19 Ocak 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

19 Ocak 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

' liyet'in Rumaxı: 88 Marthe Richard Yazan : Tercüme eden: M.F. Niçin yüzbaşı Ladoux dair beni is- ticvap ediyorsunuz? dedim. Polis- ler cevapverdiler: Tevkif edilecek! Hülâsa (Marthe Richard Fransa casusluk teşkilâi tarafından Ispanyaya gönde- rilmiştir. Vazifesi orada Alman casus teşkilâtına girmek ve iki cihetli casus- luk yapmaktır. Marthe bir sürü mace- ralardan sonra Alman casuslarının reisi Baron Fa Krohn ile tanışmıştır. Bun- dan bir çek malümat alıp ve bunları — Hayır! dedim. Bu sefer yok. Esasen, Almanlardan aldığım para- larla ne yaptığımı bilirsiniz. Şim- diki servetim 25,000 franktır. Bu da orduya sattığım otomobilimle tayyaremin parasıdır. Kolonel: — Evet, dedi. Kapiten Ladoux bana bundan i. Paraca bize çok yardımınız Çok çalıştınız. Fakat bize hizmet etme- ğe devam etmeli idiniz. Size teşek- kür etmesini bilirdik. —Size hizmetimde devam etmek mi? fakat ben Fon “rohn'u mah- vettimse bundan ne çıkar? — Onun yerine bir başkasını ta- yin ederler. — Evet. Onun yerine gelen adam İspanyada teşkilâtını yeniden tan- zim edinceye kadar harp biter. Çok canım eşeği Ben para istemiyordum ki.. Bu adamlarda benim menfaat için değil vatanı- ma hizmet için çalıştığışı bilmesi lâzımdı. Bunu her şey isbat ediyor- du. — Möysö, dedim, (ben sizden hic bir şey istemiyorum. Elimden gelen her şeyi.. her yapabildiğimi yaptım, Kuvvetimin fevkinde olan bir çok şeyler yaptım. Hiç bir mükâ fat istemiyorum. Fransaya karşı olan vazifemi yaptım. V. bı fevkalâde memnunum. Bu bana ye- ter... Bu garip beşinci (o bürodan çık- mak için ayağa kalktım. Kolonel beni yerime oturttu ve: — Collargium'la yazılan gizli ya zıları meydana çıkaran Alman usu- lünü biliyor musunuz? diye sordu. — Ne?.. nasıl?.. Hayretten dona kalmıştım, — Demek ki dedim. Mülâzim Mari'ye verdiğim Fon Krohn'un mektupları sizin elinize geçmedi.. — Hayır. — Hayatımı boş yere tehlikeye koymuşum. Almanların gizli yazı- larının sırrını bundan iki sene ev. vel bildirmiştim. Kurşun tozu kul- lanınız. Kolonel kurşun tozu kulla- nanız. Kapiten Ladowx'nun ne olduğunu merak ediyordum. Beni hizmete a- lan o idi. Yalnız ona hesap verme- ğe mecburdum. Kapiteni nerede bulmalı?.. Evine gittim. Madam Ladoux beni kabul etti. Onu tanımıyordum. Ve kendisini rahatsız ettiğim için af diledim. Bu genç ve güzel kadın i işitir işitmek beni tanıdı. Çok kederli bir hali vardı... — Madam, dedim. Belki sizi taciz ediyorum, Fakat kapiten La- dowx'yu çok görmek isterdim. Bir kaç defa yazıhanesine (gittim bir türlü kendisine tesadüf edemedim. Genç kadının gözlerinden yaşlar dedi. Bu- — Onu göremezsiniz, rada değil ki... — Sakın hasta olmasın, dedim. — Hayır... hayır.. yalnız... Pa- Histe değil. Daha İspanyada iken benden bir şey sakladıklarını hissetmiştini Bu hissim şimdi büsbütün fazlalaşmış- ta. Madam Ladowx ile bir müddet daha konuştum fakat kocasının va- ziveti