30 Aralık 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

30 Aralık 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

— yo Milliyet bu adı alıyor 5 KURUŞTUR. FİATI $ Sahip ve Başmuharriri : Siirt Meb'usu MAHMUT. İundü sene No. 3195 Milliyetin yeniadıdır PAZAR” 30 K.EVVEL 1934 Müdür İdare ve Matbaa 24518 Yas işleri müdürü ş 24310, zama Yugoslavya” da Yeni gidiş i Gün geçtikçe a anlaşılıyor ki, Yu- vya'da Yevtiç kabinesini iş geçmesi, salt bir bakanlar değişmesi değil, bu dost ülkenin iç politikasında da büyük değiş me anlamı (mana) olan bir oluştur (hadise). Bu anlamı i 4 öğrenmek için beri Yugoslav- ya'nın iç politikasında hangi lardan anmak ( tırlamak) gerektir. Yugoslavya genelsavaştan #on- ra uluslararası bengisine (hayat) Sırp, Hırvat ve Sloven kırallığı adile karışmıştı. Adından da anla- şılacağı üzre, ülke sınırları içinde, kökleri İslav, din ve kültürü bir birinden ayrı bir takım uluslar ya- şıyordu. Sırplar eski Sırp kırallı- ğının Sırpları idi. Bir yüz yıldan beri da başıma buyurukluklarını kazanmışlardı. Hırvatlar, Sloven- ler ise, eski Avusturya, Macaristan İmparatorluğunun sınırları içinde yaşamışlardı,yeni uluş (devlet) ku- rulur kurulmaz lıklar belirdi. Sırplar, Hırvatlar ve Slo- venler kırallığı bir federasiyon mu, yoksa Belgrad'dan çevrilen bir uluş mu olacaktı? Kırallığn kuruluşu gününde başlıyan bir çe- kişme 1929 yılma kadar sürdü. 1929 yılında Kıral Aleksandr işle- ri kendi eline aldı. Kurultayı da- ğatt, Ulusal ayrılıklara dayanan fırkaları kaldırdı. Uluşun adını bi- te Yugoslavya" 'ya değiştirdi. Alek- — “m bunları > ki ez sek düşüncesi açıktır. Amaç, def) Yugoslavya içindeki bütün ulusları bir Yugoslav ülküsü üze- yaratmaktı. Ancak Yugoslav Kı- Deniz işleride anlaşılamadı 1935 de ki deniz konferan sıda suya düşüyor gibi Japonya inşaat proğramlarının tek taraflı ilânını istihdaf eden İngiliz teklifini reddetti LONDRA, 29 (A.A.) — Havas bil diriyor: Amiral Yürnamote, Telyodan son kez aldığı talimatı resmen deniz daire- sine bildirmiştir. Dün veda öğle yemeğinden sonra ömiral Standley ile âmiral Yamamoto bu talimat hakkımda uzun uzadıya gö- rüşmüşlerdir. Amerika mahafilinin intiba, Japon vaziyetinde değişiklik olmadığı ve Tok- önceden Amerikan yaurahhas heyeti bugün Londradan hareket edecek ve Japon- yanın Vaşington muahedesini bozduğu hakkındaki notasından geç vakit res- men malümat almacaktır. Nota met- ninde Amerika heyeti murahbasasının hareketine icimih edileceği ve tam met- nin ancak Bay Norman Davisle arka- Bay Craigie, ziyaret ederek kendisine İngiliz - Ja- malümat pon görüşmeleri “ İı yeni talimatın menfi olduğunu söy- pa 1935 konferansı kalıyor mı? LONDRA, 29 (A.A.) — Bay Crai- gie, dün Bay Norman Davisi ziyaret (Devamı 6 ıncı ; sahifede) “Bulgaristan tethişçilerle dolul!,, Makedonya ları da art- tu. Bu karşılığın ne kadar pek ol- yi sonunda Aleksandr'ın buna .de anlaşılır. Yu- Ma