15 Eylül 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

15 Eylül 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

lüğü geçecek. Zafer , .. - . Yıldönümleri Uzak dostlarımız ve yakın kom- Alarımızın geçmiş zamanlarda Damarlı İmparatorluğuna karşı zandıkları askeri ve siyasi 7a- İtrlerin yıl dönümlerini kutlula- Malarmı, bazı gazetelerimiz, bu İvletlerle aramızda yeni teessüz | en dostluk münasebetleri ile te- * kabul etmez bir hareket telâk- ediyorlar. Geçen sene Viyana şehri Kara Mustafa Paşa tarafından yapılan Saruzdan “kurtuluşun” iki yüz inci yıl dönümünü kutluladığı Himan, bazı gazetelerimiz Avus- Srya hakkımdaki iğbirar hislerini Üde eden yazılar yazdılar. Ge- Sn gün Bulgaristanm Şipka ge Stinde diktiği bir. âbide de ayni ilde yazıların yazılmasma s€- teşkil etti. i Şimdi yine Viyana muhasara- Win diğer bir yıl dönümü karşı- Hndayız, Yarın Yunan komşumu- we Navarin deniz muharebesini WİR ettiğini göreceğiz. Başka İ gün Hicaz istiklâlini tes'it ede- lir. Diğer bir gün Arnavutluk Eğetakil oldu.diye bayram yapar. biz bu yıl dönümlerinin kut Nanmalarına karşı bir hassasiyet Pisterecek olursak, manasız yere adi kendimizi üzmüş oluruz. Osmanlı imparatorluğu, Viya- yin kapısından Basra körfezine ghistandan Sahrayı Kebire dar uzanan geniş bir memleket- Bir zamanlar bu imparatorlu- İn sahip olduğu arazi bir defa ünüleün: Avusturyanın bir kis- 18 Macaristan, bugünkü Yugos- yıYanm tamamı, Arnavutluk, h, mistan, Bulgaristan, Roman- Ki, Karum, bugünkü Lehistanın kısmı, Suriye, Irak, Hicaz, A- pbistan, Yemen, Kafkaslar, Fi- etin, Mısır, Garp Trablus, Tu- w Cezair. Osmanlı İmparator. li A, ile mukayese edilecek olur» Roma İmparatorluğu kü Memleketten ibaret kalır. Bir inanlar Türklerin hâkim oldu- ag Pu arazide bugün yirmi kadar itakil devlet vardır. Ancak biz bu memleketlerden İpktan çekildik, Bu memleket hak hakkındaki alâkamız kendi hu- ilan içinde inkişaflarını ve re- Ha kavuşmalarını temenniden ettir. Binaenaleyh milli bay- Kalarını kendilerile beraber kut- i Yara. ta hiç bir mahzur görmü- | , 1, Yalnız dikkat edilecek bir nok- Yadur: Komşularımızın ve dost- zın bu bayramlarmı kutlu- 1 Türkler aleyhine hisleri Maşanapları tahrik vesilesi ol- dır... Milletler geçmiş za- iki sebeple hatırlayabilir- — Geçmiş zamanın hatırlan- İ he yeni bir harekete kuvvet ver- | Siçin. ij — Başka bir millet aleyhine i tahrik etmek için. y (apılan bayramlar, yıl dönü kutlulamaları birinci gayeyi is- ettikçe, bütün dost milletle- bunu kutlulayan milletle ber bayram yapması, dostlü- icabıdır. Amerika istiklâlinin dönümünü tes'it ederken, İn- gğler de bu bayrama iştirak €- *r. Halbuki İngilizler mağlüp , Amerika istiklâlini hamazdı. Binaenaleyh İngi- İtin Amerikalılarla beraber it ettikleri kendi mağlâbiyetle- * Bir kaç sene evvel, komşu- Yunanistan istiklâlinin yü- Yıl dönümünü kutluladığı Ja Türkiye cümhuriyeti seli- ve merasime resmen iştirak et- İyi Türk gazeteleri Yunan mille- Ni yazirik yollu yazılar yazdı. Ay- ” hizla Bulgaristan, Romanya