January 19, 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 7

January 19, 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 7

ÖKONOMİ Brüksel Uiuslar Arası sergisi İnhisar idaresinin iştiraki memnunıyetle karşılandı Brükselde açılacak olan uluslar a- rası sergisi komiseri Zomte Adrien van der Burch geçenlerde şebrimizden ge- çerek Tahrana gitmişti. ? Comte van der Bureh evvelki gün Tahrandan Istanbula gelmiş ve memle- eline gidi, Comte van der Burch Irana hususi işleri için gittiğini ve sergi leri için a- cele Brüksele dönmeğe mecbur oldu - ğu için istanbulda kalamadığından do- layı çok mütcessif olduğunu söyliye - yek sergi hakkında bize şu izabatı ver- miştir; — Türkiye inhisar idaresinin Brük- sel sergisine iştirik © edeceğinden çok memnun oldum. İktisadi işlerde büyük adımlarla yürümeğe başlayan Türkiye- min sergiye iştirâkini Belçika iktisadi mabafili sevinçie karşılar. Türkiyenin bu sergiye iştirâki ne ka- dar büyük mikyasta olursa elde edile- cek istifade de o nisbette büyük ola - caktır. Bu sebeple Türkiyenin sergiye daha geniş mikyasta iştirakini temen - .i ederiz.,, > Comte van der Burch Brüksel ser- gisinin tarihçesinden bahsederek dedi ki: — Böyle bir sergi tesisi önce 1910 da emevzuu bahsolmuş ve serginin 1930 da açılmasına karar verilmişti. Fakat büyük harp buna mani oldu. Harpten sonra 1924 te sergi için yeniden teşeb- büşlere başlandı. Bu medanya Anvers şehri Belçika istiklâlinin 100 üncü yıl dönümü münasebetile 1930 da bir ser- gi tesis etmek istedi. Fakat Liege şeh- ri buna itiraz etti ve Belçika istiklâ - Elimin 100 üncü Şıldönümü münasebeti- le açılacak serginin bir Flaman şebri 0- lan Anverste değil, bir Valon şehri ©- lan Liogede açılması lâzım geldiğini id- dim etti. Bunun üzerine bu iki şehrin istek lerini yerine getirmek için sergi biri Anverste, diğeri Liege'de olmak “üze- ro ikiye ayrıldı ve beynelmilel Brük - sel sergisi de 1935 senesine bırakıldı. Sergi için 1935 sen)iini seçmemizin se- bepleri vardır: Evvelâ o Avrupada ilk defa Brüksel ile Malin şebri arasında yapilan demir yolunun 50 inci yıldö- Dünrüdür, gene 50 inci yıldönümüdür. İşte baş- lica bu iki sebepten dolayı Brüksel ser- Gisinin bu sene zarfında açılmasına kar rar verildi, Sergi beynelmilel olduğundan bir Şok memleketler iştirik | edecektir. Ve nisandan itibaren teşriniovvele kadar. sürecektir. Bu altı ay zarfında dünya- mun her tarafından © gelecek halk ser. Giyi ziyaret edeceğinden, mallarını ser gide teşhir edenler, bunları dünyanın her tarafında tanıtmak fırsatını elde ct- miş olacaklardır. Seryi yalnız — ticari ve iktisadi bir güzel sanat eserleri de teşhir edilecek- tir. Belçika müzelerinde bulunan kıy © #mettar sanat eserleri sergiye nakledile- cektir , Sergi yerinde bir de asri İstasyon yapılmaktadır. Beynelmilel ziyavetçileri bu istasyonda indirecek - tir. Evasen serginin şimendifer ve na- kil vasıtaları kısmı şayanı dikkat ola - caktır. Otomobil kısmında, teşhir lecek otomobilleri tecrübe için bü pist yapılmıştır. Sergi lahatgüzarı Bay Emin Ali de bulunuyor. Bu sebeple Tür- kiyenin sergide szami kolaylık görece ğinden asla şüphe etmemelidir. Bu sergi, muhtelif memleketler ara- smda, mallarını ve memleketlerini en İ- Yi şokilde tanıtmak hususunda bir mü- tabaka yeri olacaktır. Ben bu vesile i- y bu saye de Türkiye ve Belçika arasında mevcut ticari münasebatın bir kat daha arima- sne temenni ederim, Buğday ihracatı ğday ihracatımız «mat ederek buğday satın almak istedik. Bunlarin temas ve müzakerelere baş- lanmıştar. İsyanyanın bu sene alacağı ir n alacaktır. z çok dikk edilecleir. Üsaceii p A Bulgaristan ekim sahasını dara'tı or Okonomi Bakanlığının verdiği malü- meta göre geçen son yaz Bulgaristan'da 10,64 milyon dekar buğday, 1,55 milyon arpa ve 2,28 milyon dekarı #ühtelif hubebat olmak üzere 14,47 milyon dekar erazi ekdilmiştir. Bu rakkamlar Bulgaris- tmu'da son bir kaç yıldan beri elim sa- MİLLİYET CUMARTESİ 19 IKINCIKANUN 1935 MÜTEFERRİK HABERLER)| POLİSTE Kaçak sigara kâğıdı va çakmak taşı Ihsan adında bir adam elinde bir ba- vulla Kadıköyünde altiyol ağzından geçerken polisler kendisinden kuşkula- nıp yakalamışlardır. Merkezde | bavul dı, kaçak çalmak taşları ve çakmaklar dolu olduğu görülmüştür. Bunlar mü- #adere edilmiş, Ihsan Ihtisas mahkeme sine verilmiştir. Müşter, almak yüzünden Unkapanında Mehmed ve Kerim ad- larda iki şoför müşteri almak yüzün- den kavgaya tutuşmuşlardır. Kavgada bunlardan Mehmed eline geçirdiği büyük bir şişeyi Kerimin kafasına vurarak teh- likeli surette yaralamıştır. Yarası ağır olan Kerim baygın bir halde hastaneye kaldırılmış, Mehmed yakalanıp adıiyeye teslim edilmiştir. Esrarkeşler Kasımpaşada Hacı Hisrev mahalle. sinde oturan İsmail ile Hasan dün Ni- şanca mahallesinde mütekait Sadrettin adındaki adamın tavuklarına yem at mak suretile tavukları çalarlarkon gö - rülmüşler ve yakalanmışlardır. Tavus hırsıziarı Kırkçeşmede Şabanın evinde kirac Ueküplü Bekir oğlu Bayram ile ayni evde ismail (o Hakkı ve Süleyman na- | mındaki şahıslar esrar nargilesile bir. Hikte yakalanmışlardır. Yeni Soyadı Alaniar * Umumü meclis azasından ve Cum- huriyet Halk'Fırkası Beyazıt nahiyesi başkanı doktor | Ali Rıza (Celeber), İstanbul kültür müdürlüğü sıhhat mü. fettişlerinden Burhanettin ve oğlu ec - zacı Ekrem (Alaca), Eminönü belediye kalemi memurlarından Cemile (On) soy adlarını almışlardır. a İngiltere ile ticaret müzakereleri Türkiye ile İngiltere arasında akte- dilecek tcaret muahedesi müzakeratına bu hafta zarfında başlanacaktır. İngiltere sefareti Ücaret o ataşesi Kolonel Woods bu akşamki trenle Am- karaya gidecektir. Bedava temsiller Cumhuriyet gençler mahfeli tara - fından dün Beyoğlu cumhuriyet halk fırkası binasında (uzun © senelerden sonra), (Yapışkanlar) piyesleri oynan- mmişitr. Bu oyunlar halka bedava sey- "ÇAĞIRIŞLAR Kongreye davet