20 Ocak 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

20 Ocak 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Sar plebisitinden Sonra (Başı Hinci sahifede) tesi Sar'da bulunan uluslararası kuvvet- kerin ne zaman gideceği hakkında henüz bir karar vermiş değildir. Ancak bu kuvvetlerin 25 Şubata doğru Sar'dan ay- rlmaya başlıyacakları zannediliyor. Üçler komitesi Sar'da tedavül etmekte «lan Fransiz parasmın mark ile değişti- rilmesine karar vermiştir. LONDRA, IS.A.A, — Resmi mahafil- de söylenildiğine göre, Sar'daki uluslar Arası kuvvetler Sar'ın Almanyaya geçe- ceği tarihe kadar yerlerinde kalacaklar. dır. İngiliz kuvvetlerinin bir martta In- giltereye dönmeleri muhtemeldir. Radyoda Marseyyez BERLİN, 19.A.A. — Havas : Berlin ulusal radyo merkezi dün akşam, — Na- poleon ve 19 uncu yüz yıl — hakkındaki tarihi konferans vesilesiyle ilk defa o- larak Marseyyez marşı çalmıştır. Alman telsiz telefonunun senelerden beri en orijinal neşriyatından birini teş- kil eden bu konferans, Fransız ihtilâli- nin varisi Napoleon hanedan fikrine ga- Bp gelen ulusal fikrin yaratıcısı, 19 un- cu yüz yılın fileri müessisi ve modern devletin mucidi olarak göstermiştir. Konferans esnasında Betthoven'den muhtelif parçalar çalınmıştır. Teşriki mesai ROMA, ISLÂ.A. — Havas muhabirin- den : Italyan gazetelerine göre, Sar se- çiminden sonra B. Laval'ın yaptığı söy- İev Almanya'nın da iştirak edebileceği tam ve geniş bir Avrupa iştiraki mana sın. mümkün kılmaktadır. Fakat bu teşriki mesai istekleri, Al man gazelelerinin Almanya hududiarı- nın yeniden tetkikine işarşt verir gibi takındıkları vaziyetle karşılaştmılıyor. Sar seçimi Versay muahedesinin tat- bikine dahildir, muahedelerin | yeniden tetkikine değil, Sar, Almanva tarafından ulusal bir mesele olarak, halbuki Avusturya, Hal ya, Fransa ve İngiltere tarafından ve İn- tasdik ettiği Roma'da yapılan Fransız » Italyan uygun olarak uluslar arası bir o mesele olarak görülmektedir. Sar'dan ık mülteciler CENEVRE KA — Havas muha- Sar mültecilerinin istikballeri ile uğ- yağma i için Cenevrede bulunan sosyalist lider Maks Braun, hiristiyan sendikalar mümessili Hoffman ile beraber Cenevre- deki bütün uluslar gazetecilerini topla- #uş, Sar'n Almanyaya geçmesini iste. miyenlerin korunmasının mühim bir me- sele olduğunu söylemiştir. seçimin, sulh ğü gibi bör olarak amk se bir da. b tekrar etmiştir. Sosyalist liderinin nutku yasak edildi PARIS, 19, A.A — Sar sosyalist rüe- sasmdan Maks Braun'm faşist aleyhtar- ları icra komitesile, hukuku beşer bir- liği ve konfedere sendikalar ittihadı hu- zurunda nutuk irad etmesini, dahiliye nazırı yasak etmiştir. Muhtemel karışıklıkları önlemek için sıkı inzibat tedbirleri alınmıştır. Uluslar derneği konse; CENEVRE, 19.A.A. — yide, meği konseyi hususi celse halinde döp- lanmış ve Sar akalliyetlerinin korunma- 5: ile daha bazı meseleleri görüşmüştür. Lord Eden Almanlara inanıyor CENEVRE, 19.A.A. — Dün radyoda yapmış olduğu bir söylevde B. Eden de. miştir ki » yazamızin Avtapaya İsarşı biri- isteği, komşularımızla açık dostluk bağlarının yeniden kurulmasını ve bun- ların yürümesini görmektir. Sar seçiminden bahseden B. Eden, de- miştir ki & Sar den demiştir ki : — Gazetelerde okuduğuma göre, bir kaç kişiye siyasa düşüncelerinden dola. Avı meselesi CENEVRE, İ9S.A.A. — Havas mu- habirinden : Uluslar arası gazeteleri, Bay Von Pa- e zerine yapmış ğu ranatı al maktadır. Bu beyanat, Avusturyanın istiklâline karşı yeni bir hareketin habercisi gibi tutuluyor. Avusturya murahhasları ile temasta bulunan mahafil bu a gibi dia #ız ve siyasi mümessil sifatile oygun cl- madığına kanaatleri olduklarını söyle mektedirler. Esasen, halkın ekseriyetine dayanan ve temamen birleşik olan Avusturya ka- binesinin muhtelif beyanatlarını hatırla. mak kâfidir. B. Von Papen'in pek az siyasi olan bu beyanatı yapmamış 1 temen- ni etmek lâzımdır. Ökonomik meseleler nasıl halledilmiştir ? CENEVRE, 19. A.A; — Sar hakkın- da dün hasıl olan aafaşmaların esasla. m “dair şu mütemmim malümat veril. Uluslar kurumu konseyi © tarafından kayda Roma © anlaşmaları, bu Metelelerin en (ehemmiyetli | kısmını, prensib itibarile esasen halletmiş bulu- muyordu, Bu cümleden olarak, maden ocaklarınm yeniden satın alınmaları i- gin, Almanya tarafından Fransaya öde- ncek paranın mıktarı tesbit olunmuşter, Bu para, evvelemirde, Sar'da mütedari! Seçim hızla Devam ediyor (Başı linci sâhifede) lerini vermeeğ gelmişlerdir. vermeğe gelen halk görülmüştür. C. H. F, vilâyet idare heyeti re- isi doktor Cemal Tunca ile vilâyet idare heyeti azaları dün bütün san- dıkları gezmişler ve rey vaziyeti hakkmda malâmat almışlardır. İntihay teftiş heyeti azası Üskü- dar, İstanbul, Beyoğlu ve mülha - kattaki rey sandıklarını teftiş et - mişlerdir. Sandıklar bu akşam kapanıyor Bugün akşama kadar reylerin verilmesine devam olunacaktır. Vilâyet bütün dairelere ve mücsse- selere gönderdiği bir tamimde rey- lerini istimal etmek üzere sandık başlarına gidecek memurların ve müstahdemlerin mezun addedil - mesini istemiştir. Bu tamim üzerine bir çok mü - esseseler öğleden sonra memurla- rına müsaade etmişlerdir. Bugün pazar olduğu için öğleden sonra sandık başlarının pek kalabalık 0- lacağı tahmin edilmektedir. Esasen reylerin verilmesi için tesbit edilen zaman bu akşam s€- kizde biteceğinden halkın son da- kikaya kadar ulusal vazifesini ya- ni muhakkak addedilmekte - ir. Bugün de fırka hatipleri san - dık başlarında söylevlerini söyli - yerek halkın reye iştiraki için pro- paganda yapacaklardır. Bu suretle reyini kullanmıyan hiç bir vatan- daşın kalmıyacağı ümit edilmek - tedir. Bu akşam saat sekizde rey san- dıkları mühirlenerek teftiş heyeti azasının kontrolü (Oaltmda polis merkezlerine bırakılacak ve yarın sabah stanbulun bütün kazaların. daki rey sandıkları merasimle kay- makamlıklara götürülecektir. Dün öğleden itibaren rey san- dıkları teftiş heyeti azaları tara - fından merasimle açılacak ve rey- ler akşam saat 9 a kadar tasnif e- dilmiş olaektir. Ancak mülhakattaki sandıkla- rın İstanbula getirilmesi müşkül ol- duğundan mülhakat kazalarında - ki teftiş heyeti azaları o reylerini kaymakamın nezareti altında tas- nif ederek neticeyi vilâyete bildi - receklerdir. Bu suretle yarın akşam İstan - buldaki ve salı akşamma kadar da mülhakattaki tasnif neticeleri an- laşılmış olcaktır. Çarşamba sabahr İstanbul vilâ- yetinin bütün ikinci müntehipleri belli olacaktır. Üsküdardaki tezahürat İkinci müntehip seçimi müna - sebetile dün Üsküdarda büyük te- zahürat yapılmıştır. Saat on üç buçukta bütün es - naf ve işçi teşekkülleri, (o halktan müteşekkil kafileler iskele mey - danında toplanmış, bando milli