zamanlar Osmanlı İmpara- fi şnun bir ü teşkil e- İt* bilâhara ayrılan her mem- Mi, Baklerida yazmaktan asla yiz. Bu bayram vesilesi gürklere karşı kazanılmış va, vi Veya siyasi zafer olsa Üanaziyet değişmez. Viyanada kler t ordusuna karşı kazanılan Bu iki veya mevhum olabi- ğin y Ni vag. Zafer hakikatte Avusturya- ili. pe Ziyade Lehililere ait ola- ti hi, der Avusturyalılar he: Ning, Dülâhaza ile bir yıl dönü Milli bayram yapmağa ka- Rıhtım şirketi başladı. Liman umum müdür- sene başında faaliyete tasfiyeye 9 İmikü seke Ni 080 Sahip ve Başmuharriri : Siirt Meb'usu MAHMUT CUMARTESİ © 15 EYLUL 1934 |Zktisat, Maliue Vekillerimiz gelizor| Von Neurath CelâlB. inticari işler hak- kında mühim beyanatı “Ticarette “monopole ,,e taraftar olamayız... mallarımızın gelişi güzel elden çıkarılmasınada razı olmayız, ANKARA, 14 (Telefonla) — Maliye ve İktisat vekilleri bu ak- şam İstanbula hareket ettiler. İk- tisat vekili Mahmut Celâl Bey Zon- guldak seyahatini tehir etmiştir. Zonguldakta tetkikat yapan he yet mahalline hareket (etmiştir. Celâl Bey bilâhare Zonguldağa gi decektir. ANKARA, 14. (Milliyet) — Iz. zı tüccarın zürra aleyhin atlarla satış yapmak ü- zere birleştikleri hakkındaki habe- re dair İktisat Vekili Celâl Bey demiştir ki : Bu haber esasen ciddi bir yer den alınmıştı. Tevsik için tahkik emwini verdim bununla beraber ba- zı tüccar bir zamandan beri maa- lesef (a la baisse) fiatlarla satış yapmaklığı bir marifet saymakta- dırlar. Vatandaşların çok satış ya- parak çok para kazanmalarını ar- zu ederiz. Ancak bu müstahsil küt. lenin aleyhinde olmamak lâzımdır. Aleyhte olunca aleyhine çalışan. lar kim olursa olsun o olanları | | Celâl Bey durdurmak mecburiyetini hissede- riz. (A la baissc) satışların zara rı mallarımızın düşük fiatla satıl- masından mı ibarettir ? Sualine ce- (Devamı 5 inci sahifede) Makedonya komitesi reisi İvan Mihailof Türktoprak- larınamı iltica etti? Kırklarelinde perişa halde dolaşan bir Bulgar karısı yakalandı. Erkeğin Mihailof olduğu kuvvetle tahmin ediliyor Mihailoff e Bulgar Makedon- i İvan Mihailoff'- erek topraklarımı- za iltica ettiği şayi olmuştur. Komite reisi Bulgar hükümeti tarafından şiddetle arandığı ve bulunamadığı için böyle havadisin doğru olması çok ihtimal dahilin- dedir. Onun için dün bu maksat - la Edirne muhabirimize telefon e- derek meseleyi sorduk ve tahki- kat yaptırdık. Edirneden geç vakit telefonla aldığımız malümat şudur: rar vermişlerse, bir dost sıfatile bizim kendilerini tebrik etmekten başka yapacak bir vazifemiz yok- tur. Şipka zaferinin bir zafer olup olmadığı ve bunu kimin kazandı - ğı da bizi alâkadar etmez. Eğer Bulgaristan Çarlık Rusyası tara- fından kazanılan bu zaferde ken- di milli varlığını takviye edici bi mahiyet görüyorsa, bunu müna- kaşa etmek bize düşmez, Merasi- me biz de davet edilebilirdik ve âbidenin ayağıma bir çelenk te ko- yabilirdik. Bu nevi bayramlar, milletler a. rasında dostluk hislerini tenmiye etmek lâzım geldiği bir devirde, husumet hislerini ve