sında, lerin hazır bulunmaları mercudur. YENİ NEŞRİYAT Nafia işleri mecmuası Nafia vekâletinin çıkarmakta oldu- ğu “Nafia işleri mecmuası, min son Çi- kan ikinci sayısında bir çok mühen - diz ve mütehassslarimızı alâkadar € - decek yazılar vardır. Iktısat ve ticaret İktisat ve ticaret mecmuasınn 9 un cu sayısı zengin yazılarla O çıkmıştır. İçinde profesör Vehbi — Sarıdal, Suphi Nurinin ve daha bir çok kimselerin kıy» metli yazıları vardır. Okuyucularımıza tavsiye ederiz. DOKTOR Rusçuklu Hakkı Üzei Galatasarayda Kanzük eczahanesi karşısında Sahne sokağında 3 muma ralı apartmanda İ numara, 1 Dr. Hafız Cemal Dahiliye mütehassısı Cumadan başka günlerde saat (230 dan 6ya) kadar İstanbul Divanyolu No. 118. Muayenehane ve ev telefonu: 22398, Kışlık telefonu 22519. MİLLİYET'in yeni adı olacaktır. lıkgüng de 10 ilâ 12 ton un ve 7 ton karmaktadır. il MEMLEKETE HABERLERİ 4 — Memleketin bu köşesinde de sınai canlı SULA'TE DİYARBEKİR, (Milliyet) — bekirde fabrika hayatı son seneler içi yavaş yavaş uyanmıya başlamıştır. Har li hazırda Diyarbekirde son sistem iki un, bir kiremit ve tuğla fabrikası, bir müwskirat fabrikası ve ipekli mensucat tezgâhları açılmıştır. Pirinççi zadeler un fabrikası 1912 tarihinde şehre yedi kilometre mesafede bulunan dicle nehrine yakm bir. yerde tesiş edilmiştir. lik kurulduğu za- mor fabrika su ile müteharrik iyi. 919 senesine kadar faaliyette bulunz4 ve mu- hitin ihtiyaçlarına az çok cevap veren bu fabrika, harbi inin ilâ: Tiyetini tatil merhum pirinçi nde B. Feyz harbi u- mumi ve Cümhuriyet'ten sonra muattal kalan ve bir #ok alet vo edevatı kaybolan bu fabrikayı ihva ederek — Almanyadan son siren makineler ve 55 beygir kuv- vetinde gazojen motör getirmiş ve fabri- kayı çok mükemmel ve asri bir hale koy- muştur, 100009 biraya malolan bu fabrika, be her cuval 100 kilo olmak üzere, sene de 30,000 ve 40,000 çuval un istihsal edebilmektedir. Fabrika, ekstra, dört yı” dız, üç yıldız, düz kırma ve bir yıldız üzerinden dört nevi un çıkarmaktadır. Yeni un ve çetlik fabrikası iyarbekirin dağ kapusu civarında ve hükümete yakm bir yerde Haydar zade Nusret ve şürelini tarafından 931 sene #inde bir yeni un ve çilik fabrikası tesis edilmiştir. Son makine ve fenni tekâmülâtı baiz bu fabrika gün- çekik çı. Fabrika 90,000 liraya mal ol muştur, Fabrikanın motörü Fransadan getirilmiştir. 75 beygir kuvvetindedir. Fabrikanın çıkarttığı un ve çetlik muhit. te çok büyük bir rağbet kazanmıştır. 933 senesi hazirampdan itibaren faaliye- te geçmiştir.