11 Ekim 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

11 Ekim 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

ğ i var “Kralın cenazesi naklediliyor (Bas; 1 inci sahifede) emi topladı ve linç etmek maksa » 'dile, caninin üstüne atıldı. Polis, bi - Taz sonra ölü düşen Kalemen'i koru- mak mecburiyetinde kaldı. Kral A - İeksandr'n yatmakta olduğu valinin ışıma odası, muvakkat bir klise har line konulmuştur. Kralın o cesedi, bir mapenin üzerinde serilidir. Cenaze nin Dubrovnik | kruvazörü ile Yugos- İavyaya nakledileceği tahmin ediliyor. Barthou, (Otel Diyö) hastahane - inde can vermiştir. Yarasından çok İmuztarip görünüyordu. Son sözleri: “Çok muztaribim.. Susadım.” ol - wştur. Jeneral Jorj, askeri hastaha- heye kaldırılmıştır. Vaziyeti vahame- tini muhafaza ediyor. M. Doumergue'in beyannamesi PARİS, 10 (A.A.) — Kabine, bu- gün Fransanın her tarafında duvarla 'a yapıştırılacak olan, aşağıdaki be - yannameyi kararlaştırmıştır. “Fransa hükümeti, Yugoslav #mil - iletinin, Fransız milletine karşı le- diği sadıkane muhabbeti, tam teyide eldiği bir sırada vurulan Yugoslav - a kralı Aleksandr'ın, facini katlini memlekete bildirmekle müteellimdir. İükümet, milletin de duygularma ter 'üman olarak, kraliçeye, Yugoslavya hül tine ve ulu dost millete, Fran uzların derin teessürlerini arzeder. Kral Aleksandr'm yanımda, M. hou da vurulup ölmüştür. Birleş- leri bu feci matem içerisinde her İiki millet, kendilerini kalben ve fik- her zamanknden zyade müttehit hissedeceklerdir.,» Imza: Doumerg Fransa hükümeti, ordu, donanma © hava kuvvetlerinin bir ay müddet” İle matem tutmalarını emretmiştir. M. ihou'ya milli cenaze merasimi ya- M. Dümers, Yugoslavya B akli Fransanın elemini bildir Kabine içtima: dağılırken, nazır » lar fevkalâde müteessir görünüyorlar M. Herriyo dedi ki: “Vaziyetteki fecaati tamamile id etmeğe bile imkân yoktur.,, Katilin pasaportu 3 ZAĞREP, 10 A.A.) — Fransanın sefi ; yapılan tahkikat e inde, 30 Mayıs 1934 ie Kalemen isminde, hiç kimseye vize ve ilmediği anlaşılmıştır. 2 halde, İe ilin ortu, yahut İki vize sahte olmak lâzm geliyor.. Kalemen, Zağrep zabıtasınca meç huldür. Esasen bu isim, bir Sırp - Hır- rat ismi değildir. Bu isim, Macar hu- ludunda çok teammüm etmiştir. sahte Pasaport PRAG, 10 (A-A.) — bildiriye: Kalemen'in tedir. Zağrepteki Çek sefareti Kale - mene hiç bir pasaport vermiş değil - Barthow'nun cenazesi MARSİLYA, 10 (ALA) — M. Bath nun cesedi belediyeye, Kral cesedinin yanına tür, Jeneral Jorj artık tehlikeli vazi- kurtulmuştur. A A0 CASA) i kon » , M. Barthounun, milli cenaze me- olarak tesbit et - İki tabanca, bir bomba MARSİLYA, 10 (A.A.) — Kral A- dr'm katili, arabanın basamağı- be şekere banca, cebinde de bir bomba bulunu- ço o Katili: âdeta bir küçük mitralyözdü. Kale - men tek başına ateş etmiştir. Vaziye- in erir dolayı caniyi sorguya çekmek mümkün olmamıştır. Yaralanan kadınlardan biri öldü MARSİLYA, 10 (A.A) — Yarala nan kadınlardan biri ölmüştür. Ba - munla katilin hareketi dört bebiyet vermiş oluyor. Katilin vücudünde dövmeler ZAGREP, 10 (A.A) ii men, Pragda ticaret ile ü <udünde bir çelenkle çevrilmiş çap- iri, kemiği ile bir ölü