ıralına çok yakın olanlar, ölmezden bir kaç ay önce, 1929 yılından beri yürüdüğü yoldan ay- rılarak ulusal bir kabine yapma- yı düşündüğünü söylemektedirler. Ve M. Yevtiç büyük Kırala en ya- km bir adam olduğundan bunu en #yi bilenler arasmda idi. Gerçek “Aleksandr'm ölüm yası bütün Yu- avları dayanılmaz bir acı için- 'de birleştirdi. Kendisile birlikte yürüyenler de, kendisine karşı ge- lenler de büyük yurtseverin ölüsü önünde saygı ile iğildiler. Ulusal bir kabine yapmak çağı gelmişti. Ancak Marsilya ağır su- çunun ortaya attığı sorak bir sona vardırılmadıkça bunu başarmak EN İşte Marsilya oluşu bir sona bağlandığı çağda Uzunoviç kabi- nesinin iş başından çekilmesininin niçini budur. Uzunoviç, Marinko. viç ve Yevtiç'e karşı gelen adam- Tar, yıllardan beri ülkeyi çeviren ulusal Yugoslav fırkasındandırlar. Bütün bakanları bu fırka içinden olmıyan bir kabineye yardım et- mek istemiyorlar. Yevtiç kabinesi hiç bir fırkaya dayanmıyor. Başbakanm kendisi kurultay üyesi bile değildir. Bu- mun içindir ki herkesin bildiği an- Yamda bir ulusal birlik kabinesi sayılamaz. Bugün Yugoslavya'da böyle bir kabine yapılamaz da. Çünkü Kurulmuş belli başlı fırka. Jar yoktur. Ulusal birlik, içine bü- tün fırkalardan birer ikişer bakan alan bir kabinedir. Yugoslavya'da ancak bir ulusal Yugoslav fırkası vardır ki bu da yıllardan beri es- ki düzenle ülkeyi çevirmekte idi, Yeni durumda bu fırkanın anlamı kalmamışlır. Ve dağılması gerek- tir. Yevtiç kabinesinin iş başına geçmesi Yugoslavya'da daha ge- niş bir çevrime doğru atılmış bir adımdır. İlk adımda Hırvat önde- ri Maçek'in tomruktan salıverilme- si de yürünmek istenilen yolu ve varılmak istenilen amacı gösterir. Yevtiç kabinesi yıllardan beri ay- rı yaşıyan ve birbirine gücenik o- lan Yugoslav ulusları arasında bir barışın başlangıcıdır. Yeni kabi- nenin bu iyi yolda yürüyerek Yu- golavları smaçlamsa kavuştur. ması biz Türklerin de can ,dileği- dir. A. Şükrü ESMER yalı uğraştıkça bu yolda yürümek istemiyenlerin komitesi iL fırsatta faaliyete geçebilir” Belgrattan bir Atina gazetesine yazılan çok şayanı dikkat ve İlan Balkanlarda Vaziyet nasıl? Bulgar Başvekili ile kralın arası açık Atinada çıkan Eleftron Vima ga- zetesi, Makedonya dahili ihtilâl komi tesinin hâlâ yaşamakta olduğuna dair olarak aaşğıdaki Belgrad mektubunu neşretmetkedir: Belgradda çıkan Politika gazetesi- nin Sofya muhabiri, Makedonya dahi- Hi ihtilâl komitesi aleyhine hükümetin aldığı tetbirler hakkında yazdığı bir makalede, alınan bütün bu tetbirlere rağmen komitenin hakikatte infisah etmediği fakat şimdilik faaliyetini dur. durduğu şüphesini göstermektedir. Muhabir ayni zamanda diyor ki: goslav Kralı sı hakkında tetkikat ve taharriyata koyulmuştur. Bugün ise, o zaman tev- kif olunarak emniyet meselesi dola yısile hususi kararyâhlarda toplanan Bay Baldvin Diktatörlüklerin A eyhinde söyliyor' B. Baldvin LONDRA, 