* Fabrikanın makine ve mo- törü Macaristan marulâtıdır, Motör 40 beygir kuvvetinde ve Mazotla mütehar- riktir. Bu fabrıka, on saatte 9500 kir: mit ve 12000 tuğla yapabilecek vaziyet- tedir. Fabrikanın çıkardığı | kiremit ve tuğla, Diyarbekirle, maden, Siverek, Urfa ve Muş, Elâziz gibi civar viliyet- lerde satılmaktadır. Diyarbekirde şimdiye kadar binalarda ve hemen bütün yopılarda tuğla ve ki mit kullanılmazdı. Buna sebepte yapılan binaların hep taş, kerpiç ve o topraktan yapılması âdetinin devamı olmuştur. Fa- kat belediye toprakdan yapılmasını men etmiştir. Bu karar üzerine, Diyarbekir. de iki senedir ki yeni yapılan binalarla kiremit ve tuğla kullanılmaktadır. Yeni yapıların bu suretle günden güne asti- leşmesi üzerine tuğla ve kiremite karşı ihtiyaçta çoğalmaktadır. Fabrika tam za- nda açılmış ve memleketin büyük İyacına cevap vermiştir. 50 bin Tira ile vücude getirilen bu fab- rikada bir usta başı, üç usta ve yüzden çalışmal fazla amele ktadır. Fabrika şatı- şmı artırdıkça, o nisbette inkişaf edecek ve mesaisini arttırdenletır. hiy . İnhisarlar idaresine ait un fabrikası Diyarbekirde Inhisarlar idaresi tara» fından tesis edilen soma ve möskirat fabrikası bu muhitin iktisadi faliyetler EE rem Bini e d eçtikce kendini göstermektedir kile İ mal etmektedir İ açılan bu mekteb kozacılık ve ipekçili. rini arttıran emiller arasında sayılabilir. İnhisar idaresinin 150 bin lira ile yap- ni son sistem ma- kinelerle seücebhez bulunan bu fabrika 833 tarihinde faaliyete geçmiştir. Fabrikada üzümlerin e beheri yirmişer bin litre hacminde 1 tane betonarme havuz ve mükemmel #u tertibatı Yapılmış, 300 litre o harminde Derura eletoenisdeli taktir cihazı, ve 32 beygir kuvvetinde Dizel motör ve 31 am perlk bi dinsmo, yedi atmosferlik bir islim kazanı ve dindiren fıçılarile mü- terddit makine ve levazrmatı fenniyesile tesbit edilmiştir. bu fabrika senede den rakı ve soma ika şimdi, Hitresi 140 kuruştan 45 derecelik Diyarbekir rakısı ve litresi 188 kuruştan ruh rakısı Fabrikada üç usta ve 45 Fabrikanm mem nl, Mardin, Urfa, Elâziz, Muş, Van, Bit- lis vilâyetlerinde satılmaktadır. Kozacılık ce mantin tezgâhları Diyarbekirde Kozacılık ve İpekçilik eski bir tarihten başlar. Harbi umu- iden evel Diyarbekirde hemen yüzden farla böyük koza müstahsili vardı. Kü- ük müstahsillerin yekünu ise bir kaç yüzü tecuvüz ederdi. Fakat harbi umu- miden sonra her sahada olduğu gibi Di- yarbekirin bu müküm istihsalâtı da akim kaldı, kozahaneler dağıldı. ve yüzlerce ünasilden nen br kne kiş bi oğraşabildi. Hatta bu yüzden Diyar Pali ylsisla sanl eği bir kefali Binde saran dutluklar kâmilen kaldırıla- rak yerleri sebze bahçesi haline getiril . a ni eli yerin canlanmaya ve kazacılık hevesi artmaya ve müstahnilleri çoğalmaya ve harap olan dutluklar yeniden dirilmeye başladı, Diyarbekirin iktisadi ve ticari hayatının inkişalına yardım eden bu işi hükümet. çok yakından ve büyük bir alâka ile ta- kip ederek, Diyarbekirde bir ipakçilik mektebi açtı. Dört sene evel şehrimizde ğin fenni bir surette inkişafı için müte- hassısı unsurlar yetiştirmektedir .Bu cüm leden olarek geçen sene Halkevi tarafın- dan, Halkevi salonunda Koza ve ipek sergisi açılmış ve bir çok müstahsil işti. vak etmiştir. Her vasıtadan istifade odi- lerek Diyarbekir ve havalisinde ipekçili- ğin ilerlemesine ve ihracatın artınası- na