ka- fasnın altında “ya hürriyet, ya ölümy, ini taşıyan bir dövme vardır. Yanlış şayialar <a VAR 10 (A.A.) — Jeneral Jorj Dimit- Amiral Bertelo ve Mareşal ee 'de öldüklerine dair li - Yialar tekzip ediliyor. Bir Hırvat amelesi BRÜKSEL, 10 (A-A.) — Liyej xa- Petrus ti hamında Hur vat bir amelenin, son kaybolduğunu bildirmiştir. M. Benes'in #eğibürü RAS, 10 (A.A.) — M. Benes Ha- Yaz Ajanamın muhabirin 2 dani bari, hiç bir hadise, beni, Kral Aleksandr'n ölümü derecesin la müteessir etmemiştir. Müteveffa, ik bir şahsiyet, büyük bir devlet upmı ve Çekoslovakyanın çok güve ilir bir dostu idi. Onun ölümü, felâ- tine, Çekoslorakyanm diğer büyük ir dostu olan M. Barthunun da ziyai zam oluyor.,, iye se - orta « “Hi Bulgarların teessürü YA 10 (A.A.) — Kral nü torlavya kralı Aleksandı' ölümü derhaber alır almaz kraliçe Mariye 4! #amimi bir taziye telgrafı gön tavir hir, Ayni zamanda kralın mü - M. Grvei £ Yugosalvya sefaretine kral namına taziyede bulun« Başvekil M. Georgief ile Ha- 5 mazirı M. Batalof ta Yugoslav- x bükümetlerine Bulgarista nm taziyetlerini bildirmişlerdir. “SOFYA, 10 (A.A.) — Kral Alek- sandr'ın feci ölümü haberi bütün mem lekete yıldırım süratiyle yayılmış ve çok derin bir acı uyandırmıştır. Bütün tiyatro ve sinemalar ve bütün umumi mahaller derhal kapanmıştır. Ölüm ha beri geldiği vakit hükümet azası top- lantı halinde bulunuyorlardı. Matem bergen olmak üzere kabine toplantı - ına hemen nihayet verilmiştir. SOFYA, 10 (A.A.) — Yugoslavya Kralı Alexandrım vefatı münasebetile Bulgar sarayı kralisi bir ay matem tu tacaktır. Hariciye nazırı M. Batolof, biribirini müteakıp Yugoslavya ve Fransa sefarethanelerine giderek kral Alexandrın ve nazır hou'nun ölüm leri münasebetlerile hükümetin tees - sürlerini ve taziyetlerini bildirmiştir. Romanya da . teessür BUKREŞ, 10. A.A. — Yugoslavsa Kralı Aleksandr ile Fransa Hariciye nazırı M. Bartu'nun öldürüldükleri ha- berini gazeteler fevkalâde nushalarla bil- dirmişlerdir. Bu haber bütün memleket- İ te elim bir teessür uyandırmıştır. Kral Karol ile Başvekil Tataresko ve M. Ti- tülesko Sinaia'da müzakere halinde bu- lunurlarken bu haberi almışlardır. Kral Kız kardeşi Yuyoslavya Kraliçosi Ma- riye hemen bir taziye telgrafı gönder- miştir. Başvekil Yugoslavya hükü- metine bir Gelgraf çekerek dost ve ni matemden dolayi Romanya duyduğu büyük acıyı bildirmiştir. Ro- manyanın büyük dostu Bartu'nun ölümü dolayisile Fransız telgrafları çekilmiştir. Bütün resmi bi- palara matem bayrağı | çekilmiştir. M. Titülesko Bükreşe gelmek üzere Sinaia- dan ayrılırken gazetecilere | şu sözlere söylemiştir. « le amanda cihanşumul bir ma- temdir. Milletimiz bu ziyalarm büyük- lüğü önünde eğilmektedir. altüst etti. Bu çifte ziya değil ayni 2 Rusyada teessür Moskova, 10 .A.A. — M. Merotok ile M. Litvinof Lui Bartu'nun katli do- layisiyle Fransız Başvekili M. Dumerg'e taziye telgrafları göndermişlerdir. Sefaretlerin taziyesi BELGRAT, 10.A.A. — Kral Alek- sandı'm ölü haber alınm alınmaz Belgratlaki bütün ecnebi devlet mümes- silleri hariciye nezaretine gelerek hü- kümetleri nana © taziyede bulunmuş. lardır. Diğer taraftan hariciye nazır mun vini M. Yuriçiç Fransa