taassubu tah- rik ett andır ki alâkadar millet nda hassasiyet uyan- dırır. Biz. Viyana kurtuluşunun tes'idinde böyle bir hedef görme- diğimizi açıkça söyleyebiliriz. E- EDİRNE, 14 (Telefonla) — Kırklareline birkaç © gündenberi bazı Bulgarlarm iltica ettikleri gö- rülmüştür. Bulgar hükümeti bunun far- kında olduğundan yahut aradığı on kişiniri hudutlarımıza iltica ede- deceklerini tahmin ettiğinden hu- dutta bazı teşdidat yapmıştır. Bu- na rağmen bugün Kırklareline bir kişinin yanında karısı olduğu hal- de iktica ettiği anlaşılmıştır. Ancak bunlar fazla yorgun ol 'duklarını söyliyerek ifade vermek istememişlerdir. Bu adam hakiki hüviyetini saklamaktadır. Karı ko- ca günlerce ormanlar içinde kal - mışlar ve dağlardan yürümüşler, bitap bir halde hududumuza sı « ğımmışlardır. Tahkikatıma nazaran bu ada- mın İvan Mihailof olması çok ih- timal dahilindedir. Hükümet tah- kikatla meşguldür, Vaziyetin yarın Sulh hakkında neler dü- şüdüğüna anlalıyor STUTTGRAT, 14 (A.A.) Hariciye nazırı Von Neurath Al. man ensii zurunda irat et- / tiği bir nutukta Almanyanın sulh taraftarlığını te- kit ettikten son- ra buna rağmen | bazı ecnebi bü- | kümetlerin ileri sürdükleri sulhu tahkim © usulle - rine Almanyanm iştirâk edemiye- ceğini © söylemiş ği: “Biz sulhu istemekle beraber kuvvet politikasından doğan ve harbe karşı harp hazırlamak gâ- yesini takip eden karışık muahe- deler sistemine iştirâk edemeyiz. Biz ittifaksız grupsuz, hükümet - ten hükümete samimi anlaşmalar istiyoruz. Zıt menfaatlerin açıkça görüşülmesini ve yekdiğerine kar- $ı hürmet ve hukuk müsavatı esas- larma müstenit itilâflara bağlan- masını istiyoruz.,, Von Neurath “fotihap faaliyeti Mahallelerde Defterler Bugün asıldı İsimleri yazılı olmıyan yurttaşlar altı gün için- de itiraz edebileceklerdir 1 teşrinievvelde yapılacak bele- diye — intihabatmda rey vermek hakkını haiz vatandaşlarm isimle- rini muhtevi defterlerin hazırlan- dığını yazmıştık. Bu defterler bugünden itiba - (Devamı 7 inci sahifede tebellür edeceği ve bü adamla ka-| rısının hakiki şahsiyetinin tesbit o- lunacağı kuvvetle tahmin edil - mektedir. Ankarada malumat yok ANKARA, (Telefonla) — Ma- ii reisi Mihailof'un ve dahiliye vekâletleri mehafilin- de tahkikatta bulundum. Hariciye vekâleti böyle bir vaziyetten ha- (Devamı 7 inci sahifede) sasen geçen sene bu merasime bir Türk memuru da resmen itşirak etmişti. Viyana kurtuluş bayramı- na Avusturyanın neden bu kadai ehemmiyet verdiğini anlamak için bu devletin bugünkü si vazi- yetini göz önünde tutmak lâzım. dır. Avusturya hükümeti, Avus- turya istiklâlini kendi tabaası na- zarında kıymetlendirmek istiyor. Bir sebep budur. Diğer bir sebep te Avusturya (o istiklâline o fe- na niyetler besleyen devletlere karşı bir nümayiştir. Binaenaleyh bu tezahürat olsa olsa, bizden zi- yade Avusturya istiklâline göz koymuş devletleri istihdaf eder. Orta Avrupadan orta Asyaya kadar yapılan bu bayramlar terbiye ve nezaket hudutları içinde kaldık- ça, beyhude yere üzülmemize se- bep yoktur. Ahmet ŞÜKRÜ Nürenberg'teki kilisenin hem ça- lan hem oynıyan saati "(Yazısı 6 cı sayıfamızdadır) td | Bir Alman yük vapurunda da yangın çıkmış ve gemi ya- nar bir halde Panama civarın- da bir limana iltica etmiştir. 