29.A.A. — Yeni sene mü- masebetile bir-beyanatta M. Bald kler rate 1934 teki eserin- > ten sonra (Devami $ inci sehifede) Bay Georgieff bu komite azalarınm bir kısmı ser » best bırakılmış ve köylerine dönmüş - lerdir. Bulgar resmi mahafili bu ser - best bırakmayı şu suretle izah etmek- tedir: Yapılan tahkikat bu Makedot- yalılar aleyhine hiç bir emare meyda- na çıkarmamış olduğu gibi komite rafından öldürülen adamların aileleri de bunlar aleyhine hiç bir müracaat- ta bulunmamışlardır. Diğer taraftan şanu da nazarı dik- kate almak lâzım geliyor ki alman tetbirler bizzat komite aleyhine değil, fakat cinayet ve katil işlerinde methal dar olmak itibariyle bu komite azaları aleyhine olarak alınmıştır, (Devamı Gıncı sehifede) Zinoviyef ve Kamenef kurşuna Dizildiler mi? ATINA, 29 (Gece Telefonla) — İra telsizi, Varşovadaki Ingil zete muhabirlerinin Zinoviyef ile menefin dün sabah kurşuna dizil İeri haberini vermiştir. MİLLİYET: Gazetemiz makineye e Pazara... ANKARA, 29 (Telefonla) — Di meşrutiyetçilik yanet işleri reisi bayramın 6 ikincikâ- ibtilâlei sosyalizm arasında (ufukta mun paz: gününe rastladığını ân et- mektedir. Zi Türkçe sözlük İçin kelimeler Şimdiye Kadar 200 kelime tetkik edildi Türkçe, Osmanlıca ve Fransızca kolları teşkil edildi ANKARA, 28. Çalana) — Dil cemiyetine bağlı üzere biz “ Iügmt kazara koku, © teyidi ödilmiştir » Ulus gazetesinde her gün top- lanmakta olan bu kolda Bay Falih Rıfkı Atay, Bay Necmeddin Sadık, Bay Ali Muzaffer, Bay Fuat Köprü” lü, Bay Dr. Saim Ali, Bay Naim A- nat, Bay Naim Hazım, Bay Fazıl Ah- met çalışmaktadırlar. Lügat kolu Fransizca kollo- fişlerle Türkçe kamuslardan en mü- nasip karşılıkları, (Devamı alter sahifede) B. Tevfik Rüştü Aras Önümüzdeki hafta Cenev- reye giderken Atinaya da uğrayacak Bay Tevfik Rüştü Aras Dış işler Bakanı Bay Tevfik Rüştü tasmda ce Atinaya uğrayacaktır. Tevfik Rüş- tü Aras geçen defa Atinaya uğrayı - sında yarda kalmış olan ekalliyetler meselesi etrafındaki müzakereye de - vam edecektir. Yunan hükümeti bu me sele etrafında hükümetimize bazı tek liflerde bulunmuştu. Tevfik Rüştü A- ras bu tekliflere karşı hükümetimizin noktai nazarını Yunan hükümetine an- Jatacaktır. Bay Laval Fransa dış bakanı Romaya gidiyor —— - Fransız - İtalyan yakınlığın- dan İngilizler de memnun PARIS, 29 (A.A.) — Bay Lavalin Roma seyahati hakkında — Entransijan güzetesi diyor kiz “Fransız dış İş bitine o imkin ver. mektedir. Bazı malümeta göre Bay Laval ge- lecik hafta - başla rmda Romaya gidecektir.,, LONDRA, 29 (A.A.) — Fransa i- le Italya arasında anlaşma yolunda i- sahifede) Bay Laval (Devamı 6 ine Hav yapmıyan, ütü tutan, çok dayanan en iyi desenli ilk Türk Kumaşı .. . YUNIŞır Satış deposu : Yeni Postahane caddesi, Tayyare piyangosu karşısında Zeki Riza mağa- mam zası Telefon : 20485. F ırkanın büyük 5 İ Dört yı yıllık tecrübelerden istifade edilecektir Önümüzdeki baharda Türkiye