17 Kasım 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

17 Kasım 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Tevfik Rüştü B.in Beyanatı (Başı 1 inci sahilede) Bında oturmuş bir halde önünde topla- Ban bir çok muhabere evrakını tetieik | eder vaziyette buldum. Yanma kabul © | hunmak için çok beklesnedim. Vekil Bey ayağa kalkarak beni nezaketle kabul et- (4 Buna rağmen meşgul olduğunu gör- düğüm için Vekil Beyin bu nezaketini suüistimal etmemeğe çalıştın. Tevfik Rüştü Bey mütebessim çehresi ve çok samimi tavurlariyle kendisine yaklaşan insanları hemen cezbetmek hassasına maliktir. Insan kendini derhal bir bü- yük devlet adamı karşısında görmekte- dir. çini Hariciye vekili bu saatte cezri tedbirlerle telhişçilerin iadeleri hakkında söz söyliyecek vaziyeti de- Buna rağmen konuşulabilecek şeyler de var. Marsilya sukastinin inikâsleri bak kandaki suale cevaben Tevfik Rüştü Bey dediler ki: Eğer bu suikastin failleri bu hare- ketlerile hoşa gitmiyecek hâdiselere yin Cenevrede içtimamı tebliğ et- memiştir ,, sözlerini ilâve etmiştir. Bundan sonra Belgratta M, Yev - tiçle ehemmiyetli bir mülükat yapa- cağını söyliyen Tevfik (Rüştü Bey lâfı ile küçük itlâf arasm - da bir teşriki mesai olup olmadığına dair olan sualime cevaben demiştir ki: Bu iki beynelmilel grupun mevcu- letlerin ayrı ayrı takip ettikleri mesele- ler olmakla beraber hepsi muahedelein tadili fikrine aleyhtardırlar. Grupların ikisi de Avrupada sulh teşkilâtı rasını isterler. Daha mühim bir nokta da var: O da Küçük itilâfm iki mühim azası Balkan itilâfinda da azadırlar, Bu- « Nihayet Bulgaristanla olan münase- bat hakkındaki suale cevaben Türkiye hariciye vekili ye beyamatta bulunmuş. ai Bulgar hükümetile olan müna- «cbetlerimiz çok iyidir. Bulgaristanla komşuları arasındaki hava gün geçtik- çe düzelmekte devam ediyor. Bu inkişaf Balkanlar için bir saadet olmasını te- menni ederim. Prens Pol Hz. nin Ziyafeti BELGRAT, 16 (A.A.) — Naip prens Pol Hazretleri bugün köşkle - | rinde hususi bir öğle ziyafeti vermiş ve bu ziyafette Türkiye Hariciye ve- kili Tevfik Rüştü Beyle Yugoslavya hariciye nazırı M. Yevtiç hazır bu » lunmuştur. Belgratta neşredilen tebliğ LELGRAT, 16 (A.A) — Tevfik Büyü Beyle M. Yevtiç arasında yapı- lan konuşmalardan sonra bu akşam aşağıdaki tebliğ neşredilmiştir: *Cenevreye gitmekte olan Türki- ye cumhuriyeti hariciye vekili Tev- fik Rüştü Beyefendi Belgratta bilhas- sa tevakkuf etmiş ve bu vesile ile dün akşam ve bugün Yugoslavya ha- riciye nazırı M. Yevtiçle görüşmüş - tür Hariciye mazırlar ıbu mülükatları 0s- masında, iki memleketi gerek doğrudan doğruya gerek dolayısile alakadar eden Avrupa siyasetinin en ileri gelen mese- lelerini hakkında görüşlerinin tamami- Je ayni Iduğunu müşahede etmişlerdir. Hariciye nazırları bu atlarına Co- nevrede, Milletler cemiyeti konseyinin | ve asamblesinin toplantısı esnasında olan dost ve müttefik mem- leketlerin mümessillerile devam odecek- lerdir. İncir