hakkında hiçbir şey öğrenemedim. Bunun üzerine belki | bir şey öğrenirim diye Zozoyu ara- mağn başladım. Zezo, Fon Krohn'dan nasl ay- rıldığımı anlatınca çok güldü. Hikâ ye hoşuna gitmişti. O da ondan çok nefret ediyordu. İspanyada geçirdi. gim hayatı gözlerile gördükten son Yaona karşı olan kinimi anla- mış, bâna hak vermişti. o Kapiten Ladoux hakkında hiçbir şey bilmi- yordu. İsi fazla kurcalamamağa ve ser- best yaşamağa karar vererek evime döndü ru olduklarmı söylediler ve kart- larını gösterdiler. Bana tuhaf tuhaf sualler sorma- ğa başladılar. İspanyaya ne işe git- işim? Almanlara ne gibi malü- mat vermişim? Bu malümatı nere- lerden edinmişim? Edindiğim ma- lümatı kimlere gönderiyormuşum? Beni Kapiten Ladoux hakkında konuşturmağa ıştıklarını anla- dım . Ne olu; — Niçin kapiten Ladoux hakkın- da beni istievap ediyorsunuz?.. di- ye sordum. Adamlardan birisi: — Tevkif edilecek, dedi. — Sebep?.. Ken Fransaya ihanet ettiği söyle- iyor. Vatan haini!.. Bu, casusluğun hastalıklarından biri idi ve tedavi (o edilmediği için Kapiten Ladoux'ya da sirayet edi- yordu. Herkesi vatan hainliği ile ##ham ediyorlardı. Fransız gizli teşkilâtı öyle bir in- tizamsız'ığa düşmüştü ki öyle bir hercü mere içinde çalkanıyordu ki bunun içinden çıktığıma memnun olmalı idim, emil SON KISIM Netice Annemi, babamı, erkek kardeşle- rimi gördüm, Benim de yaşamiağa, sevmeğe, sevilmiye hakkım oldu- ğunu anlamak öyle tatlr idi.. Öyle iyi idi ki... Bolo, Lenoir, Destouches, Hum- bert muhakemesi yapıldı. Kapiten Ladoux beraati etti ve sonra da kumandan yapıldı. Gazetelerden, ben İspanyadan döndükten biraz sonra Baron Fon Krohn'un benim yüzümden, Al manyaya geri çağrıldığını öğren- dim. Kasanın muhteviyatını tekmil yok etmiş'erdi. Baron Berline dönerken Alman hükümeti Fransadan geçmesi için Fransız hükümetinden müsaade is- tedi. Baron Fransadan zırhlı va- gonla geçti. Mülâzim Marie'nin öldüğünü öğ- rendim. Ben,? ben geçirdiğim tehlikeleri gözden geçiriyor. Ne kadar şanslı olduğumu anlıyordum. Bir gün bir adamla karşılaştım... Bu adamdan hiç bir şey. gizleme- dim her şeyi olduğu gibi anlattım.. Onunla evlendim. Aradan 16 sene geçti, Bu Fransız casusluğunun kısa ve zengin dramının aktörleri ne oldu? Su'h yapıldı. Zannedersem Fon Krohn öldü. Diğerleri yaşıyorlar... İkinci kocamı, annemi kaybettim... birçok kederler geçirdim. Bazan dostum Zoz0 ile maziden uzun u- zun bahsederiz. Zavallı, bir bacağı- nı İspanyadaki otomobil kazasında kaybettiğinden tek bacağı ile bir iş bulmak için oradan oraya koşup duruyor, Harp casusları gazi sayılmıyor- ie Hattâ muharip bile sayılmıyor. Halbuki kendilerini hayatları ba- basma yalnız vatan aşkı için casus- tuğa vakfedenleri casusluk hiç te zenginleştirmiyor. —BiTT)— Kari mektupları Maçkalılar tramvay şir- ketinden şikayetçi! Maçka ve Nişântaşmda oturanlar belediye şirketler komiserliğine bir çok imzalı bir ınazbata ile müracaat ede - rek tramvay şirketinden şikâyette bu- lunmağa karar vermişlerdir. Bu şikâyette