24318, Yana işleri müdürü: 24318. Matban » 24310, Italya ve küçük itilâf M. Titulesco Ici teşrinde Romanya tekrar İtalya 'M. Mussolini ile görüşecek siyasetine avdet etmek istiyor ve İtalya ile küçük itilâfın arasını bulmak için çareler arıyor ET) M. Mussolini BÜKREŞ, 14 (Hususi) — Ta- ra Noastra gazetesinin yazdığına göre, M. Titulesco teşrinievvel a- yı zarfında Romaya gidecek ve Mösyö Mussolini ile görüşecektir. Bu mülâkata büyük bir ehemmi- yet atfedilmektedir. Milliyetçiler şefi Goga'nm na- şiri efkârı olan bu gazeteye na - zaran yakında Romanyanın harici siyasetinde bir değişiklik olacak- Ezinede şayanı M. Bar thoa M. Titulesco tır. Romanya ile Italya arasında çok eskidenberi mevcut osan — nevi dostlukların tekrar ihyasına şiddetle taraftar olan kral Karo- lün bu yaklaşmayı hazırlamak i- çin M. Gogo'yu memur ettiği ve mumaileyhin de evvelemirde bu mesele etrafında hariciye nazırile mutabık kalmak arzusunda bulün- duğu mevzuu bahistir. Fakat M. (Devamı 6 mer sahifede) dikkat bir dava Bir Yunanlıyı kaçıranlar- dan dört kişi tevkif edildi Bozcaadada bir plân bulundu; bu plânda kır- mızı bir ok Yunanistandan Ezine tarikiyle İstanbula ve oradan Ankaraya uzanmaktadır Bundan bir müddet evvel, ev- velce memleketimizden çıkarılan Rumlardan birisi Yunanistandan tekrar şehrimize kaçırılmış, fakat mesele zabıta tarafından derhal meydana çıkarımıştı. Ezine Ceza mahkemesinde muhakemesine de- vam olunan bu insan kaçakçılığı hâdisesi şayanı dikkat bir safha- ya vasıl olmuş ve hâdise ile alâka- dar görülen şehrimizde ve mem- leketin diğer yerlerindeki bazı şa- hıslar tevkif edilmiştir. Tevkif edilenler kimlerdir? Aldığımız malümata göre şeh « rimizde bu işle alâkadar görüle- rek tevkif edilenler üç kiş Bunlar tango namile maruf Tev- fik Efendi, Madam Eleni ve Yor- gidir. Diğer taraftan Bozcaadada Deniz birinciliklerine iştirâk eden Sokrat Efendi de tevkif edilenler meyanındadır. Tevfik Efendi bu insan ka- çakçılığı ile bilfiil alâkadar görü mektedir. Esasen kendisi de bunu yaptığını inkâr (etmemektedir. Madam Eleni Tevfik Efendinin İstanbullular ve mü lardan bir ens tantane Türkiye yüzme birinciliği ISTANBUL, 14 (A.A) — Türki» ye yüzme birincilikleri: Türkiye yüzme birincilikleri bugün Moda yüzme havuzunda icra edilmiştir. Bu müsabakalara İstanbuldan maa- ... da Ankara, İzmir, Kocaeli ve Bandır- ma mıntakaları iştirak etmişlerdir. Çok muntazam bir surette cereyan eden bu müsabakalarda alınan teknik (Devamı 6 ıncı sahifede) Yorginin yakalandığı Ezine ve cis varını gösterir harita I kaynanasıdır. Yorgi Yunanistan- dan kaçak olarak hudutlarımızdan içeri sokulan gencin şehrimizde oturan babasıdır. Sokrat Efendi Bozcaadada avukatlık yapmakta « dır, Kendisi bu işle bir plân dola- yısile alâkadar görülmektedir. (Devamı 7? inci sahifede)