Defterler, altı gün asılı duracak, bu müddet içinde, rey sahibi vatandaşlar bu listelerde isimlerini bulacaklardır. 1- simleri olmıyan veya yanlış yazılı olan- lar altı gün içinde kazalarda inkılâp cümenlerine müracaat ederek itiraz h: larını kullanabileceklerdir. A ya da mahkemeye müracaat üç gün mühlet vardır. Fakat, altı gün içinde yapılmalıdır. (Devamr Sinci sahifede) ale Bilezik satışlarından hava ya giden yüzbinlerce lira! bilezikler yüksek fiyatla satılmış Bileziklere ayar damgası vurmak en kestirme yoldur İstanbul kuyumcularından bir kısmı alâkadar makamata ve İstanbul ticaret odasma yalnız İstanbulda her sene halkın yüz binlerce lirasının gayri meşra bir tarzda harcanmasma sebebiyet veren mühim bir vaziyeti ihbara hazırlanmak: tadırlar, Dün çarşıda bu iş etrafında bir muhar- ririmiz tahkikat yaparak alâkadarlarla görüşmüştür, Bu tahkikat neticesinde öğrendik ki, son seneler zarfında hanım- lar arasında pek moda olan Halep bile- sikleri satışmda bir takım kuyumcular, halkın bilmemezliğinden istifade ederek, her sene en az 250,000 lirayı balısız ye- re kazanmaktadırlar. e Şikâyetçilerden çarşıda kuyumcu Hasan bey meseleyi bir #muharririmize şöyle anlatmıştır: — Son senelerde Halep işi bilezikler hanımlar arasında pek modadır. Her ha- amın kolunda bunlardan hiç değilse iki tanesini görürsünüz, 10 tana, 20 tane takanlar da çoktur. Bu bileziklerden gün- de yalnız İstanbulda bir kilo satılmakta dır. Tanesi 4 Kira olan bu bileziklerin bir kilosu 1400 lira eder. Bu bilezikler dai- ma 18 ayar diye satılmaktadır. Fakat bu bileziklerin mühim bir kısmının 8 niha- yet 12 ayar olduğunu bilir misiniz. Ne- ücede şunu size söyliyeyim hi, latanbul- da senede en az yarım milyon hiralık bi- ezik satılmaktadır. Bunun 250 bin bira sı halk aldatılarak alınmaktadır. Biz, bu vaziyette hükümetin her mem- lekette olduğu gibi tedbir almasını isti- Türkiye topraklarına pek | 7ddia edildiğine göre, ayarı düşük Hâdiseyi anlatan kuyumcu Hasan Bey yoruz. Darphane küçük bir ücret muka- bilinde satılacak her kıymetli madene kaç ayar olduğunu gösteren bir damga vur- malıdır, Yoksa halkın şimdiye kadar milyonlarca lirası alındığı gibi, şimdiden sonra da bu vaziyet devam edecektir. Görüşler Her maceranın bir akıbeti vardır Makedonya komitesi reisi İ- van Mihcilof hakkında şu son günlerde birçok şayialar dönme- ğe başladı. Bulgar hükümetinin ciddi sıkıştırmalarına karşı ko- yamıyanlar - saklanıyorlarmış. Çoğu yakalanmışlar. Bu arada Mihailof ta yakasını kurtarama- mış. En hazin ve ihtiyari ıztı- raplardan, işkencelerden sonra kapağı vatanının dışına atıp kelleyi kurtarmış. İvan Mihailof gibi heyecan- lı, duygulu, toprağını sever bir & adamın anayurdu. bırakıp ya- 8 EE hancı ellere sığınması ne demek: Celâl ve Fuat Beyler Iktisat Vekili Celâl bey dün sabah An- kara trenile şehrimize gelmiş ve akşa- ma kadar şehrimizde meşgul olarak yine akşam trenile Ankaraya dönmüştür. (Devamı 6 ıcı sahifede) İZ tir? Bunu Mihailofa sormalı ve gözlerinde biriken alevden yaş- lâra bakıp'ne demek olduğunu anlamalı. Aka GÜNDÜZ tile idealinin verdiği umutları kuvvetli bir valördü. Zemin ve zaman da kendilerine çok defa güler yüz gösteriyordu. Zaman geçtikçe, realitelerde © zamanların kalıplarına göre şekil almağa başladı. Nihayet Makedonya komiteciliği bir ide- alizmadan çıkıp en karışık ve kırmızı bir maceracılığa sürük- lendi. Fakat her maceranın bir aki- beti vardır. Sarafof'lar, San - danski'ler, Protogeroflar, şun » lar ve bunlar hep bu macerala- rın akibetlerine uğramış insan lar değil midirler? Bugün da vası güdülen veya güdülebile - cek bir Makedonya var mıdır? Varsa yeni dünya şartlarına gö- li Makedonya komiteciliği vak- (Devami 6 ıncı sahifede)