deniliyor kir Her akşam saat sekizden sonra E- minönünden ve weyazıttan kalkan tram- vaylar, Harbiyeye geldikleri vakit, beş dakika, bazan on dakika bek'e- mektedirler. Bunun sebebi, arka arka ya siralanmış birçole Maçlen arabaları - nin garaja gitmek üzere Harbiye ma- kasmda manevra yapmalarıdır. Bu bitmez tükenmez manevraları önüne geçilmesi için belediyenin tavas- sutu ve halkın ber akşam bekletilme - mesi istenmektedir. MİLLİYET ÇUMARTESİ 2 JKIKCIKANUN, 1935 : Sandık başında yurttaşlar (Başı iinci sahilede) tiş heyeti azaları, dün sandık yerleri” ni vatandaşların istekle rey vermelerini yakından görmüşler ve Ali Rıza, Emniyet Sandığı Bay Raşidin hummalı çalışmaları gö - rülüyordu. Halkın sevinci vir çok sandık başları | fevkalâde günlere mahsus bir manzara arzediyor- du. Halk bazı yerlerde ellerinde çalgı- lar, kömançeler olduğu halde sandık başlarına gelmekte ve saatlerce orada şahmakıtadırlar. Bazı yerlerde milli © - yanlar oynanmaktadır. Bazı kazalarda gençlik teşelküile - ri bandaları sandık yerlerinde akşama kadar icrayi ahenk © etmiştir. Halkın intikaba karşı alâkası şayanı şükran bir vaziyettedir. Halk hatipleri Bir çok yerlerde, rey sandıkları ba- şında halk hatipleri tarafından seçim mevzuuna dair konferanılar verilmiş - tir. P Bu arada Alemdar o ahiyesi | Di- vanyolu sandığı başında Bayan Mahfu- ze Biringen, beyazıt nahiyesinde Ser- veri sandığı başında Mehmet (Şükrü, Süleymaniye ve Mercanağa mahallele- ri sandıkları başında muallim Nuret - tin konlerans vermişlerdir. Heyecanlı sözleri halkın intihaba iştirâki daha ziynde teşvik © edilmek- tedir, o Sabahleyin de mahallelere da- vullar çıkarılarak herkes intihaba işti- rak» vavet olunmuştur. Kaza kaymakamları, nahiye müdür- leri de mntakalarımdıki sandıkları tef- ty etmişlerdir. Eminönünde kaymakam Raif, fırın kaza eeisi Tevfik, o Fatihte ka; Halük akşama kadar saa - dik haşlarını dolaşmışlardır. Bayanlar Sandık başlarında, bilhassa hayli lar nazarı dikkati celbediyordu. Reye iştirük eden vatandaşların >2 | rismı bayanlar teşkil etmektedir. Ba - yanlar, kendilerine verilen bu yeni me- deni haktan dolayı son derece | heye- ğinde ere Barkey retim) nsile, sevinçi gece yaşanmıştır. ? muhtelif Şehrin taraflarında, dün ire afet yiyin Gelmeli bek hatipleri ( vatandaşlara Rusyadaki dava neticelendi (Başı 1 inci sahifede) Mahkeme Moskova merkezinin kurucusu ve en faal idarecisi ol makla Zipovief'i on, ayni merkezin en faal azası olmakla da gertik, Kuklin, Sakaf'u yine on, ve mer- kezin faaliyetinde derece derece methaldar bulunan Şarof, Evdoki- nof, Bakaef, Gorşenin ve Çarkof'u sekiz, Federof, Gezberg, Gessen, Tarasof, Perimof, Anişef ve Faivi- loviçi altı ve Kamenef, Başkiraf ve Provoyu beş yıl hapse mahküm etmiş ve bunların bütün şahsi mal- larının müsaderesine karar ver- mistir, Rey vermeğe giden bir grup Bu tezahürata kadın, erkek, çoluk çocuk, genç, ihtiyar, bütüm vatandaş - ar iştirik etmektedirler. Istanbul, in - tibabı bir bayram (gibi