maslâhatizüzarı- na M. Bartu'nun ölümünden Yugoslav- ya hükümetinin taziyelerini bildirmiş- tir, Siyah kravat LONDRA, 10.A.A. — Kabinenin haf. talık içtimamda, bugün, bütün nazırlar siyah kravat giymişlerdir. mem dek meri sehir bugün için asili inlir elimi gösterilesek olan Japon filimlerinin Yu- gosiavya Kral ailesinin yemini dolayi gösterilememiş olmasından davetlilerini haberdar edemediği için kendilerinden ö- Japon sefiri, davetlilerine, ilimlerin gösterileceği tarihi bilâhare bildirecektir. Japonyada teessür TOKYO, 10.A.A. — Japon İmperato- ru Yugoslavya Kral ailesine bir taziyet telgrafı göndermiş ve sarayında bir ma- tem devresi yapılmasını emretmiştir. M. Hirota, Japonyanın Paris masla- batgâzarına Japonyanın Fransız. bükü- metine tesssürlerini bildirmesi için ta- dövresinii geçirmekte o- lan Japonyanın Fransa sefiri, Japonyanın 'M, Bartu'nun ölümü ile büyük bir dost kaybettiğini söylemiştir. Vedemiştir ki: — Fransa - Sovyet anlaşması M. Bar- tu'nun mahareti sayesinde olmuştu, fa- kat bu sadece Avrupa siyasetinin istik- rarın» matuf idi, Esasen OM. Bartu Ja- ponyayı gayet eyi anlyordu ve memle- ketimize büyük bir muhabbeti vardı, Rio de Janeiro'da matem RIO DE JANEİRO, 10.A.A, — Hü. kümet, üç gün matem tu karar verilmiştir. İngilterede matem LONDRA,I0, A.A, — Buradaki siya- si ve diplomatik mehafil, Yugoslayya Kralı ile M. Bartunun katledilmelerin- den doğma hayret ve teessürlerini ifa- de ediyorlar, Kral Aleksandr'ın, komşuları ile da- masruf 0 yılıyordu.. |, Dün gece, Ingiltere radyosunda Yu- goslavya milli marşı çalınmış — ve marş biter bitmez, saygı nişanesi olmak üze- re 30 saniye süküt edilmiştir. Ayni tekrim nişanesi M. Bartu hak» kında da gösterilmiştir. M. Barthou ve Ruslar MOSKOVA, 10.A.A, — İzvestiya ga- zetesi, M. Bartu'nun o zamanımızın en büyük devlet adamlarından biri olduğu- , nu yoziyor. Katilin iki arkadaşı MARSİLYA, 10 (A.A) — Eks - an - Provans - en Provace polisi katilin, Kramer ve Tanks ismi altında kaydedilmiş iki meçhul şahıs ile bera- ber bir otelde iki gece Oo geçirdiğini tesbit etmiştir. Bu iki kişi dün akşam kaçmışlardır. Cenaze merasimi PARİS, 10 (A.A.) — Kabine mec- lisi Bartu için cumartesi sabahı milli cenaze merasimi o yapılmasına karar vermiştir. MİLLİYET PERŞEMBE Yugoslavya (Başı 1 inci sahifede) ear y kendisi de demokrat idi. Maamafih © zaman millete hitaben meş- rettiği bir beyannamede izah ettiği gi- bi, parlâmentarizm ve fırka mücadelesi memlekette anarşi meydana getirmişti. Binacnaleyh bir dil ile konuştuğu gibi, bir ümit etrafında toplanan, bir hede- | fe doğru yürüyen bir millet | vücuda gelinceye kadar devletin idaresini kon- di eline alacaktı. Sırplar, Hırvatlar ve Siovenler, derin bir nefes aldılar. Çün- kü hepsinin de krala itimadı © vardı. Hepsi de kralı seviyorlardı. Kral Aleksandr devletin idaresini © Bine almakla bereber, daima tabii ha- Hin iadesi için de fırsat aramıştır. Çün- kü ken hürriyetperver ve demokrat bir adamdı. Nihayet 1931 senesi Eylü- lümde idareyi azıcık Oo genişletti. Bazı kayıtlar altında intihabat hakkını iade etti, Milli ve dini ayrılıklara dayanma. mak şartile siyasi fırkalarn © iadesine müsaade etti. Meclisi tekrar açtı. Fa- kat bir takım dabili sebepler ve harici teliinat karşısında Hırvatlar arasındaki muhtariyet cereyanı da aldı yürüdü. 