marşları çalmış ve meydanı doldu. ran kalabalığa Üsküdar Fırka re- isi Bay Macit tarafından bir nutuk söylenmiştir. Alay önde muzika ol. duğu halde oradan hareket etmiş Doğancılar meydanına gelinmiş, o rada da Bayan Necile tarafmdan bir nutuk söylenmiştir. Altın kaçakçılığı emi 2 inci 2 e Tahkikat henüz bitmediği leri verilmiyen ve ne yolda çalıştık - ları sö:denmiyen bu adamların elinden kaçırılmak istenen 600 altın li- sız franklarile, fazlası da beş sene müd. detle her sene bir miktar kömür vermek suretile ödenecektir. Bunun için oldukça geniş mikyasta müzakerelere lüzum vardır. Fransa ile Almanya arasında ökono- mik münasebetlerin, uluslar | kurumun kontrolundan hariç Helaleğa, müşte. reken kabul olunmuştur. Uluslar Sem mu, bilâkis mazinin yeni rejimin kurulmasına ait bütün di ğer meselelerin halli ile muvazzaf olacak tir, Her iki hükümet, konseyin kararları- min mecbari mahiyette olacağını şimdi. den kabul etmişlerdir. Nihayet, Sar mintakatının, Versay . inin tatbik sahasma dahil bu- lunan, gas #keri hale ifrağı, diğer Ren erazisi için de olduğu gibi, Alman. va inmeli saka? mlilminal takımları yeniçeri kıyafeti ile rey- | Öğleden sonra Beyoğlu, Kadı köy, İstanbulun mubtelif sandık | Başlarına hasta arabası reyini MİLLİYET PAZAR 2i IKINCIKANUN 1935 HAB ERLERİ Zehirli mantar İ Tokatta beş kişinin ölü- müne sebeb oldu TOKAT, (Milliyet) — Erbaanm Kangal kazasından rencber © İsmail Harman mahallinden topladığı yaba- ni mantarlarla pilâv pişirmiş ve pilâvı yiyen İsmail, karısı Nuriye, kızları 12 yaşında Temam, 8. yaşında Şehriban, 6 yaşında Süleyman mantardan zehir. lenmişlerdir. Hatice derhal ölmüştür. Nuriye kızı Temam, oğlu Haydar, Hüseyin ve Süleyman hasta- haneye kaldırılmışlarsa da tedaviye rağmen kurtarılamamışlar ve'orada ölmüşlerdir. Trabzon tayyare csmiyetinde TRABZON, I9.A.A. — Tayyare ce myeti kadınlar yardım derneği kurularak idare heveti teşekkül etmiş ve vesliğe Bayan Emine Kadri seçilmiştir. Trabzon bayanları ilk defa olarak bir kuruma girip iş hayatma atılmış bulu. muyorlar. Fındık fiatları TRABZON, 19. A.A. — Son günlerde fındık fiyatlarında mahsus bir yükseliş vardır. Avrupa piyasalarında alıcılar ço- #almıştır. İç 48 ve kabuklu fındık 24 kuruştur. Mahsulün eriminden birinci kânun 50- Buna kadar 110 bin kantar kabuklu fın- dık ihraç edilerek mahsulün üçte ikisi tükenmiştir. Marmarada Evleri yıkılanlar (Başı 1 inci sahifede) yerini görmeğe gin vali, teftiş Famiiie reisleri döndüler. Yeni evler yapılıyor BANDIRMA, 19 (Milliyet) — Hü. kümet zelzeleden felâkete uğrayanlar için yeni evler yaptırmağa apar Ba evler her türlü sarsıntıya muka metli, çok zarif, sihhi, birer katlı sile binalardır. Marmara adalarında ( sarsıntılardan harap olan köyler fenni plin üzerine tekrar kurulacaktır. Yeni yapılan ev- lerin iki odası, bir antresi, bir banyo - su, bir helâsı vardır, Her binanın dört tarafı beşer met- re genişlikte bahçeye ayrılmıştır. On altı evden mürekkep bir ada teşkil e dilecek ve bu adaların © cephesi 100, yanları 28 metre olacaktır. Evlerin en yakın bir zamanda bitirilmesine çalışıl- maktadır, Evvelce gönderilen usta ve amele- lere mezaret etmek üzere yeniden Öş rın bütün inşa levazım: temin edilmiş” tir. GO Yurdumuzun en güzel den biri olan Marmara adası çok geş - meden bir mamure olacalıtır. Marmarada felâkete uğrayanlara