çalışılmaktadır. İpekli mensucat tezgâhları Diyarbekirde Mantin tabir edilen ipek li mensucat tezgâhları vardır. Diyarbe- kirde çıkan koza ve ipeklerden yapılan bu mantinler, biraz sert olmalarına rağ- 8 taktürdir. Bu mantinler Diyarbekir ve havalisinde bilhassa köylüler arasında bü Yük bir rağbet görmektedir. Şehirde bir çok aileler bu mantinleri yorğan ve yas- tk yüzü gibi işlerde kullanılmaktadır. Bu mantin tezgühlarınm, ilerde elektrik- e müteharrik birer fabrilen haline getiril. mesi için i tarafından birer sahipleri proje | Güzel manz lar yalnız Hafik, ve Sıvas için e ee ara Temiz su İpsala güzellikte yurdun eşsiz köşelerinden biridir IPSALA, (Milliyet) — Bu mektu - bumla Ipsalanın yollarından, yaylila - rından, ormanlarıtıdan ve köy kanunun- dan bahsedeceğim. Nahiye ile kazayı birbirine bağlayan yollar çok sarp bir sahadan geçtiğin - den eskiden buralarda seyahat çok müş- küldü, Lâkin bugün bir dereceye zama girmiştir. Köylüler bu yolları dü- Nahiyeye merbut vardır. Ancak 36 köyünde köy kanunu tatbik edilmektedir. Köy kanununun köylü ö- zerinde tesiralına gelince, fakir köylü - mün çok işine yaramaktadır. Köylü pa- rayı doğruca sandıktan (alarak işine sarfediyor bu da hükümetimizin köylü ye büyük bir yardımıdır. Nahiyede yapılan şeyler kl ve iye a büyük taş mektebin bır an evvel bitirik. mesine çalışılmaktadır. Nahiyeden köy: | lere telefon tesisatı yapılmak üzere - | dir. Nahiye ihtiyaçlarına gelince, Tokat, ve Koçhisara gidecek yolların ş0se © israk yapılması başta geliyor. Bu su - | retle nahiye ile diğer kaza ve vilâyet | temasları fazlalaşacak, mahiyede daha canlı işler baş gösterecektir. Ormanlar Ipsala ve etrafında bulunan orman. değil bütün yurda kaynaktır. Bugün Du- manlı, Asma dağlarında bulunan gür- gen, çam, kazık girmez ve Kişen etek: | lerinde de Ardiç o ormanlarile sıkı bir | halde bulunmaktadır. Köylünün ormanlarımızı harap et « mesi ve odunların dağınık bir şekilde kesilmesi yüzünden ormanlarımız zayıf bir hale geliyordu. Bugün hükümetin aldığı tedbirler yerinde olmuş ve koca ormanlarımız harabiden kurtulmuştur. Sıvasta oranlar havzasında bi faaliyette bulunan orman müdürlüğü bu hususta fazla alâkadar olmakla, ka- çak kesilen oğaçlar hakkında sıkı taki- batta bulunmaktadır. Dikenli yaylasında dolaşırken ya- kadar | Hafik ile Ipsala arasındaki yollar inti- ! HASAN ITRIYAT HASAN KREM! İhtiyarları gençleştirir ve gençleri güzelleştirir. Hasan Kolonyası Dünyanın en nefis fimon çiçekleri kolon- yasıdır. 