1929 senesinin başında mecliste katle- dilen Radeç'in yerine Maçek Hırvat li. | deri olmuştu. Bunlar iki sene evvel, “Zagrep dilekleri, namı altında Hırva- tistana muhtariyet verilmesi için krala bir istida yazdılar, Bunun üzerine Ma- çek muhakeme edilerek üç sene hapso mahküm edildi. mahtariyet hareketi dahili ve harici olmak üzere iki cephe- Jidir. Dahili cephesi, evvelce de âzah et- tiğimiz gibi, Hırvatlar Sırp unsu- ru mütehakkim görmesidir. kendilerine müsavi bir v melesi di amelesi yaptığını iddia ediyorlar. Hari- ci safhasına gelince; bir takım komşu devletlerin menfaati de Hırvatistanı Yugoslâv adan ayırarak Avusturya ile birleştirmektir. Filhakika böyle bir şi. yaset yürürse, bir taşla iki kuş vurul. muş olacaktır: Evvelâ iktisadi sıkıntı içinde bulunduğundan müstakil devlet hayatı yaşayamıyan ve Almanyaya ilti- hakından korkulan Avusturyanın vazi- yetinde salâh husule gelecektir. Avus- turyanın Almanyaya iltihakına müma, naat edilecektir. Sonra Yugoslâvya za, yıflıyacaktır. Gariptir ki Hırvatlar ara. smda da Avusturya ve Hababurglara karşı bir sempati vardır. Bunun sebebi de şudur: Harbi umumiden evvel, Hr. vatlar Avusturyanın değil, Macarista- idaresinde idiler. Avusturya, Ma standaki Hırvatları Macar ekseriye- karşı himaye ederek onların sem- patisini kazanmıştır. Hırvatlarn Avus- turya Macaristan idaresinde olduğunu söylediğimiz zaman, harpten evvel, da. hili idare © noktasmdan Avusturyanın ayrı, Macaristanın da ayrı birer hükü. met olduğunu bazan unutuyoruz. Ya. bancı devletler, Avusturyadaki yabancı unsurlara karşı ne vaziyet almışlaraa, pimi da Macaristandaki yabancı unsurlara karşı o vaziyeti almıştı. kv sandr'ın şahsma karşı emir) azalmamışt Aleksandr'm bir Hırvat tarafından atılan silâha kurban olması, Hırvatları da müteessir etmiş olacaktır. Çünkü Aleksandr bir Sırp kralı değil, Yugoslâvyayı teşkil eden illetin hükümdarı idi. Aleksande'n bedeli, eski ve isminin delâlet ettiği ği gi bi dağınık Sırplar, Hırvatlar ve venler memleketinden, hedefte Meda yede bir, mütecamis bir millet | yarat ömaktı, Bumu yoğumurkan, ansrzen öldü. Aleksandr'in ölmesile | Yugoslâ ya mefküresinin zayıflayacağını zanı yoruz. Bazı milli kahramanlar “ardi ki öldükten sonra da milletlerin haya- tı üzerinde müessir olmakta devam e- derler. Aleksandr öyle bir hükümdar. dı. Büyük vatanperverin son sözü de şu olmuş: “Yugoslâvyayı muhafaza e dümiz.,, Rahu ebediyete kavuşan hü- kümdarın bu vasiyeti, matemde birleşen Yugoslây milleti için ebediyete kadar bir program olmalıdır. Ahmet ŞÜKRÜ Kari mektupları Bir avcılık federasyonu lâzım Kıymetli gazetenizin avcıların dilek. lerine tercema nolmak lütfunda baluna- <ağma dair Ankara avcılar. yurdundan aldığımız sevindirici haberin verdiği ce- saretle şu satırları yazıyoruz. Dünyada mevcut sporların en k Ji ve kuvvetlendiricisi olduğu muhakkak olan avcılık yurtları ber Serdi si makta olmasına yüzünden bu kıymetli zak bir halde lin ayrı türeleri ve ayrı yasaları Halbuki bütün avcı yurtların Je yasaya tabi