karşılamakta ve ağırlamaktadır. Bugün ve yarın Intihabat bu sabah saat yediden İ- tibaren devam © edecektir. Bugün ve yarın intihabat daha canlı ve coşkun bir şekilde devam edecektir. Bagün mektep talebeleri, muallim - leri refakatinde intihap yerlerine gide - rek, kendilerme verilen izabatı dinliye- eeklerdir. Ayrıca, mekteplerde de ço- cuklara konferans verilecektir. Saylav seçimi Mlinci müntehip seçimi yarım akşam şehirde, öbür akşam da mülhak kaza larda bitmektedir. Istanbulda üç gün #çinde fırkanın 1634 ikinci o müntehip namzedinin ittifakla kazanacakları ümit Verilen malömata göre, saylev seçi» mi işi de nihayet şubatın haftasında ta- ramen bitirilmiş olacaktır. Bu vaziye- te göre, ikinci müntebip intihakından sonra, bir kaç gün içinde, saylav seçi" mine de başlanacaktır. Ancak saylav seçim gününün tarihi henuz belli değildir. Bu hususta Anka- bul halkının seçmekte olduğu kinci muntehip, 17 İstanbul saylavını seçecektir. Bu defa Istanbuldan, bir fazla say- lav çıkmaktadır. Yurdun her tarafında seçi- | me hararetle devam ediyor MARAŞ, 18 (A.A.) — Ikinci mün- tehip sayısı ç elli dördü kadın . olmak dir. maşlar. Karakösede KARAKUSE, 18 (A.-A.) — İkinci müntehip seçimine bugun vali ve be- lediye reisinin riyasetindeki teftiş be- yeti huzurunda başlanmış ve bu müna- sebetle vali bir | söylevinde bu defaki bahsederek Türk kadınının o medeni haklarından en büyüğüne kavuştuğunu izah etmiş- vir. Halkın seçim işlerine gösterdiği alâ- ka büyüktür. SINOP, 18 o(A.A.) — Vilâyetin her tarafında bugun büyük (hararetle başlıyan ikinci muntehip seçimi ikinci Aydında AYDIN, 18 (AA) — Nesil ve Ka racası kazaları ikinci seçim” a nida ve Jam mii kA akincikânuna seçilmiştir. a kadar vilâye- Sai bem bkm Diğer taraftan içeri işleri Komi. serliğinin hususi komisyonu Zino- vief mukabil ihtilâl merkezini yle alâkadar olmak i kamplarda dört arasında mevkuf bulundurmaya ve 29 kişiyi de iki ilâ beş yıl ara- smda muhtelif yerlere sürmeğe ka- rar vermiştir. MOSKOVA, 18. A.A. — Rewter ajan- “ erme : oviyef, Kameneff ve mukabil ihti- ya ie ile Kirof'un öldürülmesi işlerine ka- tışmaktan mazmun on ye kişinin suç- ları tahakkuk etmi; Zinoviyeff on, beş sene, ö- tekiler de muhtelif hapis cezalarma çarr tırılmışlardır.. dl İ pek zevkli Seçim Dün Başladı Beşiktaş: :2, Galatasaray (Başı 1 inci sahifede) ten fazla bir oyun beklenemezdi. Halbuki Beşiktaş ta talihsiz bir gü- nünde idi ve o da iyi bir oyun gös- teremedi. Bunun için maç zevkle seyredilebilecek teknik bir kıymet göstermekte uzaktı. Oyuna Galatasaray seri bir ham- le ile başladı ve bir aralık Münev- verin çektiği frikiki Beşiktaş kale- | cisi blöke edemedi. Top boş kale- nin önünde kaldığı halde ileri atı- lan Galatasaray muHfacimleri bu kolay fırsattan istifade edip gol yapamadılar. Bu devrede Şerefin kalenin köşe direğini sıyırıp avu- ta giden bir şütü istima edilirse Beşiktaşlılar Galatasaray kalesine mühim bir tehlike geçirtemediler, Buna mukabil Galatasrayın dağı» nık ve ekserisi