ve üzüm satışı IZMIR, 16. A.A, — Bu öyın onundan onbeşici günü kadar borsada ulubuçuk kuruştan ondokuz kuruşa ka- dar 12,160 çuval üzüm ve dört kuruştan onsekiz kuruşa kadar 5.262 çuval incir ve dört on paradan 708 çüval hurda in- cir satılmıştır. İsparta halıcıları ISPARTA, 16, A.A. — Halıcılar bir- liği 1934 yılı genel heyet (toplantısını buzün saat 15 te ticaret odasında yap- mıştır. Bu münasebetle kongrenin saygı duyguları büyüklerimize telyazısiyle bil- dirilmiştir. Yeni idare heyeti seçimi ya- pılmış ve memleketin halıcılığını alâka- dar eden işler konuşü'muş ve bazi mü- bim kararlar verilmiştir. Sarre meselesi (Başı L inci sahifede) ye encümeni M. Lavalin harici siya - #ete dair verdiği izahatı dinlemiştir. M. Laval, Sar için Romada üçler ko- mitesinde yapılan müzakereler hususun- da, sulh muahedenamesinde tespit edi- len usulün normal bir şekilde | inkişaf edeceğine kani bulunduğunu söylemiş ve demiştir ki * “ Fransanın yegâne gayesi Sar'da | rey hüriyetini temin etmektir. Fransa meri bulunan muahedelerden çıkan bü- tün vecibeleri bir sulh zihniyeti iç yerine getirmeğe ve müdafaası kendisi me verilmiş olan menfaatları himayeye katiyen azmetmiş bulunmaktadır. , Romaya yapacağı seyahat hakkında | da demiştir ki : * Bartu'nun yapmış olduğu gayretleri M. Laval idame etmek lâzımdır. Sulhun muhafa- zasiyle alâkadar olan diğer devletlerle Fransa ile İtalya arasında siki bir itilâf temin olunmalıdır.,, Şark misakıma dair yapılmakta. olan müzakereler hususundu, M. Laval Sov- yet Rusya ile beraber çalışma siyaseli- Be devamın Fransa ve sulh için olan faydalarını göstermiştir. Nihayet hariciye nazırı, Fransanm it- tifaklarına ve dostluklarıma sadık bu- lunduğunu ehemmiyetle kaydederek iza- hatmı bitirmi, nin ayni noktai nazarda olmalamdan dolayi memnuniyetini bildirmiştir. İngilterenin vaziyeti LONDRA; 16. A.A. — Havas ajansı bildiriyor « Avam kamarasında Ingiliz kuvvetleri- havzasında muhtemel bir mü- esine ait sorulan bir sorguya kar- şılık olarak, Lord Eden, böyle bir ş6- yin hükümetçe mutasavver olmadığını zıt aksülemel hasıl ot. işti Fransız rinin Sar havzasına girdikleri takdirde Ingiltereyi ve Akvam cemiyetinin bütün âzalarnı da temsil edeceklerine binaen, Ingiliz hükümetinin bunlara manen yar- dımla mükellef bulunduğu kanaatını i- leri sürmekte, diğeri ise, bilâkis, oAk- yarı çemizotinin girişeceği ber müzede: leye İngilterenin iştirâkle mükellef bu- lunmadığını iddia eylemektedir. Alman eksperi hasta ROMA, 16. A.A. — Sar işleriyle mef- gul olan üçler komitesi, son dakikada Almanyanın Roma sefiri marifetiyle Al- man eksperinin hasta düştüğünden ha- berdar edilmiştir. Reis Baron Aloisi, umumi cehseyi çarken, komitenin artık — bundan fazlı beklemesine imkân olmadığını ve kendi- sinin Alman eksperterini, geldikleri za- man cereyanı ahvalden ede- ceğini ve şayet köndileriyle itilâf hasıl olmazsa komitenin bilumum müzakere olunmuş noktalar hakkında kendi mü- talsılarını