olm icap mi le yasa birliksizliğinin neticesi ola- rak avcılık türeleri tam bir Babil ku. esi halini vunlarımız. ara. başlıca fonalığı avcılığın olmaktan çıkıp av ka. alması oluyor , |, Bazı vilâyetlerde siya hülle anl a yor bazılarında ise avcı cemiyet ri kei gi hallerine bırakılıyor ve kendi yeğ” larile kavrulmağa uğraşıyorlar 75 * Bu yüzden avcı yurtları ciddi bir inkişafa kavuşamıyor ve sıkı bir nizam olmaması sebebile © memleketin milli serveti olan av ırkı kanununun yasak et- tiği subaşı avları, alaca avı, kafes avı gi- bi avcılık olmayıp öldi le heder olup gidiyor. Şundan emin ol. malıdır ki bir subaşı avcısının öldür - düğü av hayvanı yirmi avcının bir se eh avluyabileceği avdan çok (fazla atam spor biraz başı bo- . Her yim Dezih bir spor şakçılığı halini VE al nee b nihayet ver. emek için avcılığın bir vekâletin hima » il TEŞRINEVVEL 1934 Türkiyede teessür | Yeni kral Londradan Parise dönüyor (Başı 1 inci sahifede) verilmiştir: — Mütevelfa Kralın öldürülmesi bütün Yugoslavya ve Avrupada nef - retle karşılanmıştır. Kral, milletinin refahı için çok çalışmış bir hükümdar dı. Hiç bir hırs ve iptilâsı yoktu, Bal- kan milletlerinin anlaşmasına da mimiyetle taraftardı. Bu sebeple öl: mü büyük bir boşluk bırakacak ve bu boşluk her tarafta hissedilecektir. Katil Petrus Kalemen esasen bıkalı bir adamdır. Bundan bir mü. det evvel Radiç farki mensup na zırlardan M. Neidorfer'i öldürmü Macaristana kaçmıştı. Gryaben görü“ len muhakemesinde yirmi sene küre - ğe mahküm olmuştu. Bu cinayet Vo > eni şahsi bir em ık eseri değil, siya- si bir hareket ol: da şüphe yok- tur. Yugoslaryada bugünkü rejimden memnun birçok kimseler var ki bunlar takibattan kurtulmak i- çin İtalya ve Maca ilti Tedi. Bu sebeple katilin bu teşkilâ - tın emrile hareket etmiş olması çok muhtemeldir. Şahsi bir hareket olmadığını zapnedi- yoruz. Çünkü yalnız Kralı öldürmekle » Bu kabil firarilerin Yugoslavya hududu üzerinde bulun - ması Yugoslavyanın emniyetini tehdit edecek mahiyettedir. Üç ay evvel mil letler esiyetinde hudut meselesi mev- zuu bahsolduğu zaman, Macarlarla bir münakaşada bulunduk. Macarların mültecileri hududa yakın yerlerde is» kân etmeleri bizim için her zaman gaile çıkarmak istidadında bulundu - ğundan bunların huduttan uzaklaştı » rılmalarını istemiştik, Rejim değişikliği olacak mı — Yugosavyada bir rejim değişik liği mevzuu bahis değildir. Esasen Prens Paul şimdiye kadar siyasetle meşgul olmamıştır. Niyabet meclisin - de bulunacak diğer zevat ta bugünkü rejime taraftardırlar.,, Mütevetfa kral neşeli idi Müteveffa Kral Alexandre Hz. Fran saya karşı ük bir muhabbet besle diğinden Fransaya yapacağı seyahat- ten pek memnundu. Fransada, Yu - aş olduğu kadar gerilen K Kral Marsilyaya ayni neşe içinde çıkmıştı. Evvelki gün Yugoslavyadan gehrimi ç ze gelmiş olan Fransiz sefareti deniz ateşesi kumandan Rouch Kralın Yu - goslavyadan hareketinde yapılan tep- yi merasiminde bulunmuştur. Kuman- dan Rouch dün bize Kral Hazretleri» nin Marsilyaya gitmek üzere Dubrov » nik kruvazörüne binerken pek neşeli olduğunu söylemiştir. Ankarada teestür ANKARA, 10 (A.A.) — Yugos - lavya Kralı Hazretleriyle, Fransa Ha