yeni ça- lışma amaçlarına doğru hız alacak KUTAHYA, 29. A.A. Cumhuriyet Halk Fırkası genel kâtibi ve Kütahya saylavı Bay Recep Peker dün gece Kütahya Halk Fırkası tarafından verilen ziyafette aşağıdaki putku söylemiştir & Değerli arkadaşlarım, yurtdaşlarım, kentdaşla. rım, Bugün öğleden sonra | saylavınız. sıfatiyle Kü- Gi ürik göşirdik Bu klimada yüz akış ile çıktık. Bu seçimde Türkiye hal. kımın üçte birini teşkil eden şehir ve ka- sabalı e verdiler. Halen fırkasının gösterdiği manezatlar kullandı. İnkılâb dersleri lehine B. Recep Peker'in söylevi ammına le mmm, yaya” Bay Recep Peker Rey veren milyonlarca yurddaşin yal- mız yüz kadarı yalnız fırka Bstelerinde Yer almıyan Cumhuriyet Halk fırkası Taramalar doğru merafe aldığını gösterir. Bu fırka için öğünül- cek ve ulus birliği bakımından güveni. (Devamı $ inci sahifede) Devrimler feragatla ve samimi inançla kazanılır Bay Mahmut Esat geçmiş devirlerin hangi noktalarda sürçtüğünü anlattı Inkilâp enstitüsü ders. lerine dün de devam €- Dünkü dersi saylav Bey Mahmut Eset ver » Hüma ekili ise İpartaküs hakkında şöyle söylü Bu adam kendisini bilmez alelâde bir adam, bir serseri, hir © zalim bir şaki değildi. Bu istediğini bilen halk için çalışan mahir bir kumandan, azim sa - bibi bir şef, merhametli bir hasım idi. Lüzumsuz mezalimin önüne daima Öz Türkçe yazı örnekleri Tes e de en âlim sayılacak bir adamdı. Alelâde bir zalim, bir serserinin bu kadar büyük fikirler ileriye © sürmesi imkânı yoktur. Tarih bunu gösteriyor, (Devamı $ inci sahifede) YAŞAR BEŞMART?! Sevdiğim, saydığım tanışıklarla; wx veya hiç im Ulusdaşlarımın çoğu, omuzumu © avuçluyorlar, elimi kavrıyorlar, kardeşçe buyuruyorlar: — Bana bir soyadı bul! Eğer birkaç solukluk boş uzam varsa, hemen şunu anlatıyorum: — Benim yiğit, aköz bir yükümdeşim var, Bir gün o da bonn hana dedi. Bes ona dedim ki; bunu benden isteme; kendinden, bügünedek sürüp gelen ya- şayışının acı, tatlı olgularından iste, on- ların içinde ara! Göreceksin ki benim bulacağımdan daha güzelini, daha ko- lay bakarsan. — Benim kırk beş yıllık yaşayışımda ne olgu var kı didikleyim de bir soyadı, çıkarayım? şunu açık söyle, “seni atla tiyorum” deyiver! Bu yiğit in ıcığını cıcığını bil. diğim için dedim ki: — Tarim beni! ve seni atlatmıyo- ram. Söyle bana adın ne? Aka GUNDUZ — Falan, .. ama ben onu da Türkleş Greceğim. Ozadımı da bul. — Buldum değil! sen buldun gitti! — Ne ola ki? — Yaşar Birdenbire kavrayamadı. Anlattım: — Genel savaşında sen topçu idin. — Oyleydim. — Çanakkale'de, topunun kaması ya nındaydın. — Oradaydım. — Beş (13) mart günü tamyeri ağa- rırken Anlaşıkla'ın yılmazlar yaylıma» teşe bulaştılar. — Ne gündü o gün! — Sen, batıyadak ateşettin. Oylesine ateşettin ki... — Yalnız ben, değildim! — Sus! öylesine ateşettiniz İdi.. ba- Yılmazların, parçalanon çelikdaşlar rının amiralları; parmak birliği edip, diş (Löten sahifeyi çeviriniz)