Akvam cemiyetine bildirece- ğini söylemiştir. Bu umumi içtimai müteakip, komite âzaları yerlerini Akvam ( »- niyetinde, Fransız eksperleriyle birlikte çalışacak olan tali mali komiteye terketmişlerdir. Bu tali komite, bilhassa Sar havzasına sit ticari kredi meselesini müzakere ©- decektir. LONDRA, 16. A.A. — Lordlar ka- marasında amele fırkasından M. Mar. vazifesini ifa etmek üzre Sar'a gönderilmesi teklifinde şi İariciye müsteşarı M. rg cevap vererek Milletler Cemi- in plebissit'en evvel Sarre'da şim- dik rejimin ibkası ne demek olduğunun tarifi hususunun Fransız muhtirasmda münderiç olduğu ve bu muhtiranın üç- ler komisyonuna gönderilmiş olup ba komisyon tarafndan bu bapta bir rapor tanzim edileceğini ve bu raporun önü müzdeki hafta zarfında Milletler Cemi- yeti konseyine verileceğini söyledikten sonra demiştir ki o YY Bu, ne Fransa ve ne de Ingiltere hü- kümetini alâkadar ediyor. Milletler ce miyetine ait bir meseledir. Statükonun Meletler Cemiyeti tarafından tarif edil- in mezkür cemiyet nezdinde te- gökbilim yapılış ollağaı 1 biliyo- rum. M. Marleyin söylediği şekilde In- giliz mümessillerine talimat vermek mi- yetinde değiliz. Gürültülü kongre (Başı 1 inci sahifede) yetini tenkit etti, hesapların karışık ol- duğunu söylediler Bir kısım aza, salo- mu terketti. Gürültüyü reis güçlükle bas tırdı. Bazı aza: — Hesaplar yeniden tetkik edilsin, apaçılı önümüze konsun, diye bağırıyor” du. Hesapların yeniden tetkik edilerek heyeti umumiyeye arzedilmesi muvafık görüldü. Hesap meselesi halledilme- den yeni idare heyeti seçilemiyeceği an- laşıldı. Geç vakit kongreye nihayet veril- di. Kongre, başka bir gün tekrar lop. lanacak, hesap meselesi görüşülecek, bu iş halledilirs, yeni idare heyeti in- tihap olunacaktır. ÇE MİLLİYET CUMARTESİ HARİCİ HABERLER M. Eden'in 'Silâhsız bir İngiltere sulh işinde rol oynıyamaz —— om — İngiltere iki tane 9000 tonluk ve 32 mil süratinde krüvazör yaptırıyor LONDRA, 16. A.A. — Bahriye müs- teşarı geçenlerde Avam £kamarasında yeni bir kruvazörün yapılacağını bildir- misli. Deyli Telegraf gazetesi bu gemiler hak kında şu irahatı vermektedir « Bu iki kruvazör dokuz bin tonluk- tur, Süratleri 32 mildir. Ve birdefa lıkları mahrukat ile çok uzaklara gide- ilirler. Topları 12,6 pusluktur ve üç katlı kuleler içindedir. Her gemide iki deniz tayyaresi bulunmaktadır. Bu ge- İ amilerin her biri 1.800.000 İngiliz lirasi. na çıkacaktır. Bahriye nezareti bu fevkalâde kuv- vetli gemilerin an vazge” şecekti, fakat son Japon ve Amerikan buna vazörün yapılması da muhtemeldir. İngilterenin sulh siyaseti LONDRA, 16. A.A. — M. Eden söy- Filipinde Müthiş bir tayfun ol- du 20.000 kişi yersiz yurtsuz kaldı MANILLA, 16. A.A. — Şiddetli bir Muzon adasını iyi yersiz, yurt sayısı benüz Bir gölde Sis yüzünderi iki vapur müsademe etti STETTIN, 16 (AA) — Stettin gölünde bir Alman vapuru ile bir la giliz vapuru İcesif bir sis esnasında mü- sademe etmişlerdir. Bu vapurlar hasara uğrumışlarsa da Lanana gelebilmişlerdir. Orada tamir i Alman köylülerine Yapılan yardım Köylüler için yeniden 6780 bina yaptırıldı BERLİN, 16 (A.A) — Yeni bri köylü tabakası vücude | getirmek için nasyonal sosyalizm tarafından sarfedi- iegelmekte olan messi mühim neticeler vermiştir. 