riciye nazırı M. Barthou'nun ölümle- rinden hâsıl olan derin teessürden do layı bugün yapılması kararlaştırılan belediye seçimi şenlikleri yapılmıya » caktır. Zonguldakta teessür nazım M. Bartu (Başı 1 inci sahifede) tı ay yas tutulması emredilmiştir. Ka- lemen'in Belgratta dişçilik etmekte o lan kardeşi tevkif olunmuştur. LGRAT, 10 (A.A.) — Kral A- lexandr'ın vasiyetnamesi bu sabah a- çılmışlır. Vasiyetname açılırken Prens Pol, Başvekil Uzunoviç, Belgrat vali- si, muhafız kumandanı cöneral Giv - koviç ve müteveffa kralın seryaveri ha zır bulunmuşlardır. Kral Alexandr ikinci sinni rüşte vâsıl oluncaya kadar niyabeti | saltanat © meclisine Prens Pol Karacoceviç, üyan azasın - dan ve eski nazırlardan Radenko |: roviç ve valilerden doktor Perovitişi tayin etmektedir, Niyabeti saltanat meclisi azalarıma icabında vekâlet et mek üzere de şunları göstermektedir: Prns Pola Belgrat şehri askeri kuman danı Ceneral Tomiç, Stankoviviçe â - yandan Janin' ve Peroviçe de âyan - dan Zelts vekâlet edeceklerdir. ” — Hükümetin beyannamesi BELGRAT, 10 (A.A.) — Hükü - met Yugoslav milletine aşağıdaki be- yannan:eyi neşretmiştir: Büyük kralımız birinci Aleksan - dr dokuz teşrinievvelde saat 16 da alçakça bir suikasta kur. ban gitmiştir. Kral müttefik Fransaya sulh eseri için seyahat etmekte idi. Bu eseri kaniyle teyit etmiştir. Teşki- lâtı esasiye kanununun 36 ıncı mad - desi mucibince ilk doğan oğlu Haş - metlu-Kral ikinci Pier Hazretleri Yu- goslavya krallığı tahtma çıkmıştır. Kraliyet hük: , ordu ve donanma haşmetlü ikinci Pier Hazretlerine sa- dakat yemini yapmışlardır. Krallık o- toritesini muvakkaten © üzerine alan hükümet teşkilâtı esasiye kanununun 45 inci maddesi mucibince öyan ve mebusan meclislerini 11 Teşrinievvel. de müşterek toplantıya davet etmiş « tir. Meclisler teşkilâtı esasiye kanu - numan 4Z ve 59 uncu maddeleri mu- <ibince yemin edeceklerdir. Kral Aleksandr son nefesini ver meden evvel söylediği son ve yegâne kelime şu olmuştur: o “Yugoslavyayı muhafaza ediniz.,, kralın millete bı- raktığı en yüksek miras işte budur. Kraliyet hükümeti bu mirasa sa - dık kalmağı bütün Yugoslav milleti- ni davet eder.,, BELGRAT, 10 (A.A.) — Kral A- leksandrım ölümü umumi bir elem ve derin bir matem uyandırmıştır. Kra - im bu kadar feci bir tarzda ölümü bütün Yugoslavyayı derecesiz bir aci çinde bırakmaktadır. Bütün meml, ket uğradığı bu felâket içinde sükü- neti elinden bırakmamaktadı aber alınır alınmaz bütün mağazalar ve u- mumi mahaller derhal kendiliklerin - den kapanmışlardır. Çok sevdiği hü - kümdarını kaybeden Belgrat halkı « - lemini denizi aça göstermektedir Sokak: 1, zi maksallarla güçilenlaniii. göstermektedir Sokak - Jeti, bu büyük Avrupalının naşı önün- de eğilir. Zatıdevletlerine cumhuri - yet hükümeti namına hürmetkârane ve müteessirane taziyetlerimi bildiririm. lr ma Me Marsilya. birlikte, bir suikast meticesi öldürülme: Pi lamel Eni Hizelarina yl leri haberi Zonguldaklıların yüreğine büyük bir yara açmıştır. Zonguldaklılar Türk milletinin Yu” gonlav milletine karşı beslediği sevgi im. na arar irtikâp olunan caniyane su- rendiğim zaman ne kadar bü İri bir yeis içinde kalmış olduğumu