acemi vuruşlu mu- hacimleri şüt ve kornerlerle Beşik- taş kalecisine daha fazla iş düşür- düle Müdafası bocalayan, hücum hattı da bir iş göremiyen Beşiktaş takımında ufak bir değişiklik ol- | du ve sol muavin Feyzi sol açığa | geçti. Beşiktaşın bu bocalaması, niha- yet korkulan neticesini verdi. Ga- latasaray sağ açığı Necdetin bir şütünü Beşiktş kalecisi tuttu, fa- kat elinden kaçırdı. Bu sefer Ca- fer yetişerek Galatasaraym ve ilk devrenin yegâne golünü yaptı. İkinci devre Beşiktaşın ae fi vuruşlarla yaptığı akınlarla ladı. Buna mukabil Galatasaray takımı durgundu. Beşiktaşm tesadüfi vuruşlarla bile oyuna hâkim olacağını gösteriyor- du, Netekim, Osmanı hesaba kat- mazsak müdafaada tek başma oy- nadığı hissini veren Lâtfi de iyice a başlamıştı. Bu vaziyet te çok geçmeden neticesini verdi . Bir ara pası alan Nazım topla İyi: İeye aktı. Avni kımıldanamadan pek kuvvetli olmyan bir şüt Beşik- hale soktu. Çok geçmeden Beşik- taş sağ açığı Hayatinin güzel bir kornerini iyi ve geriye bir kafa vuruşile eker e fa esnaşmda Avni çi- bi boş kalmış bulunu- yordu. Bu galibiyet sayısı Beşiktaşı yine gevşetti. Hücum sırası Gala- e gelmişti. Fakat Galata- mütemadiyen topa giğneyorir ve Beşiktaş müda- faasmın işini kolaylaştırıyorlardı. Beraberliği temin edecek yegâne fırsat Galatasaray sağ açığı Nec- dete geldi, o da topu havadan vur- mak suretile bunu kaçırdı. Zaten olmadığını söylediği- miz maç sonuna doğru büsbütün durgunlaştı ve nihayet 2 — 1 Be. şiktaşın galebesile bitti. Beşiktaş takımnıda kaleci ye- diği golde hatalıdır. Müdafiler o- marke etmekte hatalı idiler. Beşiktaş mey er olmamakla beraber muavin het. Yeni yapı pulları vereceği İisteye göre mimizde de gördü: Temyiz sarayının, leri vardır. da yapılan İstanbulepor Maçta heye canlı bir an Damga Matbaası tarafından icra ilâmlarına nl Wi ilk partisi hazırlanmıştır. iye B e tün icra dairelerine dağıtılacaktır. gibi üç çeşitir. Pulların ü: Yedikwe zindanmın ve İnönü köprüsü tından pek az yardım gördüğl fazla muvafak olamıyor. Galatasarayda yegâne yan hat muavin hatıydı. hattı çok zayıftı. Müdaflei manın varlığı veya yokluğu savi idi. Lütfi tek başına oy Kale önünde İsmail (kendi kendine), #08! Kaleci Avni de ikinci golde hidi, E. H. SAV koz maçı çok hâkim oyna; e ii iye golü de Salâhadin yapmıştır. Taksim stadında yerle metibelermiğir. İşittiğimize göre Sü ancak dalin Öğnimeikze dile ye lâyık görüldüğü için lik larına giremeyen başka bir mın da birinci küme takı dan önüne çıkanalrı tiyoruz.. e yine galip Glee ri 1— nen Güneş takımile Vefa da dün sabah Taksim stadın! susi bir maç yapılmıştır. V. bu sefer daha kuvvetli ol mukabil Güneş takımında me? muhacim Rasih hasta olduğ! yordu. Böyle olduğu halde kımı kolaylıkla üç gol yaj kat göllerden birincisi Vefi ısrarı üzerine ofsayt sayıldığı ilk devre O — 2 Güneşin agi” tile bitmiştir. İsinci devrede oyun, fu ları sakatlayacak sert ve ks” bir mecraya döküldüğünde” neş takımı oyuna devam eti” ği müreccah görmüştür. nde