yardım Marmara havzasında son zelzeleler- den felâkete uğrayanlara yardım için hi lâliahmere aşağıdaki hayır sahipleri de para göndermişlerdir: Kuruş 200 Bay muallim Mehmet Ali Şev- ikiden 300 Ra in 5137 Mısır çarşılı aktar, yorgancı, mobilyacı 435 — Hailç feneri, bomonti tütün . | Buğday işi Hakkındaki rapor (Başı 1 inci sahifede) üat üzerinde ayrı bir rapor hazır- layacaktır. Ziraat Bankas idare meclisi heyeti reisi Bay Sabit öğleden sonra Ziraat salâhiyettar bir zat bana şunları söyledi: — İstanbuldaki komisyon yalnız bu yolsuzluk işile uğraşmaktadır. Buğday mübayaasına başlanalıberi İstanbuldan şi gibi küçük bir kadro ile idare edili- yordu. Kadronun kâfi gelmediği anlaşıldı - Zindan komisyon yolsuzluk tahkikatı - nın teferrüatından sonra buğday mü - bayaa ve satışı işine verilecek yeni ş0- kil etralmda o kararlar verecek ve ye- mene; bütün sahilince uzanıp gi » Beykozu andırıyor. Tepeciklerinde yeşilliklere bü- uyandırıyor. Yorgunluk kahvelerini kasaba- miş temiz bakımlı belediye bahçe- ki camları pırıl, pırıl parlayan ter- temiz belediye binası, önümüzde geniş ve temiz cadde çalışkan bir ediyor. On iki bin lira gibi dar bütçe - sine rağmen borca girmemiş ve borç yapmadan oçk işler görmüş | | olan bu şehir idaresinin son zaman larda yaptığı işlerin başında su işi geliyor. Halkın her şeyden evvel temiz suya ihtiyacını düşünen be- lediye iki kilometreye yakın uzak- lıktan iyi evsafı haiz memba suyu- nu küzergâhmda çeşmeler yaptır mak suretile galvanizli borularla şehre indirmiştir. Geçen seneler - deki seylâp neticesi şehir dahilin- de husule gelip sıtma kaynağı o - İan 600 metre uzunluğunda © 250 metre genişliğindeki bataklık be- lediye tarafından kurudulmuş ve bu sahaya bin adet (Okaliptüs) fidanı dikilmiştir. Asrın fenni şerâitini cami ola - rak inşasına başlanan mezbaha bit mek üzeredir. Belediye kasapların sıbhi şera- iti haiz dükânlarda satış yapmala- rını teminen betondan yirmi dü - kânlık güzel bir hal yaptırmıştır. Sahildeki belediye bahçesinin kenarına rrhtrm yaptırılmış ve bah- den plâjile Floryayı, iki tarafı yıl. lanmış çımarlarla süslenmiş geniş ve uzun bulvarı, zümrüt dağlarile rünmüş fasılalı şirin köşkcükler in- sanda Boğazdan bir parça hissini nın sahilinde çok güzel tarhedil - sinde içtik. Bahçenin yanı başında- şehir idaresinin mevcudiyetini ilân “Sürmene gi ne güzelleşiyor Belediye az geliri il ile kimseye borclan- madan bir çok işler hağalıyor SÜRMENE, (Milliyet) — Sür- Yukarıda: Sürmene Belediye dai- resi, la: Sürmene dan biri çe bu suretle 52 metre daha tevsi edilmiştir. Kasaba yollarından bin metre murabbama kaldırım dö - ir. Eldeki işler bittikten sonra yi- ne bu sene zarfında hükümet kona- ğımın önündeki Cumhuriyet mey - danı sahiline rıhtım yapılmak su- retile tevsi edilecek ve güzel bir şe kilde tarh ve tanzim edilerek bah- çe haline getirilecektir. Henüz pek yakın bir mazide ba taklıkları yüzünden havasının ağır- Jığından, sıtmasından, susuzluğun- dan şikâyet edilen zümrüt Sürme- ne; hemşehrilerinin suyunu, gıda- sını düşünmeğe, sıhhatini koruma- ğa azmetmiş ve bütün © muhitine kendisini sevdirmiş çalışkan bele- diye reisi ve mesai arkad müşterek çalışmalarile çok yakın bir âtide temiz ve sıhhi bir sayfiye haline gelmiş olacaktır, ir ve mektep temin etmektedir. kanla SE alaz ela verilen balo- dan 300 