1 teşrinievvel 1934 tarihine kadar yeniden köylülere sit 6780 bina vöcude getirilmiştir. Bu binalar ile müş temilâtmın işgal etmekte olduğu saha 564000 arpandır. 1933 te vücude geti- rilmiş olanların milkdarı ise 310000 ar- panda 4900 bina idi. 7934 senesi niha. yetine kada rbir sene zarfında imşa odi- İen binaların mikdarı yedi bine baliğ © | lacaktır. Eğer bu yedi bin bina bir tek muta | takada bir araya getirilecek olursa ü- güncüleinch tarafından » tek bir sene sarfında ihdas edilmiş iki yüz yeni ka tabadan fazla bir şey meydana gelmiş olur. Bulgaristanda bir Türkün ölümü SOFYA, (Milliyet) — Ayan 12 in- i günü Pravadi kazasmın Baştepe, kö- yünde Ahmet ağanm evine 6 kişiden mürekkep silâhlı ve maskeli bir çete gir- miştir. Bunlar avluda rastladıkları hiz- metkârla Ahmet ağanm oğlunu sem ski bağlamışlardır. Bunların feryadına ko şan Ahmet ağayı da yakalayarak döv- müşler ve bıçklarile yaraladıktan sonra evin her tarafını aramışlar ve bulduklar rı 30 Türk altınile alıp kaçmak isterler» | Faciası mı Olacak? 17 TEŞRINISANI o 1934 bir nutku lediği bir nutukta İngilterenin sulh me- selesindeki hattı hareketini göstererek bazi memleketlerde takip olunan terhi- ye usullerini beğenmediğini söylemiş ve demiştir ki : “Üç siyasetten birini ter- cih etmemiz lâzımdır : 1 — Yalnız kalmak— çok parlak olan bu siyasetin maatteessüf tatbiki imkân- sazdar, 2.— İngilterenin kendi silâhlarını a- — halbuki silâhsi bir İngilte- re sulh işinde faal bir rol oynıyamaz. Orta bir hal sureti olan ve bizim tmemiz icap eden siyaset şu- dur : bir silâbsızlanma mukavelesinin hazırlanması için Milletler Cemiyetine yardım etmek ve müğterek sulh sistemi- ni kuvvetlendirmeğe çalışmak suretiyle bize düşen mesuliyetleri | kabul etmek ve bunu kendi müdafaamız i- çin zaruri olan tedbirleri de ihmal et- emektir. Yakın zamanda Bir Çin - Japon MOSKOVA, 16. A.A. — Sovyet mat- buatı, Japonlarm, Mançuri haritasında, halen Çin'e sit bulunan Çahar eyaletini Mançukonun aksamından olarak göster. diklerisi kayt ve eylül sonunda bir Ja- pon topçu müfrezesinin Lisi'den Dolo- nor'a sevkedildiğini ve yüzlerce kam- yonun da şimali Çahar'a doğru gön derildiğini işaretle yakında mutlâka bir Çin-Japon faciasının patlak vereceğine hükmediyor. İspanyada Gene bir kabine buhranı ihtimalleri var MADRIT, 16. A.A. — Parlemento Bun çok gürültülü olan bu sabahki top- lantısından sonra hükümetin istifa ede- ceği söylenmektedir. Bu toplantıya Ka- talonya mebusları da iştirâk ettiğin den ekseriyet mebusları bunların İspan- yol olmadıklarını bağırmışlar ve vatan hainliğiyle ittiham etmişlerdir. Belçikada kabine buhranı BRUKSEL, 16. A.A. — M. Jaspar'ın Kraldan yeni