90 derecedir. HASAN LOSYON LEYAHTALARI Yasemina, Lila, viyoiet, milf lör çiçekleri bahçesidir. Nesrin kolonya ve !osyonları Hasan kolonyasının yavrusudur. Çok güzel ve çok ucuzdur. Hasan Briyantini Gençlerin hayat ar- kadaşıdır. Likid ve ar- jantina yağlı ve yağsız nevileri çok ucuzdur. HASAN SABUNLARI Cildi tareleştirir vs gençleş- trir. Veçhe güzeilik ve taravet bahşeder. “HASAN SAÇ SABUNU ŞAMPOAN ve SUYU Saçların dökülmesini mene- der, kepekleri tamamile izale eder, ve saçları ka"'iyven uradır. fast tee TEPEBAŞINDA ŞEHİR TİYATROSU Bu akşam Saat (20) de İnsanlık Komedisi 4 Perde Şehir Tiyatrosa HA Yazan: Wi Yazan : Ekrem Reşit, Besteleyen: nında bulunan | köylü eli ile karıyı | Cema Reşit, gösterdi: — Efendi burası mahkeme © kaya “e. — Ne demek? Köylü sebebini izaha © çalışmağa başladı. Eskiden Zara ile Hafik ara - sında bir hudut © meselesinden çıkan kavgadan dolayı Zaradan getirilen hâ- DELİ DOLU 22:1935 salı akşamı bir defa için BİR KAVUK DEVRİLDİ Şerik aranıyor Galata Mahmudiye caddesinde 18 se- kimin bu kaya üzerinde verdiği hüküme | sadenberi bardavat sk ül den dolayı şimdi orada bulunan bu kar kayaya (Mahkeme kayası) diyorlar. Kale Jpsalaya iki sent mesafede bulunan Okçurın mevkiinde bir de kale, vardır. Kazık girmez bir zıh gibidir. Buraya Kazık girmez denmesinin sebebi, ara » sinin heyeti umumiyesinin taş yığının» dan ibaret olması ve bir kazık bile çakıl. manın imkân olmamasndan kinaye dir, Ipsnla yaylâları ile, dağları ile temiz | içme suları ve muazzam manzaralarile | öbü güzellikte yurdun bir çek köye - | fi lermden üstündür. Uşak Klüplerinin gördüğü yardım ) — Uşak Şeker UŞAK, (Milliyet abrikası memleket içtimai hayatı- | f den ,araşan ve ki hayır müessesesidir. Fabrika müdüriyeti yeni yıl do- | layısile Ergenekon İdman yurdu. na 75,- Gi birliğine 50, - Av- cılar birliğine 50, - Turan yurduna 75, - Ortamektep himaye heyetine | 37,50 lira vermek suretile yardım- da bulunmuştur. MEŞE, EN Ziraat başmüfet- tişi Bay Ferit, Kaltakkıran zürra ta- rafından çok sevilmiş bir şahsiyet- tir. Bir hırsızlık SIVAS, (Milliyet) — Belediye | azasından Bay Vehabın ailesi ev- de bulunmadığı bir sırada içeriye bir hırsız girerek sandıkta bulunan dört yüz elli kâğıt lira, 282 dal in- ci, 80 tane inci azı, altm, tepelik, vesaireyi alarak savuşmuştur... Er- tesi gün bahçenin kapısından aldı ğı parayı yüz elli lira noksanı ile içeri atmıştır... Çalanın kim oldu- ğa aramıyor. vesaire ticaretini yaparak gerek pi- yasa, devair ve mücssesatta namus ve bilgilerile tanınmış lisana aşina, yük sek tahsilli 36 yaşlarında bir genç aynı piyasada bir Henrethane açmak üzre ma li kwdretli Türk bir ortak aramaktadır. “İzka 314,, rumuzu ile İstanbul 176 posta kutusu adresine yazılması. (7106 Deniz yolla. İŞLEİMESİ 4 Karaköy Köprübaşı Tel. 42362 — Sirkeci Mühür-tarın. » Han. Tel, 22740 AYVALIK YU... ANTALYA vapuru 19 İkinci İğ Kânun CUMARTESİ günü # 19'da İzmir'e kadar. (209) MERSİN YOLU vapuru 20 | kinci Kânun PAZAR günü sasi 10 da Mersin'e kadar, (250) Dr. IHSAN SAMI İSTAFILOKOK AŞISI istafilokaklardan mütevellit Çerçen. lik, kan çıbanı, koltuk altı çıban, arpacık) ve bütün cilt hastalıklarına karşı pek tesirli bir aşıdır. Divan- yolu No. 189. (6463) aman Dr. NIŞANYAN 1 İ Beyoğlu Tokatliyan Oteli yanınd > Mektep sokak No. 35 317 Dr. A. KUTIEL Karaköy Topçular caddesiNo.33 152 iliği,