lira kadar elde edilen para ile bir çok kimsesiz talebe sevin- dirilmiştir. Yukarıki resimde Gazi mektebinin himaye heyetile giydir- diği talebeden bir kısmını göstermektedir. Turgutluda Halkevi Şehrin ekini mütenasip birde bina yapı'acak TURGUTLU, (Milliyet) — Fırka- mizin kaza kongreleri toplandı. Bu kon- greyi vilâyet idare heyeti reisi İstan - bul saylavı Bay Ziyaettin — Karamür- sel ve mülkiye başmüfettişi Bay Ne- dim Nazmi ve kaza kaymalamı Bay Sait bulunmuşlar ve şereflendirmişler - dir, Kongreye bütün köylerden gelen mümestiller ve şehrin en © büyük ve kıyemitli ballı iştirik eylemiştir ki İş- tirâk edenlerin arasında bayanlarımız fazla miktarda bulunması kongreye şim- diye kadar olduğundan çok başka bir parlaklık vermiştir. Kongreyi kaza idme heyeti © reisi Bay Cevdet Öktem idare eylemiş ve okuduğu idare heyeti icraat raporu bü- tün samiin ve mümessiller tarafından sürekli alkışlarla onaylanmıştır. Kongremizde söz alan kıymetli ba- yanlarımızdan Zekiye Hasan Şevki Bâ- ran çok © beğenilen ve alkışlanan bir söylevde bulunmuştur. Kongremizin bu sene'aldığı kavar- lari arasında gençlik içtimsi hareket - soke kıymet kesbeden şehrimiz Zarada bir köprü yapılıyor ZARA, (Milliyet) — Kızılırmak üzerinde bulunan Abeş köprüsü. nün yeniden yapılmasına karar ves rilmiştir. Köprünün çok muntazam bir şekilde kuruluşu için lâzımge- len hazırlıklara | başlanmıştır. Bu köprünün £ yapılışma 5ki bin altr | yüz lira kadar bir tutar sarfedile- cektir. de bir balikevi açılmasına ve bu halkevi için şerefli bir binanın yapılması var. dır ki bu karar memleketimizin bütün halkı tarafından çok sevinçle karşılan - miştar. Seçimi yapılan idare heyetine Ba- yan Atiye, Bay Cevdet (o Oktem, Bay Talât Ozkan, Bay Hasan Lenger, Bay Hasan Şevki, Bay Nedim, Bay Şükrü Erdem seçilmişlerdir. Vilâyet kongresi mümessilliklerine Bay Cevdet Oktem, Bayan Zekiye Bü- ran, Bay Hasan Şevki © Bâran, Bay Şükrü Erden, Bay Talât seçilmişler - dir. İdare heyeti aralarında Bay Cevdet Oletemi reisliğe seçmişlerdir. Yeni ida- re heyetine muvaffakiyetler temenni ederiz. i Yeni Soyadı A anlar Van hudut alay drum vini Kaymakam Raufi, Izmif rmdan Remzi, gazetemiz Ressam Elif Naci kendilerin olarak ERKAN kelimesini dir, .. * “Erzincan, da ( » nılmakta olan soyun ikilem Ankara, Istanbulda bulunan) bu adın kendilerine verilmesi öl alamca (manaca) karşılık (Sanalan) i yeni soyadı o ran “İsi üyelerind Gan ye yaka M4 Ral; * Sillerde tüccar ve vi zn Eminönü ka; odacısı Zehra (Alptekin), , müdüriyeti aliyeli Omer oğlu Hüseyin adlarını dar. almışlar, Tokat valisi Recai (Güreli memleket hasahanesi baş tör Talat Kadri (Somer) hi me zabit Nari YEayD baytar çevire gip (Aksel), varidat (Ergün), sıhhat seyyar tu maliye muhasebe lüfus kâtibi iya (Gü baş kötibi Naci (Ceyhan); tahassısı Selim (Ak Alın), ec * Ahırkapıda Cankurtaran. si No, 68 de Irfan (Ulu Tuğs soyadını almıştır. SPOR Beşiktaş kulübü! toplantı Bçsiktaş kulübü başkanla 23 ikinciklimen 1935 saat 19 da Beşiktaş müessisan heyetinin 935 toplantısı Halkevi konfera! temsilleri 2 — Yine 21-1-1935 20,30 da Tepebaşındaki Evimi kısmında temsil şubemiz WE (ikizler) piyesi oynanacaktır.“ ferans ve temsil her kese YENİ NEŞRİYAT Kandilli kız hisesine dei” röportaj da mecmunya ayrı X vermektedir. Bunlardan başka, kadım”. mede, radye, MS... tefrika ee iii riz,