kabineyi teşkil için kendi- sine verdiği vazifeden affını rica etme- si hayretle karşılanmıştır. Daha dün ak- şam bu işte muvaffak olacağı sanılıyor. du. Berlinde hukuku düvel bürosu BERLİN, 16 (A.A.) — Alman nas- İ yonal sosyalist hulukşinasları ile muta | bik kalınmak suretile Berlinde bir hu- | kuku düvel bürosu ihdas edilmiştir. Bu büro avukatlar ve iktisatçılarla sıkı talebeleri grev ilân etmişlerdir. retince reddinden ileri gelmiştir. lar arası bir mukavele yapılması zere buraya gelmiştir. mesi muhtemel görülmektedir. deceğini söylemiştir. lardır. dolayi şikâyette bulunmı riciye vekili Te Japonyayı memnun etmek ü etmiştir. surette teşriki mesaide bulunarak Al- manyanm hukuki ve iktısadi münase- betlerini tanzim edecektir. Almanlar Taksim Abidesine bir Çelenk koydular Ordumuz görmek maktadile Am- ken, belediye jandarması evi muhasira alna alarak çete ile müsademeye giriş imişlerse de azlık oldukları içini çete ef- radına bir şey yapamamışlardır. Ahmet ağa, yaralarının — ağırlığından ölmüş, çocuğile hizmetçisi kasmba merkezine nakledilmiş, çetenin takibi için de jam darma müfrezesi gönderilmiştir. İngiltere Faşistleri LONDRA, 16 (A.A.) — 9-9 da Varthing'de yapılan faşist toplantı - sında çıkan karışıklıklar yüzünden faşist lideri Sir Osvald Mosley ile ta- raftarlarından dördü, birinci kânum ayında muhakeme edileceklerdir. Dördü de kefaletle serbest bırakıl- maştar, M. Roosvelt seyahatte VAŞINGTON, 16 A.A, — Reisicem- bur M, Ruzvelt cenup hükümetlerinde bir seyahata çıkmıştır. Birincikânunun başlarında dönecektir. velki akşam heyet şereline Tokatlıyan dir. Istanbul kumandanı Halis Paşa eV- ötelinde bir çay ziyafeti vermişti. . Cümhuriyet halk fırkası umumi kâ- #pliği, maarif vekâletinde toplanan ko- beraber, musiki inlulâbında üzerine dü- gen vazifeleri yapmak üzere bir proğ- ram hazırlamıştır. Halkın garp musikisi tekniğine karşı olan alâka ve alışkanlı- memleketin muhte- if yerlerinde seçme operalar temsili ta- karrür etmiştir. Temsil edilecek opera lar, ve bunların imahiyetleri hakkında, farka umumi kâtipliği tarafından İt. tanbul halkevine mühim bi rtamim gön- derilmiştir. Musiki inkalâbmım hızlanma- *ı için, İstanbul Halkevi derhal faaliye- te geçmiştir. Istanbul halkevi | temsil şubesi ,diğer kıymetli san'atkârların i Grakile, şehir utiyatrosunda bu kış mev- siminde üç opera temsil etüirecektir. Bu operalar Münir Hayri Bey tarafından yazılmış olan (Bay ender), (Te be Atina üniversitesinde grev ATINA, 16 (Milliyet) — Alina üniversitesi edebiyat fakültes Grevin sebebi talebenin istediklerinin müdüriyet ve Maarif nezâ Silâhsızlanma etrafında teşebbüsle: ROMA, 16 (A.A.) — Amerikanın Bern konferansındaki müşahidi M. Vilson, silâh imali ve satışına dair ulas için İlalya hükâmetile görüşmek iğ sefiri ve silâhsızlanmı Marsilya faciasında beyrelmilel yi mes'uliyetler aranıyor BELGRAT, 16 (A.A.) — Hariciye nazırı M. Yevtiç, bu defaki Cenevre içtimaında, Marsilya suikastindeki