zatıdevletlerine tarif edemem. Bu men ve savan ve aşar taşıyan kral Alek. | fur cinayet yüzünden uful eden bü » dir. Doğt Fransanın vatanperver harici. ye nazırı Bartu cenaplarmın da bu sui- kasta kurban gidişi Zonguldaklıların faciadan duydukları acıyı ve yesi art trmıştır. Zonguldaklılar büyük Fransız milletinin dayanıklı ve verimli varlığı. “ yayi e acı Zonguldağa yayılır yayıl. maz halk belediye ekimi yapmakta olduğu şenlikleri O keserek büyük ölülere son hürmet borcunu ö- demekte ve bu suretle de iki dost mil. Jetin yesine iştirâk etmekte, Bedri Ismet Pş Hz. ile Hariciya veki- linin taziyetleri — Marsilya Gaston kili M. Uzunoviç, siye nhzırı M. Y, Hariciye nazırı vekil hazeratına yama büyük ve ne- cip bir hadimini kaybetmiştir. Fransız, zatıdevletlerinin ve bütün. sulh dostlarının matemine en samimi bir surette iştirak ederek size cumhu riyet hükümeti namına derin muhab- bet hislerimle birlikte en teessürlü ta ziyetlerimi arzederim, İsmet Başvekil M. Uzundviç Hazretleri - Belgrat, Vahşiyane suikast haberi, bizde çok büyük bir keder uyandırmıştır. Av rupanın büyük bir şef, büyük teşki « lâtçı ve büyük bir sulh banisi olan en necip simalarından birinin ufulü her tarafta derin bir teessürle hissedile cektir. Yugoslavya milletinin matemi- ne filen iştirak eden bütün Türk mil « ———— yesine konulması ve bir avcılık fede « rasyonu yaratılmak suretile bep avcılar rın bir yasaya bağlanması mümkün de- il midir? ne — İdare heyeti reisi let yük sima, umumiyetle Avrupa ve bil- hassa Balkan tarihinde en yüksek in - intibamı bırakacaktır. Bu büyük Av - rupalının naşi huzurunda sulhün sa » dık lele öaateni iyide İbi z nan Yugoslav milletinin samimi dost- ları sıfatile iyoruz. Tevfik Rüştü ere Ki m ne Fransanın, mümtaz lan na - zırının şahsında uğramış olduğu bü - yük ziyadan dolayı fevkalâde müked- der olduğum halde zatı devletlerin - den en teessürlü taziyetlerimi kabul buyurmanızı rica ederim. Kendisine ayni sulh mefküresi için teşriki mesai etmek şerefine nail olmuş olduğum bu büyük Fransızın hatırasını hürmetle tezkür etmek benim için elemli bir vazi- fedir. Ben M. Barthou'yu iş gördüm, onun büyük kalbini et mek fırsatını elde ettim. Resi için âdeta ihtirasla sevmiş olduğu vatanı- nın ve samimiyetle hizmet etmiş bu - lunduğu büyük sulh fikrinin onun u - fulü ile ne büyük bir ziyaa uğramış ol Tevfik Rüştü Hariciye naziri vekili Hazretlerine, Büyük kralınızın şahsma karşı ir #ikâp imi olan caniyane suikast ha berinin bais olduğu azim keder içinde zatıdevletlerine hürmetkârane ve mü- tocssirane taziyetlerimi © erzetmek ve zamanımızın siyasi hayatının mehle- keleri arasında bütün sulh hâdimleri Bl bien Sere yükselmiş GE büyük bir wi ola an Haşmetlü kral Aleksandr Hazretleri - nin hâtırasna medyun olduğum son İ tebcil vazifesini ifa eylemek isterim. Tevfik Rüştü Yoüinüslk ANKARA, 10 (A. A.) — Reisicum hur Hazretleri namına seryaverleri Ce lâl Başvekil İsmet Paşa Hazretleri na mına hususi kalem müdürleri Vedit ve Hariciye Vekili Dr. Tevfik Rüştü Beyefendi O Hazretleri o mammada hususi kalem o müdürlerile protokol dairesi memurlarmdan Kemal Sait Bey ler bugün Yugoslavya sefarethanesine