beynelmilel mesuliyetlerin araştırılması hususunu gelecek içtima ruznamesine kaydettirmek iste- Şimali Epirdeki Yunanlıların vazi- yetine dair teblig ATINA, 16 (Milliyet) — Şimali Epirdeki Yunan ekalliyetine ait mektepler için Arnavutluk hüküm eti tebliğ efkârı umumiyeyi tatmin etmemiştir. Gazeteler, Yunan ekalliyetinin istikbalini fena görmekte ve “Arna vutluğun ba tebliği kendi aleyhlerinde olacağı muhakkak olan Ak- vam Cemiyeti kararına tesir yapmak için yapılmıştır,, demektedirler. is tebliğin mektep meselesinde Arna iğini gazetecilere söylemiştir. ATINA, 16 (Milliyet) — Dün Hariciye nazırını ziyaret eden Ar- navutluk sefirine Mösyö Maksimos ne karşı tatbik edilmekte bulunan tazyikattan dolayı şikâyette bulur narak bu halin devamı Yunan - Arnavutluk münasebatını müteessir & tarafından dün neşredilen şimali Epirdeki Yunan ekalliyeti İngiltere Futbol federasyonunun bir tasavvuru LONDRA, 16. A.A — İngiltere İtalya giliz oyuncuları İtalyan takımının tatbik ettiği sert ve haşin oyundar İngiltere futbol federasyonu Avrapi takımlarile badema müsabaka yapmamak taravvurundadır. Hariciye Vekilimiz Belgrattan seçerken BELGRAT, 16 (A.A. SE — Cenevreye gitmekte olan o Türkiye Hı ik Rüştü Bey buraya gelmiş ve istasyonda nazırı M. Yevtiç ile diğer bir çok zevat tarafından selâmlanmıştır. Deniz konuşmalarıve İngiliz tabiye: LONDRA, 16. A.A. — Deniz konuşmalarında İngilterenin takip etmiş olduğu tabiye Japonlara ve Amerikaldara ekseriya başka başk ve fakat her iki tez arazında mutavassıl bir sureti hal temin © edebile cek sualler sormaktan ibaret kalmıştır. Bidayette Amerikalılar Vaşington muahedesinin devamını ve, 5-53 nisbetinin muhafazasını kati olarak istiyorlardı. Bana mukabil Japonlar Vaşington muahedesiyle konulan derece usulünden vazgeçil mesinde ve tespit olunacak mecmu torilâto dahi Zinin verilmesinde israr ediyorlardı. ili maçından sonra İn hariciy. inde inşaat serbesili iz heyeti murahhasası mu hedeyi imza edecekler arasında hukuku hükümrani nazariyesinin tat bikini ve akitlerin inşaat proğram arın tespit eylemelerini ve, Ameri: kalıların temayülünü celp için de, bu proğramlar arasınd. ü kuvvet nisbetlerini muhafaza edecek bir tarzda rabıta tesisini | tekli h Operalarada Başlıyoruz Gerek Ankarada, gerek şehrimizde ki şa yetiştirilecek operalar hazırlanıyof bok), (Bir ülkü yolu) operalarıdır. operanın kânunuğanide temsil ği ümit olunmaktadır. Hazırlıklarda © üzere Halkevi temsil şubesi” 'ahsin, Ertuğrul Muhsin, servatuvar müdürü Yüsuf Ziya, L Hakkı, Celâl ve Cemal Reşit Beylerdii mürekkep bir heyet seçilmiştir. Bu. yet çalışmalarına başlamış ve dün kevi merkez binasında toplanarak ları tesbit etmiştir. Salâhiyettar beji, opera için sesi ve kabiliyeti müssit lan genç elemanları tefrik edecektir” Temsil edilecek bu operaların fak olacağı ümit edilmektedir. da da bu operalar, orada teşkil cek bir heyet tarafndan temsil EEE) ERİR ri Zf, TEZİ Lİ HAFİ.Eİİİ, EEE SİFİ$İ. #fie EEE