giderek geni bir suikaste kurban olan ından dolayı Gazi Hazretlerinin ve 'Türk bükümet ve milletinin teesür ve taziyetlerini bildirmişlerdir. Vedit ve Refik Amir Beylerle Ko- mal Sait Bey müteakıben Fransa 36- farethanesine giderek dost Fransanm mizin ii önline si larda biri biriyle ağlıyarak görüşen birçok kimselere rastgelinmektedir. Yeni kral için tedbirler LONDRA, 10 (A.A.) — Romanya valde kraliçesi Mari ile Yugoslavya Kralı Piyer, Ritz otelinden Viktorya #yonuna gitmişlerdir. Oradan Pa: rise giderek Yugoslavya kraliçesi ile buluşacaklardır. Viktorya istasyonun» da fevkalâde tedbirler alınmıştır. Dört sıra polis istasyona dizilmiş, bir çok resmi ve sivil polisler istasyonu nezaret altına almıştır. Kral ve valda kraliçe saat 14 trenile gitmişlerdir. Veliaht nasıl haber aldı LONDRA, 10 (A.A.) Yı veliahti, bu saabh, her türlü ihtiyat i- le, babasının ölümünden haberdar e- dilmiştir. Prens, erkal Yugoslavya s9 Si gitmiştir öni Kral Parise geliyor PARİS, 10 (A.A.) — Yugoslav; fareti, hayret ve teesür içindedir. A- çılan defterlere yüzlerce kişi kaydo » lunmuştur. Veliaht Pier, İngilterede okumakta olduğu mektepten bügür Parise gelecektir. Çalışkan bir talebe LONDRA, 10 (A.A.) — Kollejde geçirdiği kısa müddet zarfında genç Yuzoslavya Prensi Piyer, yüksek se « viyesine rağmen sade vaziyeti ile ça - bucak kendini sevdirmişti ve diğer ta lebelerle ayni muameleye maruz ka lışındah, saraydaki teşrifattan âri bir hayat geçirmekten dolayı seviniyordu, Prens, İngiliz usulü futbol oynamağı öğrenmişti ve spor hocası onda, müs takbel bir iyi oyuncu östidadı görüyor du. Prens, çalışkan bir talebe idi. Mek tep arkadaşları ve hocaları onun bt « yalı boşluğu teessürle karsılamış 4, ler, Altı ay matem BELGRAT, 10 (A.A.) — Hükü. “e milli matemin altı ay devamına ka ar vermiştir. Kral Aleksandr'in ölü- ol bütün memlekete ilânı için Yu- goslavyanm her noktasındaki ve her mezhebe ait kliseler matem çanları çalmaktadırlar. Krala yapılacak ce « naze merasimini tesbit için hususi bir komite teşkil edilmiştir. Hususi ve res mi bütün binalar ve “ler matem bay» rağı çekmişlerdir. Tehlike vaziyeti BELGRAT, 10 (A.A.) — Memle- ket, sakindir, fakat halk arasında git. Çi yayılan bir nefret duygusu var. için memlekette “tehlike nin ilânı bekleniyor. BELGRAT, 10 (AL.A.) Yuğı lavya ajansı bildiriyor: Asker dale rınm hareketi ve kısmi seferberlik hak Bursadâ taziz için intihap bir dakika durdaral. muştur, Her tarafta teessür ANKARA, 10 (A.A.) — Yugoslar kralı Aleksandr Hazretelrinin © katli bütün Türkiyede büyük nefret ve te- ... Süt nine isteyenlere Sütü bol, sıhhati yerinde bir süt nd ralı evinde Fatma hanıma müracaatla ri Tahsilim yüksekir, İngilizce, Franss ca, Arapça bülrim daktilo bilirim. Oğle» den sonra veya gece işleri müsait şerait le kabul ederim. o Adres Milliyet A. H. rumuzu. ... Mükemmel ingilizce fransızca dakti- lo - stene bilir, türkçesi çok kuvveti bir hanım iş arıyor. Şersit ehvendir. Milliyet iş bürosu telefon rumuzuna, ... Tehsilim yüksektir. İngilizce, tram. sızca , arapça bilirim. Daktilo yazabi Birim. Öğleden sonra veya gece işlerini müsait şeraitle kabul ederim. Milliyet A, H. ramuzune —